Jump to content

Rekylkompensator på skytebane


Ølvomma39

Recommended Posts

Skrueråmuttere skrev (33 minutter siden):

...utstyrt oss for å håndtere det støynivået man kan forvente

... har man likevel som god nordmann et moralsk ansvar for de andres hørsel og helse.

Det var også mitt poeng, men jeg har ingen ønsker om å innføre noe generelt forbud. La heller de med rekylbrems få en egen (og skjermet) del av banen, eller egne skytetider. Så kan folk som digger heftig munningsblåst, høye smell og øresus få saluttere i fred uten å måtte tenke på oss andre:winke1:.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tyrihjelm skrev (1 time siden):

Så går det jo an å tenke seg at man beskytter seg med tilstrekkelig hørselsvern når man drar på skytebanen?

Dessverre så er det svært lite kunnskap ute blant befolkningen når det kommer til hørselskade..impulsstøy og ørets oppbygging og hva som skjer inne i øret når en blir eksponert for støy og i særdeleshet impulsstøy..

 

Det er bare å kaste et blikk rundt seg på skytebanen og legge merke til hvilke hørselvern som blir brukt..

 

De vanligste hørselvernene brukt i Norge i dag er:

 

Passive:

3M Peltor Optime I SNR 27

3M Peltor Optime II SNR 31

3M Peltor Optime III SNR 35

Biltema Gul SNR 29

Biltema Sort/Røde SNR 26

Biltema DAB SNR 23

Jula Leightning L1 SNR 30

Jula Bluewear Rød SNR 25

Jula Bluewear sort/rød SNR 30

Jula Bluewear sort SNR 26

 

Aktive hørselvern med medhør:

 

3M Peltor SportTac SNR 26

3M Peltor Tactical XP SNR 31

3M Peltor LEP-100 SNR 32 ( active ørepropper)

MSA Sordin Supreme Pro SNR -25db

 

Dette er nye hørselvern.. men en kan også se brukere med hørselvern som er 10-30 år gamle.. og der putene er sprukket, dårlig og sikkert ikke skiftet siden de var nye.. (jo da det hviler et ansvar på brukeren for at de evner å beskytte seg selv) men det er skyttere som aldri har sett en munningsbrems.. det er skyttere som aldri har ligget ved siden av en munningsbrems.. og hvordan skal de da beskytte seg selv? De møter jo bare opp for å skyte sine 30+5 skudd og gå på jakt.. og gjøre ting på samme måte som som de alltid har gjort.. som skytter så kommer en lenger ved å ta hensyn til sine medskyttere..

 

En liten selvopplevd episode.. jeg lå på skytebanen.. jeg lå ute under åpen himmel.. jeg lå for meg selv..resten av skytterne lå på 100m å skjøt.. jeg skjøt på 300-500m.. jeg skyter med lyddemper.. uten at jeg legger merke til det..uten at jeg blir varslet så har en kar kommet med rifle og brems og lagt seg ved siden av meg uten å spørre..uten at det har blitt godkjent av meg..(det er ikke hvem som helst som får ligge å skyte der jeg lå..) vi ligger skrått og han legger seg på Høyre side av meg..noe som gjør at rifle munningen med brems er plassert rett ut fra mitt Høyre øre ca 1,20 cm og han fyrer av.. og det gjorde djevelsk vondt i både ører og hode for meg.. jeg snur meg spenner han i siden så han hyler av smerte.. jeg ber han dra seg til helvete vekk fra meg.. hadde han brukt sine små gra.. så hadde han spurt om lov.. og jeg hadde plassert han på min Venstre side og så langt vekk fra meg som det hadde gått..som hadde gjort at pipen hans hadde kommet lenger fram og lenger vekk fra meg.. og jeg hadde Peltor hørselvern med snr nr på 31dB.. med nye puter og alt var på stell.. likevel så var dette ikke nok.. 

