Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Nei, det får ikke politiet. Politiet må til å med betale moms.. Nei, jeg tror ikke denne delen av loven er praktisk gjennomførbar. Dessuten vil problemene øke i takt med antall modeller som forbys. Det eneste som er sikkert er at om man ønsker en ny hagle til høstjakta bør man søke nå, før ventetiden blir ekstrem. Våpenkontorene kommer nemlig til å være opptatt fremover 😂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal aldri kjøpe noe som helst og vurderer å selge O/U hagla mi da det konstant ligger ønskes kjøpt på finn angående den før den blir forbudt den også og før mora til sønnen min finner ut at det går an å ta hevn på meg ved å si til politiet at jeg er sprø.:ph34r:

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Trist å se at Finn.no flyter over med annonser med mini 14  tilsalgs. Trist for eierne, og trist for de som eventuelt har innvilget søknad og ikke har fått med seg siste døgns nyheter. Minner om en tragisk  versjon av stol-leken.😞

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

99% av de som eier rifler som rammes vil lydig følge ordre. Garantert.

Andelen som får det med seg via brev eller media for de med våpenkort på rifle,kaliber,produsent, nummer vil ikke være så høy.:/

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk endel ting i livet som er verre enn å ha en rifle som blir forbudt og staten ikke kompenserer for.

Hva med de som har en bil til flere hundre tusen en ikke plutselig ikke kan kjøre lenger pga helsemessigere årsaker ? Skulle staten staten vært erstatningspliktig der og?

 

 

  • Confused 3
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, petrol skrev:

Det er faktisk endel ting i livet som er verre enn å ha en rifle som blir forbudt og staten ikke kompenserer for.

Hva med de som har en bil til flere hundre tusen en ikke plutselig ikke kan kjøre lenger pga helsemessigere årsaker ? Skulle staten staten vært erstatningspliktig der og?

 

 

Tja. Den store forskjellen er at den kan man faktisk selge. Eller beholde. Eller gjøre hva man vil med. Fordi man eier den.

Edited by fleskebacon
  • Like 3
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, fleskebacon skrev:

Tja. Den store forskjellen er at den kan man faktisk selge.

Tja, kjøper man en Tesla til en million i uke 14 og går til øyelege og får kjøreforbud i uke 15 så tenker jeg at den Tesla har tapt seg betydelig mer i verdi enn en min14....

 

  • Confused 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, petrol skrev:

Hva med de som har en bil til flere hundre tusen en ikke plutselig ikke kan kjøre lenger pga helsemessigere årsaker ? Skulle staten staten vært erstatningspliktig der og?

 

Er det et Stortingsvedtak som har bestemt at de ikke har helse lenger? Eller mener du de objektive kriteriene som man må oppfylle, for å få ymse sertifikater? Det har vel ingen relevans til denne saken?

  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, petrol skrev:

Tja, kjøper man en Tesla til en million i uke 14 og går til øyelege og får kjøreforbud i uke 15 så tenker jeg at den Tesla har tapt seg betydelig mer i verdi enn en min14....

 

 

Det blir ikke det samme. Du eier den fortsatt, du blir ikke fratatt eiendom eller fratatt både muligheten til å selge og eie samtidig. Det er bare tatt en konkret vurdering på at det ikke er trygt å la akkurat deg kjøre bil lenger. Som sagt, noe helt, helt annet.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, fleskebacon skrev:

 

Det blir ikke det samme. Du eier den fortsatt, du blir ikke fratatt eiendom eller fratatt både muligheten til å selge og eie samtidig. Det er bare tatt en konkret vurdering på at det ikke er trygt å la akkurat deg kjøre bil lenger. Som sagt, noe helt, helt annet.

 

Nei, det kan du si. Blir ikke fratatt eiendom, men må allikevel selge med tap pga " allmenn sikkerhet"  Det er det samme som mini14 blir katalogisert som. De forbyr riflen pga allmenn sikkerhet.

