Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

1 time siden, skog skrev:

Det er ingen som vet hvor mange mini-14 som eksisterer. For ikke å snakke om alle de andre halvautomatiske riflene som har blitt solgt i Norge siden krigen. Har senest denne uken sett en Valmet m76 registrert som rifle.223 i registeret.

Jeg for min del har tenkt å sitte på ræva til jeg faktisk får brev. Og ja jeg vet at skog er politi og jeaant er ikke mitt navn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Da har du fulgt lite med i det vi har foretatt oss i forhold til engasjemang.

Det er veldig enkelt å påstå at om man må følge med for å få med seg engasjementet, så har det ikke vært nok av det. En stor andel av norske våpeneiere visste antagelig ikke engang at det kom en ny våpenlov før oppslagene i avisene nå nylig.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, erikraude skrev:

Jeg hadde kontakt med rødts ene stortingsrepresentant før avstemningen, og han kunne fortelle at dette ville bli den første voteringen der rødt ikke fikk stemt, da han er på komitereise med sin stortingskomite, og at det i slike tilfeller er grunnlovsstridig å sette inn vara. Hva han mener om mini 14 veit jeg ikke, men spesielt glad i kombinasjonen politi og hjemmebesøk har partiet aldri vært.

 

Å joda. De vil bare selv ha fingeren på ringeklokken... 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Øystein skrev:

 

Men Mini-14 blir ikke forbudt pga de to leddene, den blir forbudt pga §5, 5. ledd:
"5. andre skytevåpen enn dei som nemnt i nummer 1 til 4, som saknar ein lovleg bruk eller som har særskilt farlege eigenskapar."

 

Hva er disse to definisjonene konkret? HVA NÅ POLITIKERNE BESTEMMER.

Det er ikke noe kodifisert hva som er "særskilt farlege eigenskapar". Det er en catch-all phrase som benyttes for å kunne forby ting man ikke ønsker. Herunder vil trolig Kaliber .50 BMG (12,7x99mm) havne, pistolgrep på halvautomatiske rifler, Scorpion-pistoler,  osv osv. Ting som er i dagens våpenforskrift som begrensinger på halvautomatiske håndvåpen, rifler og hagler. 

 

Hvis myndighetene sier at en Mini-14 ikke har lovlig bruk, så er den da forbudt pga 5. ledd. Ikke fordi den er konstruert for helauto, eller militært bruk. 

 

 

 

Jeg har fra sikre kilder i Justiskomiteen at det er Ernas egne ord at denne riflen skal forbys. Mini 14 er et rent emosjonelt tilfelle fra hennes side. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ille for de hundretalls personer som sannsynligvis må gi fra seg våpen uten kompensasjon, mens det er katastrofalt for en rettstat at hundretusenvis til enhver tid kan utsettes for politikontroll i eget hjem uten noe slags forvarsel og annet grunnlag enn at de lovlig eier ett eller flere våpen!

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

https://www.politiforum.no/artikler/i-dag-vedtas-ny-vapenlov-som-forbyr-utoya-vapenet-og-som-gir-politiet-storre-fullmakter/432139

 

"Politiet får anledning til å oppsøke våpeneier uten forvarsel for å inndra våpen."

Ubehagelig at de bruker ordet "anledning" Grøss...

 

Videre står det

 

Politiet får utvidede fullmakter

Politiet får nå en plikt til å følge opp våpentillatelser, slik at man får kontroll av om folk fortsatt oppfyller kravene til å eie våpen etter en viss tid. Blant annet skal politiet kunne kreve kopi av medlemslister til skytter- og våpensamlerorganisasjoner, samt få rett til å undersøke om våpen oppbevares riktig.

Politiet får videre hjemmel til å ta beslag i våpen og ammunisjon i inntil to uker, hvis det er mistanke om brudd på de personlige vilkårene eller grunn til å tro at våpen kan bli misbrukt. Dette kan skje uten forvarsel.

 

Mens justiskomiteen stort sett står samlet om lovforslaget, sier Senterpartiet seg uenig på noen punkter. SP vil blant annet ikke at forbud mot halvautomatiske våpen skal ha tilbakevirkende kraft og vil gi kompensasjon til eiere hvis det skulle bli noe av. De vil også at eiere av våpen skal varsles minst 48 timer i forkant av at politiet skal hjem til dem for å gjennomføre kontroll. Dette ønsker ikke flertallet i komiteen, som innstiller på at politiet ikke trenger varsle i forkant.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Erlend Meyer skrev:

PSG-1: Ikke å anbefale. Personlig ville jeg nok tatt med børsa på et kanovelt. Vi har noen områder her i fjorden som er 200m dype, de kan jo prøve å finne den...

