Jump to content

Politiet velger Glock som nye tjenestepistoler


Virre

Recommended Posts

Men så lenge det er satt et krav som er regnet som godt nok så er bestått godkjent. Tenker på politiets skyte prøve. 

 

Vi kan jo spørre her om hvor mange som trener sine jobb ferdigheter på fritiden og ikke "blander" jobb og hobby 

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

On 3/13/2022 at 6:17 PM, Sakoen75 said:

Men så lenge det er satt et krav som er regnet som godt nok så er bestått godkjent. Tenker på politiets skyte prøve. 

 

Vi kan jo spørre her om hvor mange som trener sine jobb ferdigheter på fritiden og ikke "blander" jobb og hobby 

Jeg er teknisk tegner, og har vært det i 20 år nå. 

Og jeg sitter fremdeles på kveldene og tatt de kurs jeg kommer over for å lære meg mer, både for å bli bedre i jobben min, jobbe lettere og fordi jeg faktisk synes det fremdeles er innmari moro, spennende og lærerikt.

Helt uten å få ei krone av noen for det.

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Razorback said:

Jeg er teknisk tegner, og har vært det i 20 år nå. 

Og jeg sitter fremdeles på kveldene og tatt de kurs jeg kommer over for å lære meg mer, både for å bli bedre i jobben min, jobbe lettere og fordi jeg faktisk synes det fremdeles er innmari moro, spennende og lærerikt.

Helt uten å få ei krone av noen for det.

Hjemme antar jeg?

 

Men det er ikke det vi snakker om her.

Det er snakk om at arbeidsgiver skal kunne forlange at en ansatt, pakker utstyr, setter seg i privatbilen, kjører på skytebanen, en tur som for mange kan ta en del tid (sikkert 30-60min en vei for mange), for å trene ett par timer. Så kjøre hjem igjen. Og det er ofte slik at banen kanskje bare er åpen en dag i uken. Eller skal politimannen inngå avtale om leie av banene på egenhånd? Det er og blir ett ork. og dette skal han gjøre uten å få lønn?

Og skulle du tvinge vedkommende til å gjøre dette, hvor mye effekt ville denne treningen egentlig ha?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I tillegg skal treningen ha en positiv effekt, og med det grunnlaget mange politifolk har er sannsynligheten stor for at en bare øver inn uvaner.
Antakelig er de mange vådeskuddene allerede et resultat av manglende fokus på sikkerhet på trening, og det blir ikke bedre med egentrening da...

 

Å instruere, trene, veilede voksne menn som allerede har uvaner er forresten et mareritt i seg selv. 

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev ett høringssvar som omhandler noe av dette i forbindelse med lovarbeidet rundt ny forskrift: 

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing---forslag-til-ny-vapenforskrift-mv/id2692915/?uid=a54588e7-ce2b-450c-90a9-daed92bde33a

 

Det var faktisk slik at POD som sentral arbeidsgiver ønsket å fjerne adgangen til erverv av våpen til egentrening. PF, BFO og NOF måtte bruke ressurser på lobbyvirksomhet for å beholde muligheten i ny forskrift. 

 

Når det kommer til spørsmålet om arbeidsgiver kan pålegge egentrening i fritiden er det ikke adgang til det etter gjeldende tariffavtale. Noe slikt må i såfall tariffestes slik skikken er i kollektiv arbeidsrett. Dette med yrkesskadeforsikring må også avklares, samt at en rekke interne instrukser og retningslinjer må endres. Jeg tror ikke det er mulig å innføre dette, slik stemningen er innenfor vårt tariffområde om dagen...

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@skog All respekt for at du tar tak i en sak og ikke bare syter om det i pausen, tommel opp som de skriver.

 

I mine øyne skal det ikke forventes eller kreves av arbeidstakere at de skal bruke sin fritid for å klare krav satt av arbeidsgiver. Kreves det at du skal skyte x antall poeng eller løfte x antall kh  skal du få tilstrekkelig tid og opplæring i arbeidstiden eller overtidsbetaling etc. Hva som er tilstrekkelig må selfølgelig finnes ut av sammen. 

