Jump to content

Diskusjon rundt rekylbrems på skytebane


korporal

Er det greit og bruke rekylbrems på skytebaner?  

317 members have voted

  1. 1. Er det greit og bruke rekylbrems på skytebaner?

    • Ja, det er greit
      191
    • Nei, det er ikke greit
      42
    • Ja, men under spesielle forutsettninger
      84


Recommended Posts

hos meg har det blitt for vane at har jeg med rekylbremsen får lov til å ligge på 200m'n alene :mrgreen:

 

ellers nå når jeg er på bana med 300'n og brems ler folk av meg og spør om jeg er redd rekyl, (6.5x55 folk) og da sier jeg til dem at dem kan få prøve med og uten rekylbrems (litt ekstra hyggelig å putte i en 240 grs smk da :lol: ) så da blir det tyst i andre enden da jeg skyter like fint med som uten brems, men presisjonskyting gjør jeg med brems da lyddemperen blir for varm etter 3-4 skudd :|

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Jeg syns det er mye greiere (for meg) å skyte med brems på banen. Rekylen blir redusert og bremsen starter ikke å flimre etter 4-5 skudd slik demperen gjør.

 

Var på banen i dag og skulle skyte inn et sikte på 308en med brems. Jeg var der helt alene så null stress da. Jeg hadde også plassert meg ute til den ene siden slik at om det kom andre kunne de ligge langt unna om lyden/trykket plaget de. Etter 2. serie kommer det en kar. "Huff ligger du å skyter med brems kommer det fra han?" "Ja, men det er god plass her" svarer jeg. SÅ han legger seg i motsatt ende og drar frem ei rifle med brems på 😂 Tulling tenkte jeg for meg selv 🙄

 

Men merker rekyl er blitt mer og mer plagsomt så når kulelageret til 308en blir borte skal den få ny pipe i noe mindre kaliber slik den andre 308en får om dagen. 

Link to comment
Share on other sites

Du har hørt om miragetrekk til dempere? Jeg skyter en hel del, og bare med demper. Det er varmen fra pipa som er et problem, ikke fra demperen, den bor inni et isolerende trekk. Det er også alt for varm pipe jeg prøver å unngå, så den varer litt lenger - demperen er laget av varmebestandig rustfritt stål, og tåler i denne sammenhengen "hva som helst".

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Ei tohi varjata said:

Det vil alltid variere med forskjellige duppeditter på pipa. Veldig forenklet er det fordi det er forskjell på vekt og hvor vekten plasseres mellom forskjellige dempere, bremser, osv.

 

Ole

Men det er ikke noe i veien for å bruke brems istedenfor demper på kort løp?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 40årskrisa said:

vil da børsa endre presisjon/treffpunkt med brems vs demper?

Treffpunkt vil den mest sannsynlig flyttes noe ja. Alt ifra noen mm til titalls cm. Vanskelig spå før du prøver. 

 

Presisjonen kan bikke begge veier. Med ei kort/stiv pipe vil det forhåpentligvis ikke gjøre store utslag. 

 

Når det gjelder brems på min lokale bane, med 6 skiver totalt, så er det ingen forbud. Men med så liten standplass skyter jeg ikke med brems om jeg ikke er alene, eller med noen jeg kjenner som synes det er greit. Hadde nok fort blitt et forbud om jeg hadde svidd av 15 skudd på skive 4 samtidig som det ligger to ferske jegere på skive 5 og 6 å skyter opp🙈

 

Ståldemper står definitivt på ønskelista. Leste i en artikkel for en stund tilbake at brems KAN gi "mikro-hjernerystelser" pga. lydbølgen/trykket. På min 6,5x55 med 74cm pipe er det greit nok, men min. 308 med 42cm pipe er et helvette med brems. (nå er vel vertebrae-bremsen min en av de værre å være ved siden av) 

Om det blir Ase Utra, A-tec PRS eller noe annet er usikkert enda. 

Edited by FreeSkier
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, 40årskrisa said:

Men det er ikke noe i veien for å bruke brems istedenfor demper på kort løp?

Du slipper vertfall ha noen ved siden av deg på standplass særlig lenge.🙈 Min .308 med 42cm pipe er litt ubehagelig med min brems, det røsker i bihulene ved hver smell. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rugerdud said:

Nei, ikke annet enn at det smeller som fy :P Hadde brems på 308en som er til pipebytte nå. og 46cm pipe med brems smeller stygt.

Jeg prøvde, på min 40cm 308-pipe, hardt ladd med 50gr N550. Det er nesten ikke rekyl - eller iallefall så smeller det så mye at du ikke oppdager den, men smellet er helt ubeskrivelig. All annen skyting stoppet umiddelbart på bane med 30 skiver... Folk lurte på hva det for slags voldsom magnumpatron jeg brukte.