En mini14 kan en sikkert bruke som jaktrifle etter den er konvertert til rettrekker og brukes på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ingen analogi til denne saken. I beste fall til saker der personer pga. alder, demens e.l. får tilbakekalt våpenkort.

 

Forskrift om førerkort (eller navigatør- eller flysertifikat) sier ingenting som helst om hvilke biler du kan eie og ikke. Kjøper du en Tesla over helga, og mister førerkortet pga. helsetilstanden, eier du fortsatt bilen, og kan ansette meg som privatsjåfør, og kjøre så mye du, nei jeg, orker.

 

Beholder du derimot Mini-14'en, og sier til politiet - jeg har ansatt Jegermeistern som "privatskytter", tror jeg vi ligger tynt an begge to.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, petrol skrev:

 

Nei, det kan du si. Blir ikke fratatt eiendom, men må allikevel selge med tap pga " allmenn sikkerhet"  Det er det samme som mini14 blir katalogisert som. De forbyr riflen pga allmenn sikkerhet.

En mini14 kan en sikkert bruke som jaktrifle etter den er konvertert til rettrekker og brukes på jakt.

 

Nei. Du må ikke selge. Du kan ha bilen til du dauer, og når du dauer, kan noen arve den.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var, og er- gå  videre. Har hatt en ruger mini selv og andre halvautoer og har fremdeles en halvauto. 

Stortinget har vedtatt at denne børsen skal vekk fra markedet pga følelser, symbolpolitikk etc , den kan mest sannsynlig brukes på jakt fremdeles hvis en konverterer den til rettrekker slik de har i UK bla annet. 

Det er mye viktigere å fokusere på 48 timers regelen som skal vekk fra loven og inn i forskrift. 

 

Jeg er sikker på at Garand og andre halvautoer blir fortsatt lovlig å erverve. Er nok taktikken fra myndighetene til å vise at vi gir litt og. Alt dette er bestemt for lenge siden. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tror nok vi kaster vekk tid og krefter på å diskutere Mini 14. Så vi bør gjøre som du sier;diskutere 48 timers forhåndsvarsel og saker vi fremdeles kan holde varme. Det var en som nevnte (igjen) å samle våpeneierne i en slagkraftig organisasjon. Kan Norsk Våpeneierforbund være et alternativ eller er det for mange småkonger rundt omkring som ikke kan samarbeide men bare syter og klager på andre?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Snusmumrikken skrev:

Er det flere mini14 eiere som er interessert i og samles i en fb-gruppe for å starte forberedelser for et potensielt gruppesøksmål rundt kompensasjonen delen? 

 

Jeg er ikke fb-medlem. Men, jeg er NV-medlem. Dette er en organisasjon som tidligere har reist sak mot staten i anledning hjemmebesøksparagrafen. Norsk våpeneierforbund. Kontingenten er kr. 150 pr. år.

På dette årets utsendte kontingent står det følgende:

 

NV har i høringen lagt vekt på 4 punkter i forslaget til ny lov som vi er uenige i:

  • Forhåndsvarslet i våpenoppbevaringskontrollen er fjernet.
  • Politiets adgang til å kreve lagenes medlemslister utlevert.
  • Våpengarderobe for konkurransevåpen (nå sportsvåpen).
  • Manglende erstatning ved forbud av tidligere godkjente våpentyper.

Dette er hovedsaker som NV vil arbeide for. Og de har i mange år hatt samarbeid med, og juridisk bistand fra et advokatfirma i hovedstaden.

 

Basert på min hukommelse, så ble NV opprettet i slutten av forrige århundre etter våpenloven ble revidert i -97. Noen så behovet for at skyttere kunne ha bruk for juridisk hjelp mot staten og byråkratiet.

 

I tillegg til medlemskap er det også opprettet et fond S.J.J.F. som i hovedsak går til juridisk bistand. 

 

Adressen er http://www.nv.no nederst på hovedsiden finnes informasjon om innmelding. (Husk: Det er kjøttvekta som teller.)

