Jump to content

Skuddplassering på hjortevilt


IvoRei

Recommended Posts

Jeg har også en forkjærlighet for å sette skuddet høyt i bogen. Dvs i de situasjoner jeg har kontroll nok til å gjøre det. Ser ikke på meg selv som en så god skytter at jeg prikker inn kula rett bak, over, under eller midt i bogen til enhver tid :roll: Med så god tiltro til meg selv kunne jeg like så godt satt kula i nakken.

 

Men jo høyere i bogen man kommer, jo mer slingringsmonn har man bakover i dyret før man tar vom. Mellomgulvet skrår endel fremover fra ryggen og ned samt at man har dødelig treff i leveren også. Litt høyt i bogen kan man faktisk sleive seg bakover til omtrent midt på dyret og alikevel ha dødelig treff.

Link to comment
Share on other sites

I likhet med mange andre vil jeg gjerne legge skuddt litt høyt heller enn litt lavt. Men en gang gikk det ei kolle rett ned, alle fire bein rett i været, og ble liggende. Etter et par sekunder reiste hun seg, og det var det siste noen så av henne. To sertifiserte hunder og fire eftersøk uten resultat. Hundeførers teori var en ryggtagg, ut fra andres erfaringer tror jeg på den.

 

Jeg vil også heller ha skuddet litt framme enn litt lenger bak. Jeg siktet helt foran i bringa på en bukk som kom på kort hold i småtrav. Akkurat da jeg slapp skuddet, stoppet han, og fikk skuddet helt foran i bringa. Kula gikk gjennom forrest i lungespissene, ikke akkurat noe stjernetreff, men dødelig. Heldigvis hadde bukken lest VT han også, og dermed fått tilstrekkelig respekt for 358NM til å legge seg ned med umiddelbar virkning.

 

Skudd sånn ca midt i prøvesirkelen, gjerne litt høyere enn midten, gir etter min erfaring sikrere knall & fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Når jeg skal skyte de 5 obligatoriske på skyteprøven, står reinsfiguren alltid vendt mot venstre. Jeg sikter på hodet,- og stiller samtidig inn kikkertsiktet til høyre og en del ned,- slik at kulene går midt i sentralt område når jeg sikter og "skyter" på hodet. NOT, men vet om folk som gjør det - og treffer og dermed får godkjent på prøven

 

Mine skudd er alltid ment å treffe midt i bogen på jakt, gitt at dyret står med bredsiden til.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel litt an på hvor god tid man har, og om dyret beveger seg, og om hvordan vinkelen er. Hvis jeg har god tid, og godt anlegg på ett dyr som står rolig for ett rett sideskudd på under 100m vil jeg vanligvis prøve å sette kulen kl. ca. 0200 i sirkelen. Det gir alltid knall& fall. Men kommer rådyret løpende i en los, har jeg jo ikke tid til slike finurligheter. Da går jeg for midt i sirkelen.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en sånn som fort utvikler seg til en tulletråd. Jeg plasserer skuddet der jeg VET det gir ønsket virkning, eller venter på neste sjanse. Det samme går jeg ut fra at dere andre gjør også?? Jeg har vært uforsiktig og løs på avtrekkeren noe som resulterte i ettersøk, og det må kanskje til i enkelte tilfeller for å jekke ned folk litt. Det samme kan skje de fleste, og vil sannsynligvis skje før eller siden. Poenget er: Kjenner en sine begrensninger og lar dyret gå de gangene man er i tvil, bør man få ta sine egne avgjørelser!

 

Innspill som: "Det skuddet der ligger utenfor mine evner, derfor er DU en jævla cowboy som skjøt" selv om byttet ligger der, det blir for dumt. Både i nettfora og i det virkelige liv...