 

 

1 hour ago, FreeSkier said:

Leste i en artikkel for en stund tilbake at brems KAN gi "mikro-hjernerystelser" pga. lydbølgen/trykket.

Det er ikke noe å lure på. Skallebank fra lørdag til mandag etter for mye 338, eller ikke veldig mye 12.7 er langt fra ukjent. 84mm ble vi jo direkte dårlige av i sin tid, men det er jo en litt annen divisjon.
Jeg har aldri klart å skyte på meg skallebank med 6.5 eller 308 selv, men det er et par PRS stevner hvor jeg har vært RO hvor jeg har vært temmelig dårlig etterpå. 

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Gjett en gang om folk faktisk tenker "hihi, nå skal jeg bevisst og med vilje lage kvalm" mens de pakker ned børsa med brems?

Selvfølgelig ikke. Det kan hende det finnes noen der ute som har brems men ikke er i besittelse av gangsyn og empati, men det er nok langt mellom. Jeg har ikke truffet noen enda. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, bardp said:

Hvorfor noe klarer å møte opp på en bane hvor andre skyter med en smelforsterker som skaper helsefare både for dem selv og ikke minst andre fremfor å bruke en lyddemper går totalt over min forstand. Er det for og lage kvalm og uhygge?

Enkelte våpen har faktisk bruk for rekyldemper. En lyddemper vil som regel gjøre jobben godt nok, men det fins gode grunner for å bruke brems. Men utenfor DSSN, på rifler i normale kaliber, så ser jeg dem ikke. Det betyr jo ikke at ikke andre ser dem, men det må gå an å ta hensyn til andre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagde en custom brems for et par år siden, var til ei lita jente som sleit med prøva. Hu var av typen som burde ha lodd i skoa når det blåser, og 5 skudd med en lett Mod7 ble ett skudd for mye. Demper var vurdert, men vi endte med en diger brems fremfor å kappe pipa. Tror hun bare syntes det var gøy med litt ekstra smell  😁

 

Jeg vil nok tro at det er noen innimellom som liker å plage folk litt. Folk som liker mye smell og som gjors på å ikke forstå at andre ikke liker det. Det finnes mye barnslige folk der ute...

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel fortalt om det 4 ganger før, men ble litt satt ut på banen da to snøsokker som skjøt med skamkappa 308 begynte å surmule om at jeg (som lå 4 båser til høyre) skjøt med kort AR-pipe med flammedemper. Den "store bremsen" bråkte jo så fælt.. jeg skrudde demperen over, men det var tydeligvis for mye lyd likevel.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Just now, aps said:

Du får stille i litt IPSC konkurranser og vise oss hvordan bra skyteteknikk ser ut. 

Du vet godt at man ikke kan sammenligne dynamisk skyting, der en  løper og skyter 2 skudd hvert tidels sekund, alene, med å ligge en haug folk på linje og skyte, eller ligge med godt anlegg og skyte et skudd i minuttet,
Jeg har heller ikke sett mange "ekte" dynamiskskyttere på en vanlig riflebane. Eiere av dynamiskvåpen, horet langt forbi praktisk brukbare i IPSC-skyting derimot ser vi stadig.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Begnadøl said:

Ser at A-tec har kommet med frontmodul på sine dempere som skal ligne en "brems" 
Noen som har noen formening om denne vil oppføre seg som en vanlig brems med tanke på trykk og smell ? Vil vel tro at det ikke smeller like mye når man har den på fronten av en demper ?

For praktiske formål, når folk har hørselvern, så høres den som om det er en litt dårlig demper.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, aps said:

Du får stille i litt IPSC konkurranser og vise hvordan bra skyteteknikk ser ut. 

Jojo, men i IPSC er det en stor fordel med lite rekyl.

 

Med boltrifle og skyting fra normal, fast standplass vil jeg påstå at man har dårlig skyteteknikk om man ikke tåler dytten fra en 308 med lyddemper. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis en følger det gode prinsippet med at DFS- og NSF-skyttere skyter på sine baner med sitt godkjente utstyr, og dynamiskskytterne skyter på sine baner med sitt utstyr, slipper en alle disse problemene. Jeg velger skytebane alt etter hva jeg har tenkt å skyte med den dagen.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, boble said:

Jojo, men i IPSC er det en stor fordel med lite rekyl.

 

Med boltrifle og skyting fra normal, fast standplass vil jeg påstå at man har dårlig skyteteknikk om man ikke tåler dytten fra en 308 med lyddemper. 


