Jump to content

Rekylkompensator på skytebane


Ølvomma39

Recommended Posts

Njæh, i praksis så ordner dette med tullebukker som ikke tar hensyn seg veldig fort. 

 

Når irritasjonen bikker terskelen for at "Arne" sender et forslag til årsmøtet så er det på hue og rævva ut. Han sitter sammen med kjøttvekta, og de kan fint lage en vedtekt som sier ingen brems, ingen halvauto eller ingen kaliber større enn lang-nato eller tysk-mauser. 

 

Surt for han med 338 winmag og han med 9,3x62 og han som har en gammel US-karabin, men for 396 av lagets 400 medlemmer er det jo helt topp. Så kan han med bremsen heller kjøre til nabobygda og se hvor lenge han er velkommen der. 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Det begynner å bli litt underholdende hvordan du klarer å finne anledning til å rakke ned på PRS i alle sammenhenger. Har du sett et PRS-stevne noengang? Eller kjenner du til ideen om at man skal unngå å rakke ned på andre skytesporter selv om man ikke driver med dem, eller forstår dem? Man pleier å se ned på DFS-"Arne" som idiotforklarer andre skyttere, siden de ikke driver med hans gren - og du er på god vei i samme fella.

Skytesport er ikke større enn at vi faktisk ikke trenger å sitte med skylapper på hver vår tue, eller bane, og fortelle hvor dumme de andre er.

Jeg prøver da etter beste evne å gjøre innleggene litt pikante og underholdene😉. Så hvis du føler deg tråkket på tærne, så vit nå at det ikke er veldig vondt ment. (Bare litt..)

 

Om du måtte finne en trøst i det så idiotforklarer jeg all sport inkludert den jeg driver med selv, eller retter sagt de skytegrenene jeg driver med selv, for jeg hater sport. (Jeg har til dags dato aldri noen gang sett en hel fotballkamp). Jeg finner jo dessverre for min egen del liten glede i konkurranse selv i de «skyteformen» jeg kanskje virkelig brenner for som f.eks skeet og sporting. Men likevel er jeg jo ikke dårligere enn at jeg har konkurransehagle, skytevest og driver med idiotiske skytetekniske ting som jeg vet ganske sikkert ødelegger for «jaktrutinen». Hvor teit er ikke det? 
 

Jeg ser på og vurdere i utgangspunkt egentlig all skyting ut fra et jaktperspektiv. Det var jo jakt som var utløsende faktor for å drive med skyting i utgangspunktet, selv om jeg hadde skutt en god del før jeg virkelig begynte med jakt på alvor. Det innebærer jo at jeg alltid prøver å omsette all skyting til praktisk jakt. Du kan jo si at jeg burde drive med jaktfelt, men for meg er det sånn at «klassisk jaktfeltskyting» er utrolig kjedelig og lite utfordrende på alle vis. Kanskje er det resultatet etter mange år med mye skyting? Jeg trenger å finne nye utfordringer å mestre for ha en tilfredsstillelse av og holde på med skyting, og ikke minst for og ha lyst til å skyte. Konkurranse gir meg ikke det. Langholdsskyting og det som følger med i kjølvannet var f.eks en motivator som virket for meg.
 

PRS er jo «nytt» (selv om det er gammelt) og i vinden og det jeg kanskje fokuserer mest på akkurat nå siden mange jeg kjenner har en fot i salaten på ett eller annet nivå. Det er jo gøy, men for meg er det vel litt sånn at nå «shopper» jeg litt etter det jeg kan trekke ut av «skytegrenen» og omsette til teknikker og utstyr jeg potensielt kan bruke til jakt. Sett ut fra dette perspektivet er det mye som jeg ikke synes er brukende på lik linje med DFS skyting, og veldig mye annen konkurranseskyting som har tatt form av «ekstreme og upraktiske løsninger» med mål om å gjøre konkurranseformen enda litt mere formel 1 på bekostning av allsidigheten og andre praktiske forhold.

 

Men tilbake til brems. Jeg var kanskje en av de aller første som dro med noe slikt på skytebanen under en jegertrening her jeg bor? Den var da egendreid og stor som et uvær. Faktisk på størrelse med en liten demper. Den gangen da hadde jeg en Sako varmint i 243win som var sprenglada med noe som kom ut i 1200 m/s. Bremsen «rykket» kikkerten av rifla og skruene vibrerte løs. Naboen påstod at jeg blåste fønvinder over alt. Jeg gjorde jo det. 
Det tok ikke så lang tid å forstå at det ikke var liv laget for noe slikt i offentligheten. Selv ikke blant kjentfolk. Jeg har brukt og laget noen bremser for artig og for testene sin del opp gjennom, men orker ikke skyte mye med de greiene siden det medfører unødvendig mye lyd og støv. Jeg synes nesten litt synd på de som føler at de må bruke brems for å «kontrollere» skytinga tilstrekkelig. 

