Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Jeg noterte meg tre ting.

§ 14-1 Overgangsreglar

3. Løyve til å ha halvautomatisk rifle som nemnt i våpenlova § 5 andre ledd nr. 3 er berre gyldige i tre år etter ikraftsetjing av denne forskrifta, med mindre det er gjeve særskilt løyve etter våpenlova §§ 10, 12 eller 13, jf. våpenlova § 43.

Dette tror jeg ikke får noen praktisk betydning utover at alt det som eies blir forbudt, med de unntak vi kjenner fra før. Dvs alt forblir (foreløpig) som før.

 

§ 11-3 Kontroll med våpenløyve for sportsskyttarar med særskilt løyve

Sportsskyttarar som har løyve til å erverve og ha våpenmagasin etter § 2-5 eller halvautomatisk rifle etter § 4-4 andre ledd, skal kvart femte år sende eit oversyn over gjennomførte skytekonkurransar i den skytesporten som grunngjev løyvet til det politidistrikt der vedkomande er folkeregistrert

Så alle som eier magasiner med X kapasitet må rapportere dette.

 

§ 11-10 Tilbakekall av løyve for sportsskyttarar med særskilt løyve

Politiet skal tilbakekalla løyve for sportsskyttarar med løyve til å erverve og ha våpenmagasin etter § 2-5 eller halvautomatisk rifle etter § 4-4 andre ledd, om vedkomande ikkje dei siste fem år har gjennomført opne skytestemner i dei godkjente skyteprogram som grunngjev løyvet.

Her noterer jeg meg at ordet skal er brukt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg merka meg denne:

 

Quote

§ 5-4 Erverv og innehav av skytevåpen på grunnlag av arv eller minneverde

....

Politiet kan gje personar som har våpenløyve for pistol eller revolver løyve for inntil tre pistolar eller revolverar, samt våpendelar til desse skytevåpena.


Dette er vel såvidt eg forstår ei oppmjuking frå tidlegare? Slik eg les dette kan eg no pensjonere finpistolen eg arva og skaffe meg ein ny, utan å måtte øydelegge arvestykket med hærv.. plombering.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tiders said:

Så alle som eier magasiner med X kapasitet må rapportere dette.

 

Tror ikke alle, tror dette kun gjelder sportsskytterne som får løyve til å erverve etter den nye forskriften.

 

Overgangsreglene i den nye forskriften sier nemlig:

 

§ 14-1 Overgangsreglar

 

9. Personar som før 1. oktober 2020 har erverva lause våpenmagasin med patronkapasitet på meir enn fem for hagler, 10 for rifler og 20 for pistolar, kan behalde desse våpenmagasina utan løyve.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror de prøver å si at det må være minst en glattboret og minst en riflet. 

 

Aldri sett så mye håpløst språk i lov eller forskirftstekst noen gang, skulle tro redaksjonskomiteen har vært dritings. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, beaker said:

Litt off topic, men:

 

".. og som har to eller fleire piper der minst eitt av dei er rifla eller glattbora."

 

Kva kan egentleg ei pipe elles være?

Jeg la også merke til det der. En dobbeltløpet hagle er altså et kombivåpen med denne definisjonen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
8 minutes ago, Longshot said:

 

Du tror at det vil bli nedstemt på stortinget? Som et siste symbolsk "fuck you" fra landets yrkespolitikere til den foraktelige jegerstanden? Kan levende se det for meg, men håper lever. 

Selv om det trolig blir vedtatt er det jo for ordens skyld greit å skille mellom ting som er foreslått, og som mest sannsynlig blir vedtatt, og ting som faktisk er vedtatt og avgjort. 

 

Jeg venter fortsatt i spenning på å høre mer om hvilke rifler dette faktisk rammer. 

Edited by fleskebacon
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

tiders skrev (På 12.5.2021 den 10.07):

§ 11-10 Tilbakekall av løyve for sportsskyttarar med særskilt løyve

Politiet skal tilbakekalla løyve for sportsskyttarar med løyve til å erverve og ha våpenmagasin etter § 2-5 eller halvautomatisk rifle etter § 4-4 andre ledd, om vedkomande ikkje dei siste fem år har gjennomført opne skytestemner i dei godkjente skyteprogram som grunngjev løyvet.