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Tenkte og forbereda meg litt ekstra i år, teoretisk. Har ikkje skutt så mange hjort 8 eller 9 stk. Utifra det eg har lese og sett på teikningar på nettet så må nå samtlige av mine skot ha vore i levera. Eller så går lungene på hjort lengre bak,/er større enn det anatomiske skisser skulle tilseie. Eg har aldri hatt så bevist forhold til dette, har skutt bak bogen meir på refleks så fort eg har hatt den i sikte. Ingen har gått meir enn 50-60 meter. Dette er i ope kulturlandskap, dei har som regel tatt kveld når dei har hopt over ein bekk eller møtt ein oppoverbakke. Kan jo ha vore heldig da. Blir mest sannsynlig dårlig lys i år så då kan det Vera problematisk dersom den skal komma eit stykke. Er ikkje så langt til skogs heller der eg skal jakta i år.

Derfor trur eg at eg vil skyta midt i bogen, som på oppskytinga, når det gjeld høgde er eg ikkje heilt sikker, midt i der og kanskje?

Eg skyt med 6.5x55 og heimelada Sierra gameking.

Eg prøvde og legga inn bilete av hjort men fekk det ikkje til på mobilen, men på skissa til jaktfall så ser det ut som lungene går temmelig langt bak i dyret. Kanskje det eg har treft? Og vore heldig. Er vel mindre blod der vil eg tru enn lengre framme og ingen grove bein som kan Vera med og knusa lungene viss kula splintrar dei.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Sitka said:

Utifra det eg har lese og sett på teikningar på nettet så må nå samtlige av mine skot ha vore i levera.

Har du ikke slaktet dyrene? Hvor kula har gått ser du på hvilke organer som er skadet når du åpner dyret. Ikke fra tegninger du finner på nettet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dei siste åra har eg hatt ein nesten "magisk" evne til å skyte av det vi lokalt kaller "vålende", som er den delen av spiserøret som går gjennom brysthula på hjorten - omtrent uansett kor eg setter skuddet i bogen, so klarer eg på ein eller anna måte å treffe det 🤬. Ufattelig plagsomt då ein i utgangspunktet har skutt eit velplassert skudd, men når ein opner mellomgolvet, so er blodet som ligger der prega av fine grønne sjatteringer og ein får eit lite hint av ei velkjent "parfyme" 🤢.

 

Men når det gjelder plassering av skudd, so forsøker eg å plassere skuddet litt opp og litt bak - det har gitt meg ønska resultat med tanke på korte utras og fine slakt (sett vekk frå det pokkers vålende).

Link to comment
Share on other sites

Sirkelen på villreinfiguren likar eg å dele inn fire like pizzastykker, og eg foretrekk stykket oppe til venstre. (Opp og fram)

Sjølvsagt motsatt om dyret står andre vegen.

 

Skotplasseringa kan rive litt/gi blodutredelser helt til entrecôten, men dyret går rett ned. Det er viktigast for meg. 

 

Edited by hjortefot.com
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tegnet inn en noe mindre sirkel enn den som vises på reinsfiguren til skyteprøven (og som egentlig er litt for stor). Synes den illustrerer ganske godt at om man bevisst tilstreber hjerteskudd kan det lett bli for lavt treff, og den viser også at det kan ende med treff i lever/vom hvis såkalte "kjøttspareskudd" bak bog settes litt lavt/langt bak. @hjortefot.coms plassering gir større marginer (ryggrad og blodkar) om man skulle komme litt høyt. Selv prøver jeg å holde midt i når dyret står med bredsiden til.

image.png.e2cdf0d0608678f68626c39a9c7172f0.png

Edited by Sølvrev
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Jeg har tegnet inn en noe mindre sirkel enn den som vises på reinsfiguren til skyteprøven (og som egentlig er litt for stor).

 

Fin sirkel dette, @Sølvrev!

 

Jeg har, mange ganger, anbefalt et visst siktepunkt. Se på anatomien til dyrene. Mellomgolvet skrår kraftig, det er mye "mer lunger" oppe enn nede. Og framme i dyret er det mye mer som kan gi skader (og noe ødelagt kjøtt, hvis man bruker dårlige kuler), hvis ei storviltkule romsterer der.

 

Se hva som skjer, dersom en treffer 5 cm utenfor sirkelen til Sølvrev. La oss holde oss til kompassrosa, og kalle rett opp for nord, 0 grader:

 

Fra 0 til 30 grader vil man treffe ryggen, knall og fall. Men treffer man enda høyere, kan man få ryggtakktreff, og et dyr som "står opp fra de døde".

