Jump to content

Diskusjon rundt rekylbrems på skytebane


korporal

Er det greit og bruke rekylbrems på skytebaner?  

317 members have voted

  1. 1. Er det greit og bruke rekylbrems på skytebaner?

    • Ja, det er greit
      191
    • Nei, det er ikke greit
      42
    • Ja, men under spesielle forutsettninger
      84


Recommended Posts

1 hour ago, Erlend Meyer said:

Pisspreik. Dine personlige erfaringer er ikke noen universell standard. Vi som ikke gidder å delta i pissekonkurranser har akseptert at jo mer rekyl jo dårligere skyter man. Ingen suksessfull skytter har noen gang klaget over for lite rekyl.

 

Velkommen, du har vært savnet ;)

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Begnadøl said:

Ser at A-tec har kommet med frontmodul på sine dempere som skal ligne en "brems" 
Noen som har noen formening om denne vil oppføre seg som en vanlig brems med tanke på trykk og smell ? Vil vel tro at det ikke smeller like mye når man har den på fronten av en demper ?

Liten videosnutt jeg laget rett før produktet ble lansert. 

 

Test av A-TEC Optima Rekylbremsmodul

 

Den er også omtalt i DENNE TRÅDEN her på kammeret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Erlend Meyer said:

Pisspreik. Dine personlige erfaringer er ikke noen universell standard. Vi som ikke gidder å delta i pissekonkurranser har akseptert at jo mer rekyl jo dårligere skyter man. Ingen suksessfull skytter har noen gang klaget over for lite rekyl.

Pisspreik eller ikke, godt å ha deg tilbake. 😉

 

Jeg krangler ikke på at man skyter bedre med mindre rekyl, jeg krangler på om forskjellen mellom 308 med brems og demper gjør en stor nok forskjell til at det er verdt å forpeste sine omgivelser med det. 

 

I min ringe tid med å instruere unger og en og annen voksen har jeg funnet en kur som virker veldig bra mot skuddredsle: ørepropper og Peltor Optime III. Ofte er det smellen de knyter seg og lukker øynene for, ikke dytten. 

 

Jeg har også funnet ut at den raskeste måten å påføre en 12-åring skuddredsle er å la ham ligge og skyte 22 og plutselig la det dukke opp en med grovkaliber og brems rett ved siden av. 🙃

Edited by boble
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, boble said:

Ofte er det smellen de knyter seg og lukker øynene for, ikke dytten.

Med brems får man også problemer med «utbrent kruttstøv» og gass, og om man er nært bakken får man i tillegg grus/sand som kommer flygende. En ikke så unaturlig reaksjon på det er å lukke øynene. Så det er vel slik som M67 sier at 90% som skyter med brems lukker øynene når de egentlig skal se etter trace? Jeg har ikke studert fenomenet, men jeg vet jo hvordan jeg selv reagerer på mannskjiten. Brems har sine bruksområder, men på «småkaliber» ser jeg overhode ikke noen poeng bortsett fra å «skremme» omgivelsene.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, hjortefot.com said:

Liten videosnutt jeg laget rett før produktet ble lansert. 

Jeg så denne noen ganger, og for meg så det ikke ut til å utgjøre allverdens forskjell? Hva synes du selv? For meg er det jo også et kostnadsspørsmål. Jeg gidder ikke modifisere demperne mine for noen tusenlapper hvis det egentlig ikke har noe særlig effekt?

Link to comment
Share on other sites

@Erlendgb 

Kopierer svar på omtrent det samme i den opprinnelige tråden.

 

-

 

Hvis du ser godt etter så er det ein forskjel i munningsvippen. Og når du sikter på 100 m er det ein vesentleg forskjel. Spesielt på høg forstørring.

 

Videoen blei hovedsaklig laga for å vise forskjell i smell. Og at det er null problem utan hørselvern. Og eg held noko lausare på rifla etter demperbyttet. 

 

Effekten av bremsmodulen avheng av kaliber, pipelengde, ladning..etc  

 

Effekten vil f.eks være større i eit magnumkaliber enn i kalibre som trives i korte piper.

