Jump to content

Skyteprøve 2022


Manko

Recommended Posts

Jeg har fått med meg at man ifm terminfestede stevner får godkjent obligatoriske treningsskudd allerede fra 1.januar for påfølgende jaktår, men er det blitt endring på antallet man får godkjent? Tidligere fikk man godkjent alle 30 treningsskudd ved å delta på ett jaktfeltstevne (altså at kravet til å fordele disse treningsskuddene over to dager ikke gjaldt ved å delta i konkurranse).

og nei - jeg mener ikke at det er noe mål å skyte så lite som mulig!

Link to comment
Share on other sites

I "instruksen" til skytterlag og JFF-lag står det:

 

Sitat
Skytingen må foregå samme jaktår.

 

Jaktåret starter 1. april.

 

I bestemmelsene på "Lovdata.no" står følgende:

 

Sitat

§ 18.Obligatorisk skyteprøve

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler.

Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink.

   -   -   -   -

Skudd som avlegges i terminfestet konkurranse i det kalenderåret som jaktåret starter gjelder som obligatoriske skudd i skyteprøve for storvilt.

 

Det står "skudd", ikke noe om antall. Dvs., alle skudd avgitt i terminfestet konkurranse teller. Er konkurransen på 30 eller flere skudd, oppnås kravet til "obligatoriske skudd" omgående.

 

De "obligatoriske skuddene" kan altså avlegges, i konkurranse, fra 1. januar (grovkaliber).

 

Men "del 2", enten det gjelder 5 skudd mot rein, bjørneprøve, eller sølvmerke på elgen, må, så vidt jeg oppfatter teksten, avlegges tidligst 1. april, dvs "i jaktåret".

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skyteprøven 2022 ja......driver å trener på å ta den. Årets manndomsprøve det vet dere, om man ikke sykler Trondheim/Oslo da.

 

Skytebanen vår har åpnet for sesongen den.....da ble det umiddelbart besøk på første offisielle trening. HÆRLIG for å si det slik......et mye brukt uttrykk av en profilert friluftsmann😀

En dag uten et skytebanebesøk.....er en dårlig dag dere.

 

Nuvel nok om det.

Satte meg ned jeg vet dere og banga ivei.

Slik så det ut etter noen serier.

20220518_190436.jpg.4df3e0614e41417f673a99898a3bd334.jpg

Helt OK synes jeg med forsvarets RA ammo, lot ett eller annet.

Merket at man var litt rusten i røsten. Har blitt dårlig med trening i vinter, men derimot mye revejakt😀

 

Måtte strekke holdet også da vet dere. Det er jaktsesong på jerndyr hele året og i dette tilfellet var det jernbukken på 300meter'n som fikk det. Dønn i vinkel og vater som dere ser. Fordelen med reaktive mål, er at de gir umiddelbar tilbakemelding ang treff/bom og gjør hele seansen mye mer interessant, kontra skyting på ei "statisk" pappskive synes jeg.

 

"lille grønne" (reinsrifla) i solnedgang, i selskap med jernbukk på lengste holdet. Det er saker.

20220518_200746.jpg.8dc4416acdc5992cbc9da8fe8d2e9e0e.jpg

Blir garantert ikke siste gang jernbukka får besøk av oppgulp fra lille grønne denne sesongen, for dette ga mersmak😀

 

Hvert eneste skytebanebesøk gjør en til en bedre jeger vet dere, både når det gjelder det skytetekniske og ikke minst våpenbehandling. Human jaktutøvelse og sikkerhet går hånd i hånd, også på skytebanen.

Edited by Castor
Edit
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg skjønner får du bare godkjent 15 skudd per dag, uansett antall skudd på trening, konkurranse, stevne, eller noe annet.

Ref:

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/jakt-felling-og-fangst/skyteproven/

"Første del krever at jegeren skyter 30 obligatoriske skudd med rifle på valgfri blink. Dette skal skje over minst to dager. Jegeren får maksimalt godkjent 15 skudd per dag."