 


 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, skjærejegeren said:

Øker da løpet blir lenger med bremsen

 

Men... kruttet er ferdig brent (normalt) før kula når det punktet, og det ledige volumet bak kula øker bare. Jeg kjøper ikke det argumentet egentlig. Demper er mer realistisk at farten kan øke, da det er et lukket kammer, men selv den er litt vanskelig, igjen pga økning i volum og mangel på tilførsel av energi (kruttet er oppbrent).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har knapt nok sett en brems i mitt liv. Men nylig var det en kar på skytebanen med et stort magnumkaliber med brems. Det var ikke verre enn at vi gjorde alle oppmerksom på at nå skal det skytes noen skudd med brems. Det kommer til å smelle noe helt hinsides. Noen gikk ut for å vente, og noen ble igjen inne for å oppleve fenomenet. Det tok ikke mange minuttene. Og alle som var interessert fikk studere patroner, våpen etc. Lav "Arne-faktor", og bare god stemning.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (18 timer siden):

Du kan jo si at jeg burde drive med jaktfelt,

Du burde drive med PRS :). Jaktfelt rendyrker tre stillinger, hvorav en er nærmest uetisk på jakt. De fleste skyter bare ikke godt nok stående med lang arm.

 

PRS øver "juks så mye du kan så fort du kan", bruk det som er tilgjengelig til støtte, (her kan mange lære mer enn de tror) , skyt så fort som mulig, og ta hensyn til vind og avstand. Du får meget god trening å avgi sikre skudd fort, på det holdet som er der, da, med det du har der, da. Alt er lov, akkurat som på jakt. Vil du ha pistolløp med forlenger så kan du det @Torf;)

 

Jeg har prøvd nokså mange skytesporter, og kan ikke komme på en som er like relevant for jakt. I skogen og på fjellet er det alltid muligheter til å finne støtte, bare du ser dem, og selv en middelmådig skytter skyter da ofte bedre, sikrere, og ofte fortere, enn en som er fantastisk flink - til f.eks. DFS-skyting. Jaha så er det juks med støtte - men er vi ikke bare ute etter noe som virker? Og det er ikke innskyting, prøveskudd, og sånne ting. Første skuddet teller.

At selve konkurransen gir noen fordeler til små kaliber er så, F1 gir fordeler til F1-biler, men ikke kom og fortell meg at de ikke lærer å kjøre bil... Alt man lærer, og øver på i PRS kan brukes med alle kaliber, alle våpen. Man er kanskje ikke like treffsikker med 450 Marlinen sin som med 6BRen, men man er mer treffsikker enn før. Jeg har mange ganger prøvd PRS-øvelser med 338LM, og jeg kan ikke se at treninga er så irrelevant som du tror, eller irrelevant i det hele tatt, selv om den er med "musekaliber".
En grunn til at folk skyter med 6mm er at det er "nok", en 260Rem har ikke store ulempen i Norsk PRS med litt hold, om den da ikke har en fordel - men 308 har ikke ballistikken. Over der er det for dyrt og tungvint.

 

En ting du kanskje skal huske på, er at PRS er noe annet i Nord-Norge enn mange andre steder - det var et gjeng her i vinter - og jeg hørte mye snakk om "bare å hive tofoten", "satans jævlig små gonger", og den type ting...

 

K

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, M67 said:

Du burde drive med PRS :). Jaktfelt rendyrker tre stillinger, hvorav en er nærmest uetisk på jakt.

 

Uansett ikke så aktuelt med liggende skyting på jakt, da blir det bare lyng, gress og kratt i siktet 😜

 

Kan eventuelt skyte elgbane i tillegg, der 2 av 3 skiver skytes med "uetisk stilling".

 

Blant jegerne jeg kjenner best er det elgjakt med løshund som er det gjeveste. Da blir det ofte veldig korte hold, og mye tett vegetasjon, og elgen er gjerne i bevegelse. Det skytes nok mest stående av hundefører. Med patroner som tåler litt kvist og granbar i veien. 9,3x62 og .338 Winmag er populært. Postjegerne, som meg, skyter ofte sittende. Jeg har aldri skutt elg liggende eller med anlegg. Men noe stående har det blitt. Det tror jeg er gjengs for de fleste på samme type jakt.

