Jump to content

Godt det ikke var et våpen med #Gardena" låsing!


220 swifty

Recommended Posts

Hei.

som blaser eier må eg som litago sier, bare bite i meg att det har vært ulykker med blaser 93. Og det tror eg dei fleste blaser eiere gjør, å det har det vært med andre børser og, å flere børser har sendt kuler både her og der med tragiske utfall. Men det blir ikke det skrevet så mye om her inne ( blir litt som hausken demperene som har flakset/eksplodert blit tiet i hel mens med en a tek eller andre typer blåses opp i uante høyder. For min del har skepsisen til børsa steget flere hakk, noe eg syntes er synd for det er for meg ei flott børse. Men eg personlig tror ikke blaser skjuler noe, og det håper eg virkeligt att dei ikke gjør. Men det er gjævligt trist å ha brukt så mye penger på rifle og flere løp med full pakke å som du mister tillit til og vite att reserve børsa en t3 må brukes på jakt som erstatning. :?

Link to comment
Share on other sites

R93 er beste jaktrifla jeg noensinne har hatt for meg. Og jeg har hatt en del rifler gjennom årene.

Den passer ikke alle. Blir litt som Mac VS PC diskusjon i mine øyne.

 

Skulle det skje noe med min R93.... Ja, da var det ment slik fra gud sin side :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyer. Hvis du shimser imellom så sluttstykket ikke kan gå i lås, eller holder igjen hevarmen for å hindre dette. Så klikker det, for å spenne ned hevarmen. Samme som skjer når du bruker for lange patroner. Dette er merkbart forskjellig ( hører og kjenner tydelig forskjell) fra et tørrklikk, med låst mekanisme. Hvis du presser fram sluttstykket og holder hevarmen for langt tilbake så skjer det absulutt ingenting når du presser inn avtrekkeren.

 

Mulig jeg tar å setter en hette veldig langt ut i ei helpressa hylse, og prøver å trekke av neste gang jeg lader. Dette blir jo som å shimse ut ei patron, samtidig som hetta ligger an mot tennkanalen. Blir jo ikke veldig vitenskaplig men det kan jo være artig å prøve.

Link to comment
Share on other sites

R93 er beste jaktrifla jeg noensinne har hatt for meg. Og jeg har hatt en del rifler gjennom årene.

Den passer ikke alle. Blir litt som Mac VS PC diskusjon i mine øyne.

 

Skulle det skje noe med min R93.... Ja, da var det ment slik fra gud sin side :mrgreen:

 

Amen :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

En kompis hadde en klikk på et reinsdyr her om dagen med sin Blaser. Jeg trøstet han med at det er jo tross alt bedre at den klikker enn at den eksploderer i trynet :lol:

Ignorant har ihvertfall overbevist meg om at klikk pga ufullstendig låsing er like ufarlig i Blaser som i alle andre rifler. Han sa jo også at han kunne se ut fra bildet at det ikke var årsaken til den siste ulykken. Kan du lgnorant, skrive hva du tror årsaken er? Er det materialtretthet? For svak låsing?

Link to comment
Share on other sites

Ser det sammenlignes med ufullstendig ladegrep i en vanlig boltrifle.

 

Om jeg tar ladearmen nesten ned på min sauer, og trekker av, da går ladearmen ned idet klikket går. Om den går ned før tennstempelet treffer, vil jo sluttstykket være i lås, og på den måten ikke sammenlignbart med et ufullstendig ladegrep på blaser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror At blaser rett og slett ikke tåler gaslekasje, legg merke til låslamellene som blir bøyd bakover.

Er nok tryggest å sette 22 kit i R93n og kun bruke de som salonger :lol:

Samtidig bør vel "storfornøyd med blaser tråden" eller bekreftende trøst å finne tråden reduseres iallfall med 40 sider :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser det sammenlignes med ufullstendig ladegrep i en vanlig boltrifle.

 

Om jeg tar ladearmen nesten ned på min sauer, og trekker av, da går ladearmen ned idet klikket går. Om den går ned før tennstempelet treffer, vil jo sluttstykket være i lås, og på den måten ikke sammenlignbart med et ufullstendig ladegrep på blaser? Hvad får dig til at tro, at præcist det samme ikke sker på Blaser, altså at klikket slår låsningen helt i. ????