 

Fra 30 til 90 grader får man lungetreff uten splintring (men forhåpentligvis ekspandert kule), "kjøttsparer-skudd". Men der er lungene smalere, med færre pulsårer, så utblødningen tar lenger tid. Og enda lenger bak er vomma.

 

Fra 90 til ca 135 grader blir lungeskadene enda mindre, og faren for gjennomskyting av mellomgulvet, og vom-/tarmskade, øker.

 

Fra 135 til ca 225 grader kan man få lavt treff, uten (særlig) skade på lunger, og med liten utblødning. Laaaangt, og kanskje resultatløst ettersøk.

 

Fra 225 til 360 grader kan man treffe bogfjøla, med bein- og kulesplinter, og/eller kutting av hovedpulsåra, eller treff/splinter i rygg eller nakke. Dette gir ofte knall og fall, og samtidig utblødning. "Opp og fram", bruker jeg å si, "eg foretrekk stykket oppe til venstre. (Opp og fram)", skriver @hjortefot.com.

 

Dette er den skuddplaseringen som gir størst slingringsmonn "hvisomatte-dersomatte". Og sjøl om det ser ut til at dyrene står omtrent i ro, er det lett å undervurdere hvor stor fart de egentlig har. Da kan man treffe lenger bak enn der man siktet. Som flere har nevnt, hjortedyr går oftest ikke bakover. Sikter man i "øvre fremste pizzastykke", har man et langt "vitalt område" å gå på bakover, før det blir vomskudd.

 

"Opp" gir jo også litt mer sikkerhetsmargin, hvis man skulle undervurdere avstanden.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Skyter alltid kjøttspareskudd, dvs. midt i bogen eller i bogsteika om du vil.
Om eg skyter med tunge kuler i moderat fart så heves siktepunktet litt opp for å sikre mot feilvurdering av avstanden. 
Mitt motto er at det kan skjæres vekk og kastes mykje sårkanal i forhold til ein kassert skrott.

Edited by tussehaugen
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det kan være kjekt å ta seg tid til å studere "avfallet" litt. Kanskje må du en dag ta vare på indre organer som feks milt, for veterinærkontroll, eller beskjed om at livmor skal leveres sammen med kjever. Skader (sårkanal) i vitale organer er jo det som (omsider) får dyret i bakken. Det kan jo fortelle noe om ekspansjon på forskjellige kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det kommer jo an på situasjonen i skuddøyeblikket og avstand. Kommer dyret fra siden, bakfra ,på skrå, nedenfra, under begge deler og situasjoner i kombinasjon... Første rådyrbukken jeg skjøt skjøt jeg på 270 meter med Remington halvautomat i 3006 rett i nakken. Ingen kjøttskader og fantastisk slakt. Man må jo selvsagt vurdere sin egen evne til å skyte.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, magnum_mauser said:

Tradisjonen tro kjem det med jevne mellomrom friske pust her på forumet 😂

 

Personlig bytter jeg  ikke eller selger piper eller våpen men beholder alle da de har hver sin spesielle historie.

Nevner 300WBM som jeg skjøt en 16 spirs elgokse i trav på 315 meter rett i hjerte og med den samme en 11 spirs stanghornsokse  på 380 meter i skritt gang treff i hjerte. Denne rifla er noe av det beste jeg har hatt, den var nærmest magisk  og jeg kunne skyte på alle hold og alle vinkler med fantastiske resultater. Det rare var at når men så gjennom pipen så var den skjev, den vridde seg som en gammel furu ... 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/23/2021 at 7:31 PM, Expert Hunter said:

Denne rifla er noe av det beste jeg har hatt, den var nærmest magisk  og jeg kunne skyte på alle hold og alle vinkler med fantastiske resultater. Det rare var at når men så gjennom pipen så var den skjev, den vridde seg som en gammel furu ... 

