Jump to content

Diskusjon rundt rekylbrems på skytebane


korporal

Er det greit og bruke rekylbrems på skytebaner?  

317 members have voted

  1. 1. Er det greit og bruke rekylbrems på skytebaner?

    • Ja, det er greit
      191
    • Nei, det er ikke greit
      42
    • Ja, men under spesielle forutsettninger
      85


Recommended Posts

Jeg ønsker og starte en diskusjon rundt bruken av rekylbrems på skytebaner.

 

Min personlige mening er at dette er svært forstyrrende og ubehaglig for andre skyttere. Jeg mener at det burde vært et forbud mot dette.

Kom med agrumenter for og imot bruken av brems på standplass.

 

En annen ting som kan oppfattes plagsomt og i visse tillfeller vondt :x er halvautomater som slenger varme, tunge hylser vilkårlig rundtom. Har selv fått slike både i ansiktet og i kikkersikte. Burde det vært noe som sa noe om bruken av halvauto på riflebanen?(ikke forbud såklart, heller løsninger)

 

Beklager hvis dette virker som en survetråd, og tråkker mange på føttene, noe den sikker er og gjør :) Jeg kan forsikre om at jeg ikke tilhører de grinete, frekke verdensmesterene som alle skytemiljøer har :D Men jeg gjør meg alikevell noen tanker om det ovenfornevnte, for jeg vil si at det gjør et besøk til banen litt mindre hyggelig.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for og spikke fliser... Jeg har fått "hylserikosjetter" midt i planeten av halvautoskytere som har ligget til høyre på standplass, men det hjelper vel litt og holde til høyre. Hylsa har nok mistet noe av anslagsenergien etter og ha vært innom veggen :)

Link to comment
Share on other sites

En måte å løse dette på er jo å endre litt på den vante linjen skytterne ligger på, dersom plassen tillater. Han med rekylbremsen kan ligge 1/2 til 1 meter foran de andre, alt etter avstand mellom skytterne (sikkerhet). Bakblåsten blir da ikke så påtrengende for dem som ligger ved siden av. Han som har rekylbrems får riktignok et mye større lydtrykk når han ligger litt lengre foran, men det synes selvsagt vedkommende er helt greit. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forbud mot rekylbrems?! Faen så korttenkte enkelte er! Tåler du ikke at det smeller på en skytebane så pakk sakene dine og dra deg hjem.

Ja, vi som skyter med brems, vi kan lett tilpasse oss sarte sjeler, men å bli forbydd å skyte med børsa på bana fordi at den smeller....ja, der går grensa for min del!

 

På samme måte er det jævla ubehagelig å kjøre i fullt pissregn med gåen viskere, men holder du deg hjemme for det? Tenkte ikke det nei!

Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg ser absolutt problemer med bruk av komp på banen, selv om jeg selvfølgelig ikke vil støtte noe forbud. Det er ikke at jeg er skuddredd eller noe, men jeg synes faktisk det er mer enn nok å ligge ved siden av noen som skyter med en vanlig børse uten komp. Når man begynner med korte løp, magnum eller komp blir det veldig fort slitsomt, spesielt om jeg skal gjøre mer enn å treffe skiva eller kanskje avlegge skyteprøve.

 

Det beste er vel å se på utformingen av standplass, og kanskje plassere de som bråker mest ut til siden. Ingen grunn til å lage masse regler.

Link to comment
Share on other sites

Mvs:

Kle seg? Mener du da hjelm og visir??? Det smaker ikke godt og få en .308 hylse i tinningen 3m fra siden

 

Ja det finnes mange andre irritasjonsmomenter i verden, men akkurat her, diskuteres akkurat dette :wink:

 

 

Samme hva en kler seg i bare det tar av litt av de store hylsene du får i deg... :wink:

 

Det er en skytebane der hylser kan fyke rundt og det kan smelle.Så lenge ikke kulene treffer meg bryr ikke jeg meg.Og mot smell har man hørselvern eller lignende beskyttelse.