 

 

Jeg stusset litt over ordlyden, for jeg tenkte at det nå blir minst 3 dager for å få skutt opp og registrert nødvendige skudd. Man må jo få godkjent og registrert 5 skudd til oppskyting også.

 

Scenario:

Dag 1: Skyter 30 skudd, får godkjent 15.

Dag 2: Skyter 20 skudd, får godkjent 15. Skyter prøve, men dagens kvote på 15 skudd er makset, og prøve kan ikke registreres.

Dag 3: Skyter 5 skudd trening. Skyter 5 skudd prøve, ikke godkjent prøve. Skyter 5 nye skudd prøve, godkjent prøve. Får godkjent 5.

 

Men jeg tror det med å få maksimalt godkjent 15 skudd per dag gjelder "obligatoriske skudd". Og at med disse i boks, kan det registreres og godkjennes så mange prøver man vil samme dag.

Så scenarioet blir sånn:

Dag 1: Skyter 30 skudd, får godkjent 15.

Dag 2: Skyter 20 skudd, får godkjent 15. Kravet til obligatoriske skudd er nå innvilget, og skyteprøve(r) kan nå avlegges.


Er det noen andre som har gjort seg opp tanker om de er ene eller andre veien? Evnt andre veier?

 

Til det Jegermeisteren skriver over:

Jegermeistern skrev (På 10.3.2022 den 0.11):

I "instruksen" til skytterlag og JFF-lag står det:

 

 

Jaktåret starter 1. april.

 

I bestemmelsene på "Lovdata.no" står følgende:

 

 

Det står "skudd", ikke noe om antall. Dvs., alle skudd avgitt i terminfestet konkurranse teller. Er konkurransen på 30 eller flere skudd, oppnås kravet til "obligatoriske skudd" omgående.

 

De "obligatoriske skuddene" kan altså avlegges, i konkurranse, fra 1. januar (grovkaliber).

 

Men "del 2", enten det gjelder 5 skudd mot rein, bjørneprøve, eller sølvmerke på elgen, må, så vidt jeg oppfatter teksten, avlegges tidligst 1. april, dvs "i jaktåret".

 

Jeg skal ikke bestride det du sier, men du får vel ikke registrert de obligatoriske skuddene før 1. april (eller har betalt lisens), gjør du det? Jeg har hvert fall fått høre det at det er først på jaktfeltstevne etter 1. april vi kan få godkjent skudd. -Ikke at man skal tro på alt man hører, spesielt fra jegere!

Link to comment
Share on other sites

KolbuTarzan skrev (41 minutter siden):

Så scenarioet blir sånn:

Dag 1: Skyter 30 skudd, får godkjent 15.

Dag 2: Skyter 20 skudd, får godkjent 15. Kravet til obligatoriske skudd er nå innvilget, og skyteprøve(r) kan nå avlegges.

På de (DFS) banene jeg har vært er det vanlig at de som ønsker det kan avlegge skyteprøven dag 2. Men i appen "Min jegerdokumentasjon" må de siste 15 treningsskuddene registreres før du skyter prøven, i motsatt fall får du ikke registrert bestått storviltprøve.

Jeg har praktisert dette i mange år, men det er ikke å stikke under en stol at med +15 treningsskudd og oppskyting med 3 forskjellige våpen samme kveld blir det litt pes. Så det hender, ut fra dagsformen, at jeg tar en ekstra kveld for skyteprøve med det siste våpenet.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

KolbuTarzan skrev (33 minutter siden):

Men jeg tror det med å få maksimalt godkjent 15 skudd per dag gjelder "obligatoriske skudd". Og at med disse i boks, kan det registreres og godkjennes så mange prøver man vil samme dag.

