Jump to content

Godt det ikke var et våpen med #Gardena" låsing!


220 swifty

Recommended Posts

Tenker han har skutt sitt siste skudd med blaser.

Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke svaret ditt,folk har tross alt blitt alvorlig skadet av disse børsene og dersom dette systemet er så dårlig konstruert, håper jeg da for guds skyld alle som skyter med blaser sørger for å få dritten ordentelig i lås,slik at ikke flere blir alvorlig kvestet eller skader andre uskyldige rundt seg på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at noen som har hatt et sånt uhell med Blaser prøver Blaser en gang til.

Jeg har lenge lurt på å dra hjem en Blaser da jeg synes dette er velig fine våpen, akkurat nå er jeg litt usikker på om det blir noe Blaser på meg.

 

Men til Blaser sitt forsvar må vi vell si at det også er uhell med andre typer våpen.

Blaser er vel et våpen merke det er solgt veldig mye av så noen uhell er vell ikke unaturlig selv om det ikke på noen måte er greit.

 

Jeg husker en samtale jeg hadde med min fly instruktør for 20 år siden hvor tema var flyulykker å jeg spurte om cessna var dårlig fly siden det nesten alltid var en cessna som havarerte, svaret jeg fikk var mer logisk en hva jeg hadde trengt på, vist det bare var Volvo på veien ville det også bare være Volvo som var i trafikkuhell.

 

Men det er helt klart skummelt med retttrekker mekanisme vist den ikke låser skikkelig å det er mulig å ta avtrekk, jeg vet veldig lite om Blaser men kan det være produksjons feil eller noen som har utført en dårlig børsemaker jobb når noe sånt som dette skjer. Det må jo finnes en forklaring på sånne ulykker, jeg tror ikke en våpen fabrikant tør å lage våpen i dag som nesten er like farlige enten en står foran eller bak våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Det at man kan trekke av før sluttstykke er skikkelig sikkret var noe av det første som plaget meg da jeg hadde Blaser R8..er litt overrasket over at dette ikke har vært noe tema tideligere

det er tydelig at dette er en feil med Blaser sin låsing av sluttstykke noe de bør finne en løsning på..

Link to comment
Share on other sites

Se på kaliberne i disse sakene. Er vel i den kraftige enden av skalaen, og kombinerer en dette med kreativ hjemmelading, så blir oddsene dårlige, eller?? Vet ikke om det er sammenheng, men bare en tanke.

Søker en litt på nett er det feil og skyteulykker med flere typer enn Blaser? Var vel et par her inne som hadde hatt uhell med S&L uten at det blir hets av den grunn(var vel en forhøyet kolbekam som reddet ansiktet på skytteren).

Blaser er annerledes enn de fleste rifler, og får dermed mer fokus hver gang det skjer en ulykke med f.eks r93. At Blaser er utrygg er ikke jeg redd for hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

synes ikke Blaser fortjener hets men det er jo et godt spørsmål hvorfor det går ann og trekke av før sluttstykke er låst i forsvarlig måte

tross alt promoterer Blaser med sikkerhet og når folk blir skadet av en slik feil så er det uakseptabelt..

dette med avtrekk før låsing av sluttstykke fungerte på min Blaser og jeg er sikkerpå at det fungerer med de fleste Blasere her inne

ergo et problem som bør opplyses og utbedres av Blaser dette skulle bare mangle

at det finnes noen som synes at dette er en deal breaker forstår jeg for noen mister litt av tryggheten og tiliten til rifla og det går utover konsentrasjon og ytelse på jakt

man ønsker ikke og måtte fokusere på sluttstykke i frykt for at det kommer i retur når man skal ta kjappe skudd

det burde være slik det er med de fleste rifler at låses ikke sluttstykke slik det skal så trekkes det heller ikke av

men for og være mer rettferdig så har jeg ikke hørt om disse tilfellene før idag men så har jeg heller ei søkt eller sett etter slike saker heller

og det er meget mulig at kaliberene i sakene har noe betydning ville vært interessant og vist mer om hva som utløser en slik ulykke

Link to comment
Share on other sites

Det som er nest mest tragiske, er at det er umulig å komme med argumenter mot sikkerheten til R93, uten at man blir beskyldt for å argumentere ut i fra følelser. Med en gang kommer ord som hets, blaserhat etc.

 

Det som selvsagt er mest tragisk, er at noen må oppleve dette med ujevne mellomrom.