Her noterer jeg meg at ordet skal er brukt.

 

Nå er det jo ikke angitt noe antall da, bare "skytestemner". Så har man 2 stemner på 5 år så er man innafor?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Elg said:

I følge artiklen så gjelder det følgende rifler:

Ruger Mini 14
Ruger Mini 30
Valmet Petra
Valmet Hunter
Vepr Super
Vepr Pioner
Vepr Hunter
Alle utgaver av Garand
Mauser mod G-41
Walther mod G-41

Ja, dette er de som tidligere stod på godkjent-til-jakt-lista, som nå i følge forskriftens § 4-1 ikke lenger kan erverves, fordi de har "overtre eller annen innretning som helt eller delvis dekker oversida av pipa". Så at disse nå ikke lenger kan omsettes kommer klart og tydelig fram. At overtre i seg selv skal diskvalifisere rifla fra jakt kan man jo mene mye om, men det er i hvert fall en konkret definert egenskap.

 

Men overtre er ikke nevnt i lovens § 5 andre ledd nr. 3, der de ulovlige riflene som skal inndras etter § 43 er definert. Her er det kun definert "halvautomatiske rifler opprinnelig konstruert for helautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet". De fleste av riflene som nevnes i denne lista fra artikkelen faller dermed åpenbart utenfor den definisjonen.

 

Derfor er jeg fortsatt spent på det konkrete rundt dette. Og ja, jeg husker at det er mange som mener mye om dette, men faktum er fortsatt at det ikke har kommet noe konkret informasjon om hvilke rifler de mener at dette vil ramme, og hvorfor, og at ingen har klart å vise til noe i lov eller forskrift som skulle tilsi at alle disse riflene nå skal inndras.

 

Edit: Er man av de (u)heldige som f.eks. har ervervet en HK91 eller en FAL til jakt for 30 år siden, vil jo de rammes av inndragningen, ettersom disse opprinnelig er konstruert for helauto og/eller for militæret.

 

Det er også sagt en del om hva som skal menes med "opprinnelig konstruert for" i forarbeidene, og der kommer det tydelig fram at det ikke automatisk er nok at rifla har konstruksjonslikheter med militære våpen.

Edited by fleskebacon
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Lien said:

Valmet og vepr riflene har jo heller ikke overtre, bare en veldig dyp løpskanal. Hvor går grensen? Noen drag med en høvel så burde også de være godt innenfor. 

Har ikke disse gassrøret på oversida på pipa? Ser for meg at det blir tull med funksjoneringa hvis du bruker høvel på den.

 

Og det er jo i alle tilfeller ikke nok å modifisere våpenet, dette handler om hvordan det er konstruert fra fabrikk. Så det hjelper ikke å bare ta av overtreet av en Mini og så selge den. Men hvis Ruger lager en ny, tilsvarende modell, men som er konstruert uten overtreet, og kaller den Mega 14, så vil den trolig kunne bli tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Biter meg merke i artikkelen så nevnes det ikke .22 halvauto i det hele tatt, ei heller Marlin Camp som alle trodde ville bli forbudt.

Om det er dårlig research eller listen er mangelfull vet ikke jeg. Burde vært det riktige iom at det er Njff som gir den ut.

Edited by petrol
edit
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, petrol said:

Biter meg merke i artikkelen så nevnes det ikke .22 halvauto i det hele tatt, ei heller Marlin Camp som alle trodde ville bli forbudt.

Om det er dårlig research eller listen er mangelfull vet ikke jeg. Burde vært det riktige iom at det er Njff som gir den ut.

Det skilles ikke mellom .22 halvauto og sentertente halvauto, så det gjelder samme regler for alle. Men det er vel ingen av .22-halvautoene som var godkjent som hadde overtre? Det har heller ikke Marlin Camp, derfor er den fortsatt lovlig å erverve.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, fleskebacon said:

Det skilles ikke mellom .22 halvauto og sentertente halvauto, så det gjelder samme regler for alle. Men det er vel ingen av .22-halvautoene som var godkjent som hadde overtre? Det har heller ikke Marlin Camp, derfor er den fortsatt lovlig å erverve.

