Jump to content

Digitale våpensøknader på jaktvåpen tilgjengelig fra i dag


Cardinal

Recommended Posts

Ja :) 

 

Par ting jeg er spent på er:

 

Hvordan legger de søknader sammen mtp betaling, eller håper man at de fanger opp at man sender flere?

 

Hvordan ser tillatelsen ut når man får den i posten? Står at det fortsatt skal være tre eksemplar, så spørs om man får noe lignende en maskinutfylt versjon av dagens søknad feks.

Link to comment
Share on other sites

Ja akkurat det lurte jeg også på. men siden behandlingen er manuel, må de vel gjøre det da?

Det burde vært lagt inn mulighet til å fylle ut flere skjemaer i en runde og dermed gjøre det enklere å holde kontroll på dette.

 

Å kreve serienummer på våpenskap for førstegangskjøpere synes jeg er urimelig. Hva om man får avslag eller om man må/vil ombestemme seg? Man kan jo feks være uheldig og bulke/få problemer med bilen, og har dermed kanskje ikke råd til våpen lenger.

 

 

Var skjemaet noenlunde likt det vi har på papir?

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som ved første våpen kan man ettersende nummer på våpenskap: Serienummeret på våpenskapet ditt dersom du har våpen fra før. Søker du om ditt første våpen må du ved kjøp av våpen også sørge for oppbevaring i våpenskap og ettersende serienummeret.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da sendte jeg inn en søknad på Browning BAR for jaktbruk, blir spennende å se hvor lang behandlingstid dette medfører,er jo vant til en god uke her), så kan vel bare bli lenger. Ellers obserrverte jeg at man for halvautomatisk jaktrifle ikke kunne velge «Browning» fra nedtrekksliste, men måtte velge «annet»….skeptisk, redd det blir litt frem og tilbake her og ikke minst lenger behandlingstid enn jeg er vamt med.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sølvrev said:

Mange nummer her, ikke uten videre klart hva som er serienummer. Antar det øverste er modellnummer og det med ramme rundt er godkjenningsnummer. Da må vel et av numrene mellom disse være serienummer?

470226784_vpenskap.jpg.5c98693480c9138318ad68f60df84cd4.jpg

 

 

Her har jeg pleid å føre på FG-159/95

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Skaukar said:

Det jeg lurer på er hvordan man skal søke på våpendel. Jeg fant bare en meny med rifle, hagle og kombi...

Da må du nok foreløpig bruke det gamle papirskjemaet.
Det vil bli utvidet etterhvert. Sportsvåpen skal også inn, men de startet med jaktvåpen.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg benyttet meg av den digitale søknads portalen, og den var jo helt super den forøvrig. 

 

MEN, jeg har ikke fått noe kvittering på epost at jeg har søkt og hva jeg har søkt. Jeg kan heller ikke logge inn og se status på søknaden. Det var heller ikke noe betaling der og da. 

 

Jeg må si jeg grøsser over opp til 13 ukers behandlingstid for våpensøknad her i Vestland. Regner med at denne tiden kuttes betraktelig når man søker digitalt? 

Link to comment
Share on other sites

Det står når du søker at du ikke vil få noe kvittering på at du faktisk har søkt, og at du selv er ansvarlig for å skrive ut/lagre bekreftelsen du får når du er ferdig med å fylle ut skjemaet, om du ønsker en form for dokumentasjon på levert søknad.

Selvfølgelig burde man fått en bekreftelse på e-post eller f.eks digipost, men dette virker ikke til å ha blitt prioritert i denne omgang. Forhåpentligvis kommer det etterhvert. Svar på søknaden får du på e-post når den er ferdig behandlet. Info om betaling kommer også da.

 

Behandlingstiden kommer nok ikke til å bli redusert med det første. Alle søknadene som leveres digitalt behandles fortsatt manuelt. Kan hende behandlingstiden reduseres med noen dager ettersom de vil være lettere å tolke og man reduserer postgang, men regn fortsatt med flere ukers behandlingstid læll.

Edited by 5.6×15mm
Link to comment
Share on other sites

Ja, da kan jeg vel konstatere at behandlingstiden ikke er kortere ved elektronisk søknad. Sendte inn for 8 dager siden og siden ikke hørt noe. Tidligere har jeg fått tilbakemelding, enten godkjent eller spørsmål om ett eller annet i løpet av en uke her i SørVest.

 

Er det forresten noen som ha fått innvilget Browning BAR de siste månedene, eller er denne i limbo hos politiet/POD?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Elgjaeger said:

Ja, da kan jeg vel konstatere at behandlingstiden ikke er kortere ved elektronisk søknad. Sendte inn for 8 dager siden og siden ikke hørt noe. Tidligere har jeg fått tilbakemelding, enten godkjent eller spørsmål om ett eller annet i løpet av en uke her i SørVest.

 

Er det forresten noen som ha fått innvilget Browning BAR de siste månedene, eller er denne i limbo hos politiet/POD?

 

 

SørVest har til nå brukt 10 uker på å behandle søknaden min om en helt vanlig boltrifle. Jeg har ennå ikke fått svar.

 

Tidligere har det tatt maks 2 uker og jeg har kun hatt gode opplevelser med gjengen på våpenkontoret.

 

Nå forstår jeg ikke helt hva som skjer der inne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, 5.6×15mm said:

 

Behandlingstiden kommer nok ikke til å bli redusert med det første. Alle søknadene som leveres digitalt behandles fortsatt manuelt. Kan hende behandlingstiden reduseres med noen dager ettersom de vil være lettere å tolke og man reduserer postgang, men regn fortsatt med flere ukers behandlingstid læll.