 

 

Ingen hadde akseptert, om en bilprodusent laget en ny bilmodell, og lot være å bruke komprimerbar rattstamme, slik at føreren garantert fikk rattstammen igjennom magen ved en frontkollisjon. Uansett om det var brukerfeil, og føreren selv var skyld i kollisjonen.

Link to comment
Share on other sites

100% enig i det du skriver! Det er absolutt uakseptabelt at et våpen kan bli avfyrt uten at skytteren tar avtrekk og "låset" er låst! Det er en klassisk sikkerhetsbrist, og Blaser visste lenge om dette. Diskusjonen i Tyskland kan f. eks. også følges på http://lutzmoeller.net/" target="_blank" target="_blank , da heter det: "Igjen en Blaser offer" ... Lutz Moeller f. eks. kaller R93 rett og slett for en fare til skytteren bak, og Blaser har ikke trukket ham til domstolen for å få stoppet ham ... Produksjonen og salget av R93 skulle stoppes med det samme! Etterfølgeren R8 er nemlig et sikkert våpen.

Link to comment
Share on other sites

Blaser R8 har en ny, fullstendig annerledes konstruert lås (- geometri) enn R93. Selve låset er også mye mer massivt i tillegg. For ekstra informasjon bør de som er interessert leser våpen tester og/eller detaljerte beskrivelser av R8. Så langt har jeg personlig aldri hørt og lest om sikkerhetsproblemer vedr R8. Det er jo et berettiget spørsmål hvorfor Blaser har tatt det på seg og utviklet et egentlig komplett nytt lås og ikke modifisert foregjengeren R93 ...?

Link to comment
Share on other sites

R93 er produsert siden, ja, 1993. Altså over 20 år. Brukes av 100 000jegere? Det er etter hva jeg kan se en kilde på nett, nemlig Lutz Moller, hvem/hva er det? Registrerer at "de vanlige" kritikerne titter frem, men disse amatørene velger jeg å ignorere :lol:

R8 skal ha sterkere låsing pga brattere vinkel på sluttstykket eller noe. Tror at denne også "klikker" om armen ikke er ført helt frem, men tennåla skal ikke komme så langt ut at den utløser skudd. Etter hva jeg kan se er det første gang det blir ulykke pga dette, andre ulykker skyldes i stor grad overlading/ feillading? Er litt vanskelig å vite, da jeg ikke er stødig i tysk og denne Lutz er den eneste kilden jeg finner(utenom diverse forum, med diverse forumtroll). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser nærmere på billedet af bolthovedet i det svenske link, er det helt klart at der ikke er tale om en ulykke forårsaget af at der ikke har været fuld lukke på låsningen.

Ved mangelfuld låsning, ville bolthovedet blive blæst bagud, uden at der ville være kræfter til at flække dele af fronten på bolthovedet (støtteringen rundt om patronbunden)

Umiddelbart ser det ud som ENDNU en i en række af typiske havarier fra nævnte firma af R93 modellen.

Østrig +

Tyskland ++

Frankrig ++

Spanien +

Ungarn +

Ukraine eller Usbekistan +

Norge +

Sverige +

Flere ledige pladser :overrasket:

 

 

Angående udtalelsen fra den Svenske importør, så er det dog påfaldende at han er den eneste som kun har hørt on 1 tilfælde :wink:

 

R8 er fejlrettet på samtlige de punkter der tidligere har været fremført som kritikpunkter mod R93. R8 vil jeg anse for en meget sikker konstruktion

Link to comment
Share on other sites

For oss som ikke har Blaser i skapet, hva er forskjellen på R93 og R8 siden R8 er et sikkert våpen ?

 

Blaser R8 har en ny, fullstendig annerledes konstruert lås (- geometri) enn R93. Selve låset er også mye mer massivt i tillegg. For ekstra informasjon bør de som er interessert leser våpen tester og/eller detaljerte beskrivelser av R8. Så langt har jeg personlig aldri hørt og lest om sikkerhetsproblemer vedr R8. Det er jo et berettiget spørsmål hvorfor Blaser har tatt det på seg og utviklet et egentlig komplett nytt lås og ikke modifisert foregjengeren R93 ...?

