Jump to content

Godt det ikke var et våpen med #Gardena" låsing!


220 swifty

Recommended Posts

Når det gjelder siste hendelse er hele fronten på sluttstykket sprengt, det skjer neppe uten ekstremt overtrykk. En hver mekanisme vil kunne feile ved overbelastning, og dette er vel ikke eneste rifle som har gitt skytter et sluttstykke i fleisen. Men det kan virke som om denne løsningen enten er mer utsatt for slike hendelser eller at konsekvensene er større, og det må det være mulig å studere objektivt.

 

Når det gjelder avfyring i ulåst tilstand er det absolutt en ting som bør vurderes. Joda, jeg vet at det også kan skje på vanlige rifler, men normalt ikke uten at låsingen er i delvis inngrep. Det kan kanskje gi setningsskader pga redusert låseareal, og ved overladninger vil sikkerhetsfaktoren reduseres, men få om noen moderne boltrifler kan avfyres i helt ulåst tilstand. Hvordan dette er på R93 er jeg usikker på.

 

En annen teori er at gasslekkasje kan tvinge låsingen ut av inngrep.Denne skissen er fra Lutz Müller :

Blaserverschluss-2.png

 

Jeg har ikke allverdens erfaring med R93, så det er mulig at denne skissen ikke viser hele bildet. Men jeg ser ikke noe som forhindrer klakkene fra å presses inn, og sammenlikner en R93 med R8 ser en tydelig at R8 har annen løsning på det punktet:

R8-R93-Verschluss-Vergleich.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett bildene fra den siste hendelsen, men om fronten på sluttstykket er ødelagt så skulle også kammeret være sprengt, er det det? Jeg tror ikke at det er mulig å få så mye korrekt krutt i en hylse at fronten på sluttstykket blir ødelagt, eller at kammeret blir sprengt. Det må være andre forhold som er årsak.

Dersom det er materialfeil i fronten på sluttstykket og dette sprekker under skuddløsning, hva skjer da?

 

Vi kan også se på dette med statistikk, fra 93 og til 2014 er det kjent 12 tilfeller av slike hendelser med Blaser, hvor mange tilsvarende hendelser er det i samme tidsrom rapportert for andre våpen? Antall hendelser i forhold til antall våpen virker å være langt høyere med Blaser enn for andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Da kommer jeg også med en mening. Jeg har aldri skutt med en blaser R93 (har ikke hatt mulighet) men ut i fra hva jeg ser andre skriver, skal jeg forsikre meg om at sluttstykket er godt igjen hvis jeg får muligheten.

 

Jeg tror på hva Christer her sier, han skøyt med fabrikkladede patroner og tok vanlige ladegrep, helt til han fikk sluttstykket i trynet på 4. skudd. Hvis man skal gjette (for det er det vi gjør her) så er det enten feil på patron, feil på våpen, eller brukerfeil. Eller en kombinasjon av de.

 

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014 ... tan-livet/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Jeg antar at Christer snakker sant.

Og jeg ser hva take down skriver om låsegrader. En brukerfeil av denne typen (delvis inngrep) skal ikke resultere i sprengning hvis designet er solid nok. Eller delvis inngrep skal ikke være mulig, eller det skal ihvertfall ikke være mulig å trekke av med delvis inngrep.

 

Jeg antar også at han skøyt med normale ferdigrulla patroner fra fabrikk uten overtrykk.

 

Da sitter vi igjen med et våpen med låsefeil i designet.

 

EDIT: Endret størrelse på noe tekst.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ Per:

Vapenexplosion%20Blaser%20R93.JPG

 

Dette skriker overtrykk lang vei. Ikke bare er fronten sprengt, klakkene har også gått i flyt. Det kan jo skje om låsen åpner seg under avfyring siden kontaktflatene blir mindre, men skadene på bolthodet burde vel ikke oppstå ved normalt trykk selv om våpenet avfyrer uten låsing?

 

Overtrykk kan forøvrig oppstå også med fabrikkammo feks ved mantelseparasjon, man trenger altså ikke å beskylde skytter for løgn.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi sprenge en R93, skal vi prøve å laget et spleiselag, kjøpe en R93 og et referanse våpen. Utsette disse for extremt overtrykk å se hva som skjer?