 

Ja, det stemmer, og står eksplisitt i Instruks om skyteprøve for storviltjegere, oppdatert 2 februar 2021:

 

Sitat

Skyting mot dyrefigur kan gjennomføres samme dag som en avslutter de obligatoriske skuddene

 

... hvor "skyting mot dyrefigur" er det instruksen kaller selve oppskytingen.

Link to comment
Share on other sites

https://www.miljodirektoratet.no/sharepoint/downloaditem?id=01FM3LD2TNHJD6DODBDVBZ5OWZYCK5JIQT
I overstående lenke finnes en instruks som er minst like tilgjengelig som diverse forum og sosiale plattformer og der en får umiddelbar og korrekt informasjon om hvordan det faktisk forholder seg.

Der kan en blant annet lese at når obligatoriske skudd avlegges ifm konkurranse gjelder ikke kravet om at de skal avlegges over to dager, samt at disse gjelder når konkurransen har vært i samme kalenderår som jaktåret starter.

Med fare for å oppfattes som arrogant, men likevel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er årets manndomsprøve avlagt og godkjent av skyteleder dere.

Bare å sette seg ned på patronboksen og bange ivei.

Banga et par serier på (elektronikk) skive først for å verifisere at alt var på stell.

Gikk helt knirkefritt det, såpass knirkefritt at skyteleder først ikke ville godkjenne prøva da han kun så kun 4 hull, sa han😁

 

Slik så det ut. Såpass bra at øya holdt på å sprette ut av hodebunnen etter endt serie a gitt.

20220525_190419.jpg.56b2a545f896441c0f61e4b02891aa32.jpg

Skal si dere denne gutten var fornøyd.

 

Konklusjonen etter denne tildragelsen er at både mann og utstyr er klare for ymse jakt😀

20200816_140751.jpg.e5b37a55f1fa93675cd3dfee492540c7.jpg

 

Når det er skrevet, synes jeg treffområdet på reinskiva er ganske romselig og så er det slik at viltet ikke merker særlig forskjell på om man treffer i senter eller drar en i åtter'n.

Resultatet er gitt.

Treffer man derimot viltet i to'ern, alternativt foran bakre bogen, kan det fort vekk bli et ørlite ettersøk ut av det😉

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Den store manndomsprøven ja, like gøy hvert år. Siden jeg bare hadde med meg 9 skudd feiget jeg ut og tok den sittende på patronboks med første rifle. For å bevise manndommen får jeg vel skyte stående lang arm med de neste tre fire tenker jeg…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Castor skrev (11 timer siden):

Når det er skrevet, synes jeg treffområdet på reinskiva er ganske romselig og så er det slik at viltet ikke merker særlig forskjell på om man treffer i senter eller drar en i åtter'n.

Resultatet er gitt. Treffer man derimot viltet i to'ern, alternativt foran bakre bogen, kan det fort vekk bli et ørlite ettersøk ut av det😉

Ja, treffområdet er romslig om vi tar utgangspunkt i en gjennomsnittlig rein, kanskje særlig i ytterkant av området mellom kl. 4 og 6, og mellom 6 og 9. Da er vi nok utenfor "vitale organer". Vi har diskutert dette i en annen tråd, der jeg tegnet inn en mindre sirkel på denne figuren:

(Og min skyteprøve er nok også innafor😄)

image.pngimage.jpeg.4dec059d91ff919a433ff10ab45f32d3.jpeg

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Veldig bra Sølvrev og veldig betryggende å se.  Bør vel være slik om man tar litt mer i rifla enn i forkant av og i forbindelse med den årlige manndomsprøva.

Du er klar for jakt.😄

 

Tommel opp umiddelbart og et klapp på skuldra herfra. 