For min del kjenne rikke til noe annet. Har bare prøvd demper på .22lr :-D

Syns det er artig med litt rekyl til en viss grense da. Rekylen til en litt moderat ladda .308  patron  eller en AG-3 sysn jeg er passe moro, noe mer enn det så blir jeg skeptisk. :-D



 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, boble said:

Jojo, men i IPSC er det en stor fordel med lite rekyl.

 

Med boltrifle og skyting fra normal, fast standplass vil jeg påstå at man har dårlig skyteteknikk om man ikke tåler dytten fra en 308 med lyddemper. 

Det langt vanligste kaliberet å se rekylbrems på er igrunnen 6.5 "gaymore" (Creedmoor), fulgt av resten av 6.5 og 6mm-kalibrene som er vanlige i PRS og langhold. Det er en vanlig oppfatning i disse grenene at man må ha brems for å "se" kula. 
Her merker en forresten forskjell veldig fort - en 6mmBR med brems er knapt plagsom, en 6.5CM normalt ladd smeller mye, mens en hardt ladd 6.5x55 - greit passerer smerteterskelen om en ikke står noen meter unna.

 

K

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, boble said:

Og hvis man må ha brems på en 308 så skulle man heller trene mer og få bedre skyteteknikk. 😉 

Når du skal på PRS kurs for første gang, med den skamkappa .308'en du har for hånd, og alternativene er:

1. bruke demperen du har, som blir glovarm etter 7-8 skudd. 

2. Kjøpe en brems til 1500,-

3. Kjøpe en ståldemper til 4000,-

 

Så er det enkelt velge brems. Den tar også såpass mye mer rekyl at det er lettere å se hvor man treffer. (vertfall når skyteteknikken har en del forbedringspotensiale) 

 

Kom gjerne å prøv en 10-skudds PRS øvelse med skamkappa 308 med "vanlig" demper og med brems, så ser du poenget. 

Ståldemper står øverst på prioriteringslista, da litt mer egna rifle er kjøpt👍

Edited by FreeSkier
La til tekst
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@bobleneida er vel sjelden problem når det kommer til konkurranse. Bortsett for de som er RO f.eks. Det er vel flere konkurranser der det er påbudt med demper nå av flere hensyn👍 Men man skal jo trene og. Og det er sikkert flere enn meg som kun har DFS-baner i nærheten.

 

Nå er det ikke problem for meg, jeg har nøkler og det er aldri noen på banen. Men for egen helse sin del blir det definitivt ståldemper ila. det neste året. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, boble said:

hvis man må ha brems på en 308 så skulle man heller trene mer

Pisspreik. Dine personlige erfaringer er ikke noen universell standard. Vi som ikke gidder å delta i pissekonkurranser har akseptert at jo mer rekyl jo dårligere skyter man. Ingen suksessfull skytter har noen gang klaget over for lite rekyl.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, FreeSkier said:

@bobleneida er vel sjelden problem når det kommer til konkurranse. Bortsett for de som er RO f.eks. Det er vel flere konkurranser der det er påbudt med demper nå av flere hensyn👍

Jeg påbyr demper på stevnet jeg arrangerer nå i januar. Det er utelukkende forebyggende mhp. forholdet til naboene. De kommenterer at vi "skyter en del", dvs. når 5-6 mann skyter kanskje 50 skudd hver på en dag.
Jeg ikke tenkt å risikere dette treningsområdet for å la 40 andre skyte 100 skudd hver på en dag. Det er 4000 skudd som naboene må høre på. Derfor demper. Punktum

Jeg tror nok det ville vært mindre konflikter om flere rundt om klarte å innse at virksomheten deres, uansett hva det er, faktisk påfører andre ulemper, og tok litt hensyn.

 

Quote

Men man skal jo trene og. Og det er sikkert flere enn meg som kun har DFS-baner i nærheten.

Train as you fight ;)

 

Quote

Nå er det ikke problem for meg, jeg har nøkler og det er aldri noen på banen. Men for egen helse sin del blir det definitivt ståldemper ila. det neste året. 

På sikt så klarer man ikke å unngå å skade hørselen om man konsekvent skyter med brems, og sammen med folk som skyter med brems. Merk at jeg snakker om grovkalibrede rifler, ikke pistoler og museskytere ;)
Og man får de mini-hjernerystelsene hele tida.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Det langt vanligste kaliberet å se rekylbrems på er igrunnen 6.5 "gaymore" (Creedmoor), fulgt av resten av 6.5 og 6mm-kalibrene som er vanlige i PRS og langhold. Det er en vanlig oppfatning i disse grenene at man må ha brems for å "se" kula. 
Her merker en forresten forskjell veldig fort - en 6mmBR med brems er knapt plagsom, en 6.5CM normalt ladd smeller mye, mens en hardt ladd 6.5x55 - greit passerer smerteterskelen om en ikke står noen meter unna.

