Jump to content

Diskusjon rundt rekylbrems på skytebane


korporal

Er det greit og bruke rekylbrems på skytebaner?  

317 members have voted

  1. 1. Er det greit og bruke rekylbrems på skytebaner?

    • Ja, det er greit
      191
    • Nei, det er ikke greit
      42
    • Ja, men under spesielle forutsettninger
      84


Recommended Posts

On 12/19/2020 at 10:22 PM, Erlend Meyer said:

Jeg lagde en custom brems for et par år siden, var til ei lita jente som sleit med prøva. Hu var av typen som burde ha lodd i skoa når det blåser, og 5 skudd med en lett Mod7 ble ett skudd for mye. Demper var vurdert, men vi endte med en diger brems fremfor å kappe pipa. Tror hun bare syntes det var gøy med litt ekstra smell  😁

 

Jeg vil nok tro at det er noen innimellom som liker å plage folk litt. Folk som liker mye smell og som gjors på å ikke forstå at andre ikke liker det. Det finnes mye barnslige folk der ute...

 

 


Bremsen fungerer visstnok utmerket, og skytterinnen fikk tilbake litt glede av å trene. Sist jeg så den i aksjon, så ble det raskt ledig på de nærmeste standplassene.. 😂
 

4EC24FB8-9D16-4E9E-8424-5102F97B5D1B.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Eg meiner sjølv at det må vere plass til alle på ein skytebane, men det må og vera på plass å kunne gje beskjed om at om du bruke ditt eller datt så må du kanskje vente litt osv osv.

Har sjølv fått beskjed om att eg bruke for stort kaliber, smeller for mykje osv. (45/70).

Me slite her på heimplassen min med forgubbing av skytemiljø pga div gamlekara som meiner at skytebanen er kun til dfs og ikkje oss andre som trener til jakt eller kun for at det er morosamt å skyte, slike som oss er ein pest og plage visst nok. Og slikt blir det desverre ikkje rekrutering av. Guttungen min ville vera med på miniatyrtrening i regi av vårt lokale skyttarlag, men han datt av pga for liten vilje til å la smågutane trena ikkje berre skyta eitt program og reisa heim. Skyter sjølv aktivt med håndvåpen og nøkkelen til suksess er vel trening atter trening.

No har eg rodd meg skikkeligt utpå og for å prøve å komme på riktig kjøl igjen så må me vel ha så pass takhøgda at om nokon skyte med brems,lyddemper eller berre for stort smell så kan ein vel prøva å løysa da i lag. Har sjølv venta med oppskyting pga ein som synest det var plagsomt med 45/70'en min. Han var takknemlig og eg måtte venta i ca 10 min ekstra noko so er heilt greitt.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Etter min erfaring smellet 45/70 MINDRE enn f.eks. 6.5x55 eller de fleste jaktrifler i 308, så ikke vet jeg... Jeg tenker at har man en 338LM så må man få skyte med den og det er da greit med brems, men man kan bruke demper av høflighet om man skal skyte mye - det er jo hørselen til de andre du ødelegger om de ikke tar pause mens du skyter.
Det jeg ikke forstår er "brems til pynt", på småkalibrede rifle, det virker for meg mer som trass enn noe annet. Om noen må ha brems på W340en sin, flott, de skal uansett ikke skyte 100 skudd - og som du sier, plass til alle.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lørenskog skytterlag har 2 standplasser på Losby med en liten gang mellom. Standplassleder sitter på høyre side, og her er det forbudt med brems. Her skytes 22lr, enhåndsvåpen, svartkrutt og jaktvåpen av alle slag - med og uten demper på alle hold.

På standplassen til venstre holder DFS og langholdsgutta til. De skyter hovedsakelig på 200m og utover. Her er det tillatt med brems, og skytterlaget har laget en egen flyttbar vegg på ca 1m høyde med solid støyisolasjon i. De som vil skyte med brems legger seg innerst, og så setter man opp den støydempende veggen mellom disse og de som ikke skyter med brems. Trykk og støy fra 338LM oppleves som udempet 6.5x55 bak veggen. Problem solved.

En fornuftig løsning som ivaretar flere hensyn, uten å måtte ty til forbud...

 

Det burde vært forbudt med forbud!

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...