Jump to content

Oppskyting med rødpunkt


EMOA

Recommended Posts

Hei.
Lurer på om det er betydelig vanskeligere å ta oppskyting med rød-punkt sikte enn vanlig kikkertsikte.

Har kjøpt meg en 45.70GOV rifle og ønsker å ha et lite rødpunkt sikte montert på denne. Tenker enten Leupold/Aimpoit.

 

Mvh.

E

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg har nå i sin tid skutt opp til storviltprøven mange ganger med rødpunktsikte og det var nå ikke noe problem. Nå bruker jeg ikke rødpunktsikte lengre a jeg liker bedre og jakte med kikkert men det er nå en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt over her, jeg mener at jegere bør skyte opp med de siktemidler en har tenkt å bruke på jakt. Hvis en har flere siktemidler på en rifle (f.eks rødpunktsikte og kikkertsikte), og skyter opp med kikkertsiktet, bør en iallefall være trygg på at en klarer tilsvarende storviltkrav med rødpunktsiktet. 

 

Jeg jakter som regel med åpne sikter på drillingen (skur og korn), og har de siste årene skutt opp med de åpne siktene. Det er betydelig vanskeligere å skyte presist på 100 m med åpne sikter enn med kikkertsiktet på, men absolutt mulig å oppnå presisjon mer enn godt nok til storviltprøven med litt trening. 

Link to comment
Share on other sites

SteinarBM skrev (1 time siden):

Som sagt over her, jeg mener at jegere bør skyte opp med de siktemidler en har tenkt å bruke på jakt.

 

Så om man har en 1,5-6x42 på elgrifla, så er det "juks" å skru opp til 6x på prøven om man stort sett har siktet på 1,5x på jakt?

  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

 

Så om man har en 1,5-6x42 på elgrifla, så er det "juks" å skru opp til 6x på prøven om man stort sett har siktet på 1,5x på jakt?

Nei, og det følger heller ikke av innlegget mitt over. Personlig ville jeg skutt endel med siktet på laveste forstørrelse på skytebanen - hvis det var slik siktet ble brukt mest på jakt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Burde vel skyte opp sittende på stubbe eller stein i terrenget, litt halvfrossen og da. Eventuelt stående på lang arm i noe ulendt terreng, på noe støle bein. Hvor mange jakter egentlig helt uthvilt, i situasjoner helt uten tidspress, liggende uten anlegg fra stødig flat grunn på dyr nærmere enn 101m. Ser ingen grunn til å gjøre prøven vanskeligere, hverken å gjennomføre eller å dokumentere. Men om man skadeskyter fordi man ikke har innskutt rifle eller skyteferdigheter nok for situasjonen bør man ha fryktelig dårlig samvittighet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (21 minutter siden):

Burde vel skyte opp sittende på stubbe eller stein i terrenget, litt halvfrossen og da. Eventuelt stående på lang arm i noe ulendt terreng, på noe støle bein.

Ja, egentlig burde ein kanskje gjere det. Å gjere prøven vanskeligare, eventuelt heve antal prøveskot trur eg hadde vore ein god ting. Meir pengar til skytterlaga og betre førebudde jegarar. Vinn, vinn.. At det er hjorten/elgen/reinen som skal få svi for at Ola Dunk synes 30 prøveskot og så 5 skot liggande (om ein vil) på ein relativt stor blink med skytereim (om ein vil) er akkurat passe er eg ikkje einig i. Å jakte er ikkje noko ein har krav på, men noko ein burde vise seg dugandes til. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er mulig, og kanskje heller ikke ønskelig, å simulere ulike jaktsituasjoner under avlegging av skyteprøven. Det skal jo være praktisk gjennomførbart for arrangøren også. Jeg er heller ikke så opptatt av hvilke hjelpemidler (optikk, støttereim, etc.) man bruker under oppskytingen. Det viktigste i et human jakt-perspektiv er at den enkelte er bevisst på sine ferdigheter og begrensninger i ulike jakt- og skyte-situasjoner, og forholder seg til dem. For egen del ville bruk av rødpunkt-sikte uten forstørrelse resultert i betydelig reduserte skyteavstander på mindre storvilt.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (2 timer siden):

Ja, egentlig burde ein kanskje gjere det. Å gjere prøven vanskeligare, eventuelt heve antal prøveskot trur eg hadde vore ein god ting. Meir pengar til skytterlaga og betre førebudde jegarar. Vinn, vinn.. At det er hjorten/elgen/reinen som skal få svi for at Ola Dunk synes 30 prøveskot og så 5 skot liggande (om ein vil) på ein relativt stor blink med skytereim (om ein vil) er akkurat passe er eg ikkje einig i. Å jakte er ikkje noko ein har krav på, men noko ein burde vise seg dugandes til. 