 

Jeg beklaget til han at jeg ble sint..men jeg fortalt han i klartekst at det han hadde gjort brøt mot bane instruksen.. at han ikke hadde lov til å skyte der uten tillatelse.. og at så lenge han skjøt med brems så må han tenke seg om hvor han plasserte denne.. at sikkerheten i måten han hadde plassert seg på gjorde at jeg på mange måter var foran munningen.. og det var ikke ok..

 

Så kan det sikkert være at noen kaller meg en "oppfarende" "hårsår " idiot.. men det lever jeg fint med..

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tyrihjelm said:

Så går det jo an å tenke seg at man beskytter seg med tilstrekkelig hørselsvern når man drar på skytebanen? Da blir vi ikke avhengig av at andre tilpasser seg oss, men gjør det selv🤔

Her kommer det en liten rant... 

 

Det handler ikke bare om hørselvern; jeg bruker oransje 3M propper og Peltor Optime III, men faenskapen blåser grus fra standplassen inn bak brillene mine. 

 

Spesielt når disse tullebukkene kommer rett fra XXL og tror at de er tøffe blir det galt, de forstår ikke at de er en pest og plage for alle andre. Ikke minst når de skal terse ræva si inn på 100 meter der rekruttene ligger og skyter med 22 lr. 

 

At DSSN-skyttere bruker komp har jeg ingen problemer med, det er en del av riggen og de trenger det for å være konkurransedyktig. Samme med PRS- og langholdsskyttere. Men til felles har de at de som regel vet å oppføre seg på en skytebane. 

 

Skyter du så mange skudd at mirage på demper er et problem er det ihvertfall flere skudd med brems enn din egen og andres hørsel tåler. Og båsdelte standplasser er bra for å dempe støy mot omgivelsene, men inne er den faktisk verre. 

 

Hvis man trenger brems på normalkaliber er det fordi man har grunnleggende dårlig teknikk. Hvis lyddemper ikke fjerner nok rekyl til at man tør å skyte bør man rykke tilbake til luft eller 22. Hvis man har behov for stort smell for å vise seg anbefaler jeg et kurs i folkeskikk. 

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Nå er det antagelig ikke bare «lyd» som er problematisk ved bruk av brems. Stadig oftere blir det tatt opp problemstillingen hvordan hjernen blir påvirket av trykkbølgen og hvordan man egentlig ikke vet skadeomfanget. Forsvaret har bl.a. nå begynt å se på dette. Her er en av mange som skriver noe om dette;

https://shwat.com/brain-damage-tbi-from-shooting/
 

Personlig synes jeg brems er helt unødvendig med mindre man skyter med noe som knekker kragebein. (Da bør man kanskje finne en annen løsning?). Etter min oppfatning maskerer også en brems alle skytefeilene man gjør, og man forblir en dårlig/middelmådig skytter om man ikke trener seg opp på rekylopptak. En lyddemper gjør noe av det samme, men ikke like galt. Man får fortsatt en rekyl, bare noe redusert.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (1 time siden):

men faenskapen blåser grus fra standplassen inn bak brillene mine. 


Ikke bare brillene de blåser grus på.. jeg vet om flere som har fått stygge riper/hakk på kikkertsikte linsene sine pga egen eller andres bruk av munningsbrems.. 

 

Så hvem er erstatningspliktig dersom en som ligger på standplass med brems kaster opp grus og stein som skader andres optikk? er det bare noe en må regne med når en er på banen? Eller bør han som forårsaket skaden ved bruk av brems erstatte/ta kostnad for reparasjon?

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (2 timer siden):

At DSSN-skyttere bruker komp har jeg ingen problemer med, det er en del av riggen og de trenger det for å være konkurransedyktig. Samme med PRS- og langholdsskyttere. Men til felles har de at de som regel vet å oppføre seg på en skytebane. 

 

Hvis man trenger brems på normalkaliber er det fordi man har grunnleggende dårlig teknikk. Hvis lyddemper ikke fjerner nok rekyl til at man tør å skyte bør man rykke tilbake til luft eller 22. Hvis man har behov for stort smell for å vise seg anbefaler jeg et kurs i folkeskikk. 

