Jump to content

Godt det ikke var et våpen med #Gardena" låsing!


220 swifty

Recommended Posts

Avsporing og avsporing..

 

Disse riflene er i motsatt ende av sikkerhetsskalaen for skytteren. Når man sammenligner R93 med M98 bør også pumper og automater være med. Rem7600 er bedre enn boltriflerne fordi glidekassa tar seg av skrapet når alt annet har gått til h*****e.

 

Rem7600 har forøvrig ikke noe problem med ekstraksjon av hylser. Den er lik Rem700 på godt og vondt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det lukter jo umiddelbart fisk når importør ikke går med på at det lokale politiets eksperter skal undersøke...

 

Tviler på det blir Blaser på meg, samme hvor mye penger jeg vinner i lotto. Da bruker jeg heller 40000 på å lage systemvåpen av en Vepr. Eller kanskje en flett ny Krag-kasse i .338 Lapua, med symmetriske låsklakker :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Er vakt på standplass innimellom når skyteprøven skal gjennomførast. Vurderer etter alle desse blazerepisodane å nekte skyting med det aktuelle våpenet når det er skyttera på standplassen. Eller dei kan vente til :overrasket: dei andre er ferdige før dei slepp til og standplassledelsen har tatt dekning i skyttarbua. :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Håper dette er t

ull? :roll:

Kvifor skulle det vere tull ? Kva rett har ein skyttar å utsette andre for fare? Svenskeepisoden med saksøking for å få tilbake sine eigendelar skurrar i mine øyrer. Skulle ikkje vere vanskeleg å returnere delene. Her virkar det som om eit stort konsern har makt til å dekke over ubehagelege ting. Eit grasrotopprør mot bruk av våpentypen kan vere på gang slik som desse sakene utviklar seg. Set pris på litt spenning i livet men dette er i overkant :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Måten den sprenges på? Det spiller vel ingen rolle for sidemannen om sluttstykket går rett bak vel ?

En jeger utsetter vel andre for like mye fare ved å fylle en 30-06 med n105 og putte den i en r93 som om det blir gjort i en rem 700 ?

Skjønner godt at du blir opprørt over å lese slike artikkler som det ble linket til her, men å forby r93 på skytebanen er vel litt i overkant?

Link to comment
Share on other sites

Er vakt på standplass innimellom når skyteprøven skal gjennomførast. Vurderer etter alle desse blazerepisodane å nekte skyting med det aktuelle våpenet når det er skyttera på standplassen. Eller dei kan vente til :overrasket: dei andre er ferdige før dei slepp til og standplassledelsen har tatt dekning i skyttarbua. :overrasket:

 

Med fare for å være like usaklig, dette må være årets mest idiotiske uttalelse på kammeret :roll:

Link to comment
Share on other sites

I fjor på oppskytingen av storviltprøva var det en med en sånn forferdelig Blaser som kødda med meg med å sette rakle Blasern inn i kroken

sammen med sauera mine :overrasket: I år har jeg gardert meg mot dette, i år møter jeg opp med krusifiks og vievann :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det eneste riktige Blaser burde gjøre er å gi alle R93 eiere tilbud om å bytte til R8 kostnadsfritt. De burde gjøre det før en skytter i USA får sluttstykket i ansiktet med påfølgende behandling i amerikansk rettsvesen. Jeg tror et R93 til R8-bytte blir billigere for Blaser.

 

