Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

On 10/5/2020 at 3:34 PM, Rambol72 said:

Leverte søknad 17 september på Grønland politistasjon (Oslo), 2 oktober lå innvilget søknad i postkassa med krav om innbetaling. Brevet fra politiet er datert 25 september. Som den GGG jeg er så burde jeg kanskje klage over at dette gikk aaaaaltfor kjapt :-) 

Skal de inn til Grønland fortsatt?

 

Jeg fikk beskjed om at Oslo sitt våpenkontor var Asker politistasjon. Hadde jeg visst jeg kunne gått på Grønland kunne jeg bare tatt den raske turen innom..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, m00se said:

Skal de inn til Grønland fortsatt?

 

Jeg fikk beskjed om at Oslo sitt våpenkontor var Asker politistasjon. Hadde jeg visst jeg kunne gått på Grønland kunne jeg bare tatt den raske turen innom..

 

 

Våpensøknader kan vel leveres til hvilken som helst politistasjon? Så blir den videre sendt til rett stasjon derfra.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Rausheim said:

I følge forvaltningsloven er det vel maks 3mnd og hører man ikke fra dem at det tar lengre enn 3 mnd, skal det defacto godkjennes.

 

Nope, slik er det nok ikke. Du skal få få et foreløpig svar etter 3 uker, men for øvrig finnes det få tidsfrister det offentlig forholde seg til...

Link to comment
Share on other sites

Snakket med våpenkontoret i dag.Søknaden min ligger der den,pluss to til....De har en person i arbeid,en sykemeldt/permisjon,og en i "Gjemmekontor".Dessuten har de fått streng beskjed om å prioritere dødsbo,her var det snakk om tusenvis av våpen...De beklager,og håper på mer mannskap.

Link to comment
Share on other sites

@Sollie 

Det var merkelig. Da jeg sendte mail til kontoret i Trondheim i uke 50 fikk jeg beskjed om at de var i gang med søknader innkommet uke 42 (da min søknad ble registrert). Jeg fikk da også beskjed om godkjenning samme uke. Dette var to søknader på hagler, og jeg hadde våpen fra før. De sa også at behandlingstid var økt til 10 uker, dette pga. pålagt fokus på våpen fra dødsbo.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Edin said:

@Sollie 

Det var merkelig. Da jeg sendte mail til kontoret i Trondheim i uke 50 fikk jeg beskjed om at de var i gang med søknader innkommet uke 42 (da min søknad ble registrert). Jeg fikk da også beskjed om godkjenning samme uke. Dette var to søknader på hagler, og jeg hadde våpen fra før. De sa også at behandlingstid var økt til 10 uker, dette pga. pålagt fokus på våpen fra dødsbo.

Var det jakt- eller konkurransevåpen du søkte om? Kan det være separate køer for disse? Jeg leverte søknad om konkurransevåpen (ikke førstegangs) i uke 45, sendte epost med spørsmål om status og forventet behandlingstid i går ettermiddag, og fikk svar veldig kjapt:

Quote

Vi mottok din søknad i uke 45 og jobber nå med uke 39. vi har for øvrig 7-12 ukers saksbehandlingstid, men nå for tiden nærmer den seg 12 uker.

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Sollie said:

Var det jakt- eller konkurransevåpen du søkte om? Kan det være separate køer for disse? Jeg leverte søknad om konkurransevåpen (ikke førstegangs) i uke 45, sendte epost med spørsmål om status og forventet behandlingstid i går ettermiddag, og fikk svar veldig kjapt:

 

 For min del var det jaktvåpen - type småvilt. Det er ikke utenkelig at et årsverk benyttes til sortering av søknader. En bunke for jakt og en bunke for konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@WakdarTidene på nettsida oppdateres sjelden, de kan ikke stoles på. Akkurat nå er det 12 uker for jaktvåpen, og litt mer for konkurransevåpen. En i min klubb fikk svar i går etter 14 uker. Det som er synd er at lengre behandlingstid for konkurransevåpen forklares med at mange søkere ikke legger ved den dokumentasjonen som kreves.

Link to comment
Share on other sites

@Sollie Faktisk har de vært ganske så flinke med å oppdatere behandlingstidene sine. Det jeg fikk til svar i November var høyt antall søknader på våpen ettersom folk skal ha våpen oftere da enn på sommeren, hjemmekontor og fravær pga Covid-19 nå. Dette kommer fra saksbehandler Møllersen på våpenkontoret i Trøndelag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sannsynligvis.
Søkte på en til revolver og 3 jaktpiper i august, deretter ei rifle i oktober og så enda ei jaktrifle i november. Skrev på de to siste søknadene at det bare var å legge dem i bunken med de andre, men neida. Fikk de fire første i romjula, så ny runde i januar og venter fremdeles på siste rifla. 

Når jeg snakket med saksbehandler så var dem klar over at det lå to nye søknader i bunken, men de ville ikke la meg snike i køen... Det hadde tatt dem 20 sek å godkjenne to ekstra jaktrifler når jeg hadde plass i garderoben...

Link to comment
Share on other sites

Leverte inn søknad på ny matchpistol i dag i Lillesand (går videre til Kristiansand for behandling)
Hyggelig betjent informerte om lang behandlingstid.
Så kanskje er jeg heldig og  har ny pistol til innendørs vintersesong i 2022?
Savner den lokale lensmannen der jeg bodde før, behandlingstid max en uke.....

Det sprekeste var når jeg kjøpte siste productionpistolen.
Var innom for å levere søknad, men fikk kaffekopp mens lensmannen sjøl stempla og signerte, tok 5 minutter.
Deretter telefon til Rogne Våpen, Shadow 2 var på lager, hoppet i bilen og kjørte nordover til Heimdal.
Hjemme igjen til middag med ny pistol  :)

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...