 

@Razorback Regner med at dette har blitt gjort når det passer deg i ditt tempo og frivillig?

 

@Röda_Lacket Hvordan ser du på å trene hurtig skriving på tastaturet to timer i uka på den lokale voksenopplæringen? Det du nevner er jo noe som gir deg noe når du setter av tid til det.

 

Personlig trener jeg fysisk og leser litt fagstoff osv men det er når det passer meg og fordi jeg får noe ut av det.

All kurs, utdannelse og treningssentert jeg er på betaler arbeidsgiver. Men da kan arbeidsgiver og kolleger forvente at jeg kan bestå kravene 24/7 og slipper og lure på om jeg og mine kollegaer kan utføre jobben. Dette skaper en ro og kontroll siden vi kan stole på at alle kan jobben sin.

 

Sikkert en luksus men sånn burde alle ha det.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, skog said:

Jeg skrev ett høringssvar som omhandler noe av dette i forbindelse med lovarbeidet rundt ny forskrift: 

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing---forslag-til-ny-vapenforskrift-mv/id2692915/?uid=a54588e7-ce2b-450c-90a9-daed92bde33a

 

Det var faktisk slik at POD som sentral arbeidsgiver ønsket å fjerne adgangen til erverv av våpen til egentrening. PF, BFO og NOF måtte bruke ressurser på lobbyvirksomhet for å beholde muligheten i ny forskrift. 

 

Når det kommer til spørsmålet om arbeidsgiver kan pålegge egentrening i fritiden er det ikke adgang til det etter gjeldende tariffavtale. Noe slikt må i såfall tariffestes slik skikken er i kollektiv arbeidsrett. Dette med yrkesskadeforsikring må også avklares, samt at en rekke interne instrukser og retningslinjer må endres. Jeg tror ikke det er mulig å innføre dette, slik stemningen er innenfor vårt tariffområde om dagen...

 

Basert på andre svar i tråden her, om det er for mye forlangt at ansatte i politiet skal hone ferdigheter på fritiden, hva skal de med private våpen da? Og om det er mangel på sivile klubber i området, som du skriver i høringssvaret, er det da baner de kan benytte til egentrening med private våpen? Burde kanskje ervervet også begrenses til sivile versjoner av tjenestevåpnene og ikke carte blanche til alt mulig rart som nødvendigvis går mer på privat lyst enn trening i embets medfør? Gir egentrening med tilsynelatende manglende grunnopplæring positive resultater?
(Jeg liker å være litt djevelens advokat til tider)

Når det er sagt, så får jeg gjenta meg selv da jeg ble unødvendig moderert tidligere i tråden. Litt mer tilbake til temaet. Jeg er på ingen måte tilhenger av Glock, jeg mener at for min bruk finnes det bedre våpen i segmentet som passer meg bedre, men jeg vil påstå at det er over en hver tvil at det er et godt valg for politiet. Det er dermed ikke sagt at det er det beste de kunne valgt, men noe dårlig valg er det så absolutt ikke. Gjennom mange tiår har de forskjellige modellene i hopetall blitt brukt i alle mulige krevende situasjoner, det er ikke det beste eller mest fancy, men fungerer.
I en ideell verden slipper politiet å noen gang røre våpenet, langt mindre løsne et skudd, men her i den langt fra ideelle verdenen skjer det. Jeg mener bastant at da er våpenvalg en vesentlig mindre viktig faktor enn våpendugleik. Ja til bedre og mer trening.
Sist politiet kom innom banen mens jeg holdt på der opplevde jeg ting som tydet på dårlig forståelse av sikkerhet rundt våpen, en potensielt svært skummel situasjon, men samtidig også en tilsynelatende dyktig instruktør. Sistnevnte gjør det bare så ufattelig mye mer irriterende å tenke på at de dro igjen omtrent før de hadde kommet, for den instruktøren kunne sakene sine og burde fått mye mer tid med betjentene.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, vass said:

 

Basert på andre svar i tråden her, om det er for mye forlangt at ansatte i politiet skal hone ferdigheter på fritiden, hva skal de med private våpen da?

