Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

5 hours ago, joska said:

 

Det ville eg ha gjort. 9mm er både tillatt iht til NSF sitt reglement og er - i alle fall der eg har ferdast - kanskje det mest benytta kaliberet i grovfelt. Men eg har fått med meg at ikkje alle er like kranglevorne som meg :)

Jeg fikk avslag på 9mm til bruk i grovfelt. Jeg klaget vedtaket inn til POD og fikk for ett par uker siden avslag fra dem også! Det at 9mm er innenfor kravet i NSF sitt reglement gir de blanke f... i. NSF er den som bør ta kampen tenker nå jeg...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, jsbmc skrev:

Planen er å klage på bruksområde så fort den er godkjent (mer eller mindre), vet ikke om det fører frem eller hvor mulig det er for de å endre bruksområde senere

Hvis de ikke vil godkjenne 9mm til grovfelt når du søker, hva får deg til å tro at de vil godkjenne det etterpå?

 

Nei, NSF må komme på banen og avklare at kompendiet er ment som veiledning, men loven er fasit.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her burde forbundet vært på banen, men når man ser hvordan de ser på den "useriøse cowboy-skytinga" som kalles feltskyting og de merkelige regelendringene de har foreslått der, ville jeg ikke holdt pusten for lenge.

 

Jeg har alltid lurt på hvorfor den ekstra 9mm man kan skaffe seg til grov skal være grunnlag for krangling hos politiet, du har jo muligheten til å kjøpe 54 (fra hukommelsen) andre våpen (inkl 4-5 9mm pistoler) i andre forbund enn kun NSF...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje fordi man heller vil skyte med en 6" 1911 i 9mm med avtrekksvekt på 1100 gram fremfor en Walther i .38 til Grovfelt.

Kanskje man ikke har lyst til å være medlem i andre forbund enn NSF. Kanskje man har tilgang til grisebillig 9mm ammo og på den måten holde kostnadene nede ved å ha to 9mm pistoler.

 

Eller kanskje grunnen bare er at man ikke godtar at forvaltningen lager sine egne regler.

Edited by Anonymrifle
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at skytterorganisasjonene deler opp sporten i forskjellige klasser, med forskjellige regler for hva som er tillatt av kalibre, våpen og utstyr. Dette sikrer at man konkurrerer på forholdsvis like vilkår. Jeg skjønner derimot ikke helt hvorfor politiet skal knytte våpen direkte til klasser. Hvilken betydning har det om jeg har fire våpen av forskjellig kaliber til fire forskjellige klasser, eller fire 9 mm til grovfelt? Behold aktivitetsnivåene, men uten tilknytning til klasser, slik at nybegynnere får ikke ha håndvåpen, rekreasjonsskyttere 4 våpen uansett type, mosjonsskyttere 10 våpen, konkurranseskyttere 25 våpen, med mulighet til flere ved begrunnet behov. Mindre administrasjon, enklere behandling, mindre klager, samme samfunnssikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

På 14.5.2020 den 14.14, Eldhannas skrev:

Jeg skjønner at skytterorganisasjonene deler opp sporten i forskjellige klasser, med forskjellige regler for hva som er tillatt av kalibre, våpen og utstyr. Dette sikrer at man konkurrerer på forholdsvis like vilkår. Jeg skjønner derimot ikke helt hvorfor politiet skal knytte våpen direkte til klasser. Hvilken betydning har det om jeg har fire våpen av forskjellig kaliber til fire forskjellige klasser, eller fire 9 mm til grovfelt? Behold aktivitetsnivåene, men uten tilknytning til klasser, slik at nybegynnere får ikke ha håndvåpen, rekreasjonsskyttere 4 våpen uansett type, mosjonsskyttere 10 våpen, konkurranseskyttere 25 våpen, med mulighet til flere ved begrunnet behov. Mindre administrasjon, enklere behandling, mindre klager, samme samfunnssikkerhet.

