Jump to content

Rekylkompensator på skytebane


Ølvomma39

Recommended Posts

bardp skrev (Akkurat nå):

Her vor jeg skyter er den slags ikke tillatt på banene. Er vel bråk nokk som det er der om en ikke i tillegg skal bruke smell forsterker.

Han ga blanke f og skjøt med det en stund, men som jeg har forstått så var ingen blide da, trodde skytebane var for å skyte med våpen og hørsels vern er opp til hver og en om de vil bruke. Reduserer ikke kompensatorene rekylen opptil 50%? Kan jo for enkelte rifler være nødvendig

Link to comment
Share on other sites

Jo de reduserer nokk rekylen men det finnes ikke hørselsvern som er i stand til og beskytte en som ligger ved siden av en som bruker rekylbrems. Derfor er det en langt bedre ide og heller bruke en lyddemper. Den reduserer også rekylen men ødelegger ikke hørselen til de andre skytterne.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (3 minutter siden):

Reduserer ikke kompensatorene rekylen opptil 50%? Kan jo for enkelte rifler være nødvendig


Nødvendig på en 308? Neppe, skulle jeg mene…. At støynivået og kanskje også støvnivået for omgivelsene øker er udiskutabelt. Hva er galt med en liten/stor lyddemper hvis rekylen er et problem? Da får man litt i pose og sekk, mindre lyd og mindre følt rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Swift skrev (Akkurat nå):


Nødvendig på en 308? Neppe, skulle jeg mene…. At støynivået og kanskje også støvnivået for omgivelsene øker er udiskutabelt. Hva er galt med en liten/stor lyddemper hvis rekylen er et problem? Da får man litt i pose og sekk, mindre lyd og mindre følt rekyl.

 

bardp skrev (4 minutter siden):

Jo de reduserer nokk rekylen men det finnes ikke hørselsvern som er i stand til og beskytte en som ligger ved siden av en som bruker rekylbrems. Derfor er det en langt bedre ide og heller bruke en lyddemper. Den reduserer også rekylen men ødelegger ikke hørselen til de andre skytterne.

 

308 med jernsikter, da er jo ikke lydemper helt optimalt:/ 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Sitat

 

Hvis du skal ha 45-70 til jakt blir du nesten nødt til å jobbe deg opp fra slappe koseladinger til noe som faktisk holder kravet til anslagsenergi. Kan ikke anbefale nok at du i det minste får prøvd et par skudd før du vurderer noe sånt til jakt. 

 

 

 

 

 

Sitat

Jeg tåler reklylen, bare det er treffsikkert og gjør jobben som den skal

Hva skal du med rekyldemper på 308w???

-----------------------------------------------------------

 

🤔 Mistenker at dere mater ett image.jpeg.09751cb28089057c402746b60114b2ec.jpeg

Edited by bbdg
  • Like 4
  • Thanks 5
  • Haha 4
  • Sad 1
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes i grunnen det er bra å svare saklig og faglig korrekt på alle spørsmål her inne, uansett hva man tror den som spør er eller hvilke(t) motiv h^n har. Det bidrar til at dette forumet framstår som en seriøs kunnskapskilde og nyttig oppslagsverk. 

 

Om noen tråder eller innlegg skulle gli helt over i det parodiske (ja, vi har hatt noen slike også;)) tenker jeg det er like greit å tie dem i hjel.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (5 minutter siden):

Det er langt mellom de men det finnes situasjoner der mye smell er positivt også.

Jeg har selv rekylkompensator på revolveren min, perfekt når målet er å skremme vekk isbjørn.

 

Hjelper det å få sterkere smell bakover?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (8 minutter siden):

For man kan vel ikke skyte opp uten rekyldemper også ta den på igjen etterpå? Eller ta alle øvelsesskuddene uten rekylkompensator og så ta oppskytinga med rekylkompensatoren på?

Jo, og jo!