Tidsregninga er før og etter jakta, alt planlegges utifra det. Og med jakt menes jakt på elg. All den andre jakta er kun hobby.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Trodde POD og inkompetente politikere var våpeneieres verste fiende. Men jeg ser jo at det er vi skyttere og jegere som er det når jeg leser her inne. Frykter vi om 10-20 år sitter igjen med 22lr og luftvåpen med dempere til å konkurrere med og jakt er forbudt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (Akkurat nå):

Trodde POD og inkompetente politikere var våpeneieres verste fiende. Men jeg ser jo at det er vi skyttere og jegere som er det når jeg leser her inne. Frykter vi om 10-20 år sitter igjen med 22lr og luftvåpen med dempere til å konkurrere med og jakt er forbudt.

*enkeltskudd 22short

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (6 minutter siden):

Og med jakt menes jakt på elg. All den andre jakta er kun hobby.

Hehe, det er temmelig på kornet fra ihuga elgjegere. Av og til lurer jeg på om de vet at det fins annen jakt - den har iallefall 100% vikeplikt. En annen ting med elgjegere forresten er at de tror alt jaktbart vilt (fins det annet jaktbart vilt enn elg? er like gigantisk svært og umulig å bomme på, og er like uredd og lett å komme helt innpå...

 

For å sitere en gammel jeger i en leirbåldiskusjon under stjernene i ørkenen - Temaet var hvilket vilt som enklest å jakte, med pil og bue. Han lente seg tilbake og blåste ut skyen av det som definitivt ikke bare var tobakk:

"Moose! Moooose... Its not fucking afraid of fucking anything, and its so fucking big, soooo fucking big, its fucking impossible to miss"

(det er mulig jeg har utelatt et par "fucking", men poenget består...)

 

Men merkelig nok er ikke all akt elgjakt. I antall dyr er den vel 30-35% av jakta på hjortevilt. Forskjellen er at man må være 10 mann sittende i skogen for hå ha ihjel EN elg. Og samme fyren skyter den hvert år - jeg skjønner ikke at de andre gidder å ha med rifle engang (noen steder får de jo ikke lov heller)

 

.

Jeg har skutt noen få dyr, rådyr, stående. Jeg har ALLTID angret skuddet fra det smalt til jeg fant dyret. Og jeg har alltid hatt flaks... Jeg prøver så godt jeg kan å ikke skyte stående.

Tipper jeg skutt 50% av rådyrene liggende (noen ganger har jeg ligget, andre ganger rådyret), mange med tofot, en del sittende med anlegg, i jakttårn, noen sittende på stubbe, noen med anlegg på diverse landbruksredskap, og et par fra tripod/ "kamerastativ". Det blir den stillinga det blir. Og det er ingen tvil om at trening på å finne støtte og anlegg, og bruke det, har felt noen dyr som ikke ellers ville blitt felt.

 

K

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, M67 said:

Forskjellen er at man må være 10 mann sittende i skogen for hå ha ihjel EN elg. Og samme fyren skyter den hvert år - jeg skjønner ikke at de andre gidder å ha med rifle engang (noen steder får de jo ikke lov heller)

 

Haha, det er jo egentlig en god beskrivelse av situasjonen. Et annet problem er at kvota er et bevegelig mål. Det starter strengt når alle er med tidlig i jakta. Men lempes litt på når det er færre i skogen, det er stålos for en unghund, det er midt i uka når vanlig dødelige er på jobb, eller at noen rett og slett ikke klarte å la være. "Det var en så fin sjanse så den kunne ikke bare gå."

 

Så jeg trives bedre med annen jakt. Skogsfugljakt med hund f.eks. Eller riflejakt etter kråkefugl og rev etc. Det er både morsommere og mer utfordrende rent skyteteknisk. Anlegg i vinduskarm er vel den mest brukte jaktstillinga mi, om jeg tar med alle typer vilt gjennom alle år. Men selv om jeg er en ganske god skytter, må jeg noe motvillig innse at ca. alle andre ferdigheter er viktigere på jakt. F.eks. å bevege seg uten å bli luktet, hørt eller sett. 