Link to comment
Share on other sites

En kompis hadde en klikk på et reinsdyr her om dagen med sin Blaser. Jeg trøstet han med at det er jo tross alt bedre at den klikker enn at den eksploderer i trynet :lol:

Ignorant har ihvertfall overbevist meg om at klikk pga ufullstendig låsing er like ufarlig i Blaser som i alle andre rifler. Han sa jo også at han kunne se ut fra bildet at det ikke var årsaken til den siste ulykken. Kan du lgnorant, skrive hva du tror årsaken er? Er det materialtretthet? For svak låsing?

 

Hvis man kikker på billedet fra Svensk jagt, så er fronten af bolthovedet brækket ud. Dette forekommer formodentligt kun ved et kraftigt overtryk, som medføre at hylsterbunden bliver "plastisk, og levere et stort "radialt" tryk. Dette medføre en total hylsterlækasje, som igen på grund af for begrænset "udluftning" af området mellem kammerenden og bolthovedet.

Det vil så medføre et meget (3 gange) større trykareal. Nu vil belastningen så overskride styrken af selve låsekonstruktionen. Herefter har vi et kortløbet 20 mm skydevåben, som desværre peger bagud.

 

Grundforudsætningerne kan også forekomme på mange andre konstruktioner. Men de fleste har mange gange bedre udluftning, eller andre trykreducerende detaljer. Og oftest mangler "den bagudrettede pibelængde"

Link to comment
Share on other sites

Om det er overtrykk kan jo ting forklares. Fabrikkammo er IKKE ufeilbarlig. Vi vet at Norma nettopp har tilbakekalt et parti 308. Selv så jeg for et par år siden et eksempel på overtrykk på Norma-ammo. Husker ikke kaliberet, men plutselig i en serie smalt det noe helt jævlig! Takk gud for at den skytteren hadde en normal boltrifle med gassevakuering. Vi måtte banke ut tomhylsen og den så ikke pen ut for å si det slik. Den ble sendt til Norma, men hva som så skjedde aner eg ikkje.

Det er i slike situasjoner det gjelder å ha ekstra sikkerhetsmarginer på sin side.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg lener mot samme konklusjon som Ignorant, den mest sannsynlige årsaken til et slikt brudd i bolthodet er betydelig overtrykk (materialfeil der skal slik jeg ser det ikke forårsake tap av låsing). Overtrykk av denne størrelsesordenen vil nok ødelegge de fleste våpen, så problemet er neppe at låsen til en R93 er for svak. Men hva skjer når katastrofen er et faktum?

Kan gasslekkasjen drive sluttstykkebæreren bakover og dermed dra sluttstykket ut av lås? Det ville vel forklare setningsskadene en ser på låseklakkene, men hvordan skulle R93 skille seg fra andre rettrekkere på dette punktet? Samme problem burde jo kunne oppstå i rifler med roterende hode? Er det vesentlige forskjeller på hvordan de forskjellige våpnene håndterer gasslekasje på dette punktet?

Eller kan forskjellen ligge i selve låsen? Med roterende klakker ligger låseflatene normalt i 90°, ser en på kraften som virker på låseflatene blir det ganske åpenbart at friksjonen under skuddavgang vil være enorm. Øker belastningen til materialet går i flyt bør friksjonen også øke vesentlig. Så selv om bæreren sendes bakover pga gasslekasje kan friksjonen i låseflatene potensielt være nok til å forhindre tap av låsing (med mindre klakkene klippes av).

 

R93 et al har koniske låseflater, når disse belastes vil det jo oppstå en kraftkomponent som søker å presse klakkene ut av lås. Om en gasslekkasje sender bæreren bakover, vil noe kunne hindre låsen fra å åpne seg?

Link to comment
Share on other sites

Ser det sammenlignes med ufullstendig ladegrep i en vanlig boltrifle.

 

Om jeg tar ladearmen nesten ned på min sauer, og trekker av, da går ladearmen ned idet klikket går. Om den går ned før tennstempelet treffer, vil jo sluttstykket være i lås, og på den måten ikke sammenlignbart med et ufullstendig ladegrep på blaser? Hvad får dig til at tro, at præcist det samme ikke sker på Blaser, altså at klikket slår låsningen helt i. ????