 

Innlegget ditt er temmelig selvmotsigende.....  Mangler de 3 gruppene øverst i innlegget grunnleggende skyteteknikk? De bruker alle (stort sett) "normalkaliber".....

 

For mange jegere (meg selv inkludert) så handler det om å optimalisere utstyret. Akkurat som for konkurranseskyttere. Ikke at man ikke tørr å skyte.... Jeg har en forkjærlighet for lette rifler og for at disse skal være mest mulig optimale for å treffe små mål (småvilt) fra improviserte stillinger, så er det en ubestridt fordel at rekylen er så svak som mulig. Jeg snakker ikke om å skyte en elg med breisiden til på 70 m. 

 

Det å avskrive brems som ett nyttig verktøy for en jeger vitner om temmelig stor uvitenhet.

Men selvfølgelig må de tas hensyn til andre på skytebanen. 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Super XX said:

Det å avskrive brems som ett nyttig verktøy for en jeger vitner om temmelig stor uvitenhet.

Du har gjort alle skytefeilene før bremsen virker! Bremsen hindrer deg i å se at rekylopptaket suger siden rifla ikke får bevege seg naturlig fritt bakover. Fordelen en brems gir er at du kan se hva som skjer når kula har forlatt løpet. Men det kan du også helt fint gjøre om du har et godt rekylopptak, og har du en lyddemper så er det veldig lett å se hva som skjer sammen med et godt rekylopptak.


Temmelig stor uvitenhet er å tro at en brems hjelper deg å treffe små mål.


Som langholdsskytter så skyter jeg overhode ikke bedre med en brems. Heller det motsatte! Smellet, støvet, trykkbølgen og til og med vibrasjon gjør at jeg ikke holder fokus like godt som uten. Det beste er å skyte med lyddemper, og er kaliberet 6,5 så klarer jeg helt fint å skyte uten også. 
 

I PRS så er det stort sett musekaliber, fortøyningslodd som rifle, kunsten å balansere hele greia på en knivegg uten å være borti mer enn nødvendig med kroppen for så å på merkelig vis «benkeskyte» kreasjonen raskest mulig. Er det rart de bruker brems? Men også der innser noen at innsiden av hodet får det dårlig og går over på lyddemper. 
 

Til jakt er brems helt og totalt unødvendig med tanke på å optimalisere noe som helst. Faktis er slik at jeg tror de aller fleste opplever å få flere skuddsjanser på vilt med lyddemper siden viltet antagelig blir forvirret og ikke ser ut til å registrere hvor lyden kommer fra. Det er i hvert fall min oppfatning med småvilt. 

Jeg vet og skjønner ikke hva som får folk til å velge brems når mirage og ekstrem rekyl ikke er problemene som må løses i oppsettet.

 

Edited by Bly
  • Thanks 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Super XX said:

 

Innlegget ditt er temmelig selvmotsigende.....  Mangler de 3 gruppene øverst i innlegget grunnleggende skyteteknikk? De bruker alle (stort sett) "normalkaliber".....

 

DSSN og PRS handler om å skyte fort og om brems gir mindre munningsvipp gir det en fordel uansett teknikk. 

 

LH-skyttere med CheyTac finner vel knapt dempere som er store nok for den gassen de skyver. 

 

Hva en erfaren jeger gjør i skauen angår ikke meg. Men inne på en skytebane, i tett omgang med andre mennesker, så glir man rett inn med demper eller bar munning. Med brems er man en stein i skoen. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Temmelig stor uvitenhet er å tro at en brems hjelper deg å treffe små mål.
 

Til jakt er brems helt og totalt unødvendig med tanke på å optimalisere noe som helst. 

 

Det er temmelig arrogant å fullstendig avfeie andres erfaringer!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

………..

Jeg vet og skjønner ikke hva som får folk til å velge brems når mirage og ekstrem rekyl ikke er problemene som må løses i oppsettet.