Link to comment
Share on other sites

Har med interesse lest denne tråden, og forsåvidt flere andre på kammeret. Det jeg har lært, foruten om hva slags problemer man har i resten av landet, er at jeg er heldig med hvor jeg er bosatt, for sataaan så mye problemer det blir av å være flere folk på banen eller i skogen. Jeg er stort sett alene på banen, foruten når jeg skyter opp, kommer og går som jeg vil mellom 0900 og 2100, kan skyte med hva jeg vil som ikke sier «rattatatat». Om jeg skyter litt lyddempet salong bak huset er det ingen til å bry seg, og på hytta kan jeg skyte med hva jeg vil, teoretisk også med ting som sier «rattatatat». Andre jegere traff jeg en gang på jakt i 2012 og en gang ti år før det hadde svogeren til bestefaren til han som naboen kjøpte bikkja av (jævla fillebikkje, forresten), blitt kontrollert av oppsynet. I tillegg er jaktkort ukomplisert, og man trenger ikke ikke betale i dyre dommer hos en eller anna gardbruker som man hørte om på pøbben eller i polkøen, eller man må ta livet av Gammel-Hans i Tyriholtet for å arve hans rett til å jakte i en korridor der maks tillatt pipelengde er 55 cm, så man ikke skal svinge pipa ut av jaktfeltet om man vender til høyre eller venstre. Jeg har bodd en del år der nede i vanskelig-land, men hverken jakta eller skjøt der; det virka altfor vanskelig. Takke meg til å leve med dyre, ferdigråtne grønnsaker i butikken, billigere flybilletter til New York fra Oslo enn til Oslo, dobbelt så høy selvmordsrate og lavere forventet levealder; det er det verdt!

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 11
Link to comment
Share on other sites

On 4/8/2023 at 6:19 PM, M67 said:

Du burde drive med PRS :). Jaktfelt rendyrker tre stillinger, hvorav en er nærmest uetisk på jakt. De fleste skyter bare ikke godt nok stående med lang arm.

Det er vel i prinsippet «PRSish» med rifle  jeg har gjort som jeger i hele mitt jegerliv. Jeg driver så lite med elgjakt at det er nesten lik null. Alt jeg jakter med rifle er smått og må ofte skytes fort og av og til litt langt, og noen ganger i litt bevegelse eller fra et bevegelig sted som båt. Så jaktfelt treffer jo nesten ingen treningsrelevans. Det gjør jo ikke kikkertklassen i DFS heller. Men jeg er heller ikke så sikker på at PRS treffer helt rett med tanke på treningsmetoder for slik jakt? Jeg ser noen trekk som kan være nyttig, men mye blir da også tullete å bruke til slik jakt jeg liker å drive med. Det er ikke å komme bort fra at tofot er den beste redskapen på snaufjellet eller nede i fjærsteinene. 
 

On 4/8/2023 at 6:19 PM, M67 said:

En ting du kanskje skal huske på, er at PRS er noe annet i Nord-Norge enn mange andre steder - det var et gjeng her i vinter - og jeg hørte mye snakk om "bare å hive tofoten", "satans jævlig små gonger", og den type ting...

Jeg finner jo fort på at jeg skal skyte på 15 cm gong på 650-700m fordi det passer bra med størrelsen på ei gås. Så hva er «satans jævlig små gonger»? Jeg vet ikke hva som er std i PRS? Men det må da være en relevant størrelse som ikke skiller ut bare de som har rifle som skyter mindre enn 10mm@100m og ikke har ES større enn 5m/s, og i tillegg kan skyte det rifla er god for? Så en eller annen vurdering må da ligge til grunn slik at alle kan være med å delta? 
PRS i Nord-Norge er vel kanskje mere ELR enn PRS? Det er vel veldig få som driver å trener PRS slik det kanskje er ment å være. Praktisk langhold var vel mere beskrivende for hva som skjedde i starten, også er det vel noen utskudd som har tatt av i PRS retningen? Jeg tror nå miljøet kanskje er et par håndfull som faktisk mener det litt alvorlig?
 

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 7.4.2023 den 20.12):

De fleste skytebaner er stengt for 12.7. "Godkjent for alle kaliber mindre enn 12.7" er vel standardformuleringen. Ikke er det tillatt ervervet lenger heller, verken til det ene eller det andre.

Det finnes mange andre patroner som har kaliber 12,7 enn 12,7x99, og det er bare 12,7x99 som er forbudt. Mange bruker 510 Førland til jakt, og det er en 12,7 patron som på ingen måte forstyrrer andre skyttere. Det finnes også andre grovkalibervåpen som er tillatt til jakt uten at de verken er forbudt eller er spesielt plagsomme for andre skyttere. Disse er det normalt tillatt å skyte med på de fleste baner om instruksen er rett utformet.

Det som er problemet er smellforsterker på magnumpatroner med høyt munningstrykk, det gir en svært kraftig trykkbølge inn på standplass selv om kaliberet ikke er særlig grovt.

Under vanlig trening bør det være forbudt med smellforsterker, risikoen for at noen får varige hørselskader er for stor.