Edited by SeRg
Linken måtte redigeres.
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Tror nok vi kaster vekk tid og krefter på å diskutere Mini 14. Så vi bør gjøre som du sier;diskutere 48 timers forhåndsvarsel og saker vi fremdeles kan holde varme. Det var en som nevnte (igjen) å samle våpeneierne i en slagkraftig organisasjon. Kan Norsk Våpeneierforbund være et alternativ eller er det for mange småkonger rundt omkring som ikke kan samarbeide men bare syter og klager på andre?

 

Skal NV få en rolle må DFS og de andre forbundene kollektivt melde sine medlemmer inn i NV. 
Det er behov for en paraplyorganisasjon over alle forbund som gir ervervsgrunnlag,..

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, SeRg skrev:

 

Jeg er ikke fb-medlem. Men, jeg er NV-medlem. Dette er en organisasjon som tidligere har reist sak mot staten i anledning hjemmebesøksparagrafen. Norsk våpeneierforbund. Kontingenten er kr. 150

Hmmm... jeg har hatt våpen i over 30 år. Og jeg husker NV når de ble startet engang for lenge siden. Skal de bli ett forbund jeg melder meg inn igjen så må de være flinkere å være i dialog med medlemmene  enn det de har vært tidligere.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, petrol skrev:

Hmmm... jeg har hatt våpen i over 30 år. Og jeg husker NV når de ble startet engang for lenge siden. Skal de bli ett forbund jeg melder meg inn igjen så må de være flinkere å være i dialog med medlemmene  enn det de har vært tidligere.

 

Tidligere i tråden la jeg merke til at Fosjord i NV var på høringen sammen med bl.a. Hassel. Så de er i gang med jobben sin.  NV er allerede etablert, og NV ledelsen kan kanskje få mer tyngde overfor myndighetene med større medlemsantall. Jeg vet ikke. Er bare betalende medlem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, 870fanboy skrev:

Ble plutselig en god del rimelige mini-14 på finn.no.

At folk gidder å prøve å selge det fatter jeg ikke når man heller kan ta full rulle de neste åra å prøve å slite den ut heller enn å prøve å dytte en elefant gjennom ett nøkkelhøl.:/

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, petrol skrev:

Hmmm... jeg har hatt våpen i over 30 år. Og jeg husker NV når de ble startet engang for lenge siden. Skal de bli ett forbund jeg melder meg inn igjen så må de være flinkere å være i dialog med medlemmene  enn det de har vært tidligere.

 

Og slutte med rare utspill. De har før vert mye mer en NRA-klone, med utspill om behovet for våpen til selvforsvar og mer (er ikke så lenge siden nestleder i NV var i avisene med et slikt utspill).

 

Mange av oss som skyr NV som pesten på grunn av det..

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, klabbogbabb skrev:

Så du mener altså at ingenting har skjedd. Javel.

 

Jeg tviler på at lovlydige, ærlige jegere som er de uheldige eiere av Mini-14 og hva nå enn annet de skulle finne på å forby er enige i akkurat det, spesielt når det er de selv som får svi økonomisk på grunn av disse avsindige, meningsløse symbolforbudene.

Nei, jeg mener at man bare kan måle det som har skjedd (altså at det er mulig Ruger mini 14 og kanskje andre halvautorifler til jakt ryker, med et litt dody kompesasjons vedtak) Jeg ka fortsatt ta med HK riflene min, klashene sånn på banen og trene og skte til ungene må spise havregrøt hver uke.

 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, morten0 skrev:

Nå er du ute å vrir og vrenger på ting med vilje igjen Hassel.


""""Hvilke rettigheter er det som forsvinner med dette? er det noen som ikke lenger kan dra på jakt, er det noen som ikek lenger kan bedrive sportskyting? er det å eie våpen en rettighet?"""""

 

Tenker her på at eiendomsretten, som har stått sterkt i Norge, kommer til å få seg en knekk med denne nye loven. t.

