Jump to content

Innskjerping på språkbruken.


Guest graahund

Recommended Posts

Det at folk med brask og bram erklærer at de forlater et forum blir for meg en form for et oppmerksomhetsbehov.

Se på meg, nå går jeg folkens...nååå gåååår je...

 

Det er først grunn til bekymring når folk forsvinner uten å si noe.

 

Jeg har ikke kunngjort med brask og bram at jeg skal forlate forumet, jeg vurderer det, noe jeg har gjort svært lenge.

Og den dagen ( ja den vil komme) så vil ikke jeg kunngjøre noe som helst i den anledningen...

Og Pripyat det du nå gir deg ut på vurderer jeg som mobbing, og hadde jeg funnet en rapporteringsknapp her så hadde jeg rapportert deg.

Nå er du advart.

 

Advart mot hva? Sist jeg sjekket var ytringsfriheten gjeldende - også på et jaktforum.

By all means - hvis du ikke lenger gidder å være medlem på et forum så for all del?

Jeg synes du har bidratt med mange fine tråder og innlegg her på kammeret, men hva er vitsen med å sitte og skrive at du vurderer å melde deg ut, annet enn for å sitte og vente på "nei ikke gjør det a!" svar?

 

Om noen vil ta en pause eller melde seg ut av forumet av div. grunner er jo dette helt uproblematisk, men jeg stiller meg uforstående til formålet med å sitte på gjerdet og fortelle alle at man vurderer å melde seg ut... det setter forumet i et (ufortjent) dårlig lys og gavner ingen...

 

Og med det er jeg ferdig med saken, og din advarsel ( hva nå enn det skal bety..) er mottatt Villreinjegeren..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 163
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Denne siste modereringen tykkjer eg motarbeider arbeidet med å avgrensa dialektbruk, og det kan vel neppe vera meininga.

 

Elles ynskjer eg lykke til med fjerning av alle bajaspostar. Då slepp moderatorane å verta arbeidslause :)

Link to comment
Share on other sites

Når senior brukarane annonserer at dei ikkje lenger ynskjer å vere her inne, så bør dette takast alvorleg. Det er ein eller fleire årsaker til at brukarar som har bidrege mykje på Kammeret vel å logge av for godt, så lenge dei loggar av utan annonsering greier ingen og finne ut av eventuelle årsaker.

 

Har sjølv annonsert min tilbaketrekking, og huskar godt korleis han vart motteke, og seinare fjerna av ein idiotisk og uforklarleg grunn. Eg var mykje meir aktiv på Kammeret før, men forsvinn sakte men sikkert vekk frå skriveri...

Link to comment
Share on other sites

Eg har absolutt ingen problemer med å lese dialekt og forkortelser/sms språk, det aller meste av det iallefall, har nærmest ingen problemer med dialekt skriving i trådene heller, men som sagt EG har ikkje det..

 

Men det går kanskje an å tenke seg at det er ein del som sliter med dette, det gjer innlegg uansett generelt tyngre å lese, lettere å misforstå og det er mindre søkbart.

Eg husker godt ein bruker som nekta å bruke vanlig Norsk skriftsspråk, som heller ikkje ville godta å bli moderert for det og valgte å bli fjerna frå forumet, fordi han kun skreiv dialekt.. Greitt nok det, det er eit valg ein tar, og når hovmod står for fall...

 

Men folkens, dette er i grunn eit generelt "inngrep" for forumets beste, greitt nok at mange ikkje ser på dette som eit problem, men det er mange som sliter med dette, dei fleste av dei seier kanskje ikkje i frå heller, men hopper gjerne over innlegg som er tunge å lese og blar videre, eller irriterer seg over det og går ut av tråden igjen.

 

Er det brukere som generelt har problemer med skriving/dysleksi, så går det også an å nevne dette for moderatorene, hvis dei blir moderert, men den jevne brukeren bør kunne konsetrere seg såpass, om å klare å skrive det Norske skriftsspråket i trådene, uten at dette burde være eit problem. Men det er mine tanker om dette.. Ha ein ellers fin dag folkens. :)

Link to comment
Share on other sites

Vi har to offisielle skriftspråk i Norges som det undervises i på skolene, bokmål og nynorsk. Det er de to måtene man har å skrive på her i landet, skriftlig dialekt er det ikke noe som heter. Dialekt er noe man snakker.