 

 

Jo mulig det. Det kan jo isåfall enkelt testes.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi tilbake til et spørsmål jeg stilte tidligere i tråden:

Hvor mye overtrykk kan vi få med en feilfylling på fabrikkammo. Det må jo være riktig krutt, men for stor ladning. Dersom det fylles full hylse, hvilke trykk får vi?

 

Problemet er motsatt. Hvis man fyller for lite med krutt, med feks Norma 204 og MRP, får man ikke normal forbrenning men detonasjon av ladningen. Detonasjonen med en redusert ladning gir mye høyere trykk enn normal forbrenning i en overladning.

 

Lad aldri en patron med lavere landing enn det som er oppgitt som minimum i manualene.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi tilbake til et spørsmål jeg stilte tidligere i tråden:

Hvor mye overtrykk kan vi få med en feilfylling på fabrikkammo. Det må jo være riktig krutt, men for stor ladning. Dersom det fylles full hylse, hvilke trykk får vi?

 

Er vel høyst varierende fyllingsgrad på kjøpeammo? I noen typer er det vel relativt god plass til mer krutt?

 

Problemet er motsatt. Hvis man fyller for lite med krutt, med feks Norma 204 og MRP, får man ikke normal forbrenning men detonasjon av ladningen. Detonasjonen med en redusert ladning gir mye høyere trykk enn normal forbrenning i en overladning.

 

Såkalt "secondary explosion"?

Mener å hørt at ingen har klart å gjenskape dette under test - stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror SEE er et blindspor, den effekten er for dårlig dokumentert til å brukes som en sannsynlig forklaring. Dessuten handler ikke dette om overtrykk med fabrikkammo men hvordan forskjellige mekanismer responderer på slike belastninger. Påstanden er jo at Blaser R93 sender sluttstykket i retning skytter med høyere frekvens enn andre rifler, og selv om det ikke er bevist er det indikasjoner som er verdt å ta på alvor.

Link to comment
Share on other sites

Man skal definitivt ta ulykkene med R93 på alvor, og det er trist for dem som blir utsatt. Samtidig er det viktig at årsak blir klarlagt. Ser det spekuleres mye både her på kammeret og spesielt på svenske sider. Foreløpig har vel konklusjonen på de andre alvorligste ulykkene vært overtrykk grunnet ammunisjon, da i form av hjemmeladinger. Så får vi se hva denne viser. I forhold til risiko, så prøver vi hele tiden både bevist og ubevisst å redusere risiko for at vi skal bli utsatt for en ulykke. Gode rutiner når man utfører aktiviteter som inneholder en grad av risiko er viktig. Det gjelder hjemmelading, jakt, bilkjøring, plenklipping… etc. Jeg bruker en R8 på jakt. Bekymrer jeg meg over det? Bekymrer jeg meg over at Gardena låsen er bare noen centimeter unna nesen når hjorten er i kikkertsiktet og pekefingeren får kløe? Bekymrer jeg meg over at konstruksjonen på en av Sakoene mine sannsynligvis er bedre hvis det går skikkelig galt? Nei! Hvis jeg først skal bekymre meg så hadde jeg bekymret meg mye mer av å kjøre bilen hjemmefra og til hytta eller i det hele tatt av være på jakt. I bransjen jeg jobber i er FAR-verdi (fatal accident rate) et kjent begrep. Dette forteller noe om antall omkomne statistisk sett pr 100 millioner eksponerte timer. Sannsynligheten for at noe alvorlig (dødsulykke) skal skje, altså FAR-verdien, er mye større på å kjøre bil eller gå på jakt, enn den faren man utsetter seg for ved å bruke en R93.

 

Man gjør det man kan for å unngå ulykker. Gode rutiner under hjemmelading og et kontant ladegrep, og jeg er veldig trygg på Blaseren min. Det bør bekymre meg mye mer hvis jeg er slarkete med å stramme bilbeltet, tyner fartsgrensen eller hvis jaktlaget ikke har gode rutiner for våpenhåndtering.

 

Når det gjelder den siste ulykken får vi håpe det vil komme en presis og snarlig konklusjon, at det går bra med skytteren og at dette er siste ulykken vi hører om.

 

Legger ved et bilde fra onsdag av en R8 i sitt rette element.