 

 

 

 
Jeg vet ikke helt hvem som vrir og vrenger her. Hadde det ikke vært me mer oppklarende poengtere eiendomsrettigheten i innlegget ditt. Det ligent ellers ganske mye på andre argumenter om retten til å eie smelrter, til at det var lett å tro det var det du mente. Får ellers vise til det jeg nettopp har skrevet om å ta tak i denen særs tvilsomme og i mine øyne lovstridige løsningen på et problem (Samt det etiske rundt det å løse problemet med farlige våpen i samfunnet, med å selge dem til et annet land.
 

Sitat

Forundrer meg over at du ikke tror at politikerne i Norge, og verden, har en agenda om å redusere antall våpen som befolkningen besitter. 


Hvor har du det fra at jeg ikke ha registrert at det er et ønske om reduskjon av våpen og begrensninger av våpne typer i de aller fleste samfunn jeg kjenner til?  Det er årskaen til dette ønske blant og politkere jeg nok er mer opptatt av.

 

13 timer siden, morten0 skrev:

Hva godt skal komme ut av å ha en dialog med Frölich? En person som har et sterkt ønske om å ta fra oss grunnleggende rettigheter og bryr seg ikke om mange blir påført et betydelig økonomisk tap. Har ikke annet enn forakt for slik en person, og å i det hele tatt ønske å sitte å jatte med på den søpla han spyr ut av seg og å få han til å tro at det ikke er så galt det han driver med, er ikke noe jeg vil delta på iallfall.

 ? den kommentaren forsto jeg ikke. Jeg kan til og med dokumentere at Fölich er en gjøk som ikke har forstått eller kjenenr særlig godt til det lovverekt han har stemt over.

 

 

13 timer siden, morten0 skrev:

 

 

Har jeg sagt at skytterorganisasjonene ikke gjør noe? Jeg vet godt at de har bedrevet mye lobbyvirksomhet. Jeg sa at de ikke har noen makt. Stor forskjell, men du ville vri det til slik at det passet til det du skulle si. Er ikke sint eller noe på skytterorganisasjonene, ikke tro det. De gjør så godt de kan. Men politikerne bryr seg ikke om fakta og gode argumenter.


Det siste er vi desverre svært enige i. Når det gjelder hvilket inntrykk du ga i den posten jeg besvarte, var det klart mitt inntykk at du tilhørte den gruppen som bare ser på ressultet og ikke prossesen og utgangspunktet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Hassel skrev:

Nei, jeg mener at man bare kan måle det som har skjedd (altså at det er mulig Ruger mini 14 og kanskje andre halvautorifler til jakt ryker, med et litt dody kompesasjons vedtak) Jeg ka fortsatt ta med HK riflene min, klashene sånn på banen og trene og skte til ungene må spise havregrøt hver uke.

 

Virker her som om du synes det er greit nok, mest fordi du kan forsette akkurat som før. Altså at du kan fortsette å ha dine våpen.

 

Nå er det ikke slik at alle har interesse av å bedriver praktisk rifleskyting eller noen form for konkurranse bare fordi de eier en Mini 14. Har inntrykket av at noen mener at det er bare å melde seg inn i en klubb som driver annen form for skyting og at man dermed kan beholde eventuelle halv-autoer. Jeg har hverken tid eller lyst til å begynne med det bare for å få beholde Mini14 en liten stund til. Så hva slags argument er det? 

Jeg skjønner at du kan forsette å skyte med halv-auto riflene dine, men det kan ikke de fleste som eier en Mini14. For dem så blir den tatt bort, for aldri igjen å bli sett.

 

Skjønner ikke helt hvordan noen som driver med sportsskyting eller andre former for skyting ikke er i harnisk over dette nye lovforslaget. Med et jaktvåpen kan det argumenteres for at det kan brukes til jakt, trening til jakt og rekreasjon. En person som f.eks har en Glock og er med i en pistolklubb, har vel kun egentlig ett bruksområdet for pistolen, rekreasjon. Praktisk skyting blir vel regnet som en sport, men jeg ville ikke tatt det for gitt at Frølich ser på det som en sport. Og kun rekreasjoner er ingen grunn til å eie et masseødeleggelsesvåpen.

