Jump to content

Rekylkompensator på skytebane


Ølvomma39

Recommended Posts

Mulig jeg er treg.. eller.. jeg ER det! Men tror ikke løsningen på surr med begreper er å blande de ytterligere. Blir litt som båtfolkene som ville erstatte styrbord/babord med høyre/venstre, det var visst en betydelig andel nye båtfolk som jo mente at det ville være myye enklere å forstå. Språket mister jo da sin kraft når man for eksempel skal "rygge" med båten, eller bare snur seg om på stolen

Edited by Perjoto
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (9 timer siden):

Er det ikke litt meningsløst komplisert å ha 308 og 3006 i stabelen samtidig?

Jo, fullstendig meningsløst😉! Derfor har jeg 6,5x55 og .30-06. Men siden fruen valgte .308 Win (foran den trofaste gamle sliteren) ble det slik at vi nå jakter med rifler i samme kaliber, men de er kamret for to ulike patroner.

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (2 timer siden):

Jeg trodde alle hadde fått med seg at POD i 2019 utga et våpenkompendium for å gi bestemmelser og føringer for våpenforvaltning i Norge. Her finnes definisjoner og faktisk er dette noe av det beste POD har utgitt. Det er bare å søke fritt på nettet etter våpenkompendium, eller en kan gå på lovdata.

Det kompendiet ble vel irrelevant, og feil, da en nye våpenloven kom i 2021?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (46 minutter siden):

Det kompendiet ble vel irrelevant, og feil, da en nye våpenloven kom i 2021?

Det er ikke trukket tilbake, slik at definisjonene om kaliber og annet er gjeldende. Vi får se om og når en revidert utgave dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi jo heldigvis ChatGPT og andre AI'er som kan definere slike ting ganske klart. 

Jeg spurte hen svarte:

 

"Hei! Kan du definere forskjellen mellom kaliber, patron og ammunisjon? "

 

Absolutt, jeg kan hjelpe deg med å definere forskjellen mellom kaliber, patron og ammunisjon:

  • Kaliber: Dette refererer til diameteren på prosjektilet eller kula som blir avfyrt fra en skytevåpen. Kaliber måles vanligvis i millimeter eller tommer. For eksempel er kaliberet til en vanlig 9mm pistol 9 millimeter i diameter.

  • Patron: En patron er en komplett patron som inneholder både prosjektilet (kula), hylsen, kruttet og tennhetta. Patronen er det som blir satt inn i kammeret på et skytevåpen før det blir avfyrt.

  • Ammunisjon: Dette er en generell betegnelse for alt som trengs for å avfyre et skytevåpen, inkludert patroner og eventuelt andre nødvendige komponenter som kuler, hylser og krutt.

Så for å oppsummere: Kaliber refererer til størrelsen på prosjektilet som blir avfyrt, patronen er en komplett enhet som inneholder alt som trengs for å avfyre prosjektilet, og ammunisjon er en generell betegnelse for alt som er nødvendig for å avfyre et skytevåpen.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 time siden):

De bruker jo begrepet "kaliber" ganske flittig om det vi definerer som "patron" her.. 

Ja, de gjør det, og Våpenkontorene bruker også "kaliber" synonymt med "patron" (kamret for) når de utsteder våpenkort. Jeg tenker at så lenge de konsekvent gjør dette er det egentlig greit. De fleste bruker jo våpenkortet for å kjøpe ferdigladet ammo, og da bør forhandleren vite hvilken patron våpeneieren har adgang til å kjøpe. Skulle vi vært helt korrekte burde det vel stått "Kaliber/patron" på våpenkortet, men da oppstår jo spørsmålet om kaliberangivelsen skal være riflingsdiameter eller diameter mellom bommene... Det enkleste hadde kanskje vært å skrive en forklarende tekst med liten skrift nederst: Med kaliber menes her de(n) patronen(e) våpenet er kamret for.

image.png.712f28fc14c5f6c7e235f0a7269fc48e.png

Edit: Med dette våpenkortet kan jeg kjøpe alle tilgjengelige haglpatroner i kal. 12, men må selv passe på å ikke bruke noen som er lengre enn drillingen er kamret for (12/76). Ferdigladet ammo til riflepipa er heller ikke noe problem, men når jeg kjøper kuler må jeg passe på å få .227/.228 som tilsvarer riflingsdiameteren.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (41 minutter siden):

Nå har vi jo heldigvis ChatGPT og andre AI'er som kan definere slike ting ganske klart. 

Jeg spurte hen svarte:

 

"Hei! Kan du definere forskjellen mellom kaliber, patron og ammunisjon? "

 

Absolutt, jeg kan hjelpe deg med å definere forskjellen mellom kaliber, patron og ammunisjon:

  • Kaliber: Dette refererer til diameteren på prosjektilet eller kula som blir avfyrt fra en skytevåpen. Kaliber måles vanligvis i millimeter eller tommer. For eksempel er kaliberet til en vanlig 9mm pistol 9 millimeter i diameter.

  • Patron: En patron er en komplett patron som inneholder både prosjektilet (kula), hylsen, kruttet og tennhetta. Patronen er det som blir satt inn i kammeret på et skytevåpen før det blir avfyrt.

  • Ammunisjon: Dette er en generell betegnelse for alt som trengs for å avfyre et skytevåpen, inkludert patroner og eventuelt andre nødvendige komponenter som kuler, hylser og krutt.