14v39lw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej rak

For ren morskab forsøgte jeg at beregne FAR for r93. Dog brugte jeg det kendte antal ændrede ansigtsudtryk, i stedet for dødsfal.

ca200.000 r93 etsimeret gennemsnitlig antal skud pr våben 1.000 . Varighed af hver skud ca. 3 millisekund. Antal rimeligt verificerede ansigtsudtryksændringer 8.

Så kommer jeg faktisk frem til et tilfælde pr 20,83 timers reel skydning :wink: (200.000 x 1000 x 0,003) /(3600 x 8) = 20,83.

 

Du har dog valgt at bruge R8, og da den er markant stærkere, kan der endnu ikke udregnes en tilsvarende værdi :wink::wink: Det samme gælder mig bekendt mange andre fabrikater og modeller.

 

Dette indlæg skal opfattes med en vis grad af humor, men afledt af din anvendelse af et meget avanceret udtryk :D8) Det kan selvfølgeligt også vurderes på linje med hvordan "Fanden læser biblen"

 

Du kan selvfølgeligt påsta at man burde anvende en anden tid, men man medregner jo heller ikke den tid hvor bilen står parkeret eller holder stille, i en FAR beregning for bilkørsel :wink:

 

 

Men hele pointen i denne debat, er vel reelt at få en opfattelse af om bestemte konstruktioner giver en øget frekvens af en bestemt type skader (uanset hvad årsagen så måtte være). Når man så har fået et sammenligningsgrundlag, ja så er det op til hver enkelt at vurdere om denne risiko er acceptabel. Men nu kan denne beslutning så træffes på et oplyst grundlag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om man skal sammenlikne med biler blir argumentasjonen til Blaser at man tester om bilen tåler G-kreftene ved å kjøre igjennom de krappeste svingene som finnes, i dobbel hastighet enn det som er tillatt. Om man kjører fortere enn det, er det ulovlig, og man må ta skylda selv, om man får rattstammen trykt rett igjennom magen ved en utforkjøring.

 

Kollisjonstesting er med andre ord, helt unødvendig

Link to comment
Share on other sites

Idiotisk? Med unntak av enkelte tulle innlegg som det om bil hastighet og sving (som er overlagt selvvalgt i motsetning til det å få ett sluttstykke gjennom ansiktet), er hele diskusjonen svært så interessant.

 

Problemstillingen er ikke om r93 er sterk nok til vanlig bruk, men om den beskytter skytteren godt nok ved katastrofal feil og om den er 100% trygg i de tilfeller det klikkes mot skarppatron og mekanismen ikke er helt i lås. (Ett problem som er betydelig større med r93 konstruksjonen enn vanlig bolt konstruksjoner).

Link to comment
Share on other sites

Tullete innlegg? Det var ikke ment slik, men en metafor på hvilket testregime som anses å være tilstrekkelig for å dokumentere att en konstruksjon er sikker.

 

Hva med en bil, hvor helt ufrivillig, ble svingen krappere enn det som veistandarden tilsier, ved at man fikk behov for en unnamanøver når en elg kom løpende ut i veien?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Men for helvete da, finnes det ikke moderatorer som kan stenge denne idiotiske tråden?

 

Hvis du ikke liker det så ikke les da vel?

 

Blir som å klage på all dritten på tv istedenfor å bytte kanal eller slå av. Talentløst.

 

Og uansett, skal du ha oppmerksomheten til en moderator så bruk rapporteringsknappen, ikke skriv det i et innlegg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har igjennom årene kommet utallige ganger over Blaser hets her på forumet som har virket ganske så useriøst. Denne tråden der i mot var i en helt overlegen klasse av seriøshet til sammenligning. Nå går jeg egentlig bare å venter på retur av våpensøknad da jeg hadde tenkt å kjøpe meg en r93 men ble satt litt i tenkeboksen akkurat nå. Nå skal jeg ikke påstå at jeg tror det å skyte med en r93 er direkte livsfarlig, men har av en eller annen grunn en stemme i hodet som sier "R8". :P

 

...

Så kommer jeg faktisk frem til et tilfælde pr 20,83 timers reel skydning :wink: (200.000 x 1000 x 0,003) /(3600 x 8 ) = 20,83.

...

En annen måte å se det på er: 200.000 x 1000 / 8. Da kommer man fram til at ulykke med Blaser R93 skjer hvert 25 millioner skudd avfyrt.

