Jump to content

Jeffery

Members
  • Content Count

    2,439
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

168 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lett og billig er mulig, men da må billig også dekke "tåle kryping", for da tror jeg du må være forberedt på hyppig utskifting.
  2. Jeg har ingen erfaring med denne, men jeg mistenker at den er mye "bang for the buck", siden det er det du spør etter. https://www.magasinet.no/dovrefjell-fjellduk-custom-hunt-thinsulate?nosto=nosto-page-category1-fallback-nosto-1 Eller så er Jerven Hunter et trygt valg. Jeg har Jerven Thermo, men hadde Hunter vært på markedet den gangen jeg handlet, hadde det blitt den.
  3. Jeffery

    Hvilken jaktbil?

    Ingen av de er jaktBILER Som dårlig alternativ til elgtrack, eller traktor, derimot
  4. Jeffery

    Hvilken jaktbil?

    @Bly Den generasjonen Forseter som @Polardego ser på, er generasjonen før den du du har problemer med. Om det betyr noe vet jeg ikke, men jeg synes nesten det høres ut som du har hatt uflaks. Noe av problematikken er dog kjent. At 2,5 literen har hatt noe problemer er ikke ukjent. At de trenger sine oljeskift er jo ikke noe spesielt for Subaru. Jeg vet jo om mange som er veldig fornøyd med Subaru, og ryktet som driftssikre er jo basert på noe. Dog, jeg har ikke hatt min lenge nok, og den har ikke gått langt nok til at det sier noe om driftssikkerheten/kvaliteten. '12 modellen til foreldrene mine har heller ikke nok på telleren til at det er noe å vurdere ut fra. For øvrig så holder jeg, som deg, en knapp på SAAB men det er smalt utvalg hvis en skal ha 4-hjulstrekk og bakkeklaring Jeg har hatt 900 og 9-3. Særlig 900'en, som var siste årsmodell av den opprinnelige 900'en, var ufattelig driftssikker. Kjørte drøye 220 000 på 10 år, uten annet enn oljeskift og slitedeler, samt et par eksosanlegg. Hadde sikkert hatt den ennå, hvis ikke jeg hadde kræsjet den😪
  5. Jeffery

    Hvilken jaktbil?

    Ja, tror det er riktig betegnelse, på 2,5 med turbo. 2,0 turbo heter vel bare XT. Jeg vet ikke hvor tørste de er. Det er jo rimelig å anta at 2,5 er tørst, men samtidig, så er det jo slik at sterkere motorer ofte jobber lettere, forutsatt fornuftig giring. Uten sammenligning for øvrig, så pendlet jeg en periode 6 mil hver veg med en Yaris. Den var tørstere enn SAABen som var alternativet. Det var en 2,0t, altså 2-liter med lavtrykksturbo. På småkjøring, så endret jo bildet seg noe
  6. Jeffery

    Hvilken jaktbil?

    Det finnes jo også 2,0 og 2,5 med turbo. Jeg vet ikke hvordan det er å finn de i Sverige. I Norge finnes det en del 2,0. 2,5 er mer sjelden. Jeg har aldri kjørt noen av de med turbo, men har hørt at 2,0 går forbausende dårlig, sammenlignet med vanlig 2,0. 2,5 turbo er såpass mye mer av alt, at der er en vel nødt til å merke forskjell. Om det er noen vits i, vet jeg ikke, men det er sikkert moro. Skal en sette på større hjul, så er det ikke sikkert det er noen ulempe med mer pulver. Cooper Disvcoverer, for eksempel AT3, får en jo også i originaldimensjonen.
  7. Jeffery

    Hvilken jaktbil?

    På papiret er det 3 cm høyere oppunder neste generasjon. 19 mot 22 cm. I praksis er jeg usikker på hvor mye det betyr. Er det så ulendt at det gjør noe utslag, så dreier det seg mye om å holde farten nede, og plassere hjula riktig, uansett. Jeg kommer fram alle plasser det er lov å kjøre, og ganske mange plasser det ikke er lov å kjøre Det er vel en plass i elgjaktterrenget, hvor jeg kjører med Land Roveren, som står og venter på at jeg skal skru som jeg ikke kjører med Foresteren. Og der har jeg vel strengt talt ikke noe å gjøre med bil
  8. Jeffery

    Hvilken jaktbil?