Hadde Blaser laget R8/R93 kasser som tok R93 skjefter med omstempling av nr ( og omstempling av R93 til R8 løp) hadde de spart mye penger på byttet og kundene hadde blitt spart for mye plunder.. (så kan dere gjette hvilken fabrikk som omstempler låskasser ved oppgradering :-) )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt besynderlig at kornet skulle bli vekke sånn uten videre :wink: Slik saken blir presentert i media kan en bli sterkt i tvil om hva som foregår under teppet. Ved å være så tilbakeholden med informasjon er det duket for mye konspirasjon. Jeg kan ikke skjønne at det gagner noen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Men er konsekvensene mye større? Det har vel vært en god del stygge hendelser med mauser-varianter, jeg mener å huske et dødsfall med en weatherby etc etc. Såvidt jeg kan se er det en risiko man må leve med, at hvis en skal slenge en blyklump avgårde i dødelige hastigheter med et bærbart redskap risikerer du at ting kommer bakover hvis alt går åt skogen. Jeg veit ikke om noen mekanisme som er fri for sånne hendelser. Selv liker jeg boltrifler og brekkvåpen, men å tro det er risikofri aktivitet virker naivt.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest at det er solgt ca 230 000 blaser r93 rifler totalt
Det tallet vil uansett være misvisende - det er enten pipen, sluttstykkehodet eller kombinasjonen av dem som har sviktet (f.eks. har jeg tre sluttstykkehoder og fem piper til min). Da er det salgstallene for disse komponenentene det må relateres til.

Sammenligningene mot andre rifler må også ses på våpenbrudd med dødelig skadepotensiale, ikke bare på om sluttstykket kommer bakover hvis dette skal være en gyldig sammenligning.

Disse perspektivene er totalt fraværende hos de som har lagt R93 for hat, og det er grunnen til at jeg ikke lenger gidder å delta i "diskusjonen".

Link to comment
Share on other sites

Disse perspektivene er totalt fraværende hos de som har lagt R93 for hat.
Dette dreier seg ikke om hat mot Blaser, men om det må være følelser inn i bildet, er det heller omsorg overfor de som har blitt, og kommer til å bli skadet.

 

Det ville gå personlig inn på meg, om det er du, HP, som blir den neste.

Link to comment
Share on other sites

jeg har R93 i 6.5, og må innrømme at jeg har vært skeptisk etter all negativ omtale om riflesystemet. Jeg er veldig fornøyd med min og vil nok ikke selge den men tror den dagen jeg bytter så blir det en R8 da den er bygd på en annen design med litt mer gods i vitale deler. Det er mange andre rifletyper som har hatt sin del av uhell, så jeg håper at ikke min frykt skal ødelegge jaktsituasjoner da jeg har dette i bakhodet at jeg kan få sluttstykke i ansiktet om ting skjer galt. Jeg kommer fortsatt til å jakte med min R93 men på kraftigere kaliber bruker jeg nok vanlig boltrifle til jeg har råd å invistere i en R8. Blaser rettrekker er et genialt system som jeg liker pga kompakt design og god balanse. synd man blir skeptisk men alle skriverier rundt dette gjør noe med meg som bruker av noe jeg til nå har vært udelt lykkelig eier av.

Link to comment
Share on other sites

En ting er sikkert å det er at Blaser R93 takler en sint og dårlig patron mye mye dårligere en de fleste andre kvalitets rifler. Akkurat det blir bare teit å fornekte.

 

Og samtidig bør en vel også innse at det fortsatt vil være statistisk større sjanse å ende opp i en bilulykke på vei til/fra jakt/skytebanen enn å få registreringspliktige våpendeler i tygga...

Link to comment
Share on other sites

En kan bruke den psykologien en vil, og finne på alle mulige argumenter for og i mot. Det spiller egentlig ingen rolle. Det er til slutt ens eget valg hva man ønsker å bruke. Og det er helt greit, men de som ikke vet bør få informasjon slik at de er opplyst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Statistik:

Der er produceret ca 235.000 R93 PIPER (man må formode at antallet af komplette rifler er klart mindre, da mange har flere piper til samme system)

Over 10 stk har sendt bolthovedet bagud i ansigtet på skytten. I løbet af 20 år

 

Der er produceret ca 70.000 R8 piper

Der er pt. ingen kendte tilfælde hvor bolthovedet er kommet bagud i hovedet på skytten.

 

Andre fabrikater af rifler: Over 100 millioner

Statistisk burde der være over 43.400 tilfælde hver 20 år eller 2.170 pr år.

Link to comment
Share on other sites

Statistik:

Der er produceret ca 235.000 R93 PIPER (man må formode at antallet af komplette rifler er klart mindre, da mange har flere piper til samme system)

Over 10 stk har sendt bolthovedet bagud i ansigtet på skytten. I løbet af 20 år

 

Der er produceret ca 70.000 R8 piper

Der er pt. ingen kendte tilfælde hvor bolthovedet er kommet bagud i hovedet på skytten.

