Jump to content

Politiet velger Glock som nye tjenestepistoler


Virre

Recommended Posts

AGR416 skrev (29 minutter siden):

Våpen rettet mot noen er noe annet enn avsikret med finger på avtrekker.

Det var naturligvis det jeg mente ja - finger på avtrekker er kun når man har til intensjon å skyte. Alltid, uten unntak.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Før i tiden, da vi fremdeles brukte revolver, var det idiotisk nok offisiell doktrine å ha fingeren på avtrekkeren i en del situasjoner. Jeg mener å huske det var en stygg sak hvor et skudd gikk av i det ei dør gikk opp, som fikk slutt på den praksisen.

Link to comment
Share on other sites

Nå var fyren fra beredskapstroppen og de har Sig-pistoler. Men, uansett om det er Glock, revolver, MP5 eller en softgun for den saks skyld, så burde man forvente litt bedre fra beredskapstroppen. Hadde det vært en "vanlig" politi uten interesse for våpen og skyting, så kunne jeg forstått at sånt kunne skje, selv om det ikke skal skje.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (2 timer siden):

Før i tiden, da vi fremdeles brukte revolver, var det idiotisk nok offisiell doktrine å ha fingeren på avtrekkeren i en del situasjoner. Jeg mener å huske det var en stygg sak hvor et skudd gikk av i det ei dør gikk opp, som fikk slutt på den praksisen.

Vi lærte dette, og øvde på det i Forsvaret, for å praktisere med AG3 eller Glock.  Ideen var at dersom "fangen" prøvde seg på noe, så skulle skuddet gå av. 

 

Jeg mener fremdeles at tar beslutningen om å "antakelig skyte" (ender man med å ikke skyte, så er det bra, men skjøt man, så var man klar for det, er man ikke klar for at det smeller, så ikke bruk skytevåpen) , og aksepterer konsekvensene av det når man trekker pistolen, eller man slipper sluttstykket fram på AG3en. Da er det alvor, og det er "heller ham enn meg", er man ikke der, så har man heller ikke behov for skytevåpen, det er et våpen, ikke et argument. 
Som man støpte inn i kanonene før, det ihvertfall det siste argumentet. 

 

Godtar vi ikke at Politiet skyter folk, så kan vi ikke gi dem våpen - det er igrunnen poenget mitt.

 

Hvorfor skulle de ellers ha våpen? For å se kulere ut? Som @AGR416 er inne på så er de bare mennesker, og vil gjøre feil. Færre med fantastisk opplæring, men feilfri blir de ikke. Og motsatt, når Politiet forlanger våpen, så må de være klar over konsekvensene når de bruker dem. Og noen ganger vil det jo også være riktig å skyte - og antakelig vil man ikke kunne bli helt enige om når engang.

Om vi for enhver pris skal stille den enkelte betjent til ansvar når de gjør feil er er spørsmål man må stille seg. De er bevæpnet av arbeidsgiver, opplært av arbeidsgiver, og sendt ut i den aktuelle situasjonen av arbeidsgiver - alle forutsetninger er gitt av arbeidsgiver (POD?)

Klarer jeg ikke å håndtere en situasjon på jobb, så vil man normalt ikke stille meg direkte til personlig ansvar - men systematisk lete etter rotårsaken, den egentlige grunnen - og prøve å gjøre noe med den.

Da vil man avdekke om det er opplæring, doktrine ifbm både våpen og annet, eller hva det nå er som er feil eller mangelfullt - istedenfor å bare lete etter noen å skylde på. Kanskje trenger Politiet en "havarikommisjon" mer enn de trenger frifinnelsesenheten, unnskyld, Spesialenheten?

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
junker skrev (3 timer siden):

Glock er et bra valg, godt testet ut av militære styrker i inn og utland ..Trolig noe av det beste som finnes på markedet i dag ..

Vel.. I testene gjorde Glock det dårligere enn både Sig Sauer (P320) og Heckler&Koch (SFP9), men en kombinasjon av bedre tilleggsutstyr (hylster+lykt) og betraktelig lavere pris gjorde at Glock vant. Glock var 5 millioner billigere enn HK, og hele 8,8 millioner billigere enn Sig Sauer. Prisforskjellen ga Glock nok ekstrapoeng til at de vant.

Skal sjekke om komplett rapport fra testen er publisert, men noe finnes her:

 

Ikke noe galt med Glock, men den har nesten ikke endret seg på 40 år. I mellomtiden har de blitt tatt igjen av konkurrentene, som leverer bedre ergonomi og bedre avtrekk.

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, JacArcher said:

Vel.. I testene gjorde Glock det dårligere enn både Sig Sauer (P320) og Heckler&Koch (SFP9),

 

 

Og i testen for US army gjorde Glock det litt bedre en P320, men Sig vant pga pris, så det går begge veier.

En annen ting der er at "big Army" som ikke kan velge  bruker P320. US SOCOM som kan velge selv, valgte Glock.

 

Til syvende sist kommer det vel ann på personlige preferanser.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, JacArcher said:

Vel.. I testene gjorde Glock det dårligere enn både Sig Sauer (P320) og Heckler&Koch (SFP9), men en kombinasjon av bedre tilleggsutstyr (hylster+lykt) og betraktelig lavere pris gjorde at Glock vant. Glock var 5 millioner billigere enn HK, og hele 8,8 millioner billigere enn Sig Sauer. Prisforskjellen ga Glock nok ekstrapoeng til at de vant.

Skal sjekke om komplett rapport fra testen er publisert, men noe finnes her:

 

Ikke noe galt med Glock, men den har nesten ikke endret seg på 40 år. I mellomtiden har de blitt tatt igjen av konkurrentene, som leverer bedre ergonomi og bedre avtrekk.