 

Forutsetter selvfølgelig at du har kontroll på/kontrollerer treffpunkt, med demper, før du jakter med børsa.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Ølvomma39 said:

For man kan vel ikke skyte opp uten rekyldemper også ta den på igjen etterpå? Eller ta alle øvelsesskuddene uten rekylkompensator og så ta oppskytinga med rekylkompensatoren på?  5-10 bråkete skudd i steden for 30

Riflen trenger ikke være satt opp likt for øvelsesskudd og oppskyting. Bare tenk på at det er vanlig med forskjellig treffpunkt med treningsammo og jaktammo… Og skyter du opp uten smellforsterker så kan du jakte med den på. Men, det er godt mulig du har forskjellig treffpunkt med «naken» rifle, med smellforsterker og med demper. Så da må du vite hva som skjer med treffpunktet når du tar av og på de forskjellige remediene. Jeg vil anbefale deg å droppe smellforsterkeren og heller sette på en lyddemper. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker brems på min 300 win mag. Reduksjonen i rekyl er formidabel. Mer enn med lyddemper. Jeg bruker hovedsakelig å være alene på skytebanen når jeg bruker den😜

Med lyddemper blir den børsa lang og tung og uhåndterlig på jakt. Ellers så brukes vel brems stadig mer? Det må vi litt tilårskomne kara bare finne oss i selv om det går an å ta hensyn på skytebanen. Jeg spør alltid sidemannen, eller gjør han oppmerksom på faren når jeg bruker brems. På vår skytebane er brems IKKE forbudt. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (15 timer siden):

 

 

308 med jernsikter, da er jo ikke lydemper helt optimalt:/ 

 

 

Børsemaker kan som regel flytte siktene litt bakover, slik at du får plass til gjenger for en demper som ikke bygger bakover. Akkurat diameter på demper og høyde på siktene er det verre med .

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (59 minutter siden):

 

Børsemaker kan som regel flytte siktene litt bakover, slik at du får plass til gjenger for en demper som ikke bygger bakover. Akkurat diameter på demper og høyde på siktene er det verre med .

 

Ole

 så en video og der hadde vedkommende en valdig smal demper med litt lengde, vet ikke om åpne siktene går over den, tror det skal være nok klaring for å få gjenga uten å flytte sikte

 

Ridgecroft skrev (2 timer siden):

Riflen trenger ikke være satt opp likt for øvelsesskudd og oppskyting. Bare tenk på at det er vanlig med forskjellig treffpunkt med treningsammo og jaktammo… Og skyter du opp uten smellforsterker så kan du jakte med den på. Men, det er godt mulig du har forskjellig treffpunkt med «naken» rifle, med smellforsterker og med demper. Så da må du vite hva som skjer med treffpunktet når du tar av og på de forskjellige remediene. Jeg vil anbefale deg å droppe smellforsterkeren og heller sette på en lyddemper. 

 

Jeffery skrev (2 timer siden):

Jo, og jo!

 

Forutsetter selvfølgelig at du har kontroll på/kontrollerer treffpunkt, med demper, før du jakter med børsa.

 

Skyte med litt forskjellig og utforske å skyte uten demper, med demper og uten kompensator, med kompensator da?

 

Hørt flere som har sagt at om jeg skyter opp med for eksempel lyddemper så kan jeg ikke jakte uten lyddemperen på osv

Tyrihjelm skrev (2 timer siden):

Jeg bruker brems på min 300 win mag. Reduksjonen i rekyl er formidabel. Mer enn med lyddemper. Jeg bruker hovedsakelig å være alene på skytebanen når jeg bruker den😜

Med lyddemper blir den børsa lang og tung og uhåndterlig på jakt. Ellers så brukes vel brems stadig mer? Det må vi litt tilårskomne kara bare finne oss i selv om det går an å ta hensyn på skytebanen. Jeg spør alltid sidemannen, eller gjør han oppmerksom på faren når jeg bruker brems. På vår skytebane er brems IKKE forbudt. 

Tror ikke de banene jeg har i nærheten har noen regler på slikt heller, men kommer nok langt med å si i fra og være høflig på den måten👌

amatør skrev (2 timer siden):

Man kan jo skyte opp med kikkertsikte, for så å jakte med helt andre sikter, til og med åpne sikter. Det er heller ikke påbudt å jakte med samme ammo som man tok prøven med, så det er mye man kan bytte underveis.

 

Da må jeg ha blitt feilinformert eller misforstått folk da😅

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (2 timer siden):

Alle baner hvor jeg skyter er heldigvis rekylbrems forbudt å bruke enten det er et eller hundrede skudd. Det skal bare ett uhellig smell til for å ødelegge hørselen. 