Tåler en ikke dette så får en skyte alene er min mening. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva trådstarter sikter til ang rekylbrems....lite morro å ligge ved siden av en 300 winmag med slikt på tuten ivertfall :mrgreen: ...en ting er smellet,det er forsåvidt greit nok,men trykket vil jeg si er verre å hanskes med...ikke så lett å konse på sikte og avtrekk når øyeeplet blir trykt inn i skallen,det søkker i mellomgulvet og støv og stein fyker irundt øra når komp(isen) ved siden av brenner av luftvernartilleriet sitt :D . Men fin trening hvis du har tenkt deg ut i strid :lol:

Forbud er jeg også imot,det finnes løsninger på dette og. Som nevnt tidligere kan de med komp ligge litt ut til enten høyre el venstre for seg selv. Er jo ikke verre enn det.

Link to comment
Share on other sites

Det er merkeleg korleis ein skal lage problem av alt muleg. Det er da veldig enkelt for dei som arrangerer skytinga å legge skyttarane der det passar best. Eg t.d. er linksskyttar og da er det ofte mest hensiktsmessig å ligge ytterst på ei side slik at det blir minst muleg beinkos med naboskyttaren. Dei med smellforsterkar blir som regel lagt ytterst for seg sjølv. Sunn fornuft og gjensidig respekt fungerer stort sett alltid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært et par ganger på Løvenskiold med AR og rekylbrems, sist gang forrige lørdag, ga da beskjed til de som var ansvarlige for banen at jeg hadde sånn og sånn våpen med komp og lurte på om jeg evt. skulle ligge et stykke unna de andre skytterne, men fikk beskjed om at det ikke var noe problem. la meg da litt frem på kanten for å ikke blåse på sidemannen. Det er sikkert mulig det var en og annen irritert person der, men de fleste var bare nyskjerrige og positive og det ble slått av flere prater rundt AR og presisjon osv.

Samtidig er jeg jo klar over at det er mere sjenerende for sidemenn enn med vanlig våpen og drar ikke opp der for å skyte med AR jevnlig, men det er veldig greit å skyte inn opptikk på en bane med elektroniske skiver.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke dette løses enkelt ved at man bare viser litt hensyn til hverandre?

- Fortell sidemannen at børsa di har litt kort løp, stooore hylser og brems og at det vil smelle litt mer en vanlig. Så om det er ett problem kan du vente 1 minutt til sidemannen er ferdig, eventuellt han veter på deg.

- Ikke ta med deg den mest bråkete hylsekasteren du har de dagene du vet banen kommer til å være overfyllt.

- Om naboen plages mer enn vanlig så bytt plass med noen

- Vær litt tidlig ute så det er god plass og du kan skyte uten å plage andre

- heng jakka over en krakk sånn at 98% av hylsene stopper i den,

- legg deg 20cm lenger fram

- etc etc

Det finnes 1000 løsninger på problemet, om man bare er inetersert i å finne de.

 

Jeg er hvertfall på skytebanen først og fremst for å ha det artig, ikke for sprengningstillvenning og kretsmesterskap i inngrodde sosiale antenner.

 

Det er ikke sånn at man MÅ være drittsekk bare fordi det ikke er forbudt ved lov.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Iht en kjenning av meg er det vistnok ganske tilfredstillende å samle på frimerker - for endel sarte sjeler kan det sikkert anbefales, istendfor slike fæle aktiviteter som medfører indre uro og stressmagesår... :mrgreen:

 

For endel av oss som synes livet er for kort til å samle på frimerker, får vi heller glede oss over at folk er ulike og la vær å la oss stresse opp over at det ihvertfall er plass til noe individualitet på skytebanene rundt forbi. :wink:

Link to comment
Share on other sites

har ligget siden av en del med rekylbrems når jeg har vært på trening. har ikke plaget meg noe enda. har sagt meg frivillig til å ligge siden av de som har rekylbrems også da det jeg stort sett drit i smellet og blåse som kommer. bruker mest tofot når jeg ligger å skyter derfor jeg ikke får skytinga ødelagt for meg.

 

jeg syns det at rekylbrems er en fin ting men da må man først få opp noen "vegger" imellom skytterne så man ikke får den blåsten som mange missliker.

Link to comment
Share on other sites

jeg må bare påpeke at det kan være en stor fordel med og ligge vedsiden av noen med rekylbrems. best er og ha en på hver side, slik at når sidemann skyter så blåses miragen bort et par sekunder, nok til og få inn et godt skudd :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Oj, her var det noen som har pisse i motvind og ikke fått frau :) LongRange, Finnlight 338WM. :shock:

 

Du er vel ikke av sorten gammel, grinete, gubbe med mensen, Long Range? :mrgreen:

 

Jeg har vel sagt lengre opp at jeg var enig at ordet "forbud" er vel krast, så vennligst les tråden før dere rølper tur dere en masse dritt!

