Jump to content

Politiet skal kontakte 2000 våpeneiere i Troms?


stefan

Recommended Posts

OK. Men det blir på en måte der du ikke slipper unna uten litt hjernearbeid. Du får tre eksempler der du må fylle inn siste del selv:

 

Det handler om naturlige menneskelige handlinger. Det koker alltid ned til de primitive instinktene som driver oss.

 

1. Hvis du rekker hånden inn i kjøkkenskapet for å hente ut en kopp til kaffen, men hånden ikke er langt nok inne til å få tak i koppen. Da strekker du armen LENGER inn. (Du stopper ikke....og dropper hele kaffen).

 

2. Hvis du går nedover i ett dal-søkk for å finne en bekk med vann, men det viser seg å være lengre enn du først trodde. Da FORTSETTER du videre i samme retning. (Du stopper ikke, eller snur tilbake):

 

3. Hvis du først har begynt å bevege deg politisk mot høyre, i håp om å bremse en samfunnsutvikling som hemmer din essensielle personlige frihet (eller av andre grunner). Men ser at de første partiene på veien er akkurat like tafatte som alle politikerene før dem. Da...................

Edited by 32-40 Win.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

3. Hvis du først har begynt å bevege deg politisk mot høyre, i håp om å bremse en samfunnsutvikling som hemmer din essensielle personlige frihet (eller av andre grunner). Men ser at de første partiene på veien er akkurat like tafatte som alle politikerene før dem. Da...................

 

 - bør du innse at du var på feil kurs fra starten, og snu, i god tid før du blir ultranazist. Forhåpentligvis, da - .

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Logikken i at misnøye og mistillit til høyresiden (eller hvilken som helst side - men det er de som har makta nå, og har hatt ei stund) fører folk lenger ut på høyresida er heller ikke helt forståelig for meg.

Selv om du forklarer det sånn... All historie tilsier at individet får mindre og mindre betydning JO LENGER UT på sidene en kommer, også høyre. Se bakover på ekstremt høyre, Hitlers Tyskland, Mussolinis Italia, Francos Spania, For den del Trumps USA...  - eller Stalins Sovjetunion, Titos Jugoslavia, osv... Sammenlign med typiske sentrumsorienterte sosialdemokratier - Tyskland, Norge, Sverige, Finland, Canada for den del, eller dagens Spania (kaos, men frihet) Italia... Hellas. Jeg blir faktisk litt redd om du mener det er bedre under de ekstreme fløy-regimene.

En tilsvarende trend kan man lage på ekstrem personfokus, enten det er for eller imot. Vi er MOT Støre, FOR Listhaug (Støre er et dårlig eksempel siden alle er imot, men pytt) Vi burde diskutere sak, ikkeperson, for historien viser (igjen) hva som skjer når en fokus skifter til person...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Jegermeistern skrev:

bør du innse at du var på feil kurs fra starten, og snu, i god tid før du blir ultranazist. Forhåpentligvis, da - .

Trenden i Europa, og ikke minst vårt naboland Sverige - tyder på at det ikke er slik det fungerer.😉

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, M67 skrev:

All historie tilsier at individet får mindre og mindre betydning JO LENGER UT på sidene en kommer, også høyr

Problemet til deg og høggern er at dere fokuserer på «koppen inne i skapet». Det spiller ingen rolle om det faktisk er mulig å få tak i koppen eller ikke. Poenget er at man strekker seg innover og forsøker.

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Trenden i Europa, og ikke minst vårt naboland Sverige - tyder på at det ikke er slik det fungerer

Nei jeg ser jo hvordan det fungerer. Når vi plages med innvandrere, av hvilke 7% er straffet for et eller annet, så prøver vi å bøte på det med å velge politikere som også er straffet - var det ikke 15% av Frp representantene i regjeringen... Bekjemp ild med ild?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg minner om at forumets regler spesifikt tillater politisk diskusjon kun når dette er i sammenheng med våpenlovgivning og ellers aktuelle tema på Kammeret. Akkurat nå glir denne debatten ut til "er man ikke fornøyd med FrP glir man videre til Alliansen" og jeg ser ikke hvordan det er relevant for denne tråden. Hold dere til tema.

