Jump to content

Godt det ikke var et våpen med #Gardena" låsing!


220 swifty

Recommended Posts

Joda, jeg har sett en 760 som avfyrte før låsing pga brukket tennstempel. Skytteren fikk ingen skader. Låskassa fanget opp alle gasser og løse deler fra tomhylsa. Trykket var så høyt at låskassa bulet litt ut på begge sider. Kassa ble klemt tilbake til orginal størrelse i ei skrustikke og var klar for ny bruk. Hvis låsingen skulle ryke pga for høyt trykk ala R93 regner jeg med at denne rifla vil oppføre seg akkurat på samme måte som ved tennstempelbrudd. Låskassa fanger opp alle løse deler som er på vei bakover.

 

Det er også verd å merke seg at i ei rifle med mauserekstraktor vil et brukket tennstempel hindre hylsa å komme opp i avfyringsposisjon. Det er med andre ord vanskelig å simulere stengun med M98/M70 classic/BRNO 60X, etc.

 

For noen år siden tilbød jeg å donere min BRNO 602 i 300winmag mot en R93 i test med superovertrykk for å se hvilken rifle som beskyttet skytteren best ved en garantert katastrofal feil. Da ble det stille fra Blaser&co

Link to comment
Share on other sites

Da blir det slik at hver enkelt av oss må ta stilling til om vi mener en konstruksjon skal være slik at den beskytter skytteren mest mulig mot skader, om det er feil med ammunisjonen eller ikke.

 

Jeg mener dette er en selvfølge, og att enhver ingeniør har ett profesjonsansvar når det gjelder HMS.

Link to comment
Share on other sites

Har noen lest rapporten, står det der at tennål er knekt/skadet slik at den punkterer tennhetta. Om den ikke er knekt/skadet så kan den delen av diskusjonen utgå. Om den er knekt/skadet så gjenstår å finne ut om skaden skjedde før eller som følge av kaboom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest rapporten, derimot har jeg lest artikkelen som det lenkes til over. De siterer DEVA, som sier:

 

slutsatsen blir alltså att experterna utesluter något fel på vapnet och även att något fel skulle ha begåtts vid handhavandet

 

Skadet tennnål må da anses som en "feil på våpenet"?

 

Hva skytteren selv sier er egentlig hverken relevant eller interessant; han er ikke den som har foretatt undersøkelsene i ettertid, og hadde han hatt mistanke om at dette var tilfellet på forhånd, hadde han neppe skutt med våpenet.

 

Spørsmålet er om DEVA er tillitverdige?

Link to comment
Share on other sites

"Spørsmålet er om DEVA er tillitverdige?".

 

Jeg vet ingenting om DEVA - men jeg antar at når noe slikt inntreffer, lar man ikke en eller annen tilfeldig Reodor Felgen få oppdraget med granskningen. I motsatt fall bør vel "NOEN"TM, i dette tilfelle hvertfall fabrikken, sørge for at en kvalifisert instans gjør en ny undersøkelse.

 

Inntil det skjer, gjelder rapportens hovedkonklusjon, og den logiske konsekvensen av den, her uttrykt av "amatør":

”Skadorna på vapnet orsakades nästan helt säkert av övertryck orsakat av patronen i kombination med ett fel i patronhylsan…”.
Dette er akkurat slik jeg trodde.

Jeg tror også på at det ikke var noe feil med våpenet, men det som er feil, er at ikke konstruksjonen er laget for å handtere dette på en måte som ikke skader skyttere. Jeg mener at R93 burde vært trukket fra markedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt mitt angående DEVAs konklusjon.

De skriver kategorisk at våpenet var som de skulle være. Skytteren hadde ikke gjort noen feil.

Da er det kun et element som gjenstår, det er ammunisjonen. Det er også det eneste elementet som ikke kan kontrolleres. Med andre ord legges skylden på en ammunisjonsprodusent som ikke har muligheter for å tilbakevise at ammunisjonen var defekt. På nynorsk kalles en slik konklusjon "convenient". Våpenprodusenten frikjennes og ammunisjonsprodusenten blir, uten at det fremkommer skriftlig, tillagt skylden. Hadde rapporten kommet med teorier om hvordan et overtrykk som fullstendig ødelegger låsingen, og sender sluttstykket i ansiktet på skytteren kunne oppstå, da hadde rapporten hatt noen verdi.