 

Så hvilken god grunn har du for at du skal kunne ta med "HK riflene min, klashene sånn på banen og trene og skte". For politikere flest så har du ingen grunn. Så du gjør det midlertidig kun på statens nåde.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, morten0 skrev:

Virker her som om du synes det er greit nok, mest fordi du kan forsette akkurat som før. Altså at du kan fortsette å ha dine våpen.

 

Nå er det ikke slik at alle har interesse av å bedriver praktisk rifleskyting eller noen form for konkurranse bare fordi de eier en Mini 14. Har inntrykket av at noen mener at det er bare å melde seg inn i en klubb som driver annen form for skyting og at man dermed kan beholde eventuelle halv-autoer. Jeg har hverken tid eller lyst til å begynne med det bare for å få beholde Mini14 en liten stund til. Så hva slags argument er det? 

Jeg skjønner at du kan forsette å skyte med halv-auto riflene dine, men det kan ikke de fleste som eier en Mini14. For dem så blir den tatt bort, for aldri igjen å bli sett.

 

Skjønner ikke helt hvordan noen som driver med sportsskyting eller andre former for skyting ikke er i harnisk over dette nye lovforslaget. Med et jaktvåpen kan det argumenteres for at det kan brukes til jakt, trening til jakt og rekreasjon. En person som f.eks har en Glock og er med i en pistolklubb, har vel kun egentlig ett bruksområdet for pistolen, rekreasjon. Praktisk skyting blir vel regnet som en sport, men jeg ville ikke tatt det for gitt at Frølich ser på det som en sport. Og kun rekreasjoner er ingen grunn til å eie et masseødeleggelsesvåpen.

 

Så hvilken god grunn har du for at du skal kunne ta med "HK riflene min, klashene sånn på banen og trene og skte". For politikere flest så har du ingen grunn. Så du gjør det midlertidig kun på statens nåde.

 

Det er ganske utrolig hvordan norske våpeneiere skyter seg selv i foten.

 

Skal tro hvordan Hassel tar det når hans kjære DSSN- og/eller NROF-våpen står på huggestabben og jegerne på samme vis driter komplett i det.

 

Og ja, det er 'når', ikke 'hvis'. Politikerne ser nå nøyaktig hvor lett de slipper unna og hvor lett det er å splitte våpeneierne i Norge.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, klabbogbabb skrev:

Politikerne ser nå nøyaktig hvor lett de slipper unna og hvor lett det er å splitte våpeneierne i Norge.

 

Det er ikke noe nytt de ser nå. Våpeneiere i Norge har vært splittet i maange år allerede. Og sjansen for at de finner sammen ser forsvinnende liten ut når en ser denne tråden og tilsvarende.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En artikkel fra DB på nett om den nye våpenloven.
Bla. er Petter Eide fra SV er intervjuet.
Ad våpenkontroll.
" Vi ønsker en sterk våpenkontroll og å begrense våpen mest mulig"

Ad fjerning av 48 timers regelen:
"Tror at økt frihet for våpenkontroll til politiet hadde blitt tatt godt imot hos de fleste"

Ad Ruger M14:
"Folk er nok litt skremt av at våpenet lett kan gjøres om til et automatvåpen"

Vel, det var jo rene ord for pengene fra en innsiktsfull  SV-politiker.

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi skal få til samarbeid mellom skyttergrenene så har jeg ett forslag til hvor vi kan starte:

  • slutt å legge ord i munnen på hverandre
  • ikke tolke alle utsagn i verste mening

Mange her, meg selv inkludert, er medlem i flere forbund og har ingen problem med å forstå de "andres" synspunkter.

Trekk inn piggene folkens, prøv å oppklare misforståelser istedenfor å blåse de opp. 

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Det aller viktigste er å oppføre seg ok, om din multiseksuelle nabo, medlem i Rødt, hater alle som transporterer seg selv på noe mer forurensede enn DSB kombisykkel og veganer som ser på dunken bak Rema som beste sted å hamstre grønnkål opplever at naboen som er jeger/skytter er en ålright fyr er det en utrolig motvekt til alt vaset "journalister" produserer.

