Jump to content

Innskjerping på språkbruken.


Guest graahund

Recommended Posts

  • Replies 163
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Så la oss være enige om at reglene er greie som de er. Vi holder oss til den beste norsken hver enkelt bruker evner og har kunnskap til.

Unntak kan gjøres for utenlandske brukere som ikke bør ekskluderes da de også kan være en ressurs for kammeret og dets brukere.

Om en ikke-skandinavisk bruker starter en tråd bør det foregå på et så internasjonalt språk som mulig; Engelsk. Dette sikrer at flest mulig, både trådstarter og andre interesserte, får tilgang til informasjon i tråden.

 

At enkelte engelske ord og uttrykk brukes i 'dagligtalen' til skyttere og jegere burde være veldig greit, de fleste skjønner sammenhengen når det blir satt i kontekst.

Det samme gjelder dialektord og uttrykk. Jeg ser at hele poster på enkelte dialekter er et problem, og det er vel i trådstarters interesse at flest mulig forstår hva han sier?

 

For det er vel det det hele koker ned til? ..flest mulig skal kunne forstå og kunne benytte informasjonen på kammeret.no.

 

jerognal sa det bra: "Tal Dialekt. Skriv Norsk."

 

Jeg ser på statistikken til kammergoogle-funksjonen at det er mange som har skrivefeil når de søker. Jeg antar at de ikke får resultatene de ønsker, og dette understøttes av søkefrekvensen med enkelte ord som er skrevet feil. Rettskriving i tråder er absolutt et poeng i det hele. Det gjør kammeret mer ryddig og definitivt mer søkbart.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder orddelingsfeil og mindre skrivefeil var det ikke min mening å foreslå at moderatorene skulle sitte med rødblyanten.

Det var derimot en liten oppfordring til oss alle (seawolf inkludert) å prøve å skrive mest mulig forståelig på ett av de godkjente norske språkformene.

Gjør vi det vil både vi som medlemmer og forumet som sådant tjene på det.

At det sniker seg inn enkelte engelske ord i våpen og jaktterminologien, ser jeg på som helt naturlig.

 

@ jegermeistern, Olav Duun hadde et særs fargerikt språk i bøkene sine og bla. Odin ville nok vært bortimot uforståelig for "ikke uttrøndere" uten ordliste.

Dessuten lærte du meg et nytt ord i dag; særskriving :wink:

Link to comment
Share on other sites

villreinjegeren: Hvis man ikke respekterer reglene, så ender man jo til slutt gjerne opp som du nevner ovenfor: Kastet ut.

 

Det blir for drøyt. Vi snakker om dialekt, ikke nazistisk propaganda. Vi må ikke glemme at 80% av befolkningen snakker en form for dialekt. Er ikke så rart om noen glemmer seg.

Link to comment
Share on other sites

@Graahund

 

Hvis 90åringen fra Luster eller samen hadde skrevet et (antageligvis) interessant innlegg her på kammeret, ville du da ikke villet kunne forstå det?

 

For min del, så har jeg kommet til det punktet at hvis folk ikke gidder å skrive noenlunde bra bokmål/nynorsk, så gidder jeg ikke svare på et eventuelt spørsmål heller. Og ja, jeg skrev på dialekt i begynnelsen jeg også. Fikk påpakning for det, og tok det til meg. Enkelte setter seg på sin høye hest og mener at det er alle andre som skal lære seg seg å forstå dem, jeg skjønner ikke hvorfor? Er man så selvgode?

 

@Skog

 

Nå krisemaksimerer du. Det er forskjell på å glemme seg av, og ikke bry seg konsekvent.

Link to comment
Share on other sites

At det kan være irriterende med ord, utrykk og språk man ikke forstår er vel innlysende.

 

Men jeg synes kanskje det blir litt selvmotsigende å skulle forby engelsk, men godta dialekt, som for mange vil være like uforståelig.

 

Skoleverket har tillat folk, på barnetrinnet når de skal lære å skrive, at de kan skrive slik de prater. At disse elevene kan få unødig mye problemer med å lære seg grammatikalsk riktig skriftspråk senere var muligens ikke tatt med i beregningen.

