Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Med mindre de er tøffe nok til å automatisere prosessen ser jeg ikke at dette blir spesielt mye raskere, en sparer postgangen. Saksbehandler må fremdeles gjøre jobben og når (som her oppe) saksbehandler ved satt på 45%stilling mens bunken øker, er en like langt.

 

 

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Det kunne jo blitt automatisert ganske mye. Koblet dette opp mot politiets arkiv (rulleblad) og er det ingenting, grønt lys. Er det noe så rødt lys eller "ikke så alvorlig", må sjekkes manuelt av våpenkontoret.

For jaktvåpen er det jo bare å koble opp mot jegerregisteret og der har man plass til 6 våpen.

For konkurransevåpen kunne det blitt gjort enkelt ved at en person i en skyteklubb fikk "admin-tilgang" og kunne godkjenne om den og den skytteren faktisk er medlem og har aktivitet etc. Det gjøres jo i teorien den dag i dag, ved et følgeskriv.

Det som muligens måtte blitt gjort "manuelt" ville vært flere enn 6 våpen i jaktgarderoben og "oppgradering" til konkurranseskytter.

Og de 2 siste der er ikke så utbredt akkurat at det ville blitt noe problem.

 

På mange måter ville dette ikke vært så ulikt ATF sitt system med NICS og der håndterer de potensielt 360 millioner mennesker...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt på sida, men prøver meg.

Kjøpte rifle på Finn i Mars i Møre og Romsdal. Bor i Kristiansand. Fikk Rifle og blålapp og alt ser bra ut.

Når bør eg begynne å tenke på å purre opp våpenkortet?

 

Kjøpte forøvrig salong på en butikk her nede med innvilga søknad rundt samme tid. Fikk kortet etter et par veker.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke ut som det er noen bedring i sikte: https://www.nrk.no/innlandet/krever-at-vapensoknader-behandles-elektronisk-for-a-fa-ned-saksbehandlingstiden-1.15155724

Quote

 

Direktoratet har utredet mulige løsninger for digitalisering, men foreløpig er det ikke bestemt hvilken løsning som ønskes og når den kan iverksettes.

Hvor stor jobben blir kommer an på hvilken løsning som velges.

– Før det tas beslutning er det for tidlig å angi omfanget på jobben som må gjøres, sier Hammer.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan foregår godkjenning av våpensøknad? Er det noen som har kjennskap til akkurat hvordan det blir gjort?

 

Går ut i fra at det er noe lignende som dette:

 

1.       Fylle ut søknad på papir.

2.       Sende søknad i posten.

3.       Motta søknad og legge den til sides.

4.       Tolke vanskelig håndskrift og legge inn informasjon på datamaskin.

5.       Sjekke at tilsendt søker ikke er kriminell gjennom noen tastetrykk i politiets database.

6.       Se at søker er registrert i jegerregisteret. (Vedlagt utskrift sammen med søknad)

7.       Se at omsøkte våpen er godkjent til jakt siden formålet er jakt.

8.       Sende ut faktura på søknadsgebyr.

9.       Godkjenne søknad.

10.     Sende søknad i retur til søker.

 

Når jeg da etter 2 uker snakker med våpenkontoret og det da er kommet til punkt 4.

Ja da lurer jeg virkelig på hva som skal skje neste 8 ukene før jeg får tilbake søknaden.

Er ganske sikker på at samtalen med meg tok like mye tid som å fullføre søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis "alle" skal drive å ringe til de  saksbehandlerene som har denne jobben i tide og utide, er det jo ikke rart at det tar tid... Dessuten arbeider de vel som oftest etter samlebåndprinsippet for å være mest mulig effektive slik at de slipper på og avlogging her og der ørten ganger hver arbeidsdag. Enkelte har også andre forvaltningsoppgaver i tillegg. Da de fleste tjenestested ikke har egne våpenkontor (om noen) . Denne funksjonen er underlagt seksjonen som har alle forvaltningsoppgavene i politidistriktet.