Det nest viktigste er å verve minst en ny skytter/jeger (helst jente/dame!)

Så kommer i uprioritert rekkefølge

Ivre for samarbeide innad i lag/klubb, mellom klubber/lag både i eget forbund og på tvers av forbund, og mellom, ta i et tak i ditt lag-til og med når det ikke er innen akkurat det som "gavner" deg. Påvirk lokalpolitikere!

Her ute på nordmøre er det en del ivrige jegere som ikke lagrer årgangskjøtt i digre frysere får det blir bikkjemat etter 5år, de gir bort kjøtt; sånt gir jakt og jegere mengder av plusspoeng.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Før vi legger denne runden bak oss bør vi reflektere over hvilke innfallsvinkeler som virket og hvilken som feilet. Hva kan vi forandre/gjøre for å få mer innflytelse på arbeidet med forskriften?  Skal organisasjonene i større grad mobilisere medlemmene? Hvordan skal vi forholde oss til JD? Skal vi begynne allerede nå med å bearbeide partiene/justiskomiteen med tanke på forskriften? Er vi mer tjent med en åpen debatt i pressen/samfunnet vs. en fullstendig lukket debatt slik vi hadde nå? Hvilke partier er mest sårbare for press i denne saken? Skal vi ha ulike strategier til ulike parti?  Vi må ha en bedre plan til neste runde som egentlig allerede er i gang. Hva er deres tanker rundt dette?

 

Edited by skog
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, seawolf skrev:

En artikkel fra DB på nett om den nye våpenloven.
Bla. er Petter Eide fra SV er intervjuet.
Ad våpenkontroll.
" Vi ønsker en sterk våpenkontroll og å begrense våpen mest mulig"

Ad fjerning av 48 timers regelen:
"Tror at økt frihet for våpenkontroll til politiet hadde blitt tatt godt imot hos de fleste"

Ad Ruger M14:
"Folk er nok litt skremt av at våpenet lett kan gjøres om til et automatvåpen"

Vel, det var jo rene ord for pengene fra en innsiktsfull  SV-politiker.

Det er helt fantastisk hvordan Petter Eide som tidligere var generalsekretær i Amnesty nå forsvarer overgrepsmetoder han tidligere hevdet å tilhøre diktaturstater nå omfavner de samme metodene til bruk her i landet. Snakker om å skifte hjerne når man kommer på Stortinget.

  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Som oftest er "engasjement" og "prinsipper" bare tomt tøvprat brukt for å fremme egen karriere.

Stoltenberg som NATO-sjef, ivrig argumenterende for økte forsvarsbudsjett feks...

 

Men fint at flere får opp øynene for sånt, en skjønner det ikke før en får det servert i saker en selv orker følge og sette seg inn i.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det gjelder andre folks rettigheter, blir nok fred i verden med en sterk våpenkontroll og få våpen her hjemme

Sitat

I SV har vi har en sterk drivkraft for å arbeide for rettighetene til folk i andre land.

Sitat

Solidaritet handler om arbeide for fred, feminisme og klassesolidaritet – SV skal strekke hender, hode og blikk langt utover våre egne grenser.

Sitat

Internasjonal politikk er mitt spesialområde. Jeg vil på Stortinget for å styrke SV som Norges viktigste parti for internasjonal solidaritet.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er leit å se hvor frekke folk er på Finn.no. Jeg har ikke samvittighet til å lure noen til å kjøpe noe som blir forbudt. Rett og slett skammelig. 
Jeg nevnte det da jeg kom i snakk med jakt og friluft ang kjøp av salongrifle. Der sa de jeg kunne få innbytte på den, for så å selges videre til dynamisk. Fikk svar på mail om bud på 2000,- ¬¬ Så hvis noen vil ha samvittigheta i behold kan det være tingen. Selv om 2000,- er skambud.

Edited by Andreas84
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, morten0 skrev:

Virker her som om du synes det er greit nok, mest fordi du kan forsette akkurat som før. Altså at du kan fortsette å ha dine våpen....