 

Jeg er for å oversette engelske ord og utrykk til norsk der det er naturlig. Neck sizing = halspressing, full lenght sizing = helpressing, COL kan like gjerne hete total patronlengde og forkortes til TP osv.

Litt av poenget er at det må være enighet om begrepsbruken, og så la den få litt tid til å innarbeide seg.

Jeg synes fremdeles begrepet ”å brekke inn et løp” er helt forferdelig form for oversettelse :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Pappkasse, ok der tok jeg feil hvis du har rett. Pappkasse, hvis den der med gammel og treg var til meg så er det godt mulig det :wink: .

Neida, den var til meg selv, siden Varj rakk å skrive det samme før meg. :)

 

Endret innlegget nå, for å unngå misforståelser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@Norrøna, 90 åringen fra Luster ville jeg muligens ha forstått, men ikke samisk da det er et eget språk. Og jeg har heller ikke tatt med samisk i min trådstart.

Link to comment
Share on other sites

For det første så snakkes det svært lite dialekt her i Follo. Og jeg har vel ikke særlig behov for og kunne forstå en 90 åring fra Luster da jeg ikke kjenner noen der. Ei heller samer, selv om jeg gjerne skulle ha likt det.

 

Ok, så det du sier er at det burde være tillat å skrive dialekt på forumet, men at du ikke er interessert i å skjønne det folk skriver på dialekt med mindre du kjenner dem, bortsett fra at ingen får skrive engelsk uansett?

Link to comment
Share on other sites

La oss heller ikke glemme de ca 15% av befolkningen med lese og skrivevansker. Dialekt som de ikke har hatt mulighet til å få hjelp til å tyde under skolegang må være helt ufattelig vanskelig om ikke umulig tolke for de, spesielt om det er en dialekt de ikke har hørt mye.

 

Dette med å ha normert skriftspråk handler om å inkludere flest mulig. Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å forstå for noen..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Slemmo, les mitt inlegg over her :wink: Og jeg mener du kommer med utalelser her som ikke henger på greip, her var det tatt fram et enkelttilfelle som eksempel. Jeg ville vel ikke forsvart dialekt om det var som du prøver og få det til .

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Det værste jeg vet er å ringe til Østlandet. For de forstår ikke en dritt av de jeg sier på dialekt. Og da må jeg til å legge om til "finere" språk... Å det kan jeg ikke fordra.

Men til saken: Jeg foretrekker de to skriftspråkene vi har, bokmål og nynorsk. At det kommer ett og annet dialekt ord er helt greit. Men ikke hele tråder skrevet på dialekt.

 

Lykke til å god helg :D

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at de som slurver med språket gjør forumet både dårligere og mindre anvendbart.

 

Dette. De fleste av oss bruker søkemotoren når vi leter etter info på dette forumet. Skrevet dialekt varierer fra vanlig norsk/nynorsk ispedt noen dialektord til rett fram uforståelig kaudervelsk som krever konsentrasjon for å forstå. Treff i søkemotoren er bare å glemme.

 

Er selv trønder, og når slekta tar av på Facebook med dialekt så er det rett og slett slitsomt å lese. Det vil være bortimot uforståelig for en sørlending eller vestlending. Og det er jo ikke det vi vil? Noen felles kjøreregler for alle oss brukerne må til. Bruk av engelsk er nok et utslag av utstrakt lesing av utenlandsk litteratur, og manglende oversikt over gode norske oversettelser. Dette kan vi bli bedre på, helt enig.

 

Forumet blir bedre av at vi gjør vårt beste for å skrive forståelig ihht norsk eller nynorsk.

Link to comment
Share on other sites

villreinjegeren: Hvis man ikke respekterer reglene, så ender man jo til slutt gjerne opp som du nevner ovenfor: Kastet ut.

 

Det blir for drøyt. Vi snakker om dialekt, ikke nazistisk propaganda. Vi må ikke glemme at 80% av befolkningen snakker en form for dialekt. Er ikke så rart om noen glemmer seg.