 

At overtrykk kan oppstå også på fabrikkammunisjon er kjent, men da er det ikke overtrykk som sprenger våpenet. I en produksjonslinje kan det selvfølgelig forekomme at en patron har for mye krutt, men mengden kontrolleres i hver hylse, og det er ikke plass til en massiv overladning. Feil krutt kan selvfølgelig utelukkes i en løpende produksjon, da ville alle patronene hatt feil krutt.

Kan noen som har ballistisk regneprogram beregne hvor mye overtrykk som kan komme med full hylse av normale krutt i 30-06?

Mitt estimat er at det vil være mindre enn 4500. Et slikt trykk skal ikke kunne sprenge en normalt sterk låskasse.

 

Jeg har skutt 8x57 militærammunisjon i 308 mauser, og skytteren hadde kun fått mindre skader på venstre hånd, sluttstykket var på plass i låskassen etter skuddet. I det tilfellet er det raskere krutt, kruttet er komprimert og kulen er for stor til løpet, dvs trykket er høyere enn mulig overlading i 30-06. Hatchers notebook beskriver også en del overtrykkstester med samme konklusjon.

Det er nesten umulig å sprenge en låskasse med korrekt krutt i hylsen.

 

Spørsmålet blir da hvordan kan et trykk som de fleste boltmekanismer tåler uten fare for skytteren fullstendig ødelegge en Blasermekanisme?

 

Tilbake til DEVA rapporten, konklusjonen er ikke nødvendigvis feil. Det slåes fast et våpenet ikke hadde feil. Men det kan leses mellom linjene at våpenet er slik det er konstruert, og at designet er slik at det oppfører seg slik, hver gang.

 

Jeg er nå ganske kritisk til Blaser, det mener jeg er berettiget ut fra en statistisk analyse. Av de uhell med rifler som har gitt alvorlige personskader de siste 10 år er Blaser overrepresentert. De har produsert mange våpen, men det er en liten andel av totaltforbruk av ammunisjon som brukes i Blaser, likevel har de nær 90% av alle alvorlige uhell.

 

Er noen kjent med hendelser der andre våpen har gitt tilsvarende skader?

Link to comment
Share on other sites

Da er det kun et element som gjenstår, det er ammunisjonen. Det er også det eneste elementet som ikke kan kontrolleres. Med andre ord legges skylden på en ammunisjonsprodusent som ikke har muligheter for å tilbakevise at ammunisjonen var defekt.
Jeg er også ganske kritisk til hvordan man skal kunne få til så mye overladning med normalt krutt i 30-06. Jeg lader vanligvis 30-06 med forholsvis saktebrennende krutt, og har ofte komprimerte ladninger.

 

Jeg er langt fra sikker på at eventuelt overtrykk fra denne patronen er produsentens skyld.

 

Skytteren sier at disse patronene hadde vært lagret i mange år. Kan det tenkes at kruttet hadde klumpet seg, eller noe slikt, slik at man fikk delvis tenning, og kula ble dyttet inn i kuleskråningen, der den stoppet? Hvoretter hoveddelen av kruttet tente - og man fikk overtrykk?

 

Uansett - en slik hendelse skulle ikke gjort at skytteren fikk sluttstykket i ansiktet. De aller fleste mekanismer (inkludert vår "anemiske" Krag M/94) takler dette uten slike følger.

Link to comment
Share on other sites

Per: Har du lest selve rapporten eller baserer du deg kun på det som har blitt presentert her i tråden?

 

Jeg ser poenget med ikke-etterprøvbar feil, men det er vel også en sannhet med modifikasjoner. Man kan jo teste delene mtp hardhet etc, både der de har blitt deformert og der de ikke har blitt utsatt for deformasjon. Bruddflater vil også kunne avdekke sprekker eller andre materialfeil. Og om hele låseflatene har gått i flyt kan vel også manglende låsing elimineres med rimelig grad av sikkerhet. En grundig studie kan også ha avkreftet at feilen skulle vært forårsaket av brudd i en enkelt komponent. Hvis så vil man nok med en rimelig grad av sikkerhet kunne konkludere med overtrykk. Jeg kan selvfølgelig ikke komme med noen konklusjon uten å ha sett rapporten, men at man kan ha full dekning for en slik konklusjon er ikke så usannsynlig slik jeg ser det.