 

Ei tohi varjata

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Poenget er at det ikke er noen politisk "vandring" blant sportsskyttere og jegere. Jeg omgås ukentlig et tresifret antall personer som jakter og skyter i DFS, NSF, NROF og en del fra svartkrutt og MS. De er overhode ikke bekymret for sporten/hobbyen sin. De opplever alle sammen at de kan fortsette som før.

Dessverre har Kammeret utviklet seg til å huse et dusin kverulanter som er negative til myndigheter og byråkrater. Som vet bedre enn politiet hvordan de skal prioritere sine oppgaver og bruke sine våpen. Konspirasjonsteoriene om hvordan noen (Illuminati?) arbeider i det skjulte worldwide for at "lovlydige norske jegere og våpeneiere" skal miste sine våpen florerer, og mange av de verste har bosatt seg her inne.

Hvorfor er det hver måned hundrevis av innlegg med kritikk av politi og myndigheter, mens LS, NM feltpistol, bane-NM pistol, NM rifle ikke er nevnt.

Er det ønsket fra eierens side at dette forum i hovedsak skal være myndighetskritisk, mens sportsskyting skal være fraværende?

 

 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis Jegermeistern hadde rukket meg en kopp, så skulle jeg gledelig dratt overkroppen ut av kjøkkenskapet, og drukket kaffen sammen med han.  

 

Når det gjelder nhd, så tror jeg han hadde passet bedre til å drikke kaffe med politikeren og valgforskeren jeg nevnte på i stad.😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, nhd skrev:

 Er det ønsket fra eierens side at dette forum i hovedsak skal være myndighetskritisk, mens sportsskyting skal være fraværende?

 

 

 

1: Hvem tenker du på når du skriver "eieren"? 

2: Det blir hva du gjør det til sjøl, hvis denne tråden plager deg, skriv i en om sportsskyting. Jeg skriver f.eks. ganske lite i disse trådene, fordi jeg ikke gidder. At andre gidder, så lenge de holder seg innenfor forumreglene, er helt greit. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Hitlers Tyskland, Mussolinis Italia, Francos Spania, For den del Trumps USA...  - eller Stalins Sovjetunion, Titos Jugoslavia, osv...

 

Gud bedre ... ramse opp Donald Trump sammen med et lass med kommunist- og fascistdiktatorer.

Jeg hadde satt pris på om du kunne liste opp hvilke individuelle rettigheter jeg har mistet det siste halvannet året, for jeg kan ikke huske å ha mistet noen.

 

  • Like 10
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, nhd skrev:

Poenget er at det ikke er noen politisk "vandring" blant sportsskyttere og jegere. Jeg omgås ukentlig et tresifret antall personer som jakter og skyter i DFS, NSF, NROF og en del fra svartkrutt og MS. De er overhode ikke bekymret for sporten/hobbyen sin. De opplever alle sammen at de kan fortsette som før.

Nei, det er nok ikke noen slik politisk vandring. Det ser vi fordi de fleste jegere og skyttere aksepterer tilstramninger uten å mukke, ofte uten å tenke noe særlig over det. For det angår jo ikke de. Og de har jo rent mel i posen så det går nok bra uansett. Jeg er forhåpentligvis ikke verken kverulant eller negativ/konspiratorisk anlagt overfor myndigheter, byråkrater og politi. Men jeg er likevel skeptisk. 