Vet ikke hvor mye rekylbrems/kompensator bråker, men skjøt med 20/70 hagle for første gang uten hørselvern da jeg trodde det ikke bråkte så fælt men dæven, dotter i ørene 2 uker etterpå, er det det samme fpr sidemannen selv med hørselvern?

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (17 timer siden):

Jo de reduserer nokk rekylen men det finnes ikke hørselsvern som er i stand til og beskytte en som ligger ved siden av en som bruker rekylbrems. 

Dette stemmer ikkje.

Gode 3M hørselvern demper over 30db i mellomtone der lydtrykket frå eit rifleskudd er høgast (500-1500hz)

Om man bruker 3M skumpropper (dempar over 35db) i tilleg til klokker så vil du i sum oppnå demping på over 65db. Rekylbrems har lyddtrykk for sidemann på +/-160 db så man vil ha normalt ha ein rest under 100 db. Hørselskade kan oppstå etter 15 min kontinuerlig lydeksponering ved 100db. Eit høyrselvern aleine er for lite, det gjev skadeleg restlyd for sidemann. Ta med skumpropper og del ut til nabo om der ikkje er mulig å få avstand, dei er både enkle og billige. Lydtrykket på kroppen vil føles like heftig, men dette er ikkje skadelig.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (17 timer siden):

Jo de reduserer nokk rekylen men det finnes ikke hørselsvern som er i stand til og beskytte en som ligger ved siden av en som bruker rekylbrems. Derfor er det en langt bedre ide og heller bruke en lyddemper. Den reduserer også rekylen men ødelegger ikke hørselen til de andre skytterne.

Rekylbrems er en uting på skytebanen, med mindre standplassen er inndelt i båser (vanligvis for 3 skyttere) og den som har et eller annet magnum-kaliber med brems blir plassert i egen bås. Problemet med rekylbrems er at de sender lydtrykket skrått bakover og litt til siden for skytteren, så det er sideskytterne som tar støyten. Jeg fikk ødelagt hørselen på samme måte under jakt, der en stein med vertikal sidekant på høyde med munningen reflekterte trykkbølgen rett inn i venstre øre.

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (1 time siden):

Om man bruker 3M skumpropper (dempar over 35db) i tilleg til klokker så vil du i sum oppnå demping på over 65db. Rekylbrems har lyddtrykk for sidemann på +/-160 db så man vil ha normalt ha ein rest under 100 db.


Det finnes ikke noe samsvarserklæring som tilsier at en kan summere db dempefaktor og legge dette sammen da disse to komponenten testes hver for seg..

 

tussehaugen skrev (1 time siden):

Hørselskade kan oppstå etter 15 min kontinuerlig lydeksponering ved 100db.


Her tar du veldig feil.. "impulsstøy" som et rifleskudd defineres som..er noe av den mest skadelige type støy som finnes.. grunnen er at Hjernen trenger 0,4 sekund for å avgjøre styrken på lyd/støy.. og derfor vil et rifleskudd alltid bli vurdert av hjernen som svakere/lavere enn det egentlig er..men desto mere skadelig.. et rifleskudd kan gi permanent hørselskade ved en enkel forekomst..

 

Jeg har tidligere skrevet et langt innlegg her på kammeret om ørets oppbygging og hvordan støy påvirker hørselen.. 

Edited by Sunnmøring
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Altså, når jeg er på skytebanen er jeg forberedt på at det smeller. Fra alle typer rifler og patroner/kalibre. Siden jeg har en hørselsskade bruker jeg både propper og høykvalitets øreklokker. I tillegg forsøker jeg å finne ledig standplass der sideskytterne bruker lyddemper. Og jeg oppsøker skytebanen til tider når det er lite folk der, for ytterligere å redusere støybelastningen og faren for forverring av hørselstapet.

 

Problemet med rekylbrems er at den forsterker lydtrykket for skytterne som ligger litt ut til siden, og de får følgelig en mye større støybelastning enn den økte avstanden fra støykilden (munningen) skulle tilsi. Så la meg spørre litt retorisk: er det rimelig at folk med normal hørsel og gode øreklokker faktisk MÅ bruke propper i tillegg for å unngå skade fordi en magnum-skytter med brems har kilt seg inn i skytterrekka?

