Jump to content

Shotmarker / SkytterLink


Loddfåvne

Recommended Posts

Ønsker å gjøre oppmerksom på at dersom man er uheldig når man oppdaterer Shotmarker så er det ganske greit å erstatte programvaren med en kopi. 

 

Skru ut 4 skruer og ta ut MicroSD kort. Formater kortet i FAT16 og kopier kortet fra en tilsvarende enhet. 

 

Adam MacDonald ( https://www.autotrickler.com/shotmarker.html  ) har ingen problemer med at kunder modifiserer programvaren men garanterer kun for eget produkt. Dvs det er lov å legge inn egne blinker eller programvare. 

 

Her er det og mulighet for å bytte batteri om nødvendig. Regner med at dette også gjelder SkytterLink da denne produsert av ShotMarker. 

 

Bilder av en 3 år gammel ShotMarker som kjører på et klonet SD kort.

20201213_162407.jpg

20201213_162521.jpg

20201213_203616.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ikke for å være festbrems... Men en hver piratkopiering av SkytterLink skivedefinisjoner vil være et brudd på åndsverksloven. Enda viktigere, det er skiver med merkenavnet SkytterLink som er godkjent for feltskyting i DFS og Jaktfeltskyting i NJFF. Andre varianter er ikke godkjente!  Vi ber trådstarter fjerne sin, sikkert velmenende, "oppskrift" på lovbrudd. Jeg har tatt kopi av tråden for vårt arkiv.


Støtt heller opp om de som har brukt mange 100 timer på å lage de norske skivedefinisjonene og kjøp lokalt!

 

 

Kurt Bekkevold

Skytterlinken AS

Link to comment
Share on other sites

Om du er så uheldig @Loddfåvne så er det veldokumentert funksjonalitet i Shotmarker og SkytterLink. Ved å gå inn på adressen 192.168.100.1/crash så åpnes det mulighet for å nullstille enheten laste programvaren på nytt osv, funksjonen her går utenom sd kortet. Og fikser de fleste utfordringene. Ved å åpne enheten så mister man garantien både hos Shotmarker og Skytterlinken.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne latt meg bli provosert eller skremt av Skytterlinken AS et al sine fremstøt her, men så er ikke tilfelle.

 

Jeg har benyttet Shotmarker siden 2018 og fikk lagt inn de første norske blinkene i systemet. Når jeg kontaktet Shotmarker for å tilby de geometriske definisjonene av flere blinker i forbindelse med kjøp av ytterligere enheter så ble jeg oppfordret til å modifisere programvaren selv. Shotmarker tillater som nevnt alle å modifisere fritt, men garanterer kun for levert produkt.

 

Følgelig så har jeg laget mitt eget program med F-class blinker på 100m-1000m, UNL blinker på 100-1000m samt DFS ringskivene. Alt i 100 m steg for å kunne trene på selv. Dette var ikke videre utfordrende, og jeg klarte det fint på et par kvelder. Jeg har og jobbet videre med en del andre blinker. Dette er fullt ut mitt åndsverk.

 

Jeg ønsker overhodet ikke å oppfordre noen til å kopiere Kurt sin SkytterLink programvare. Jeg har sett linje for linje hvilke endringer som SkytterLink har i koden i forhold til Shotmarker. Følgelig har jeg kommet til den konklusjonen at å bestille Shotmarker og snekkere ei skive er et særs godt alternativ til å kjøpe SkytterLink. Jeg ser ikke noe som tilsier at prisen skal dobles med mindre det det ligger et ønske om å trekke ut en vesentlig profitt. Dette står Skytterlinken fritt til å gjøre. Skyttere står og fritt til å kjøpe Shotmarker og benytte mine blinkdefinisjoner.

 

Jeg ser Shotmarker som et system som kan stimulere skyttermiljøet i Norge. Jeg ønsker å støtte opp under dette med å dele mitt arbeid. Følgelig så kan hvem som helst ta kontakt med meg og jeg vil sende en fil med overnevnte oppdatering. Alt uten kostnad. Jeg anser det som dugnadsarbeid for miljøet. (merk: jeg er travel for tiden så responsen er treg, ikke klag, det er gratis). Jeg vil og dele F-Class 100-1000m samt UNL100-1000m blinkdefinisjonene med Skytterlinken dersom dette er av interesse. Da for at eiere av SkytterLink og kan få mulighet til å skrive ut blinker og trene på «ureglementere» hold.

 

Jeg håper dere forstår at overnevnte er et tilsvar på anklagelser om «brudd på åndsverksloven» og «"oppskrift" på lovbrudd». Slikt kan jeg ikke la stå uimotsagt.

 

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at jeg skrev med veldig skarp penn... Jeg mener bare at innleggene dine kunne "brukes" på to måter. En, som jeg oppfatter er din gode intensjon, en utstrakt hånd og hjelp til de som trenger det. En annen er at noen vil forsøke å spare kroner og kopiere skivedefinisjonene vi har lagt inn. Noen vil sikkert ønske dette. Jeg vil bare gjøre oppmerksom at skivene (SkytterLink) har fått en typegodkjenning i DFS og NJFF. Alle andre varianter og tilpasninger, selv med våre skivedefinisjoner, vil ikke være godkjent. 

 

Vi kan gjerne diskutere å implementere treningsskiver for F-class og UNL :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvor fiklete er shotmarker når man rigger?