 

 

 

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Den historien jeg har hørt (mener det var her på Kammeret) er følgende: Da man innførte endringen i skyteprøve for storviltjakt med krav om 5 skudd innenfor en 30 cm sirkel på dyrefigur var det, som innlegget til @Rekyl1 nevner, tanken at denne sirkelen skulle illustrere vitalt treffområde på en middels elg. Men så var det slik at elgfiguren ikke fikk plass i skiverammene på 100 m-banen, så derfor ble sirkelen tegnet inn på en villreinfigur i stedet. Følgelig er sirkelen større enn vitalt treffområde på rein. @Jegermeistern kan kanskje utdype eller korrigere meg om dette er feil.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Prøven er helt OK, den dekker akkurat behovet. De som er skikkelig dårlige til å skyte må trene litt g de som mister nattesøvn og forstand om det ikke finnes regler for dekket sine behov.

Og de som klarer prøven på leste forsøk i Mai får skrive flammende innlegg om hvor vanskelig den burde være.

  • Like 5
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Spot on Chiefen.

Jeg synes storviltprøva er helt OK slik den er pdd. Ikke forandre på den.

Om en synes prøva er for lett, er det ikke værre enn at en stiller annerledes og strengere krav til seg selv.

Vi må være forsiktige med å måle andres "håndtverk" ut fra eget ferdighetsnivå.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (31 minutter siden):

Da man innførte endringen i skyteprøve for storviltjakt med krav om 5 skudd innenfor en 30 cm sirkel på dyrefigur var det, som innlegget til @Rekyl1 nevner, tanken at denne sirkelen skulle illustrere vitalt treffområde på en middels elg.   -    -

@Jegermeistern kan kanskje utdype eller korrigere meg om dette er feil.

 

Jeg skal ikke si at du (for en gangs skyld) tar feil, men forklaringen er sannsynligvis mer prosaisk, og mindre "jaktrelatert", enn du og @Rekyl1 tror.

 

Skyteprøven ble innført i 1965 (? +- ?). Da skjøt DFS på 1-meter-skive på 100 meter. Den skiva var (i motsetning til dagens skive på 200 m, som er svart til 7-er-en) svart til og med 8-eren, dvs. svarten var 30 cm i diameter.

 

Skyteprogrammet som ble valgt, var 6 skudd i "fri" stilling, som liggende har blitt kalt i DFS inntil ganske nylig. Hvorfor 6 skudd? Sannsynligvis fordi 95 % av jegerne jaktet med Krag-J eller M98/M96 (eller kloner av disse), som hadde - surprise, surprise - 6 skudds kapasitet.

 

Og hva ble kravet, og hvorfor? Det er mulig man kan finne ut det, hvis man får tilgang til arkiver annu dazumal. Men jeg har ikke bedre tiltro til byråkrater i daværende "Direktoratet for viltstell og ferskvannsfisk" enn at de, da de fikk se DFS-skiva med 30 cm "svart", fant ut at hvis man traff svarten med alle skudda, måtte man være kvalifisert til å gå på jakt. Altså minimum 6 stk. 8-ere, dvs. 48 poeng. Min antakelse styrkes av at man alternativt kunne avlegge prøven mot sjølanviser "Småen", som var 25,5 x 30,5 cm.

 

Denne prøven gikk fram til 1975. Men fra 1976 innførte DFS ei ny skive på 100 m. For å øke kapasiteten på banene, innførte man den største skiva man kunne få to av på en papp, nemlig 60-cm-skiva.

 

Da måtte jo DVF (eller var de da blitt "DN"?) gjøre om kravet for bestått skyteprøve. På den nye skiva var 6-er-ringen akkurat like stor som 8-er-en på gammelskiva, 30 cm i diameter. Og siden man kunne oppnå kravet med 6 skudd spredd rundt om på 8-er-ringen, 30 cm sirkel, måtte jo det gjelde samme krav på den nye skiva, dvs. 6 skudd i 6-eren = 36 poeng.

