Jump to content

Politiet velger Glock som nye tjenestepistoler


Virre

Recommended Posts

Da de innførte P30L på Politihøyskolen, strøk først 10% av elevene i skyting. De klarte riktignok å redusere strykprosenten noe. Men dette var i motsetning til at de fleste besto i gamle dager. Med Glock vil man få en strykprosent mer lik den man hadde i gamle dager. 

 

P30L har også vanskeligere logistikk enn Glock. 

 

Fordelen med P30L er større beredskap på kloss hold (dobbeltspenner liknende avtrekk). Dette tror jeg er en betydelig fordel i storbyer som Oslo. 

 

Fordelen med Glock er større beredskap på litegrann lengre hold. Det er en fordel i stort sett hele landet ellers. 

Link to comment
Share on other sites

Det var politiske årsaker til at revolvere ble valgt. Politiet skulle ikke bidra til voldsspiral osv. 

 

Grunnen til at de kjøpte pistoler var at dette var det eneste som blir levert til tjenestekontrakter i dag. 

 

Det at enkelte politifolk i Norge fullt ut behersket S&W revolvere, var nok årsaken til at P30L med det revolver liknende avtrekket ble valgt opprinnelig. 

Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (50 minutter siden):

P30L har heller ikke sikring, så det går nok fint.

Går nok fint? Du har ikke fått med deg alle vådeskytingene du? 
 

mangel på trening på skyting er heller ikke et problem. Politiet har like mange timer i døgnet til trening som alle andre som ikke skal gå med ladde våpen ute blant folk.  
 

at de ikke har tid til å trene er bare piss. Er bare viktigere å prioritere alt annet på fritiden sin en å reise på trening. Eventuelt de dagene  de skal være på skytebanen så er det viktigere å kle på seg alt utsyret de har fått utdelt å fikle med ladde våpen inne på skytterhuset en å faktisk trene. 

Link to comment
Share on other sites

Ehymaiin skrev (20 minutter siden):

Går nok fint? Du har ikke fått med deg alle vådeskytingene du? 
 

mangel på trening på skyting er heller ikke et problem. Politiet har like mange timer i døgnet til trening som alle andre som ikke skal gå med ladde våpen ute blant folk.  
 

at de ikke har tid til å trene er bare piss. Er bare viktigere å prioritere alt annet på fritiden sin en å reise på trening. Eventuelt de dagene  de skal være på skytebanen så er det viktigere å kle på seg alt utsyret de har fått utdelt å fikle med ladde våpen inne på skytterhuset en å faktisk trene. 

 

Nesten alle vådeskudd ville skjedd uansett om pistolen hadde hatt sikring. Så og si alle skjer i forbindelse med nedspenning, eller ved tørrtrening hvor man har blandet ladde og tomme magasiner. Mao situasjoner hvor våpenet uansett ville vært avsikret. Fremdeles kritikkverdige situasjoner, men skulle ønske folk ville slutte å tulle med at en sikring ville avverget dem.....

 

 

Mener du forøvrig at arbeidsgiver skal kunne pålegge deg å bruke fritiden til å øve på jobbferdigheter, uten lønn? 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (50 minutter siden):

 

Nesten alle vådeskudd ville skjedd uansett om pistolen hadde hatt sikring. Så og si alle skjer i forbindelse med nedspenning, eller ved tørrtrening hvor man har blandet ladde og tomme magasiner. Mao situasjoner hvor våpenet uansett ville vært avsikret. Fremdeles kritikkverdige situasjoner, men skulle ønske folk ville slutte å tulle med at en sikring ville avverget dem.....

 

 

Mener du forøvrig at arbeidsgiver skal kunne pålegge deg å bruke fritiden til å øve på jobbferdigheter, uten lønn? 

 

 

 

 

 

Ja, jeg mener at om du skal bære våpen på arbeid så bør du være skikket og trent til å bære våpenet. Om du ikke føler deg trygg nok med våpen og ikke godt nok trent, hva gjør du? Trener med våpenet for å best kunne utføre jobben din på en trygg og effektiv måte. Eller griner fordi du ikke får betalt når du automatisk ikke er verdensmester i pistolskyting?  
 

å være politi er ikke en menneskerett, så da bør de heller finne folk som egener seg bedre i rollen og som gidder å dra på skytetrening en gang i uka.
 

 

Link to comment
Share on other sites

For politi tjenestebruk er det egentlig bare to avtrekk som er noe å ha på pistoler etter min mening. Revolver liknende dobbeltspenner og avtrekk som minner om Glock avtrekk. 