 

K

@m67, det er jo fortsatt ingen demper som tar rekylen like bra som brems, og det er jo en fordel å se trace og nedslag / treff når man skyter PRS. Men jeg har tinnitus og orker ikke skyte 100-120 skudd på en dag lenger uten demper, får heller ofre litt mhp resultat da.

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Elgjaeger said:

@m67, det er jo fortsatt ingen demper som tar rekylen like bra som brems, og det er jo en fordel å se trace og nedslag / treff når man skyter PRS. Men jeg har tinnitus og orker ikke skyte 100-120 skudd på en dag lenger uten demper, får heller ofre litt mhp resultat da.

Nettopp. Men hvor stor fordel det er er jeg sterkt i tvil om - jeg vet at dårlige avtrekk bommer, og å drive å korrigere etter dem gjør bare vondt verre. Men at rifla blir i ro har betydning, mest for tiden man bruker på å skyte neste skudd. Jeg tipper at 1% av bommene mine skyldes noe annet enn at jeg ikke holdt rifla i ro i avtrekket - og det er ingen nyttig informasjon i å se hvor kula gikk hen - den traff ikke.
Jeg har aldri skutt PRS med brems (ikke siden det var 1 stevne i året i alle fall) og jeg ser stort sett treff/ nedslag uproblematisk (der det er noe å se), det gjorde jeg de årene jeg skjøt uten noe frampå også (jeg ser jo irriterende mye bom). Jeg tror få faktisk ser trace, i kampens hete.

Demperen er også en fordel, den flytter tyngde framover, og gjør rifla mer stabil og at den ligger bedre på hva den nå ligger på. 

 

Filmer du, så vil du se at 90% av skytterene har øynene igjen i den tida de skulle sett trace - og når det skytes med brems har ofte selv spotteren øynene igjen mens kula er i lufta. Har du noen gang tenkt over hvorfor utrente ikke ser trace?

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at noen gidder brems? Jeg skyter enten med lyddemper eller uten noe om mirage blir et voldsomt problem. Egentlig er det bare å trø lyddemperen ned i nærmeste vannhull eller slenge den i snøen om miragen blir plagsom. 
Jeg skyter uansett ofte så langt at jeg har tid til en kopp kaffe før kula treffer den snart forbudte plata. Da betyr litt homp i rifla fint lite. Jeg rekker å komme tilbake på plass for å se det jeg trenger 😇. Jeg tror mange gjør seg avhengig av null rekyl for å få til og skyte. Det er fritt frem å legge seg til alle mulige uvaner med 10 kg rifle i 6 mm tacticool  med monsterblasterbrems og 5 g avtrekk. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Erlend Meyer said:

Folk som liker mye smell og som gjors på å ikke forstå at andre ikke liker det.

Det er vel som oftest folk som skyter 35 skudd i året tenker jeg 😂

Når du begynner å få noen 1000 av de «mye smellene» så slutter man ofte å like de så godt av en eller annen pussig grunn? Det som også er pussig er at det hjelper heller ikke å være barnslig. Det gjør merkelig nok like vondt i øra for de også.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, M67 said:

Nettopp. Men hvor stor fordel det er er jeg sterkt i tvil om - jeg vet at dårlige avtrekk bommer, og å drive å korrigere etter dem gjør bare vondt verre. Men at rifla blir i ro har betydning, mest for tiden man bruker på å skyte neste skudd. Jeg tipper at 1% av bommene mine skyldes noe annet enn at jeg ikke holdt rifla i ro i avtrekket - og det er ingen nyttig informasjon i å se hvor kula gikk hen - den traff ikke.
Jeg har aldri skutt PRS med brems (ikke siden det var 1 stevne i året i alle fall) og jeg ser stort sett treff/ nedslag uproblematisk (der det er noe å se), det gjorde jeg de årene jeg skjøt uten noe frampå også (jeg ser jo irriterende mye bom). Jeg tror få faktisk ser trace, i kampens hete.

Demperen er også en fordel, den flytter tyngde framover, og gjør rifla mer stabil og at den ligger bedre på hva den nå ligger på. 

 

Filmer du, så vil du se at 90% av skytterene har øynene igjen i den tida de skulle sett trace - og når det skytes med brems har ofte selv spotteren øynene igjen mens kula er i lufta. Har du noen gang tenkt over hvorfor utrente ikke ser trace?

 

 

K

Enig i det, men er jo når man har vanskelig og skiftende vind og man bommer pga det at det er fordel at siktebildet er dønn rolig fra avtrekk til treff. Men er jo ofte sånn at når man treffer på første er det bare å mate på og skyte så fort man klarer på resten uten å registrere mye mer enn at man treffer den snart ulovlige stålplata

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...