Det er forskjell på å kreve, og det å legge til rette. Å legge til rette for egentrening for de som har interesse for det må vel være positivt?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (11 timer siden):

Og for de av oss som av og til vil trene på fritiden, så kan det være greit å ha noe annet enn tjenestepistolen også. Salongpistol med lyddemper i hagen hjemme hjelper meg å vedlikeholde grunnferdighetene.


Jeg har også ervervet våpen med hjemmel i denne paragrafen. Den gjør det mulig å vedlikeholde ferdigheter på ett greit nivå, det er ett par måneder siden sist jeg trente med tjenestvåpenet mitt, men kun noen timer siden sist jeg trente med min glock ervervet etter denne paragrafen. 
Flere av de jeg jobber med har ervervet våpen til egentrening etter denne paragrafen, bra ordningen ble beholdt i ny lov/forskrift. 

Når det gjelder vådeskudd og glock… jeg vil hevde at våpen type har lite å si, trenings standard og holdninger har mye å si. Jeg har gått endel med skudd i kammeret, helt uproblematisk så lenge pistolen sitter i hylsteret til den skal brukes eller tømmes. De som skyter vådeskudd ved tømming må vel uansett avsikre for å spenne ned?
Jeg har opplevd to vådeskudd i tjeneste som har hatt uheldig utfall, ingen av de var med glock. Det ene tilfellet skyldes dårlige våpenferdigheter (satt ett fullt magasin i USP’en før nedspenning), det andre skyldtes fomling med våpenet (HS 2000), når det burde vært i hylsteret. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (23 timer siden):

Å gi tjenestemenn en egen regel for erverv av våpen med argument egentrening er for meg bare dumt. Arbeidsgiver skal sørge for den treningen og utstyret.

 

Om det er et problem? Neppe, tror ikke det er veldig høy andel som benytter seg av muligheten.

 

 

I prinsippet enig i at arbeidsgiver skal legge tilrette for trening, men hva er tilstrekkelig nivå?

 

Jeg vil hevde at man aldri blir godt nok trent, men ett sted må arbeidsgiver sette streken.


I noen situasjoner kan gode våpenferdigheter være mer helsebringende en brocoli og tanntråd, så får det bli opp til den enkelte hvor mye man vil investere i egen helse. 

 

Link to comment
Share on other sites

At politiet får erverve våpen til privat bruk, bekymrer meg ikke i det hele tatt. Tvert imot. Det bekymrer meg mer med alle nybegynnere som her på Kammeret blir oppfordret til å søke på så mange og ofte grove våpen de kan allerede fra starten før de har lært seg elementær skyting og lenge før de har deltatt på et eneste stevne.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Virre skrev (På 9.3.2022 den 15.40):

Norsk og svensk politi har samarbeidet og har valgt Glock 17 og Glock 19 (gen 5), samt Glock 43 og 43X, som nye tjenestepistoler

Disse vil erstatte HK P30L og bli innfaset fra 2023-2025

 


Hva gjør de med P30L, skal den nå utfases, blir det anledning til å kjøpe våpen, for samlere av politibrukte våpen?

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (2 timer siden):

At politiet får erverve våpen til privat bruk, bekymrer meg ikke i det hele tatt. Tvert imot. Det bekymrer meg mer med alle nybegynnere som her på Kammeret blir oppfordret til å søke på så mange og ofte grove våpen de kan allerede fra starten før de har lært seg elementær skyting og lenge før de har deltatt på et eneste stevne.