 

Feks. ein Blaser R8 prof. I 300WM…. utan brems rett ut av eska der eiger ikkje vil ha lyddemper pga. lengde. Den var det direkte vondt å skyte meire enn ein serie med. Då var skuldra mi blå. Kan såklart kompensere med klær, rekylkappe osv. Skyter sjølv med medium tung 9.3x62 og tunge kuler utan demper el. brems , den blir småtteri i forhold…

Men lurer litt på, om vi alle ga kvarandre litt space og respekt? Det er då ingen baner som er så små eller mykje i bruk at der ikkje finnas rom eller mulighet for alle uansett våpen og oppsett.

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (15 minutter siden):

Feks. ein Blaser R8 prof. I 300WM…. utan brems rett ut av eska der eiger ikkje vil ha lyddemper pga. lengde.


Kjøper ikke argumentet angående lengde.. en brems bygger 5-8 cm pluss alt etter type og størrelse.. en får dempere som ikke bygger allverden foran løpet..  8-9 cm.. en relativt liten demper demper ganske mye rekyl men mindre lyd…

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Super XX said:

Det er temmelig arrogant å fullstendig avfeie andres erfaringer!

Gi meg noen gode argumenter da?  Jeg hører på de…😉

 

1 hour ago, tussehaugen said:

Feks. ein Blaser R8 prof. I 300WM…. utan brems rett ut av eska der eiger ikkje vil ha lyddemper pga. lengde.

Jeg skal ikke si hva jeg tenker 😉.  Jeg er vel åpen for gi litt space og håper respekt blir vist på skytebanen fra de som drar med seg (fest)bremsen…

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (5 minutter siden):

Gi meg noen gode argumenter da?  Jeg hører på de…😉

 

Når jeg bedriver skytetrening på små mål fra mindre ideele stillinger med en lett 308 win, så registrerer jeg at skytinge er bedre med en brems enn med en lettvektsdemper. Skal jeg få samme rekylreduksjon fra en demper så må jeg opp på noe stort å tungt jævelskap som jeg ikke vil dra med meg på tur.. Men du mener altså at det jeg ser ikke stemmer? 

Link to comment
Share on other sites

Okay. Greit å vite at det ikke er sånn da😊 Desverre tror jeg ikke at rypene er av samme oppfatning. Jeg registrere også at jeg under samme type trening skyter enda bedre med 223 rem. Riflene er like. Men det stemmer ikke det heller, når rekylen ikke betyr noe?

Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (41 minutter siden):

Når jeg bedriver skytetrening på små mål fra mindre ideele stillinger med en lett 308 win, så registrerer jeg at skytinge er bedre med en brems enn med en lettvektsdemper. Skal jeg få samme rekylreduksjon fra en demper så må jeg opp på noe stort å tungt jævelskap som jeg ikke vil dra med meg på tur.. Men du mener altså at det jeg ser ikke stemmer? 

 

Med brems bør du ha med hørselvern, mens med lyddemper slipper du? 

Da går kanskje vekten opp i opp? 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 timer siden):

Siden du ikke vil forklare det, så kan jeg gjøre et forsøk😉. Psykologi! Du skyter dårligere med demper enn brems fordi du forventer mere rekyl. Kan det stemme?

Godt mulig at det er en del av forklaringen. Skyting handler jo særdeles mye om psykologi. Men om det er forklaringen så er det ett hjelpemiddel. Og det var mitt poeng. 

 

 

Haavard skrev (10 timer siden):

 

Med brems bør du ha med hørselvern, mens med lyddemper slipper du? 

Da går kanskje vekten opp i opp? 

Det stemmer for så vidt, med mindre man baserer seg kun på ørepropper. 

Nå tolkes sikkert mine innlegg dit at jeg jakter mye med brems, det gjør jeg ikke. Nettopp pga de negative sidene som er godt beskrevet i tråden. Poenget var at man ikke bør avskrive det som tull og tøys som ingen kan ha nytte av.  