 

Da man noen år senere fant ut at man ikke lenger skulle skyte på ei baneskiva, men på en "dyrefigur", så "jaktprøve-reinen" dagens lys. Som dere skriver, det største "dyret" men fikk plass til på 1-meter-pappen. Og da beholdt man den gamle 8-er/6-er-ringen fra baneskiva, dvs. 30-cm sirkelen, og plasserte den (sånn omtrent) der man bør treffe dyra.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern: Takk for grei avklaring (har brukt opp dagens muligheter for andre reaksjoner😄!). Men som vi diskuterte i den andre tråden, 30 cm-sirkelen er noe større enn vitalt treffområde på en middels rein. Samtidig kan nok denne markeringen være i minste laget for å indikere sikker skuddplassering på en voksen elg. Dette er egentlig ikke veldig viktig, så lenge jegeren er klar over det. Derfor bør nødvendige kunnskaper om grunnleggende anatomi og vitalt treffområde hos det man jakter på være et krav til alle (storvilt)jegere. For min del er det helt o.k. at skyteprøven reflekterer diameteren på den gamle 8-er/6-er-ringen fra baneskiva. Og som jeg skrev i en annen tråd: Skal man først ha en skyteprøve for å sjekke minimum skyteferdigheter og innskutt våpen/ammunisjon, må opplegget være tilstrekkelig enkelt til at det er praktisk gjennomførbart for skytterlagene, JFF-foreningene, m.fl.

Edited by Sølvrev
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men fordi noen har spurt: For å få registrert skudd avgitt i konkurranse etter 1. januar inn i appen "Min jegerdokumentasjon", må en logge ut og logge inn igjen om en ikke har brukt appen siden jakta i fjor høst.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (På 25.5.2022 den 20.45):

https://www.miljodirektoratet.no/sharepoint/downloaditem?id=01FM3LD2TNHJD6DODBDVBZ5OWZYCK5JIQT
I overstående lenke finnes en instruks som er minst like tilgjengelig som diverse forum og sosiale plattformer og der en får umiddelbar og korrekt informasjon om hvordan det faktisk forholder seg.

Der kan en blant annet lese at når obligatoriske skudd avlegges ifm konkurranse gjelder ikke kravet om at de skal avlegges over to dager, samt at disse gjelder når konkurransen har vært i samme kalenderår som jaktåret starter.

Med fare for å oppfattes som arrogant, men likevel.

 

"All terminfestet konkurranseskyting med rifle, i regi av lokale lag og foreninger som er tilsluttet Det frivillige Skyttervesen og Norges Jeger- og Fiskerforbund og andre godkjente arrangører, godkjennes som obligatoriske skudd. Skudd som avlegges i terminfestet konkurranse i det kalenderåret som jaktåret starter gjelder som obligatoriske skudd i skyteprøve for storvilt. Skuddene vil overføres automatisk fra NJFF og DFS, og bli synlig på ”Min jegerside” og i appen ”Min jegerdokumentasjon” når jaktåret starter 1. april."

 

 

Hva tilfredstiller kravet til terminfestet konkurranse?

At skytterlaget setter opp "jegerfeltskyting" på fastsatte datoer gjennom vinteren, tar deltageravgift, fører resultatlister og premierer ved loddtrekning når sesongen er ferdig? Det er ikke ført klasser eller lignende, tilleggspremiering for "fullt hus".

 

Såvidt jeg kan forstå bør beskrevet skyting overføres til dokumentasjon??

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er nok de «offisielle» stevnene som skal regnes.  Dvs de stevner som skytes ihht forbundets program og som står i terminlista og som havner i forbundets resultatoversikt. Ser ikke bort fra at det kan forekomme «lokale tilpasninger», men det må en vel nesten ta opp med aktuelt lag. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man må legge inn medlemsnummer i dfs eller Njff på jegersiden på Altinn for å få konkurranser registrert som prøveskudd.  Så må man logge ut og inn igjen i appen Min Jegerdokumentasjon. Da dukker konkurranseskuddene opp. 
 

jeg har fått registrert 120 skudd / 4 stevner, som vil si at stevner før 1 april ikke er regnet med. 
 