 

For det er noe som er på vandring. Det er hvermansen, den vanlige velger, samfunnet sin erfaring med og eksponering for våpen slik vi kjenner det. Som verktøy for jakt og sport. Flere og flere synes våpen er skremmende, man kan risikere at bekymringsmeldinger ringes inn om en rådyrjeger sees poste på et jorde. Den utøvende myndighet lever ikke i et vakum, de får med seg dette. Da kommer historier som når en lokal jeger og hans sønner ble stoppet gående over et jorde på vei hjem fra jakt. Den lokale patruljen forstod og dimmiterte de. Men saken ble loggført og snart etter kom et skarpt brev fra det lokale våpenkontoret. 

 

Dette er et landskap hvor det er lett for politikere som Jan Bøhler å fiske etter stemmer, sympati og oppmerksomhet ved å peke på at visse gjenstander må reguleres, ikke ulovlig bruk av de. Dette er et landskap hvor forebygging gjennom forvaltningsgjøremål dyrkes frem som et verktøy hvor politiet kan utøve makt og myndighet over mennesker før de i det hele tatt har begått en straffbar handling relevant for inngrepet. Dette er et landskap hvor våre individrettigheter faktisk er under press, hvor mange politikere ser det som helt naturlig å oppheve grunnleggende individrettigheter, som i diskusjonen rundt opphevelse av varslingskravet i forbindelse med kontroll av våpenoppbevaring. Noe som de facto vil gjøre lovlydige våpeneiere mindre beskyttet overfor invaderende hjemmekontroller enn hardbarkede kriminelle.

 

Det er ikke paranoid konspiranoia å bekymre seg for slikt. Det er sunn fornuft.

 

Men, som andre er inne på, individrettigheter og personvern har aldri vært noe hett tema i norsk politisk debatt. Ikke til høyre og ikke til venstre. Vi ser at FrP ikke virker. Vi vet at de andre partiene synes det er alldeles utmerket å kunne regulere individer fordi vi da blir mer lik deres ideal av oss. De eneste som har sunne, prinsippielle holdninger til slikt har som regel såpass urealistiske holdninger til andre ting i sanfunnet at de diskvalifiserer seg selv. Det er liberalistene. 

 

Så i og med at ingen politiske krefter med unntak av en og annen SP-politiker står opp for oss er det mer enn noen gang viktig at vi, jegere og skyttere, spredt politisk som vi er sier fra hva vi synes. Ikke bare om innstramninger som truer oss som putler med hjortejakt og DFS. Men enda viktigere om innstramninger som truer våre våpenbrødre med andre interesser. Neste gang kan det være vår tur.  

  • Like 14
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

@Umbo: Du har et meget godt poeng. Vi har fått alt for mange "våpenhysterikere". Politiet kontaktes for det som er helt naturlig adferd som f.eks at det sitter en person med våpen på post i skogkanten eller fordi en hører skudd på dagtid ute på landet, og det viser seg at det er noen som skyter lerduer. Politiet ble endog kontaktet da det satt en HV-soldat med AG på jernbanestasjonen. Her har vi en jobb å gjøre.

At Jan Bøhler ønsker at politiet ser etter våpen hos tvilsomme individer i Oslo sentrum, synes jeg er helt ok. Uten at det er en fornuftig grunn for det, er det dessverre slik at også de kriminelles misbruk av våpen til syvende og sist også går ut over oss sportsskyttere.

Link to comment
Share on other sites

@nhd Vi skriver i en tråd som heter "Våpen i samfunn", at kommentarer og innlegg her kan holde en høy temperatur er ikke merkelig. Mange her inne har holdt på i noen år og føler at nok er nok. Vi har tatt i mot rundskriv etter rundskriv. Snøret trekker seg sammen mot vår fritidsaktivitet. Vi har lest og hørt at politikere og byråkrater har poengtert at Norge har en høy andel av borgere med våpen, de har sagt at dette må ned. Når de har nevnt private våpen er det i et negativt fortegn. Hvem skal de ta våpnene fra? Det som er lett tilgjengelige er de våpnene som er registrert på lovlydige borgere. De er de letteste våpnene å hente inn, de ulovlige våpnene hos kriminelle er det verre  med. Mange av de her på Kammeret som blir forbanna har deltatt aktivt i mange sportslige innlegg og tråder om jakt - våpen  - lading osv. De har skrevet om mye positivt og lærerikt for mange, noen har flere hundre innlegg om alt annet enn kritiske kommentarer til makteliten. De skal ha all honnør for hva de ellers har bidratt med. 