Erma M1 Carabine i .22 lr feks var aldri forbudt å ervere :)

Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (39 minutter siden):

Edit: Er man av de (u)heldige som f.eks. har ervervet en HK91 eller en FAL til jakt for 30 år siden, vil jo de rammes av inndragningen, ettersom disse opprinnelig er konstruert for helauto og/eller for militæret.

 

 

Burde ikke komme som en overraskelse siden de aldri har vært tillatt til jakt...

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

 

Burde ikke komme som en overraskelse siden de aldri har vært tillatt til jakt...

 

Nei, at disse skal inn er vel verken noen stor overraskelse eller noe som kan ses på som urimelig.

 

7 minutes ago, petrol said:

Erma M1 Carabine i .22 lr feks var aldri forbudt å ervere :)

Det er ei artig børse, har ikke sett den før! Den har vel aldri stått på godkjentlista, men har heller aldri vært spesifikt forbudt. Så denne faller jo inn i samme kategori som Mini 14 osv.: De er åpenbart ikke lenger lovlige å erverve, men skal de inndras? Det er mye som henger i lufta her, og jeg regner med at det kommer noe konkret rundt dette på et eller annet tidspunkt. Hvis ikke blir jo dette helt umulig for menigmann å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, fleskebacon said:

Det er ei artig børse, har ikke sett den før! Den har vel aldri stått på godkjentlista, men har heller aldri vært spesifikt forbudt. Så denne faller jo inn i samme kategori som Mini 14 osv.: De er åpenbart ikke lenger lovlige å erverve, men skal de inndras? Det er mye som henger i lufta her, og jeg regner med at det kommer noe konkret rundt dette på et eller annet tidspunkt. Hvis ikke blir jo dette helt umulig for menigmann å forholde seg til.

Ja, det er flere eksempler. Bare å plukke fra Aaserud kataloger fra -80,-90 tallet. Så vidt jeg vet har det aldri vært en godkjentliste på .22 halvauto. Det ble vel kanskje et rundskriv for noen år siden at .22 halvauto som var i handel og kjøpt i Norge før en viss dato var godkjent. Men kan være hukommelsen min ikke spiller helt på lag her.

Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (21 minutter siden):

Hvis ikke blir jo dette helt umulig for menigmann å forholde seg til.

 

"Menigmann" og -kvinne, og andre fra den gemene hop, kan jo bare undres på hva de skal "forholde seg til", så mye de vil. Og få straff/inndragning i ettertid, hvis "noen", endel ti-år senere, finner at dette ikke er kosher.

 

Annerledes da, med landets fremste borger, etter Hans Majestet Kongen, Stortingspresidentinnen. Hun klarte jo ikke "å forholde seg til" et mer eller mindre klart regelverk, som stortingsrepresentantene altså hadde laget sjøl:

 

https://www.nrk.no/trondelag/stortingspresidenten-sier-hun-har-misforstatt-reglene-om-pendlerbolig-melder-adresseavisen-1.15733247

 

Men for landets fremste borgere, som lager de lovene vi andre må "forholde oss til", gjelder tydeligvis andre regler enn for oss plebeiere:

 

Sitat

Stortingets direktør Marianne Andreassen sier i en kommentar til avisa at flere representanter har misforstått regelverket, og at administrasjonen derfor ikke vil gjøre noe mer med Hansen sin sak.

 

Jeg, og andre som ikke har anskaffet halvautomatisk våpen, må nok ta på oss skylda for at dere med halvauto får inndradd våpenene. Hadde vi vært mange nok med auto-pang-pang, kunne man jo "ikke gjøre noe mer med det", i følge stortingslogikken.

 

Likhet for loven???

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, petrol said:

Ja, det er flere eksempler. Bare å plukke fra Aaserud kataloger fra -80,-90 tallet. Så vidt jeg vet har det aldri vært en godkjentliste på .22 halvauto. Det ble vel kanskje et rundskriv for noen år siden at .22 halvauto som var i handel og kjøpt i Norge før en viss dato var godkjent. Men kan være hukommelsen min ikke spiller helt på lag her.

