Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

19 timer siden, Hassel skrev:

Nå er det faktisk dissens på skjebnen på halvauotrifler fortsatt. OG om noen mister godkjenneingn er det 3 år på å selge dem... men jeg tror på forbud mot omsetting.

Hei Hassel!

Hva mener du med "forbud mot omsetning"

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Oppbevaringskontroll bør utføres av sivilt ansatte, ikke tjenestemann. Tror samboer skal få den nye skyvedørsgarderoben hun ønsker seg i gangen nokså snart.

 

Blir "interresant" framover, det legges helt åpenbart opp til et vanvittig omfattende byråkrati, gjettom det skal bli mas om "ressurser". Husk å sende klage hver gang de bryter fristene for behandlingstid.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Øystein skrev:

Det heter Stortingsvalg. Og skjer hver 4. år.

 

Hvis du vil ha inflytelse på hvem som blir nominert så bli politisk aktivt i ditt parti.

Det er slik et friskt demokrati virker.

 

 

Nei. Et friskt demokrati lar velgerne løfte enkeltsaker så de folkevalgte får et korrektiv. Sveits er et land med fire språk, to religioner som har hold seg demokratisk i mange hundre år. Vår grunnlov er et kompromiss mellom danske embedsmenn og norske storbønder. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Det er ikke uten grunn at de fleste av oss har flyttet våpenskapene svært nært inngangsdøra.

Hva er vitsen med det?

En annen ting. Hvis jeg har pusset våpenet eller ryddet i ammo skapet hender det seg det ligger noe ammo her og der. Kanskje en 22lr patron har falt på gulvet. Kanskje jeg tar en pause for å spise. Blir jeg da kriminell om det kommer kontroll?

Link to comment
Share on other sites

Frølich var ganske klar med sin "med dagen politikerforakt, må det være lov å kalle en spade en spade"

Vedkommende er tydligvis redd egen befolkning, evt. hans egne mulighet til å virke som "herre" over folket han skal tjene (ref. Erik bye's sannhetsutsagn om politikeres rolle)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, meatpukk skrev:

det jeg posta er jo justisdepartementet som nevner hva som må tilpasses for å følge EUs direktiv, og de vil ha regler for regelmessig kontroll av våpen med høykapasitets magasin som det er gitt unntak for (sportskyttere).

 

er det derfor de maser om det hjemmebesøket kanskje? surprise inspeksjon av politi hvert 5. år? :ph34r:

 

Då eg rydda opp i papira etter min far fann eg brevet frå politiet der dei varsla tilsyn med våpenoppbevaringa. Der var det presisert at dei også kom til å sjekke om vilkåra framleis var tilstades, og at min far måtte ha klar dokumentasjon på aktivitet. Eg huskar ikkje når denne kontrollen var men det var minst 10 år sidan.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, skog skrev:

Og snart får vi vite hvilke rifler som blir forbudt jf. Sylvi Listhaug..

 

Jeg gleder meg! Er så heldig at jeg har både en Mini-14 og en BAR Match. Så med avtrekksjobber, ekstra magasiner og annet inkludert snakker vi i alle fall om femti tusen kroner som ryker hvis begge modeller forbys. Helst uten noen form for kompensasjon, mener Frølich.

 

Interessant at Listhaug innrømmet ren symbolpolitikk. "Utøya-rifla" skal ikke "tas" fordi den er spesielt mye farligere enn andre halvautorifler, men fordi det har blitt en prinsippsak. Altså skal den forbys som REN symbolpolitikk. Trodde at denslags som å forby folks eiendeler og inndra disse måtte begrunnes saklig, men der tok jeg visst feil...

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Listhaug innrømmet (i så klar tale som man kan forvente av en politiker) at forbudet mot Ruger mini-14 er ett symbol-forbud.

Da blir det ekstra interessant at man går imot en kompensasjonsordning.

 

Og hvilke andre forbud som etter sigende innføres hele tiden, resulterer i forbud mot å eie. Finnes det andre eksempler der nordmenn blir tvunget til å selge sine eiendeler ut av landet?

 

 

Link to comment
Share on other sites

hvis de tvinger en til å avhende våpen uten kompensasjon og uten reell mulighet for å få igjen pengene (selge til utlandet\ipsc) pga symbolpolitikk. så er det neste å prøve dette for retten, da det kan tolkes som uegentlig tilbakevirkende kraft. Som etter det jeg har skjønt ikke skal gjøres med mindre det anses nødvendig, symbolpolitikk er ikke nødvendig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

"Det er ikke uten grunn at de fleste av oss har flyttet våpenskapene svært nært inngangsdøra", skrev jeg. og fikk følgende spørsmål:

15 minutter siden, Andreas84 skrev:

Hva er vitsen med det?

 

I følge "hjemmebesøks-paragrafen" skal politiet bare kontrollere "på det sted våpeneier påviser". Jeg tror faktisk jeg får plass til begge våpenskape (største Seifu og største Duun) i vindfanget. Eventuell kaffe og kaker til polititjenestefolka blir servert ute.