 

Andre fabrikater af rifler: Over 100 millioner

Statistisk burde der være over 43.400 tilfælde hver 20 år eller 2.170 pr år.

Og igjen brukes statisikken feil, mangelfullt og misvisende.

 

Ignorant har selv tidligere hevdet at det var solgt ~230.000 komplette R93 rifler, nå er det plutselig piper... Bring gjerne klarhet i tallmaterialet, og kom da med kildehenvisning. Og svar gjerne på spørsmålet til Kuli også når du først er i gang.

 

Antall ulykkestilfeller er kjent (ikke alle er dokumentert) fordi Lutz Möller kjører sin kampanje og smører det opp med krigstyper, men det er fortsatt mikroskopisk få tilfeller i forhold til antall rifler/piper/sluttstykkehoder i omløp.

 

Det har ikke vært skrevet om ulykker med R8 - tatt i betraktning Lutz Möllers forhold til Blaser er det vel rimelig å anta at det ikke har skjedd noe med R8.

 

MEN vi vet INGENTING om antall ulykker blant de ~100.000.000 andre riflene ettersom ingen har bygget opp noe sensasjonsjag rundt dem. Og sammenligningen kan ikke gå på hvorvidt de har sendt sluttstykket bakover - det er en måte R93 har sviktet på, men vi må se på gjentagende mønster i svikt med potensiale for dødelig skade på skytter eller andre som befinner seg i umiddelbar nærhet, f.eks. sprenging med splintdannelse. Man dør ikke mer av en dødelig skade fra en ulykke med en R93 enn man gjør av en dødelig skade fra en ulykke med en annen rifle. 2.170 tilfeller gjennomsnittlig pr. år på verdensbasis vil jeg ikke se bort fra at er et realistisk tall, men det finnes ikke noe tilgjengelig tallmateriale å forholde seg til.

 

Ad å sende sluttstykke bakover, så har jeg kun sett dette dokumentert på en annen type rifle: S&L M97 med feil på tennstempel. I tillegg har jeg sett tilsvarende feil beskrevet for Sauer 200STR i et skriv fra DFS, jeg har sett beskrevet et tilfelle med en Weatherby i denne diskusjonen uten underlagsmateriale, og der har i alle år versert vandrehistorier i skytterlagsmiljøene om Krag.

 

Dere osm mener det er grunnlag for å gå ut og advare mot R93, gjør gjerne det, men ta med HELE historien. Selv fortsetter jeg å jakte med min uten noen som helst bekymring, og jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale den.

Link to comment
Share on other sites

Statistik:

Der er produceret ca 235.000 R93 PIPER (man må formode at antallet af komplette rifler er klart mindre, da mange har flere piper til samme system)

Over 10 stk har sendt bolthovedet bagud i ansigtet på skytten. I løbet af 20 år

 

Der er produceret ca 70.000 R8 piper

Der er pt. ingen kendte tilfælde hvor bolthovedet er kommet bagud i hovedet på skytten.

 

Andre fabrikater af rifler: Over 100 millioner

Statistisk burde der være over 43.400 tilfælde hver 20 år eller 2.170 pr år.

Og igjen brukes statisikken feil, mangelfullt og misvisende.

 

Ignorant har selv tidligere hevdet at det var solgt ~230.000 komplette R93 rifler, nå er det plutselig piper... Bring gjerne klarhet i tallmaterialet, og kom da med kildehenvisning. Og svar gjerne på spørsmålet til Kuli også når du først er i gang.

Antallet af R93 piber er baseret på de seneste serienumre på piber og prøveskydnings måned og år. Disse serienumre har været vurderet som antal komplette våben Men det er i kraft af deres nummereringssystem kun piber og ikke komplette rifler. Derfor må man antage at antallet af komplette rifler MAXIMALT kan være svarende til antallet af piber. og sandsynligvis tydeligt lavere en de ca 230.000.