Jeg kunne gjerne tenkt meg å legge 200,- i et sånt prosjekt. Kansje noen her inne har begynt å få lyst å kvitte seg med sin R93. Så hadde vi fått visshet, Er det noen som er med eller har forslagg til noen som kan administrere "forskingen"?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mulig teori basert på personlig erfaring med Blaser, En jaktkompis hadde det "gamle" blaser avtrekket, og dette avtrekket hengte seg opp etter regnvær, og spente seg ned når børsa ble lukket med kraft (tomt kammer). Et lite rusk mellom løpet og fronten av sluttstykket var nok til at børsa heller ikke gikk i full lås.

 

En annen jaktkompis har flere ganger hatt "vådeskudd" på sin blaser ved rask repetering og skuddet har gått av med en gang sluttstykket møtte pipa, men var da i lås. Ikke funnet noe feil ved undersøkelse hos importør.

 

Årsaken til at sluttstykket ikke har låst seg kan være at skuddet har gått av uten avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Bildene er ikke gode nok til å vurdere årsak, men dersom en god metalurg får sett på delene skal det kunne trekkes konklusjoner ut fra metllstrukturen i bruddflatene. Deler av bildet indikerer at sluttstykkehodet kan ha hatt sprekker slik at det har delt seg og ført gass bakover mot låsedelene og dermed låst opp. Skadene på klakkene ser ut som dynamisk belastning pga gassutstrømming, og er neppe primærårsak, men en følge av at låsingen oppheves.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sputter også lett inn 200 kr bare for å få se en video av et par børser blir sprengt. Men vil dog at den som utfører forsøket først prøver å få til klikk med lang snor med delvis låsing/inngrep i R93, og kanskje også med ulike patroner, før man går for maks overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

Deler av bildet indikerer at sluttstykkehodet kan ha hatt sprekker slik at det har delt seg og ført gass bakover mot låsedelene

Men hvorfor skulle den ha sprukket? Normalt er vel belastningen der lik null, er det ikke mest nærliggende å tro at det var en gasslekkasje som gjorde skade? Jeg synes også det er mye messingfarge på delene, også en indikasjon på hylselekkasje.

 

Klakkene ser ut til å være stuket opp i bakkant, og kan sådan stemme med at de har blitt tvunget ut under høy belasting.

Link to comment
Share on other sites

Leste artikkelen i svensk jakt, der sto det at en annen hadde fått sluttstykket i hånden når han dro det bakover, et klikk ble hørt ved avtrekk, dette klikket er nok fra avtrekkermekanismen på Blaseren, og jeg tror ulykkene skjer fordi avtrekket henger seg opp, for å så utløses akkurat når sluttstykket ikke er i lås. Se forrige innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykkehodet er nok herdet og har sansynlighvis meget høy styrke. Det skal støtte hylsen og sammen med hylsen gi gasstetting. Dersom det foreligger herdefeil/tretthetsbrudd i sluttstykkehodet kan det muligens føre til hylsebrudd og gasslekasje som åpner mekanismen. Messingavsetningne på bildet viser at hylsen har feilet, og at gass har strømmet bakover gjennom mekanismen. Men uansett hva som feilet først så vil messing fra hylsen føres bakover sammen med gassen. Høyt trykk i seg selv vil ikke få låsing til å svikte, statiske beregninger på det er enkelt å foreta, og jeg har ingen grunn til å tro at det er årsaken. Det er for mange av episodene der det er benyttet fabrikkammunisjon, eller normale hjemmeladninger.

Det er vanlig å skylde på feil med ammunisjon når våpensvikt oppstår fordi det aldri er mulig å etterprøve det. Men med statistiske analyser på et såvidt stort antall feil er det overveiende sansynlig at det ikke er ammunisjonsfeil. Hadde det vært episoder med andre våpentyper som kan tilskrives ammunisjonsfeil der frekvensen var tilsvarende episodene med Blaser ville vi hørt om det. Mangel på tilsvarende hendelser er et sterkt indisium på at det er en uoppdaget feilkilde i Blaser.