 

Har samme erfaring selv. Ene rifla jeg har gir alltid perfekte Texas heart shots uansett hold, fart og vinkel på dyret. Skikkelig drittvåpen egentlig men det ender jo alltid med knall og fall så egentlig kan jeg ikke annet enn å smile!

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

On 10/23/2021 at 7:31 PM, Expert Hunter said:

Nevner 300WBM som jeg skjøt en 16 spirs elgokse i trav på 315 meter rett i hjerte og med den samme en 11 spirs stanghornsokse  på 380 meter i skritt gang treff i hjerte. Denne rifla er noe av det beste jeg har hatt,

 

I en annen tråd fra samme forfatter er det imidlertid helt andre våpen-/kaliberkombinasjoner som gjelder:

 

Quote

Mitt råd er til alle vilt i Norden ...9.3x62 med 47 cm pipe og demper...Rekyl som en 222 Rem og fantastisk presisjon

 

Litt merkelig det der - ?!?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjøl 9,3x62, så jeg vet hva den er god for.  Inkludert at den dytter godt i skuldra, sjøl med demper og 4,2 kg våpenvekt.

 

Det jeg fant "LITT" merkelig var at en kombinasjon våpen/kaliber i en tråd var det eneste brukbare for nordisk jakt, men en helt annen kombinasjon, i en annen tråd, hadde overnaturlige egenskaper. @bbdg har illustrert hvem som ofte skriver slikt - .

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Eg er ingen Expert hunter men ser litt på dette her som eg synes er innteresangt. Ser mange andbefalar noko høgt siktepunkt, nokon vil litt langt fram andre litt bak. Men her er ein som ikkje er heilt einig https://hjortas.no/skuddplassering/ mitt ankepunkt mot dette er dersom ein kjem for lavt så skyt ein av framfoten. Det bilete til Sølvrev synes eg var bra, har hjorten nokonlunde lik anatomi? For meg er sistnevnte mest aktuelt, men og muligeins rådyr etter kvart.

Synes og det var innteresangt dette som hjortefot.com skreiv tilbake i 2010, anngåande bruk av gammaldags blyspiss som Norma Elite, Sellier & bellot samt lapua Mega . Vert hevda at dei avgir mykje bly og kan vera med og fremskynda ein tidleg død (tenker her på viltet) sjølv brukar eg Sierra Gameking som er vel i same gata tenkjer eg.

Edited by Stihl Crazy
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del elg med den "litt lave" skuddplasseringen som Pål Jensen viser til, og med god effekt.
Imidlertid fikk jeg etter hvert litt "kjeft" av jaktbasen fordi dette ødela hjertet, noe han likte dårlig da salta og røykt elghjerte var en delikatesse som alltid var i sekken hans under jakta.   (gi no faen i å spræng hjerte på hver forbainna ælg du skyt!)

Så siktepunkt/treffpunkt ble løftet litt opp og fram i skuldra.
Og egentlig merker jeg ikke forskjell på skuddreaksjon eller fluktstrekning.
De store blodårene på toppen av hjertet blir vanligvis skadd, pluss lungene, og vanligvis også skulderbein på  inn og utsiden.

På mindre dyr som rådyr og dåhjort settes skuddet midt i skuldra.
Det tar lungene og forhjulstrekket. 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (12 timer siden):

 har hjorten nokonlunde lik anatomi?

Hjort og rein har samme anatomi. Poenget må være å generelt legge siktepunktet slik at du har best mulig margin (i alle retninger). Ved kontrollerte situasjoner (korte hold med godt anlegg når dyret er rolig) kan man selvfølgelig være litt selektiv med skuddplasseringen, og jeg liker godt at dyret fortest mulig blir liggende. Skal du som @seawolfbeskriver "ta forhjulstrekket" (ødelegge forstillingen) må du opp litt foran framfoten. 