Vedrørende R8 er det baseret på et pibenummer på en spritny pibe prøvestemplet i år

Da jeg ikke de seneste 5 år har haft noget med riffelproduktion at gøre, vil jeg helst ikke kommentere Kulis spørgsmål. Men ikke for at bagatellisere de episoder han referere til, (som heldigvis ikke medførte nogen personskade) kan jeg kun sige, at der blev erkendt et potentielt problem, og der blev prompte iværksat tiltag for at forhindre tilsvarende tilfælde. Den slags erkendelse og tiltag har ikke været udvist i R93 sagerne.

 

Antall ulykkestilfeller er kjent (ikke alle er dokumentert) fordi Lutz Möller kjører sin kampanje og smører det opp med krigstyper, men det er fortsatt mikroskopisk få tilfeller i forhold til antall rifler/piper/sluttstykkehoder i omløp.

 

Det har ikke vært skrevet om ulykker med R8 - tatt i betraktning Lutz Möllers forhold til Blaser er det vel rimelig å anta at det ikke har skjedd noe med R8.

Nu er det jo ikke Luts Møller som frembringer dokumentation på diverse R93 episoder, derimod en mængde både avisartikler, artikler i jagtblade og desuden officielle udredninger fra både politi og andre instanser, at Luts Møller så har opsummeret en række af denne dokumentation, er vel ikke særligt interessant, i relation til mængde og indhold.

Der findes også tilsvarende dokumentation af andre typer våbensprængninger. Men der er ikke umiddelbart en ensartethed i omfang og type af skader i sprængninger på andre våben, i forhold til det som dokumenteres når det går galt med overladet og fejlbehæftet ammunition i en R93.

MEN vi vet INGENTING om antall ulykker blant de ~100.000.000 andre riflene ettersom ingen har bygget opp noe sensasjonsjag rundt dem. Og sammenligningen kan ikke gå på hvorvidt de har sendt sluttstykket bakover - det er en måte R93 har sviktet på, men vi må se på gjentagende mønster i svikt med potensiale for dødelig skade på skytter eller andre som befinner seg i umiddelbar nærhet, f.eks. sprenging med splintdannelse. Man dør ikke mer av en dødelig skade fra en ulykke med en R93 enn man gjør av en dødelig skade fra en ulykke med en annen rifle. 2.170 tilfeller gjennomsnittlig pr. år på verdensbasis vil jeg ikke se bort fra at er et realistisk tall, men det finnes ikke noe tilgjengelig tallmateriale å forholde seg til.

 

Ad å sende sluttstykke bakover, så har jeg kun sett dette dokumentert på en annen type rifle: S&L M97 med feil på tennstempel. I tillegg har jeg sett tilsvarende feil beskrevet for Sauer 200STR i et skriv fra DFS, jeg har sett beskrevet et tilfelle med en Weatherby i denne diskusjonen uten underlagsmateriale, og der har i alle år versert vandrehistorier i skytterlagsmiljøene om Krag.

Det er korrekt at der er masser af vandrehistorie om alle mulige fabrikater, men ikke umiddelbart en tilsvarende %vis mængde, og heller ikke en tilsvarende ensartet farlighed dokumenteret på andre fabrikater.

I forbindelse med min research omkring de defekte tændstifter fandt jeg oplysninger omkring flere Sauer 200-202(specielt de første modeller med bare en rørsplint) 3+ tilfælde med 1900 modeller eller kloner. 5+ med en Heym/mauser2000/ kricho version med 2 delt tændstift. 1 Steyer Manlicher. men i ingen tilfælde var der større personskader end en mistet tå.

Jeg har ikke fundet info om Weatherby, med fejl/brud på tændstift. Derimod 2 tilfælde hvor låseklakkerne har været knækket af, med det resultat at bolten er røget bagud (1 i Norge/Sverige i kaliber 270 affyret med en 7mm patron , og et tilfælde fra USA hvor en jæger blev fundet død ude i vildmarken, efter at være blevet ramt af bolten)

Dere osm mener det er grunnlag for å gå ut og advare mot R93, gjør gjerne det, men ta med HELE historien. Selv fortsetter jeg å jakte med min uten noen som helst bekymring, og jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale den.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...