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bra du også kan få litt bakoversveis da. På skytebanen vil jo de fleste få det av folk som skyter med smellforsterker. Er glad det ble totalforbud mor styggedommen der jeg skyter. Folk må gjerne bruke smellforsterker så lenge de holder seg unna skytebaner hvor det er andre skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Tyrihjelm skrev (10 minutter siden):

Får jo litt bakoversveis


vet om flere som har fått skadet linsene sine på kikkertsiktet sitt når de har lagt ved siden av en skytter med brems som kaster støv, grus og småstein bak mot sidemannen..  hvem er da erstatningspliktig? Det er jo den skytteren som skyter med brems som har forvoldt skade på annen mans eiendom.. enda verre er det at den samme grusen blir kastet mot øynene til den som ligger ved siden av "super skytteren" med brems.. skal "ola elgjeger" ta med doble hørselvern.. vernebriller osv.. for at DU skal få bruke bremsen din?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Super XX said:

Men om det er forklaringen så er det ett hjelpemiddel.

Jeg skal ikke benekte at det kan funger som et hjelpemiddel for noen som er «rekylredd». Men er det riktig vei å gå for og få bukt med problemet?

 

2 hours ago, Tyrihjelm said:

Hva kan du om dette egentlig?

Jeg har jo laget noen og prøvd ganske mange forskjellige design. For 15-20 år siden hadde jeg en oppfatning som kanskje ligner din og noen andre sin i denne tråden. Mye har skjedd siden da. Jeg har blitt en bedre skytter, jeg forstår dynamikken i skyting bedre, så har jeg lest, kanskje skjønt fysikken bak og erfart en hel del siden da. Det har kommet nokså mange nye produkter i mellom tiden, bl.a lyddemperen med brems. Til spesielle applikasjoner er rekylbrems/kompensator/løpstuner eller hva man enn vil kalle det, de glir fort over i hverandre, kanskje eneste måten å løse noe på.  Til jakt? Da er jeg ganske sikker på at det finnes bedre løsninger på alle måter. Men siden du lurer på hva jeg egentlig kan om dette så må du gjerne fortelle meg noe jeg ikke vet? Jeg blir klokere for hver dag noen gir meg gode forklaringer. Og bare levere en tommel ned og stille spørsmålstegn ved argumentene jeg skriver gir meg ingen ting uten at du forklarer hvorfor jeg tar feil.

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 - " man beskytter seg med tilstrekkelig hørselsvern" - "impulsstøy" - "terse ræva si inn" - "hjernen blir påvirket av trykkbølgen" - "brems er helt unødvendig" - "brems kaster opp grus og stein" - "Innlegget er temmelig selvmotsigende...." - "Du har gjort alle skytefeilene før bremsen virker!" - "Med brems er man en stein i skoen" - "Det er temmelig arrogant å fullstendig avfeie andres erfaringer!" - "Kjøper man ei rifle i 300wm og griner om lengde har en misforstått totalt" - "så registrerer jeg at skytingen er bedre med en brems enn med en lettvektsdemper" - "Desverre tror jeg ikke at rypene er av samme oppfatning" - "Psykologi!" - "Får jo litt bakoversveis - " - "bastante "sannheter" - "før du forklarer hvorfor jeg tar feil".

 

Denne tråden må da nærme seg forum-rekord i påstander i absolutt alle retninger?

 

Hva skyter man best med, demper, brems, eller udempet våpen? De som har fulgt litt med i forumets snart 15-årige historie, vil vite at jeg har et standardsvar på påstander som at sukkerpiller og destillert vann hjelper mot alle plager:

 

Blindtest!

 

Og da helst "dobbel-blind", dvs., de som organiserer testen, vet heller ikke hva som har "virkningsstoff", og hva som er uvirksomt.

 

Meeeeen - jeg innser at det kanskje kan by på problemer å holde skytteren uvitende om hvorvidt han bruker brems, demper, eller ingen av delene. Enda verre, å holde "kontrollørene" uvitende om tingenes tilstand.

 

Inntil videre kan jeg bare bidra med at to av vårt jaktlags daværende medlemmer et år møtte opp med nye våpen, begge i 7 mm RM, og begge med "smellforsterker". De lykkelige (?) eierne hadde brukt remedien på oppskytingen, men proklamerte at de ikke ville bruke dette under jakta, og ba om hjelp til å skyte inn våpnene på nytt, i tilfelle fjerninga av bremsen førte til treffpunktendring.