 

Jeg antar det henger ihop med at søknadsprosessen kan være utrolig langsom. Det kan jo ta mange måneder å få innvilget søknader, i tillegg til at gebyret er det samme uansett om man søker om ett eller mange våpen. Da vil jeg påstå det er uunngåelig at det blir spekulert i sånt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Boka Politiets Våpen av Magnar Skaret gir et fascinerende innblikk i politibrukte våpen siden de giikk rundt med hellebard...
Etter nøye lesing har vi kommet fram til at ca 180 våpentyper har vært frukt, deriblant et 25-tall ulike modeller i 6,35 og et 50-tall ulike modeller av 7,65.
9mm stopper på rundt 25, Glock var der allerede fordi den har vært brukt av politi i endel sammenhenger.
Boka anbefales på det sterkeste!

 

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (2 timer siden):

At politiet får erverve våpen til privat bruk, bekymrer meg ikke i det hele tatt. Tvert imot. Det bekymrer meg mer med alle nybegynnere som her på Kammeret blir oppfordret til å søke på så mange og ofte grove våpen de kan allerede fra starten før de har lært seg elementær skyting og lenge før de har deltatt på et eneste stevne.


Det fungerer helt fint det, vi skyter lokalt stevne flere ganger hver mnd, som en del av 6-mnd skytingen for nye medlemmer og oppfordrer nye til å reise rundt og delta på "større" stevner.  Når nye medlemmer ønsker å kjøpe grovt i tillegg til 22, så funker det helt greit, de har uansett mest "bruk for" 22 pga skyteprogrammene vi skyter lokalt.

Ut over det er ikke vi som har drevet denne hobbyen noen år, bedre enn nye, eller mer kvalifisert som mennesker.
Husk George Orwells ord "all animals are equal......  "  Han la ordene "but some animals are more equal than others" i sin stalins-persons munn....

Edited by piren16
Link to comment
Share on other sites

@piren16, jeg ville ikke kjøpt en politibrukt P30.

 

Det er ikke noe galt med modellen som sådan, men norsk politi gikk i den fella å være første kunde av den da nyutviklede P30 og P30L. Uansett hvem som er produsent er det ikke lurt å kjøpe de første våpnene som kommer ut fra samlebåndet, det er alltid noen innkjøringsproblemer med nye modeller. Så også med disse, det var vel et par runder med tilbakekalling for utbedring av feil og mangler. Sprekker i sleide og/eller ramme forekommer av og til, det har skjedd flere ganger bare på den lille stasjonen der jeg jobber at våpen ikke er kommet tilbake fra service fordi det er funnet sprekker. I tillegg har vi den litt spesielle avtrekksvarianten, som kan ta tid å venne seg til.

 

Og så må en ta med i betraktningen at politiet ikke behandler våpnene pent, min er i alle fall full av riper på grepet etter å ha rullet rundt i grusen på skytebanen med pistolen i hylsteret.

 

Misforstå meg rett, jeg liker egentlig våpenet, men jeg ville ikke ha kjøpt den slitne tjenestepistolen min om jeg fikk lov.

Link to comment
Share on other sites

Litt skeptisk til rødpunkt på pistol til tjenestebruk, det er bedre å skyte med når det virker men jeg har sett litt for mange tilfeller av optikk som går i stykker eller blir dekket av snø eller gjørme når det gjelder. Rødpunkt på pistol i hylster er mer utsatt for dette enn rødpunktet på MP5, pistolen i beltet får gjerne en del dritt på seg hvis man ligger og ruller eller åler seg på bakken.

Må i så fall være mulig å bruke jernsikter også, eventuelt være enkelt å ta av optikken uten verktøy.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (9 timer siden):

Litt skeptisk til rødpunkt på pistol til tjenestebruk, det er bedre å skyte med når det virker men jeg har sett litt for mange tilfeller av optikk som går i stykker eller blir dekket av snø eller gjørme når det gjelder. Rødpunkt på pistol i hylster er mer utsatt for dette enn rødpunktet på MP5, pistolen i beltet får gjerne en del dritt på seg hvis man ligger og ruller eller åler seg på bakken.

Må i så fall være mulig å bruke jernsikter også, eventuelt være enkelt å ta av optikken uten verktøy.