Så om alle som i dag har r93 slutter å skyte med de så kan jeg trygt kjøpe meg en og bruke den alvorlig mye resten av livet. Statistikk kan være missvisende.

 

 

Kan foresten også føre meg opp med noen hundrelapper til litt finansiering av en eventuell godt dokumentert "test to failure" prosjekt. Der det med (flere) realistiske hendelsesforløp framprovoserer hvordan omstendigheter som kan føre til kritisk uønsket hendelser, og eventuelle konsekvenser. Gjerne ikke bare låse seg til Blaser, men også andre rifler som er mer og mindre vanlig i Norge, om noen føler for å ta initiativ til det.

For jeg skjønner frustrasjonen til flere her inne når Blaser sier:

- R93 er testet til 8000 bar uten deformasjon/skade i kammer/bolt.

- Derfor er det 100% sikkert at dette skjer kun ved ekstremt overtrykk.

 

Jeg lener litt i mot at det tydeligvis må være teoretisk mulig at tennstiften kan få det til å smelle i kammeret uten fullstendig ladegrep under helt merkelige omstendigheter. Eller som noen foreslår at trykket kan presse klakkene tilbake.

Hadde ihvertfall vært morsomt å få dokumentert hva som fører til dette. Eventuelt hva som må til for å oppnå de ekstreme trykkene som DEVA er overbevist om at er synderen.

Link to comment
Share on other sites

Har fire R93'ere med til sammen 10 kaliber. Skjønner ikke at dere som ikke har Blaser gidder å engasjere dere. Oppriktig redde for oss Blaser eiere, eller bare meldt seg på i hylekoret? Har ladet

338-06 i Blaseren hardere enn i noe annet kaliber og rifle jeg har, og jeg har mange :D Har opplevd sprekk i låseklakker på Remngton 700 (i 6,5x300WWH) med det som i utg.pkt er en mildere ladning enn det jeg trøkker inn i -06 hylsa i 338'en. OG, tror ikke jeg kommer til å få noe sluttstykke i skallen. Ut ifra bildene publisert i tråden her så ser det ut som unormalt stort overtrykk, ser det som helt usannsynlig at det skal ha skjedd med fabrikkammo. Og det er mye å gå på med hjemmeladd, tro meg, "been ther, done it) :D

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at dere som ikke har Blaser gidder å engasjere dere. Oppriktig redde for oss Blaser eiere, eller bare meldt seg på i hylekoret?

Ærlig talt, dette er vel for faen ingen barnehage? Så vennligst spar oss det barnslige pjattet der.

 

Hvor umoden er du egentlig? At jeg diskuterer tekniske aspekter ved en rifle du tilfeldigvis har betyr ikke at jeg angriper deg som person. Dette handler ikke om deg, uansett hvor mye du måtte identifisere deg med en dings du har kjøpt for penger. Vi snakker om døde mekaniske gjenstander her, ikke morra di. TA DEG EN BOLLE, MANN! Om jeg kritiserer en dings så er det fordi jeg mener jeg har objektive grunner til det, om jeg tar feil så setter jeg pris på å bli korrigert. Så har du noe vettugt å bidra med så lytter jeg mer enn gjerne.

Men å sutre over at vi dumme fordi vi ikke deler din kjærlighet for en dings gidder jeg ikke å høre på. Og det samme gjelder de som skal slenge dritt basert på uvitenhet og inngroddhet, det HAR faktisk skjedd en del siden 1898 enten du liker det eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Har fire R93'ere med til sammen 10 kaliber. Skjønner ikke at dere som ikke har Blaser gidder å engasjere dere. Oppriktig redde for oss Blaser eiere, eller bare meldt seg på i hylekoret?

Har eid en Blaser R8...legg merke til at jeg sa har eid...solgt den...trenger vel ikke og si noe mer om det.. :roll:

igrunn så ser jeg ikke helt vitsen med denne diskusjonen lengere da den ene siden forguder blaser den andre sider gjør ikke det...blir vanskelig og bli enige

Link to comment
Share on other sites

Slike innlegg er nok grunnen til at skinner fyrer seg opp E. Meyer. Hva ville du egentlig si med første del av innlegget ditt Litago?