 

Dersom noen kjenner til våpensprenging med andre våpentyper så er informasjon om det også av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Per: Selv om en forutsetter materialfeil i sluttstykkehodet sliter jeg litt med å se hvorfor den skulle ryke slik ved normale betingelser. Det fremre "skjørtet" omslutter kun det massive hylsehodet, og skal derfor ikke oppleve noen vesentlige krefter annet enn ved hylsefeil. Og selv om den feilet burde vel ikke hylsen svikte av den grunn, etter det jeg kan se fra skissene skal patrona ha full støtte i kammeret ned til hodet. Er det ikke da logisk å anta at hendelsen startet med gasslekkasje, enten pga dårlig messing eller overtrykk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noen gode svar, bare spørsmål, men dersom vi kan utelukke noen forhold, så må svaret være det vi ikke kan utelukke. Testen i Tyskland reproduserte feilen ved å svekke hylsebunnen, men bare med kunsstofføringen, ikke med aluminium.

Men hvorfor skal alle hylsefeil komme med Blaser?

Det er ingen som har gitt opplysninger om slike feil i andre våpen, så derfor tror jeg det må være en faktor til som vi ikke har oppdaget.

Selvfølgelig kan det være hylsefeil i alle tilfeller, men hvor sannsynlig er det?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som har gitt opplysninger om slike feil i andre våpen

Hylsefeil er da relativt vanlig i andre våpen? Men siden ingen blir skadet når hylsa revner i en T3 så er det bare de som stod nærmest som får høre om det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Støtter M67 her, gasslekasje er nok mer vanlig enn folk flest liker å innrømme. Men de mer historiske mekanismene er ganske robuste mot slikt, så de hører vi ikke noe særlig til.

 

Se på skadene på bolthodet, selv om låsingen sviktet først burde ikke den biten bli utsatt for ekstreme krefter. Hylsa vil dele seg i det kroppen mister støtte i kammeret, men trykket er fremdeles ikke større enn hva hodet opplever ved en normal avfyring. Det måtte i såtilfelle være om det bygde seg opp et overtrykk mellom hylse og bolthode i det hylsa deler seg, men hvis en antar at hodet er dimensjonert for en lekkasje uten tap av låsing så er vi like langt. Jeg forutsetter da at det er én årsak til hendelsen, det kan være flere men man bør utforske de enkle først.

 

Alternativ to er at bolthodet sviktet først pga materialfeil, men hvordan skulle det gi svikt i låsing? Hylsehodet trenger ikke støtte, det går ikke i flyt ved normal belastning.

 

Tredje alternativ er ekstremt overtrykk med påfølgende hylsesvikt (skulle gjerne sett hylsen). Lekkasjen er voldsom nok til å overbelaste sluttstykkehodet, gassen trenger så bakover og presser låseklakkene tilbake. Her vil både belastningen fra overtrykket og redusert kontaktflate under opplåsing kunne gi opphav til setningsskadene vi ser på klakkene.

 

En enkel hylsesvikt med normalt trykk mener jeg utgår da det ikke skulle skadet boltholdet, men her er jeg svært åpen for forklaringsmodeller. Det gjelder også andre forklaringer, selv omn det er ikke SÅ mange alternativer å velge mellom.

 

At man ikke hører om liknende for R8 kan tyde på at problemet ikke er "Gardena-koblinger" generelt men en spesifikt svakhet i R93-konstruksjonen. Men her må en se på produksjonsvolum og anta at det kan være en terskel for omfanget før det blir oppdaget.

 

Forøvrig kjenner ikke godt nok til mekanismene vi snakker om, har noen en lenke til en grundig beskrivelse? Og før noen flyr i halsen på meg over det, vi snakker om reelle hendelser her. Hvorvidt R93 er dårligere eller bedre enn andre er egentlig ikke relevant da, vi snakker om feilanalyse av en konkret konstruksjon. Selv om R93 skulle være best kan det alltid gjøres ENDA bedre eller hur?

Link to comment
Share on other sites

jeg er enig i at gasslekasje er relativt vanlig, men en total svikt av hylsebunnen som skal til for å reprodusere forsøkene er svært sjelden, og burde vært kjent fra andre våpen.

Skadene på sluttstykkehodet er som Erlend skriver så store at det er vanskelig å forklare ut fra de statiske kreftene som virker på det selv med skyhøyt overtrykk. Selve låsingen er jo slik at den nærmest kan kalles selvstrammende så lenge sluttstykkekroppen ikke trekkes tilbake og gir plass til at de 14 segmentene kan gli ut av låsingen i løpet. En undersøkelse av løpets låseflater kunne vært interessant.