Samtidig sitter ola dfs skytter som ikke liker stevner på 3000 treningsskudd i året der ingen er dokumentert ihht til njff. For min del kunne prøven fint vært stående med lang arm, men tror det hadde blitt ferre jegere og en neglisjerbar forandring i antall skadeskytinger, muligens ferre dokumenterte og større mørketall.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikkje heilt kvifor det skulle verte ferre dokumenterte skadeskytingar og større mørketal om ein hevar skytenivået til det gjengse jeger?? 

 

Andelen av jegerear i norge som fell inn under kategorien "dfs-skytter med 3000 treningsskudd og som ikkje liker stevner" vil eg tru eg ganske liten. Dette har vel heller ikkje noko å gjere med om ein skal gjere prøven vanskelegare/øke antall treningskudd??

Link to comment
Share on other sites

EMOA skrev (8 timer siden):

Hei.
Lurer på om det er betydelig vanskeligere å ta oppskyting med rød-punkt sikte enn vanlig kikkertsikte.

Har kjøpt meg en 45.70GOV rifle og ønsker å ha et lite rødpunkt sikte montert på denne. Tenker enten Leupold/Aimpoit.

 

Mvh.

E

Det er akkurat like lett. Alt krever litt trening, og kanskje krever rødpunktet litt tilvenning.

 

Jeg skal ikke argumentere for at prøven er for lett eller bør endres. Men slik den er har den ingenting med ferdigheter å gjøre. Den skal sikre et minimum av forberedelser, og en innsjekk mot regler og normer, både skyte-, våpen- og kanskje ferdighetsmessig.

 

Men om skyteferdighetene (eller mangel på) er slik at en faktisk er i tvil om en klarer prøven - da har en ingenting på jakt å gjøre.

Det er milevis fra intensjonen i paragraf 19 om human jakt.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Oppskyting med rødpunkt
M67 skrev (3 timer siden):

Men om skyteferdighetene (eller mangel på) er slik at en faktisk er i tvil om en klarer prøven - da har en ingenting på jakt å gjøre.

Og der diskvalifiserte du kanskje 20-30% av norske storviltjegere. Iaf om en skal dømme etter lettelsen de samme legger for dagen når prøven er i boks.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som betviler at skyteferdighetene til en gjennomsnittlig norsk storviltjeger i beste fall er middelmådig. Hadde det ikke vært for at jaktinnsatsen og ferdigheten er tilsvarende dårlig så tror jeg vi ville sett en økning i skadeskytinger til et nivå hvor det ville blitt en endring i kravet til antall treningsskudd og skyteprøve.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (2 timer siden):

Og der diskvalifiserte du kanskje 20-30% av norske storviltjegere. Iaf om en skal dømme etter lettelsen de samme legger for dagen når prøven er i boks.

Det er jeg ikke overbevist om. Jeg er lettet selv når jeg er ferdig med det jeg vil kalle bortkastede skudd (heldigvis bare 5 med hver rifle) Settingen er stress og kaos, og helt uegnet for trening egentlig, og man beviser ingen ting - om da ikke stryker gjentatte ganger... Da bør man faktisk la vær syns jeg.

 

 

jjrckd skrev (2 timer siden):

Det er vel ingen som betviler at skyteferdighetene til en gjennomsnittlig norsk storviltjeger i beste fall er middelmådig.

Gjennomsnittet må vel nesten få lov til å være middelmådig - noe annet ville vel vært rart ;) Middelmådig er OK i min bok, men helt nytteløst håpløs er ikke. De er det ikke mange av, men de roter til mye føler jeg.

 

Et større antall (enn i dag) obligatoriske oppmøter og treninger ville vært mye bedre - selve prøven er meningsløs, siden alle står etterhvert, og skaper kun stress. Kunne vi fått jegerene inn på banen i kontrollerte grupper, gitt antall, med et program å trene på og gjennomføre - sikkerhet, skyteteknikk, osv. Vi hadde ikke trengt mer ressurser engang, men kunne redusert kaos, og slitasje ødeleggelser på skiver dramatisk - OG folk hadde kanskje lært noe...