 

Tragedien er det at Iver Johnson revolvere på slutten av 1800- tallet hadde modeller med et avtrekk med innebygd sikring, som minner om avtrekket på Glock. Dobbeltspenner uten innebygd sikring fantes også på 1800- tallet, men den virkelig moderne varianten av slike avtrekk ble ikke laget før på 1950- tallet. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  

24 minutes ago, Ehymaiin said:

Ja, jeg mener at om du skal bære våpen på arbeid så bør du være skikket og trent til å bære våpenet. Om du ikke føler deg trygg nok med våpen og ikke godt nok trent, hva gjør du? Trener med våpenet for å best kunne utføre jobben din på en trygg og effektiv måte. Eller griner fordi du ikke får betalt når du automatisk ikke er verdensmester i pistolskyting?  
 

å være politi er ikke en menneskerett, så da bør de heller finne folk som egener seg bedre i rollen og som gidder å dra på skytetrening en gang i uka.
 

 

 

Så du mener Politiet kan og bør bryte Norsk lov. Ok, det må du gjerne mene men tror ikke du får så mange andre med deg på den

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Cardinal skrev (41 minutter siden):

  

 

Så du mener Politiet kan og bør bryte Norsk lov. Ok, det må du gjerne mene men tror ikke du får så mange andre med deg på den

Hva mener du med det? Hvilke lover skal de bryte? Er jo ikke første gangen de ville brutt en lov.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Så du ville ikke ha noen problemer med om din arbeidsgiver sier til deg: " du må jobbe tre timer ekstra i dag men jeg gidder ikke gi deg lønn for de timene. Det får du ta på egen kappe"

Stiller Politiet krav om at tjenestemenn må trene med pistol tre timer i uka for å kunne utføre jobben sin, har de krav på å få betalt for det. Å nekte å betale er brudd på Norsk lov.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Cardinal skrev (Akkurat nå):

Så du ville ikke ha noen problemer med om din arbeidsgiver sier til deg: " du må jobbe tre timer ekstra i dag men jeg gidder ikke gi deg lønn for de timene. Det får du ta på egen kappe"

Stiller Politiet krav om at tjenestemenn må trene med pistol tre timer i uka for å kunne utføre jobben sin, har de krav på å få betalt for det. Å nekte å betale er brudd på Norsk lov.

 

Du glemmer å ta med " for at du skal kunne gå med et ladd våpen og muligens måtte avfyre skudd midt i Norges største by så må du drive med egentrening" er veldig store forskjeller her.  
 

eventuelt ha folk som er såppas trente i skyting at de velger å ikke avfyr 20+ skudd ifra en kjørende bil uten noen for for sikker bakgrunn. 
 

mange arbeids plasser som pålegger arbeid utenfor arbeidstid, se på lærere, hvor mange timer tror du de jobber "frivillig"?

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (1 minutt siden):

For det første så har jeg nok fått med meg mer om vådeskudd hos politiet enn de fleste.

For det andre så er det å surve over at politiet ikke bedriver jobbtrening på fritida bare sprøyt.

Så bra du har fått det med deg da. Enda kommenterer du uten noe dybde.

  • Dont like 1
  • krenk 1
Link to comment
Share on other sites

Cardinal skrev (9 timer siden):

Så du ville ikke ha noen problemer med om din arbeidsgiver sier til deg: " du må jobbe tre timer ekstra i dag men jeg gidder ikke gi deg lønn for de timene. Det får du ta på egen kappe"

 

... det sier jo alle store børsnoterte selskaper til sine ansatte? "Du ikke på dødskjedelig ubetalt seminar hele denne helgen, men det er ikke karrierefremmende å la være". 

Link to comment
Share on other sites

Röda_Lacket skrev (13 timer siden):

 

 

Fordelen med P30L er større beredskap på kloss hold (dobbeltspenner liknende avtrekk). Dette tror jeg er en betydelig fordel i storbyer som Oslo. 

 

Fordelen med Glock er større beredskap på litegrann lengre hold. Det er en fordel i stort sett hele landet ellers. 

Forklar meg hvorfor en pistol med sikring har høyere beredskap på kloss hold enn en uten. 

:)

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (22 minutter siden):

 

... det sier jo alle store børsnoterte selskaper til sine ansatte? "Du ikke på dødskjedelig ubetalt seminar hele denne helgen, men det er ikke karrierefremmende å la være". 

Nei de gjør faktisk ikke det..

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Ehymaiin said:

Så hvorfor gidde å kommentere? Har du ikke noe bedre å drive med en å bare kommentere for å kommentere? Kammeret er et fristed for navere og folk som bare skal være uenige. Tenker at min tid på dette forumet er over. Faen for noen tapere mange her inne er. Haha!