Link to comment
Share on other sites

Svar fra Blaser på henvendelse i forbindelse med hendelsen i Sverige.

 

Dear XY :

In your e-mail dated xx.yy.zz you refer to a shooting accident that was posted on the Internet

at “svenskjakt.se” and ask for a statement on the safety of the Blaser Bolt Action Rifle R93.

First, our very sincere wishes for a full recovery go out to Mr. Svensson, who was injured in

this unfortunate accident.

Concerning the case itself, please allow me to state the following:

Since we do not have any official information, and have not been contacted by Mr. Svensson

or his representatives, the following general observations are based solely on the visual

impressions from the pictures posted on the internet.

The picture shows massive cracks and deformations on the bolt-head as well as on the

lockup itself, the so-called collet-spring, which still seems to be in locked position.

In a series of tests conducted by the German notified body DEVA (Deutsche Versuchs- und

Prüfanstalt für Jagd- und Sportwaffen e.V. / German Testing Laboratory for Hunting and

Sporting Arms) the R93 was exposed to gas pressure of up to 8.000 bar / 116.000 psi. Even

under this kind of massive overpressure, there was no detectable deformation to the outer

contour of the chamber area in the barrel. There was also no visible deformation to the bolt

head.

DEVA states in its report:

“When a rifle is destroyed due to excessive gas pressure of over 8,000 bar, this could result

in injury to the shooter. However, this cannot be blamed on the rifle.”

Without wanting to anticipate the results of an official / independent analysis, we are

convinced that the kind of damage seen in the pictures posted on the internet could only

have been caused by an overload of gas pressure, dramatically exceeding the maximum

allowed gas pressure according to C.I.P..

With more than 200,000 rifles sold, the technical design of the R93 was never found

responsible for any accident, in which the rifle was damaged.

Every single R93 is examined and tested by the state proof-house according to C.I.P.

regulations, using proof cartridges exceeding the maximum allowed gas pressure by a

minimum of 30%. Above and beyond these legal standards, the R93 in fact withstands gas

pressures well above proof-level, as was clearly documented by the independent tests

conducted by DEVA.

There is no reason to doubt the R93’s strength and durability, or the safety of its technical

design.

Link to comment
Share on other sites

Inntil besluttningen om å tilbakekalle alle de 200000 riflene, som sannsynlighvis betyr konkurs, har de ikke noe annet valg, enn å hevde dette.

There is no reason to doubt the R93’s strength and durability, or the safety of its technical

design.

Link to comment
Share on other sites

Så den nye hypotesen fra Blaser i klartekst blir følgende;

Siden det er et unaturlig høyt antall "sprengnings" ulykker med stort skadeomfang, så må kjøperene av R93 være mindre kompetente våpenbrukere enn de som kjøper andre merker :wink:

 

I'm just saying: Mye sannsynlig? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Blaser har jo rett i at dette kan se ut som massive overtrykk.

Men, flere av hendelsene har vært med det jeg kaller ordinære jegere som ikke skyter hjemmeladninger. Det er ingenting som tyder på at forklaringene til skytterne er usann. Selvfølgelig kan det være feil ved fabrikkammunisjon, men dersom patronen har fått for mye krutt på fabrikken må jo det være riktig kruttype.

Kan noen regne ut ca makstrykk på en normal jaktpatron dersom hylsen fylles helt opp med riktig krutt, jeg tror det er langt under de 8000 bar som mekanismen tåler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om det nå er lov til å advare nybegynnere mot å kjøpe R93, uten at man får klager fra Blaser-eierene og får kjeft, og innleggene slettet av moderatorene?

 

Så lenge man diskuterer på en saklig måte ser jeg ingen grunn til å fjerne innlegg.

Forøvrig, som nevnt før, har tråden gått inn på rett spor :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan noen regne ut ca makstrykk på en normal jaktpatron dersom hylsen fylles helt opp med riktig krutt, jeg tror det er langt under de 8000 bar som mekanismen tåler.

Fabrikkladd er ofte ladd med lav fyllingsgrad. Si man mister 30% mer krutt oppi?

