Jump to content

PST-sjef Hans Sverre Sjøvold


Ludoben

Recommended Posts

Rystende lesing...ikke minst på bakgrunn av hvor hardt Politiet gikk ut mot enkeltpersoner i deres " Operasjon Bonanza " for å avdekke ulovlige våpen, en aksjon som medførte 2 selvmord.

 

En operasjon Politiet visstnok er jævlig stolte av..

 

Sjøvold må sparkes...null tillit og kan ikke brukes i en så sentral stilling..!

Edited by pondoro
  • Like 11
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

At flere av de som omtales i saken fortsatt er ansatt i etaten gjør meg helt oppriktig skikkelig forbanna og mildt sagt bekymret. Det her er kameraderi av styggeste og skumleste sort, når man går så langt for en i utgangspunktet enkel sak.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

PST/etaten er ikke til å stole på hvis Sjøvold får fortsette etter år med grov maktmissbruk og med ulovlige våpen med en strafferamme på flere år hvor han slapp med en bot .

 

Han ble ikke engang suspandert fra sin stilling under etterforskningen.

 

Hvis dette ikke tas tak i så sender det ut signaler til andre om likhetsprinsipp.

 

 

Edited by høstjakt
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det bør kanskje også komme en debatt i kjølvannet av dette rundt hvorvidt det er forenlig å være fremtredende medlem av losjer osv og samtidig inneha høyre verv/stillinger i norsk embetsverk. Virker som det fort kan oppstå usunne lojalitetskonflikter og forventninger slik som i denne saken..

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Når de dummeste stortingsrepresentantene gjør seg til kjeltringer for småpenger ifm reiseregninger og pendlerboliger, etc lurer jeg på hvor det blir av de store pengene. I Europeisk anskaffelsesbusiness er det ikke uvanlig med kickback på 8-12% utbetalt i skatteparadiser. Det blir penger av slikt ved milliardinnkjøp av helikoptre, fragatter, trikker tog, veikontrakter, etc. Budsjettsprekker og forsinkelser øker utbetalingene bak mål. 

 

Norge er offisielt det mest korrupte landet i Skandinavia. Fra Wikipedia:

"In 2017 Norway was ranked the most corrupt country in Scandinavia after Yara International, Telenor, Statoil, Norsk Hydro and Kongsberg, all large Norwegian companies in which the state government owns substantial stakes, faced corruption charges." 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wintel said:

Problemet er vel ikke at politimesteren slapp billig unna, det er vel heller det at alle andre blir rævkjørt for bagateller?

Ja, sånn sett, om alle skal være like for loven, så kan denne saken tyde på at politiledelsen og fagforeningen går i bresjen for en betydelig liberalisering av praksis. 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Når de dummeste stortingsrepresentantene gjør seg til kjeltringer for småpenger ifm reiseregninger og pendlerboliger, etc lurer jeg på hvor det blir av de store pengene. I Europeisk anskaffelsesbusiness er det ikke uvanlig med kickback på 8-12% utbetalt i skatteparadiser. Det blir penger av slikt ved milliardinnkjøp av helikoptre, fragatter, trikker tog, veikontrakter, etc. Budsjettsprekker og forsinkelser øker utbetalingene bak mål. 

 

 

En kan jo tenke sitt da, når norske avgåtte politikere, diplomater og byråkrater kan bosette seg i noen av europas dyreste områder..

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, skog said:

Det bør kanskje også komme en debatt i kjølvannet av dette rundt hvorvidt det er forenlig å være fremtredende medlem av losjer osv og samtidig inneha høyre verv/stillinger i norsk embetsverk. Virker som det fort kan oppstå usunne lojalitetskonflikter og forventninger slik som i denne saken..

 

Da må du forby medlemskap i LO og andre organisasjoner også....lojaliteten er mye mer bindene der enn i losjer...

 

Og det ser jo ut som lojalitetskonflikt er et problem innad i Politiet, det viser jo denne saken..?  Du er vel selv i etaten..?

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

Har ikke veldig mye kunnskap om losjer, så skal være litt ydmyk med å være for bastant, men det fremstår som det er mye hemmelighold osv. LO er en fagforening med over en million medlemmer, og har en helt annen funksjon og rolle (lønnsdannelse/tariff og en avgjørende part i den norske modellen). De har også en demokratisk struktur med åpne valg og kongresser der alle kan se hva som vedtas og hvem som får hvilke verv, så det tenker jeg blir litt annerledes en losjen.. 