Jeg brukte ordet forbud fordi jeg visste at det kom til og trekke en viss oppmerksomhet og det gjorde det.

 

Når det er sagt....

 

Jeg mener at det skal være "behagelig" for alle og være på en skytterbane. Et kompromiss/løsning til problemet er jo det beste. Børser med komp kan jo faktisk holde folk unna banen, så de ikke får trent skikkelig til jakta. Dere skriker jo om at banen er for alle...men den blir jo ikke det hvis folk ikke orker å komme. Og ikke kom og si at folk som har skyting som hobby må tåle slik påkjenning. For det er jævlig og ligge ved siden av.

 

Altså... vi må tåle kanonsmeller... må ikke dere da tåle kanonrekyl....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker og starte en diskusjon rundt bruken av rekylbrems på skytebaner.

 

.

Hvis du synes det SMELLER for mye, har du kanskje valgt feil hobby :?::?:

 

Og hvis noen mener dette utsagnet forbedrer diskusjonen med saklig innhold, så kanskje de har valgt feil forum ! Her skal det diskuteres, IKKE kveruleres. Hvis ikke folk kan forholde seg til tråden og dens kjerne, kan de forlate tråden i sin helhet og finne på noe annet. Dette er tydelig ett tema som trådstarter "brenner" for, ikke ødelegg men diskuter mulige løsninger. Avvik med usmakligheter og regelbrudd vil bli håndtert med påfølgende advarsler.

Link to comment
Share on other sites

det enerste jeg kan se som kan være til en liten irritasjon, er hylser som blir kastet. aldri opplevd det som problem, men kan skjønne att noen synes det er forstyrrende.

 

her får man kjøpt nett til å henge på rifla, som samler hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Har selv ansvaret for storvilt oppskytinga i kommunen, å der dukker det opp en en og annen halvauto/rekylbrems, men aldri opplevd at det er et problem for noen, hvis man bare tar litt hensyn. Har selv en browning bar jeg bruker en del på banen, bruker å legge meg helt på enden av standplass. Det gjør stort sett alle med halvauto.

 

Når det kommer til rekylbrems/kaliber av den sinte sorten har jeg ikke noen erfaring på banen vår.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo nevne at jeg har mindre erfaring på baner der sarte personer uheldigvis skyter.

 

Dog har jeg erfaring fra baner der personer med "mannekaliber" skyter og vi har ingen problemer med hverken rekylbrems eller halvautomat, ting som sier bang og fyller atmosfæren med luft, folk som hyler eller hylser som flyr veggimellom.

 

Men vi er kanskje mer tolerante enn andre.... :roll:

 

Flame on :mrgreen:

 

Kuler på villspor derimot, eller uforsiktig omgang med skytevåpen, da blir en smurt inn med selblod og etterlat på tundraen.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Tja si det, jeg bruker hverken brems eller annet og tolererer det meste så lenge kulene ikke kommer i min retning.Så hvem som er sarte kommer jo an på den som tåler minst.For det er jo den vi må høre på og gå etter.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke dette løses enkelt ved at man bare viser litt hensyn til hverandre?

- Fortell sidemannen at børsa di har litt kort løp, stooore hylser og brems og at det vil smelle litt mer en vanlig. Så om det er ett problem kan du vente 1 minutt til sidemannen er ferdig, eventuellt han veter på deg.

- Ikke ta med deg den mest bråkete hylsekasteren du har de dagene du vet banen kommer til å være overfyllt.

- Om naboen plages mer enn vanlig så bytt plass med noen

- Vær litt tidlig ute så det er god plass og du kan skyte uten å plage andre

- heng jakka over en krakk sånn at 98% av hylsene stopper i den,

- legg deg 20cm lenger fram

- etc etc

Det finnes 1000 løsninger på problemet, om man bare er inetersert i å finne de.

 

Jeg er hvertfall på skytebanen først og fremst for å ha det artig, ikke for sprengningstillvenning og kretsmesterskap i inngrodde sosiale antenner.