Jeg kan organisere kurs i kajakk-våpenpuss. Uten tillegg i prisen tror jeg vi skal klare å få med eskimorulla også.

Men på relativt grunt vann.

60-100m er sånn passe dykkedybde, der sportsdykkere kan dykke.

Dermed blir staten nødt til å hyre inn metningsdykkere eller ROV for å søke og berge disse.

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, tiders skrev:

 

Jeg har fra sikre kilder i Justiskomiteen at det er Ernas egne ord at denne riflen skal forbys. Mini 14 er et rent emosjonelt tilfelle fra hennes side. 

Hvis det skal funke på den måten; hvor lenge går det før Erna hater noen andre våpen? Skal utøya komme å bite glock i ræva etter en del år også? Eller Benelli nova? Det går ikke an å styre et land på den måten da er det diktatur og man kan begynne å lure på intelligensen også. Da er man over på at merker har noe å si f.eks at det er verre at noen kjører i 200 med BMW enn med opel.O.o

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Ja, hva tror vi? Kommer 48timers regelen i forskriften? Finnes Julenissens verksted virkelig på Nordpolen?

 

Tips til ok land en kan emigrere til? 

 

Finland, men enten bør du lære finsk, eller flytte til en svenskspråklig kommune og bli uglesett av "ekte" finner. Julenissen bor jo forøvrig i Rovaniemi om en spør finnene, da kan du slå sammen besøk dit med å jakte rådyr med Valmet M92S..

Link to comment
Share on other sites

Mulig at det er diskutert anna sted i tråden. Er møye å lesa seg opp om. Ikke godt å forstå alt som står i lovteksta og skriva. Lurer på no enkelt.

 

De som har f.eks glock17 med 21 skots magasin. Blir disse magasina å avhende umiddelbart, eller var det tre år på å kvitta seg med dem? Hva med dynamisk eller praktist rifler i 223rem utførelse? Standard magasin der er 30 skots, ikke 20. Blir det at "alle" rifleskyterne må avhende sine "go to" standard kap. magasin for at kjøpe 20 skots?

 

Er ikke godt å bli klok på detta. Legger heller tid i å forstå detta enn å henge seg opp i om ruger mini er militær eller ei. Denna lova kommer til å anvendes på langt flere skyttere enn de som eier mini.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, erichsen skrev:

Mulig at det er diskutert anna sted i tråden. Er møye å lesa seg opp om. Ikke godt å forstå alt som står i lovteksta og skriva. Lurer på no enkelt.

 

De som har f.eks glock17 med 21 skots magasin. Blir disse magasina å avhende umiddelbart, eller var det tre år på å kvitta seg med dem? Hva med dynamisk eller praktist rifler i 223rem utførelse? Standard magasin der er 30 skots, ikke 20. Blir det at "alle" rifleskyterne må avhende sine "go to" standard kap. magasin for at kjøpe 20 skots?

 

Er ikke godt å bli klok på detta. Legger heller tid i å forstå detta enn å henge seg opp i om ruger mini er militær eller ei. Denna lova kommer til å anvendes på langt flere skyttere enn de som eier mini.

Ingen som vet ring listhaug.

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, erichsen skrev:

Mulig at det er diskutert anna sted i tråden. Er møye å lesa seg opp om. Ikke godt å forstå alt som står i lovteksta og skriva. Lurer på no enkelt.

 

De som har f.eks glock17 med 21 skots magasin. Blir disse magasina å avhende umiddelbart, eller var det tre år på å kvitta seg med dem? Hva med dynamisk eller praktist rifler i 223rem utførelse? Standard magasin der er 30 skots, ikke 20. Blir det at "alle" rifleskyterne må avhende sine "go to" standard kap. magasin for at kjøpe 20 skots?

 

Er ikke godt å bli klok på detta. Legger heller tid i å forstå detta enn å henge seg opp i om ruger mini er militær eller ei. Denna lova kommer til å anvendes på langt flere skyttere enn de som eier mini.

 

Greit man er frustrert men det er ikke et poeng å gi øvrigheten momenter de kan/bør/skal se etter her heller. Åpent forum. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

 

Finland, men enten bør du lære finsk, eller flytte til en svenskspråklig kommune og bli uglesett av "ekte" finner. Julenissen bor jo forøvrig i Rovaniemi om en spør finnene, da kan du slå sammen besøk dit med å jakte rådyr med Valmet M92S..