Ja ja...de dukker opp med jevne mellomrom med høye kneløft og utestemme.
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ehymaiin skrev (19 minutter siden):

Handler ikke om å være pysete. Handler om å ikke ha tid til å diskutere med navere dom ikke har noe bedre å fylle dagene sine med.

Sitter du på kammeret.no i arbeidstiden?

(Jeg har avspasering denne uka)

 

 

Men litt tilbake til temaet.

Min erfaring er at Glock er en grei tjeneste pistol som er sikker og enkel å bruke. Eventuelle vådeskud jeg kjenner til har kommet under tøm våpen kontroller og er feil bruk og ikke våpenets design.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skulle likt å vite litt mer om bakgrunnen for at Glock ble valgt. For noen år siden var en representant for en av politiets fagforeninger ute i media, og sa noe i retningen av at de som ikke kan skyte som vi gjør nå må aldri bli ansatt i norsk politi. 

 

Men nå er Glock tydeligvis greit. Er det et resultat av en politisk beslutning, et stemningsskifte eller hva? 

Link to comment
Share on other sites

Trening på fritiden MÅ ikke være enten eller. Det finnes gråsoner som er mer eller mindre akseptert av begge parter.

En kombinasjon av høye krav, tilrettelegging og egeninteresse kan jo faktisk få folk/ansatte til å frivillig drive ferdighetstrening på fritida.

Stillinger som har krav til fysikk f.eks, vil i mange, kanskje også de fleste, tilfeller kreve at mann trener på fritiden.

Jeg tviler også på at det finnes en eneste hundefører i Politiet som ikke trener på fritiden. Både fordi det gir bedre forutsetning for å bestå i stillingen, men også fordi det er høye forventninger til tjenesten hundeekvipasjene leverer, og det er kjipt å drite seg ut.

 

Hvis noen vil ha meg til å bære og i verste fall bruke våpen i offentligheten, så ville nok det ansvaret ført til at jeg satte helt vanvittige forventninger til meg selv. Og jeg hadde forventet at omgivelsene hadde minst like høye forventninger til min kompetanse og vurderingsevne. 

Kan nesten ikke se for meg noe mer motiverende for egentrening enn tanken på å drite seg ut med våpen.

 

Jeg vet lite om hvordan dette foregår i dag, men en balanse der arbeidsgiver tilbyr nok trening i arbeidstiden til at de aller fleste klarer grunnkravene, kombinert med høy tilleggsytelse for å bære våpen og lav terskel for å miste denne muligheten vil kanskje bidra til ønsket motivasjon og egeninnsats uten å bevege seg for langt utenfor den "aksepterte" gråsonen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ehymaiin skrev (16 timer siden):

Så hvorfor gidde å kommentere? Har du ikke noe bedre å drive med en å bare kommentere for å kommentere? Kammeret er et fristed for navere og folk som bare skal være uenige. Tenker at min tid på dette forumet er over. Faen for noen tapere mange her inne er. Haha!

 

Ehymaiin skrev (5 timer siden):

Handler ikke om å være pysete. Handler om å ikke ha tid til å diskutere med navere dom ikke har noe bedre å fylle dagene sine med.

 

 

1 time.... 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, psAico said:

Trening på fritiden MÅ ikke være enten eller. Det finnes gråsoner som er mer eller mindre akseptert av begge parter.

En kombinasjon av høye krav, tilrettelegging og egeninteresse kan jo faktisk få folk/ansatte til å frivillig drive ferdighetstrening på fritida.

Stillinger som har krav til fysikk f.eks, vil i mange, kanskje også de fleste, tilfeller kreve at mann trener på fritiden.

Jeg tviler også på at det finnes en eneste hundefører i Politiet som ikke trener på fritiden. Både fordi det gir bedre forutsetning for å bestå i stillingen, men også fordi det er høye forventninger til tjenesten hundeekvipasjene leverer, og det er kjipt å drite seg ut.

 

Hvis noen vil ha meg til å bære og i verste fall bruke våpen i offentligheten, så ville nok det ansvaret ført til at jeg satte helt vanvittige forventninger til meg selv. Og jeg hadde forventet at omgivelsene hadde minst like høye forventninger til min kompetanse og vurderingsevne. 

Kan nesten ikke se for meg noe mer motiverende for egentrening enn tanken på å drite seg ut med våpen.

 

Jeg vet lite om hvordan dette foregår i dag, men en balanse der arbeidsgiver tilbyr nok trening i arbeidstiden til at de aller fleste klarer grunnkravene, kombinert med høy tilleggsytelse for å bære våpen og lav terskel for å miste denne muligheten vil kanskje bidra til ønsket motivasjon og egeninnsats uten å bevege seg for langt utenfor den "aksepterte" gråsonen.