 

Vurderer å lage en ny film, men trenger dagslys, oppholdsvær og noen til å filme.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uten å ta stilling til rekylbrems, så må man ta i betraktning at vi har utviklet oss i retning av en kravstor, sutrende befolkning, midt oppe i all velstanden. Kanskje spesielt i bynære strøk. Det skilles gjerne ikke på sjenerende og irriterende, og mange lar seg irritere av nærmest enhver aktivitet de ikke holder på med, eller har noe til overs for selv, og som på et eller annet vis er merkbar for de samme. Liker man ikke motorsykler vil man heller ikke høre de. Liker man ikke hunder tåler man ikke å høre bjeffing, selv en kilometer unna. Liker man ikke skyting eller våpen, vil man gjerne ikke bli minnet på deres eksistens på noe vis. Selv om vi kun brukte lyddemper og subladninger ville det alltid være noen som ville prøve å bli kvitt "problemet". Neste steg kunne feks være visuell støy eller påført følelse av utrygghet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uten å ta stilling til akkurat rekylbrems her heller, men ift. @vavloskriver. 

Blir det bedre om vi "gir etter", eller er det bedre at det faktisk smeller litt innimellom. (nå drar det litt OT, som vanlig) 

 

Her i området har vi tatt initiativ til å begynne å skyte jula inn igjen. Litt pga. å holde tradisjonen ved hevd, men også for å "normalisere" at det faktisk smeller en gang iblant uten at folk trenger å bli livredde. Nå smeller det litt ellers også her i bygda, men om det smeller for skjeldent så blir folk redde. Smeller det ofte nok reagerer folk mindre. 

 

Nå er det litt forskjell for oss på bygda og de i byen slik sett da såklart. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, FreeSkier said:

eller er det bedre at det faktisk smeller litt innimellom. 

Jeg er veldig usikker på om et PRS stevne med 4-5000 skudd kommer under "smeller litt innimellom", for de som må høre på. 

 

30 minutes ago, vavlo said:

kun brukte lyddemper og subladninger ville det alltid være noen som ville prøve å bli kvitt "problemet".

Bytter en ut bremsene med lyddempere er det kanskje (dette er på bygda) 10-20 istf 2000-4000 som hører skytinga, eller skjønner at det skytes. En kan lure på hva det gjør med sannsynligheten for at det blir klaget?

 

Du har rett i resten av utsagnet, og det er vel mye av årsaken til at jeg mener vi bør dempe oss litt, det andre er vanlig høflighet - hvorfor skal vi ødelegge helga for folk med støy, når vi kan drive nøyaktig samme aktivitet uten at de oppdager det? 

Gå høyt ut og reklamere og profilere, ja, men i minst mulig grad irritere. Det er vi som taper om det blir en konfrontasjon - mye på grunn av det du skriver. En kan mene at det er feil - men det er nå sånn det er.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her i Harstad har DFS banen ligget en km fra sentrum, omgitt av boligfelt siden vi flyttet den fra torget i sentrum for 100 år siden. Folk vennere seg til det, skjøntr nå er banen litt mer støydempet enn den var, så mestepoarten av bråket går rett til fjells isteded for de 350 meterne bort tl nærmste boligfelt, der standplass ligger midt i Harstads mest populære turområde, 600 meter fra nærmest barnehage og 900 mter fra nærmnste barneskole.  :-D
Det skytes stort sett kun DFS + fekltskyting, og med hgalebanen beskyttet bak en haug...Så det går an å bråke for naboene om de er vant med det. 

Men enig i at finnes det teknologi som på en praktisk måte kan dempe det ned litte r det nok lurt om ikke naboene er vant med at det smeller mye og lenge.
Sjøl sliter jeg litt med å finne et alternativt sted å skyte på siden jeg ikke har gjenget de to bråkmakerne mine. 



 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Jeg er veldig usikker på om et PRS stevne med 4-5000 skudd kommer under "smeller litt innimellom", for de som må høre på. 

 

Tenkte vel egentlig ikke på f.eks. stevner, eller egentlig skytebaner generellt. Mer utenom baner. Så det var en hissig avsporing..

 

For min del hadde det ikke gjort noe med påbud om demper på alle PRS-stevner. Forsåvidt ikke annen skyting heller. Men forstår det blir mye styr og kostnader om DFS skulle gå så drastisk til verks. 

Edited by FreeSkier
La til mer ang. demper/prs ++
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Elgjaeger said:

Jeg er veldig for demper og bruker det selv i PRS, men de er fortsatt ikke så effektive mhp rekyl som brems, og det har noe å bety i PRS. Hvor mange av de 5 beste i serien i fjor brukte demper? Ca 0.