 

om R8'n er så mye anderledes enn R93 så overrasker det meg at R8 også kan ta avtrekk uten skikkelig låsning på sluttstykke

værtfall kunne min det samt en del Blaser R8 modeler jeg testet i butikk..men prøvde selvsagt uten ammo i kammeret.. :shock:

hva som skjer med en R8 når man trekker av uten og låse den skikkelig med ammo i vet jeg ikke men det var for meg god nok grunn til og bytte til Heym

litt dritt og måtte ta nytt ladegrep når man jakter farlig villt som kansje allerede er blitt skutt...uansett helt uakseptabelt

liker veldig godt låsningen på SR30 til Heym og blir det en ny rettrekker på meg så blir det en SR30

Link to comment
Share on other sites

R93 er produsert siden, ja, 1993. Altså over 20 år. Brukes av 100 000jegere? Det er etter hva jeg kan se en kilde på nett, nemlig Lutz Moller, hvem/hva er det?
Det fantes mange flere kilder på nettet før.

 

 

Registrerer at "de vanlige" kritikerne titter frem, men disse amatørene velger jeg å ignorere :lol:
Godt man blir lagt merke til :D

 

 

... Men ble du overrasket, nå har jo det vi har advart mot, skjedd igjen. Er det fortsatt en umulig tanke , at kritikken er berettiget?

Link to comment
Share on other sites

Vi har erfaring med at tyskerne holder tilbake informasjon som ikke gavner dem. Det inngås avtaler - det gis kompensasjoner og så videre......

De som vil spørre etter min dokumentasjon bør lese setningene over minst en gang til :twisted:

 

Enkelte ønsker ikke å forvirres med fakta :angel:

Link to comment
Share on other sites

Våpen spregning er farlig! Når sluttstykke låsingen gir seg på et våpen under fullt arbeids trykk eller mer er dette meget farlig (vi vet vel alle hva som kan føre til dette). Det som gjør Blaser R93 og R8 spesiellt "farlig" i forhold til dette er at det ikke er tatt høyde for dette i konstruksjonen, når slutt stykke låsingen gir seg som følge av overtykk eller ufulstendig låsing, blir sluttstykke, splinter, gasstrykk LEDET rett i ansikt på skytter! På andre kontruksjoner er det tatt høyde for at sluttstykke låsing kan svikte og bygd inn sikkerhet som gjør at sluttstykke, splinter, gasstrykk ikke blir sent i fjest på skytter. Våpen som er potensiellet farlig i begge ender vil ikke jeg bruke.

 

220 swifty

Link to comment
Share on other sites

Vi har erfaring med at tyskerne holder tilbake informasjon som ikke gavner dem. Det inngås avtaler - det gis kompensasjoner og så videre......

De som vil spørre etter min dokumentasjon bør lese setningene over minst en gang til :twisted:

 

Enkelte ønsker ikke å forvirres med fakta :angel:

 

Forskjell på fakta og konspirasjon. Noen mener det er fakta at USA selv stod for 11 september :roll:

Vi lever i 2014 og det er ikke lett å skjule slike hendelser, selv med "kompensasjoner". Jeg har lest testresultatene til DEVA av R93, statlig organ som konkluderer at mekanismen er sikker. Kan jo være at de også er betalt av Blaser?? :roll: Men velger å stole mer på det, enn "ekspertene" her inne. Håper saken i Sverige blir nøye etterforsket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest testresultatene til DEVA av R93, statlig organ som konkluderer at mekanismen er sikker. Kan jo være at de også er betalt av Blaser?? :roll: Men velger å stole mer på det, enn "ekspertene" her inne.

Testen og konklusjonen til DEVA, hindret ikke det som skjedde i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Vi lever i 2014 og det er ikke lett å skjule slike hendelser, selv med "kompensasjoner". Jeg har lest testresultatene til DEVA av R93, statlig organ som konkluderer at mekanismen er sikker. Kan jo være at de også er betalt av Blaser?? :roll:

 

Hva skal man si? Litt sånn havren som passer buksesmekken eller hvordan det nå var.

Hvem tror du det er som finansierer tester av de forskjellige våpen?

Mener du det er hevet over rimelig tvil at produsenter som ønsker sine produkter testet og finansierer det ikke legger føringer for hvilke resultater de vil ha og at testerne etterkommer dette?

Link to comment
Share on other sites

For oss som ikke har Blaser i skapet, hva er forskjellen på R93 og R8 siden R8 er et sikkert våpen ?