 

Du kan drømme. 
Men våpentillatelse spesielt på håndvåpen i Norge er og forblir behovsprøvd - har du ikke et dokumenterbart behov så skal du ikke få erverv på et håndvåpen. Det er slik våpenloven er utformet, basert på et universalt politisk ønske fra Stortinget og de politiske partiene. 
Men den skal håndheves etter lovens utformelse og ikke etter valgfrie tolkninger fra POD og diverse våpenkontorer. 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, BarsL skrev:

Oslo Politidistrikt. Jaktrifle nr. 2. Søknad inne 18/3 - godkjenning i postkassen 15/05. 8,5 uker da ca. Ikke veldig imponerende all den tid jeg vil tro trykket har vært lavt i denne perioden....  

Irriterende uforutsigbart!

Min siste søknad Til våpenkontoret Oslo, mottatt 20/4 ferdig behandlet og stemplet 30/4. Så kommer tiden med sneglepost i tillegg. Vanskelig å planlegge når behandlingstiden er så ujevn, bare å levere og krysse fingrene for at man er heldig...

Link to comment
Share on other sites

On 4/16/2020 at 10:54 AM, jsbmc said:

Første våpensøknad levert i dag, spent på hvor lang tid Oslo PD bruker! 

Da var våpensøknadene godkjent, noe under 6 uker. 

 

Med unntak av at jeg fikk beskjed om at det kom til å bli avslag på 9mm grovfelt (fikk byttet til militær) er jeg imponert over Oslo PD. Hadde forventet lenger behandlingstid enn dette! Alle 4 søknader godkjent👍🏼

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd i Agder politidistrikt i det siste? Står 10-15 uker behandlingstid på nettet, fatter ikke at det kan ta så lang tid om all nødvendig dokumentasjon++ er med.... 

Har folk erfaring med at tidsestimatene oppgitt på nettet stemmer ganske greit, eller går det ofte litt raskere?

Link to comment
Share on other sites

Politiet i Haugesund er rimelig raske. Søknaden gjaldt kjøp av brukt våpen med all informasjon innfylt fra både kjøper og selger i søknaden. Levert inn på onsdag - mail med godkjenning kom dagen etter!

Link to comment
Share on other sites

På 4.6.2020 den 13.36, Panther skrev:

Noen som vet hvordan de ligger ann med digitaliseringsprosessen med våpensøknader? Om det i det hele tatt er noe som er begynt på.... Oppimot 15 uker behandlingstid er en skam. 

Jaa, en i naboklubben jobber på IKT forvaltning i politiet, og sist jeg pratet med han(like over nyttår?) mener jeg å huske han sa de var ganske klar med en pilot til intern testing. 

Så det jobbes visst greit med det skjønte jeg.

 

Så gjenstår det bare å se om de går for heldigitalt ell halvdigital løsning da...

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/6/2020 at 4:35 PM, Arenor said:

Sendte søknad 9. januar, fikk brev datert den 20. januar om at søknaden var mottatt 15. januar, og pga stor pågang måtte beregne en behandlingstid på 3-4 måneder. Fikk nytt brev 3. februar med godkjent søknad. Dette er sør-øst politidistrikt.

Fikk våpenkorta 18. mai. Egentlig positivt overraska over tidsbruken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

8 uker på Øst politidistrikt fra søknad sendt i posten til godkjente søknader lå i postkassen. Måtte bytte fra 9mm grovpistol til Militærfelt da. Fikk en mail så var det i boks. Veldig fornøyd egentlig. Ringte de etter 4 uker, da sa de at det kom til å ta minst 8 uker til, kanskje lengere tilogmed mtp ferie osv. Passer perfekt nå som det snart er ferie og konkurranser. 🌞😎

 

Edit: Søkte forresten på håndvåpen. 