Jeg tror de hadde vært de 5 beste med demper også. Når Sindre og Michael skyter bedre enn deg og meg, så er det ikke fordi de har brems og vi demper. Det er fordi de er bedre forberedt, har trent mer, og har innstillingen at de skal vinne.

Det er jo det samme med kalibrene, de beste går all-in og bruker 6mm WTF - og alle tror man MÅ ha det, og at de kalibrene er så forbanna mye bedre. I virkeligheten er det kanskje, muligens, marginalt, bedre, i beste fall.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Jeg tror de hadde vært de 5 beste med demper også. Når Sindre og Michael skyter bedre enn deg og meg, så er det ikke fordi de har brems og vi demper. Det er fordi de er bedre forberedt, har trent mer, og har innstillingen at de skal vinne.

Det er jo det samme med kalibrene, de beste går all-in og bruker 6mm WTF - og alle tror man MÅ ha det, og at de kalibrene er så forbanna mye bedre. I virkeligheten er det kanskje, muligens, marginalt, bedre, i beste fall.

 

K

Trodde det var kun at de brukte brems samt ikke skjøt med Sauer som gjorde at de var bedre jeg, så feil kan man ta😂

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, aps said:

La oss vri på dette, hvorfor skyter ikke DFS med demper? Støyer jo så fært uten. mirage båndet kan du strekke frem. Ingen skyter så mye at man ikke kan bruke demper osv... står jo det i tråden her.......

DFS har jo "løst" det med å støydempe standplassene. Det bråker ca like mye utenfor en moderne standplass (med 5m frambygg og vegg mellom annenhver skive) som om folk skjøt med lyddemper.

Ellers så ville DFS-skyting med demper vært 100% problemfritt, ca alle som skyter i kikkertklassen bruker demper, og men skyter ikke ting SÅ varmt.

Utfordringen er vel først og fremst gamle holdninger, av type "lyddemper er kun for tyvjegere", eller "lyddempere ødelegger presisjonen" -  du kan jo prøve å foreslå det på FB-forumet, "Diskusjonsforum for DFS" ;) Det er jo også en kostnad for den enkelte - DFs-skyttere har ikke gjengede piper fra før, slik som ca alle andre har nå - og igjen, med frambygde standplasser, brukt riktig,  er det ikke noe nevneverdig bidrag fra lyddempere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Feltskyting er en brøkdel av DFS skyting dessverre. Og attpåtil foregår faktisk en hel del av den fra de samme standplassene, så ja.. 

Det er ennå feltskyting ute, og la oss håpe det fortsetter, om det er demper som må til, så er jeg med.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Var å testa rekylbrems på 6,5x55 for første gang i dag. Relativt kort løp på 47 cm. 

Etter å ha lest igjennom tråden her var jeg forbredt på det verste å tok jeg på meg Peltor optime 3. 

Ja, det smalt godt men langt fra så ille som jeg fryktet. Kompisen min som skøyt ved siden av opplevde det heller ikke som problematisk. 

 

Var en som skøyt med en AR med brems på banen en gang. Den var ille. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, gribben said:

Var å testa rekylbrems på 6,5x55 for første gang i dag. Relativt kort løp på 47 cm. 

Etter å ha lest igjennom tråden her var jeg forbredt på det verste å tok jeg på meg Peltor optime 3. 

Ja, det smalt godt men langt fra så ille som jeg fryktet. Kompisen min som skøyt ved siden av opplevde det heller ikke som problematisk. 

 

Var en som skøyt med en AR med brems på banen en gang. Den var ille. 

Prøvde du å stå ved siden av og høre på 7-800 skudd, som en standplassleder på et PRS-stevne gjør? Eller ligge ved siden av mens kameraten skjøt 40-50 skudd?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Om DFS hadde tillatt lyddemper i de vanlige klassene skulle jeg anskaffet en med en gang. Men det måtte vel bli en forholdsvis slank sak om en skulle få det til å fungere med siktet. Kanskje kunne en få til å sette forsiktet på demperen litt på samme måte som når en bruker en tube på en match rifle.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, bardp said:

Om DFS hadde tillatt lyddemper i de vanlige klassene skulle jeg anskaffet en med en gang. Men det måtte vel bli en forholdsvis slank sak om en skulle få det til å fungere med siktet. Kanskje kunne en få til å sette forsiktet på demperen litt på samme måte som når en bruker en tube på en match rifle.