 

15 minutter siden, Andreas84 skrev:

En annen ting. Hvis jeg har pusset våpenet eller ryddet i ammo skapet hender det seg det ligger noe ammo her og der. Kanskje en 22lr patron har falt på gulvet. Kanskje jeg tar en pause for å spise. Blir jeg da kriminell om det kommer kontroll?

 

Hvis de finner en eneste .22LR-patron som ikke er "innelåst", kan du vinke farvel til våpenkorta, hvis den/de som steller med dette, har en dårlig dag.

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, FredrikW skrev:

Trodde at denslags som å forby folks eiendeler og inndra disse måtte begrunnes saklig, men der tok jeg visst feil...

 

Hva i all verden slags forventninger har du til politkere??

 

Denne tråden, og pågående behandling, har vel vist at "saklig" er det nest siste du kan forvente av en politker

 

--- moderert grunnet usaklig innhold ---

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, meatpukk skrev:

hvis de tvinger en til å avhende våpen uten kompensasjon og uten reell mulighet for å få igjen pengene (selge til utlandet\ipsc) pga symbolpolitikk. så er det neste å prøve dette for retten, da det kan tolkes som uegentlig tilbakevirkende kraft. Som etter det jeg har skjønt ikke skal gjøres med mindre det anses nødvendig, symbolpolitikk er ikke nødvendig.

Blir det rettsak, gjør det samlet.
Og sett opp en "spleis" konto, så slenger jeg i en slant.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Flertallet i Høyesterett la i begge tilfellene til grunn at det dreide seg om “uegentlig tilbakevirkning”. Det avgjørende for om denne tilbakevirkningen var i strid med § 97, var om tilbakevirkningen var “klart urimelig eller urettferdig”,
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-97---virkningstidspunkt-for-overgang-ti/id665531/

handler om endring i pensjonsavtaler.

Link to comment
Share on other sites

Så det er ulovlig å rydde i ammo-skapet, eller gå ifra arbeidet i 5 minutter selv om ytterdøra er låst? De fleste av oss har vel hatt en 22lr patron liggende i en våpenbag etter skyting. Skam! Ammo kan da lovlig låses inn i Ikea skap, en låst ytterdør mens jeg er hjemme skulle man tro var bedre. Lovlige våpeneiere er kriminelle til det motsatte er bevist ja...

Edited by Andreas84
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg merker meg at representanten Vågslig legger formålsparagrafen til grunn for at samfunnets behov for sikkerhet trumfer enkeltpersoners behov for våpen. Dermed kan alle innskrenkninger i fremtiden pakketeres som "for barna / mot terror / samfunnssikkerheten". Se frem til at PODs ønske om å forby repetervåpen med potensiell magasinkapasitet over X antall patroner kommer i forskriften. 

 

Gemeinnutz vor Eigennutz. 

Link to comment
Share on other sites

Dersom Frølich mener at politikerforakten gjør at man må forby våpen for politikeres sikkerhet (jeg har vansker for å finne andre måter å tolke utsagnet på) så kunne det kanskje være en tanke om politikerne begynte å jobbe for å bli mindre foraktet? Ikke at jeg tror at det kommer til å skje med det første...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter alt pratet om "samfunnssikkerheten" får man inntrykk av at potensialet i våpnene ligger til stor grunn for forbud. 

 

Vi har mange her på kammeret som skyter storviltprøven særdeles raskt med boltrifler og store skumle kalibere. Kanskje vi skal forby våpenervervelse på bakgrunn av  skyting på storviltprøven der utøveren skyter (med treff) under en viss tid, med begrunnelse til at skytteren er en altfor god skytter og kan ha skumle hensikter med sin mævser eller Tikka? 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, MathiasH skrev:

Etter alt pratet om "samfunnssikkerheten" får man inntrykk av at potensialet i våpnene ligger til stor grunn for forbud. 

 

Vi har mange her på kammeret som skyter storviltprøven særdeles raskt med boltrifler og store skumle kalibere. Kanskje vi skal forby våpenervervelse på bakgrunn av  skyting på storviltprøven der utøveren skyter (med treff) under en viss tid, med begrunnelse til at skytteren er en altfor god skytter og kan ha skumle hensikter med sin mævser eller Tikka? 

 

Det løser vi lett... obligatorisk kaffepause mellom hver 2. skudd.

Evt. at alle på linja skyter ett skudd av gangen, i henhold til standplass...

Må bare utvide antallet vi kan ha på linja...

 

Og med slike regler, blir selv de "skumle full-semi-automatiske riflene", myke og snille.

Edited by TaueBill
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forstå frustrasjonen rundt at hensynet til samfunnssikkerheten, blir et slags trufkort som kan spilles. Uten at en trenger å forholde seg til besværlige ting som feks kost nytte analyser.