 

83E0688C-CDCF-47AD-A850-02CC228EA2A1.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (48 minutter siden):

jeg har fått registrert 120 skudd / 4 stevner, som vil si at stevner før 1 april ikke er regnet med. 

Jeg har fått godkjent 150 skudd i appen, 30 fra et DFS feltstevne holdt 26 februar, 120 skudd fra NJFF der alle stevner var i mars. Skulle hatt en del flere skudd fra jaktfelt der stevner har blitt holdt både før og etter 1.april men arrangører har ikke somlet seg til å sende inn resultat til jaktskyting.no

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Greit innafor den der. Det jeg ikke helt kan forstå, er at en arrangør velger å legge opp til at den enkeltes skyteprøve skal være et moment til allmen underholdning. Hos oss er det iaf slik at på standplass er det kun skyttere og skyteledere, og tilbakemeldingene fra jegerne er udelt positive. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Folk er forskjellige, så best om man kan tilby flere løsninger

 

Lørenskog skytterlag tilbyr oppskyting hvor du kan velge om du vil være alene på en egen standplass med kontrolløren slik at du slipper at gutta på benken følger med på monitoren din, eller om du vil sitte/ligge mellom alle som skyter prøveskudd og ta oppskytingen "i fart".

 

Det gir mindre eksamensnerver og en viss anonymitet ved å bare "øve litt" på reinskiva med jaktammo... Og sitter det 5 i midten så er prøven bestått uten at man har gått opp til eksamen, og sitter dem ikke så er det bare å ta 5 nye :-)

 

Utrolig effektivt mot kødannelse når halvparten skyter opp "i fart" og alt kan registreres i appen på noen sekunder.

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg uforskamma klippe og lime!

On 5/25/2022 at 10:41 PM, Castor said:

...at både mann og utstyr er klare for ymse jakt

Hmmm...??

On 5/25/2022 at 10:41 PM, Castor said:

Treffer man derimot viltet i to'ern,...

Hmmm..😂

Er ikke det egentlig texas heart shot?

 

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Tok i dag den årlige oppskytinga som vanli, liggande me reim. Litt meir stress dinne gongen so samlinga var so som so men innafør 15 cm 3 skudd innenfor 5 cm å 2 slengera ej viste ej va litt rykkete på avtrekke men prøva godkjent å over 2 måna til me skyting å meir trening👌

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye betaler dere for 15 + 15 treningsskudd og oppskyting?

 

Jeg ble ferdig med årets manndomsprøve for noen dager siden, og betalte 700kr for 15 + 15 treningsskudd og oppskyting med to rifler. (Er ikke medlem i skytterlag) 

Jeg tenkte først at dette var for mye, og at jeg skulle skyte opp hos et annet skytterlag til neste år, men så begynte jeg å fundere på hva det "koster" skytterlaget å arrangere treningskvelder for jegere.

 

Skytterlaget hadde fire mann på banen, to på standplass, en i bua for å ta imot betaling og ordne papirer/app etter oppskyting og en for å holde orden i køen utenfor standplass.

At disse er der på fritiden sin og jobber gratis for skytterlaget, er det vel laget, og ikke jeg som jeger som skal tjene på? I tillegg kommer utgifter til bane og til vedlikehold av skiver.

Da synes jeg 700kr ikke er så mye lenger, og jeg skal gladelig betale det samme eller mer til neste år  

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

@Sako 87Prisen høres helt kurant ut. Den ligger rundt det vi tar for to treningskvelder og to oppskytinger for en som ikke er medlem i vårt lokallag. Men hos oss kan man skyte hele kvelden, så lenge det er plass. 