Vanlige dempere fungerer helt fint. Jeg har prøvd dette mange ganger. Man bare flytter forsiktet 15mm bakover, og skrur demperen på foran. Det er bare de feiteste demperene som er så tjukke at de kommer inn i siktebildet.
Det sagt så ser jeg ikke helt poenget, med de banene vi har i dag, og såpass lite som det skytes felt. Smellet fra ei rifle uten demper er heller ikke i nærheten av det fra samme rifla med brems.

 

Det eneste måtte være for skuddredde. Når jeg skyter i kikkertklassen bruker jeg alltid brems, det er fantastisk behagelig. Om brems ble tillatt ville det kanskje vise seg at alle er litt skuddredde.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, M67 said:

Det sagt så ser jeg ikke helt poenget, med de banene vi har i dag, og såpass lite som det skytes felt. Smellet fra ei rifle uten demper er heller ikke i nærheten av det fra samme rifla med brems.

Tenk så fint det vil bli å være standplass kontrollør om alle skjøt med demper. Og så kunne en kanskje få lov å skyte fra andre steder en standplass der det i dag ikke er tillatt. Kan nå ikke se at DFS har noe å tape på å tillate demper.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, bardp said:

Tenk så fint det vil bli å være standplass kontrollør om alle skjøt med demper. Og så kunne en kanskje få lov å skyte fra andre steder en standplass der det i dag ikke er tillatt. Kan nå ikke se at DFS har noe å tape på å tillate demper.

Du har helt rett. Det er ingen grunn til å ikke tillate det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, M67 said:

Prøvde du å stå ved siden av og høre på 7-800 skudd, som en standplassleder på et PRS-stevne gjør? Eller ligge ved siden av mens kameraten skjøt 40-50 skudd?

 

K

 

 

Neh, ble 30 skudd med bremsen. Kan se for meg at det blir slitsomt når det kommer oppi de volumene du nevner ja. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

Du har helt rett. Det er ingen grunn til å ikke tillate det.

Den eneste grunnen jeg kan komme på er at i grovkaliber-skyting 'skal' det være rekyl, jfr ISSF, men det er ingen god grunn. Om det kan berge feltskytingen er jeg all-in. 

 

Jeg tror noen må løfte frem forslaget og la det modnes litt i organisasjonen, så har vi det om noen år. 

Link to comment
Share on other sites

Just now, nhd said:

Jeg prøver, men jeg kan ikke finne en eneste grunn til at dette skulle påvirke deltagelsen i feltskyting DFS.

Nei at det blir så veldig mange flere som deltar tror jeg ikke. Men det kan nå bli litt mer variasjon for de som deltar om ikke alt må skytes fra en godkjent standplass.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, nhd said:

Jeg prøver, men jeg kan ikke finne en eneste grunn til at dette skulle påvirke deltagelsen i feltskyting DFS.

Ikke deltagelsen direkte, men antall steder vi kan arrangere feltstevner og variasjonen i feltløypene vil kunne påvirkes. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, nhd said:

Jeg prøver, men jeg kan ikke finne en eneste grunn til at dette skulle påvirke deltagelsen i feltskyting DFS.

Jeg tror nok en og annen, som gir opp pga. skuddreddhet, kunne vært reddet med lyddemper. Min datter kan skyte topp hele dagen med langholdsammo og lyddemper, men med DFS-Saueren begynner hun å møte og nappe og alt mulig, lenge før et 25-skuddsprogram er ferdig. Med rekruttammo. Ikke at jeg tror hun gir opp med det første, men veien til god skyting er en del kortere for noen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men det er et forbud mot lyddemper hos DFS med andre ord? De kunne jo startet med å tillate lyddemper for alle opp til en viss klasse? Men det er dette med kostnader da såklart. Det er jo ikke så mange grunner annet en kostnader som evt. hindrer at lyddemper er ok? Det blir mindre støy og mindre rekyl, så slik sett er det jo veldig bra. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Tjukkas said:

Er vel bare å gå helt over på salongrifle med lydemper så slipper man både rekyl og lyd....eller bare skyte med laser. :-D

Man trenger jo ikke gå "all in" selv om man tar et lite steg i en retning🙈 Det er ikke noe problem for meg, eller sikkert de fleste. Men kanskje man kunne rekruttert fler? Jo flere skyttere jo sterkere står vi mot de som helst kunne tenke deg å forby alt av skyting og jakt.. 

 

2 hours ago, boble said:

Nei, det er tillatt i kikkertklassen. 

