Jump to content

PST-sjef Hans Sverre Sjøvold


Ludoben

Recommended Posts

Rausheim skrev (På 5.5.2022 den 13.19):

Den verste mafiaen her nede, er de forskjellige bedehusene og menighetene. Kameradieriet i de forskjellige losjene er ingenting i forhold.

Korrupsjonen på Sørlandet kan være ganske drøy til tider ja. 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er hvor åpenlyst det foregår som er ekstra spesielt. Har sett det i både rettsvesenet, offentlige kontorer og arbeidsforhold.

Da er "korrupsjonen" der en fyr blir stoppet av en politimann og bare viser ringen (eller hva de nå enn gjør) som begge har i forbindelse med en losje og kan kjøre videre, nokså harmløst. Jesusgjengen blir dyr for oss hedninger 😆

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jesusgjengen er i misjonshusene, bedehusene og kirkene. Hemmelige ringer brukes ikke der.

 

Losjene kjenner jeg lite til, men kjente vel en fyr som var i Odd Fellow.

 

Har inntrykk av at korrupsjonen ofte muliggøres av de tette klikkene (nettverkene, kaller noen det). 

 

Det ser ut til at klikkmenneskene  ofte opptrer  i ulike styrer o.a. der det er penger som skal fordeles

 

 

 

 

 

 

Edited by Bäke
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt off-topic, men i samme baner: Frøken Tadjik som ble tatt for skattesnylting, har bestemt seg for å betale tilbake det hun snyltet. Så bra, det er vel slik vi alle kan gjøre det når vi blir tatt på fersken, bare betale tilbake det vi har snyltet??? Hun er jo ikke første politiker som slipper straff for snylting. 

Quote

Tajik betaler tilbake 200.000 kroner

 

Tidligere statsråd og nestleder i Arbeiderpartiet, Hadja Tajik, etterbetaler 200.000 kroner i skatt etter avsløringene rundt sin boligsituasjon. Tajik oppga ikke riktige opplysninger i forbindelse med at hun hadde pendlerbolig i Oslo fra 2006–2010. I sitt første intervju etter at hun trakk seg tilbake, sier hun at hun burde håndtert saken bedre.

 

Link to comment
Share on other sites

Hans Sverre Sjøvold er det minste problemet. Det vil alltid finnes noen som utnytter sin makt, og som gjør det de kan for å skjule at de har gjort det . Akkurat det er ganske menneskelig. Det som er deprimerende er at det finnes en politietat som er oppsatt på å beskytte han, og på sammen tid er villig til  å  ødelegge en  tjenestemenn som har integritet og moralsk mot til å gjøre det rette. Slikt er ikke en indikasjon på gode prognoser for den moralske standarden hos politiet...

  • Like 4
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Poenget her er at vi kan ikke kan ha en PST sjef som ikke evner å følge loven til punkt og prikke..  Politiet fotfølger den jevne borger for de rene bagateller i våpensaker, hvis ikke Sjøvold evner å etterleve loven så må han gå.. Hvis ikke han skjønner det så må han sparkes. Så enkelt er det..

 

Og når folk på høyt nivå i departementer...f.eks ekspedisjonssjefer og avgåtte statsråder plutselig lider av kollektiv amnesi (les avsløres i løgn..og andre usannheter) da må en jaggu lure på hvordan det står til her på berget..

Edited by pondoro
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

pondoro skrev (28 minutter siden):

Poenget her er at vi kan ikke kan ha en PST sjef som ikke evner å følge loven til punkt og prikke..

Og at vi ikke kan ha et system i Politi og departementer der kamerater beskytter hverandre når de har gjort noe galt. Sjøvold har gjort en feil, og fått en straff. Denne ville utelukket vanlige folk fra en hel del ting - og da må det utelukke Sjøvold også. 
Tilliten til hele systemet går i fritt fall når han kan sikkerhetsklareres til topps med dette på rullebladet, når vanlige folk neppe ville fått kjøpt ei hagle etterpå...