Men hvor mye er det politiet tilrettelegger for at man kan trene på fritiden? Skal du ta deg en styrkeøkt så kan du i de fleste politistasjonene ta deg en tur ned i kjelleren på et styrkerom helt gratis. Å ta det deg en løpetur ute koster ikke noe og medlemskap på et treningsstudio kan du få helt ned til 350 kr i måneden.

 

Hadde man latt politiet få låne med seg tjenestevåpenet hjem med gratis ammunisjon og hatt fri tilgang på en skytebane som kan bli brukt til alle døgnets tider, så hadde jeg nesten forventet at man bedrev egentrening på fritiden. Men så lenge man må kjøpe eget våpen og stå for kostnadene selv, mener jeg det er urimelig at man skal forvente at man tar skytetrening på fritiden.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Anonymrifle said:


Men hvor mye er det politiet tilrettelegger for at man kan trene på fritiden? Skal du ta deg en styrkeøkt så kan du i de fleste politistasjonene ta deg en tur ned i kjelleren på et styrkerom helt gratis. Å ta det deg en løpetur ute koster ikke noe og medlemskap på et treningsstudio kan du få helt ned til 350 kr i måneden.

 

Hadde man latt politiet få låne med seg tjenestevåpenet hjem med gratis ammunisjon og hatt fri tilgang på en skytebane som kan bli brukt til alle døgnets tider, så hadde jeg nesten forventet at man bedrev egentrening på fritiden. Men så lenge man må kjøpe eget våpen og stå for kostnadene selv, mener jeg det er urimelig at man skal forvente at man tar skytetrening på fritiden.

Jeg vet ikke hvordan det er de andre steder, men i kjelleren på Drammen Politikammer har de (om ikke så stor) ihvertfall skytebane, har vært og benyttet denne der selv. 

Og Drammen er jo ikke SÅ stort kammer....

Link to comment
Share on other sites

Interessant det med politiets styrketrening. Vil anta at de fleste politistasjoner i Norge har styrkeløft type utstyr.  - Pluss noen apparater.

 

I USA har de av forskjellige årsaker sluttet å vise styrkeløft på TV, og det eneste styrkeløftet som inngår i det amerikanske militærets fysisk tester er markløft. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Anonymrifle said:

Hadde man latt politiet få låne med seg tjenestevåpenet hjem med gratis ammunisjon og hatt fri tilgang på en skytebane som kan bli brukt til alle døgnets tider, så hadde jeg nesten forventet at man bedrev egentrening på fritiden. Men så lenge man må kjøpe eget våpen og stå for kostnadene selv, mener jeg det er urimelig at man skal forvente at man tar skytetrening på fritiden.

 

Her kan skyteklubber ha en rolle der politiet ikke har (nok) fasiliteter for sånt. Hos Oslo Sportsskyttere er det kjøpt inn hylster og pistoler spesifikt til egentrening for politi. De har egne dager også der banen er forbeholdt politiet. Dette virker som et veldig populært tiltakt, og er win win for både politi og klubbene som får tettere bånd.

Link to comment
Share on other sites

@Razorback, noen få stasjoner har bane. Noen av disse banene er dårlige, og har begrensninger i antall skudd per time pga dårlig avtrekk (Bergen i alle fall).

 

Operative hensyn og treningsmuligheter har det med å bli nedprioritert i nyere politibygg, man får penger til en viss mengde kvadratmeter per ansatt i Staten uansett om det skal bygges politistasjon eller vanlig kontorbygg. Dermed forsvinner gjerne skytebanen fra tegningene ganske fort. Jobber selv i en flett ny politistasjon, der vi ønsket skytebane og dette var fullt mulig å få til men staten ville ikke betale. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Anonymrifle said:

 

Hadde man latt politiet få låne med seg tjenestevåpenet hjem med gratis ammunisjon og hatt fri tilgang på en skytebane som kan bli brukt til alle døgnets tider, så hadde jeg nesten forventet at man bedrev egentrening på fritiden. Men så lenge man må kjøpe eget våpen og stå for kostnadene selv, mener jeg det er urimelig at man skal forvente at man tar skytetrening på fritiden.

Jeg har snakket med noen politifolk i klubben jeg skyter i og de sier at de har mulighet til å ta med seg tjenestevåpen hjem eller på trening. Hvis de har fg-godkjent våpenskap så får de til og med oppbevare det hjemme hvis de ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (På 9.3.2022 den 20.09):

 

 

 

Mener du forøvrig at arbeidsgiver skal kunne pålegge deg å bruke fritiden til å øve på jobbferdigheter, uten lønn? 

 

 

 

 

 

Hvis en ikke øver på jobbferdigheter frivillig på fritiden er man utkonkurrert og avdanket raskt i mange yrker.

Spesielt innen IT.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...