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Endelig litt oppskytingsdiskusjon!

 

Nei, det er ikke vanskeligere, du skal gjøre akkurat det samme som når du skyter med kikkertsikte. 5 ganger. Thats it

Den kom litt seint i år, vanligvis er vi i gang i mars / april  :)
Med tanke på at vi jegere øker antall felte vilt for hvert år, må det nesten kalles et under når jaktprøven er så dårlig som enkelte vil ha det til?

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (13 minutter siden):

Gjennomsnittet må vel nesten få lov til å være middelmådig - noe annet ville vel vært rart

Jeg har hørt at en engelsk fagforening hadde som parole at ingen skulle tjene dårligere enn gjennomsnittet. 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (9 minutter siden):

Den kom litt seint i år, vanligvis er vi i gang i mars / april  :)
Med tanke på at vi jegere øker antall felte vilt for hvert år, må det nesten kalles et under når jaktprøven er så dårlig som enkelte vil ha det til?

Tror du vi feller mer vilt pga. prøven? Eller mer humant, etisk? Skyter vi bedre? Hva ville forskjellen vært om vi slutta med hele greia? 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Rart de treffer noe i det heletatt i Danmark når de bare må skyte opp en gang 🤔

 

Helt galt er det ikke i Norge.

"Det er verdt å merke seg at det f.eks. er mindre enn én prosent av antall påskutte elg som ender opp som ikke avklart eller skadet. Det synes vi er et bra resultat, sett i forhold til at det årlig skytes omkring 100¿000 hjortevilt (elg, hjort, villrein og rådyr) her i landet"

 

https://www.adressa.no/forbruker/jaktogfiske/article1524939.ece

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg noe tall eller statistikk å støtte meg til, men jakta i 2020 gikk vel ikke noe dårligere en 2019. Så hvor verdifull selve prøven er kan nok diskuteres ja. 

Det gjør noe med folk når det heter prøve, personlig er jeg i sterk tvil om det er særlig nyttig og bidrar til noe målbart positivt. 

Litt mer uformell trening ville sikkert vert mye nyttigere for folks skyteferdigheter.  

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M67 said:

Tror du vi feller mer vilt pga. prøven? Eller mer humant, etisk? Skyter vi bedre? Hva ville forskjellen vært om vi slutta med hele greia? 

 

K

Som @Jegermeistern sier, tro kan vi gjøre i kirka  :),  men ja, jeg vil anta at prøven som sådan har hevet skytefredighetene en del, folk har fått kontrollert og innskutt sine våpen, og ikke minst  (forhåpentligvis) fått øket bevissthet på egen begrensning.
Pluss at den viser klart og tydelig hvor lite uoppmerksomhet som skal til før en er utafor ringen / eventuell skadeskyting.
Så for min del er prøven en bekreftelse på at riflene er skikkelig innskutt, og at jeg gamle gubben fortsatt henger med.
På eget jaktlag er vi 7 stykker fra 18 år til meg gamle oldtimer på 76, og det er enighet om at treningskudda og prøven er en grei siste bekreftelse på at våpen er innskutt og vi er klare.



 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (4 timer siden):

Du er på Kammeret nå......................så dette må du bare venne deg til😉

Helt klart, 

 

det er et diskusjonsforum, ikke et spørsmål- og svar-forum. Trådene trenger ikke avsluttes med en gang trådstarter er fornøyd med svaret. 😉

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (3 timer siden):

 prøven er en grei siste bekreftelse på at våpen er innskutt og vi er klare.


 

Dette er et solid argument til at prøven ikke har noen betydning. Blinken på prøven er så stor at du kan være innskutt på 300m med 6,5x55 og allikevel treffe innenfor ringen, fortsatt blir det brukt som bekreftelse på at børsa er innskutt. Allikevel så går jakta sikkert bra med et minimalt antall skadeskytinger, som ytterst sjelden hadde vært unngått om børsa var årntli innskutt før jakta. 

Forøvrig er tro og antagelser det samme.

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (1 time siden):
seawolf skrev (5 timer siden):

 prøven er en grei siste bekreftelse på at våpen er innskutt og vi er klare.