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (På 7.4.2023 den 22.44):

de kan fint lage en vedtekt som sier ingen brems, ingen halvauto eller ingen kaliber større enn lang-nato eller tysk-mauser. 

Det kan de om det er selvmord en skal begå. Dersom en skal kunne avvikle skyteprøve og få inntekter fra det må en tillate alle lovlige jaktvåpen og patroner.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (14 minutter siden):

Det kan de om det er selvmord en skal begå. Dersom en skal kunne avvikle skyteprøve og få inntekter fra det må en tillate alle lovlige jaktvåpen og patroner.

Nei det er ikke noe problem. Her jeg holder til får en ikke bruke smellforsterker og de som få har det skrur den av før de skyter. Allikevel står jegerne i kø for og trene og skyte opp. Vi skal i år utvide kapasiteten på jegerskytinga med ytterlige fem skiver for og ta bedre unna. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@bardpDu misforstår nok litt. Dersom det forbys "kalibre større enn tysk mauser" så er det i strid med regelverket. Oppskyting og rett til å godkjenne obligatoriske skudd er en avtale med MD, og den skal sikre at det kan skytes med alle lovlige jaktvåpen. Om det er hjemmel for å forby smellforsterker vet jeg ikke, men det skal jo skytes opp med det våpenet en bruker på jakt så forbudet er nok på kanten. 

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er det en gammel standplass uten noen form for skille mellom skytterne og de ligger tett. Det ville rett og slett bli helsefarlig for de øvrige skytterne og standplasspersonell om en skulle tillate bruk av smellforsterker. I dag skytter vel de aller fleste med lyddemper og det er jo en gledelig utvikling.🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (8 minutter siden):

..... gammel standplass uten noen form for skille mellom skytterne og de ligger tett. Det ville rett og slett bli helsefarlig for de øvrige skytterne og standplasspersonell om en skulle tillate bruk av smellforsterker.

Tenker denne argumentasjonen holder, og at den kan brukes på mange eldre skytebaner. Som det er sagt mange ganger allerede, ingen har rett til å påføre andre hørselskade. Men det burde kanskje åpnes for et begrenset antall med rekylbrems på egne skytetider?

Link to comment
Share on other sites

Lørenskog skytterlag har laget et par trillbare skillevegger med støydemping. All skyting med brems foregår innerst på en av standplassene, og det settes opp støyvegg mot resten av standplassen. Har brukt løsningen 2-3 år nå, og det ser ut til å fungere greit.

Forbud er enkelt, men gidder man gå en ekstra runde så finner man løsninger ;-)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (2 timer siden):

Det finnes mange andre patroner som har kaliber 12,7 enn 12,7x99, og det er bare 12,7x99 som er forbudt. Mange bruker 510 Førland til jakt, og det er en 12,7 patron som på ingen måte forstyrrer andre skyttere. Det finnes også andre grovkalibervåpen som er tillatt til jakt uten at de verken er forbudt eller er spesielt plagsomme for andre skyttere. Disse er det normalt tillatt å skyte med på de fleste baner om instruksen er rett utformet.

Det som er problemet er smellforsterker på magnumpatroner med høyt munningstrykk, det gir en svært kraftig trykkbølge inn på standplass selv om kaliberet ikke er særlig grovt.

Under vanlig trening bør det være forbudt med smellforsterker, risikoen for at noen får varige hørselskader er for stor.

Måtte lese hva som står i godkjenningen får vår skytebane.

Der står det følgende:

Godkjent for kaliber opp til 12,7 dog ikke 12,7. 

Så da må med andre or det som brukes på banen ha mindre boring en 12,7mm uavhengig av hvilken patron det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overbevist om at dette skyldes manglende kunnskap fra gammelt av, hvor det ikke skilles mellom begrepene kaliber og patron...

Jeg har valgt å tolke skytebaneinstruksen slik at forbudet mot kaliber 12.7 betyr et forbud mot patronen 12.7x99.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (9 minutter siden):

Måtte lese hva som står i godkjenningen får vår skytebane.

Der står det følgende:

Godkjent for kaliber opp til 12,7 dog ikke 12,7. 

Så da må med andre or det som brukes på banen ha mindre boring en 12,7mm uavhengig av hvilken patron det er snakk om.

 

Jeg finner ikke noen oppdatert forskrift, men det var en forskrift fra 1988 som nå er opphevet som regulerte godkjenning av skytebaner. Her hadde alle typer sivile skytebaner en begrensning på max kaliber 12,7 uten noen nærmere beskrivelse av patron. 