Om folk lærer seg å å unngå toppene og planlegger våpenkjøp litt bedre trenger man ikke å vente så lenge. De værste periodene er rett før og rett etter at jakta har begynt og tidlig på vårparten. Dessuten må man ikke glemme at årets situasjon er litt spesiell, grunnet nedstengingen av Politikontorene/stasjonene i vår. -Mange trodde da at det ikke gikk an å få behandlet våpensøknader... men det ble de , tildels ganske raskt også for de som hadde fått med seg at man måtte sende dem i posten. Så etter gjennåpningen kom der nok inn et rush av søknader som de ikke rakk å ta unna før jaktrushet startet.

...vi kan glede oss til 1. okt når 10+/20+ "falì-magasiner" også skal søkes om og det skal skrives ut egen våpenkort på div våpendeler...😑

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, rhb said:

Hvis "alle" skal drive å ringe til de  saksbehandlerene som har denne jobben i tide og utide, er det jo ikke rart at det tar tid... Dessuten arbeider de vel som oftest etter samlebåndprinsippet for å være mest mulig effektive slik at de slipper på og avlogging her og der ørten ganger hver arbeidsdag. Enkelte har også andre forvaltningsoppgaver i tillegg. Da de fleste tjenestested ikke har egne våpenkontor (om noen) . Denne funksjonen er underlagt seksjonen som har alle forvaltningsoppgavene i politidistriktet.

Om folk lærer seg å å unngå toppene og planlegger våpenkjøp litt bedre trenger man ikke å vente så lenge. De værste periodene er rett før og rett etter at jakta har begynt og tidlig på vårparten. Dessuten må man ikke glemme at årets situasjon er litt spesiell, grunnet nedstengingen av Politikontorene/stasjonene i vår. -Mange trodde da at det ikke gikk an å få behandlet våpensøknader... men det ble de , tildels ganske raskt også for de som hadde fått med seg at man måtte sende dem i posten. Så etter gjennåpningen kom der nok inn et rush av søknader som de ikke rakk å ta unna før jaktrushet startet.

...vi kan glede oss til 1. okt når 10+/20+ "falì-magasiner" også skal søkes om og det skal skrives ut egen våpenkort på div våpendeler...😑

 

Så du mener folk skal vente 10 uker uten så masse som en tilbakemelding? Hva om søknaden ikke kom frem? Posten er ikke akkurat til å stole på hele tiden. Skal du da sende inn på nytt etter 10 uker og vente 10 uker til? 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, rhb said:

Om ikke 10 uker... så syns jeg at 2 uker er litt vel raskt. Er jo ikke stort mer enn postgangen det...

 

Søknaden ble registrert mottatt 2 dager etter den ble sendt og etter det stoppet det opp.

Så er derfor jeg lurer på akkurat HVA er det som skjer under en behandling av en søknad. Må være noe noe jeg ikke har tenkt på?

 

Eller er det som noen folk påstår. Det skal ta 10 uker, ikke kan ta 10 uker.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at det er så enkelt at man må vente på at det er sin tur. Og så bruker man samlebåndprinsippet på hver enkelt operasjon(tyde/skrive inn elektronisk/kontrollere dokumentasjon og vedlegg,/vandel osv)og først da fullfører man behandlingen av hver enkelt søknad for seg, og melding/avslag sendes til søker. Er nok bare i perioder med lite å gjøre at man tar en og en søknad og fullfører behandlingen fortløpende. Det ville jo ikke bli oppfattet som særlig rettferdig om man hver dag skulle prioriterere akkurat de søknadene som kom inn idag og at alle de som man ikke rakk skulle saksbehandlerene pusle med sånn innimellom...

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Gromguten said:

Litt på sida, men prøver meg.

Kjøpte rifle på Finn i Mars i Møre og Romsdal. Bor i Kristiansand. Fikk Rifle og blålapp og alt ser bra ut.

Når bør eg begynne å tenke på å purre opp våpenkortet?

 

Kjøpte forøvrig salong på en butikk her nede med innvilga søknad rundt samme tid. Fikk kortet etter et par veker.