 

Når det gjelder ammo så er det som du sier vanskelig å si noe absolutt. Jeg kjenner ikke til hva fabrikkammo lades med, men en rask titt i tabellene tilsier at en kan duplisere fabrikknivå for 180grs med N140. Hvis så klarer jeg å få 6500bar i QL med en komprimert ladning (110% fylling). Det burde kanskje ikke være nok til å forårsake en slik ulykke, men er likevel godt over det våpen er konstruert for å tåle.

 

Har man eliminert muligheten for en kule i løpet? Det vil kunne gi trykk på samme nivå som overladningen over. Teorien om vibrasjonsskader på krutt er en annen mulighet, men jeg er ærlig talt ikke sikker på om denne noengang har blitt dokumentert for noen sannsynlig mishandling.

Link to comment
Share on other sites

Det skytteren fortalte var at 4 patroner var rest i en pakke han hadde i våpenskapet etter et tidligere våpen. De ble tatt fra pakken og skutt, fjerde skuddet gikk det galt. Ingen lommeristing, men vibrasjon kan male opp krutt, dersom du legger ferdige patroner i hylsevibratoren kan det gå galt. Med vanlig bruk er det usansynlig.

Krutt er rimelig stabilt, og brennhastigheten øker ikke mye ved lagring. Klumper det seg vil det brenne senere.

 

Jeg baserer meg på det som er skrevet i media i etter hendelsen, og har ikke lest rapporten. Men det er statistikken som er årsaken til at jeg er skeptisk. Det er en klar overrepresentasjon av alvorlig personskade med Blaser. Det er statistisk signifikant så langt jeg kan se.

Det tyder på at det er et feilmodus konstruksjonen ikke tåler, hva det er har ingen funnet ut enda, og det er problemet i et nøtteskall.

Link to comment
Share on other sites

Det er en klar overrepresentasjon av alvorlig personskade med Blaser

Det kan se slik ut ja, men svjv har det ikke blitt gjort noen seriøs undersøkelse av dette. Statistikk er vanskelig, spesielt når det er såpass begrenset med hendelser som det er. Men det kan virke som om denne konstruksjonen har en litt annen feilmodus ved ekstremt overtrykk. At konstruksjonen skulle tåle mindre enn feks disse fossile mauser-kassene som så mange bruker den dag i dag finner jeg lite troverdig.

 

Jeg er enig i at vibrasjon er lite sannsynlig, men hva med nedbryting av krutt? Det er vel stort sett et ikke-problem, men vi som har vært borti krone-ammoen vet at det kan skje. Men sannsynligheten for at én patron i en pakke skal bli sur er vel for liten til å bry seg om...

 

Hmmm. Det er jaggu ikke lett å komme på en sannsynlig årsak til så ekstremt overtrykk i fabrikkammo, sånn sett ville material- eller konstruksjonsfeil vært en langt mer spiselig konklusjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett en mauser (svensk m96) kollapse pga vanvittig overladning (mix av kruttrester, pulldown og sånt samlet til nyttårsbruk); skytter var ikke uskadd (kruttslam og messing i øyne) men alle deler på våpenet var på plass.

 

Det kunne virkelig være interessant å teste dette videre, noe for div jaktblader?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om ett tilfelle en remington fikk blåst sluttstykket i filler, uten skade på skytter. Kaliberet er 25-06 ladd med barnes tsx. Konklusjonen på episoden er enkel siden hylsen som befant seg i kammeret var uten hals. I avfyringsøyeblikket har hylsehalsen blitt revet av og fulgt med kula ut i løpet. Dette forårsaket naturlig nok et voldsomt trykk. Kan dette være en plausibel forklaring i tilsvarende hendelse på en blaser? Gammel ammo, korrosjon, sprø messing osv.???