Dette er et solid argument til at prøven ikke har noen betydning

 

Det har du jo helt rett i - hvis vi forutsetter at prøven ble laget for de aktive brukerne av forumet "kammeret.no".

 

Men prøven er altså laget for alle de ca. 200.000 som jakter "storvilt" med rifle, inkludert årets nyslåtte jegerprøve-kandidater, som ikke har annen kunnskap og ferdigheter om våpen, ammunisjon, siktemidler og sikkerhet enn det (meget mangelfulle) man får gjennom jegerprøven. Mange av dem ville begitt seg ut i skogen med sitt nyinnkjøpte våpen, kikkertsikte, og jaktammunisjon, der siktet var grovinnstilt i forretningen, dersom det ikke var skyteprøve.

 

Og hvor mange av dem vi (foraktelig, men de står for en stor del av den nødvendige avskytingen av hjortevilt) her på forumet kaller "Ola Stubbesitter" ville kontrollert innskyting, dersom det ikke var noe krav om prøve? Det holder ikke å vise til at man slapp å avlegge prøve i 2020, mange kunne nok blitt med svogeren på jakt, og tatt med "mævvseren", den "gikk jo som en stråle, da'n bessfar skjøt med den i 1997".

 

I forumets snart 15-årige historie har nok både jeg og mange andre lansert diverse alternativer til skyteprøven, i de årvisse "skyteprøve-trådene" (vi har to parallelle gående nå). Men de fleste av disse forslagene kommer i kategorien "å la det beste bli det godes fiende".

 

Dodraugen skrev (1 time siden):

Forøvrig er tro og antagelser det samme.

 

Nei, det er det ikke. Men vi har ikke lov å diskutere religion her inne, og "Kritisk tenkning"-tråden er stengt.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tar utgangspunkt i min egen tilnærming til dette, og bruker de 30 obligatoriske pluss en god del flere treningskud til å verifisere at riflene er skikkelig innskutt med den ammunisjon som skal benyttes til jakta og har treffpunkt slik jeg ønsker det.
Jeg skrev vel at prøven  er en bekreftelse på at våpen er innskutt, og er i tillegg en dokumentasjon på at skyteferdighet til jegeren i henhold til myndighetskrav.
Og da har "Hainn Stat" sagt at 5 treff i ringen på 100 meter er godt nok.

Prøven som sådan har vel ingen annen praktisk misjon enn å få verifisert for kontrollørene at en kan greie dette kravet til 5 treff innafor ringen, og få det bekreftet på appen.
Det som uansett er viktig er vel å få trent maksimalt fram til jakta begynner.
Noen skyter kun de 30 skuddene og er happy med det, andre 300 og mere til, det blir opp til enhver.
Når det gjelder det rent jaktmessige har det lite med prøven å gjøre,  jegeren avgjør uansett hvordan det løses i felt og har det fulle og hele ansvaret.
 

Forøvrig får jeg beklage til trådstarter at jeg har vært med på å rote til tråden hvor spørsmålet var oppskyting med rødpunkt :(

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (4 timer siden):

Og betrakta oppskytinga som at geværet er innskote blir for meg feil. Eg skyt inn på 100 meter sittande i benk med støtta framme og bak for og få det mest mulig nøyaktig. 

For meg også. Når man vet at elektronikkskivene @seawolf skyter inn på er opptil 5cm feil ei tilfeldig retning (dog mest i høyden) blir det enda mer tvilsomt.
Personlig skyter jeg opp ca nå, helt uten tanke på innskyting og treffpunkt - men skyter inn og verifiserer rett før jakta, gjerne kvelden før, og alltid flere ganger i løpet av høsten.

 

Jegermeistern skrev (5 timer siden):

Men prøven er altså laget for alle de ca. 200.000 som jakter "storvilt" med rifle, inkludert årets nyslåtte jegerprøve-kandidater, som ikke har annen kunnskap og ferdigheter om våpen, ammunisjon, siktemidler og sikkerhet enn det (meget mangelfulle) man får gjennom jegerprøven.

Nettopp derfor ville det vært mye bedre med treninger, helst med oppsatte øvelser og instruktører. De som ikke kan skyte, blir jo ikke bedre av å prøve på prøven. Men av noen kurs/ treningskvelder ville de blitt det.
De ville også blitt innskutt av å lære hvordan man skyter inn, og i det hele tatt.