Som du sier er det gjerne 4 personer på vakt, for å ha kontroll, gi litt hjelp og instruksjon, skape et godt treningsmiljø. Utstyr skal kjøpes inn og holdes vedlike, laget skal tjene noen kroner til driften. Jeg pleier å si at en kveld på skytebanen koster det samme som en kveld på kino - og det er mye kjekkere! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Samme som det koster hos oss. 150 kr pr treningskveld (obligatoriske), 200 kr pr skyteprøve. Dessuten tilbyr vi sk årskort som gir anledning til skyte på alle terminfestede dager fra april til september (noenogtredve svjh), inkl ubegrenset antall skyteprøver, for kr 750. Uavhengig av medlemskap. Bør være en grei deal for de som ønsker å øvingsskyte litt mer enn akkurat de obligatoriske. Og ja, alle inntekter pløyes tilbake i anlegget på ett eller annet vis. Ingen som mottar godgjøring for innsatsen, som vanlig er.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Medlemmer:

• Ordinær skiveavgift (betales hver gang): 60,-

• Storviltprøve: 150,-

• Ekstra forsøk storviltprøve: 50,-

• Sesongkort (dekker all skyting, inkl storviltprøver): 800,-

 

Ikke-medlemmer:

• Ordinær skiveavgift (betales hver gang): 120,-

• Storviltprøve: 250,-

• Ekstra forsøk storviltprøve: 50,- 

 

Så det ville blitt 120+120+250+250, forutsatt 1 forsøk pr. våpen, og at du tek prøvene den dagen du allereie har betalt skiveavgift.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sako 87 skrev (23 minutter siden):

Hvor mye betaler dere for 15 + 15 treningsskudd og oppskyting?

 

Jeg ble ferdig med årets manndomsprøve for noen dager siden, og betalte 700kr for 15 + 15 treningsskudd og oppskyting med to rifler. (Er ikke medlem i skytterlag) 

Jeg tenkte først at dette var for mye, og at jeg skulle skyte opp hos et annet skytterlag til neste år, men så begynte jeg å fundere på hva det "koster" skytterlaget å arrangere treningskvelder for jegere.

 

Skytterlaget hadde fire mann på banen, to på standplass, en i bua for å ta imot betaling og ordne papirer/app etter oppskyting og en for å holde orden i køen utenfor standplass.

At disse er der på fritiden sin og jobber gratis for skytterlaget, er det vel laget, og ikke jeg som jeger som skal tjene på? I tillegg kommer utgifter til bane og til vedlikehold av skiver.

Da synes jeg 700kr ikke er så mye lenger, og jeg skal gladelig betale det samme eller mer til neste år  

 

 

Betala 450 kr for noke vi kalla jegerpakke å der e de so mange treninga du vill ha til banen stenger å de e me oppskytinga i prisen me om du har 1 eller 3 rifle

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ubegrenset trening, prøveskudd og oppskyting for medlemmer - alt inkludert i kontingenten på 1000,- per år.

Gjester kan trene for 250,- per gang, og så tar vi 250,- per serie prøveskudd og 250,- per oppskyting.

 

En trening, to serier prøveskudd og en oppskyting så har du dekket årskontingenten og kan skyte gratis hver mandag, tirsdag, onsdag (kun DFS), torsdag, fredag (kun hagle) vår sommer og høst, og hver lørdag hele året. 

Enkel betaling via vipps/e-faktura, fornuftig prismodell og et inkluderende og hyggelig miljø, så har skytterlaget doblet antall medlemmer på 3 år. Det er kun spesielt interessert som ikke blir medlem når de først kommer innom banen vår :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi har 550,- for medlemsskap. Da kan du skyte fire "jaktfelter" (altså vår egenproduserte jaktfeltskyting som er treningsskyting og ikke følger alle regler for jaktfelt) og fire-fem trening/oppskyting-dager. Hvis du ikke er medlem koster jaktfelten 150,- pr gang, trening 150,- pr 15 skudd og 150,- pr børse/forsøk for oppskyting. Utover de fastsatte datoene for oppskyting kan man ringe meg hvis det er krise, da koster det 200,- pr børse/forsøk uansett medlemsskap eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...