Jeg mener også å huske at det var slik det var. Og nå som det ikke lenger skal skilles mellom .22 og sentertente halvauto kan det bli en utfordring å forstå hva som er lov og ikke. Både for menigmann, våpenkontoret, POD og stortingspresidenten. :)

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, 5.6×15mm said:

 

nesten så det kan lønne seg å kjøpe mini 14 til dynamisk. ferdig satt opp rifle med masse magasiner til 6-7 tusen er jo en billig inngangsbilett. kanskje noe å vurdere som klubb våpen selv om det ikke er det best egnede :P

 

blir det hugging så skal jeg gjøre det som står i min makt for å kunne eksportere rifla mi som parts kit til statene om jeg så går med tap.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, madlychip said:

nesten så det kan lønne seg å kjøpe mini 14 til dynamisk. ferdig satt opp rifle med masse magasiner til 6-7 tusen er jo en billig inngangsbilett. kanskje noe å vurdere som klubb våpen selv om det ikke er det best egnede :P

Har bygd 3stk komplette AR15 for 6-7 tusen per stk de siste 3-4 årene ved å bruke diverse tilbud hos Brownells.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
fleskebacon skrev (På 17.11.2021 den 10.07):

Har ikke disse gassrøret på oversida på pipa? Ser for meg at det blir tull med funksjoneringa hvis du bruker høvel på den.

 

Og det er jo i alle tilfeller ikke nok å modifisere våpenet, dette handler om hvordan det er konstruert fra fabrikk. Så det hjelper ikke å bare ta av overtreet av en Mini og så selge den. Men hvis Ruger lager en ny, tilsvarende modell, men som er konstruert uten overtreet, og kaller den Mega 14, så vil den trolig kunne bli tillatt.

Stemmer det, ligger  noen millimeter over skjeftet. Så teknisk sett har den ikke overtre.... Kjenner at jeg blir litt sur over å se denne listen... Er den offisiell fra POD eller er det bare copy/paste  fra artikkelforfatter?  Uansett er det vemodig å måtte skille seg fra en rifle som jeg har skutt over 40 hjorter med, håpte det skulle bli flere..  Men  å få 4000 kr for geværet og måtte hoste opp over 25000 for en ny rifle er ikke noe kjekt. Må sikkert betale for å søke også...

20210317_102535.jpg

Link to comment
Share on other sites

Og det er riktignok et stempelrør. Funksjonen er kun å styre stempelet inn i gassblokka. All tilføring av gass mot stempelhodet skjer inne i gassblokka, og gassimpulsen er nær null når stempelet er ute av blokka. Det er kun et resttrykk igjen når sluttstykket beveger seg bakover, og som etterlater sot og slam.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Egil V said:

Stemmer det, ligger  noen millimeter over skjeftet. Så teknisk sett har den ikke overtre.... Kjenner at jeg blir litt sur over å se denne listen... Er den offisiell fra POD eller er det bare copy/paste  fra artikkelforfatter?  Uansett er det vemodig å måtte skille seg fra en rifle som jeg har skutt over 40 hjorter med, håpte det skulle bli flere..  Men  å få 4000 kr for geværet og måtte hoste opp over 25000 for en ny rifle er ikke noe kjekt. Må sikkert betale for å søke også...

20210317_102535.jpg

Fin børse i hvert fall.

 

Jeg tror vi bare må ha is i magen og vente og se hvilke våpen som til syvende og sist faktisk må leveres inn, og hvilke som "bare" blir umulige å selge/kjøpe. Jeg har lenge hatt, og har fortsatt, en magefølelse av at vi får beholde halvautomatiske jaktrifler av den typen der, men at de pga. "overtre-regelen" ikke lenger kan omsettes. Men vi må vente og se, det er ingen som vet noe som helst enda.

Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (11 timer siden):

Fin børse i hvert fall.

 

Jeg tror vi bare må ha is i magen og vente og se hvilke våpen som til syvende og sist faktisk må leveres inn, og hvilke som "bare" blir umulige å selge/kjøpe. Jeg har lenge hatt, og har fortsatt, en magefølelse av at vi får beholde halvautomatiske jaktrifler av den typen der, men at de pga. "overtre-regelen" ikke lenger kan omsettes. Men vi må vente og se, det er ingen som vet noe som helst enda.