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (3 timer siden):

Børsemaker kan som regel flytte siktene litt bakover, slik at du får plass til gjenger for en demper som ikke bygger bakover.


som Ole her sier.. dette går fint.. og jeg har gjort det på min Kipplauf.. som en ser så er demperen akkurat slik at jeg kan sikte med åpene sikter over..490ACADC-BE28-428D-A51B-626682F09544.jpeg.f36dea4f8d5eaa4ec5b08bde7afb8920.jpeg

 

og uten demper..

5A3ADE47-AFE5-48E5-8CF6-B73CE0EF6F06.jpeg.2610c20aca3c69c8e193f86321ae67fe.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (3 timer siden):

Hørt flere som har sagt at om jeg skyter opp med for eksempel lyddemper så kan jeg ikke jakte uten lyddemperen på osv

Har vært på bana og skutt opp med to rifler nå. Ei med, og ei uten, lyddemper, på oppskytingstidspunktet. Det er ikke registrert, eller anført noe sted, om det var demper involvert, eller ikke. Ikke ble det kontrollert hva slags ammo jeg skjøt opp med heller.

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (1 time siden):

 

Hvor skyter du egentlig? Det virker jo som om du omgås fullstendig kunnskapsløse folk?

 

Ole

 

Ei tohi varjata skrev (25 minutter siden):

Og det var ikke ment nedlatende, men utifra det du poster får du jo verdens mest fjerne råd og tips fra de på banen. Vanskelig å lære seg noe når man får så mye svada servert!

 

Ole

Hører så mye fra flere personer🤣 noen er eksperter noen er eggsperter.... og da går det i surr med enkelte ting

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (2 timer siden):

Er feks. ein kortløpa 375 eller 9.3 også ein uting på banen? Dei bråker også rimelig heftig utan demper

Nei det er ingen uting. Men og sette på ting som får en rifle til og sende et lydtrykk rett i øret til naboskytteren er en uting.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Så la meg spørre litt retorisk: er det rimelig at folk med normal hørsel og gode øreklokker faktisk MÅ bruke propper i tillegg for å unngå skade fordi en magnum-skytter med brems har kilt seg inn i skytterrekka?


Antall db et hørselvern demper er når det er nytt.. svette..UV lys..osv bryter ned og gjør putene stivere.. dvs at et hørselvern med puter som er 2 år demper lyden betydelig mindre enn det er oppgitt å dempe.. Dersom brukeren bruker brille med brillestenger  så vil hørselvern nesten halvere dempingsfaktoren sin pga at putene lekker lyd inn langs brillestangen.. for hver 3db så dobler lydbildet seg.. så et hørselvern som demper 28db i stedet for 25 db demper lyden dobbelt så mye.. når en så ser på de fleste hørselvern så ligger dempe snittet på ca 27db.. har en gamle puter så er dempingsfaktoren betydelig dårligere.. har en i tillegg briller..caps..lue osv så påvirker dette også dempe faktoren negativt.. 

 

Så et lite spørsmål.. Hvor mange av dere har byttet pute på hørselvernet deres? Og hvor mange har gjort dette hver 12 måned?

 

 

 

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (2 timer siden):


Det finnes ikke noe samsvarserklæring som tilsier at en kan summere db dempefaktor 

………

 


Her tar du veldig feil.. "impulsstøy" som et rifleskudd defineres som..

……

Mulig det ikkje kan summeres, mange arbeidsplasser tolker det likevel slik. Ørepropp type 3M soft demper over 35dB (https://multimedia.3m.com/mws/media/841382O/earsoft-roll-down-ear-plugs-technical-datasheet-pdf.pdf )  i frekvensområdet til eit rifleskudd. Arbeidstilsynet definerer impulslyd over 130dB som faregrense for hørselskade. Rifleskudd har som nemnt lydtrykk typisk +/- 160dB og då er man faktisk under definert grense frå arbeidstilsynet.

