Jump to content

Rekylkompensator på skytebane


Ølvomma39

Recommended Posts

  

Oryxhunter skrev (55 minutter siden):

Sikkert ikke et generelt forbud mot rekylbrems på skytebane, men Kikkertklassen i DFS tillater hvertfall ikke rekylbrems.

 

 

Det er masse skytegrener som ikke tillater brems, men denne tråden handler om:

 

image.png.0b848d1c0731cc4d41dde58a9805ee9d.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er du på skytebanen alene, med bekjente og folk som er inneforstått med hva som foregår så er det vel ingen problemstilling eller behov for noe «forbud». Det gir nå de aller fleste en god faen i. Men det er stor forskjell på det og en offentlig trening for jeger hvor ingen kjenner hverandre eller har forutsetninger for å sikre seg selv. Her burde det definitiv være et forbud på lik linje med de konkurransegrenen som treningen kan sammenlignes med, jaktfelt og kikkertklassen.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Denne tråden minner meg om da røykeloven gradvis ble innført fra 80-tallet og fremover. 

 

Den ene siden snakket om personlig frihet og forbudskultur og maktovergrep.

 

Den andre snakket om å stoppe noe som gikk utover helsen til tredjepart. 

 

I begge tilfeller synes jeg Kardemommeloven er fin, jeg:

 

Man skal ikke plage andre,

Man skal være grei og snill,

Og forøvrig kan man gjøre hva man vil. 

 

Så siden både brems og sigg er til plage for andre så kan man spare dem, som @Bly sier, til når man er alene. 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Så oppsummert?

• kjøp ørepropper og del ut til de andre skytterene på skytebanen for å bruke i tillegg til hørselvern

• ha med kost for å koste vekk småstein/singel/sand og støv

• ingen skyting uten samtykke med side mannen/dama og jaktlag

• utdele vernebriller/ visir til sidemannen/dama

Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (35 minutter siden):

Så oppsummert?

• kjøp ørepropper og del ut til de andre skytterene på skytebanen for å bruke i tillegg til hørselvern

• ha med kost for å koste vekk småstein/singel/sand og støv

• ingen skyting uten samtykke med side mannen/dama og jaktlag

• utdele vernebriller/ visir til sidemannen/dama


Eller rett og slett.. la være å bruke brems sammen med dine medskyttere.. Men du @Ølvomma39.. du har ennå ikke delt med oss hvilke skytterlag du sokner til.. i din oppsummering så glemte du det!!!?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

...jeg leser om lydens spredning vs rekylkompensatorer nå, og legger merke til loven for lyd, den halveres med doblet avstand fra et referansepunkt.

Først konklusjon: Du MÅ ha dobbelt hørselvern når du skyter med rekylbrems, eller om du ligger på plassen ved siden av noen som skyter med rekylbrems.

Men også:
Effekten av en rekylbrems, på lydnivået, er ikke verre enn at en ledig plass mellom deg og sidemannen gir ham mindre støy enn om du lå ved siden av uten rekylbrems.

...

Men om jeg bruker A-Tec H2 Mega med en ekstra modul, så bør den som ligger ved siden av som bruker rekylbrems ligge 75 meter unna for å vise samme nivå av respekt for min hørsel som jeg viser for hans.

Edited by Red FR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lørdag så var jeg på banen og luftet 338LM.. jeg har en brems/demper løsning fra A-tec der en trer demperen over bremsen.. men en kan også skyte kun med brems.. på tampen før jeg skulle pakke ned riflen så ville en kompis som hadde fått med seg diskusjonen her gjerne føle hvordan det var å ligge ved siden av en brems i kombinasjon med en relativt kraftig patron (338LM).. så jeg tok av demperen for å demonstrere..

 

Han la seg ved siden av meg..i samme posisjon som en side skytter ville ligget i.. standplassen har tak..og 10 plasser.. jeg lå på skive 10.. og var dermed så langt jeg kunne være unna de andre som stod i andre enden av standplass..(8-10 meter unna) jeg varslet at nå kommer det et smell.. og det kommer til å være litt/betydelig høyere enn tidligere.. skuddet gikk og alle som stod på standplass kunne rapportere om et stort ubehag etter skuddet.. de som stod 8-10 m unna følte trykket og smellet på kroppen.. og kunne fortelle at det var alt annet enn behagelig.. selv meg propper og hørselvern så kjente jeg på "ringing" i ørene etterpå.. jeg har prøvd å ta av demperen før og kun teste med brems.. og jeg er veldig glad for at jeg har en demper utenpå.. og at jeg ikke eksponerer mine medskyttere for denne "torturen"  og det var de andre på banen veldig glad for også..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Oryxhunter skrev (På 12.8.2022 den 14.06):

Sikkert ikke et generelt forbud mot rekylbrems på skytebane, men Kikkertklassen i DFS tillater hvertfall ikke rekylbrems.