Grunnloven gir alle såm vil rætt te å skriv dialækt(eller kordan dæm sjøl vil). At nånn høye hærra,i styr å stell,fra bæste væstkant,har bestæmt at alt ska fåregå på bokmål/nynorsk,e faktisk ulovlig..lik det eller la vær,men det e fakta.

Link to comment
Share on other sites

Men du Mr.Polar, grunnloven og forumreglene er 2 vidt forskjellige ting.. Forumreglene er spesifikt bestemt for dette forumet og må godtas for å få tilgang og retten til å bruke og skrive i forumet. Alternativet er at du kan forbli uregistrert og ha tilgang til å lese i trådene, men ikkje skrive..Du kan være einig eller ueinig i det, men det er også fakta.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Utrolig at noen alltid skal blande inn Norges lover i slike diskusjoner. Har hatt omtrent ordrett samme diskusjon på et annet forum jeg modererer, der har vi et system hvor det gis advarsler og etterhvert utestenging for dialektspråk. Det er lett å skille mellom dialekt og noen som har dysleksi, det er helt forskjellige skrivemåter. Et forum blir MYE bedre av å ha en slik regel, hvis man slipper opp på alt slik så hver enkelt kan skrive dialekt og sms-språk som de vil, så dør forumet, fordi da gidder ikke bidragsytere å bidra mer.

 

Min spådom er at når denne diskusjonen tar pause, så kommer den opp på akkurat samme måte neste gang det innskjerpes på språkbruk. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sjølv meiner eg de mods burde prioritere heilt oppgåvene til andre arbeid her inne enn dialekt bruk !

Konsentrer dykk meir om innhaldet i det folka postar, og ikkje naudsynlegvis på kva for ein dialekt han blir ført. Utprega pubertet posting med lite, viss ingen vettugt innhald florerer forumet for tida. Gjentekne trådar om same tema/spurnader er éit problem, aukande respons på rapportering er òg ønskeleg !! (nyttar ikkje å skjule seg bak "rapporterings knappen" når ingen ting skjer)

Link to comment
Share on other sites

Å diskutere reglene for kammeret er greit.

Å klage på at moderatorene følger nevnte regler er ikke greit.

Uansett er det håpløst.

Vil man ha endret reglene må man gjøre noe annet enn å klage over at de blir håndhevet.

 

I denne tråden finnes det innlegg som begynner det å ligne på et annet regelbrudd.

Dersom innlegget ditt blir moderert:

- Du skal IKKE starte en åpen diskusjon om dette på åpent forum.

 

Diskuter gjerne bruk av dialekt,

men hvis det bare blir sutring over at moderatorer faktisk moderer i henhold til de reglene alle brukere av kammeret har samtykket i så lever tråden farlig.

Skill snørr og barter folkens.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Du kunne i det minste latt "dialektelskerne" få lese innleggene og eventuelt kommentere om det virkelig er slik de ønsker forumet :cry:

 

bbdg, man må vel ikke nødvendigvis være "dialektelsker" som du skriver om man er for og godta dialekter ? Og ja, jeg synes mange dialekter er flotte. Ikke det østlandsspråket vi prater her nede hvor det er om og gjøre og overgå hverandre i og snakke pent (knotete) :? .

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til tegnet dialektelsker er skrevet i, det er vesentlig :wink:

Jeg er selv "dialektelsker", i tales form, men ikke i skriftform. Syns det er fryktelig tungt å lese og hører etter min mening ikke hjemme i ett diskusjonsforum.

Link to comment
Share on other sites

@ bbdg

 

Om du, Jegermeistern og jeg skulle begynne å kommunisere her på våre dialekter hadde det garantert fremstått som "Babelsk-tale" for de fleste andre på forumet.....neppe noen måte å høyne kvaliteten på Kammeret spør du meg. :mrgreen:

 

Hovedsaken med denne tråden er jo ikke at modertorene skal bruke den store "hammeren" på alle innlegg hvor det glipper ut et og annet dialektuttrykk, noe må man tolerere av lokal språkflora, og dessuten bidrar det til litt variasjon.

