Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

I forhold til veien videre er det nok hjemmebesøk tilbakei lov, og kompensajson for våpen som må innleveres. Jeg mener det er å oppfatte som en urettslig straff å måtte avhende et jakktvåpen uten midler til å ersate det på en god måte. Riktig orgnaisajon for dette er nok NJFF.  DFS er motoren i forhold til 48 timers reglen.

 

Edited by Hassel
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Andreas84 skrev:

Det vil jo skje. Så 3 års tid på å bli kvitt den. Eller har det nylig skjedd et vidunder som har gått meg hus forbi?

  1. Du registrerte muligens ikke at den 3 års greie ikke er vedtat slik den var formulert i innstillingen?
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Hassel skrev:

 La meg endelig provosere det fleste som er så sinte nå? Vi snakker om  registreings plikt på magasiner, kun henglsede magasiner på jalt, forbud mot alt havlauto i rifle, 5 års våpenkort, legevurdering.... som vi ikke har, vi har fått økt jaktvåpengaderobe og bedre forhold for studenter og juniorskyttere - samt noen reelt nyttige begrensinger i forhold til plomberte våpen.

Og det politikerene sitter igjen med er at de skal få bort "utøya geværet".
 

 

Hassel...for en gangs skyld er jeg helt enig med deg. Dette kunne endt MYE verre...  Vi har fått utvidet jaktgarderoben og får stort sett fortsette som för med Dynamisk og i NROF. Jeg tror hele greia har värt et fölelsesladet politisk oppgjör med tragedien på Utöya.

 

La oss ikke undervurdere den smellen Utöya ga det norske samfunnet..

 

Så folkens...slutt å sutre og be happy..!

Edited by pondoro
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter at loven er vedtatt, gitt at Mini 14 da blir forbudt å inneha. 

Så er tanken at de som eier slike, får 3 år på å prøve å selge de til sportskyttere eller eksportere de. I praksis blir det sagt at en Mini 14 kan beholdes  fram til 2023. Etter det må den innleveres, eller bygges om hvis det åpnes for det. 

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Hassel skrev:

vi har fått økt jaktvåpengaderobe og bedre forhold for studenter og juniorskyttere - samt noen reelt nyttige begrensinger i forhold til plomberte våpen.

Alt er ikke bare sorgen, det har du rett i. Men vi vet ikke hva forskriftene vil gi oss, og de åpner absolutt for innskrenkninger. Hjemmel til å begrense antall våpen uavhengig av aktivitet er noe DU bør frykte mer enn de fleste...

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, 8X68S skrev:

Etter at loven er vedtatt, gitt at Mini 14 da blir forbudt å inneha. 

Så er tanken at de som eier slike, får 3 år på å prøve å selge de til sportskyttere eller eksportere de. I praksis blir det sagt at en Mini 14 kan beholdes  fram til 2023. Etter det må den innleveres, eller bygges om hvis det åpnes for det. 

Jeg tror at de med mini skal ha litt is i magan, jeg har alltid sagt at det er ikke praktisk mulig å forby noe som helst fra før 6/5 2004 og da er vitsen borte. Skog er enig, han er politi og da er vi to.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selv om rifla ikke er registrert som Mini 14 i registeret, så er det vel ikke så lurt å sitte på den hvis den blir forbudt å inneha?

Det er ikke så lurt å ha et ulovlig våpen, hvis en har lyst på en lang karriere som jeger eller skytter.

 

Blir vel litt det samme som å nå ha en Winchester Defender, der magasinrøret ikke er permanent plombert ihht gjeldende regler. Det går bra helt til en blir tatt for det, ikke så veldig bra etterpå. Og det er ganske lett for andre å kjenne igjen en Mini 14, på banen, på jakt eller ved en oppbevaringskontrol. Og jeg tipper reaksjonen iallefall ikke blir mildere, enn for de som blir tatt med ei magasinhagle med for stor magasinkapasitet.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, 8X68S skrev:

Selv om rifla ikke er registrert som Mini 14 i registeret, så er det vel ikke så lurt å sitte på den hvis den blir forbudt å inneha?

Det er ikke så lurt å ha et ulovlig våpen, hvis en har lyst på en lang karriere som jeger eller skytter.