    150-hesteren kom vel ikke før med ny modell i 2008(?). Foreldrene mine har en slik, 2012-modell. Den er forbausende lite sprekere enn min med 125 hk. Det er klart, den dytter på litt mer, når en får opp turtallet, men da er den jaggu tørst og. I vanlig, litt sedat(Jeg har lagt meg til en ganske daff kjørestil etter en del år med undermotoriserte automatbiler), dagligkjøring, så kjenner en forbausende lite til de 25 ekstra hestene, synes jeg. Det kom en facelift på den generasjonen jeg har i 2006, eller muligens ila 2005. Den er oppgitt til 158/137hk. Hvordan den føles vet jeg ikke. 150-hesteren, som kom i 2008 er vel kanskje samme motor som dere allerede har i 2010-modellen, hvis den er bensin.
  9. Jeffery

    Hvilken jaktbil?

    De fleste generasjoner av Outback har vel litt lenger overheng, i begge ender, og litt lengre akselavstand, enn de forskjellige generasjonene av Forester, men forskjellen i framkommelighet tror jeg kun er av akademisk interesse. Begge er (relativt) tørste, i hver fall med bensinmotor, som er det aktuelle i de årgangene du nevner. Ser ikke bort fra at Forrester er vel så tørst som Outback. Den er ikke akkurat overmotorisert. Outback har litt mer overskudd, og jobber muligens litt lettere. Jeg har '05 Forester. Tørst og lat blekkboks, men god å kjøre, også bare virker den
  10. Jeg har hatt en i snart 40 år, men de er vel ikke så mye endret med årene, så det er kanskje relevant. I mine øyne er det en kano som verken er spesielt bra, eller spesielt dårlig. Helt kurant, ute å utmerke seg spesielt, verken negativt, eller positivt. Bortsett fra på to områder. De er forferdelig tunge, og utrolig solide.
  11. Elg, og særlig den som har beitet litt i kulturlandskapet også, smaker som oftest, ikke mer vilt enn at en kan tilberede den akkurat som okse, og på det viset dempe viltpreget. Jeg kjøper kjøtt, men stadig sjeldnere kjøttdeig/karbonadedeig. Der går jeg, som oftest i egen fryser.
  12. Det finnes noen fete, søte, kraftige kaker, med god holdbarhet, og mye frukt, nøtter o.l. som jeg ikke husker navnet på i farta, som sikkert vil kunne gjøre nytten. Blir jo litt likt bjørnebrød da. Eller så har jeg troa på marsipanen. Kanskje mest fordi, for min del, så vil den ikke være oppspist når den trengs. Jeg synes nemlig ikke marsipan er det spor godt Men det er også ei "pakke" som inneholder både litt raskt og litt seint. Både fett og sukker. Selv blander jeg honningristede peanøtter med sjokoladetrekte rosiner til min egen komablanding.
  13. Jeffery

    A Matching Pair

    Featherweight er fine børser. Schnabelen er en absurditet, men den passer, på et ,eller annet forunderlig vis, godt der. De balanserer som regel godt og er gode å skyte med. Smekre og letthåndterlige. Jeg har ingen selv, bare en Safari Express i .375H&H, men før, eller senere, så kommer det nok en i hus. Med mindre jeg vinner i lotto først. Da blir det nok en Dakota. Dog skal Safari Expressen få lov til å forbli det, så noe "matching pair" blir det nok ikke her.
  14. Her tok jeg feil. Jeg trodde det var lær i disse. Da er nok enklere vedlikehold enn på de andre ja. Når det gjelder forholdet mellom Crispi og Lundhags, så vil jeg fortsatt hevde at det er " et fett". Personlig så er jeg skeptisk til syntetiske stoffer som yttermateriale i jaktstøvler, men det kommer nå mye an på hvordan, og hvor, de skal brukes. I steinrammel og hogstavfall, som jeg utsetter mine jaktstøvler for, så tror jeg de ville bli fort oppbrukt.
×
×
  • Create New...