 

Hvis man går tilbake til førsteinnlegget i denne tråden, så har man en situasjon som vil gi over 8000 bar - rifla på bildene er fullstendig ødelagt, men viser forskjellen mellom Blaser og andre rifler (det er også forskjell på "andre rifler") De fleste rifler slipper en slik eksplosjon ut oppover og til siden, vekk fra skytteren - er den spesielt kraftig, så går rifla nærmest av i låsingen. Det skyldes at sluttstykkes sitter fast i låskasse og stokk selv om låsingen oppheves ved at låseområdet i løp eller kasse ødelegges.

På en Blaser er sluttstykket lett, og det har ingen låskasse som holder det igjen.

 

Resultatet er at konsekvensen av et totalhavari er mye verre med Blaser. Det vil antakelig også gjelde R8, men der har de redusert sannsynligheten for et slikt havari med å overdimensjonere nokså grundig.

 

Jeg har ikke lest DEVA opprinnelige rapport, men de sier tydeligvis at låsen tåler "over 8000 bar" før sluttstykket fyker bakover. Det høres mye ut, og er sikkert sant. Problemet ligger der jeg har nevnt - når en S&L utsettes for over 8000 bar så ryker den slik som på bildet først i tråden (FB) et lite stykke fra ansiktet, og har man briller på ligger man greit an. Blaseren, vel...

Dette er en risiko som er SVÆRT liten, få opplever slike overtrykk gjennom en skytterkarriere. Det er jo opp til enhver å akseptere den eller ikke.

 

Uansett, en annen måte å få over 8000 bar på, enn feil krutt og feil kaliber, er om en patron delvis mangler krutt, og ei kule setter seg fast rett foran kammeret. Da blir det friskt på neste skudd. Og kuler fast i løpet er ikke voldsomt uvanlig - det har jeg da sett personlig flere ganger. Dog ikke med fabrikkammo.

 

K

Link to comment
Share on other sites

There is no reason to doubt the R93’s strength and durability, or the safety of its technical

design.

 

Mulig det Blaser, men hadde mekanismen vært bygd inn i et skall, som den er på Browning BAR, Markel Helix eller Rem 760, hadde skytteren hatt ingen eller ubetydlige skader.

Link to comment
Share on other sites

M67 har et godt poeng, man bør skille mellom sikkerhetsfaktor og feilmodus. Det er godt mulig at R93 er sterkere enn de fleste andre mekanismer og likevel verre fordi konsekvensene ved svikt i låsing er mye større.

 

Det er også mulig at hendelser med R93 får mer oppmerksomhet fordi det er en utradisjonell mekanisme, men hvordan finner man ut om det er tilfelle?

Link to comment
Share on other sites

Det er også mulig at hendelser med R93 får mer oppmerksomhet fordi det er en utradisjonell mekanisme, men hvordan finner man ut om det er tilfelle

Det er en mulighet, men kjenner noen til andre tilfeller der det tilsynelatende oppstår overtrykk som sprenger våpenet?

Det er hevdet at utseende av deler indikerer meget høyt trykk på flere av R 93 som har sviktet, men skytterne har bedyret at de bruker normal ammunisjon. Det er ikke lett å få riflepatroner som overskrider 8000, og da det i flere tilfeller er fabrikkammunisjon involvert er det usansynlig at trykket har vært ekstremt høyt.

Kule fast i løpet kan være årsak, men det skulle være mulig å se ved inspeksjon av løpet, ingen rapporter indikerer at det har skjedd.

Hvilke muligheter er tilbake?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror fortsatt, som før, at om hylsa svikter, så får trykket virke på hele sluttstykkehodet, som har ca fire ganger større areal enn støtbunden. Da trengs det ikke mer enn 4500bar, for å få til den kraften som ignorant har beskrevet at låsen tåler. Når i tillegg trykket vil lage trompetform av låsedelen av pipa, samt også trykke låseknastene innover, trengs det helt sikker ikke så mye som 4500bar engang, så mer normale kammertrykk er nok.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være riktig, men det samme gjelder flere andre våpenkonstruksjoner. Det er få rapporter om andre våpensprenginger der årsak er hylsebrist i bunnpartiet.

Kan dette forklare oppsprekking av sluttstykkehodet?