 

Men kameraderi og feilslått lojalitet er det nok mer av både i politiet og andre offentlige etater en det vi liker å tro. De som tror Norge er så utrolig mye bedre en alle andre land er naive..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, skog said:

Har ikke veldig mye kunnskap om losjer, så skal være litt ydmyk med å være for bastant, men det fremstår som det er mye hemmelighold osv. LO er en fagforening med over en million medlemmer, og har en helt annen funksjon og rolle (lønnsdannelse/tariff og en avgjørende part i den norske modellen). De har også en demokratisk struktur med åpne valg og kongresser der alle kan se hva som vedtas og hvem som får hvilke verv, så det tenker jeg blir litt annerledes en losjen.. 

 

Men kameraderi og feilslått lojalitet er det nok mer av både i politiet og andre offentlige etater en det vi liker å tro. De som tror Norge er så utrolig mye bedre en alle andre land er naive..

 

Men hva med Sjøvold..?  Helt utrolig at justisminister fortsatt har tillit til han..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da har justi(t)sministeren sagt sitt, hun har tydeligvis full tillit til en kriminell PST-leder.

Hun følger altså opp pudding-stilen til resten av regjeringen.

Dette ifølge NRK.no:

 

Quote

19:02 

Justisministeren har tillit til PST-sjefen

 

Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) sier hun har tillit til Hans Sverre Sjøvold som PST-sjef etter VGs saker om politiets håndtering av hans ulovlige våpen.

– Jeg har tillit til Sjøvold som PST-sjef. Jeg er gjort kjent med at Sjøvold varslet departementet om saken under forrige regjering, sier justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) i en uttalelse til NRK og NTB.

Forholdet gjelder ikke Sjøvolds jobb som sjef for PST, påpeker Mehl.

– Han har vært tydelig på at han burde håndtert våpensaken annerledes, sier hun.

En saksbehandler i Oslo politidistrikt ble i 2015 kontaktet av en kollega ved våpenkontoret som skulle ta imot tre våpen fra daværende politimester Sjøvold. Saksbehandleren har forklart at han følte seg presset til å fravike rutinene fordi det gjaldt politimesteren, ifølge avhør VG har fått innsyn i fra Spesialenheten for politisaker.

– Informasjonen som fremkommer i VG, er en personalsak og spørsmål rundt dette må rettes til Oslo politidistrikt, sier Mehl.

Politimester Beate Gangås uttalte seg om saken lørdag.

– Det er beklagelig at en tidligere medarbeider har opplevd en utfordrende arbeidssituasjon, og at det har fått slike følger, skriver Gangås til VG. Hun påpeker at han har fått utbetalt erstatning.

Saksbehandleren fikk i 2021 utbetalt 1,2 millioner kroner fra Oslo politidistrikt mot at han sa opp jobben.

I juni 2020 fikk Sjøvold en bot på 50.000 kroner for ulovlig besittelse og oppbevaring av våpen. Spesialenheten henla samtidig påstandene om at Sjøvold skal ha misbrukt sin stilling ved å legge press på ansatte i politidistriktet. Sjøvold er i dag sjef for Politiets sikkerhetstjeneste (PST).

Saksbehandleren er 100 prosent ufør. Hans advokat Per Zimmer sier at saken har vært en enorm belastning for klienten.

– Det er meget trist å høre at en av mine tidligere medarbeidere har blitt uføretrygdet, noe jeg for øvrig ikke var klar over, sier Sjøvold i en kommentar til VG.

Han viser til sin forklaring til Spesialenheten og vil ikke kommentere saken ytterligere.

NRK/NTB

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at man skal være litt forsiktig med å beskylde Sjøvold for mer enn det som har med brudd på våpenloven å gjøre. Denne typen etater har sin egen "justis," og underordnede ledere driver ofte med smisking ovenfor overordnede ledere, for å fremme sin egen posisjon. Jeg tror ikke at Sjøvold har gitt noen ordre eller antydning om å "sette 'C' på plass." Det ligger i selve systemets natur at dette skjer automatisk. Sparke nedover og smiske oppover er nok svært vanlig i institusjoner som Politiet, og hvis overordnet leder får nyss om det som folkene hans gjør for å "hjelpe," så virker det ofte mot sin hensikt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det må ha vært "data-krøll" på forumet, mange innlegg i denne tråden (og Ukraina-tråden) for noen timer siden har forsvunnet.

 

I et av de innleggene skrev @Chiefen.v-2 at de to pistolene fra enka ikke var det mest alvorlige, disse våpna var tross alt registrert, og kunne gjøres rede for. Det virkelig alvorlige var at HSS oppbevarte et uregistrert våpen, som han til overmål ikke "husket" at han hadde, og som han slett ikke kunne gjøre rede for hvordan hadde endt opp i hans varetekt.