 

Litt rar argumentasjon,hadde de gått for Sfp9 kunne de brukt hylsterene de hadde,lykter har de allerede,og de hadde hatt x tusen reservemagasin.

Det er heller ikke særlig stor prisforskjell på de to,så her må Glock virkelig ha gitt ett fantastisk tilbud,vist ikke ett av kriteriene var at tilbyder måtte kunne levere flere modeller.

Politiet har vel bestilt tre forskjellige(17/19 og 43)

Link to comment
Share on other sites

Cardinal skrev (12 timer siden):

Og i testen for US army gjorde Glock det litt bedre en P320, men Sig vant pga pris, så det går begge veier.

Der ble også Glock diskvalifisert fordi de nektet å inkorporere sikring, hvilket Sig var villig til. Socom begynte også å benytte Glock en stund før prøvene som resulterte i Sig Sauer M17/M18. 

 

Mailman skrev (1 time siden):

Litt rar argumentasjon,hadde de gått for Sfp9 kunne de brukt hylsterene de hadde,lykter har de allerede,og de hadde hatt x tusen reservemagasin.

Norge og Sverige kjøper sammen. Sverige hadde Sig Sauer P226 uten våpenlykt fra før, så de måtte ha fullt kit. Vi måtte også ha byttet ut hylstrene (kun noen P30-hylstre passer SFP9 bra. Majoriteten av de vi har passer dårlig/ikke.) Vi kunne gjenbrukt lykter (allerede utlevert Streamlight gjenbrukes, Surefire skal byttes ut) og magasiner, men dette veier tydeligvis ikke tungt nok.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, JacArcher said:

Der ble også Glock diskvalifisert fordi de nektet å inkorporere sikring, hvilket Sig var villig til. Socom begynte også å benytte Glock en stund før prøvene som resulterte i Sig Sauer M17/M18. 

 

Norge og Sverige kjøper sammen. Sverige hadde Sig Sauer P226 uten våpenlykt fra før, så de måtte ha fullt kit. Vi måtte også ha byttet ut hylstrene (kun noen P30-hylstre passer SFP9 bra. Majoriteten av de vi har passer dårlig/ikke.) Vi kunne gjenbrukt lykter (allerede utlevert Streamlight gjenbrukes, Surefire skal byttes ut) og magasiner, men dette veier tydeligvis ikke tungt nok.

Safarilandhylsteret jeg har til P30 er faktisk det P30 hylsteret som Sfp9'en passer best i,men det er ikke sikkert det er det samme som politiet bruker.

Vet du om det er noen spesiell grunn til at surefirelyktene byttes ut?

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke. Glock sin 19X til MHS hadde manuell sikring.

 

https://www.gao.gov/assets/b-414401.pdf

 

G19X.jpg

Da lærte jeg noe i dag og! 😁

Sånn skjer når man baserer seg på muntlig formidling og ikke dobbeltsjekker...

Mailman skrev (50 minutter siden):

Safarilandhylsteret jeg har til P30 er faktisk det P30 hylsteret som Sfp9'en passer best i,men det er ikke sikkert det er det samme som politiet bruker.

Vet du om det er noen spesiell grunn til at surefirelyktene byttes ut?

Jeg bruker safariland P30 ALS-hylster til min SFP9. Låser i hylsteret, men definitivt ikke perfekt passform. Har testet med ALS/SLS-hylsteret politiet bruker. Noen av hylstrene låser pistolen såvidt, andre låser ikke. Usikker på hvorfor. Testet med og uten lykt, og justert strammeskruen helt inn. Resultatet er som regel mye friksjon, men ingen aktiv lås.

 

 

Fått oppgitt av en av hovedinstruktørene at Surefire X300 ikke passer riktig i nytt hylster. Ikke testet selv, så vet ikke hvorvidt det stemmer. Det sagt, det er merkbart bedre lys i de nyere Streamlight TLR-1HL enn i de eldre Surefire-lyktene. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AGR416 said:

Norsk politi har valgt Glock 45 (pluss 43).

“Glock 17 og 19, begge i generasjon 5, og Glock 43 og 43X"

står det her: https://www.politiforum.no/vapen/pistoler-fra-glock-blir-politiets-nye-tjenestepistol/222938

 

Får ikke endret formatering på mobil (?) så det får bli med hvit bakgrunn. 

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AGR416 said:

Ikke anskaffet G17 så vidt meg bekjent.

 

Den er nok tilgjengelig på avtalen, men G45 er nok en bedre pistol å skyte med.

Her må du nesten hjelpe meg litt, hva er det som gjør G45 til en bedre pistol å skyte med enn G17? 

Min forståelse av våpenet er at det er en G19 som tar G17 magasiner, og 17 har jeg alltid blitt fortalt at er bedre å skyte med pga. Lengre siktelinje og mer vekt foran. 

 

Noe jeg har gått glipp av? 

Edited by PeM
Link to comment
Share on other sites

Glock 45 har G19 lengde sleide og løp, G17 høyde ramme og litt kortere dust cover.

Den har kort rekylfjærstyring, samt mindre masse som veksler under rekyl. Kombinert med full size grep så er den litt mindre snappy i rekylen enn G17.

 

Siktelinjen er ikke avgjørende her, og heller ikke så stor forskjell.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at de konverterte skytterne jeg har snakket med i distriktet ikke opplever G45 som mindre presis enn P30L, på tross av betraktelig kortere siktelinje. Noen savner ergonomien på P30, men klarer seg fremdeles greit med boksete Glock-grep. Heller ikke hørt noen klager om rekyl.

 

Vi har hatt en liten økning i strykprosent på oppskyting, men det kan nok større grad tilskrives et nytt, litt vanskeligere og mye bedre oppskytingsprogram for pistol. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...