Jeg har ikke fått noe vettugt ut av denne tråden annet enn at mange sitter å synser om hva det kan være som gjør at noen får sluttstykke(eller deler av det) i trynet. At vi skal finne ut av det når seriøse eksperter ikke klarer det synes jeg er rart. Men kan jo være ekspertise her jeg ikke kjenner til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært opplysende ja, men det har vært etterlyst på flere sosiale medier. Svensken har kanskje gjort en deal med Blaser :wink:

Har forstått, gjennom flere tråder og innlegg, at Blaser ikke var ditt drømmevåpen Litago. Nyt Heymen din, og la oss andre nyte våre våpen i fred :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg håper virkelig at de som eier Blaser nyter sine rifler til det fulleste

og jeg skal være rettferdig og si at Blaser er ikke det verste som finnes der ute :wink:

den har noen smarte løsninger men for meg var ikke det nok

igrunn synes jeg det er litt trist at enkelte her inne går i strupen på alt og alle som er kritiske til Blaser på en eller annen måte

enkelte formulerer seg på en slik måte at man lett kan mistenke at vedkommende har en paranoia

slik som her Sitat:

Oppriktig redde for oss Blaser eiere, eller bare meldt seg på i hylekoret?

jeg liker foresten Blaser sin F3 hagle også liker jeg Blaser kniven jeg kjøpte for en stund siden

så blaser som merke er ikke helt galt men jeg personelig liker igrunn Heym mye bedre men det er smak og behag

det eneste jeg prøver og si igrunn er vel..at enkelte her inne må tåle at man har puste rom for andre sine meninger

så sant de er utrykkt på en sakelig og grei måte

man trenger ikke og bli enige man snakker tross alt om en smaks sak når alt kommer til alt

men man trenger og respektere hverandre

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært interessant å få mer data, men det blir vel feid under teppet.

 

Jeg leste litt av de siste innleggene, og finner at torf mener det er detonasjon av kruttet som er årsak.

Det er er umulig. For de som skjønner fysikken så kreves et initieringstrykk på ca 40 kbar for å initiere NC krutt, og i en hylse blir det under kritisk diameter for detonasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja, syns det er merkeleg at blaser ikkje har høyrt eller sett noke meir om denne rilfla en det me har gjort. Men er no rundt eit halvt år sia og kan ha skjedd litt i mellomtia.

 

Har bestemt meg og ombestemt meg fleire gangar siste halvåret, korvidt eg skal byte r93'en eller ikkje, og er ikkje sikker endå.

Er godt fornøygd og god å skyte med, men kva viss....

Link to comment
Share on other sites

Kunne iallefall vert greitt å vite om det var fabrikkammo eller ikkje.

Såg det vart antyda at det kanskje ikkje var det.

 

Ut fra artikkelen jeg fant står det at det var fabrikkammo:

 

Olyckan inträffade i samband med att Christer skulle skjuta in sitt ett år gamla Blaser R 93. Han använde fabriksladdad jaktammunition i kaliber .30-06. Han hade skjutit tre skott innan olyckan inträffade.

När han avfyrade vapnet en fjärde gång gick någonting snett. Delar av slutstycket flög rakt bakåt och träffade Christer i ansiktet och krossade kindbenet. Käkleden gick av och även tumleden krossades i den våldsamma smällen.

Link to comment
Share on other sites

Selv om man sier det var fabrikkammo, trenger det ikke være slik(ja, folk lyver noen ganger :shock: ). Dukket opp rykter på svenske forum relativt kjapt etter ulykken om at det gjalt hjemmeladd. Den artikkelen du finner, er den eneste om denne saken. Om det var hold i historien vil jeg tro den kunne vært interessant for norske, danske, tyske osv jaktblader også. Ja, det kan jo være at Blaser har utbetalt et solid smørebeløp med fare for at det skulle lekke ut, men ser ikke sansynligheten i det.

Om du er redd/nervøs for å bruke R93n din Sogning, så synes jeg du bør skifte rifle. Det skal være kjekt å bruke rifla på banen og på jakt. Jeg kommer til å fortsette å bruke min :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kunne iallefall vert greitt å vite om det var fabrikkammo eller ikkje.

Spiller det egentlig noen rolle? Begge kunne vært overladning eller ikke. Uansett ville jeg ikke forvente at en børsje skal gå i stykker på den måten R93 av og til har en lei tendens til å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...