Edited by Easykimpin
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sendte søknaden min 26/6-2020, og fikk akkurat SMS fra Politiet i Tromsø om at mine 6 søknader  klar til innvilgelse, og med kontonummer til innbetaling av gebyr på kr 748. (halv pris siden jeg har hatt våpenkort fra før).

Tok altså 4 uker hvis man regner med postgang til Tromsø. De forespeilet 4-6 ukers behandlingstid,
 

Link to comment
Share on other sites

Innlandet politidistrikt, søknad mottatt 18. juni og godkjent 23. juli altså ca fem uker. På hjemmesiden stod det at vi kunne forvente 12 ukers behandlingstid så dette var mye raskere enn forventet. Midt i ferietid og alt. Nå rekker jeg å skyte inn børsa før jakta :-)

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, WaltherQ skrev:

Siste runde for meg tok 4 uker ifra jeg sendte brevet til jeg hadde det innvilget og i hendene.
Dette var hos Øst, de andre gangene har det tatt 10 uker på dagen. 

4 uker ?. Har folk sluttet å søke om våpen eller har de oppbemannet ?

Gode nyheter uansett.

Link to comment
Share on other sites

Mye tid gå  nå til postgang også. 

Først få politiet til å sende søknadspapirenene i posten. 
Mottar dem etter en uke. 
Fyller dem ut, og sender tilbake til politiet per post. 
Vente 4 uker på "behandling" - Får melding på SMS om betaling av gebyr. 
Vente en ny uke på at papirene skal komme i posten. 
Sende papair videre i posten til selger som fyller inn sin del, og returnerer våpen pluss din gjenpart tilbake til deg per post. 
Så kommer vel våpenkort forhåpenbtlig en kan om noen måneder per post. 

Så 4 ukers behandlingstid, og 4 uker postgang før man har et våpen i hende. 
Kalenderen sier meg at vi lever i 2020. Dette kunne vært gjort via en app. 

Nå elveres også posten over det ganske land 3 og 2 ganger i uka alt etter hvilekn uke man er i. 

I 1990, før vi fikk internett, tok prosessen 5 minutter på det lokale lensmanskontoret....



 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har noen erfaring med å søke i Møre og Romsdal for tiden? Ser ut til at alt går til Elnesvågen nå?
Behandlingstiden har stått statisk på 10 uker i et år nå tror jeg, men vet ikke hvor ofte det eventuelt blir oppdatert og hva realiteten faktisk er.

Link to comment
Share on other sites

On 6/8/2020 at 7:30 AM, Razorback said:

Jaa, en i naboklubben jobber på IKT forvaltning i politiet, og sist jeg pratet med han(like over nyttår?) mener jeg å huske han sa de var ganske klar med en pilot til intern testing. 

Så det jobbes visst greit med det skjønte jeg.

 

Så gjenstår det bare å se om de går for heldigitalt ell halvdigital løsning da...

 

 

Hvis de i det minste går for en løsning der man kan skanne søknaden og sende den inn digitalt. Så sparar man inn 4 uker bare i postgang om man ikke kjøper i en lokal butikk. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man bør ha som utgangspunkt at de ansatte ved våpenkontorene (som ansatte ved andre offentlige kontorer) ønsker å gjøre en så god jobb som mulig. Som ellers i samfunnet er de «utsatt» for sentralisering, omorganisering osb. Ofte fører dette til at «noen» får dårligere tid til enkelte oppgaver (les: nedprioriteringer), og opplevd service oppfattes dårligere av oss derute. Jakt/skyting er ikke sikkert det som står øverst på prioriteringslista heller. Og når Norges Skytterforbund åpenbart gir feilaktige innspill (og ingen sporbar iver etter å korrigere) til utarbeidelsen av Våpenkompendiet, så gjør ikke det situasjonen noe enklere – for noen av partene. Er tross alt fornuftige ansatte som prøver å gjøre sitt beste, kanskje grunn til å tenke litt på dét også.

Edited by BC.Airn
skrivefeil
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...