Finland, som EU-medlem, slipper ikke unna det avsindige EU-direktivet som er hovedopprinnelsen til regjeringens nye svada. Når selv ikke Sveits slipper unna kommer nok ikke Finland unna heller.

Link to comment
Share on other sites

EU direktivet i sin opprinnelige form var håpløst, men ikke på noe vis opphavet til den nye våpenloven.

Våpenlovutvalget og Stortinget åpner med denne loven for å gå mye lengre enn EU direktivet. Forskriften vil vise hvor langt.

Noen oppegående EU/Schengenland har fått særskilte unntaksordninger. Finnland er vel ett av disse.

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, klabbogbabb skrev:

Finland, som EU-medlem, slipper ikke unna det avsindige EU-direktivet som er hovedopprinnelsen til regjeringens nye svada. Når selv ikke Sveits slipper unna kommer nok ikke Finland unna heller.

Så vidt meg bekjent er ikke Sveits hverken EU eller EØS medlem. 

Link to comment
Share on other sites

Dette trenger da ikke å bli så ille,stort sett får folk kjøpe / inneha de våpnene en har behov for både til jakt ,skyting og samling..

En må tenke på hvordan dette kunne ha blitt,med totalforbud osv.. Så den videoen fra stortinget i går ,mye fornuftig fra flere partier.

Dette kan bli bra og kansje mye bedre enn forventet.. ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, ayf skrev:

Dette trenger da ikke å bli så ille,stort sett får folk kjøpe / inneha de våpnene en har behov for både til jakt ,skyting og samling..

En må tenke på hvordan dette kunne ha blitt,med totalforbud osv.. Så den videoen fra stortinget i går ,mye fornuftig fra flere partier.

Dette kan bli bra og kansje mye bedre enn forventet.. ;)


folk får vel egentlig bare låne de våpen de kan bevise behov for av staten. Intill de blir fjernet fra en liste i forskrift uten demokratisk prosess, og må avhendes uten kompensasjon.
Total mangel på tillit til borgere, og en respektølshet ovenfor viktige rettsprinsipper.

som sagt før er ikke det at mini 14 blir ulovlig hovedproblemet mange ser. det er konsekvensen av en lov som er basert på uriktige antagelser om sammfunnsikkerhet. Og som gir for mye makt til POD/JD og rett og slett pisser på våpeneieres rettigheter som borgere.

Retorikken til våpenmotstanderne på stortinget er krass og urettmessig rettet mot våpeneiere. Det hevdes over hele linja at våpen i vårt eie er en stor samfunnsrisiko, som legges til grunn for hele våpenloven. Noe som det ikke er lagt fram et gram dokumentasjon for. heller tvert imot hvis du spør meg, når det kryr av helautomatiske angrepsrifler i garderobeskap, som kan etter en liten pakke i posten benyttes av folk som har mye mindre krav til vandel enn jegere og sportskyttere.

Edited by meatpukk
skriveleif
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg syntet personlig det som har skjedd er svært svært skremmende med tanke på utviklingen i samfunnet. Nå forble 48 timers varselet stående, men det det at de faktisk vurderte det fjernet er direkte sjokkerende! Jeg støtter 100% opp tanken om å gå til en felles sak mot staten hvis riflene ikke blir innvilget kompensasjon. Tror nok mange fler våpen eiere en bare Ruger mini-14 vil stille seg bak et slikt søksmål, da jeg frykter at flere andre modeller står for tur. Håper det finnes en advokat med innsikt nok i lovverket og guts til å ta en slik sak. Dette er uskyldige og lovlydig borgere som til de grader blir tråkket på her. Håper i det lengste på at det ender i et omsettningsforbud, da jeg absolutt ikke har lyst til å kvitte meg med rifla mi!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Bushviper skrev:

Nå forble 48 timers varselet stående, 

Nei.
Det er tatt ut av lov
Og skal angivelig bestemmes i forskrift ved rutinekontroll. Ved "Mistanke" så skal ikke 48t varsel være nødvendig. 
I tilegg kan vi lese fra politiforum at
 

Sitat
  • Politiet får anledning til å oppsøke våpeneier uten forvarsel for å inndra våpen.
  • Politiet skal ikke lenger selge inndratte våpen til fordel for våpeneier, men destruere de.

vet ikke hvor de har fått dette fra forøvrig


Noe som i praksis kan se ut som at personer kan miste flere hundre tusen kr i eiendeler uten noen form for rettsprosess 

 

Edited by meatpukk
mer info
Link to comment
Share on other sites

Ut fra det en leser så kan en fortsatt  være våpensamler i Norge, aktive dynamiske skyttere kan fortsatt få ervervet  det de trenger og de samme med jegere..