 

I dag bruker alle på laget demper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 timer siden):

Jeg skal ikke benekte at det kan funger som et hjelpemiddel for noen som er «rekylredd». Men er det riktig vei å gå for og få bukt med problemet?

All min trening med rifle har ett formål, (foruten at det er gøy da) og det er å treffe det jeg sikter på under jakt. Det deles ikke ut stilkarakterer så alle lovlige hjelpemiddel man kan dra nytte av anser jeg som positivt. Har man derimot som mål å hevde seg i en konkurransegren som ikke tillater brems, så vill det være særdeles dumt😉

 

Denne ONE Norsemann som bardp omtaler har jeg særdeles lyst til å teste. Jeg finner relativt få brukeromtaler av den på nett... Noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (9 timer siden):

vet om flere som har fått skadet linsene sine på kikkertsiktet sitt når de har lagt ved siden av en skytter med brems som kaster støv, grus og småstein bak mot sidemannen..  hvem er da erstatningspliktig? Det er jo den skytteren som skyter med brems som har forvoldt skade på annen mans eiendom..

Min 375 H&H kaster også opp ymse fra bakken UTEN rekyldemper, på baner hvor standplass ligger lavt i terrenget. Hvor skal grensa trekkes for hva som er lov og ikke? Personlig er jeg tilhenger av minst mulig regulering og mest mulig folkeskikk. I mange tilfeller kan de uvitende opplyses med litt vennlig tilsnakk.  Når det er sagt:Jeg har både kraftig nedsatt hørsel og sterk Tinitus og opplever smell som en stikkende smerte i øret hvis jeg er ubeskyttet og kjører derfor "full pakke" med både propper og store "lurer". Brems, grove kalibre, korte piper, osv. Det finnes alltid noe som noen opplever som negativt, men jeg tror som sagt ikke at vi skal begynne å forby ditt og datt; for det finnes jo alltid no nytt å forby. Til slutt har vi endt opp med å kvele oss selv(jfr den Franske revolusjon)

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Super XX said:

Det deles ikke ut stilkarakterer så alle lovlige hjelpemiddel man kan dra nytte av anser jeg som positivt.

Å jobbe med rekylopptaket har ingen ting med stil å gjøre. Det handler mer om «å lese» hva man gjør feil under skyteprosessen og  forstå hvorfor man skyter bra eller dårlig. Det er sikkert noen som kan påta seg og skrive en avhandling om dette. Jeg har gitt opp å forklare. Jeg innser at jeg kommer til kort med ord. Det må demonstreres.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (20 minutter siden):

Å jobbe med rekylopptaket har ingen ting med stil å gjøre. Det handler mer om «å lese» hva man gjør feil under skyteprosessen og  forstå hvorfor man skyter bra eller dårlig.


Du verden så enig jeg er.. flesteparten bare skyter.. benytter de "hjelpemidler" de kan.. Munningsbrems er et hjelpemiddel når det kommer til å kunne spotte egen treff når rekylopptaket til skytteren ikke er godt nok.. det er ingen problemer å spotte eget treff om en har analysert hva en gjør feil..og retter på det.. men da må en få en tilbakemelding.. så en ser hva en gjør feil.. en munningsbrems er med på å skjule de feil en gjør.. men du skyter ikke "tettere"samlinger med brems.. kulen har forlatt våpenet når bremsen begynner å virke.. så å tro at en treffer bedre med brems er bare tull.. men en vil se treffet bedre med brems om rekylopptaket til skytteren er dårlig.. om folk vil leve i fornektelse i stedet med å jobbe med problemet.. så for all del.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (7 timer siden):

men du skyter ikke "tettere"samlinger med brems.. kulen har forlatt våpenet når bremsen begynner å virke.. så å tro at en treffer bedre med brems er bare tull.. men en vil se treffet bedre med brems om rekylopptaket til skytteren er dårlig.. om folk vil leve i fornektelse i stedet med å jobbe med problemet.. så for all del.. 