Enig! Og med rett værforhold er det lett å få kondens og fukt på optikk, eks ut av kjøretøy/telt/bygninger.
Vi har aimpoint på 416 og mp7, men jeg pleier å legge inn ett par serier med jernsiktene når jeg skyter med MP7én.

Optikk på sekundærvåpen (P-80) ser jeg ikke som hensiktsmessig. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Vargen

 Vi forutsetter en fortsettelse av dagens praksis, både rundt oppbevaring og trening med politiets våpen. Så kan ikke jeg se noe som tilsier at politiet representert av den gjennomsnittlige konstabel med deres i norsk sivil sammenheng "Særskilt lave/nybegynner" nivå ikke ville kunne ha stor glede av rødpunkt. Rødpunkten fjerner jo siktefeil med jernsikter, noe vi ser  hos mindre aktive skyttere. 

 

Politiet i Norge bærer ikke våpen på kropp lenge nok i strekk til at lo vil dannes, våpenet bor i boks mellom bevæpnede oppdrag og stasjonen mellom skift. 

Likeledes transporteres våpenet ytterst sjeldent, om ikke aldri fra kulde til varme. Så kondens er neppe et problem for et våpen som beveger seg fra varm garasje til varm bil til hvor enn det skal brukes, kun unntaksvis henger våpenet rundt ute i kulda for å så bli med inn i en oppvarmet struktur. 

 

Så vil jeg bare nevne at pistolen til politiet er primærvåpenet og MP5 sekundær, selv mener jeg ikke at det spiller noen trille i norsk politi kontekst. En kontekst jeg vil si er nærmere sivilt bruk enn forsvarets bruk av våpen, da våpenet så sjeldent blir transportert på kropp i lange tider. 

 

Alt i alt ser ikke jeg noen store problemer med tanken om at politiet får optikk på pistolene, om det skjer med det første tviler jeg på. Rødpunkt er det mulig å benytte som en erstatning til trening, og det er der ideen tiltaler meg. Nivået er på bunn så da kan ikke teknikk skapt for å forenkle en komplisert teknikk skade.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette kan man jo være rykende uenige om, der er gode argumenter begge veier.

 

Selv anser jeg MP5 som primærvåpen i ethvert væpnet oppdrag jeg måtte rykke ut på, pistolen er backup eller for bruk i situasjoner der tohånds våpen er for stort og krøkkete så som ved bæring av skjold eller entring av trange rom og kjøretøy (buss e.l.). Med såpass lite trening som vi har, er muligheten for å kunne avgi et presist og kontrollert skudd mye større med tohånds våpen- derfor foretrekkes MP5 når denne er mulig å benytte.

 

"Min" tjenestepistol ser etter hvert ganske sliten og ripete ut på pistolgrepet der det stikker ut av hylsteret, den har flere ganger blitt gnidd ned i grusen under skyting med MP5, og jeg har en gang på oppdrag måttet vasse med våpenet i hylster så hele pistolen var under vann.

 

Ja, i det daglige flyttes den bare fram og tilbake mellom våpenrommet og patruljebiler. Problemet oppstår på væpnede oppdrag som gjerne kan dra ut i tid, der våpenet bæres i hylster og da gjerne ut og inn av bygninger slik at dugg blir et problem. Det skal ikke mer til enn at du blir stående utenfor et bygg en stund i kulda, for så å entre bygningen, for å få dugg på glasset. Dugg er ikke et problem i det daglige, men i en skarp situasjon når det trengs kan det absolutt oppstå. Har også hatt dugg og regn-problemer med rødpunkt på MP5, men der har man jernsikter som backup.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er at bra at politiet skal militæriseres. Jeg ser helst at de går tilbake til å ha revolver, kanskje Smith 929 som hoved våpen, gjerne med valnøtt grep. Så ser de ikke så skumle ut. Kunne til nød få bruke bretta cx4 om "oppdraget" krevde det.