 

 

Neppe. Min håndskrift ville gitt toppkarakterer på legestudiet, like fullt var reell saksbehandlingstid under 15min (mens jeg var på telefon med saksbehandler). Tok totalt 11 uker fra søknaden var levert til jeg fikk innvilget søknad i retur.

 

Skjemaet er ikke flaskehalsen...

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Elgjaeger said:

Ja, da kan jeg vel konstatere at behandlingstiden ikke er kortere ved elektronisk søknad. Sendte inn for 8 dager siden og siden ikke hørt noe. Tidligere har jeg fått tilbakemelding, enten godkjent eller spørsmål om ett eller annet i løpet av en uke her i SørVest.

 

Er det forresten noen som ha fått innvilget Browning BAR de siste månedene, eller er denne i limbo hos politiet/POD?

 

Limbo hos KRIPOS, eventuelt PoD.
Kjøpte min på utlån, med 3 måneder leasingtid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk dette svaret på min mail jeg sendte i går og etterspurte status på elektronisk søknad sendt 2/9 og hvem som behandlet denne:

 

Hei

Bekrefter at vi har mottatt søknaden din. Det er fremdeles våpenkontoret i Sandnes/Haugesund som behandler disse.
I Sør-Vest har vi 3-4 uker saksbehandlingstid. Vi har imidlertid fått større mengder med søknader enn normalt med innføring av digital løsning, men regner med at vi vil klare å opprettholde samme svartid som før.
Jeg regner med at søknaden din er ferdig behandlet innen en uke.

Med hilsen
Xxxxxx
Førstekonsulent

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Ranger#44 said:

Leverte tirsdag ettermiddag, kom tilbake i dag (torsdag) morgen. Sør-Vest leverer!

Ikkje verst. Ringte lensmannen i Odda i går for å sjekka at dei hadde fått den gamle gode papirlefsa eg sendte for ei stund sidan. Telefonsvararen sa at saksgangen skulle ta mellom 11 og 13 veker. Den huggelege dama eg snakka med nevnte at foreløpig brukte dei meir tid på dei elektroniske søknadane då dei allikevel måtte printe dei ut i tre eksemplarer og behandel dei på gamlemåten... Håper dei får orden på det etter kvart...

Link to comment
Share on other sites

Leverte søknad på papir i mars til politidistrikt AGDER!! Må kanskje prøve å søke elektronisk i tillegg, for forventer jo egentlig ikke svar på papirsøknaden før om et par måneder 😠

Noen som kjenner til om det går like fortere digitalt, i AGDER, som det beskrives i sør-vest? Mulig det er enklere å bare melde flytting en ukes tid for å få søknaden innvilget i sør-vest🙄og så flytte adressen tilbake igjen når søknaden er innvilget.

Link to comment
Share on other sites

Uforståelig at løsningen samtidig ikke er åpen for våpen til sportsskyting. Og hvorfor kom ikke løsningen allerede for 25 år siden, da alle hadde internett? På den tiden (midten av 90-tallet) forstod jeg heller ikke hvorfor jeg ikke kunne kjøpe en MP3 for en dollar med låten jeg likte, men heller måtte enten kjøpe hele albumet på CD eller laste ned en kopi av MP3-filen. Og det tok lang tid før den bransjen ble tilpasset teknologiutviklingen. Hvorfor er folk så treige?

Link to comment
Share on other sites

At dette har gått alt for tregt kan nok de fleste være enige i.

 

At man i første omgang velger å bare åpne digital søknad for jaktvåpen handler nok om at disse søknadene har enklere saksbehandling, med mindre behov for vedlegg av dokumentasjon.

Dessuten fører det til at mengden innkommende søknader i systemet blir litt lavere i en innkjøringsfase, der man gjør seg erfaringer og kan justere litt underveis. 

 

Den digitale søknadsløsningen som er i drift nå må nærmest ses på som en "live beta test". Systemet er ikke i nærheten av å være ferdig utviklet, men man mente at det allerede nå var godt nok til at det var ressurser å spare på å åpne det opp for bruk.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Vargen said:

Den digitale søknadsløsningen som er i drift nå må nærmest ses på som en "live beta test". Systemet er ikke i nærheten av å være ferdig utviklet, men man mente at det allerede nå var godt nok til at det var ressurser å spare på å åpne det opp for bruk.

Dette.

 

Jeg jobber som konsulent i et selskap som leverer digitale tjenester, veldig ofte til offentlige etater.

 

Det vi har nå er nok hva som kan kalles en MVP (Minimum viable product). Dvs de har sluppet den tidligste versjonen som kan brukes til noe, mens de jobber videre med systemet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Søkte selv med de digitale søknad, og et problem jeg så som førstegangs søker var at man ikke kunne vedlegge vedlegg.

 

Kunne ikke ligge ved medlemskort i den Jeger forening man var medlem eller bilde av FG skap eller andre ting.

 

Tenker det sikkert går hurtigere hos folk der allerede har våpen kort og skal ha et ekstra våpen, da de ikke skal dokumentere alt på nytt , men ser ikke fordelen som første gangs søker, snarer at de vil ta lengere tid, da de skal etterspørrer eller selv søke greier opp man kunne ha lagt ved.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Skaukar skrev (På 2.9.2021 den 21.29):

Prøvde den digitale søknadsportalen før i dag. Måtte ikke skrive inn serienummer på våpenskap, gikk videre uten problem. 

Det jeg lurer på er hvordan man skal søke på våpendel. Jeg fant bare en meny med rifle, hagle og kombi...

Jeg tok en sjanse da jeg søkte om pipe til systemrifla. Huka av for "annet kaliber". I feltet som kom opp skrev jeg hva jeg søkte om. Tenkte vel at her kommer det sikkert beskjed om å levere papirsøknad, og glemte vel hele greia. I dag kom mail med innvilget søknad og krav om kr. 374,- i gebyr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...