 

Det er ikke sånn at man MÅ være drittsekk bare fordi det ikke er forbudt ved lov.... :wink:

Jeg stemte for alternativ 3 og synes mS her har meget gode forslag for hvordan man som skytter av det som ikke er helt A4 bør gjøre. Jeg har i hvertfall aldri hatt godt av å ligge ved siden av noen som har våpen som smeller mye/avgir høyt trykk mot meg.

 

Ikke at jeg på noen måte ønsker forbud, kun folkeskikk og gjensidig respekt. Det er jo morro med ting som smeller også, bare det ikke skjer akkurat når jeg ligger der med min pysetut og forsøker å sette en brukbar samling på blinken (har aldri hatt helt sansen for å ligge ved siden av utstyr som blåser hørselsværna av hodet mitt).

Da er det bedre man bytter på å skyte en serie eller to.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk avstemmingen på toppen av siden taler ganske klart?

 

Jeg var på langholdsskyting på Blaker tidligere i vinter, der lå jeg ved siden av en med en 338RUM med brems som retter blåsten bakover og til siden. Det skal sies at jeg merket blåsten godt, men det er en smule overdrevet at det er veldig ødeleggende. Synes faktisk ikke smellen var spesielt ille heller. Skyt annenhver gang, enkelt og greit. At enkelte "trauste" jegere av den gamle skolen ikke vil like slike "kanoner" er det nok liten tvil om, men fra de med et mer liberalt syn på moro er det nok lettere å få aksept for dette. Vi bør ikke lage problemer ut av saker som egentlig ikke er noe problem. Jeg har faktisk VELDIG liten tro på at enkelte kvier seg for å dra på skytebanen pga at de er "redd" for varme hylser og kraftig smell. Det handler som tidligere nevnt om å bruke hodet. Og dette gjelder alle!

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig syns at det ikke er så veldig behagelig å stå sia av en som skyter med .460 smith &wesson revolver utstyrt med "full guffe" ladninger og munningsbrems.

Det er ikke så artig når en kjenner at hørselvernet klemmes inn mot øret vær gang det brennes av..

En kan jo få tak i lexan plater og lage "sperrer" for de værste trykkbølgene med de kanskje ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Lå vedsiden av en med 300 win mag med rekylbrems i dag, og kan ikke si det plaget meg nevneverdig. Han ødela ihvertfall på ingen måte min morro!:-)

Ser på avstemningen at majoriteten deler dette synet, likefullt er det synd at noen skal få ødelagt skytetreningen sin, men det er en skytebane, så der smeller og rister det en del. Det er faktisk derfor jeg drar dit!:-)

 

Jeg kjenner bare en som ikke klager på naboen, han har ikke noen naboer, men han finner alltids noe å irritere seg over likevel. :-)

Link to comment
Share on other sites

Synes det er litt morro å ligge ved siden av en 338lm med brems. Det smeller så det monner men det er jo halve morroa. Blir ikke lei meg om noen har montert en mega demper på tuten heller men at det smeller er jo litt av greia er det ikke?

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Utrolig mye necroposting for tiden. Agurktid? :mrgreen:

 

Denne tråden fikk jeg aldri med meg, men det hadde vært moro å utfordre de som påstår at de som bruker brems er rekylredde til å teste en bolt action 12.7x99 med demontert brems :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Folk monterer jo brems på alt fra 22lr og opp da;) selv har jeg brukt en del brems på 6,5x55 og 30-06 for å få mindre munningsvipp, men har gått over til ståldemper pga de jeg skøt med brukte demper og det er mer behagelig å bruke enkelt hørselværn. På 338en er det fortsatt brems, men jobber med å få ferdig en demper til den og for lyden går jo gjennom skallen, uansett hvor tjukk i nøtta jeg er ;) susing i ørene er ikke bra.

 

 

Fra iPhone

Link to comment
Share on other sites

Ser at dette faktisk engasjerer mange vedrørende "smellforsterker" på skytebanen. Jeg skyter selv med en 300rum med vektor brems på, så jeg kjenner problemet.

Den som skyter med bremsen merker faktisk ikke hvor mye det blåser og smeller. Men etter å ha stått på siden av egen rifle under skyting så ser (hører og føler) jeg problemet.

Løsningen i mitt tilfelle var at jeg skjøt før eller etter resten av gutta/damene som var der. En serie hver, men skille mellom meg og dem.

Link to comment
Share on other sites

Har selv brems på en av riflene mine. Som tidligere foreslått bygger mye på sunn fornuft.

