Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Sør-Øst politidistrikt.
Leverte søknad (jaktvåpen) lokalt her i Vestfold d. 11/2 - deretter gikk den med internpost til Skien for behandling. Søknad ble godkjent 3/3.
Uansett om det er 3 uker eller 12, så er vi heldige her til lands. En kompis i Sør Afrika fikk akkurat tilbake godkjent søknad etter 14 måneders behandlingstid....og han er definitivt ikke førstegangskjøper.

Link to comment
Share on other sites

Sør-Vest politidistrikt, Sandneskontoret: registrert 25. februar, godkjent 5. mars 😊(hadde våpenkort fra før).

Men jeg registrerer at det er våpenkontor andre steder som begynner å puste oss i nakken nå. Og godt er det!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte ny blaser i februar 2020, våpenforhandleren sendte avgårde sin del av søknaden til politiet samme veka som eg kjøpte våpenet. I mellomtida har eg sendt email med kopi av min del av søknaden til mitt våpenkontor (odda) og forhandleren har sendt kopi til sitt... For eit par dager sia kom våpenkortet,,, eit år etterpå.

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

Har noen fått innsikt i på hva som er årsaken til den store forskjellen i behandlingstid?
Ligger svaret i bemanning, prioritering eller varierende og tidkrevende studie av søkernes behov og rulleblad?
Eller sitter det politimestere som har en pervers glede av å trenere søknadsbehandling lengst mulig?

Jeg flyttet til Agder for trekvart år siden, og er kommet til et politidistrikt som tydeligvis har klar norgesrekord i lang behandlingstid.
En nedtur når jeg tenker på at den lokale lensmannen der jeg bodde tidligere, brukte maks ei uke, og ved ett tilfelle 15 minutter på å behandle og innvilge søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Statsråd Mæland sa i Stortinget i dag at man regner med å ha på plass digitaliserte søknader om jaktvåpen innen 1. september i år.

POD samarbeider med Brønøysundregistrene om dette.  Andre våpensøknader kommer senere.

Neste fase er å utvikle et nytt våpenregister og det vurderes om Brønøysundregistrene kan drifte dette for Politiet.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Møre og Romsdal: snart 7 uker nå, begynner nesten å bli nervøs for at det er noe galt men vil ikke ta sjansen på å mase heller. Kan egentlig ikke forstå at de skal være overarbeidet heller for all konkurranseskyting ligger jo vent grunnet corona, og jaktsesongen er langt unna. Så hva skjer?

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Longshot said:

Møre og Romsdal: snart 7 uker nå, begynner nesten å bli nervøs for at det er noe galt men vil ikke ta sjansen på å mase heller. Kan egentlig ikke forstå at de skal være overarbeidet heller for all konkurranseskyting ligger jo vent grunnet corona, og jaktsesongen er langt unna. Så hva skjer?

Behandlingstiden i Møre og Romsdal har vært 10 uker i 3 år nå, ingen grunn til å mase helt enda.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, vass said:

Behandlingstiden i Møre og Romsdal har vært 10 uker i 3 år nå, ingen grunn til å mase helt enda.

Min frykt er at mailadressen på skjemaet var uleselig (grunnet et mikroskopisk felt), og varsel om våpengebyr sendes vel nå på mail som standard. Så om gebyret ikke er betalt innen en måned makuleres søknadene... eller? Mulig jeg bekymrer meg unødig, men jeg innbiller meg at dette ha gått raskere før. 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Longshot said:

Min frykt er at mailadressen på skjemaet var uleselig (grunnet et mikroskopisk felt), og varsel om våpengebyr sendes vel nå på mail som standard. Så om gebyret ikke er betalt innen en måned makuleres søknadene... eller? Mulig jeg bekymrer meg unødig, men jeg innbiller meg at dette ha gått raskere før. 

Det hender de glemmer å sende e-post, har opplevd det to ganger i Trondheim i hvert fall. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Longshot said:

Min frykt er at mailadressen på skjemaet var uleselig (grunnet et mikroskopisk felt), og varsel om våpengebyr sendes vel nå på mail som standard. Så om gebyret ikke er betalt innen en måned makuleres søknadene... eller? Mulig jeg bekymrer meg unødig, men jeg innbiller meg at dette ha gått raskere før. 