 

Blir vel litt det samme som å nå ha en Winchester Defender, der magasinrøret ikke er permanent plombert ihht gjeldende regler. Det går bra helt til en blir tatt for det, ikke så veldig bra etterpå. Og det er ganske lett for andre å kjenne igjen en Mini 14, på banen, på jakt eller ved en oppbevaringskontrol. Og jeg tipper reaksjonen iallefall ikke blir mildere, enn for de som blir tatt med ei magasinhagle med for stor magasinkapasitet.

Det fører til at det blir rettsikkerhetsmessig uholdbart å gjøre den forbudt. Og det med Winchester defender og lignende; de ligger åpent på finn og ingen gjør noe det er det nok en grunn til.

 

15 minutter siden, SofaBamse skrev:

Er det ikke bare nytt løp og fjerning av noen smådeler som skal til for å bygge om en Mini-14 til rettrekker?

Sveise gasshølet holder teknisk sett. Den lader ikke på rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel strengt tatt bare å plugge gassystemet så er den rettrekker, men onkel er vel ikke fornøyd med mindre det kommer ny pipe uten hull for gass i det hele tatt.

 

Så er spørsmålet om man virkelig ønsker å ha en mini-14 rettrekker i garderoben. Halve sjarmen med minien er jo dens funksjonsmåte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk byråkratene og kripos kommer til å fortelle hva som faktisk er gjennomførbart i denne sammenhengen her. De har mer faglig peiling enn urbane politikere som er mest opptatt av hvilken prosecco de skal drikke i kveld.o.O

For nesten 20 år siden var det stor uvilje fra politikerne mot lyddempere. Det var ikke gjennomførbart og alle vet hvordan det er i dag.

Edited by jeaant
.
Link to comment
Share on other sites

Sitter nå på sofaen sammen med minstemann og ser på Paralympics skiskyting. Noen av dem har ikke bein en gang, andre er nesten blinde. Blir imponert, litt rørt, men også minnet på hvor utrolig enkelt jeg egentlig har det. 

 

En lignende tilnærming kan vi ha til våpenlovgivningen. I Australia klarte de å rasere en hel idrettsgren med sine forbud. Det samme ville EU kommisjonen gjøre i Europa. Her nøyde man seg ikke med forbud mot halvautoer, men også forbud mot hjemmelading, plombering av samlevåpen, 5 års lisenser og vurdering av psykolog for å eie våpen !!! 22 Juli kommisjonen, som har vært Stortingets store referansepunkt siden tragedien ville forby nesten alt av pistoler og halvautorifler + kreve våpen innelåst på politikammer når ikke i bruk (om jeg ikke tar helt feil.)

 

Hvor står vi idag? Jo, mesteparten av kravene til 22 kommisjonens kapittel 17 og EU kommisjonens opprinnelige forslag er sendt i søppelbøtta. Vi får skyte millitærfelt, jakte med halvautorifler, hjemmelade, skyte dynamisk, trene Nivå 2, får kjøpe stort sett det vi trenger av våpen og jeg slipper å betale for psykologtimer.  Hvor tror dere vi hadde vært uten skytterorganisasjonene våre? Utøya var mer dødelig enn både Dunblane og Port Arthur, og det var ikke akkuratt mangel på vilje og argumenter for å innføre lignende forbud i Norge. 

 

Mens våre kollegaer i andre land har måtte se deres lidenskap og idrett bli revet bort, er vi i en helt annen posisjon i Norge. 

 

Som Hopalong og Fleskebacon sier, gjenstår det fortsatt omfattende juridisk arbeid før et forbud kam skje. Det kan vise seg at kommiteen har svelget over langt mer enn de trodde. 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Mye av dette kan fortsatt fremmes gjennom forskriften. Blant annet midlertidige lisenser for enkelte typer våpen er høyaktuell. Om noen tror kampen er ferdig nå tar de feil. Det er faktisk mer rom for innskrenkninger i forskriften en i loven. Det er derfor naturlig at det legges en plan for hvordan vi skal forholde oss til arbeidet med forskriften. Det er dessuten der skjebnen til en rekke rifler skal avgjøres, samt hvorvidt det blir en kompensasjon. Blir det ingen kompensasjon denne runden vill det heller ikke bli kompensasjon om staten velger å forby andre våpengrupper om 10 eller 30 år.. Forskriften er like viktig eller viktigere en selve loven.

 

  • Like 8
  • Thanks 6
Link to comment
Share on other sites

Blir det 5 års varighet på dynamikernes langvåpen kan det jo bli helt grenseløst hvor mange internasjonale stevner en må ha for å få fornyet. Som med pistol i Sverige.