 

Til det svarte jeg at jeg håpet vi andre kunne bli behandlet på tilsvarende mild måte, hvis vi ble tatt med en 22LR-patron i skytejakkelomma.

 

Nå har altså landets justisminister uttalt at slikt er helt OK.

 

Det gjenstår å se om denne nye praksisen også gjelder for oss alminnelige borgere (jeg tillater meg, inntil videre, å ha mine tvil om den saken  -   -  ).

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg kommenterte også det 3 våpenet og det innlegget forsvant også. Hvis man har et slikt uregistrert våpen, vet man hvor det kommer fra er min påstand. Har man glemt dette er det jo enda mer bekymringsverdig, for det kan jo bety at det er helt vanlig i den etaten at man har slikt liggende å slenge i skrivebordsskuffen. litt som på amerikansk film der skurkepurken trenger å få ordnet opp i noe greier

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ses på saken. Jeg og andre admins modererer ikke, det er det moderatorer som gjør. Men hvis ting fjernes manuelt ser vi admins at det er fjernet, og jeg kan ikke se noe slikt her nå. Så noe software har nok grumsa seg til.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere innlegg som mangler etter noe serverfeil for et par timer siden, to av mine egne er også borte.  Jeg svarte bl.a. Chiefen på noe offtopic om ammunisjon på bånd i ukrainatråden som nå er borte.

Serverleverandør/drifter som har blingsa. Som sagt hadde vi sett om innlegg var skjult eller sletta.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (1 time siden):

Da har justi(t)sministeren sagt sitt, hun har tydeligvis full tillit til en kriminell PST-leder.

Hun følger altså opp pudding-stilen til resten av regjeringen.

Dette ifølge NRK.no:

 

 

Funker det med "jeg burde ha fylt inn selvangivelsen annerledes" for meg? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polardego said:

Funker det med "jeg burde ha fylt inn selvangivelsen annerledes" for meg? 

Det ser jo ut som det funker for politikere, de må riktignok gå av i noen tilfeller, men ser ikke ut som de blir straffet. Ref div husleiekontrakter, båtgave, osv. 

Edited by psg-1
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er særbehandling for de på toppen, men jeg har det stikk motsatte inntrykket hva gjelder den gjennomsnittlige betjent.. jeg har sett jurister gi ransaking og beslutte etterforskningen av politifolk (for ting gjort på fritiden) som den vanlige borger hadde fått henlagt. Virker som det tas i en god del ekstra nettopp for å unngå/slippe slike antakelser.

Link to comment
Share on other sites

skog skrev (8 timer siden):

Mulig det er særbehandling for de på toppen, men jeg har det stikk motsatte inntrykket hva gjelder den gjennomsnittlige betjent.. jeg har sett jurister gi ransaking og beslutte etterforskningen av politifolk (for ting gjort på fritiden) som den vanlige borger hadde fått henlagt. Virker som det tas i en god del ekstra nettopp for å unngå/slippe slike antakelser.

Har du noen linker

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, skog said:

Mulig det er særbehandling for de på toppen, men jeg har det stikk motsatte inntrykket hva gjelder den gjennomsnittlige betjent.. jeg har sett jurister gi ransaking og beslutte etterforskningen av politifolk (for ting gjort på fritiden) som den vanlige borger hadde fått henlagt. Virker som det tas i en god del ekstra nettopp for å unngå/slippe slike antakelser.

 

Virkelig?

Det er jo en grunn til at Spesialenheten har fått kallenavnet Spesialenheten for henleggelse av politisaker..

Link to comment
Share on other sites

@skog jobber muligens i etaten og har en annen innsikt i sånt en de som ikke gjør det. Hvis det stemmer vil det være lurt av etaten å snakke om det og få det ut for å vise at de tar omdømmeproblemematikken på alvor

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (12 timer siden):

Mulig et lite tankekors at denne personen tidligere hadde blitt straffet 4 ganger  for brudd på Våpenloven i perioden 2005 til 2017 jfr. domspremissene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Chiefen.v-2 said:

 

Helt klart ikke saker som kan sammenlignes, samtidig kan man jo trekke ut noen viktige poeng fra den aktuelle dommen du omtaler her.

Quote

I Rt-2002-381 på side 383 er det, ved anvendelse av den tidligere bestemmelsen, uttalt at «det normalt ikke vil være rom for betinget fengsel ved ulovlig erverv av skytevåpen».

Ubetinget fengsel er derfor utgangspunktet.