Grovkalibrede pistoler er fortsatt innafor , dvs det meste blir ca som det har vært før..

Selvfølgelig aspekter rundt dette som sikkert kunne ha vært anneledes,men med tanke på hvordan det kunne ha blitt så synes jeg mye av dette er positivt også..

 

En kunne feks ha fått forbud mot alle pistoler med større kaliber enn .22, totalforbud mot alle halvautovåpen uten dispanser. Tidsbegrensede våpen kort etc ..

 

Ha ei fin helg...

 

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Øystein skrev:

 

Grunnen til at det ikke ble forbudt i 2011 var fordi man avventet arbeidet til Våpenlovutvalget (som var påbegynt før 22 juli) og Gjøv-komissjonen for så å innarbeide det i den kommende loven, istedet for å drive hastearbeid for å "gjøre noe!". Således ville et forbud (som vi ser nå komme) være godt forankret i en NOU og skikkelig saksgang. 

 

 

Nei. Den ble aldri juridisk sett forbudt, husk det. Grunnen til at den midlertidige nektelsen på å innvilge tillatelser til nye Mini 14'er ble opphevet, er at det ikke er hjemmel for å forby denne. POD hadde med andre ord ikke lov til å nekte å innvilge den dersom man ellers fyller vilkårene. Embedsmennene kan ikke etter eget initiativ forby noe som helst. Dvs de kunne det ikke, frem til nå. Nå har de fått en formålsparagraf som gir dem rett til å forby ting ut i fra et samfunnsikkerhetsperspektiv og det e k s e p s j o n e l t presise juridiske begrepet "særskilt farlige egenskaper". 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, ayf skrev:

Ut fra det en leser så kan en fortsatt  være våpensamler i Norge, aktive dynamiske skyttere kan fortsatt få ervervet  det de trenger og de samme med jegere..

Grovkalibrede pistoler er fortsatt innafor , dvs det meste blir ca som det har vært før..

Selvfølgelig aspekter rundt dette som sikkert kunne ha vært anneledes,men med tanke på hvordan det kunne ha blitt så synes jeg mye av dette er positivt også..

 

En kunne feks ha fått forbud mot alle pistoler med større kaliber enn .22, totalforbud mot alle halvautovåpen uten dispanser. Tidsbegrensede våpen kort etc ..

 

Ha ei fin helg...

 

og Erna kunne grodd en liten svart bart, og husk at vi uansett har det bedre enn barna i afrika.

Alt kunne vært værre, det betyr dermed ikke at man skal akseptere det som ikke er greit.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@ayf Jeg er enig i at det ikke er mye som er forandret, og endringen fra seks til åtte jaktvåpen er positiv. Det meste av det du nevner har aldri vært seriøst diskutert i Norge, så vidt jeg har fått med meg. Det er hele holdningen i våpenloven, at de som eier lovlige våpen er en sikkerhetsrisiko, som jeg reagerer på. Samfunnets sikkerhet er selvfølgelig viktig, men det er ikke middelaldrende jegere som utgjør en trussel, men sinte unge menn som aldri ville fått lov å eie våpen om de hadde søkt. De punktene som er endret, utgjør en såpass alvorlig endring at det er grunn til å reagere.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Man kan hverftfall konkludere ganske enkelt at samfunnet desverre er forandret for alltid. Og at personer med ulovlige våpen er noe politiet vanskelig kan kontrollere vandel, psyke og oppbevaring av. Så mens vi lovlydige får ett strengere lovverk blir verden stadig farligere uten at politikerne oppnår noen verdens ting.. kort applaus👏🏻

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, vsmeen skrev:

...blir verden stadig farligere...

 

Nei, det blir den ikkje. Verda blir stadig tryggare. Færre krig og konflikter, færre drepte, mindre terror, mindre kriminalitet... Dette er ein trend som har pågått over tiår. Innskjerpinga i våpenloven blir endå meir bisarr sett i lys av dette. Sjå t.d. i USA, der drapsraten er halvert dei siste 30 år samtidig som mengda lovlege våpen i omløp er fordobla. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...