 

Hvis det er som @Per-S sier, og hvis det er tillatt å eie større kaliber til f.eks. afrikajakt, hvordan kan man da kreve å få skyte med alle godkjente jaktvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (8 minutter siden):

Jeg er overbevist om at dette skyldes manglende kunnskap fra gammelt av, hvor det ikke skilles mellom begrepene kaliber og patron...

Jeg har valgt å tolke skytebaneinstruksen slik at forbudet mot kaliber 12.7 betyr et forbud mot patronen 12.7x99.

 

Materiellet som både NJFF og NSF linker til har ordlyden kaliber mindre enn 12,7 mm. Det betyr et forbud mot alle patroner med .50 eller større, ikke bare .50 BMG.

 

Men: forskriften dette er hjemlet i er tilsynelatende opphevet uten noen erstatning. Hva dette betyr for eksisterende godkjenninger, eller hvor dette er hjemlet, vet jeg ikke.

Edited by Skrueråmuttere
NJFF, ikke DFS.
Link to comment
Share on other sites

 

Wintel skrev (10 minutter siden):

Jeg er overbevist om at dette skyldes manglende kunnskap fra gammelt av, hvor det ikke skilles mellom begrepene kaliber og patron...

Jeg har valgt å tolke skytebaneinstruksen slik at forbudet mot kaliber 12.7 betyr et forbud mot patronen 12.7x99.

Ja det tror vel jeg også men det er nå ikke det det står. I praksis er jo ikke dette noe problem da jeg aldri har sett noen som har møtt opp med noe så stort.

Men det er nå den godkjenningen vi har og som er slått opp på standplassene og inntil vi eventuelt får en ny må vi nesten forholde oss til den godkjenningen vi har. 

Link to comment
Share on other sites

Her jeg skyter er rekylbrems et ikke-problem. Jeg har kun sett én. Det var skytebanelederen sin halvautomat i 5,56/223 som stod i våpenstativet. Den ble ikke brukt den tid jeg var der.

Forklaringen er at er det 92% 30+5 jegere, men det skjønner jeg på en måte, og jeg er jo nesten i ferd med å bli en av dem selv dessverre, siden skytebanen åpner i midten av mai og stenger i august.

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (4 minutter siden):

Jeg har valgt å tolke skytebaneinstruksen slik at forbudet mot kaliber 12.7 betyr et forbud mot patronen 12.7x99.

Det er nå ikke opp til enhver å tolke. Eierene av banene eier tolkningen for sin bane, og min erfaring er at det er litt tilfeldig hva de mener.

Flere våpenkontor bruker sin tolkning til å avslå søknader på våpen med boring 12.7 eller større, f.eks. .510 Førland og .505 Gibbs. Begrunnelsen er at siden skytebaneinstruksene har forbud mot disse kaliberene, så kan man ikke skyte opp, og de kan følgelig ikke brukes til jakt. 

Før man hiver seg i argumentasjon her, så mener jeg dette er en helt dustete tolkning - og jeg er enig med @Wintel

 

Skrueråmuttere skrev (2 minutter siden):

kaliber mindre enn 12,7 mm. Det betyr et forbud mot alle patroner med .50 eller større, ikke bare .50 BMG.

Jeg er overbevist om at denne ordlyden er basert på en misforståelse/ dårlig norsk. "12.7" referer til 12.7x99, og etter at teksten er endret i generasjoner har det blitt slik det er. Etter å ha lest noen instrukser, så vil det ikke forbause meg å finne en 15m-bane godkjent for "cal. 22mm"... 

 

Nybegynn3r skrev (2 minutter siden):

siden skytebanen åpner i midten av mai og stenger i august.

Det var jo riktig rekrutteringsvennlig. Jeg har vært med i flere skytterlag oppigjennom, og bortsett fra at banene faktisk snør ned og blir utilgjengelige av og til, så har alle vært åpne året rundt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (19 minutter siden):

Det var jo riktig rekrutteringsvennlig. Jeg har vært med i flere skytterlag oppigjennom, og bortsett fra at banene faktisk snør ned og blir utilgjengelige av og til, så har alle vært åpne året rundt.

En sak er at man ikke får skutt tilstrekkelig etter eget ønske, en annen sak er når man er uheldig med rifla og den må skytes inn på nytt - midt i jakta, og man ikke har en plass å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel slik med de aller fleste skytebaner i dag- de BRUKES hele året, men "vanlige" jegere som ikke driver med DFS etc.- og kun er medlemmer- kan ikke nødvendigvis bare dra å skyte. 

Noen må jo være der, åpne anlegget osv. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Per-S said:

Det kan de om det er selvmord en skal begå. Dersom en skal kunne avvikle skyteprøve og få inntekter fra det må en tillate alle lovlige jaktvåpen og patroner.