Holder den kalibreringen bra om man tar ned og setter i målboden etter bruk? 
Transport i bil? 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er zero fikling. Men vi har rammer og mikrofonholdere stående. det er omtrent bare å kaste mikronfonene på skiva, og klipse på sikteblinken. Bruker en ramme og sikteblink fra Skytterlinken, så kan det omtrent ikke bli feil. Det er også svært enkelt å lage sin egen likense ramme, og anvisningen blir ja akkurat så nøyaktig som man setter det sammen..

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei. Jeg Kjøpte en brukt shotmarker (ikke skytterlink) på finn og lurer hva som skal til for å legge inn egene skiver viss det går?

 

Må jeg ta mål og sende til shotmarker å spør dem om de kan gjøre noe, eller er det mulig å finne ut av dette selv?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei, det enkleste er å be Adam om å tegne de skivene du trenger. Men, det er også mulig å tegne disse selv. Dette krever rett oppsett, og gode datakunnskaper. Videre er det en fordel å ha programvare for tegning/konstruksjon. (fek. AutoCad) Man kan selvsagt regne ut posisjoner og legge inn disse, men det blir mye arbeide for å få til. Hvilke skiver er det du trenger?

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, John308 said:

Hei. Jeg Kjøpte en brukt shotmarker (ikke skytterlink) på finn og lurer hva som skal til for å legge inn egene skiver viss det går?

 

Må jeg ta mål og sende til shotmarker å spør dem om de kan gjøre noe, eller er det mulig å finne ut av dette selv?

 

 

 

Hvilken pris betalte du for den? Noen andre som har kjøpt direkte fra shotmarker, og kan fortelle om totalpris ink frakt, toll osv? 

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenkt meg 100m dfs og storvilt reinen ellers var det mye brukbart i minne fra før :)

 

Jeg jobber med cad/cam, så tegning hadde jeg fått til, men og modifisere programvare eller hva man kaller det er jeg ikke så kjent med hehe

 

Spurte Adam fra shotmarker 

kopi av svaret hans

 

Hi,
 
It's currently not possible for users to design their own custom targets. We have to add them into the software and release a new version.
 
For the animal shape, we are considering offering a paid service for this soon where it would make sense to teach someone else to do this. I will send you an email when that is an option. For now, I don't do custom targets, it's too much time to handle all the one-off requests for free.
 
For the rings target, just select something similar. I'm sure there is a target that will serve the purpose as it just looks like a standard rings target. It doesn't matter what distance it was designed for, just select a target with the correct size rings and then enter the distance you are actually shooting from.
 
Adam

 

 

Link to comment
Share on other sites

@gribben

 

Jeg kjøpte alt for 7500kr fra finn

 

Jeg ser de koster 800 Amrikanske dollar fra Canada så blir det vell en 25% eller noe for og få den inn? Og blir da vell rundt 10 000 +frakt?

 

Jeg handler lite fra utlandet så vet ikke helt hvor mye man må ut med, men tror uansett det er mye billigere en den som skytterlinken selger. For meg har de priset seg ut her

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hos Skytterlinken koster dette 19900,- for komplett pakke uten standplassenhet. Denne koster 6000,-

Så hele greia er 26.000,- kontra USD 799 + frakt/moms. Så det er over 2 gangen i forskjell. Alle skivene som ligger inne, kan tegnes uten problemer. Det er kun snakk om litt greie på CAD og javascript/html. "Bakdelen" er at man ikke kan bruke disse på stevner, og det er jo helt greit for de fleste.

 

 

rein.png

Edited by 350 Rem mag
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

glockss skrev (På 16.4.2021 den 15.08):

Om du er så uheldig @Loddfåvne så er det veldokumentert funksjonalitet i Shotmarker og SkytterLink. Ved å gå inn på adressen 192.168.100.1/crash så åpnes det mulighet for å nullstille enheten laste programvaren på nytt osv, funksjonen her går utenom sd kortet. Og fikser de fleste utfordringene. Ved å åpne enheten så mister man garantien både hos Shotmarker og Skytterlinken.

Her er det feilinformasjon om hvordan systemet virker. Det finnes ingen andre plasser å hente data fra ved en crash enn fra SD kortet. Dette hentes fra filen index.html.gz som er komprimert og ligger på SD kortet. Denne pakkes ut, og erstatter filen index.html Ser du i kildekoden i javascriptet vil du også se at det er dette som skjer. Lykke til!

Edited by 350 Rem mag
Link to comment
Share on other sites

Kult! Hvordan fungerer det egentlig når man har mange figurer på samme skive? Ser ikke helt for meg hvordan det utarter seg i praksis :) ..og hvordan finner man riktig posisjon for å henge figurene?

(Vi har for øvrig Skytterlink, ikke Shotmarker.)

Edited by tg1
Link to comment
Share on other sites

Det man først gjør er å merke senteret i skiven. Så måler man ut fek. til venstre 35 cm og 25 cm opp. Der er senteret på blinken oppe til venstre. Så likeså med de andre blinkene som er utenfor senter. Målene på dette har jeg selvsagt lagret.

 

 

C15X_2.png

Edited by 350 Rem mag
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@gribben Jeg spurte han jeg kjøpte den av og han sa den kom på rett rundt 10 000 rett fra shotmarker.

 

Viss jeg skulle kjøpt en til så hadde jeg også bare kjøpt ifra shotmarker. 26 000 kr totalt ifra skytterlinken ble for mye for meg. Jeg behøver ikke dfs godkjennings merket som skytterlinken sin kommer med

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...