Edited by Vaquero
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Jeg må helt ærlig si at jeg er skuffet over høyre og Frp. Som eneste nasjon innenfor fastland-Europa har Norge gått inn for konfiskering av lovlig ervervet eiendom (halvautomatiske rifler) uten kompensasjon. Vi snakker om to "konservative" partier som i en historisk og ideologisk kontekst tidligere har forsvart eiendomsretten som en universell verdi. Jeg vet ikke hvor opptatt folk her er av klassisk opplysningsfilosofi, men dette bør skremme enhver. Eiendomsretten er en av grunnpilarene i et liberalt demokrati.

 

Desuten ser jeg daglig hvordan POD tar seg tilrette og hvordan måltall fulstendig ødelegger FUF i distriktene. Våpeneiere har langt færre prosessuelle rettigheter en andre sammenlignbare felt som også reguleres av særlovgivning under forvaltningsloven.

 

Dette har den nye våpenloven ikke gjort noe med, samtidig som mye dessverre vil bli bestemt i forskriften og av diverse rundskriv fra Pod utenfor demokratisk kontroll.

 

 

 

Edited by skog
  • Like 9
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Thor skrev:

 

Gud bedre ... ramse opp Donald Trump sammen med et lass med kommunist- og fascistdiktatorer.

 

 

Her må jeg faktisk ta DT i forsvar, "for han har kunnskap som et barn":

Woodward-bok beskriver kaos i Det hvite hus:

- Trump har sporet fullstendig av. Vi er i galskapens by.

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Jeg minner om at forumets regler spesifikt tillater politisk diskusjon kun når dette er i sammenheng med våpenlovgivning og ellers aktuelle tema på Kammeret. Akkurat nå glir denne debatten ut til "er man ikke fornøyd med FrP glir man videre til Alliansen" og jeg ser ikke hvordan det er relevant for denne tråden. Hold dere til tema.

 

Ei tohi varjata

 

Det burde være unødvendig med en påminnelse hver 18. time. 

Konspirasjonsteorier og profetier om borgerkrig er langt utenfor tema.

Innlegg som bryter med forumreglene vil bli fjernet. Blir det ett vedvarende problem, stenges tråden.

 

psAico - moderator

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For å pense litt tilbake til trådens utgangspunkt.

At en ønsker kontroll over våpen fra dødsbo, er en ganske naturlig videreføring av siste amnesti. Da kan det ryddes opp i dobbelføringer, våpen kan destrueres eller registreres. Selv om bestefar var en hedersmann, gammel motstandsmann og skytterkonge. Så er det ikke sikkert at arvingene er egna til å ha våpen eller oppbevarer disse på en akseptabel måte. Et oppdatert og korrekt våpenregister  et nødvendig redskap for politi og forvaltning.

Nå er nok ikke dødsbovåpen spesielt mye brukt i drap eller annen våpenrelatert kriminalitet. Men det er nok endel av disse som ikke oppbevares i våpenskap. Det kan være skummelt om barn og ungdom finner disse. Det er også uheldig mtp selvdrap.

 

Når jeg har søkt om nye våpen til sportskyting, har jeg blitt bedt om å dokumentere aktivitet med de andre våpna jeg har til sportskyting. Det synes jeg er helt greit. Om det å kontollere alle sportskyttere i et distrikt er fornuftig bruk av ressurser, skal jeg ikke mene så mye om. Da er det iallefall likt for alle. Men så er frågan hva som blir konsekvensene av denne kontrollen, for skyttere som er litt mindre aktive i en periode pga familiesituasjon eller andre grunner.  Dette kan være et helt greit opplegg eller nok et stunt for å bedre en statestikk, som ikke hjelper en dritt i den virkelige verden. Time will show.