Fra de bilder jeg har sett virker det som om sluttstykkehodet har sviktet på samme sted i flere tilfeller, er det korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror fortsatt, som før, at om hylsa svikter, så får trykket virke på hele sluttstykkehodet, som har ca fire ganger større areal enn støtbunden. Da trengs det ikke mer enn 4500bar, for å få til den kraften som ignorant har beskrevet at låsen tåler. Når i tillegg trykket vil lage trompetform av låsedelen av pipa, samt også trykke låseknastene innover, trengs det helt sikker ikke så mye som 4500bar engang, så mer normale kammertrykk er nok.

 

Høres veldig sannsynlig ut.

 

( da er det vel også mulig å flute kammeret på HK-vis, feste en strikk mellom hevarmskula og fremre rembøyle, så har man en fullauto R93..)

Link to comment
Share on other sites

Ignorant har visst fått flere sluttstykker "til å fly"

http://www.riffeljagt.com/forum/code/to ... C_ID=12144" target="_blank" target="_blank

 

Denne kjenner vel de de fleste til.

 

viewtopic.php?f=14&t=4261&p=36512

 

 

2 tilfeller i Norge med S&L, sluttsykke føk bak, reddet av kolbeforhøyer. Ser en i øverste linken er det flere slike hendelser i Danmark også. Skal jeg dermed konkludere med at S&L er farlige?

 

Poenget mitt er at desverre så skjer det ulykker med skytevåpen fra tid til annen, og ser en i den danske tråden så gjelder det flere merker. At Blaser skal være farligere enn andre synes jeg ikke det er belegg for å konkludere med.

Link to comment
Share on other sites

Det som er kjipt er dersom Blaser ikke finner ut årsaken. Hadde selv tenkt å anskaffe en R93 Professional, men begrepet "skuddredd" har liksom fått en mer troverdig betydning. At det stadig hevdes offisielt at skytteren eller ammo er problemet er heller ikke særlig tillitsvekkende. Blir som å kjøpe en BMW 330 som i det store og hele funker meget bra, men hvor du plutselig kan risikere å havne i grøfta uten forvarsel med ditto konsekvenser.

 

Kanskje ligger problemet i selve konstruksjonen generelt - ikke bare tennstiften som må byttes som hos S&L - hvilket kan bety tilbakekalling av 200.000 våpen og dertilhørende konsekvens for virksomheten.

 

En kjenner jo til en rekke tilfeller fra historien med eksempelvis bilfabrikanter som har vært klar over at sjansene for en skikkelig "blow-up" ved kollisjon har vært stor,- men som har holdt slikt hemmelig og heller betalt ut erstatning i de få tilfellene som har oppstått. Selv har jeg ikke tenkt å ta et slikt "risikolodd" ved å kjøpe en R 93 så lenge disse hendelsene vedvarer.

Link to comment
Share on other sites

Idag fikk jeg nye Frankonia katalogen, jegernes standardverket på kontinentet. Masse reklame fra Blaser i alle ledd, men R93 tilbys ikke lengre ...! :?:

Link to comment
Share on other sites

Leste at smellen skjedde under beverjakt hvor skytter fikk klikk, hvorpå det smalt i det skytter åpnet mekanismen.

 

På låsehylsa kan man se merker som tyder på at bolthodet har kilt opp låsehylsa delvis bakenfor låsesporet pipa, dvs bakre del av låsehylsens største dia er diametralt deformert etter møte med ø20 boringen bak låsespor.

 

Hvorfor kransen rundt støtbunn er knekt av er umulig å si, men om ovenstående hendelsesforløp er rett, er det rom for at kransen har knekt av pga radiell trykkbelastning i det den passerer låsesporet. Dybde fra front av sluttstykkehode til støtbunn er 3,40mm og bredde låsespor er ca 6mm, så det er plass til det så tidlig i utstøtingen av sluttstykket hvor trykket er høyt.

 

At fingerne i låsehylsa er deformert utover og at bolten fortsatt står i låst posisjon styrker mistanken om etterbrenner på delvis åpen bolt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at man sjelden hører om denne typen ansiktsskader ved mekanismer med roterende låsing. Har lest om et par episoder med rett-trekkere som jeg kommer på i farten (tror det var skiskytterrifler).

 

Selv vil jeg tro at litt av faremomentet ligger i hvor lett det er å oppfatte en skikkelig lås. Når man bare "skyver frem til det stopper" er det kanskje vanskeligere å sjelne nesten fra helt sammenlignet med våpen der man kanskje er mer vant til å kjenne på vinkelen på hevarmen.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...