 

Blaser R93 har 45 grader på låselamellene, R8 har 80 grader, et normalt våpen med bolt har 90 grader på låseklakkene som gjør at man

kan kalle det for hel ved.

At blaser R93 har 45 grader på låsingen er horibelt og at på til er konstuert til å låse seg opp å slippe taket på et og annet tidspunkt er

betenkelig, blir som å gå ned trapper med høyhelede sko, ingen voksene mannfolk med vettet i behold finner på å gjøre det vell :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Fan, no ble eg skeptisk igjen. Vurderer å selge, er det noen som veit hva eg kan få for dette. R93 pro i links med løp 3006 med moepta meostar 3x12x56 med lys, 65x55 med moepta meostar 3x12x56 og 223 med khales helia 2x10x50.alle med atex maxim demper og bix/andy jaktavtrekk pluss orginal avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

For oss som ikke har Blaser i skapet, hva er forskjellen på R93 og R8 siden R8 er et sikkert våpen ?
Blaser R93 har 45 grader på låselamellene, R8 har 80 grader, et normalt våpen med bolt har 90 grader på låseklakkene som gjør at man

kan kalle det for hel ved.

At blaser R93 har 45 grader på låsingen er horibelt og at på til er konstuert til å låse seg opp å slippe taket på et og annet tidspunkt er

betenkelig, blir som å gå ned trapper med høyhelede sko, ingen voksene mannfolk med vettet i behold finner på å gjøre det vell :lol::lol:

Det høres litt skummelt ut ja, en R93 bør vell i grunnen ikke skytes med noe særlig kraftigere kaliber en 6.5x55 ladet til krag nivå vist det er så lite som låser den.

Link to comment
Share on other sites

Fan, no ble eg skeptisk igjen. Vurderer å selge, er det noen som veit hva eg kan få for dette. R93 pro i links med løp 3006 med moepta meostar 3x12x56 med lys, 65x55 med moepta meostar 3x12x56 og 223 med khales helia 2x10x50.alle med atex maxim demper og bix/andy jaktavtrekk pluss orginal avtrekk.

 

Har du samvittighet til å selge da :overrasket:

Jaja, tre kikkerter og tre dempere går vel å selge uten å få dårlig samvittighet :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Fan, no ble eg skeptisk igjen. Vurderer å selge, er det noen som veit hva eg kan få for dette. R93 pro i links med løp 3006 med moepta meostar 3x12x56 med lys, 65x55 med moepta meostar 3x12x56 og 223 med khales helia 2x10x50.alle med atex maxim demper og bix/andy jaktavtrekk pluss orginal avtrekk.
Har du samvittighet til å selge da :overrasket:

Jaja, tre kikkerter og tre dempere går vel å selge uten å få dårlig samvittighet :lol::lol::lol:

Alltids en linedanser eller en og annen ekstremsports utøver som tar utfordringen på strak arm eller (slakk line) å kjøper denne for å prøve seg på jakt eller rett og slett få litt spenning på skytebanen som et avbrekk i en ellers grå og kjedelig værdag :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Er vist ikke bare profesjonelle skytere og jegrer her, har vist en del amatør komikere også.

Det var ikke meningen å harselere (eller var det det?)

Du hadde jo et redelig spørsmål før vi begynte å surre det vekk.

Svar på spørsmålet ditt er at du kanskje kan sette det i Handelskammeret og se hva noen er villig å betale. Selv har jeg ikke peiling - får forresten ikke fler på "kvoten" :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ikke fulgt helt med på hele tråden. Men det med avtrekk og klikk med r8 er helt mulig. Hadde ne slik sak på drivjakt i jan. Skutt 1 hjort og skulle skyte neste og med ufulstendig ladegrep så kommer et klikk og hevarmen "detter" på plass fremover. Må da ta nytt ladegrep. Et såviddt synlig merke i tennhetta på den patronen som stod i kammeret ved det dårlige ladegrepet.

 

Når det gjelder den ene sprengte blaseren så var vel den ladet slik at det var et overtrykk på 40 prosent mens blaseren skal tåle overtrykk på 30 prosent etter meg fortalt av en kyndig mann.

Link to comment
Share on other sites

DEVA, er ikke en statlig organisasjon, men eid av bransjen.

 

Om så er tilfelle så vil det si flere produsenter, eller insinuerer du at de er betalt av Blaser for å sprenge R93n deres? Slik jeg har forstått det er dette en forskningsorganisasjon som tar for seg forskjellige aspekter ved jakt og skyting i Tyskland, og har eksistert i 100år.