Det er mer snakk om at folk skal ta seg selv i nakken og gjøre et ærlig forsøk på å skrive så nært opptil akseptert språknorm som mulig.

 

Til beste for Kammeret og brukerne her.

Link to comment
Share on other sites

Pripyat skrev:Det at folk med brask og bram erklærer at de forlater et forum blir for meg en form for et oppmerksomhetsbehov.Se på meg, nå går jeg folkens...nååå gåååår je...Det er først grunn til bekymring når folk forsvinner uten å si noe.
Vil tru at dette gjeld moderatorane og..... ? Mesteparten av modereringa er bra, men litt er dårleg eller vanskeleg å forstå. Jobben desse gjer er neppe høgt lønna, og truleg får dei lite ros. So moderatorar: Ikkje ta kritikken personleg, men sjå om det er noko SAKLEG i kritikken. Kammeret.no er heilt avhengig av moderatorane og den (ofte) sure jobben dei gjer. Takk skal de ha ! :)
Link to comment
Share on other sites

synes det er fargerikt og krydre språket vårt

 

Klart, det blir mange røde streker i språket ditt når du skriver sånn.

 

Jeg kan se gjennom fingrene når det kommer til stor bokstav og punktum, men og/å feil er over grensen, beklager at det blir deg som får den svarte kamelen.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Å beherske Norsk skriftlig er ikke lett! Og de 'yngre' har nok hatt adskillig dårligere opplæring enn oss gamle gubber. Det er selvsagt ikke en unnskyldning for å ikke å gjøre så godt man klarer og det er fullt tillatt å rette opp skrivefeil i egne innlegg i ettertid!

Jeg ser at det er brukere som elsker å provosere her men hvorfor? Forumet blir bare dårligere for oss alle!

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen her er egentlig veldig grei, det står i reglene: "Vil vi ikke ha: SMS-språk og dialekt. Vi prøver å skrive norsk så godt vi kan"

Så folk får skrive bokmål/nynorsk, og bruke engelske faguttrykk og evt dialekt dersom det er for å få fram et spesielt poeng eller det ikke finnes gode ord på bokmål/nynorsk. Jeg snakker dialekt selv, og skriver det også i noen sammenhenger, men på forum så gir det minst feiltolkninger med å skrive på bokmål/nynorsk. Og for de som sliter med skrive/lesevansker, så er det vanskelig nok som det er, ikke gjør det værre for de. Så godta att det er slik, eller klag på reglene inn til sjefsmoderator.

 

Å lese igjennom sitt eget innlegg et par tre ganger får en trykker "OK" er heller ikke dumt. Har somregel minst en skrivefeil og noen feiltastinger i hvert innlegg som jeg ser selv da, og det er helt sikkert flere som jeg ikke ser, men får da luket ut de værste somregel.

Link to comment
Share on other sites

synes det er fargerikt og krydre språket vårt

 

Klart, det blir mange røde streker i språket ditt når du skriver sånn.

 

Jeg kan se gjennom fingrene når det kommer til stor bokstav og punktum, men og/å feil er over grensen, beklager at det blir deg som får den svarte kamelen.

 

 

Du mener selvsagt ikke og/å-feil, men feil bøyning av verbet "å krydre", som her skulle vært "krydrer"? (Og så lar vi være å henge oss opp i at det også er en ufullstendig setning, for ikke å gjøre kamelen enda sortere...)

 

Takk for sist ;)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, og om jeg ser at jeg skrev feil i et ord, eller en setning, så er det noe jeg driter i, så lenge mottakeren skjønner hva jeg skriver. Og ut i fra responsen på innleggene mine så skjønner folk hva jeg skriver, og da har jeg oppnådd hensikten med å skrive innlegget.