 

Disse uniformene deres er også ganske teite. Minner om SS. Hadde det vert opp til meg hadde de gått over til unformer som var mye mere lik den greske president gardes uniform. Da hadde de sett mere imøtekommende ut og hadde nok fått økt tillit i befolkningen, noe de sliter en del med å få i dag.

Edited by madlychip
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Da jeg bodde i Berlin for en del år siden, sto det ofte en politi i gata der barna kom til skolen. Han skulle kanskje gjøre seg synlig for å roe billistene og skremme vekk uønskede elementer.

 

Uniformen var dengang lue med blank brem, dressjakke og bukse med press. Han bar et belte utenpå jakken, der hang en pistol i er lukket lærhylstet.

 

Denslags tar seg langt bedre ut en dagens norske politifremtoning, synes jeg. Vennligere og ikke alarmerende i det hele tatt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, madlychip said:

Jeg synes ikke det er at bra at politiet skal militæriseres. Jeg ser helst at de går tilbake til å ha revolver, kanskje Smith 929 som hoved våpen, gjerne med valnøtt grep. Så ser de ikke så skumle ut. Kunne til nød få bruke bretta cx4 om "oppdraget" krevde det.

 

De burde vel også slutte å bruke datamaskiner og heller skrive for hånd, til nøds skrivemaskin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser innvendingene til Vargen helt klart,men vet ikke helt om jeg er enig i konklusjonen. Som du selv skriver byttes det til MP5 på lengre oppdrag, hvilket bekjemper duggproblematikken, som jeg uansett anser som underordnet det faktum at den jevne konstabel ikke kan skyte med pistol.

 

 

 

Min mening er veldig subjektivt, men jeg er av den mening at politiet uniformsmessig ikke har lært av 22/7 og tatt sjumilssteg i feil retning. 

En politiuniform skal i riktig rekkefølge være:

 

1. Unik/skille seg ut fra mengden uten å etterlate tvil om at dette faktisk er ordensmakten og gi et inntrykk av autoritet.

 

2. Være vanskelig å forfalske, ID kort er ikke godt nok her må alle bestanddeler kreve mye innsats for å kunne kopieres riktig. Nøkkelbegreper her er metall og unikt tilsnitt, stoffet bør også ideelt være noe særegent 

 

3. Langt langt bak kommer tredjeplassen, funksjon og komfort.  

 

 

Dagens politiuniform som kan handles på Jula om en inkluderer en svipptur til  Rustad er kort sagt en katastrofe.

Skinnjakken hadde noe for seg i at den var unik, men nå er det intet med den norske uniformen som er utilgjengelig for selv den mest lavpannede med onde hensikter.

 

 

 

 

  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

Ble en gang forklart at mp5 var neste i eskalerings trappa etter pistol, og det var pistolen som ble brukt mest.

Derfor tror jeg at det er viktig å se på ting som kan heve nivået på alle polititjenestemenn.

 

Jeg mener at politiet bør i vertfall velge en modell med mulighet for rødpunkt sikte.

Optikk har utviklet seg veldig fort i de siste årene, og jeg tror at tjenestepistoler med optikk kommer til å bli mye mer vanlig i de neste 10 årene.

 

Sikter som aimpoint acro og holosun, er helt tette og uten overflater som kan samle vann og gjørme. Slik at det er bare å skyve det bort med en finger, slik som mann gjør med jern sikter.

 

Vi kommer nok aldri til å gå tilbake til revolvere og lærhylstre, uansett hvor kult det ser ut og hvor gode argumentene til Christian Prouteau (GIGN) er. 

Anbefaler å se intervjuet til forgotten weapons. https://youtu.be/klK_tHy_PdA

 

Edited by Vindvott
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Vindvott, den tanken med at MP5 på ett eller annet vis var et hakk over pistol i eskalering er nokså utdatert. Det er heller motsatt, fordi man med et mere presist våpen som man er trygg på å treffe med kanskje kan ta sjansen på å sikte i beina i en situasjon hvor man med pistol måtte siktet "midt i" for å treffe i det hele tatt. Bevæpning gis nå til dags rutinemessig på begge våpen ved behov, før i tiden kunne man ofte til nød få lov å ta med revolveren mens det mer effektive våpenet måtte bli igjen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som privat person er jeg for bevepning av politiet.