Link to comment
Share on other sites

Grim: Ammofeil burde gi samme trykk i alle våpen med mindre man kan peke på klare avvik i kammer eller løp som er unike for denne modellen. Jeg finner den teorien usannsynlig, avvik der ville blitt oppdaget for lenge siden.

 

Mitt resonnement er blant annet basert på at det å dimensjonere en slik konstruksjon er relativt lett, vi har svært gode verktøy og modeller for slikt. Men feilmodus er litt verre, er det ikke rimelig å anta at det er et mer sannsynlig område for en glipp?

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet, skutt med R93 Blåser t 10 år nå. At brukket tennstift skal være årsaken, stiller jeg meg noe tvilende til. Opplevde tennålsbrudd på et jaktfeltstevne 3-4 år tilbake. Ingenting sa bang, bare klikk...

Undersøkte sluttstykket etterpå. Bruddet var på et kanskje typisk område der tennstiften går fra å være massiv, til å være dreid ned til å passe tennhull.

Denne overgangen er kanskje 1 cm. ?( dårlig husk, for seint på kvelden til å dissekere et våpen).

Uansett, tyngdekraft vil vel få den knekte biten til å falle bakover. Det er romslig inne i et Blåser "sluttstykke".

 

For all del.. Jeg er ingen Blaser Mullah :wink::D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har skrevet det tidligere i denne eller en tilsvarende tråd om Blaser, men gjentar det.

Det er noen forhold med denne konstruksjonen som ikke er helt ut forstått.

Når DEVA skriver et våpenet ikke hadde feil, men sluttstykket nok en gang blir slengt bakover ved en patron som ikke kan ha hatt høyere trykk enn låskassen burde tåle, da siterer jeg meg selv:

Det tyder på at det er et feilmodus konstruksjonen ikke tåler, hva det er har ingen funnet ut enda, og det er problemet i et nøtteskall

Før man finner årsaken til at patroner med normalt eller muligens noe høyt trykk fullstendig ødelegger låsingen av sluttstykket må vi vente at det skjer flere ulykker med alvorlig personskade.

Husk på at det er ikke dokumentert at noen av patronene som har forårsaket uhellene har vært ladet til overtrykk, mange av dem har vært fabrikkladd. Samtidig konkluderer DEVA med overtrykk som årsak, og er tydeligvis fornøyd med den konklusjonen.

 

Skulle jeg undersøkt årsaken ville jeg sett på dynamiske og ikke statiske belastninger i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også kan gjenta meg selv.

 

Jeg tror ikke det er nødvendig med massivt overtrykk. Jeg er overbevist om at det er nok med moderat overtrykk, samtidig som at hylsa havarerer, for å blåse opp en R93 mekanisme.

 

 

Lest igjennom tråden for å oppfriske hva jeg selv har skrevet, og da fikk jeg vite at låsen tåler mange ganger hva materialet selv tåler... :mrgreen:

Ved ordinær trykkskyting tålte låsen 8000 Mpa, men den ble ikke sprengt.

 

(Mulig det er en enhet jeg ikke har hørt om. Forkortelsen for enheten pascal skrives med stor førstebokstav, siden enheten er oppkalt etter en person) :wink:

Link to comment
Share on other sites

en patron som ikke kan ha hatt høyere trykk enn låskassen burde tåle

Uten å ha sett rapporten kan jeg ikke se hvordan du kan komme med en så kategorisk konklusjon. Det er fysisk mulig å produsere trykket som trengs for å gi slike skader med en (alvorlig) feil/overladning, at det ikke er det mest sannsynlige er ikke det samme som at det ikke kan skje. Og det er heller ikke gitt at DEVA bare legger skylden på ammoen fordi de ikke finner noen feil på konstruksjonen, trykk i dette området vil nok kunne gi ganske særegne skader.

Link to comment
Share on other sites

Kategorisk-ja, men med de kontrollrutiner som ammunisjonsfabrikkene har, så er overladninger på mer enn 100% fylling nær umulig.

Med normale kruttyper for kaliberet vil dette ikke gi 8000 MPa som låsen skal tåle lett.