At det er ubehagelig med blåsten og lydtrykket frå ein rekylbrems er eg heilt enig i. Det er heller ikkje nødvendig i ligge midt i rekka blandt andre skyttere, man kan fint vente litt eller spørre om det plager nabo’n. Men å gå til totalforbud meinar eg er ei drastisk handling.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (19 minutter siden):

Ørepropp type 3M soft demper over 35dB


innsatt riktig øret.. er proppen satt inn på feil måte så demper den ikke slik den er oppgitt å gjøre.. poenget er at det er mange faktorer som kan gjøre at brukeren som blir eksponert for et rifleskudd.. eller er så uheldig å bli eksponert for et skudd med brems der lydtrykket går bak mot den som ligger ved siden av.. kan få hørsel skade.. dessuten så er dobbel hørselvern en sikkerhets risiko på en skytebane da viktige kommandoer kan glippe og ikke nå fram til bruker.. 

 

 

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Såklart er både bruk og vedlikehold viktig. Like viktig er å vite kva utstyr man har og kva det faktisk klarer å dempe. Bruker man briller så kan man fint ha propper under klokker. Dei koster 2.5 kr pr.par… Kanskje dei sammenleggbare klokkene man knabba frå HV på nittitallet eller nyinnkjøpt på Biltema ikkje er så smart å bruke. Sliter man med å høyre kommandoer så er elektroniske klokker supre. Sjølv har eg 3M XPI som demper meget godt og blir brukt vekdig mykje både på skytebanen, på jobb, intercom, handsfree i bil +++

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (43 minutter siden):

Så dersom man skal ha kompensator på bana så skal man ha propper i ørene og hørselvern samtidlig?


Hva du gjør er da opp til deg.. du er jo klar over at det smeller og hvor høyt det smeller.. det er verre med dine medskyttere som ikke er klar over den potensielle "farlige" støykilden du bringer med inn på standplass.. DU!!! Har er ansvar ovenfor disse også.. DU!! Bør spørre standplass leder om 1) får du bruke våpen med brems? 2) hvor ønsker han at du legger deg.. og i tillegg varsle de du legger deg ned ved siden av.. ofte så kan det i tillegg være barn på standplass.. DISSE vet ikke at din støykilde kan være farlig.. de har som regel de "fargerike" hørselvernene til 3M/Peltor som har en dempe faktor på 25dB som er for dårlig til å dempe det volumet du vil produsere ved skudd..

 

Du kan i tillegg gjøre noen tiltak selv.. ikke møt opp på begynnelsen av jegertreningen.. (da er det flest folk der) vent til den siste timen før banen stenger.. da plager du færrest mulig.. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (6 timer siden):

……
som ikke er klar over den potensielle "farlige" støykilden du bringer med inn på standplass.. DU!!! Har er ansvar ovenfor disse også.. DU!!
…….

ofte så kan det i tillegg være barn på standplass.. DISSE vet ikke at din støykilde kan være farlig.. 

….

 

På ein skytebane så må man forvente lyd av ein viss styrke, dette er eit område man oppsøker på frivillig basis. Man har då sjølv ei plikt til å sette seg inn i kva forhåndsregler som er nødvendig for seg sjølv og dei man tar med seg. 

Er absolutt ingen jurist men tviler sterkt på at det er mulig å komme nokon veg om man vil legge skylda på andre for ei hørselskade påført på ein skytebane med mindre hendelsen var gjort med overlegg og vilje. At man feks. forbyr bruk av rekylbrems på ein bane er ikkje synonymt med at man ikkje kan bli utsatt for kraftig lydeksponering. Uheldige vinkler, vådeskudd, uhell ol. kan likevel skje.

Sjølvsagt skal ordrer frå standplassleder etterfølges, alt anna er å handle med overlegg. 

For arbeidslivet så ligger det meste av ansvaret hos arbeidsgiver ca slik du beskriver, men det er ikkje overførbart.

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (3 minutter siden):

På ein skytebane så må man forvente lyd av ein viss styrke, dette er eit område man oppsøker på frivillig basis. Man har då sjølv ei plikt til å sette seg inn i kva forhåndsregler som er nødvendig for seg sjølv og dei man tar med seg. 

 

Jeg har til dags dato aldri møtt noen med rekylbrems på en skytebane. Dermed har jeg, og alle de andre vanlige jegerne på skytebanen, ikke noen forventning av å møte en slik heller, og har utstyrt oss for å håndtere det støynivået man kan forvente

 

Selv om man muligens ikke kan saksøkes for å bruke drittsekkutstyr på banen, har man likevel som god nordmann et moralsk ansvar for de andres hørsel og helse.

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...