 

Det skal også sies at det i denne saken var snakk om også en maskinpistol, altså et helautomatisk våpen som er forbudt i Norge. Dette våpenet ville vært mulig å reaktivere ifølge dommen.

Det ble i utmålingen hevdet at han burde ha et gjengangertillegg på 20 dager, så da har man forklaring på 20 av de 60 dagene. Ja, 60 dager kom Høyesterett frem til, 120 dager var dommen som ble anket.

Sakene kan på ingen måte sammenlignes, her er det snakk om både våpen og ammunisjon i tillegg til et mindre narkotikalovbrudd.

Link to comment
Share on other sites

Nå blir det kanskje ny gjennomgang av saken:

 

https://www.nrk.no/norge/politimester-beate-gangas-i-oslo-ber-politidirektoratet-gjennomga-sjovold-varsel-1.15950119

 

Men dette gjelder altså behandlingen av "varselet" fra den underordnede. Ikke det faktum at HSS hadde et uregistrert våpen, meget velegnet til skjult bæring, i årevis, og oppbevarte det ulovlig/uforsvarlig. Dette ekulle altså gitt ubetinget fengsel.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Jegermeistern said:

Nå blir det kanskje ny gjennomgang av saken:

 

https://www.nrk.no/norge/politimester-beate-gangas-i-oslo-ber-politidirektoratet-gjennomga-sjovold-varsel-1.15950119

 

Men dette gjelder altså behandlingen av "varselet" fra den underordnede. Ikke det faktum at HSS hadde et uregistrert våpen, meget velegnet til skjult bæring, i årevis, og oppbevarte det ulovlig/uforsvarlig. Dette ekulle altså gitt ubetinget fengsel.

 

Problemet her er at det allerede er strafferettslig avgjort, han har blitt bøtelagt og saken er derfor dessverre ferdig.

Det som derimot kan skje er at noen innser at fyren er kriminell og bestemmer seg for å ikke ha en kriminell leder av PST.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en politileder i går som var helt sikker på at denne saken kom til å bli Sjøvolds (med flere) fall, vedkommende gikk så langt som å si at hen faktisk håpet på det. Hen påpekte at Sjøvolds generasjon av politi har flere saker på seg og faktisk en veldig lik sak mot en tidligere politileder, og at flere av "den generasjonen og typen ledere" er dårlig likt eller upopulære blant yngre og bedre/moderne utdannede ansatte i politiet (også ledere). Så jeg gleder meg til fortsettelsen, ting er iallfall i gang internt. Oppvask blir det iallfall, det må det bli.

Og for ordens skyld: Jeg er ikke tilhenger av å henge ut politiet som helhet, men Sjøvold med flere fortjener nå det dårlige omdømme de får og derfor velger jeg å snakke fra levra i denne saken. Ikke misforstå det med at jeg "hater" etaten. Jeg er selv ikke ansatt i politiet eller har noe med dem å gjøre utover at jeg på helt naturlig og vennskapelig vis kjenner flere ansatte både høyt og lavt systemet.

Link to comment
Share on other sites

skog skrev (13 minutter siden):

HVO i sør-øst PD ønsker forbud mot losje-medlemskap for politifolk:

https://www.politiforum.no/debattinnlegg/forby-medlemskap-i-losjer-for-politiansatte/225736

Det er på tide! Nå skal jeg ikke skrive akkurat hva saken gjelder, men jeg mistet jobben min akkurat samtidig som jeg begynte å grave i en sak om losjebrødre og kammeraderi etter at jeg sendte noen spørsmål til en kontor i Oslo med myndighet til å gjøre noe med saken. Tilfeldigvis ble jeg erstattet av en losjebror. For å toppe det hele så ble min daværende kone oppsøkt av vår felles venn som også var losjesøster med beskjeden om at vi ikke lenger hadde noe med hverandre å gjøre. Skikkelig trivelig gjeng altså! Hva lærte jeg? Hold kjeft og pass dine egne saker. Ja faktisk, jeg kommer aldri til å kødde med den gjengen igjen med mindre jeg har noen garantert sikre folk med meg på laget. Når til og med myndighetspersoner involverer seg for å sparke meg da har jeg faktisk ingen steder å gå. For mange høres dette for godt ut til å være sant, men hele historien er faktisk bevitnet av både familie og kolleger.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ludoben said:

Det er på tide! Nå skal jeg ikke skrive akkurat hva saken gjelder, men jeg mistet jobben min akkurat samtidig som jeg begynte å grave i en sak om losjebrødre og kammeraderi etter at jeg sendte noen spørsmål til en kontor i Oslo med myndighet til å gjøre noe med saken. Tilfeldigvis ble jeg erstattet av en losjebror. For å toppe det hele så ble min daværende kone oppsøkt av vår felles venn som også var losjesøster med beskjeden om at vi ikke lenger hadde noe med hverandre å gjøre. Skikkelig trivelig gjeng altså! Hva lærte jeg? Hold kjeft og pass dine egne saker. Ja faktisk, jeg kommer aldri til å kødde med den gjengen igjen med mindre jeg har noen garantert sikre folk med meg på laget. Når til og med myndighetspersoner involverer seg for å sparke meg da har jeg faktisk ingen steder å gå. For mange høres dette for godt ut til å være sant, men hele historien er faktisk bevitnet av både familie og kolleger.

 

 

Dette høres jo horribelt ut.....nå vet ikke jeg hvilke losje du henviser til...men jeg er mangeårig medlem av Frimurer losjen, der har vi våre egne lover som faktisk forbyr dette kameraderiet du/dere snakker om.  Jeg svarer bare på generelt grunnlag her, har 0 kjennskap til din sak..  Hvis dette var en varslersak så blir jo slike fort betente, hvis de det gjelder føler at det brenner på dass..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

pondoro skrev (18 timer siden):

 

Dette høres jo horribelt ut.....nå vet ikke jeg hvilke losje du henviser til...men jeg er mangeårig medlem av Frimurer losjen, der har vi våre egne lover som faktisk forbyr dette kameraderiet du/dere snakker om.  Jeg svarer bare på generelt grunnlag her, har 0 kjennskap til din sak..  Hvis dette var en varslersak så blir jo slike fort betente, hvis de det gjelder føler at det brenner på dass..

Jeg tror i all ydmykhet (eller vet av erfaring) at når man er for eksempel en frimurer så er tjenestene lette å be om og lette å gi mellom likesinnede, man har jo noe til felles med alle og alle har de samme interessene. Det er generelt slik i alle grupper mennesker, vi som har noe til felles har det med å finne hverandre og jobbe for hverandre. Men når man i tillegg har en ekstremt seriøs pakt mellom hverandre og driver skjult virksomhet (aldri møtt en losjer som forteller åpent om alt de gjør), ja da tar man alt dette til nye høyder. Sagt på en annen måte; hvor langt er noen villige til å gå for å holde en hemmelighet hemmelig? Hvem skal jeg være lojal mot når jeg står i lojalitetskonflikt mellom brødre og jobb? Og attpåtil når man er sjef PST hvor både stillingstittel og status i frimurerlosjen fort kan ha avgjørende betydning for sakens utfall hvis han er så selvsentrert at han lar det ha betydning. Å si at han ikke tror hans status i politiet har hatt betydning for sakens utfall er jo i det minste naivt, og iallfall en helt idiotisk måte å spille dum på. Om hans status i losjen har hatt betydning står det jo ingenting om i saken, og det tror jeg kanskje ikke i akkurat dette tilfellet, men all den tid muligheten er der så er det et kjempestort problem som må ryddes i. Et eksempel er at når man har sikkerhetsklarering så skal man være ærlig og opplyse om alle forhold av betydning for sikkerheten, men det kan ikke en losjer. Fordi pakten mellom losjen og brødrene er viktigere enn sikkerhetsloven, men likevel blir losjemedlemmer sikkerhetsklarert over en lav sko. Merkelige greier...

 

Også finnes det også bra mennesker i alle samfunnslag pondoro, faktisk kanskje spesielt i frimurerlosjen på tross av min kritiske holdning til alle losjer og tilsvarende virksomheter med brødrebånd og lojalitetskonflikter :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Uformelle og (delvis) skjulte maktstrukturer, allianser og kameraderi (nei, har ikke noe med Kammeret å gjøre;)) er en skikkelig uting, enten vi snakker om foreninger og lag (losjen, næringsforeninger, etc.), offentlige etater (f. eks. politiet) eller i politikken. Som Jens Bjørneboe formulerte det i diktet "Ti bud til en ung mann som vil fram i verden"Og i et brødre-paradis har du din beste livspolis. 

 

Jeg håper og tror vi har et åpnere samfunn enn svært mange andre, men vi må være våkne og ta diskusjonene når slike forhold avdekkes. Jeg mener politiet har vist både evne og vilje til å rydde opp i mange saker, selv om det fortsatt er rom for forbedringer. Mye står og faller med den lokale ledelsen, tror jeg. Jeg er faktisk mer skeptisk til våre folkevalgte og til foreninger/lag hvor hemmelighold er en del av greia. 

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...