Nå skriver vel ikke jeg her at man skal bli kastet ut av forumet for å glemme seg, og skrive noen setninger med dialekt i ny og ne. Grunnen til at jeg nevnte utestengelse er at villreinjegeren skriver at siden han er uenig i denne regelen, så kommer han ikke til å respektere den. Gjentatte brudd på regler fører gjerne til advarsler, og til slutt utestengelse,

 

De som driver dette forumet har gitt et sett med regler for deltagelse. Hvis man ikke er enig i reglene, må man enten ta initiativ til å få endret dem, eller bite det i seg, og følge dem likevel. Hvis man ikke klarer det, må man enten holde seg unna, eller risikere å bli utestengt til syvende og sist. Merk: Dette gjelder generelt, og absolutt ikke bare i dialektsaken. Dette er jo heller ikke så forskjellig fra hvordan det fungerer i "den virkelige verden". Jeg kan ikke bryte f.eks. våpenloven, bare fordi jeg synes den er feil, og forvente at jeg ikke skal bli straffet for det.

 

Å kalle håndheving av de gjeldende reglene for maktmisbruk og overformynderi blir litt bak mål. Ved å delta i diskusjoner her, må man godta at man må rette seg etter de gjeldende retningslinjer.

Link to comment
Share on other sites

@Norrøna, 90 åringen fra Luster ville jeg muligens ha forstått, men ikke samisk da det er et eget språk. Og jeg har heller ikke tatt med samisk i min trådstart.

 

Der var du borti poenget som flere før meg har prøvd å få frem. Du ville muligens(min understrekning) ha forstått 90åringen fra Luster. Hva hvis så denne personen hadde skrevet bokmål? Eller nynorsk? Ville det da ha blitt noe "muligens"? Et noenlunde bra skriftspråk sikrer lesbarheten på kammeret, og dette vil gi en verdiøkning for alle som bruker kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Til vanlig vil jeg nok forsøke å skrive så forståelig som råd er (og jeg selv evner...), det vil si bokmål, men jeg forbeholder meg retten til å bruke de uttrykk og ord som måtte passe for å få fram meningen med innlegget. Dette være seg "normalt" bokmål (som hele tiden er underlagt en evolusjon...), eller spesielle/særegne uttrykk (som enkelte vil kalle dialekt). Dette vil da bli brukt for å få fram et poeng, en mening, eller beskrive noe, litt mer både presist og personlig. Det vil også selvfølgelig bli holdt til et minimum, og kun der slikt språk vil være til nytte...

 

Selv om jeg forbeholder meg en slik rett, vil jeg allikevel være den første til å innrømme at de innleggene som kun er skrevet på dialekt, "nyNorsk" (Engelsk), kebabNorsk eller SMS-språk, blir nesten ikke lest. Mest på grunn av min subjektive og fordomsfulle oppfattning av seriøsiteten til den/de som har forfattret innlegget... :wink:

Link to comment
Share on other sites

...

Selv om jeg forbeholder meg en slik rett, vil jeg allikevel være den første til å innrømme at de innleggene som kun er skrevet på dialekt, "nyNorsk" (Engelsk), kebabNorsk eller SMS-språk, blir nesten ikke lest. Mest på grunn av min subjektive og fordomsfulle oppfattning av seriøsiteten til den/de som har forfattret innlegget... :wink:

Dette er faktisk noe man bør tenke over. Dette gjelder heller ikke bare bruk av dialekt. Det man skriver på forumet, og måten man skriver det på er det eneste grunnlaget som andre brukere har for å danne seg et bilde av deg. Slurving med rettskriving og umodent språk, gjør at man fort kan bli oppfattet som useriøs. Ingen tvil om det.

 

Selvfølgelig finnes det folk som har dysleksi, eller andre grunner for å ikke skrive "perfekt" norsk, men MYE av det som produseres av avvik dreier seg rett og slett om slurv. Jeg har i løpet av dette innlegget måtte gå tilbake og rette mine egne tastefeil flere ganger. Tar ikke mange sekunder å kjapt se over hva man har skrevet.

Link to comment
Share on other sites

villreinjegeren: Hvis man ikke respekterer reglene, så ender man jo til slutt gjerne opp som du nevner ovenfor: Kastet ut.

 

Mulig jeg tar feil, men dette er vel en regel som har vært her hele tiden, ikke noe som G.Larson innførte nå. Han påpekte vel bare en innskjerping i håndhevingen.