Link to comment
Share on other sites

"Sted, Dato  Tromsø, 25.07.2018",

 

 - som var en onsdag i fellesferien. Så ble brevet sendt ut, samme dag, eller dagen etter? I Posten, antar jeg, via diverse "sorteringssentraler", og utlevert av en ferievikar, som kanskje fant ut av postadressene til de aktuelle mottakerne. I aller beste fall kom brevet fram torsdag 26/7, jeg tror nok heller fredag 27/7, kanskje også mandag 30/7 eller senere.

 

Hvis en del av de aktuelle mottakerne var allsidige skyttere, var de kanskje på vei til Landsskytterstevnet i Stjørdal, når brevet dumpet ned i postkassen i Troms. Var de på LS fram til feltfinalen, fredag 10. august, var det allerede gått over to uker av fristen:

 

"Dokumentasjon bes innlevert innen 3 uker fra dagens dato", dvs. den må ha kommet fram til politiet innen onsdag 15. august. For de som kom heim om kvelden søndag 12., ble det nok temmelig travelt, og man måtte håpe at posten hadde fått de vanlige folka på plass, så svaret kom fram til "rette vedkommende", før h*n begynte prosessen med tilbakekall av våpenkorta.

 

Dette hastverket kommer i et underlig lys, hvis man sammenligner med opplysninger i tråden "Behandlingstid på våpensøknader". Der opplyses det at det drøyer både 1, 2, 3 og opptil 4 måneder før noen får svar på våpensøknadene, og Politiet gidder ikke engang sende ut foreløpig svar, slik vi lovlydige er forpliktet til etter Forvaltningsloven, hvis saksbehandlingstida blir lang.

 

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

På 2.9.2018 den 0.34, Bly skrev:

Det er vel på høy tid med mindre bevilgninger til budsjettet slik at de kan få orden på prioriteringen sine?

Noen som fortsatt synes at påstanden min er urimelig? Jeg fikk en tommel ned på denne?

 

Jeg undres virkelig på hvor mye papirarbeid dette kommer til å generere for Troms politidistrikt? Men dette er vel nok en gang  et av Sæveruds geniale påfunn for å få has på flest mulig sivile skytevåpen. Bare vent! Snart blir dette landsomfattende og kom sikkert til å gjelde alle typer sivile våpen. Nå som jaktsesongen er i gang er det bare å starte og samle på alt av jaktkort fremover 💩

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Uansett hva vi varsler om så preller det av de myndighetstroende:

41 minutter siden, Bly skrev:

Nå som jaktsesongen er i gang er det bare å starte og samle på alt av jaktkort fremover 💩

Jeg tatt vare på noen jegeravgiftkort av frykt for hva "ruslebiffene" skulle finne på. Jeg har ikke vært flink nok til å fylle inn startkort, men har godt loggført oppmøter, men oppmøter imponerer byråkrater lite.

Jeg har ikke sett behovet for å samle på resultater på stevner, det er mange av oss. De som ikke har kortvåpen bryr seg ikke før regime skraper på deres eget våpenskap.

Enkelte i byråkratiet går på jobb med et klart motto: Jeg skal renske eller minimalisere alt av privat våpeneierskap, men det er ikke lett, jeg gjør så godt jeg kan....

Jegeravgift.JPG

Jeg mangler noen kort fra enkelte år, vi får se hva tiden bringer.....

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Vaquero: Kort fra Jegerregisteret trenger du ikke samle på. Der et det lagret på data om du har betalt. Stevneresultater ligger på nett, så det er det enkelt å gjenskape. Har du skutt banestevner i NSF, gjenfinner du all den aktiviteten på fsu.no    Ingen ting å hisse seg opp over. Har en aktivitet, er dette kun en formalitet. Har en ikke aktivitet, trenger en vel heller ikke våpen.