 

Ref skytterboka 2022: 

6.200 Våpen i kikkertklassen
6.201 Alminnelige regler
a) Generelt tillates alle typer våpen og kaliber til

og med 8mm, unntatt er hel- og/eller halvau-
tomatiske våpen som ikke er tillatt.

b) Våpen i kaliber .22LR er tillatt iht. regelverket
6.100 og 6.192.
c) Det skal benyttes kikkertsikte.
d) Det er ikke tillatt med kikkertsikte med
innebygget avstandsmåler.
e) Avtrekksvekt skal være minimum 1 kg.
f ) Rekyldemper er ikke tillatt.
g) Lyddemper er tillatt.
h) Det er ingen vektbegrensning på våpen.

At DFS har forbud er jo ingen bombe. De har jo forbud mot kaliber over 8mm og halvautomater også 🙄

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 minutter siden):

Nei det har ikke DFS..

Men skal du konkurrere I kikkertklassen er det regler for utstyret.

Når noe ikke er tillat er det er forbud. At det er reglene i klassen så har de regler som forbyr utstyr. Om jeg vil skyte felt stevne med Merkel halvautoen i 9,3x62 så kan ikke jeg skyte i DFS, men jaktfelt kan jeg skyte da de har ikke forbud mot kaliber over 8mm eller halvautomater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker brems kun når jeg er alene på banen eller så legger jeg meg lengst mulig unna de andre og varsler at det smeller litt ekstra fra meg. Ikke opplevd noen som klager på det enda, eller noen som har forlatt skytingen pga meg. Dette er jo da selvfølgelig på egentrening og ikke på oppsatte skytinger. Da skyter jeg med demper eller uten noe på tuten.

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (3 timer siden):

Bare endre litt på regelverket det ;)

Men blir det fotball eller basketball da hvis det ikke skal være regler...🤣

 

Og var det kanskje greit med reglene som gjorde fotball til fotball og basketball til basketball likevel?

 

Som i resten av livet tror jeg en kommer langt med å være inkluderende og tolerant. Og samtidig vise hensyn til andre. Og det gjør jo @Rugerdud i aller høyeste grad, når du først varsler at det kommer til å smelle litt ekstra, så legger deg lengst mulig vekk. Og som ikke det er nok, tilpasser du trengstidene med brems til når det ikke er oppsatte treninger. 🏆

Ja takk begge deler...

Har dessverre stikk motsatt erfaring. Riktignok kun med EN person, som rett og slett latterliggjorde naboskytterne når blåsten stod ut av bremsen og rett i ansiktet på BEGGE naboene... I de tilfellene er det IKKE greit med brems på banen, og jeg mener standplassleder burde tiltalt dette umiddelbart. Men som sagt det er en person. Og antakeligvis er det kun et engangstilfelle nettopp fordi de aller aller fleste tar hensyn til andre!👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (15 minutter siden):

Ja, de ønsker å drive sportsskyting - ikke cowboyskyting. 

Cowboyskyting er jo nettopp det DFS reklamerer med når NRK viser LS, så det må da være innafor ;)

Forbudet mot >8mm og halvauto er nok delvis (jeg deltok i noen av de diskusjonene) en litt irrasjonell redsel for at "langholdsskyttere" skal komme med halvautoer i 338LM med brems... (jeg tuller ikke) Hele den "ikke lov"-delen er basert på en nokså urealistisk "tenk om!" - ide.
Man tror også at alt over 7.62 ødelegger skiver vanvittig fort, noe som med matchkuler er helt ubegrunnet - men igjen "tenk om" noen kommer med en 45/70 og flatnose... 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde 8mm regelen hengte igjen fra gamledager da alt ble tolket til 8mm på pappskiver.

 

22-250 med varmintkuler er det verste jeg i sin tid har sett på Megalink. Husker ikke hva slags kuler det var men utskuddshullet i bakskiva var ca 5cm i diameter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (21 minutter siden):

Jeg trodde 8mm regelen hengte igjen fra gamledager da alt ble tolket til 8mm på pappskiver.

Akkurat 8mm vet jeg ikke, men det var veldig viktig å holde 338LM utenfor, akkurat som om noen ville orket å skyte et DFS-program med det... Jeg opplever at folk oppriktig tror at folk skyter langhold med 12.7 og halvautomatisk 338LM. 

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 timer siden):

Ja det er forbud mot kaliber over 8 mm i kikkertklassa i dfs.