 

Det er noe de skal slippe, jeg er i ferd med å forlate kammeret.

Jeg er for regler og at de følges, men man har heller ikke vondt av å bruke hue heller. leser trådstarets innlegg kun som en som skal pisse på stolpen ikke noe mere.

Link to comment
Share on other sites

For det første så snakkes det svært lite dialekt her i Follo. - .
Det minner meg om en av de klassiske "trønder-skrønene", fra "Adresseavisen"s samling "500 trønderskrøner":

 

Noen handelsreisende satt på et lite hotell på Stjørdal, og diskuterte hvilke dialekter som var penest, og hvilke som var styggest. Hotellinnehaveren kommer inn med litt mer kaffe og andre forfriskninger til herrene, hører litt på hva de diskuterer, og så sier han: "Æ e gla fer ætt æ itj snakki nå dialækt, æ!".

Link to comment
Share on other sites

ikke glemme de ca 15% av befolkningen med lese og skrivevansker
Rart at det er omtrent 85 % med sånne problemer her på kammeret.. Og at de fleste av disse også er under 30 år gamle... :lol:

Har selv prøvd å klage på rene kopier av engelsk tekst i blant annet off-topic / vitsetråden uten annet enn sure tilbakemeldinger..

Er villig til å innrømme at enkelte vitser som går på ordspill ikke lar seg lett oversette så disse (få) synes jeg er greie men det er jo tross alt et Norsk forum dette her!

(Jeg anser meg selv som relativt dyktig i engelsk da jeg har omtrent 2000 filmer som er utekstede eller med kun engelsk tekst! 8) )

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder orddelingsfeil og mindre skrivefeil -

Dessuten lærte du meg et nytt ord i dag; særskriving :wink:

"Orddeling" vil si å dele opp ord, ved hjelp av binde-strek. "Orddelingsfeil" må da være å sette bindestreken midt i en st-avelse (den klassiske er at "pil-spiss" ble til "pils-piss"!).

 

Å skrive et ord i flere ord, kalles særskriving. Dvs., sær skriv ing er ikke ord del ing, og ord-deling er ikke særskriving.

 

Her inne har vi det klassiske "rådyr jakt", som må være rypejakt på de mest attraktive områdene, rådyrjakt er som oftest ikke så dyrt.

 

PS: "Astronomer mot orddeling" er egentlig ikke mot orddeling, men mot særskriving, og andre skrivefeil. Pass dere - "Tunfisk biter i vann"!

Link to comment
Share on other sites

Det er noe de skal slippe, jeg er i ferd med å forlate kammeret.

Jeg er for regler og at de følges, men man har heller ikke vondt av å bruke hue heller. leser trådstarets innlegg kun som en som skal pisse på stolpen ikke noe mere.

:lol:

Nei, du bør forbli på foruemt, som en motvekt til endel annet....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele denne tråden..

Men jeg syntes det er litt koslig at noen skriver på dialekt her inne..

Da får jeg hvertfal følelsen av at hele Norge er med her inne..

 

Noen fra nord og noen fra setesdalen osv..

For min del er det lettere og forså dialekt en engelsk.

Men om det er rett eller galt det skal ikke jeg bedømme.

Link to comment
Share on other sites

Er det folk her som vil skrive på dialekt, synes jeg vi skal respektere dem for at de vil det, det handler faktisk om identitet, de som da måtte ha vansker med å skjønne det er abtakeligvis en minoritet, og da får de heller legge seg litt i selen og prøve å forstå.

 

Då føreslær eg at alje her på forumet skrive et innlegg på si eiga dialekt, åg so ser vi om villreinjegeren klara å følje tråden. De trur eg kan bli øje løje!

 

Dialekt er per definisjon eit talemål, ikkje eit skriftspråk. Punktum. Kjem eg over innlegg skrive på "dialekt" skal det vere eit særs interessant emne før eg gidd stave meg gjennom det. Som oftast blir det ignorert.

 

Fann forøvrig eit godt innlegg i debatten her.

Link to comment
Share on other sites

Det er noe de skal slippe, jeg er i ferd med å forlate kammeret.