Gjør de? Jeg fikk ihvertfall i posten i fjor høst. (Også M&R.) Har en søknad inne nå som er 6 uker gammel. Den i fjor høst tok det 7 uker før jeg fikk krav om innbetaling, og godkjent søknad i postkassen etter 8 uker.

Link to comment
Share on other sites

On 4/15/2021 at 11:18 AM, Longshot said:

Møre og Romsdal: snart 7 uker nå, begynner nesten å bli nervøs for at det er noe galt men vil ikke ta sjansen på å mase heller. Kan egentlig ikke forstå at de skal være overarbeidet heller for all konkurranseskyting ligger jo vent grunnet corona, og jaktsesongen er langt unna. Så hva skjer?

Slapp av, hun bruker 10 uker. Alltid.

Link to comment
Share on other sites

I dagens NRK.no langer Emilie Enger Mehl (Sp) og en polititillitsmann ut mot "NÆR-politireformen":

 

https://www.nrk.no/innlandet/naerpolitireformen-rammer-lensmenn-i-distriktene_-emilie-enger-mehl-tar-saken-i-stortinget-1.15462040

 

Den kan det sikkert sies mye om, og det blir jo gjort.

 

Men det var bildet som jeg fant interessant.

 

Er det ikke vårt "kjære" søknadsskjema (i moderne byråkrati er vel dette så antikvarisk og "verneverdig", at Riksantikvaren forbyr omlegging til data?), med gjennomslagsordning, som hun holder i hånden?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/16/2021 at 12:27 PM, Chiefen.v-2 said:

Slapp av, hun bruker 10 uker. Alltid.

Da kom det brev om innvilget søknad, dagen før det var gått åtte uker. Noterer meg at det var en ny saksbehandler, kan det muligens være forklaringen på at de har gått tilbake til å bruke vanlig post?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
31 minutes ago, vass said:

Du vet, i det offentlige er det veldig mange som er ansatt men få som faktisk jobber.

Ja, feks på sykehus og i kommunehelsetjenesten. Vi bare drikker kaffe når vi ikke halvsover. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ehymaiin said:

21 uker nå. Skulle ta 14-16, kan ikke skjønne at de kan være lønnsmottagere.

Leverte i Oktober og venter enda i spenning på om det kommer svar før jakta begynner. Får prøve meg på prisavslag siden rifla er fjorårets model 🙈

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Sakoen75 said:

Leverte i Oktober og venter enda i spenning på om det kommer svar før jakta begynner. Får prøve meg på prisavslag siden rifla er fjorårets model 🙈

Er jo lov å håpe. Er flaut når du sier til selgere at du venter på godkjenning. også tar det 7uker mere en forventet og det jeg skulle kjøpe ble solgt! Er jo meget tragisk mener jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ehymaiin said:

Er jo lov å håpe. Er flaut når du sier til selgere at du venter på godkjenning. også tar det 7uker mere en forventet og det jeg skulle kjøpe ble solgt! Er jo meget tragisk mener jeg.

Kjøpte nettopp en rifle. Selger fikk pengene. Jeg fikk rifle og utlånserklæring. Uproblematisk. Kjøpte også to i mai 2020. Papirene kom etter 7 mnd og 2 uker. Også her utlånserklæring. Irriterende - ja. Men ikke mye arbeid.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, nhd said:

Kjøpte nettopp en rifle. Selger fikk pengene. Jeg fikk rifle og utlånserklæring. Uproblematisk. Kjøpte også to i mai 2020. Papirene kom etter 7 mnd og 2 uker. Også her utlånserklæring. Irriterende - ja. Men ikke mye arbeid.

Nei, sålenge man har våpenkort på kaliber så utlånserklæring er en mulighet så er det greit. 
 

Link to comment
Share on other sites

Det mest frustrerende er at jeg ikke vet om de i hele tatt har mottatt søknaden nå etter 6+ måneders venting.

Har nå fornyet utlåns papirer minst 6 ganger (må somregel gjøre det før de fire uke er utgått) og når det går ca to timers kjøring for å fornye stempelet og underskriften blir det litt styr.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Sakoen75 said:

Det mest frustrerende er at jeg ikke vet om de i hele tatt har mottatt søknaden nå etter 6+ måneders venting.

