Jump to content

KRISE!! Boresnaken har satt seg fast!!!


Hjortetrekk

Recommended Posts

Skulle berre dra gjennom løpet med Bore snaken i kveld da den satt seg bom fast. Det er endestykket med ousselapp som sitter fast ca 10 cm inne i løpet fra kammeråpninga. Eg prøvde heilt sikkert for hardt å dra den gjennom, og da blei den berre enda fastare :( Kva skal eg gjer?

 

Alle tips mottas med stor takk :o

 

 

Mvh

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Prøvde nettopp med 1/3 av pussestanga og hammar, men den rørte ikkje seg av flekken. Den virker å sitte heilt sjukt fast :(

 

Har lagt inn olje. Eg brukte syntetlapp fra biltema. Første og siste gong :x

 

Enden av boresnaken ligger ikkje meir enn 3-4 cm fra kammeråpninga. Burde eg ikkje prøve å få den ut den veien og ikkje dra den mot munningen?

 

I såfall er det vanskelig da halve boresnaken stikker ut. Fristande å klippe den av med munningen, men såg i ein anna tråd at det var sjølvmord...

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst er det ikke meningen at den løkka skal brukes til noe.

 

Så, løsningen på ditt problem: Finn et litt stort skrujern eller noe. Deretter surrer du den tynne delen av boresnaken rundt dette skrujernet så mange ganger du kan. Så tar du et j***a godt tak i skrujernet, lås våpenet/løpet fast mellom beina eller om du er sterk nok i klypa, med handa. Så drar du med veeeeldig stor makt. Det vil komme ut.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og jeg har sett det før... Høres som en god ide, er det ikke. Varming med gassbrenner kommer vel også i den kategorien. Dersom man ikke er på trygg grunn med hva en bør og ikke bør gjøre med våpen, så er det kanskje på tide å ta en tur til en børsemaker?

 

Dersom man er litt nevenyttig, så kan det KANSKJE gå an å modde en korketrekker, evt. en treskrue, med ei stang, og prøve å skru/trekke den ut bakover. Svartkruttskytterene fjerner ladninger som ikke har gått av i munnladere på denne måten, bare forfra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bøyde en hard ståltråd med nesten en U på enden. Stakk den inn fra kammersiden, vred den rundt noen ganger og fikk festet pusselappen. Så dro jeg den tilbake og fikk med så mye av pusselappen at resten lot seg dra ut riktige veien når det var brukt godt med olje.

Link to comment
Share on other sites

Takk få mykje for tips alle sammen :) Med tanke på at dette er ei børse eg er svært glad i og har brukt mange timer på å vedlikeholde (Sako 75 hunter), så tek eg ingen sjanser og leverer den til børsemaker i Åndalsnes i morga. Da veit eg at rifla er i trygge hender. Ein fantastisk dyktig og hyggelig fyr som jobber der :)

 

Har også ståande ein HV mauser M98 med jaktstokk som trenger nokre nye skruer og montasje, så da får eg fullført det prosjektet også :)

 

 

Veldig kjekt å ha eit forum som dette også i "krisesituasjoner" som denne :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal fortsette å bruke Bore snake,så fest heller en 50 cm med sterkt snøre i løkka i enden,så har du backup hvis driten ryker.Har vært i samme situasjon selv,heldigvis med hagle så jeg brukte bare ett 40 cm langt trebor som grov seg inn i slangen så dro jeg den ut..

Nå har alle mine snakes snor i enden også.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takk få mykje for tips alle sammen :) Med tanke på at dette er ei børse eg er svært glad i og har brukt mange timer på å vedlikeholde (Sako 75 hunter), så tek eg ingen sjanser og leverer den til børsemaker i Åndalsnes i morga. Da veit eg at rifla er i trygge hender. Ein fantastisk dyktig og hyggelig fyr som jobber der :)

Hvis du er glad i børsa, hvorfor bruker du boresnake da? ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan Boresnake vere skadelig for løpet? Det var eg ikkje klar over...