Så hvilken god grunn har du for at du skal kunne ta med "HK riflene min, klashene sånn på banen og trene og skte". For politikere flest så har du ingen grunn. Så du gjør det midlertidig kun på statens nåde.

 

 

Du anklaget meg tidligere for å vri og vende på ting...
 

Jeg lurer på hvor du har det fra at jeg kan fortsette som før? jeg har fire jaktrifler som står i faresonen. 
Om jeg ikke har klart å veære tydlig nok beklager jeg det. Så jeg får gjenta igjen, at det er ingen som jeg kjenenr til som er fornøyd med det foreløpige resultatet. Men uten den massive og dyktige innsaten fra NJFF så hadde ikke konkuranse skyttere fått lov til å beholde sine våpen.  Og at det totale forbudet ble stanset er jeg godt fornøyd med. 

Og jeg håper noen står klar for å ta over pinnen til å kjempe for sportsskyting, jakt og sunt våpenierskap fremover. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Andreas84 skrev:

Det er leit å se hvor frekke folk er på Finn.no. Jeg har ikke samvittighet til å lure noen til å kjøpe noe som blir forbudt. Rett og slett skammelig. 
Jeg nevnte det da jeg kom i snakk med jakt og friluft ang kjøp av salongrifle. Han sa jeg kunne få innbytte på den, for så å selges videre til dynamisk. Fikk svar på mail om bud på 2000,- ¬¬ Så hvis noen vil ha samvittigheta i behold kan det være tingen. Selv om 2000,- er skambud.

 

Du vet at mini 14 IKKE har fått tilbakaldt sin godkjenning, eller er forlangt innlevert?

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Hassel skrev:

 

Du vet at mini 14 IKKE har fått tilbakaldt sin godkjenning, eller er forlangt innlevert?

Det vil jo skje. Så 3 års tid på å bli kvitt den. Eller har det nylig skjedd et vidunder som har gått meg hus forbi?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skog skrev:

Før vi legger denne runden bak oss bør vi reflektere over hvilke innfallsvinkeler som virket og hvilken som feilet. Hva kan vi forandre/gjøre for å få mer innflytelse på arbeidet med forskriften?  Skal organisasjonene i større grad mobilisere medlemmene? Hvordan skal vi forholde oss til JD? Skal vi begynne allerede nå med å bearbeide partiene/justiskomiteen med tanke på forskriften? Er vi mer tjent med en åpen debatt i pressen/samfunnet vs. en fullstendig lukket debatt slik vi hadde nå? Hvilke partier er mest sårbare for press i denne saken? Skal vi ha ulike strategier til ulike parti?  Vi må ha en bedre plan til neste runde som egentlig allerede er i gang. Hva er deres tanker rundt dette?

 

 La meg endelig provosere det fleste som er så sinte nå? Vi snakker om  registreings plikt på magasiner, kun henglsede magasiner på jalt, forbud mot alt havlauto i rifle, 5 års våpenkort, legevurdering.... som vi ikke har, vi har fått økt jaktvåpengaderobe og bedre forhold for studenter og juniorskyttere - samt noen reelt nyttige begrensinger i forhold til plomberte våpen.

Og det politikerene sitter igjen med er at de skal få bort "utøya geværet".
 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, klabbogbabb skrev:

Det er ganske utrolig hvordan norske våpeneiere skyter seg selv i foten.

 

Skal tro hvordan Hassel tar det når hans kjære DSSN- og/eller NROF-våpen står på huggestabben og jegerne på samme vis driter komplett i det.

 

Og ja, det er 'når', ikke 'hvis'. Politikerne ser nå nøyaktig hvor lett de slipper unna og hvor lett det er å splitte våpeneierne i Norge.

 Jeg får i allefall si meg enig med det første... utover det forstår jeg ikke hva du egentlig prøver å mane frem her?  Uten NJFF hadde DSSN og mligens NROF mistet sine børser. Og de eneste som ser ut til å prøve å splitte et tett samarbeidende våpennorge er enkelt individer med tilgang til tastatur og internet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...