Og det er et problem for alle som sutrer her? Eller er det en "tenk om" problemstilling?

Tja jeg har skutt jaktfelt med 357 mag og 45/70 gov. Det kunne jeg ikke gjort i kikkertklassen. Jeg har også skutt flere jaktfelt stevner med halvauto noe jeg ikke kunne gjort i Kikkertklassen.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja da er det liten tvil om at dette overgrepet du og andre i din situasjon er utsatt for kan bli litt tungt å bære. Jeg jobber med store planer for et fakkeltog for å støtte dere alle sammen. Men akkurat nå regner og blåser det så mye at jeg tror faklene hadde slukket. og hva er vel et fakkeltog uten fakler ?

Edited by høggern
  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (14 minutter siden):

Ja da er det liten tvil om at dette overgrepet du og andre i din situasjon er utsatt for kan bli litt tungt å bære. Jeg jobber med store planer for et fakkeltog for å støtte dere alle sammen. Men akkurat nå regner og blåser det så mye at jeg tror faklene hadde slukket. og hva er vel et fakkeltog uten fakler ?

Så bra du endelig ser problemet du også. Fakkelbokser fra Biltema virker i alt unntatt storm i vannglass sånn om du skulle trenge noen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ølvomma39 said:

Så man kan ikke skye opp med 45-70 50-110  375 338 eller svartkrutt

Jo, det kan man som regel. Det som snakkes om her er regler for konkurranseskyting i DFS-regi. En annen sak er at de fleste som er glade i de elektroniske skivene sine ikke lar folk med 45-70 eller 50-110 skyte på de. Men som vi alle vet - det var derfor gud fant opp pappblinker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Umbo said:

En annen sak er at de fleste som er glade i de elektroniske skivene sine ikke lar folk med 45-70 eller 50-110 skyte på de. 

Vi løser det med å skille mellom skiver for jegere og skiver for 22 lr. Så jeg ligger og skyter med rifle godkjent for elefant, udempet og uten brems og nyter den godslige skubben med et med et smil. 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, boble said:

Vi løser det med å skille mellom skiver for jegere og skiver for 22 lr. Så jeg ligger og skyter med rifle godkjent for elefant, udempet og uten brems og nyter den godslige skubben med et med et smil. 

Hva sier de som skal lappe, male og fikse skivene etterpå?

Link to comment
Share on other sites

Vi ser på det som rett og rimelig i og med at vi tar betalt for jegertrening. 

 

Det var mye krangel om skiveslitasje før, både mhp dugnad og utgifter, og en ellers fin skive med fem skudd 45-70 utenfor svarten kunne være ubrukelig for rekruttene med 22 lr.

 

Så når vi satte av egne skiver for 22 lr og DFS ble det mye mindre tull. Det er ikke så mye lapp og mal av skiver som skifte av duk og fronter, og selv om det er en utgift så har vi ihvertfall en inntekt fra jegerskyting for å dekke det. Grovretting av kikkert og innskyting av ny demper har vi fremdeles på papp. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Red FR skrev (På 16.8.2022 den 11.11):

...jeg leser om lydens spredning vs rekylkompensatorer nå

Men også:
Effekten av en rekylbrems, på lydnivået, er ikke verre enn at en ledig plass mellom deg og sidemannen gir ham mindre støy enn om du lå ved siden av uten 

Hvor leste du dette? 

Diskusjonen rundt bruk av kompensator et aktuel på min bane pga påstander om økt støy for naboer som ligger flere km unna.  

Dette gjelder ffa 223 og comp. (DSSN open våpen) 

Jeg kan ikke se at slike våpen kan bråke mer enn en 308 , bare at lydtrykket sendes utover og bakover, men jeg kan ikke finne eksempler på støymålinger hvor våpen med kompensator er testet på ulike avstander og retninger.

 

Er det noen som sitter på slike reelle tall så setter jeg pris på hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tall, en en del erfaring.

 

Et skudd fra en sentertent rifle, nesten uavhengig av kaliber er oftest ikke hørtbart 500m unna, dersom man bruker lyddemper. 

Uten lyddemper er det alltid godt hørbart 500m unna, og ofte hørbart 5km unna - da kan en begynne å tenke på hvor mange en faktisk bråker for... 

 

Vi har ingen erfaring som tilsier at man kan høre lyden lenger dersom det brukes brems, i forhold til om man har "bar" pipe.

 

Bremsen utsetter først og fremst skytteren selv, og naboskytterene for større lydtrykk, og til en viss grad "tilskuere" og andre som står i nærheten av standplass. Er en 50m unna er det ikke hørbar forskjell på brems og ikke brems. 