Men jeg er langt mer negativ til det, vist det betyr at politiet skal gå langs gatene med hendene på en maskinpistol. 

 

Selv ikke politiet i statene er så aggresiv.

 

 

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vindvott said:

Som privat person er jeg for bevepning av politiet.

Men jeg er langt mer negativ til det, vist det betyr at politiet skal gå langs gatene med hendene på en maskinpistol. 

 

Selv ikke politiet i statene er så aggresiv.

 

 


Er det ikke  HK-94 politiet bruker da? Det er i såfall  ingen maskinpistol. Det er en halvautomatisk rifle. Og jeg føler meg mye tryggere ved at de har den, , enn at de skal drive og veive med enhåndsvåpen, da sjansen for at de faktisk treffer det de må skyte på, isteded for et eller anna medlem av publikum, øker betraktelig med tåhåndsvåpen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi skal spikke fliser, så er det standard MP5 med full auto avtrekksmekanisme men de fleste av oss har halvauto omstiller. Den samme gråmalte halvauto omstilleren som HV-ungdommen hadde i AG-3, tror jeg. Med den omstilleren i blir det bare halvauto uansett om du skyver den helt til F, men om du plukker ut omstilleren eller bytter til en svart så blir det helauto. Uansett er ikke helauto særlig relevant for politibruk, for oss er våpenet i realiteten en halvauto karabin.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (På 16.3.2022 den 15.55):

@piren16, jeg ville ikke kjøpt en politibrukt P30.

Misforstå meg rett, jeg liker egentlig våpenet, men jeg ville ikke ha kjøpt den slitne tjenestepistolen min om jeg fikk lov.

Nå er vel ikke SAMLERE kjent for å skyte særlig mye med våpnene sine....

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Skrueråmuttere said:

 

... den her?

 

Evzone_ceremonial_clothing.jpg.be519ee1ac862e9b51295f55ac95e0e3.jpg

 

?

Ja dette er rett. Kan eventuelt gå for en versjon av den sveitsiske garde til nød.

 

Det jeg liker godt med den greske for norsk politi er at den fanger litt av nasjonal ånden samtidig som den skiller seg ut å uthever rett mengde autoritet. For skulle det ikke bare mangle, at et nisseland har smurfe politi?

 

Men jeg er faktisk halv seriøs. Det har blitt alt for stor fokus på autoritet i både uniform og opplæring. Jeg hadde 100% sikkert hatt langt høyere tillit til politiet om de ikke så ut som futuristiske ss soldater.

 

Jeg ser heller ingen grunn for at norsk politi under generel midlertidig bevepning må ha åpene "tactical" hylster. De ville sansynlig vis fremstått mindre "skumle" med lukkede hylster.

 

Jeg mener også det at politiet burde skille seg ut fra militære i høyere grad. Da også bevepning. Glocken er grei nok. Men jeg tror de med fordel kunne gått for en 9mm karbin som for eksempel  beretta bx4 for syns skyld om/når de først skal bære rundt på de.

  • Like 1
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

madlychip skrev (1 time siden):

 

Jeg ser heller ingen grunn for at norsk politi under generell midlertidig bevæpning må ha åpne "tactical" hylster. De ville sannsynlig vis fremstått mindre "skumle" med lukkede hylster.

 

 

Kronargumentet til norsk politi for bevæpning, var forsvar mot enkle våpen. For eksempel stikkvåpen. Det var særlig i byene dette var et problem. 

 

Da får man ha et opplegg som fungerer bra mot stikkvåpen. Dvs. åpne hylster og stort fokus på øyeblikksskudd med dobbeltspenner på avstander <7m.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (21 timer siden):

 

... den her?

 

Evzone_ceremonial_clothing.jpg.be519ee1ac862e9b51295f55ac95e0e3.jpg

 

?