Den mest vanlige feilen når det kommer til rekylopptak er jo å møte rekylen med skuldra, Det gjøres fordi rekylen oppleves som ubehagelig og er særs vanskelig å trene bort. Hvis rekylbremsen demper rekylen såpass at dette forhindres, så vil jeg jo si at målet faktisk er oppnådd.

Det er veldig stor variasjon i folks toleranse for rekyl. Noen skyter 460 Wby fra benk hele dagen, mens andre føler ubehag etter to serier med 308 Win.

Så kan det fremføres andre argumenter  mot demper: Skaff deg et mindre kaliber, tren mer, få på mere vekt, hvorfor ikke lyddemper i stedet osv, osv. Men jeg synes vi bør være såpass tolerante overfor hverandre at vi aksepterer ulike preferanser. Som tidligere nevnt bør vi være forsiktige med å innføre alle mulige forbud (påbud også for den del)

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Fanjunkaren said:

Som tidligere nevnt bør vi være forsiktige med å innføre alle mulige forbud

Det er allerede innført forbud mot brems. Du får ikke bruke det på jaktfelt siden det kan forstyrre sidemannen;


Regler jaktfelt
8.2.3 Ikke tillatt tilleggsutstyr
Rekylbrems, eller utstyr som kan virke forstyrrende på sidemann, tillates ikke. Lyddem- per er tillatt.

 

Når det er innført for jaktfelt så er allerede toleransen for å ha dette innenfor standplassvegene lav. 
 

Personlig har jeg ingen ting i mot brems så lenge jeg slipper å være i nærheten. Det er bestandig mest trivsel på en skytebane når alle bruker lyddemper.

 

Vi kan godt være uenig i om en brems er et fornuftig verktøy dersom man har lav toleranse for rekyl, men det er nå uansett lite egnet om man skal gjøre denne treningen på en offentlig skytebane blant andre skyttere hvor det er trangt om plassen.

 

Stort sett så opplever jeg at de som kommer drassende på en brems i denne settingen har lite kunnskap om hva de driver med og en fiks ide uten å skjønne konsekvensene det medfører.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Det er allerede innført forbud mot brems. Du får ikke bruke det på jaktfelt siden det kan forstyrre sidemannen;


Regler jaktfelt
8.2.3 Ikke tillatt tilleggsutstyr
Rekylbrems, eller utstyr som kan virke forstyrrende på sidemann, tillates ikke. Lyddem- per er tillatt.

 

 

Det er jaktfelt hvor du sitter skulder til skulder md sidemannen, det er ikke noe generelt forbud mot rekylbrems på skytebaner, det er opp til den enkelte skytebane. har man plass til å ligge et stykke unna er det ingen grunn til å forby brems.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (3 timer siden):

Da er det 2 stk jeg ikke kjenner som vet at jeg ikke treffer bedre med brems


Jeg har brems på seks av de kaliberne jeg skyter mest med.. men jeg har en demper tredd over bremsen i en ASE Utra SL7.. og misforstå meg rett..jeg har skutt mye med brems fra 12,7.. 338LM og nedover.. (jeg er faktisk en av de som har skutt noen tusen 338Lm skudd årlig.. og fortsatt gjør det) men jeg har også jobbet med HMS og yrkesskader i næringslivet i 20 år.. og derav mye med nedsatt hørsel og hørselskader.. jeg har skutt på meg hodepine..og en svak hjernerystelse med brems.. selv med propper og hørselvern.. jeg har ligget ved siden av skyttere som bruker brems dag ut og dag inn.. jeg vet hva en brems gjør.. en 6CM..6XC..5.56..6.5CM med brems.. er ikke den store utfordringen.. ja det smeller.. men en får ikke sjokk av trykket om en ligger ved siden av.. men om en bytter kaliber.. 7mmRM.. 264WM.. 300WM..300NM..338LM osv.. så blir det bevegelse i luften.. det blir trykk.. og trykk..vibrasjon og slag kan også påvirke både hjernen og hørselen selv om en har på seg aldri så mye hørselvern.. 