Du skulle bare ha visst hvor mange ganger jeg må snakke folk fra å foreslå sånne forbud. Men ja, som @Wintel sier, å være litt fleksibel og ta hensyn er det aller beste. 

 

Det minner meg om han som hadde ladet litt friskt, var ordblind for regler og skjøt høl i stålet vårt; til straff ble han materialforvalter på neste årsmøte... 

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Forbudet mot 12,7 mm oppstod som forbud mot 12,7x99 i en del skytebaneinstrukser pga kulefang som ikke var beregnet for såpass kraftig kost. Så ble vel det forkortet til 12.7 da de som skrev instruksen ikke viste om andre 12.7 patroner.

Heldigvis har de fleste våpenkontor nå fått med seg at det finnes patroner i 12,7 mm og grovere som er tillatt og som brukes på jakt. Det er også nødvendig der det drives svartkruttskyting, en kammerlader har et kaliber på ca 18 mm, men det er ikke mye smell og rekyl. Kulefanget tar heller ikke skade av det. Men for de som skal skrive skytebaneinstrukser så skriv at banen er godkjent for alle lovlige jakt og konkurransepatroner (eller kaliber som noen våpenkontor enda kaller det).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Per-S said:

Forbudet mot 12,7 mm oppstod som forbud mot 12,7x99 i en del skytebaneinstrukser pga kulefang som ikke var beregnet for såpass kraftig kost. Så ble vel det forkortet til 12.7 da de som skrev instruksen ikke viste om andre 12.7 patroner.

 

Det høres jo ut som en sannsynlig forklaring. Så spørs det om man skal følge lovens intensjon, eller lovens bokstav (?)

Minner meg om utstyrsreglene i Buskerud og Oppland Jaktfeltkarusell, som lyder:

"Våpentype: Egnet våpen, dog ikke mindre enn kaliber 222."

 

Jeg tror intensjonen var å hindre bruk av salongrifle i .22 LR  pga. potensielle vanskeligheter og forsinkelser med å finne hull i skivene etc. Og muligens at det skulle være patrontype godkjent for minimum rådyr. 

 

"There's no such thing as the spirit of the rules”

-Adrian Newey

 

6 hours ago, Per-S said:

Men for de som skal skrive skytebaneinstrukser så skriv at banen er godkjent for alle lovlige jakt og konkurransepatroner (eller kaliber som noen våpenkontor enda kaller det).

 

Ordet "kaliber" er så godt innarbeidet at der må snart Språkrådet komme på (skyte)banen og bestemme at det er gyldig for beskrive hvilken patrontyper våpenet er kamret for.

Patron syns jeg ikke er beskrivende nok. Jeg tenker først og fremst på patron som hylse med kule, krutt og tennhette. "Skøtt" på godt norsk.

 

Forresten er ikke "patrontype" tydelig nok heller. Det kan jo tolkes som blyspiss, hullspiss, helmantel. Eller jaktpratron, treningspatron osv.

 

Har vi i det hele tatt et godt nok ord for hva våpenet er kamret for?

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Per-S. Hvis ikke begreper brukes konsekvent blir de verdiløse. 


Kaliber er vel diameteren på hølet i pipa eller kulediameteren. Patron er hele partronen, mens kamringen er hulrommet i våpenet.

 

39 minutes ago, Casey Jones said:

Har vi i det hele tatt et godt nok ord for hva våpenet er kamret for?

Kamring? 🤔

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Casey Jones said:

Forresten er ikke "patrontype" tydelig nok heller. Det kan jo tolkes som blyspiss, hullspiss, helmantel. Eller jaktpratron, treningspatron osv.

Ville nå heller kalt blyspiss og hulspiss for kuletyper. Treningsammo kan jo være bare en billig patron.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis har noen allerede gjort den viktige jobben. I våpenkompendiet er det gode og dekkende betegnelser, og om jeg husker rett brukes begrepet "kamret for" og det er korrrekt. Kaliber er også godt nok definert. Om det skilles mellom boringsdiameter som er kaliber og riflingsdiameter som er kuledimensjon husker jeg ikke, men definisjonsmessig er våpenkompendiet et svært stort skritt fremmover om bare våpenkontorene kunne lest og forstått innholdet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva er dette kompendiet? Er det fritt tilgjengelig? Nedlastbart?

 

Jeg tok en liten runde på diverse våpensider. Tikka rifler kan fåes kjøpt i "Calibre" som .270 Winchester , .30-06 osv

Hornady har ladedata for "Cartridge"

 

Vi kan sikkert diskutere korrektheten til vi blir blå, men i dagligtale funker "kaliber" helt fint. Calibre og cartridge brukes litt om hverandre.