Hvis en skytter opplever økt smell/trykk som ubehagelig ordnes dette alltid på en grei måte.

Bytter plass med annen skytter, venter til han har skutt sin serie etc.

Blir både opprørt og provosert når enkelte mener at løsningen på alt det jeg ikke selv har eller bruker kan forbys!

Skjerpings, vi er alle i samme båt!

Link to comment
Share on other sites

Eg skyter en del med halv-auto på bane,og på en av de banene eg skyter på har de lagt opp til at plassen ytterst til høgre er for de som skal skyte storviltprøven.

Dvs at eg må infinne meg i at eg som regel alltid har en skytter til høgre for meg når eg skyter.

 

Dette har eg prøvd å ta hensyn til med at eg bruker et stativ med netting(slags firkanta håv kan en si) som står attmed rifla når eg skyter. Likevel spretter noen hylser forbi og bakover.

Har sittet bakenfor når samboer har skutt med rifla,og opplevd hylsene som kommer flygende forbi hylsefangeren,og både eg og andre syns dette er veldig utrivelig.

Føler meg lite lur når sånt skjer...

 

Har nå kjøpt en boks som monteres på siden av sjølve rifla,og vil dermed fange opp alle hylsene.

 

Så eg skjønner godt de som reagerer på halv-auto skyting,spesielt der skytteren gir blaffen i å prøve å begrense hylsekast med hylsefanger eller lignende.

Rekylbrems har eg ikke ligget attmed enda,så det kan eg ikke uttale meg om.

Men ved å snakke vennligt med både den aktuelle skytteren som kan være til "plage" for noen på bana samt skyteleder,vil eg tru at løsninger finns lett tilgjengeligt uten at noen tar seg nær av det(hylsefanger,bytting av plass,skyte i annen pulje osv).

Link to comment
Share on other sites

Syns det virker som folk flest har et "normalt" forhold til dette, ser en del foreslår at man legger seg litt lengre frem en de andre, vil ikke det hjelpe på lyd, men forværre trykk-effekten? Spør fordi jeg ikke vet bedre :smile:

Personlig så er jeg ikke typen som har en "utidig" trang til å korrigere på de som er litt på utsiden av den oppgåtte stien, merker på skytebanen, spesielt i disse oppskytingstider, at det blir sett på som unødvendig å "plage normale folk" med noe grøvre en 6,5/7.62 nato, syns det er synd.

 

Litt OT, men det omhandler toleranse og det er også et hett tema på fjorden for tiden, en båt som lå ca100 meter unna meg startet agregatet for å lade litt batterier i 10 tiden på formiddagen, jeg reflekterte ikke noe større over dette, men dama i seilbåten som ligger vedsiden av meg...hun reflekterte over dette, slenger fra seg seg boka si og raser avgårde mot nevnt aggregatpilot, jeg var litt spent på om hun skulle klare å opprettholde dette gammeltestamentiske vredet i de forholdsvis kuperte 100 meterne bort til stakkaren som ladet batteriene, det viste seg at jeg bekymret meg i unøden, for det klarte hun helt fint. Hun ga innehaveren av båten det glatte lag fordi han hadde en så usosial adferd, her snakker vi om et saktegående innebygget dieselaggregat, det er så vidt man hører det gå. Spørsmålet er jo hvem av disse to som oppviste "usosial oppførsel". Noen mennesker har en ubehendig trang til å skulle "si ifra" hele tiden, på sine og andre's vegne, mest sine.

Link to comment
Share on other sites

at det blir sett på som unødvendig å "plage normale folk"

Hehe, jeg framkalte gråt og tenners gnissel da jeg skjøt opp med 338en, og det var uten brems. Fikk hele standplass som tilskuere på prøveserien - med kommentarer og alt...

Eller når jeg prøveskjøt noen 570-ladninger i 6.5x55, og en av karene kom fykende og lurte på hva jeg mente med å bruke "disse elefantbørsene hele tida" - 6.5x55...

 

Skyte 338 med brems på en full skytebane går an når det er fullt av LH-skyttere eller desslike, jegere med flattbrødhørselvern på snei kan jeg forstå får spader av det, og DFS-skyttere med ører nøye kalibrert til lyden av 40grs N19 reagerer nok også. Det er HØYT! og man må kjenne sitt publikum.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ligger på skytebanen med Rugeren, ligger jeg så langt til høyre som mulig for at det ikke skal regne tomhylser på de andre, det kalles for generell folkeskikk.