Var forsåvidt klar over det. Tenkte på de programmene der STR er krav og det skytes i full mondur. Men kom ikke på noe navn for de øvelsene 🙈

Som du skjønner er det ikke mange "tradisjonelle" DFS-skyttere på DFS-banen jeg skyter mest på.. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Rugerdud said:

Men denne klassen er jo ikke helt "godkjent" av DFS? Det største punktet innen DFS nemlig å delta på LS så kan du ikke skyte i denne klassen. Derfor kan en jo se at selv DFS ser på dette som en tulleklasse.

Ja eller en rekruteringsklasse. Du kan vel ikke delta på LS i Nybegynner ungdom eller Nybegynner voksen heller.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, FreeSkier said:

Var forsåvidt klar over det. Tenkte på de programmene der STR er krav og det skytes i full mondur. Men kom ikke på noe navn for de øvelsene 

Nå skal jeg spikke fliser og være vrang. 😉

 

Det du tenker på er det som gjerne kalles klasseførte skyttere. Du kan skyte med Krag, Mauser og Sauer i alle klassene i DFS, så lenge du følger reglene for vekt og andre tilpasninger. Du står fritt til å skyte i skytterdress eller blådress, så lenge jakken ikke er for stiv og livet på buksa for høyt. Når de aller fleste i klasse fem bruker Sauer og skytterdress som akkurat følger reglementet så er det fordi de sanker flest poeng på det. Man "må" ikke spesielt mye annet enn å følge reglene, men siden de fleste som skyter mange stevner har et visst konkurranseinstinkt bruker de det beste utstyret de kan. I den sammenheng er det faktisk litt greit med standardgevær og reglementert "mundur"; det bremser pengegaloppen og legger fokus på skytingen.

 

Om lyddemper blir tillatt og det er poeng å hente på det tipper jeg 80% har det innen to måneder. 

 

6 hours ago, FreeSkier said:

Som du skjønner er det ikke mange "tradisjonelle" DFS-skyttere på DFS-banen jeg skyter mest på.. 

 

Det er ingenting å skamme seg over, selv skulle jeg gjerne drevet med flere grener, men tiden strekker ikke til. 🙂

Edited by boble
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bardp said:

Du kan vel ikke delta på LS i Nybegynner ungdom eller Nybegynner voksen heller.

 

Joda, "Nybegynner Voksen" (av noen av oss kalt "Klasse 1 på 100 m/finfelt) deltar på Landsskytterstevnet. Har vanlig gjenstandspremiering, men ikke finaler/medaljer (ennå!?!). Skyter heller ikke Stang/stuper.

 

På finfelten der skyter de på "normale" (ikke forminskede) finfeltfigurer, som klasse Rekrutt, så det er litt lettere å få 30 treff. En kamerat av meg i kl. NV avga "Brage-løfte" for felten under LS i Førde: Skjøt han fullt hus, skulle han hoppe i elva. Han skjøt 30, og det var kaldt, nordvind og slagregn den dagen, elva var, til overmål, iskald, etter mye bresmelting dagene før. Vi var mange som bivånet at han holdt det han hadde lovet!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rugerdud said:

Men uansett hvor sterke meninger noen her inne har at Brems er styggedommen selv. Så der vi det største flertallet er for eller, for med begrensninger.

Pass på når du ønsker deg flertallsavgjørelser. Det er temmelig sikkert at brems ville blitt bannlyst om man hadde en "folkeavstemning" om det. For 20 år siden ville nok dempere også blitt det.
Det overveldende flertallet på norske skytebaner er trauste karer med Tikka T3 og demper, og dårlig hørselvern, og for å fortsette, på "det største flertallet" du innbiller deg - jeg er sikker på en finner flere som ikke vet hva det er, enn en finner som bruker det...

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Må ikke blande kortene nå.

 

De aller fleste er positive til lyddemper, om enn kanskje ikke i DFS konkurranse etc. Veldig få er pro at banen fylles av folk med brems, fordi de ER et problem for andre, og spesielt på baner med overbygg er plagsomt for de fleste som er på standplass.

 

Man trenger ikke oppføre seg som drittsekk selv om det er lov..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I fire år har jeg fulgt alle jegertreningene/prøveskudd/oppskyting i vårt skytterlag. Vi har ca 120 som avlegger prøven hvert år. Ikke en eneste gang har jeg sett noen med brems på banen. Men stadig flere har demper. Begynner å forstå at folkeskikk er godt utbredt i vårt område.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...