 

"Kamret for" er egentlig et bra begrep. Men det kan ikke være mange som bruker det?  Kamring er heller ikke så dumt. Men det kan jo også bety å brotsje et kammet. For så vidt ikke så ulikt boring. Som kan være både boringsdiameter og å operere en bormaskin. Ikke at jeg klarer å hisse meg voldsomt opp over disse orden, men.

 

Verre er det å kalle duct tape for gaffatape! Eller kilowattimer for kilowatt. 😼 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (23 minutter siden):

"Kamret for" er egentlig et bra begrep. 

Dette er i min verden entydig, og refererer til patronbetegnelse som .30-06 (Sprg), .308 Win, 6,5x55, 6,5 Creedmoor osv. Kaliber er upresist, da noen bruker riflingsdiameter, andre avstand mellom bommene. Og kaliber sier egentlig ingen ting om hylsedimensjon. Men i dagligtale brukes ofte kaliber synonymt med patronbetegnelse, og da er det vel greit nok?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker om begrep som er feil eller forvirrende, og så videre.. bør vi kanskje slutte å si smellforsterkere og i stedet si "hørseldreper". Det var jo nylig en kammerat som (fritt etter hukommelsen) rapporterte om at skytebanen kan bli stengt fordi naboene hadde fått med seg at skytterne brukte smellforsterker!

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (31 minutter siden):

To feil blir ikke rett 🫠 Det er forskjell på kaliber og patron, ferdig snakka 🙃

Ja, selvfølgelig. Men om vi konsekvent bruker patronbetegnelsen er det vel egentlig uinteressant om vi måler kaliber på den ene eller andre måten når vi kjøper ferdigladet ammo? Jeg har ennå til gode å høre om to ulike patroner som har samme kammerdimensjoner😉. For hjemmeladeren derimot, er kulediameter (=riflingsdiameter) en entydig kaliberbetegnelse.

 

Edit: Dama og jeg jakter begge med kaliber (kulediameter) .308, hun med patronen .308 Win og jeg med .30-06. At det er to ulike patroner vises lett når vi setter dem ved siden av hverandre. Så lenge hun vet at hun må kjøpe kuler for hjemmelading i .308 og ferdigladet ammo i .308 Win er det egentlig ikke noe problem, bare litt forvirrende for en fersk jeger.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

At .308 og .30(-06) bruker samme kule er jo ikke helt innlysende. Det er jo ikke samme tallet! 7,82 Lazzeroni bruker også samme kula. 7,62 kort også. Men ikke .303 British, til tross for at  .300 Winmag og .308 W ligger over og under på tallrekka.

 

Jeg skyter mest 22-kaliber. Aha, salongrifle? Nei, .22-250 Remington. Å ja, er det sånn .222? Ja nesten, det er samme kula men større hylse. Begge bruker 22 kaliber kule. Å ja, så du kan bruke .22 LR i den? Nei, for kula er egentlig 0,224 tommer.

 

Husker en gang for en mannsalder siden jeg ikke fikk kamret(!) patronen i 6,5-06 Ackley Improved, med tight neck kammer. Stresset situasjon på et stevne. Folk var hjelpsomme og kunne tilby patroner, og lurte på om det var 6,5 jeg brukte. Nei, det er en 6,5-06 Ackley Improved. Ehh, 30-06? Nei, det er ei 30-06-hylse med 6,5-kule i. Åhh, går det an? Stønn! :-)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Sølvrev said:

Jeg har ennå til gode å høre om to ulike patroner som har samme kammerdimensjoner😉.

 

En Ackley-patron vil jo ha det om man angir kulediameter x hylselengde. 6,5x55 Ackley er jo også en 6,5x55. Men dimensjonene forøvrig er jo ulike, så ja. For så vidt fint med hylselengde i betegnelsen, det sier jo noe om kruttkapasiteten så lenge diameteren er lik. Men så er det alle moderne RUMs og SAUMs og gud-vet-hva de heter. Kanskje like greit med Lazzeroni(?)

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (9 timer siden):

Hva er dette kompendiet? Er det fritt tilgjengelig? Nedlastbart?

Jeg trodde alle hadde fått med seg at POD i 2019 utga et våpenkompendium for å gi bestemmelser og føringer for våpenforvaltning i Norge. Her finnes definisjoner og faktisk er dette noe av det beste POD har utgitt. Det er bare å søke fritt på nettet etter våpenkompendium, eller en kan gå på lovdata.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...