Link to comment
Share on other sites

At manglende aktivitet over kort tid automatisk skal utløse tilbakekalling av våpenkort er visvas.. @Chiefen.v-2 har god kontroll på rundskrivene og har vel sitert dette på forumet nylig; høyt oppe i systemet har de faktisk forståelse for at enhver kan måtte legge pistolen, rifla, hagla, eller fluestanga på hylla ei stund dersom en ikke har tid eller mulighet. Barn, sykdom, jobbsituasjon m.m. er alle reelle grunner en kan ha for å mangle aktivitet i et år eller to. Jeg er - eller kanskje ikke - litt overrasket over at du mener at en skal måtte levere fra seg våpen det sekundet en ikke har aktivitet, heller en at det skal gå an å utvise skjønn og forståelse for situasjoner som tilsier at aktivitet ikke er mulig å opprettholde over en viss periode.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har en aktivitet, er dette kun en formalitet. Har en ikke aktivitet, trenger en vel heller ikke våpen.

 

Hva mener du med aktivitet i dette tilfellet? Siste ukene, siste sesong, siste kalenderår, siste fem år?

Det er særdeles få av oss i fastlandsnorge som faktisk trenger våpen. Jeg syns uansett at politiet skal kunne utvise skjønn i saker hvor manglende aktivitet dukker opp. Jeg sier ikke at folk som skjøt av og til spredt over 6 mnd., kjøpte seg en Glock og aldri kom tilbake skal få eie dem bare fordi derfor, men hvis "vanlige", tidligere aktive medlemmer dabber av i et år eller to syns jeg ikke det skal føre til en automatisk reaksjon og et slikt brev som vist over, som @Jegermeistern på en god måte forklarer hvorfor er en utrolig dårlig idé. heller en dialog om hvorfor, og om, eller når, de kommer tilbake. Da kan heller reaksjoner og tilbakekallelse komme dersom en kun er støttemedlem etter dette (eller ikke medlem i det hele tatt).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, nhd skrev:

Har en aktivitet, er dette kun en formalitet. Har en ikke aktivitet, trenger en vel heller ikke våpen.

Jeg synes skrivet er ganske ubehagelig. Det refereres kun til et dokumentasjonskrav for erverv og presiseres at dette kravet gjelder for hele eierperioden. Ingen referanser til rundskriv, ingen presiseringer. En som ikke er så mye 'inne' i problemstillingen kan lett føle seg litt utsatt med tanke på sitt våpeneie om livet vil det slik at man i en periode ikke kan henge på skytebanen like mye som før.

 

Jeg synes faktisk dette er ganske problematisk. Jeg skyter bare med lange våpen og mine våpen er alle under jaktvåpengarderoben så jeg er ikke bekymret for egen del - ennå. Jeg mener å ha lest fra tidligere at man skulle vise en viss romslighet fra politiets side med hensyn til dette å dokumentere aktivitet. Dette da politiet også erkjente at aktivitetsnivået nødvendigvis må variere opp gjennom livet. For egen del kan jeg si at for 20 år siden skjøt jeg tusenvis av skudd hvert år og deltok i det som kunne krype og gå av interessante stevner. Sånn er det ikke nå lengre. Nå er jeg heldig hvis jeg får en trening i måneden utenom vaktene. Og jeg bor nær skytebanen. Det å foreslå for familien et stevne en søndag som jeg ikke er med på å arrangere selv er ikke spesielt taktisk. Man skal jo ha tid til å jakte også.

 

Jeg vet ikke om jeg ville passert en slik dokumentasjonskontroll med fullt våpenskap om det var seks enhåndsvåpen jeg hadde. Så om min interesse var enhåndsvåpen og jeg bodde i nedslagsfeltet til det omtalte brevet ville jeg kjent på uro. Blir jeg ansett verdig til fortsatt å eie mine eiendeler og drive med  min hobby? Kan jeg forklare Saksbehandleren at jeg planlegger å være mye mer aktiv om noen år når podene er ute av knebuksene og kan ta hørselvern på sammen med meg? For jeg ser som sagt ikke noen referanser til romslighet i skrivet over. Hvis man i tillegg tar innover seg at dette kommer fra Tromsø, arnestedet til forebygging gjennom forvaltningsgjøremål, er det hele dobbelt urovekkende. 