Politiets valg av uniformer bør baseres på politifaglige vurderinger! 
Som representanter for en av statens to maktmidler er det rimelig at uniformeringen utviser en viss grad av autoritet!

Meeen… dett hadde jo vært flott med ett hodeplagg med fjær og dusker på skoene da….

Link to comment
Share on other sites

Rent hypotetisk, og selvfølgelig helt urealistisk, skulle det vært interessant å ha en referansegruppe innen Politiet som kjørte samme opplæring og øvelsesprogram som HK/Glock med en modernisert 1911/1914 s80 i 9mm for å se hvordan det hadde utviklet seg, snart 110 år etter Forsvaret. Jeg tror ikke vi hadde fått flere vådeskudd selv om 1911'ene hadde blitt båret spent og sikret med skudd i kammeret. Når det gjelder førsteskuddstreff, det viktigste skuddet, tror jeg en vanlig trent politimann/kvinne hadde gjort det mye bedre med en 1911 enn med Glock til sivilt politibruk.

 

En eller annen slik med fast baksikte:

 img16713STITrojan_1.jpg

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

hadde gjort det mye bedre med en 1911 enn med Glock til sivilt politibruk.

Har du skutt mye dynamisk med Glock, Tanfoglio, CZ, 1911? Personlig leverer jeg nok et raskere ogihvertfall sikrere 1. skudd med en gammel "Detective Special" enn en 1911, hvis grep og pekevinkel passer de færreste. Skal du den veien med en pistol, så er vel en CZ det optimale.

Men, jeg har stor tro på Glocken. Forsvaret hang en G17 på meg i mange måneder, og jeg har skutt dynamisk med både den og mini 26en, og det er nok ikke optimalt til det, så passer det Politiets "KISS"-behov perfekt.

 

Som andre her inne skulle jeg ønske Politiet brukte MP5ene mer, og pistolene mindre. Det SER kanskje ikke så bra ut, men da kanskje de treffer det de sikter på, fortere, og risiko for å treffe andre ting faller dramatisk. MP5 med en 1-6 med stort synsfelt?
Siden de ser ut som fallskjermsoldater uansett, så betyr ikke MP5en stor for det visuelle imaget, og i store deler av europa patruljeres gater og flyplasser av par med tungt bevæpnede "politisoldater" uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Klubben min har kjøpt inn endel HK pistoler som politistudenter kan trene med. Noen av disse nybegynnerne får også prøve andre feltpistoler, bla 1911, og da får de fleste av dem litt hakeslipp når det gjelder treffprosent. Ellers er jeg helt enig når det gjelder MP5.

 

Når det gjelder revolver anbefaler jeg videoen om GIGN litt høyere opp i tråden.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (6 timer siden):

Har det egentlig vært et problem med at politiet skyter dårlig eller bommer på det de skal treffe? Har egentlig ikke fulgt med på politiet og skyteepisoder for å være ærlig.

Nei, men har vært borti flere som mener mer enn ett treff i trusselen = dårlig skyting.... At det ofte i de situasjonene er flere skyttere/første treff stopper ikke trusselen, bryr de seg ikke om. Mange på Kammeret og andre steder ser også ut til å forveksle skyting gjort av politistudenter og halvinteresserte etterforskere på årlig oppskyting, med nivået på politifolk generelt.

 

 

I de få skuddsituasjonene vi har hatt i Norge, er det generelt god treffsikkerhet (ambulansekapringen i Oslo er et unntak), og majoriteten stoppes med relativt få skudd, gjerne i en ekstremitet. Det betyr ikke nødvendigvis at skytteren holder et fantastisk nivå, det kan vel så gjerne være at skuddholdet er ekstremt kort. Nesten alltid under 10m, ofte under 4 meter, enkelte under 2m. På slike hold har det lite å si om man skyter med Glock eller 1911.

 

Studie om våpenbruk og avstander

 

Spesialenhetens rapporter om hendelser med skytevåpen

 

Edited by JacArcher
Lagt inn kilder
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...