 

K

  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg mest med disse sakene er hvor lite smidige vi som samfunnet har blitt. Det virker som om ingen evner å bruke skjønn og fornuft lengre? Hadde nå Sjøvold lagt seg «skinnflat» og selv gått til den rette mannen på våpen kontoret, så kunne de vel ha funnet en slags «ryddig» måte å løse problemet/bagatellen på uten at noen måtte bli ufør og at kanskje nå noen må bytte jobb? Kanskje kunne vi andre vært forskånet for idioti på trykk i media hele tide?
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/15/2022 at 11:00 PM, Chiefen.v-2 said:

Det har brutt ut en epedemi av huskerikke i departementet...

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/L5RvvR/spillet-om-sjoevolds-vaapen

 

32 minutes ago, Bly said:

Det som forundrer meg mest med disse sakene er hvor lite smidige vi som samfunnet har blitt. Det virker som om ingen evner å bruke skjønn og fornuft lengre? Hadde nå Sjøvold lagt seg «skinnflat» og selv gått til den rette mannen på våpen kontoret, så kunne de vel ha funnet en slags «ryddig» måte å løse problemet/bagatellen på uten at noen måtte bli ufør og at kanskje nå noen må bytte jobb? Kanskje kunne vi andre vært forskånet for idioti på trykk i media hele tide?
 

Denne saker sier vel litt om hvordan Sjøvold oppfører seg bak lukkede dører.

Slik jeg leser det er Sjøvold er vandt med å sende folk for å ordnet ''problemer'' under bordet.

Og muligens er det så normalt at folk bøyer seg, at i det øyeblikket noen står imot blir vedkommende meiet ned med full styrke.

Gud vet hva annet han har presset igjennom, uten at folk har klart eller kan stå imot.

 

Virkelig ikke en personlighet som burde sitte i toppen av et organ, som krever det ytterste av tillit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bly said:

Det som forundrer meg mest med disse sakene er hvor lite smidige vi som samfunnet har blitt. Det virker som om ingen evner å bruke skjønn og fornuft lengre? Hadde nå Sjøvold lagt seg «skinnflat» og selv gått til den rette mannen på våpen kontoret, så kunne de vel ha funnet en slags «ryddig» måte å løse problemet/bagatellen på uten at noen måtte bli ufør og at kanskje nå noen må bytte jobb? Kanskje kunne vi andre vært forskånet for idioti på trykk i media hele tide?
 

Ja, som sagt, dersom den mengden av skjønn og sunn fornuft som har blitt brukt i denne saken er gjeldende for det etaten mener skal brukes i forvaltningen i sin helhet så går vi lyse tider i møte. 

 

For noe annet betyr at alle dyr er like, men noen er likere enn andre. Og slik kan vi vel ikke ha det...?

Link to comment
Share on other sites

Storm i et vannglass, de to våpna fra dødsbo var lovlig registrert, ved en inkurie, var de ikke blitt solgt eller overført ny eier.
Problemløst. Og lite å henge mannen for.

Den andre, der har jeg ikke opplysninger nok, men mye tyder på at det ikke akkurat var noen stor verdi, levert inn på amnesti eller til destruksjon, burde dette vært løst i en håndvending av en mann som ble sjukemeldt og arbeidsufør.
Her synes det å være mye som mangler i historien, det må være noen som har et horn i sida  på politimannen................
Ikke akkurat noen overraskelse det!

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, boble said:

For noe annet betyr at alle dyr er like, men noen er likere enn andre. Og slik kan vi vel ikke ha det...?

Når to eller flere tullkuka begynner å bråke så er jo katta, for å referere til et dyr, likt eller ikke?, ute av sekken🙄. Da må vel noen bli ufør og andre miste jobben? Det er nå vel få av oss, om noen, som vet hva som faktisk ligger bak denne saken. Jeg vet i hvert fall ikke noe annet enn det som står på trykk. Den eneste konklusjonen jeg trekker er, hvorfor kan de ikke ordne bagateller internt på en ryddigere måte uten å lage et sponhelvete hver eneste gang?  Men jeg har da vært i arbeidslivet så lenge at jeg skjønner jo hvordan det henger sammen…, som sagt tullkuka! De finnes over alt. Og når to eller flere…

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen fin historie dette. Forskjellsbehandling er forkastelig, og behandlingen av en ansatt ennå verre, - men når det er sagt, så tror jeg at alle, - utenfor og innenfor politiet, - bør prise seg lykkelig hvis de slipper å komme ut for en konsulent av dette kaliberet på våpenkontorene (eller andre steder). Han hevder jo selv at han var kjent som en fanatiker i avissaken.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (12 timer siden):

... Det er nå vel få av oss, om noen, som vet hva som faktisk ligger bak denne saken. 