Vi diskuterte faktisk dette så sent som på banen i dag, og stod da 30-40m fra 3 skyttere som skjøt hhv 308win uten brems, uten brems, og 6mmBR med brems,

 

 

Red FR skrev (På 16.8.2022 den 11.11):

...jeg leser om lydens spredning vs rekylkompensatorer nå, og legger merke til loven for lyd, den halveres med doblet avstand fra et referansepunkt.

Det er en vanlig forenkling ja

 

Red FR skrev (På 16.8.2022 den 11.11):

 


Først konklusjon: Du MÅ ha dobbelt hørselvern når du skyter med rekylbrems, eller om du ligger på plassen ved siden av noen som skyter med rekylbrems.

 

Ja. minst.

 

Red FR skrev (På 16.8.2022 den 11.11):


Men også:
Effekten av en rekylbrems, på lydnivået, er ikke verre enn at en ledig plass mellom deg og sidemannen gir ham mindre støy enn om du lå ved siden av uten rekylbrems.

Dette motsier det du skrev over, og all erfaring tilsier at det er rent tull. En brems kan ta lydnivået ved siden av skytter 20-30dB opp, og du sier at lydtrykket halveres dobbelt så langt unna. Det er 3dB. 

I praksis er det dramatisk mye høyere lydtrykk på hele standplass om noen skyter med brems.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja, vi hadde et helt PRS stevne med lyddempere. Det er nøyaktig 500m mellom to av standplassene, og vi kunne ikke høre den andre, men de kunne høre oss. Grunnen er kulesmellet. De var litt foran oss, og hørte da kulesmellene, mens vi bak ikke hørte noen ting.

I "optimale" forhold hører vi skytebanen på Evje, 15km unna. Uten at noen der har brems. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ny her på forumet, men tenkte jeg kunne legge inn min egen erfaring med dette.

 

Jeg er en av de "ånnassene" som skyter opp med ukurrant kaliber og med rekylbrems til storviltprøven - jeg har en 338LM som jeg har skutt med på jegerskytingen, og jeg har alltid følt at jeg var til stor bry til sidemannen med den. Jeg pleier alltid å velge standplass helt nederst, og hvis noen kommer og sitter/ligger ved siden av meg, så sier jeg alltid ifra til de at "Dette komme te å smella någe jævligt", bare så de er klar over det. MEN, og la meg spole litt tilbake i tid, jeg byttet plass å gå skyte på FORDI det var litt for mye "Hvem skyter uten lyddemper i moderne tid" og sukk og stønn og klaging bak ryggen min (Jeg har aktivt hørselvern... jeg hører deg, "Arne"!). Det er en skytebane. Skyting smeller. Smell kommer med trykkbølge.

 

Apropos oppskyting - til tross for at rifla er stor og tung, så er det 200% bedre å sitte på krakk/kasse og skyte opp enn ligge, syns jeg. Selv knestående er bedre.

2.gif

Edited by VestlandsSmellen
La til en .gif der jeg skyter med udyret.
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, VestlandsSmellen said:

(Jeg har aktivt hørselvern... jeg hører deg, "Arne"!)

Kanskje Arne vil at du skal høre det?😉 Han er vel bare litt konfliktsky og har ikke lyst til å lempe deg og rifla ut av standplassen?

 

13 hours ago, VestlandsSmellen said:

Det er en skytebane. Skyting smeller. Smell kommer med trykkbølge.

Skytebaner var nå bedre for skytteren før de ble innebygget. 
 

Med brems er det ikke bare lyd som er plagsomt. Med trykkbølgen kommer det også partikler og sand/støv fra omgivelsene flygende som er vel så irriterende for omgivelsene som lyden. 
 

Jeg har jo hatt sånne diskusjoner om brems og PRS, og da er ofte konklusjonen fra de som bruker det at de ikke er konkurransedyktig uten. Det kan kanskje hende det? Jeg skyter ikke nok PRS til at jeg vet. Jeg gjør jo de greiene på mine premisser og driter i konkurranse uansett. Men til  skytebanebruk sammen med andre og ukjente folk synes jeg det er lite gjennomtenkt og passe teit og stille opp med en brems og tro at det skal være helt greit.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

VestlandsSmellen skrev (13 timer siden):

Jeg er en av de "ånnassene" som skyter opp med ukurrant kaliber og med rekylbrems til storviltprøven - jeg har en 338LM som jeg har skutt med på jegerskytingen, og jeg har alltid følt at jeg var til stor bry til sidemannen med den. 

 

 

Det der er ganske heftig rasjonalisering.

 

Du er nemlig ikke til "stor bry til sidemannen". Du er til stor bry for hele standplassen, og terroriserer sidemannen. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...