 Ta kopi av blåkopien, saksbehandler i M&R har det med å bruke nok tid... 

5-10dobbling av behandlingstid siden det ble effektivisert. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, jalla said:

Leverte søknader 10.9, fikk epost i dag 15.9 at de var godkjent og bare å betale. 

Synes det er mer enn godkjent! 

Politikammeret i Sandnes gjør en god jobb. 

Når det ikke dreier seg om en førstegangssøknad burde det ikke ta lenger tid.

At førstegangssøknader tar lengre tid kan jeg godt forstå.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Daniel. said:

 

Søknaden ble registrert mottatt 2 dager etter den ble sendt og etter det stoppet det opp.

Så er derfor jeg lurer på akkurat HVA er det som skjer under en behandling av en søknad. Må være noe noe jeg ikke har tenkt på?

 

Eller er det som noen folk påstår. Det skal ta 10 uker, ikke kan ta 10 uker.


Du får ha de unnskyldt at du ikke slipper til i toppen av bunken, de skjønte sikkert ikke at det var Kong Daniel den allmektige som er den eneste som teller her på jord. Å ringe etter 2 uker når estimert behandlingstid er 10 uker er en alvorlig egoistisk sløsing av deres tid.
Så mye som jeg selv vet hvor forbaska lenge 10 uker er å vente, så er det til syvende og sist ikke de få saksbehandlerne som sitter der sin skyld at ting tar tid. Systemet er tungrodd til å begynne med og de er alt for få.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, vass said:


Du får ha de unnskyldt at du ikke slipper til i toppen av bunken, de skjønte sikkert ikke at det var Kong Daniel den allmektige som er den eneste som teller her på jord. Å ringe etter 2 uker når estimert behandlingstid er 10 uker er en alvorlig egoistisk sløsing av deres tid.
Så mye som jeg selv vet hvor forbaska lenge 10 uker er å vente, så er det til syvende og sist ikke de få saksbehandlerne som sitter der sin skyld at ting tar tid. Systemet er tungrodd til å begynne med og de er alt for få.

 

Tror du virkelig ikke får med deg poenget her. Uten noe tilbakemelding er det umulig å vite om søknaden i det hele tatt har kommet frem til våpenkontoret.

Du kan ikke forvente at folk skal vente 10 uker uten noe tilbakemelding. Hva mener du er rett tid å vente før du får noe livstegn?

Jeg vil ikke til toppen av bunken, søknader må selvfølgelig behandles i rett rekkefølge mest mulig effektivt.

 

Men jeg har stilt spørsmål om det er noe tidkrevende arbeid som må utføres i samband med å godkjenne en søknad. For jeg ser ikke hva det skal være.

Stemmer det som skrevet over? Spesielt jaktvåpen hvor det bare er 3 sjekkpunkter: vandel, jegerprøve og om våpen er godkjent for jakt. 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Daniel. said:

Men jeg har stilt spørsmål om det er noe tidkrevende arbeid som må utføres i samband med å godkjenne en søknad. For jeg ser ikke hva det skal være.

Stemmer det som skrevet over? Spesielt jaktvåpen hvor det bare er 3 sjekkpunkter: vandel, jegerprøve og om våpen er godkjent for jakt. 


Annet enn å tyde kråkeskrift er det nok ikke noe tidskrevende arbeid som må utføres.
Men når backloggen er 10 uker, og de aldri kommer til å få resurser til å komme ovenpå så har det ingen betydning for behandlingstida, de bruker ikke 10 uker på din søknad, den ligger i bunken i 9 uker, 4 dager og 6.5 timer før den blir gjort noe med

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mas-36 said:

Syns USA har bedre løsning jeg. Butikk ringer politiet og spør er denne personen kriminell? Nei, ikke det? Ok da kan han kjøpe våpen. FY faen så enkelt ;)

Sveits er bedre. Gå til politiet så får du et kort der det står du ikke er kriminell. Så er det fritt frem å kjøpe våpen uten videre om og men i butikken.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mas-36 said:

MASSE fattigdom, mye rassisme og forskjeller i folket.