Hvis det er riktig som VG mener å kunne dokumentere, at en sentralt plassert leder i politiet "....fikk et forelegg på 50.000 kroner for ulovlig besittelse og oppbevaring av tre skytevåpen sommeren 2020" må vel det bety at vedkommende enten ikke hadde satt seg i i Våpenloven og tilhørende forskrift, eller at kravene var kjent men at lederen valgte å ikke etterleve dem. En siste forklaring om at noe kan ha "blitt glemt" er selvfølgelig også et alternativ.

 

Men altså, alle alternativene kan være mulige forklaringer. Den mest alvorlige er om unnlatelsen av å følge krav til besittelse og oppbevaring var en bevisst handling. Og uansett er dette alvorlig sak, spesielt hvis PST-sjefens overordnede og folk i Justisdepartementet visste om forholdet før han tiltrådte i juni 2019. I så fall er det vel flere som bør vurdere sine stillinger om "folk flest" skal opprettholde tilliten til politi og rettsvesen.  Men er alt kommet fram i saken?

 

Jeg registrerer at samfunnet i stor grad har utviklet seg i retning av svart/hvitt-framstillinger, og at dette også preger nyhetsbildet. Uansett hvor informasjonen kommer fra virker det som evnen til kildekritikk er svekket eller fraværende, mulige faktafeil og manglende detaljer blir (bevisst?) oversett, og det viktigste er å skape engasjement (og skaffe seg klikk på nettet). Jeg håper saken slik den har utviklet seg fører til en grundig og uavhengig gransking.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Justisdepartementet hemmeligholder Sjøvold-forklaring

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QdOO2/justisdepartementet-hemmeligholder-sjoevold-forklaring

 

"Mandag denne uken ble VGs forespørsel avslått av Justisdepartementet. Begrunnelsen er at opplysningene er underlagt taushetsplikt med henvisning til Sikkerhetsloven og «sikkerhetsgradert informasjon»."

 

"Dette forstår ikke jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen."

– Hvordan kan opplysningene være en trussel mot nasjonal sikkerhet i Norge? Det gir ikke mening.

Nasjonale sikkerhetsinteresser handler om forhold som er sensitivt for landet sikkerhet, mener Marthinussen."

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Peter Frølich har tidligere vært ,mildt sagt, jævlig ivrig med å skulle forby halvautomatiske våpen og på den måten få blant annet Ruger mini 14 ut av "uegnede hender" (hans formulering)

Så det skal bli interessant å se om han overfører samme moralistiske og fordømmende holding til maktpersoner i politiet som han har mot vanlige folk.

 

Så langt sier han bare: 

 

.. i første runde vil innhente fakta og departementets redegjørelse.

– Hvorvidt det har skjedd noe kritikkverdig, må vi komme tilbake til..

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

pondoro skrev (På 17.5.2022 den 9.13):

ekspedisjonssjefer og avgåtte statsråder plutselig lider av kollektiv amnesi (les avsløres i løgn..og andre usannheter

Nei da, det er ikke løgn.

I juridisk språk kalles dette for bevisst erindringsforskyvning, da høres det mer akseptabelt ut og psykologene kan finne en forklaring på fenomenet.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (På 18.5.2022 den 10.12):

...... alvorlig sak, spesielt hvis PST-sjefens overordnede og folk i Justisdepartementet visste om forholdet før han tiltrådte i juni 2019.....

Hvis dette er korrekt bør det nok rulle noen hoder til....

 

Edit: Men det er det ikke sikkert vi får høre noe om.

Edited by Sølvrev
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (42 minutter siden):

Sørgelig at sjefen måtte gå for noe som  kan kalles en inkurie......
Vil tro dette får et rettslig etterspill.