 

Som eg skreiv tidligare i tråden, så bestemte eg meg for å dra til børsemaker for å løyse problemet. Og det gjorde eg i går med gode resultat.

Korleis han fekk den ut, var ein godt bevart yrkeshemmelighet sa han :lol: Skulle jo så gjerne ha delt det med dokke :)

 

Så no bærer det itl skytebana atter ein gong for å skyte inn rifla. Han måtte nemleg demontere alt på rifla...

 

Takk for alle gode innspel

 

 

Mvh

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje fått noke presisjonsproblemer eg i hvertfall. Men Eg bruker det aldri som erstatter til pussestav. Eg drar den gjennom 3 ganger viss eg berre har skutt nokre få skudd med den eller om eg vil tørke løpet etter endt jakt. Har eg vert på bana så tek eg alltid ein skikkelig puss med olje og stav.

 

 

Men skal ha det i bakhaudet framover :) Er jo greit å vere forsiktig

Link to comment
Share on other sites

Ved riktig bruk og riktig renhold, fungerer Boresnake ypperlig til sitt bruk. (Som ikke er å pusse børsa gullende ren).

 

Som nevnt er der en ting man skal passe på, og det er at man ikke under noen omstendighet drar snora over kroninga. Boresnake skal trekkes rett ut uten vinkel i forhold til løpet.

 

Hvorfor? Dritt og carbon trekker inn i snora, og blir til slipepasta. Tenk på snora som en stor fil, og dere har ideen.

 

Hvordan minimere problemstillingen? Vask boresnaken i vaskemaskina inne i melleom (Ha en egen vaskepose til slikt, så slipper en sur kjerring. ;-) ).

Link to comment
Share on other sites

I snora og boresnaken samler det seg opp alskens mulig dritt over tid. Støv, kruttslam osv osv. Dette har en tendens til å slite munning/kroning om en ikke trekker 100% rett ut. Dette slipper en med rein pussestokk og nye pussefiller/propp hver gang. :wink:

 

Det er da ikke vanskelig å trekke orme/snora rett ut av løpet. Ormen putter du inn i en sokk og lar den gå i vaskemaskina når den er skitten. Jeg er forresten ikke så redd for at tøy skal slite på stål :-)

Link to comment
Share on other sites

Snaken er genial til feltbruk. Med jevnlig rengjøring og riktig bruk kan ikke jeg forstå at den forårsaker skade.

På jegertreninga ser en litt av hvert. En av de ting som gir frysninger er de som lar snaken slepe bortover betongen før de drar gjennom løpet, men jeg regner ikke med at noen av de leser i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper lapper i så store kvanta at jeg sliter med å finne plass, så for min helt egen del går de rett i søpla etter bruk.. ;)

 

Børstene går i ultralyden. Har mellom 3 og 6 børster for hvert av de 4 riflekalibrene jeg har, så det er heller sjeldent jeg har behov for å vaske dem umiddelbart

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bra problemet løste seg.

Bruker boresnake sjøl også i felt, men drar den gjennom lyddemperen for å unngå skader på kroninga. Klarer ikke å forstå at den kan gjøre skade da.

 

Eg drog pussepropp gjennom demparen, og den ramla av og satte seg fast mellom lamellane. Deretter fann eg ut at ein sånn karbondempar ikkje er laga for å kunne åpnast.

Link to comment
Share on other sites

Hei, en kompis slet av pussesnoren i løpet. (Pneumatikkslange og rustfritt pusseøye) Han hadde lagd egne "pusselapper" som han hadde klippet til. Prøvde det meste uten å få dette ut. Tok en 300WinMag hylse og kappet bort hylsehalsen da pusselappen med søm stod i overgang kammer/løp. Brukte en Fed215 og x grs med hurtigbrennende pistolkrutt. Fylte så hylsa full med risengryn da det var det jeg fant for hånden. Stappet noe papir i munningen slik at risen holdt seg på plass. Dro av i kjelleren og pusseøye + snor kom ut på første forsøk!

Anbefales :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...