I Statene bor ca 38 millioner av innbyggerne i campingvogner. Det er et stort klasseskille. Ca 6% av befolkningen "eier" landet. Veldig mange lever fra hånd til munn. Kollektivtrafikk finnes nesten ikke - bilen er din beste venn. Mange har ikke sykeforsikring. Så alle samfunnsproblemene er veldig sammensatt. 

Link to comment
Share on other sites

@Vapenskjold Nettopp. Det er ikek tilgangen på våpen men folket som er problemet med USA ;) I nabolandet dems i nord er våpen like lett å skaffe og det er minst like mange våpen, men der brukes de oftest til det de skal brukes til jakt og kos/konkurranseskyting. Klart noen som bruker de til feil ting der også men slik vil det være overalt.

Link to comment
Share on other sites

@Mas-36Ja det handler stort sett om hvilken våpenkultur man har i forskjellige land. 

Ble kastet ut av et amerikanske forum en gnag fordi jeg kom i skade for å fortelle at det kunne i kke dette meg inn å gå væpnet i skogen 
hvis jeg ikke var på jakt og det var jaktsesong. 
Kronen på verket var vist at jeg isteded for å skyte etter mennesker som kom til bålplassen min i skogen, ville by dem på kaffe....sånn gikk det ikek an å oppføre seg!
 

 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tjukkas said:

@Mas-36Ja det handler stort sett om hvilken våpenkultur man har i forskjellige land.

Helt klart våpenkultur og annen kultur. Mens de i USA fortsatt er litt "steinalder" og skyter folk som går over eiendommen sin eller kommer bort til deg ved bålplassen i skogen. Har vi andre blitt mer "siviliserte" de siste 200? år ;)

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Ei tohi varjata said:

Det er absolutt ikke like lett å kjøpe en neve håndvåpen i Canada som i USA (føderalt, dvs minstekrav til erverv). I tillegg er det helt andre regler for eierskap, eierbytte, og registrering i Canada enn USA (føderalt, dvs minstekravene som gjelder over alt). For ikke å nevne AR o.l

 

Ole

Derfor jeg foretrekker å sammenligne med Sveits, de har en veldig lik (på mange måter enda mer liberal) våpenpolitikk som USA. Men uten problemene det innebærer for Amerikanerne. Det er 100% et sammfunnsproblem, som allerede er skissert; ekstrem økonomisk forskjell/klasseforskjeller, veldig lite sosial støtte, som gjør at livet blir veldig usikkert og farlig for hvermannsen. Dette blandet med et litt annet syn på hva som er akseptabel våpenbruk. Nå skal jeg ikke kommentere om dette med våpen til selvforsvar, men selv dette er jo noe som utnyttes helt fint i andre land, som CZ for eksempel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/13/2020 at 9:12 PM, Mas-36 said:

Men hvordan vil en digital våpensøknad virke? Via Altinn? E-post? Må jo være noe alle har. Blir det via ÆPP kommer jeg til å slutte å kjøpe og selge våpen. Da blir ting levert butikk eller politiet når jeg ikke skal ha de lenger.

Jeg har latt meg bli fortalt at de hadde valget mellom å satse på en heldigital eller en halvdigital løsning, hvor den heldigitale var papirløs fra vugge til grav. Noe dyrere, men 90% reduksjon i tid. Halvdigital vil gi 50% reduksjon i tid. I tillegg vil det jo avskaffe steinalder skjemaet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Mas-36 said:

Kortere behandlingstid er bra det, men til hvilke pris? Ser å prisen har økt de siste 2 årene. Skal den nok en gang øke 50% eller mer pga digitalisering blir det dyrt for oss som ikke har samme våpen i 50 år :P

Dessverre har ikke digitaliseringen gitt etaten noen økte tilskudd, så de må prøve å stable dert systemet på beina med de bevilgningene de har og bruker.

Fare for at digitaliseringen kan gi noe økt gebyr vil jeg tro ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...