Beklager moderatorer at jeg tar opp noe mot en enkelt navngitt bruker her.. :wink:

Men villreinjegeren: NEI du skal da ikke forlate forumet! Har jeg holdt ut å være her så får nok du det til også!

Er du 'matlei' av kammeret er det godt å holde seg unna litt og du er ikke pålagt å lese eller skrive her vet du.

Hvis du da ikke skal melde deg ut av internett / WWW da.. :?:

Link to comment
Share on other sites

Det er noe de skal slippe, jeg er i ferd med å forlate kammeret.

Beklager moderatorer at jeg tar opp noe mot en enkelt navngitt bruker her.. :wink:

Men villreinjegeren: NEI du skal da ikke forlate forumet! Har jeg holdt ut å være her så får nok du det til også!

Er du 'matlei' av kammeret er det godt å holde seg unna litt og du er ikke pålagt å lese eller skrive her vet du.

Hvis du da ikke skal melde deg ut av internett / WWW da.. :?:

 

Helt klart vi velger selv hva vi ønsker å delta i

Har egentlig ikke vært så veldig aktiv på Kammeret, og mindre blir det.

Er ikke lei folkene eller kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Beklager off topic i tråden men jeg hater at folk forsvinner.

Så lenge du ikke er lei av alt så er det fint at du bare 'lurker' litt i bakgrunnen og

leser det som interesserer deg! Det finnes MYE her som kan skremme vekk de fleste men

er du litt selektiv så er det jo utrolig mye bra her også!

Håper at du henger med oss! (Bør jo ikke oppmuntre Hedmarkinger da men.. :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Mitt hode er skrudd sammen slik at jeg dessverre leter etter skrivefeil om jeg vil eller ei. Selv i avisartikler leter jeg og finner feil. Jeg gjør stadig skrivefeil selv og tror ikke jeg selv er spesielt god i norsk gramatikk. Når det er sagt, er kammeret.no rett plass for de som er "glad i" å finne skrivefeil. Det florerer rett og slett. Legger man godvilje til, forstår man det meste likevel. Jeg støtter Slemmo i denne debatten. Jeg mister ikke nattesøvnen av ett og annet dialektord men syns det er tungvint å lese de innleggene som er ser ut som Ravi har skrevet dem. For meg er skriftlig dialekt til nød hjemmehørende på SMS mellom to personer fra samme by eller bygd. Eller på dialekt; Får mæ æ skriftli dialækt te nød jæmmehørans på æssæmmæss mellom to pærsonår fra samme by ellår bygd.

Link to comment
Share on other sites

bekymring
Jeg for min del er mest bekymret over negative /mobbende holdninger i svarinnlegg når folk annonserer at de kanskje forsvinner. Det vil sjelden eller aldri føre noe godt med seg. Beklager at jeg lot meg lure til dette off topic innlegget! 8)
Link to comment
Share on other sites

Nå kan man jo diskutere rundt temaet over timer, dager og flere sider her uten at man blir enige, jada flere av de samiske språkene er offisielle norske språk, bokmål likeså, og nynorsk med alle sine varianter....men hovedsaken er at styret har gått inn for å skjerpe språkbruken her, og det kommer vi ikke utenom.

 

Tanken er at hovedtyngden av forumbrukerne skal sitte som spørsmålstegn når de ser innlegg som f.eks.

"Æ lika å shøt me sæksånhaill på vassfyllt soiddspainn fer dæm øksplodere nå så gæli da LOL"

 

Det er egentlig bare snakk om å holde seg så nært opp til forumreglene som mulig. :)

 

2j0h9gg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det at folk med brask og bram erklærer at de forlater et forum blir for meg en form for et oppmerksomhetsbehov.

Se på meg, nå går jeg folkens...nååå gåååår je...

 

Det er først grunn til bekymring når folk forsvinner uten å si noe.

 

Jeg har ikke kunngjort med brask og bram at jeg skal forlate forumet, jeg vurderer det, noe jeg har gjort svært lenge.

Og den dagen ( ja den vil komme) så vil ikke jeg kunngjøre noe som helst i den anledningen...

Og Pripyat det du nå gir deg ut på vurderer jeg som mobbing, og hadde jeg funnet en rapporteringsknapp her så hadde jeg rapportert deg.

Nå er du advart.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...