Men som lokal standplassleder så kan jeg bare bemerke at problemet med at det skytes godt og raskt. Ikke er spesielt utbredt, ei heller at det beherskes andre skytestillinger enn liggende.

  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, 8X68S skrev:

Jeg kan forstå frustrasjonen rundt at hensynet til samfunnssikkerheten, blir et slags trufkort som kan spilles. Uten at en trenger å forholde seg til besværlige ting som feks kost nytte analyser.

Som f.eks Fakta, statestikk, gjeldende lovverk og realiteter?

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, 8X68S skrev:

Jeg kan forstå frustrasjonen rundt at hensynet til samfunnssikkerheten, blir et slags trufkort som kan spilles. Uten at en trenger å forholde seg til besværlige ting som feks kost nytte analyser.

Men som lokal standplassleder så kan jeg bare bemerke at problemet med at det skytes godt og raskt. Ikke er spesielt utbredt, ei heller at det beherskes andre skytestillinger enn liggende.

 

Ja,  de argumenterer alltid med samfunnssikkerheten. Tenk om de tok tak i flommen av illegale automatvåpen fra Balkan i stedet..? Det hadde gjort underverker..  

Så mye styr rundt legale våpen....som (nesten) aldri benyttes til noe kriminelt.

 

Har virkelig ikke politikerne bedre ting å foreta seg..O.o

 

Når det er sagt...utvidelse til 8 våpen for jegerne er dog positivt da.....hmm...kanskje en dobbelrifle i 9,3x74R...:P

Link to comment
Share on other sites

Begrepet "samfunnssikkerhet" er tydeligvis blitt et slags mantra i denne saken.
Hva det innebærer når det gjelder lovlig våpeneierskap kontra "skade på samfunnet" er det derimot vanskelig å få konkretisert.
Og at Gjørvrapporten med  dens feil og mangler igjen er blitt en slags fasit for de kunnskapsløse, er skremmende.

Det minner meg om moteordet "Robust" som ble brukt i de mest utrolige sammenhenger under nedbemanning og rasjonalisering i min tidligere arbeidsgiver Statoil.
Men hva det konkret betydde kunne ingen si noe om...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva som skjer hvis en gærning på motorsykkel kjører inn i en barneskoleklasse med vilje.

Med samme mini 14-logikk bør jo da motosykler forbys. Samfunnet klarer seg jo helt uten motorsykler slik det i praksis er på vinteren..

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Torf skrev:

Lurer på hva som skjer hvis en gærning på motorsykkel kjører inn i en barneskoleklasse med vilje.

Med samme mini 14-logikk bør jo da motosykler forbys. Samfunnet klarer seg jo helt uten motorsykler slik det i praksis er på vinteren..

 

Ved bruk av samme logikk skulle motorsykkler av akkurat den typen bli forbudt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Locasto skrev:

 

Ved bruk av samme logikk skulle motorsykkler av akkurat den typen bli forbudt.

"Alle racingmotorsykkler med høy skadepotensial skal forbys. Deriblandt Harley Davidson sportster 1200 costum"

Edited by TaueBill
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, slemmo skrev:

Hvis jeg hører en eneste kjøretøyanalogi til ifb med våpenlovdiskusjon så rabler det for meg, det har overhodet ingen som helst relevans.

Ingen relevanse? Når jalla gærningene ikke har lett tilgang på våpen, har de brukt kjøretøyer og kniv i stede. Og med mer vesentlig effekt, visse steder.

En kan heldigvis være gla disse ullhuene går direkte på myke ulovlige mål. Og ikke utnytter infrastruktur til å inndirekte ramme. DA hadde det blitt ille.

Edited by TaueBill
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, slemmo skrev:

Hvor sannsynelig er det at lastebiler blir forbudt?

Eksteremt lite sannsynlig, diesel lastebiler kanskje. Men ikke lastebiler generelt.

Men en gærning med en traktor, kjetting og riktige valg av togskinne, kan få utøya, bataclan og nice til å blekne. Selv om du slår de tallene sammen.

Edited by TaueBill
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, skog skrev:

Om vi er heldige forbyr JD bare mini-14/30 slik at Høyre får bort Utøya-våpenet,  og resten av riflene får leve litt til..

For dem som måtte anta at endring av våpenlov, med kommende nye rundskriv, omhandler det å "bare" fjerne mini rifler fra jegere, bør tenke seg om en gang til. I utgangspunktet innehar alle halv auto rifler med løse magasiner samme egenskap som miniene. Med tid og stunder vil det trolig kun være mulig å inneha (i Norge og EU) denne type våpen om de ikke har en eller annen  mulighet for å kunne benytte løse magasiner, eller kan ta mer enn 2-3 skudd. Denne tråden har jo til dels blitt en mini-14 tråd, men med implementering av eu direktivet, ispedd dette med å trekke tilbake allerede tillatte våpen uten kompensasjon, så kan kommende regler vedrørende magasinkapasitet for pistoler fort slå ut for langt flere enn "kun" dem som pr i dag har mini rifler. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...