Jeg forstår at dette er mat for kritikerne, så det får jeg som Blasereier bare finne meg i :wink: Dere får fortsette å fråtse i fred :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ikke fulgt helt med på hele tråden. Men det med avtrekk og klikk med r8 er helt mulig. Hadde ne slik sak på drivjakt i jan. Skutt 1 hjort og skulle skyte neste og med ufulstendig ladegrep så kommer et klikk og hevarmen "detter" på plass fremover. Må da ta nytt ladegrep. Et såviddt synlig merke i tennhetta på den patronen som stod i kammeret ved det dårlige ladegrepet.

Når det gjelder den ene sprengte blaseren så var vel den ladet slik at det var et overtrykk på 40 prosent mens blaseren skal tåle overtrykk på 30 prosent etter meg fortalt av en kyndig mann.

Kremt kremt, du mener vel den ene av DE sprengte blaserne. Lurer på hvordan DFS skytesporten hadde tatt seg ut i media angående skader på skyttere hvis DFS hadde brukt blaser, hender tid til ofte at en 200STR går i lufta pga ladefeil, men sauern oppfører seg hedigvis andeledes en hva blasern gjør

i slike situasjoner :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ved lading av egne patroner vil man kanskje være nærmere faresonen en ved bruk av fabrikkladdede. Årsaken er at tennhetter kan settes for grunt, kan være tynnere i godset eller en kombinasjon av begge.

Dette med overtrykk gjelder nok når alt er lukket i børsen. Det er ikke meningen at patroner skal smelle av utenfor lukket kammer verken på Blaser eller andre geværer. Kjenner forøvrig ikke til overtrykkskriteriene til Blaser. Har en 3 bånds Lunds 1860/67 jeg av og til bruker. Den smeller ikke før alt er lukket, først da spennes hanen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

DEVA, er ikke en statlig organisasjon, men eid av bransjen.
Om så er tilfelle så vil det si flere produsenter, eller insinuerer du at de er betalt av Blaser for å sprenge R93n deres? Slik jeg har forstått det er dette en forskningsorganisasjon som tar for seg forskjellige aspekter ved jakt og skyting i Tyskland, og har eksistert i 100år.

Ettersom jeg kanskje var innom dette litt oppe i tråden så skal jeg utdype min mening i dette:

DEVA er en privat organisasjon som utfører tester. Blaser har bedt de teste sin R93. DEVA spør så: "Hva ønsker dere?" Så forteller Blaser hva de ønsker og betaler for en test. Deretter tester DEVA og gir Blaser det de ønsker. Det kan da umulig være vanskelig å skjønne? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det på tide å slutte med skittkasting og sutring, dersom vi ikke kan diskutere tekniske forhold uten den formen for debatt har kammeret ingen misjon som faglig forum.

Dette er ikke første tilfellet der skytter har fått sluttstykket fra Blaser i ansiktet. Det er vel kjent 5-6 tilsvarende tilfeller, det har i de fleste tilfeller skjedd med fabrikk eller normale ladninger og det er ikke våpensprenging, men svikt i låsing av sluttstykket mot pipe. Tester av låsesystemet på Blaser med overtrykk gir ingen tegn på svikt, og systemet skal tåle overtrykk langt over de 30% som er nevnt i et innlegg. Jeg ville tro at Blaser tåler mer enn 100% overtrykk før en våpensprenging inntreffer.

 

Hva er det da som har skjedd? Enten kan skuddet avfyres før sluttstykket er i låst posisjon, eller låsingen oppheves under skuddløsing.

Begge deler skal være umulig slik som konstruksjonen er, men likevel har det skjedd.

 

Hvorfor? Kan vi diskutere det spørsmålet videre?

Link to comment
Share on other sites

Hendelsen i Sverige, er det tiende tilfellet.

 

For å være sikker på rotårsaken, må man klare å reprodusere hendelsesforløpet. Det er nettopp dette som er problemet til testen til DEVA. De har bare testet at låsen tåler 8000bar under ideelle forhold. Ut fra det ble konklusjonen trukket at hendelsene må skyldes ekstremt overtrykk i ammunisjonen. Det blir for enkelt å ikke undersøke hvilke andre faktorer som kunne ha bidratt.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...