 

 

Ja, jeg har is i magen og håper du har rett. Er enig i tolkningen av regelverket, men en vet aldri hva som kommer når det blir utarbeidet lister...  Det går vel mere på utålmodighet for min del, må jeg kjøpe ny, vel så vil jeg gjøre det raskest mulig og komme videre i "hjortejakten"  Men jeg jeg kan ikke se at det er mere "stuerent" å ha en Tikka T3x tac med lyddemper i skapet enn en Valmet Hunter... Tiden vil vise hva som blir resultatet...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/17/2021 at 10:32 AM, Chiefen.v-2 said:

 

Burde ikke komme som en overraskelse siden de aldri har vært tillatt til jakt...

 

Er det nå heeelt sikkert?

For 30-40 år siden var det vel bare AG3 som var spesifikt nevnt som ikke tillatt til jakt. Kragen indirekte med kravene til anslagsenergi.

Dette mener jeg forøvrig var hjemlet i viltloven. I våpenloven stod det ingenting. Ikke noe om halvauto heller når jeg tenker meg om.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes å huske at Garand en gang i tiden også var spesifikt forbudt på jakt, visstnok pga dårlig presisjon og mye skadeskyting. Antar det var noen som kompenserte for dårlige skyteferdigheter ved å tømme åtte skudd halvauto i høyt tempo, og kanskje med helmantel fra Forsvaret...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

Det sto AG3 og tilsvarende militære våpen. Tilsvarende kan selvfølgelig diskuteres men ikke en gang på det ville 80tallet fikk enn innvilget noe så stusselig som en Garand eller Tokarev til jakt.

Slett ikke sikker på det tillegget om tilsvarende. Hukommelsen er kanskje ikke det den var, men troa på den har jeg da enda...😎

Men enda bedre er nok å ta en titt i et av de gamle eksemplarene av våpenloven jeg har liggende et sted. Har ikke anledning nå, så vi får se senere.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Du finner ikke mye om dette i våpenloven, du må se på lov om viltet... Og tilhørende forskrift. Der sto det slik,

 

IMG_20211201_194805090.jpg.69af3bd0acbb19c61699416cd15046e2.jpg

Stemmer. Har begge, men her kom du først i mål.

Det må jeg jo applaudere, selv om jeg nå har mista både hukommelsen og troa på den...

Snart får jeg vel besøk av han der jævla tyskeren som gjemmer alle tingene også.... var det Alzheimer han het mon tro...?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå må man se til å få forbudt alle disse farlige våpenene, og inndra det som måtte finnes av slik styggedom ute i samfunnet:

 

https://www.nrk.no/trondelag/pakjort-mann-hardt-skadd-i-steinkjer-1.16368106

 

Når enhver som kommer opp i en liten krangel, kan gå og hente våpenet sitt, og drepe de man måtte ha kommet i klammeri med, er det soleklart at samfunnet må reagere:

 

Sitat

Politiet har tidligere sagt at kjøringen fremstod som en villet handling.  -   -   -

– Ifølge vitner skal mannen ha vært på stedet før hendelsen, og snakket med folk. Så skal han ha hentet en varebil, og akselerert opp på fortauet og truffet tre personer, sier operasjonsleder Wenche Johnsen til Trønder-Avisa søndag morgen.

 

Når Stortinget har fått summet seg etter påskeferien, antar jeg de straks vedtar forbud og inndragning av disse livsfarlige våpenene, som det finnes godt over en million av ute blant den ille utsatte offentligheten. Når man har fått de fornødne lovene, forskriftene, og rundskrivene på plass, fastsatt en høvelig (4.000,-, eller mer?) erstatning, er det bare for oss å stille oss i kø, og levere inn drapsvåpna våre. Man kommer ikke unna, det er jo et effektivt våpenregister (i andre sammenhenger av og til kalt "kjøretøyregisteret") som forteller akkurat hvem av oss som eier hva av dette svineriet.

 

Det eneste jeg eventuelt lurer på, i forbindelse med at våre myndigheter viser "handlekraft", er om erstatningen for de innleverte våpna av merkene "Lada" og "Lamborghini" blir identisk, eller om det differensierer noe, ut fra modell - type - anskaffelses- eller omsetnings-verdi. Men ut fra en aktuell inndragning av annet materiell, vil jeg gjette på at min rustne Lada, og oppdrettsarvingens Lamborghini, utløser samme velfortjente erstatning fra den generøse Staten.

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...