 

Men at det skal forbys bruk av rekylbrems på skytebanen fordi enkelte finner det irriterende og ikke liker det, er for meg helt absurd. Da kan man melde seg inn i Arbeiderpartiet og finne sine likesinnede der.

 

Så lenge ikke skytebanene legger til rette for båser o.l. så kan man ikke straffe skyttere med halvauto og rekylbrems som er like mye betalende medlemmer som de som ikke har noen av delene.

Men når det er sagt, så er det LOV å spørre en med halvauto og/eller rekylbrems, på en vennlig måte, om ikke han/hun kan ta seg en liten pause så du får stilt inn og skutt opp. Går du bort med surt smilefjes og kommanderer vedkommende vekk, har du skapt en evig krangel og dårlig stemning på banen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min første lyddemper for storvilt rifle i 97.

Da var det kun 2 andre som hadde det på vår bane, og de skjøt med sine dempere etter at alle andre hadde gått hjem, det var liksom litt hemmelig ;)

 

Jeg kom inn på banen en fredag, med ny tut montert, og kommentarene lød som følger: Å, skal du tjuvjakte? Tåler du ikke at det smeller, hva skal det der være godt for?

 

Nå til dags er det omvendt, alle har lyddemper, og kommer man uten, eller med brems, så blir folk irriterte fordi det smeller. Til og med innbarka DFS generaler ser litt sure ut om noen skyter uten demper, det er jo så behaglig å kunne snakke i munnen på hverandre uten å brøle ;)

Noe som er forjævlig irriterende å høre på for oss som konsentrerer oss maks for å sette den ene kula i hullet etter den andre.

 

Det ble snakket om å forby brems på vår bane, jeg parrerte den lett og ymtet frempå om det står noe i reglene om dette forbudet. Hvis ikke, så må man jo tromle sammen et ekstra ordinært årsmøte og greier. Det ble stille da.

Jeg prøver å skyte når sidemannen har skutt og tar ladegrep, da jeg ligger med en sånn der tofot og rispose bak, og ikke er avhengig av å trekke av når siktet passerer den sorte delen av skiva, siden korset alltid ligger dønn i kulehullet fra forrige skudd. Da er det ikke noen som irriterer seg over at jeg blåser bort futteralet deres og diverse notablokker og penner. De fleste drar på smilet og synes det er litt rått. Og jeg sier alltid ifra når noen legger seg på min venstre side (jeg skyter alltid skive 12) at det kan forekomme litt vind og varme. Og det blir positivt mottatt her på regnfulle og kalde Sunnmøre. Adapt people, just adapt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom inn på banen en fredag, med ny tut montert, og kommentarene lød som følger: Å, skal du tjuvjakte? Tåler du ikke at det smeller, hva skal det der være godt for?

 

Nå til dags er det omvendt, alle har lyddemper, og kommer man uten, eller med brems, så blir folk irriterte fordi det smeller.

 

Sånn er det litt av her også. Folk som har skutt i 20-30 år synes plutselig at det smeller av 6,5-en min...

Og min fars korte Sako i .308 er visst helt grusom å høre på. :roll:

Lyddempere blir det mer og mer av, og det er visstnok det som skal være standarden vi andre måles etter.

 

Når det er sagt så er det et prinsipp som gjelder her:

Har du skaffet deg brems? Da får du finne løsninger.

Ikke legg deg klin inntil meg eller andre.

Hvis du må vente på tur, så må du vente på tur.

 

Jeg har stått bak TRG-22 når han skjøt med sin 6,5xet-eller-annet med brems, og jeg ble helt forfjamset over mye smell og blåst det faktisk var.

Forbud av noe slag vil jeg ikke ha, men de som skaffer seg bråkete ting får sjøl jobbe for å ikke plage andre.

Det blir litt som å kjøpe seg en diger bilstereo.

Fint for deg det, men ikke eff om du parkerer utafor soveromsvinduet mitt og speller på full guffe... 8)

 

Eller når jeg prøveskjøt noen 570-ladninger i 6.5x55, og en av karene kom fykende og lurte på hva jeg mente med å bruke "disse elefantbørsene hele tida" - 6.5x55...
:lol:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...