Inkurie?
En straffbar handling som ville utlukket hvem som helst fra sikkerhetsklarering, og man blir PST-sjef ved å holde kjeft om det... Men han var jo "hysj-sjef" så da er det vel kanskje greit...

 

K

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (På 6.6.2022 den 23.06):

Sørgelig at sjefen måtte gå for noe som  kan kalles en inkurie......
Vil tro dette får et rettslig etterspill.

 

Å besitte, skjule, og å ulovlig oppbevare våpen for 'noen i losjen sin enke' i syv år er inkurie..?

...

 

Gjelder det meg også om noen i en organisasjon dør og jeg tar hånd om deres våpen..?

Loven er faktisk like for alle, sist jeg sjekket.

 

Og sist jeg studerte mitt moralske kompass så øker ansvaret for å opptre riktig med økt kompetanse og ansvar innen et fagfelt, den synker ikke.

 

Det er ikke mer greit for politi å bryte våpenlovene, det er verre. Det er ikke mer greit for ledere å bryte lover og utøve makt for å få viljen sin, det er verre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Joa, men sikkerheten til allmennheten har ikke blitt spesielt skadelidende ved at en politimann oppbevarte uregistrerte våpen i kontorskuffen. Så jævlig farlig var det tross alt ikke!

 

Brudd på våpenloven straffes urimelig strengt i Norge, sett opp i mot mye annet.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (39 minutter siden):

Joa, men sikkerheten til allmennheten har ikke blitt spesielt skadelidende ved at en politimann oppbevarte uregistrerte våpen i kontorskuffen. Så jævlig farlig var det tross alt ikke!

 

Det kan jo du mene.

 

Så kan jeg mene at politiker- og byråkratforakten blir spesielt skadelidende av slikt, og det synes jeg faenmegikke vi har råd til.

  • Like 3
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (1 time siden):

Så jævlig farlig var det tross alt ikke!

Nei, særlig farlig var det nok ikke. Men det alvorlige i denne og lignende saker er at personer i en etat som skal påse at allmennheten etterlever lover og forskrifter selv ikke er så opptatt av etterlevelsen. Politikere, sentrale ledere i privat og offentlig virksomhet, samt ansatte i politiet og ulike tilsynsorgan må faktisk innse at de er, og derfor må opptre som, rollemodeller for allmennheten. Hvis de ikke evner det, bør de finne seg andre stillinger i samfunnet!

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Wintel said:

Joa, men sikkerheten til allmennheten har ikke blitt spesielt skadelidende ved at en politimann oppbevarte uregistrerte våpen i kontorskuffen. Så jævlig farlig var det tross alt ikke!

 

Brudd på våpenloven straffes urimelig strengt i Norge, sett opp i mot mye annet.

 

Sikkerheten til allmenheten blir ikke voldsomt påvirket om jeg har både ammo og våpen liggende i skuffer og skap, men det hadde fått reaksjoner om politiet kom på besøk.
Jeg mener de som har som jobb å opprettholde lov og orden bør holdes til minst like høy standard som Ola og Kari, og når vi snakker PST-sjefen sjøl så bør du ikke ha for mange skjeletter (eller ulovlige våpen) i skapet..

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

V erre er hva disse tjenestemennene som nå ble kvitt en som sto i veien, gjør mot andre, vanlige sivile, som havner i heisen for et eller annet, og de forskjellige tolkningene av våpenloven og våpenforskriften varaierer voldsomt landet rundt, det skal jeg hilse og si - og fortolkningene tilpasses og tilpasses for å TA vanlige folk.

Men nå er jo lista lagt, med stor oppslutning blant de store haukene her.  Så nå ligger alt til rette.
Gled dere, det blir verre for oss!

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Rausheim said:

Det alvorligste her er (i mine øyne) ikke de 2-3 håndvåpnene som lå i ei skuff, men at en stakkar regelrett ble arbeidsufør pga denne galningen.