 

om en skjønner hvordan øret er bygget opp..så vil en fort skjønne at det ikke bare er lyden så kan påvirke hørselen.. 

 

« Øret:

Øret er et fascinerende og følsomt apparat, som består av flere små enheter som sammen gir oss lydopplevelsen. Når lyden treffer øret, ledes svingningene inn til trommehinnen. Trommehinnen er en barriere mellom det ytre og det indre øret, og den tynne hinnen begynner å vibrere i takt med lydbølgene. Vibrasjonene skaper en mekanisk bevegelse i tre bittesmå beindeler, som kalles « hammeren», «ambolten» og «stigbøylen» Sammen omformer disse små beindelene lydbølgene, slik at de kan mottas av det indre øret. Stigbøylen er festet til stepedius-muskelen som reagerer på signalene og pumper veske rundt i det indre øret. Det indre øret inneholder en mengde små hårceller som reagerer på væskens bevegelse og som starter en kjemisk prosess. I denne prosessen oppstår små elektroniske signaler som sendes til hjernen, og det er først når disse signalene når fram til hjernes hørselsenter at vi oppfatter trykkbølgene som «lyd» Dessverre er vårt øre ikke egnet til mange av de lydene vi skaper i det moderne industrielle samfunnet. Dersom øret utsettes for høye støynivåer kan de følsomme hårcellene i det indre øret ta skade. De svulmer opp og mister sin elastisitet.» (dette er et utdrag fra et innlegg som jeg skrev for noen år siden)

 

Som @Blyflere ganger har påpekt.. folk må gjerne bruke brems så mye de vil.. så lenge de ikke plager andre med den.. og plage andre gjør en ved å eksponere omgivelsene rundt seg for lyd og trykk som omgivelsene ikke har tatt høyde for.. som skyteleder så ser jeg hvordan "Ola Elgjeger" reagerer på banen når noen skyter med brems.. og en vet ikke om den som ligger ved siden av deg..ligger der med doble hørselvern..eller om han allerede har nedsatt hørsel etter et langt liv i industrien.. og skuddet med brems.. er det som må til for at det virkelig går gale..

 

Det jeg reagerer på er at de som bruker brems.. ser på det som "deres rett" og at alle andre må tilpasse seg.. i stedet for å forstå at en sitter på en potensiell stor kilde for skade på andres hørsel..  

 

Så for all del skyt med brems..og nytes bremsen alene..eller sammen med likesinnete så går det bare ut over en selv.. men hver så snill.. skjønn at ditt valg.. din bruk av brems også kan påvirke andre.. og i verste fall gi noen permanente uopprettelige skader.. 

 

om en har en hund..som biter og er aggressiv og har et potensiale for å skade andre..så slepper en den ikke inn i hundegården sammen med andre hunder.. må den inn..så setter en på en munnkurv så hunden ikke har mulighet til å bite og skade.. og munnkurven forblir på i det offentlige rom til en har klart å plukke unotene av hunden.. en er bevist på hundens natur og skadepotensial og setter en agenda og tar grep ut fra det..😉

 

kos dere med brems.. men tenk på andre i tillegg til dere selv..

  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke et generelt forbud mot rekylbrems på skytebane, men Kikkertklassen i DFS tillater hvertfall ikke rekylbrems.

 

Ref skytterboka 2022: 

6.200 Våpen i kikkertklassen
6.201 Alminnelige regler
a) Generelt tillates alle typer våpen og kaliber til

og med 8mm, unntatt er hel- og/eller halvau-
tomatiske våpen som ikke er tillatt.

b) Våpen i kaliber .22LR er tillatt iht. regelverket
6.100 og 6.192.
c) Det skal benyttes kikkertsikte.
d) Det er ikke tillatt med kikkertsikte med
innebygget avstandsmåler.
e) Avtrekksvekt skal være minimum 1 kg.
f ) Rekyldemper er ikke tillatt.
g) Lyddemper er tillatt.
h) Det er ingen vektbegrensning på våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...