Dette er verst tenkelige scenarie. Hva om patronene ikke har hatt unormalt høyt trykk, og låsen har sviktet likevel? Det er også en mulighet. Har noen av DEVA rapportene kunnet dokumentere overtrykk på andre kriteria enn at låsesystemet har sviktet?

Amatør har kommet med teori om at hylsebrist kan ha utløst hendelsene, er det en plausibel forklaring?

 

Det jeg savner er undersøkelser og vurderinger som kan forklare hendelsene uten bare å konkludere med at trykket har vært for høyt, uten at dette kan sansynligjøres.

Kort sagt en teori som kan etterprøves, og som kan gi grunnlag for tiltak som kan hindre flere slike tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Norma - ukjent type 14 stk
Slike remedier er det to ting man kan gjøre med:

 

1: Trekke kulene - og ser de sånn noenlunde ut, og kan sorteres etter vekt/type, kan de lades, i ikke alt for heftige ladninger. Patronene med krutt og tennhette kan få alternativ 2, sammen med ammo som ser enda mer tvilsom ut:

 

2: Fyre opp et bål med mange fine bjørkekubber, og mens ilden tar skikkelig tak, graver man et dypt hull i jorda, med bratte kanter. Så raker man glørne ned i hullet, slipper sammensurium-ammoen oppå, og løper unna. Fin salutt ei stund - og man har (minst!) et problem mindre.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sant?

 

Å finne en eske innerst i skapet med 4 patroner etter mange år, hvor sikker kan en være på hva det egentlig er?

 

 

Hvis det er fabrikkammo som man selv har kjøpt og som fortsatt ligger i sin originale eske, er det vel ikke mye tvil om hva det er for noe?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge skytteren var det gammel ammo

 

Ammunitionen hade många år på nacken när han sköt de fyra sista patronerna i asken

 

Kan du si med 100% sikkerhet at den mange år gamle esken med 4 patroner som ligger bakerst i skapet er/inneholder XX? Helt uten tvil?

 

 

Bryr meg lite om R93 enten de sprenges eller ikke egentlig, men mener å huske at i alle sakene har det vært litt ullent rundt dette med ammoen; hjemmeladninger, siste patronen i eska osv.

At noe er galt med konstruksjonen er det lite tvil om (men det deler den med masse børser "oppfunnet etter M98 8) )

Link to comment
Share on other sites

Men, Chiefen, har du virkelig aldri opplevd å få noe bakover med fersk fabrikkammo? Det har jeg, riktignok bare tre ganger på 25 år, men likevel. To var fra samme pakken, til og med, Raufoss rekrutt skutt i en M67, den andre med Norma i Saueren.

 

Det groveste jeg har sett var en kamerat som fikk hylsehodeseparasjon med skytterlagsammunisjon rett fra eska. Heldigvis i en Tikka, men han var rimelig svart i fjeset. Så jeg føler meg ikke trygg på at det bare er å skyte ny ammo. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Chiefen: Det vil ikke forklare den tilsynelatende overvekten av Blaser i slike hendelser. Alt som gjelder ammo bør vel gjelde for alle våpen, eller er Blaser-eiere SÅ forskjellige fra alle andre?

 

Fordi andre konstruksjoner ikke sender jernskrap i hodet på skytteren når hylsa revner?

Link to comment
Share on other sites

Har dette noe med hvordan kassa er bygd opp?

Utvilsomt. Jeg har hatt hylseseparasjon i Barnarden, og da oppdaga jeg ingen ting før hylsa skulle ut, og kun bunnen kom. Kula traff der den skulle og alt.

Tidligere har jeg hatt hylseseparasjon i Mauser (CZ Mini Mauser), og da blåser det ild og messingdeler og annen elendighet ut flere plasser. Utrivelig var det, selv om jeg ikke fikk noe vesentlig hverken i øyne eller noe annet sted. Ble alt for sjokkert til å registrere hvor kula for.

Patronen har nok mye å si også, for dette var med 22 Hornet, og jeg har sett andre få separasjon med 6.5x55 i Mauser, uten at det var halvparten så spektakulært. Bunnen av hylsa er både tykkere og mye mer solid i 338LM og 6.5x55 enn i 22 Hornet, med sin hylse av tynn messingfolie.