Vi må ha førerprøve for å kjøre bil, hvordan ville det vært om den var litt enklere, og vi ikke trengte opplæring, bare å prøve til vi klarte det?

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 25.5.2022 den 22.42):

Kunne vi fått jegerene inn på banen i kontrollerte grupper, gitt antall, med et program å trene på og gjennomføre - sikkerhet, skyteteknikk, osv. Vi hadde ikke trengt mer ressurser engang, men kunne redusert kaos, og slitasje ødeleggelser på skiver dramatisk - OG folk hadde kanskje lært noe...

Helt enig.

I min drømmeverden så skulle alle jaktlag meldt seg opp til 2 kvelder innen jakta. Her ville det da bare vært skytetid for det gitte jaktlaget og det hadde gitt muligheter for de på laget til å hjelpe hverandre, få tips fra de som skyter mer og lignende. De innad i laget hadde også fått en større forståelse om hvor grensen for de gitte skyttere på jaktlaget går. Er noen veldig flinke på løpende elg så kanskje de skal få postene der dyra har størst fart, er det lengre enn 100 meteren bør kanskje de beste på laget få di postene og visa versa. 

De kunne sluppet stresset, prestasjonsangsten og alt hadde gått roligere for seg noe som kunne resultert i bedre læring og et ønske om å komme tilbake. Merkelig nok kommer folk oftere tilbake om de har hatt en god opplevelse. Jeg hadde nok ikke vært på banen mer en jeg måtte jeg heller om jeg var usikker på det meste, skøyt sånn passe og viste at det var 20-30 stk som stirra meg ned og ventet på at jeg skulle bli ferdig. Hadde det vært noen rolige, lærerike kvelder med jaktlaget derimot...

 

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til trådstarters spørsmål. For noen år siden testet jeg endel rødpunktsikter av ulike typer på skiver, både rundskive og reinsfiguren. Samlingen ble omtrent som med kikkertsikte, en av de berømte snusboksene dekket stort sett gruppene. (Snusboksen min var av samme type som de fleste skyttere bruker, litt større enn de en får kjøpt snusen i!)

På reinsfiguren er det ofte lettere å sentrere et rødpunkt på riktig sted enn et trådkors, så med litt tilvenning er det et godt sikte. Begrensingene er i terrenget, det kan være vanskelig å se dyr klart i et rødpunkt, men det du ser kan du treffe godt. 

Oppskytingen er et pliktløp uten praktisk betydning og blir gjort med det siktet som tilfeldigvis står på våpenet og noe sammenrasket resteammunisjon. Innskyting med jaktammunisjon og jaktsikte skjer før jakten, og da blir våpenet satt opp i den konfigurasjonen som jeg skal bruke på jakt. Innskyting foregår ALLTID på papirskive, det er ingen grunn til å stole på en elektronikkskive som det skytes mange jaktskudd gjennom, da er gummimembranen ofte så gjennomhullet at den gir feile resultater.

Det er også viktig å skyte inn våpenet i den stillingen du bruker på jakt. Innskyting med støttte fremme og bak gir ofte annet treffpunkt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (På 26.5.2022 den 16.47):

Eg skyt inn på 100 meter sittande i benk med støtta framme og bak for og få det mest mulig nøyaktig. 

 

M67 skrev (22 timer siden):

Når man vet at elektronikkskivene @seawolf skyter inn på er opptil 5cm feil ei tilfeldig retning (dog mest i høyden) blir det enda mer tvilsomt.
  -   -  - men skyter inn og verifiserer rett før jakta, gjerne kvelden før, og alltid flere ganger i løpet av høsten.

 

Per-S skrev (6 timer siden):

Innskyting foregår ALLTID på papirskive, det er ingen grunn til å stole på en elektronikkskive   -   -

 

Fint av dere å bekrefte det jeg skrev lenger oppe, at skyteprøven IKKE er beregnet på de av oss som har "litt over middels" interesse av jakt, skyting, våpen og ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Rødpunk sikte bør gå greit. Var akkurat på skytebanen med ca 100 stk som bruker Aimpoint. Alle skyter ok med hjelm, briller og vest på kroppen. Det er noen av de som kun skyter når de er i kongens-klær og de som kanskje er litt vel overivrige på banen. Så det bør være håp for en jeger også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...