Har nå fornyet utlåns papirer minst 6 ganger (må somregel gjøre det før de fire uke er utgått) og når det går ca to timers kjøring for å fornye stempelet og underskriften blir det litt styr.

 

Er nå bare å spørre dem om de har mottatt søknaden.

Edited by Mentagor
Link to comment
Share on other sites

Da man tenkte man skulle være tidlig ute så leverte jeg våpensøknad i dag. Spurte derfor konstabelen i luka om hvor det var lengre tid nå pga covid eller om dette var noe som faktisk ikke var påvirket av pademien :) Svaret jeg fikk var ett hånete glis og "Du får nok søknaden tilbake en gang nærmere jul i beste fall, ellers så er vel søknads tienden opp til 24 MÅNEDER". Nå har jeg vel aldri hatt problemer med lensmann /dame /wahttever men jeg ble faktisk litt irritert når jeg kom ut. Var det en som hadde en dårlig dag eller kan de faktisk bruke ubegrenset tid om det er ønskelig..... 

Link to comment
Share on other sites

2020 - 1,3 mill i skatt og enda har de ikke ressurser til å få ett digitalt system som hjelper begge parter :) Fra morro til alvor, jeg leverte en søknad den 26.04.21 og fikk beskjed att det kanskje tok 4 men han han trodde 3. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, 700R said:

2020 - 1,3 mill i skatt og enda har de ikke ressurser til å få ett digitalt system som hjelper begge parter :) Fra morro til alvor, jeg leverte en søknad den 26.04.21 og fikk beskjed att det kanskje tok 4 men han han trodde 3. 

Greit å betale når man ser fremgang i systemer, men når ting ikke forandrer seg fra 19 pil og bue, men penga flyr ut av landet demper det "gleden". Satser på att han hadde en dårlig dag, og att 1 uke i verstefall er + - variasjonen. "24 uker er rett og slett drøyt!

Link to comment
Share on other sites

For å ikke kapre tråden helt, men ..

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-vapentillatelse/saksbehandlingstider-vapensoknad/

klikker dere inn på linken ser dere behandlingstider der dere bor akk nå.

MEN og dette er ett stort MEN. Kan man sende søknaden i brev til ekempelvis Finnmark på egen regning ? For å få fortgang i søkningen ?

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, SNØ said:

MEN og dette er ett stort MEN. Kan man sende søknaden i brev til ekempelvis Finnmark på egen regning ? For å få fortgang i søkningen ?


Nei. Søknaden behandles i det politidistriktet du er bosatt. Du kan selvfølgelig sende den til Finnmark, men de kommer bare til å videresende den til ditt distrikt for behandling. Noe som vil føre til at det tar enda lenger tid.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest ett sted at ihht. forvaltningsloven har de maksimalt 3 uker. Tar det lengere tid må de gi beskjed skriftlig med gyldig grunn, hvorvidt lite resurser er gyldig grunn er vel noe som kan diskuteres, da det antageligvis ikke har vært en søknad i Oslo PD (nå øst) som har blitt behandla på under 3 uker de siste 10 årene. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Dodraugen said:

Mener å ha lest ett sted at ihht. forvaltningsloven har de maksimalt 3 uker. Tar det lengere tid må de gi beskjed skriftlig med gyldig grunn, hvorvidt lite resurser er gyldig grunn er vel noe som kan diskuteres, da det antageligvis ikke har vært en søknad i Oslo PD (nå øst) som har blitt behandla på under 3 uker de siste 10 årene. 

Ja, § 11 a for den som er interessert.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10

 

Det er bare de siste årene nå de faktisk har fulgt denne loven med å gi et svar om at "dette tar lengre tid". Tidligere ante man ingenting....

Link to comment
Share on other sites

Loven er klar, men det spørs vel om vi, i praksis, ønsker at de skal bruke tid på midlertidige svar:wink:

 

Kanskje, hvis det en gang kommer et elektronisk søkesystem, der kontaktinfo ligger i systemet og det er bare å klikke send på en standardtekst...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...