Det er dessverre ikke så mye plass for å mene eller gjøre noe annet enn saueflokken, selv når saueflokken er i ferd med å gå seg bort.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/8/2022 at 9:35 PM, Rausheim said:

Det alvorligste her er (i mine øyne) ikke de 2-3 håndvåpnene som lå i ei skuff, men at en stakkar regelrett ble arbeidsufør pga denne galningen.

De knuste neppe kneskålene på han,så noe kan han sikkert gjøre.

Når det gjelder Sjøvold,så lurer jeg egentlig mest på hvorfor han ikke bare leverte våpene til en av Oslos våpenbutikker,og ba dem selge dem for han/enken.

Det er jo ikke en helt ukjent problemstilling med dødsbovåpen som må selges.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ett av problemene her er at det er en smule uenighet om antallet våpen denne enken overleverte Sjøvold. Datteren av enken sier det bare var to. Og akkurat de to var det våpenkort på. De var registrert. Hvor kommer da det tredje håndvåpenet fra? Revolveren med det korte løpet? Den er ikke registrert. Altså ett egentlig ulovlig våpen, og siden den ikke finnes i registrene noen plass  kan man lure på hvor det kommer fra. Og hvordan det kom til landet. Sjøvold sier det kom fra enken, datteren sier det gjorde den ikke. Med alt annet Sjøvold har sagt og gjort i denne saken, at han ikke husker osv. gjør at datteren framstår som mer troverdig enn Sjøvold. Det som jeg synes er mest deprimerende er ikke Sjøvolds bortforklaringer og eventuelle usannheter og lovbrudd, men den bastante "blue line" i etaten, som gikk helt opp til justisministeren, som var besatt på å beskytte og dekke over ulovligheter begått av deres egne. Er det slik i flere offentlige etater ? 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er det slik i flere offentlige etater ? 

 

Selvfølgelig er det, NAV-skandalen er samme tankegang satt i system, NAV og ale justisinstanser beskyttet hverandre.

Alle politikere tatt med buksa nede er straks sykemeldte - misbruk av sykemelding som ingen etterforsker osv.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mailman skrev (19 timer siden):

De knuste neppe kneskålene på han,så noe kan han sikkert gjøre.

Når det gjelder Sjøvold,så lurer jeg egentlig mest på hvorfor han ikke bare leverte våpene til en av Oslos våpenbutikker,og ba dem selge dem for han/enken.

Det er jo ikke en helt ukjent problemstilling med dødsbovåpen som må selges.

Hvis jeg var i Sjøvolds situasjon tror jeg at våpnene hadde gått rett i restavfallet🤣

Link to comment
Share on other sites

Zardoch skrev (3 timer siden):

Hvis jeg var i Sjøvolds situasjon tror jeg at våpnene hadde gått rett i restavfallet🤣

Problemet var at to av dem var registrert. Den "svarte" uregistrerte revolveren kunne lett blitt droppet over rekka på ei ferge og ingen hadde noen gang fått vite det, men de registrerte ville før eller siden utgjort ett problem. Det var derfor han måtte presse en kollega til å ta i mot disse og få dem til å "forsvinne" ut av systemet. For å skjule hva han hadde gjort.

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (2 timer siden):

Problemet var at to av dem var registrert. Den "svarte" uregistrerte revolveren kunne lett blitt droppet over rekka på ei ferge og ingen hadde noen gang fått vite det, men de registrerte ville før eller siden utgjort ett problem. Det var derfor han måtte presse en kollega til å ta i mot disse og få dem til å "forsvinne" ut av systemet. For å skjule hva han hadde gjort.

Men våpnene ble jo aldri registrert på Sjøvold, så da ville enken fått et forklaringsproblem, - og hvis det var påstand mot påstand, - hvem tror du ville bli trodd? (Jeg vet at dette ville være pill råttent, men fra Sjøvolds synspunkt hadde det kanskje vært en enklere løsning...).

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Om Sjøvold hadde levert våpnene når han fikk de overlevert hadde det ikke vært noen sak. 

 

Helt enig. Hvis han hadde levert våpnene uka etter han mottok dem sammen med forklaringen på hvor og hvorfor han hadde mottatt dem hadde alle ment det var riktig av ham å ta i mot våpnene for å sikre at de ikke kom på avveie. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...