Jada har karakteren 5 i Norsk skriftlig både bokmål og sidemål og 6 i Norsk muntlig, så hvis jeg gidder å nedlate meg, så klarer jeg vel å skrive grammatisk korrekt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

han skriver som en full sjømann i motvind,

 

Det var da f.. til frekk fyr :!: Mobbe en hel yrkesgruppe for å score billige poeng :evil::evil::evil:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sånn-da har vi alt; grunnlov, utmelding fra forumet, orddelling, moderatorkritikk, minioritetspolitikk og mobbing-og det i en eneste dustetråd :lol:

 

ps-tenk at grunnloven sier en kan skrive dialekt på kammeret.no; de karene på Eidsvoll var fryktelig forut for sin tid :shock:

Link to comment
Share on other sites

Riktignok finnes det lærer blant moderatorene også, men det er vel ikke sånn at de har tenkt å plukke på småtteri med kommafeil, stor bokstav og de evindelige og/å tabbene, akkurat de bagatellene klarer vi jo å leve med her. :)

 

@ Chiefen.v-2

Jeg visste ikke at fulle sjømenn var en egen yrkesgruppe... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Om chiefen v-2 har ett problem med at hele spekteret er representert her, ja så er det hans problem.

Nå er det vel slik at brukerne her inne representerer et gjennomsnitt av den Norske befolkningen, og alle vet jo hvordan resultatene på de najonale prøvene er.

Heldigvis gikk jeg på skolen før disse nasjonale prøvene kom.

Og supermennesker som Chiefen V-2 og andre kan jo gå føre å vise vei.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Debatten blir ikkje værre enn ein gjer den til. At du Villreinjegeren ikkje ser forskjellen på å stave enkelte ord rett å bruke rein dialekt og sms språk, vitner om ein oppførsel som du skulle ha vokst frå for lenge sidan.. Men poenget er vel kanskje å bruke misnøyen til å poengtere eit ståsted, gratulerer med ein fabelaktig bra jobb, du må være veldig stolt..

Link to comment
Share on other sites

Problemet her er at en og annen har store problemer med å skjønne at sånn er det bare-skriv norsk, bokmål eller samisk. Ferdig jobb-vil en være her følger en reglene en sa ja til når en slapp inn.

 

Og om en virkelig ikke skjønner hvorfor det bør være slik da er en enten usedvanlig vrang eller rett og slett dum........

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk en diagnose innen psykiatrien, sånn prinsippiell vranghet

 

Og kammeret.no er ikke det "offentlige norge". På sluttstykke.com var det endel snakk om å ikke drite i stua til verten-egentlig var/er det et godt råd....

 

 

 

Edit-du er altså kun vrang-ikke dum. Helt greit for meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk en diagnose innen psykiatrien.

 

Og kammeret.no er ikke det "offentlige norge". På sluttstykke.com var det endel snakk om å ikke drite i stua til verten-egentlig var/er det et godt råd....

Innen psykiatrien er det mange rare diagnoser, men hverken du eller jeg har den kompetansen til å vurdere hva som feiler folk, og inntil du eventuelt skulle få det så vis litt respekt for dine medmennesker.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk!

 

Av alle forum jeg leser er det bare her på kammeret at en presisering av eksisterende regelverk kan resultere i fire sider med reaksjon/diskusjon/alternative forslag/grunnlovsreferanser/kverulering/sutring (stryk det du mener ikke passer).

 

Om de av dere som legger mest energi i denne tråden heller engasjerte dere i styre og stell kunne dere både påvirke reglementet og spare moderatorene for en del arbeid. Dere bør ikke se bort fra at dere fikk lære noe om prioritering også... ;)

 

Dere har jo tydeligvis både engasjementet og tiden til overs, så her er det bare å melde seg til tjeneste. :D

Link to comment
Share on other sites

Je skjønner ittno og blir huggærn ta detta. Rektignok er den ville reinjegern avla opp på Eidsvoll. Det veit je, for je gikk i klassen hass. Je skærr imidlertid itte røpe innsatsen hass i norsk-tima. Det sku itte forundre meg at det er fordi atn er eidsvolling at han vifter med grunnlovs-kortet. Atn bommer meir på det målet enn han gjør med rifla i skauen, høgt tell fjells, eller langt pokkerivold neri Afrika er nok et faktum.

Je er rimelig sikker på at NOJS sjøl kan fortælja åssen det skærr skrives på doms eget forum.

Steike ta. Nå dro’n jaggu fram psyokolgiatri-kortet.. Dette går over helstokk og stein.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...