Hylsedelene så helt like ut etter disse hendelsene.

 

Jeg klarer ikke helt å tro at ikke Blaseren tåler en vanlig hylseseparasjon. Det er såpass vanlig, at vi ville sett flere ulykker da.

 

Fordi andre konstruksjoner ikke sender jernskrap i hodet på skytteren når hylsa revner?

Det er noe der, En Savage eller en Weatherby kommer bare ikke bakover, ikke en Remington eller en Sauer heller - folk sprenger dem jo hele tida om en følger litt med. Tikkaer også har jeg hørt blitt sprengt :wink:

Det jeg ikke har hørt om, er en sprengt Blaser UTEN sluttstykket i kjaken på skytteren? Sprengte piper har jeg hørt om, men ikke låser, uten katastrofe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et mikrobidrag når det gjelder hylseseparasjon.

I et langt jegerliv har det forekommet to ganger.

Første gangen i en Remington 740, ingen skader på gubbe eller våpen, kun gassutblåsing ned via magasinbrønnen, men magasinet ble fortsatt stående i.

 

Andre gangen var med en Remington 700, også her forsvant gasstrykket slik det skulle og gubbe og våpen var uskadet.

Begge gangene hjemmeladet 30-06, og årsak for mange omladinger av hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Lidt fakta.

DEVA er et privat firma med stor erfaring indenfor test og afprøvning indenfor våben og ammo.

Firmaet er kapabel til at levere test og svar på de spørgsmål der stilles.

Firmaet svare KUN på de stillede spørgsmål, og foretager ingen egenopklaring.

Det interessante er hvilken opgave de er stillet i nærværende sag. Logisk set vil spørgsmålet være, " Har der været fejl på det aktuelle våben, som kan være årsag til ulykken, eller hvad er den direkte kilde til ulykken." Der har ikke været spurgt om udfaldet af ulykken kunne have været mindre ved andre konstruktioner.

SIDST MEN IKKE MINDST, DEVA ER EJET AF EN RÆKE TYSKE BØSSEMAGERE OG ISÆR VÅBENPRODUCENTER. GÆT SELV PÅ HVEN DER ER DEN STØRSTE ENKELTAKTIONÆR :cry:

 

 

Vedrørende den svenske ulykke, er de tekniske detaljer fuldt sammenlignelige med de 7++ andre tilfælde, som er rimeligt dokumenterede over mange år.

Tidligere debatter har indeholdt fuld beskrivelse af både kilde, forløb, omfang og følger af den type hændelser. Det er også beskrevet at den type hændelser vil forekomme med rimeligt jævne mellemrum, så længe der ikke bliver indført en tydelig forbedring af den passive sikkerhed på R93.

Det er også rimeligt sikkert at indførsel af disse rimelige ændringer, vil være så omkostningstunge, at det vil være svært økonomisk at indføre dem.

 

I mellemtiden må man undres over at det primært er de ca. 230.000 r93 ejere som er så uheldige at få tag i alle de patroner med netop den defekt, som gør at de med rette kan opnå chancen for "one shot two kills"

 

Der findes kun ganske få andre fabrikater som har været udsat for sprængninger hvor der har været tilstrækkelig kraft til at sende komponenter bagud med tilstrækkelig kraft til at påføre så massive ansigtsskader. Her taler vi om konstaterede skader, og ikke kun om "Hvad der eventuelt kunne være sket hvis ikke***"

Link to comment
Share on other sites

Har skutt i 40 år og kun opplevd to hylseseparasjoner, en med 45 år gammel Kynoch ammo i en Mannlicher-Schönauer, ingen skade på våpen eller skytter.

 

Den andre var i fjor med en SMLE Mk III* og mil. patron fra 1943..all krigsammo ble destruert etter dette..

 

Har aldri opplevd separasjon med rimelig fersk jaktammo eller ditto mil. ammo..

 

Jeg skal väre forsiktig med å konkludere men synes nå det er veldig mange indisier på at Blasers R93 er en usunn konstruksjon. Er Blaser en moderne variant av keiserens nye...ja du vet...??

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...