Nei dæven gitt, jeg som ikke er dynamiker brydde meg.:D Eksempel til etterfølgelse for dynamikerne andre veien mot jegere og NSF pistol.xD

Link to comment
Share on other sites

Vi må også huske på at forskriften skal utarbeides i lys av den nye formålsparagrafen. Den tar bare hensyn til "sammfunsikkerheten". Dette vil selvfølgelig få innvirkning på hvordan JD skal jobbe med forskriften. De skal ta hensyn til samfunsikkerheten, ikke den enkeltes mulighet til våpeninnehav, jakt eller idrett. Det er derfor både vi og organisasjonene trenger en plan for hvordan vi best skal kunne påvirke arbeidet med forskriften. 

  • Like 6
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Om man ser bort fra punktet om 2 ekstra våpen i jaktgarderoben, og noe annet småtteri, ligger det en generell skjerpelse i den nye loven som slett ikke er bra. Husk at forvaltningen i stor grad er basert på politi/ påtalemaktens frie skjønn. Ikke til forkleinelse for den jobben som er gjort av «våre». Noen slag er vunnet på veien, men om en ser på totaliteten er bildet negativt.

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Om jeg prøver å se litt kreativt på prosessen som kjøres, så begynner jeg å tro noe som kan ligne på en konspirasjonsteori fra de beste eventyrene på internett:

Regjeringen prøver å innføre en ny våpenlov uten å innføre en ny våpenlov. Altså, de ønsker å få det til å se ut som at de gjør veldige innskjerpninger, men uten at det faktisk utføres endringer når alt kommer til alt.

 

Alle de sinnsyke forslagene som kom med førsteutkastet til EU-direktivet har etterhvert blitt forkastet av ulike årsaker.

Alt det som det i dag forkuserer på som skal bli forbudt, er allerede forbudt. Halvautoer er pr. definisjon forbudt. Med en del unntak som man finner i jakt- og konkurranselista. Det var masse fokus på at militære halautoer opprinnelig kontruert for helautomatisk ild skulle forbys, og at det kun var en gruppe sportsskyttere som fikk lov til å fortsette å kunne erverve slikt, men da under strenge krav. Men slik er det jo allerede.

Og hver gang noen nevner at Mini 14 eller "Utøyarifla" skal forbys så sies det alltid i sammenheng med at militære fullautobaserte våpen må forbys men at sivile halvautoer til jakt ikke skal forbys. Siden Mini 14 er en sivil halvauto for jakt, så vil den altså ikke forbys. Kanskje de klarer å finne en variant av Mini 14 som fra fabrikk kom med bajonettfeste ellernosånt, og forbyr den.

 

Så til slutt har man §102, som muligens er det eneste som står igjen. Og her har det blitt så mye oppmerksomhet rundt dette at selv om det forsøkes kamuflert enten ved inkompetanse eller regelrett løgn, så tipper jeg at dette blir stående som i dag.

 

Og hvilke endringer står vi igjen med da egentlig?

 

Ingen?

 

 

Men det som uansett kan bli konklusjonen er at regjeringen kan klappe seg på skulderen og si at de har gjort en fabelaktig jobb som har gjort landet tryggere.

Selv om de ikke har gjort en eneste endring. Men de fikk det til å se ut som det, for folk som ikke kan loven.

 

Et vakkert spill for galleriet rett og slett, for å fremstå som handlekraftige.

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skog skrev:

Vi må også huske på at forskriften skal utarbeides i lys av den nye formålsparagrafen. Den tar bare hensyn til "sammfunsikkerheten". Dette vil selvfølgelig få innvirkning på hvordan JD skal jobbe med forskriften. De skal ta hensyn til samfunsikkerheten, ikke den enkeltes mulighet til våpeninnehav, jakt eller idrett. Det er derfor både vi og organisasjonene trenger en plan for hvordan vi best skal kunne påvirke arbeidet med forskriften. 

 

Hva med de halvautoriflene som er kjöpt legalt i tidligere år...som US Carbine, FN FAL,  osv...?

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, AndersR skrev:

 -snip -

Men det som uansett kan bli konklusjonen er at regjeringen kan klappe seg på skulderen og si at de har gjort en fabelaktig jobb som har gjort landet tryggere.

Selv om de ikke har gjort en eneste endring. Men de fikk det til å se ut som det, for folk som ikke kan loven.

 

Et vakkert spill for galleriet rett og slett, for å fremstå som handlekraftige.