Link to comment
Share on other sites

Her er det eg tenkte på:

 

Jeg bruker mye vann når jeg slakter, jeg vasker hendene hele tida i ei bøtte varmt vann, og kniven like så. Mesteparten av dyrene blir solgt via mat tilsynet og jeg har aldri fått en klage. Jeg er opptatt av å levere en prima vare, som takk for tilliten ved å la meg jakte gratis på 50 dyr, år etter år. Skuddplassering har blitt et varemerke, og de andre jegerene har fått kommentarer fra grunneierene om å skyte dyra slik jeg gjør. Som regel blir de skutt etter "jegerprøveboka", og da er det mye knust bein i bogen, og blod overalt, av og til bak til låret. Ikke særlig hyggelig å få servert dette. En god fast kule, i høy fart, plassert høyt i bog/rygg, eliminerer dette, og gir en knall og fall effekt som alltid gir umiddelbar skuddsjangs på et nytt dyr. Om et dyr løper med store skader i bogen, blir det ekstra sølete.

 

Ein som kalla seg for @knutis som skreiv dette for nokre år sidan. Trur han brukte nosler accubond i eit eller anna 6,5 kaliber med stor hylsa. Men viss ein gjere dette, høgt skot i bog/rygg det er vel fort gjort og ikkje vera borti lungene og då? Eller satsar han på splintrar frå bein kula treff, at dei punkterer lunga, eller at bein/ryggskadane er store nok til og parkera dyret?

Såg litt meir på bilete til sølvrev. Dersom ein ser oppe til venste så er jo bogfjøla der, men bak den er det vel lunger vil eg tru, tenkte ikkje på det før eg såg litt nærare etter, og då skjønar eg dette med ‘’opp og fram’’ tar med bogfjøl, lunger og kanskje splintar opp i ryggen og.

 

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter høyt bak bog på alt av hjortevilt, det perfekte er å sneie oppunder ryggraden, da klipper man de store blodårene som går her, samtidig som kula går gjennom begge lungene. 
-dyret detter rett ned og dør svært raskt uten noe sprelling. 
-lite direkte skuddskader  

-lite blodutredelser ut i hinner. 
 

Ett annet svært godt argument for å skyte høyt i dyret er mellomgulvet. Det er innfestet på skrå nedover og fremover. Derfor: skyter du høyt har du mye større marginer sideveis før du kommer bak i vom.  
 

Er det lange hold forsøker jeg å treffe midt i vitalt område for å ha marginer. 
 

skyter du slik som i artikkelen du linket til ødelegger du begge bogene, hva er hensikten med det?

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Trur han brukte nosler accubond i eit eller anna 6,5 kaliber med stor hylsa. Men viss ein gjere dette, høgt skot i bog/rygg det er vel fort gjort og ikkje vera borti lungene og då? Eller satsar han på splintrar frå bein kula treff, at dei punkterer lunga, eller at bein/ryggskadane er store nok til og parkera dyret?

Nå er det vel ikke lenger lov å felle dyr som skal omsettes med blyholdig kule med mindre du selger direkte til sluttbruker og denne synes det er greit, eller tar jeg helt feil? Ellers har vi jo diskutert opp og ned etter stolper og vegger om hva som parkerer dyret raskest mulig...

 

Nåvel, betraktningene om høyt skudd i bog/rygg vil likevel gjelde for for monolittiske, blyfrie kuler. Da tenker jeg, med utgangspunkt i villreinfiguren postet 21. august i fjor, at høye skudd som treffer ovenfor sirkelen kan enten treffe ryggrad og ramme sentralnervesystemet (= knall&fall, dyret blir liggende på skuddplassen), eller sentrale blodkar som fører blod til indre organer og bakparten av dyret (= øyeblikkelig stort blodtrykksfall og høy sannsynlighet for svært kort fluktstrekning).

 

Risikoen ved høyt plasserte skudd er treff over ryggrad (se på figuren hvordan denne svinger ned mot nakkepartiet) slik at du bare berører en av ryggtaggene. Dyret vil da bli midlertid lammet og kunne sprette opp igjen før du vet ordet av det. Ettersøk av påskutt hjort med treff over ryggraden kan bli langvarig og svært krevende, med stor risiko for at man ikke får avlivet dyret. Ja, det kan bli sølete med bogtreff i hjerte-/lunge-regionen hvis dyret løper av gårde, men dyret dør raskt likevel.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...