 

Jeg river meg egentlig litt i håret. Store ressurser brukes på dette. Årsverk kommer til å gå med. For å sette lupen på mennesker som aldri har gjort noe galt. For å se om de allikevel har noe å skjule, noe som ikke behager Saksbehandleren. Ressurser man kunne brukt til helt andre og vesentlig mer kriminalitetsforebyggende arbeide. 

  • Like 3
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Det er nevnt at det har kommet nye koster i POD, eller i maktens korridorer:

Gamle rundskriv kan stå for fall? All liberal praksis og skjønn bortfaller til favør for nye "rundskrivforfattere" som vil sette sine egne fotavtrykk i den nye praksisen. Her er det sikkert karriere å hente for nye spirer som oppnår måltallene, @skog her er inne på (måltall).. 

Beklager at jeg er en byråkratateist, jeg har fått med meg følgende:

Utøyatragedien skulle ikke få innvirkning på vår frihet og vårt levesett. Større åpenhet - større frihet - mer demokrati. Antall private (i negativt fortegn) våpen skal ned. Det skal ikke ramme skyttere og jegere. 

Vi er på sett og vis ikke helt ønsket, det handler om hvordan man sakte, men sikkert kan fase oss ut. Myndighetene skriver og snakker med to tunger her. Andre byråkrater har fokus på hvor og hva vi skyter med, nærmiljø, støy, bly. osv. Vi har mange fiender som lønnes av det offentlige. 

 

Vi kan skrive å være kritiske her, men jeg løper aldri våpenmotstandere og maktmissbrukernes ærend. Vi må vokte oss for egne rekker som tror at dialog er det samme som samarbeid. Et stort rovdyr blir aldri mett nok selv om du mater den,  blir den ikke mett nok går en selv ned på høykant. 

 

 

Edited by Vaquero
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Tilsvarende brev fra ivrig 1.konsulent ble trukket tilbake annet sted i landet for 2år siden (eller 3 eller 1, har ikke kortvåpen og ikke var det i "mitt" distrikt" så forbehold om tid. Men skal da sjekke).

 

Men klart, mindre jobb å drikke kaffe og syte enn å gjøre innsatsen.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner folk som har vært lite aktive de siste årene som har fått brevet. De har hatt en dialog med saksbehandler og har gitt uttrykk for at de planlegger å gjenoppta aktiviteten. Konklusjonen har da vært at de vil bli fulgt opp om ett år for å kontrollere at dette faktisk har funnet sted. De som har tilfredsstillende aktivitet har fått brev om at det ikke er behov for videre oppfølging. 

 

Jeg var jo faktisk på NNM pistol i Nordland da brevet ble sendt ut, så jeg fikk det ei drøy uke etter brevets dato. Jeg samlet sammen dokumentasjonen og fikk det avgårde ca 3 uker fra utsendelsesdag. Har ikke fått svar, det har nå gått 3 uker.

 

Noen har også opplevd at saksbehandler har hengt seg opp i at klubben ikke hadde stempel. Som respons på et brev som ikke engang er signert...

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, vavlo skrev:

Det finnes vel ikke statistikk som motsier din tro på det punktet. Likevel skal det brukes ressurser på å løse «problemet» ser det ut til.

 

Dette er jo et brev som må sendes ut årlig da, eller annet hvert år. Ellers har det ingen hensikt. Og noen må gå gjennom all aktiviteten som da blir meldt inn, og følge opp med tilbakekall, ellers blir det meningsløst. Så dette vil nok generere noen arbeidsplasser på landsbasis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...