Vet du, så sykt det enn høres ut så hadde jeg ikke blitt overrasket...

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Hassel skrev:

Det slår meg jo, at organisasjonenes samstemte front i høringen også har ført til at det ikke står et pip om beslag, avhending eller salg til utlandet av såkalte "forbudte halvautorifler i det vedtatte forslaget....

 

Kommer i forskrift... 

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det fra Tiders? det lå i lov frem til voteringen 8 mars. Slik det fremstår nå, er det innført en bestemmelse om at børser som blir "forbudt" ikek vil vøre forbudt i tre år. og at regjereingen skal se på kompensasjonsmuligheter.  Hvilke typer ligger i nok i forskrift. ikke hva som skal gjøres....

Link to comment
Share on other sites

Og der i forskriften mine jeger og skytterkolleger,  der har embetsverket rimelig frie tøyler.
Og det er det som gjør meg urolig.
Kanskje ikke nå, ikke om et par år, men neste gang det skjer noe og MSM skriker opp om alt for mye våpen i samfunnet, DA har de grå eminenser sin mulighet.

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

Skikkelig sprek påstand, det eneste som er bestemt i lovteksten som vi kan forholde oss til er 8 våpen i jaktgarderoben. Absolutt alt annet skal reguleres i forskrift.

 

..du klipper ut utsagnet fra den konteksten det hører under..!

Link to comment
Share on other sites

På 8.3.2018 den 19.42, skog skrev:

Det er ingen som vet hvor mange mini-14 som eksisterer. For ikke å snakke om alle de andre halvautomatiske riflene som har blitt solgt i Norge siden krigen. Har senest denne uken sett en Valmet m76 registrert som rifle.223 i registeret.

Jeg har ett spørsmål til @skog ;blir det laget bråk fra politiets side når folk har valmet m76 eller andre halvauto på våpenkort hvor det står rifle .223 i registeret så lenge det gis etter dagens skjema (modellbetegnelse, kryssfor halvauto,ikke godkjent til jakt) opplysninger på skjema når de nå skal selges?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Klarer ikke å se at det at du skriver at du er enig med Hassel endrer innholdet?

Du hevder vi får en liberalisering, det er fullstendig umulig å vite før en har en ferdig forskrift. Ingen, ikke engang de som stemte i stortinget, vet hvor dette ender.

 

En liten seier ligger i selve jaktgarderoben. Ja, forskriften gjenstår slik at et aldri så lite "svingslag" kan komme der. Så var det dette med forslagene som Hassel nevnte som det aldri ble noe av, som ville vært radikalt. I tillegg har det de senere år blitt enklere å erverve våpendeler i form av piper uten å måtte søke. Det har jo ikke noe med den kommende loven å gjøre i den forstand, men likevel oppfatter jeg det dit hen at selv om regelverket er strikt er det noe mer liberalt enn det har vært praktisert. Så gjenstår det da å se hva den kommende forskriften vil gjøre. 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje flytte fokuset over på den manglende forhåndsvarslingen i forbindelse med oppbevaringskontroll av våpen? Dét er en sak som angår alle landets våpeneiere -- som i fremtiden vil måtte leve med å risikere politiet på døren til alle døgnets tider som i et hvilket som helst lovløst diktatur. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, ayf skrev:

Maken til syting og bersel skal en lete lenge etter, her er det masse bra med et nye forslaget og enkete her inne virker som de har tvangstanker ..

+ Jaktvåpengarderoben økes fra 6 til 8, arvede våpen skal visstnok ikke inngå.

+ Mulighet for disp for erverv av håndvåpen fra 18 år.

- Krav om forhåndsvarsling fjernet fra loven, skal komme i forskrift.

- Våpen som blir forbudt skal bli forbudt å eie, ikke bare omsette, og "vurdere mulighet for kompensasjon".

- Åpner for mulighet for sportsskyttergarderobe gjennom forskrift.

- Åpner for flere gebyrer for våpeneiere.

 

Har jeg glemt noe?

Link to comment
Share on other sites

For ørtiførtifjertende gang: Om det er greit for deg eller ikke er knekkende likegyldig. Spørsmålet er om det er "greit" for våpeneiere generelt, og om loven kan ha en positiv effekt på kampen mot kriminalitet. 

1: Nei. 

2: Nei. 

 

Jeg har solgt minien min, men jeg skal jaggu slåss for at kjøperen får beholde den. 

  • Like 11
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...