Så for å oppsummere: Kaliber refererer til størrelsen på prosjektilet som blir avfyrt, patronen er en komplett enhet som inneholder alt som trengs for å avfyre prosjektilet, og ammunisjon er en generell betegnelse for alt som er nødvendig for å avfyre et skytevåpen.

 

 

 

 

 

Nå har vi jo neste spørsmål klart til ChatGPT:

 

"Kan du forklare beste framgangsmåte for å få erverv på flest mulig registrerte skytevåpen ihht Politiets rundskriv av 2022/008"  8) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (27 minutter siden):

 

Nå har vi jo neste spørsmål klart til ChatGPT:

 

"Kan du forklare beste framgangsmåte for å få erverv på flest mulig registrerte skytevåpen ihht Politiets rundskriv av 2022/008"  8) 

Så intelligent er den neppe😉!

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 minutt siden):

Så intelligent er den neppe😉!

 

"Nå har vi jo neste spørsmål klart til ChatGPT:

Kan du liste opp alle argumentene Politiet kan bruke for å nekte deg erverv av flest mulig skytevåpen ihht Politiets rundskrv av 2022/008?".

 

Sitat

intelligent DUM er den neppe!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Det enkleste hadde kanskje vært å skrive en forklarende tekst med liten skrift nederst: Med kaliber menes her de(n) patronen(e) våpenet er kamret for.

image.png.712f28fc14c5f6c7e235f0a7269fc48e.png

 

Introdusere en ny definisjon for å bøte på feil bruk av en definisjon? Jeg gjentar: To feil blir ikke rett. 😝 Det blir litt som om statens vegvesen ber en fylle ut bilmerke, men skriver forklaring under at "med bilmerke menes modell, for eksempel Model X". Dissonansen er til å ta og føle på ☺️

Edited by Perjoto
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (39 minutter siden):

Kan du forklare beste framgangsmåte for å få erverv på flest mulig registrerte skytevåpen ihht Politiets rundskriv av 2022/008


 

Som en AI-basert chatbot kan jeg ikke gi råd om å skaffe seg "flest mulig" skytevåpen lovlig eller på noen måte oppfordre til å ha et stort antall våpen. Det er viktig å ha en ansvarlig tilnærming til å eie og håndtere skytevåpen, og det å skaffe seg et stort antall våpen kan være en risikabel og potensielt farlig praksis.

I stedet vil jeg oppfordre deg til å tenke nøye gjennom dine behov og formål for å eie skytevåpen, og å følge de gjeldende lover og forskrifter for å skaffe deg og håndtere skytevåpen på en ansvarlig og trygg måte. Å ha mange våpen bør aldri være et mål i seg selv, og det er viktig å huske at skytevåpen skal håndteres med stor forsiktighet og ansvar for å sikre sikkerhet for en selv og andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en pragmatisk tilnærming til saken: Hvis noe virker, ikke reparér det! Og som nevnt for flere innlegg siden, i dagligtale brukes kaliber synonymt med patron. Det gjør jeg også, men når jeg frekventerer et nerdeforum som Kammeret prøver jeg å konsekvent skrive "kamret for" + navnet på patronen når jeg omtaler riflekalibre.

 

Edit: Den chatboten var smartere enn jeg trodde😄!

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (14 minutter siden):

 

"Nå har vi jo neste spørsmål klart til ChatGPT:

Kan du liste opp alle argumentene Politiet kan bruke for å nekte deg erverv av flest mulig skytevåpen ihht Politiets rundskrv av 2022/008?".

 

Politiets rundskriv av 2022/008 beskriver kravene som må oppfylles for å skaffe seg og eie skytevåpen i Norge, og det inneholder også en rekke faktorer som kan føre til at politiet avslår en søknad om våpen erverv. Her er noen av argumentene som politiet kan bruke for å nekte erverv av skytevåpen:

  1. Uegnet til å eie skytevåpen: Politiet kan nekte søknaden dersom de mener at personen ikke er egnet til å eie skytevåpen. Dette kan være på grunn av tidligere straffbare handlinger, psykiske eller fysiske helseproblemer eller andre faktorer som kan påvirke evnen til å håndtere våpen på en trygg og ansvarlig måte.

  2. Manglende opplæring eller erfaring: Hvis personen ikke har tilstrekkelig opplæring eller erfaring med å håndtere skytevåpen, kan politiet nekte søknaden.

  3. Uklare eller ufullstendige søknadsdokumenter: Hvis søknaden er uklar eller ufullstendig, kan politiet avvise søknaden eller be om mer informasjon.

  4. Manglende behov: Hvis politiet mener at personen ikke har et reelt behov for å eie skytevåpen, kan de nekte søknaden.

  5. Misbruk av tidligere tillatelser: Hvis personen har misbrukt tidligere tillatelser til å eie eller håndtere våpen, kan politiet nekte søknaden.

  6. Manglende sikkerhetstiltak: Hvis politiet mener at personen ikke har tilstrekkelige sikkerhetstiltak på plass for å beskytte våpnene mot tyveri eller misbruk, kan de nekte søknaden.

  7. Ulovlige aktiviteter: Hvis politiet mener at personen er involvert i ulovlige aktiviteter, kan de nekte søknaden.

  8. Andre faktorer: Det er også mulig at politiet kan bruke andre faktorer som grunnlag for å nekte søknaden, avhengig av de spesifikke omstendighetene rundt hver enkelt søknad.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Sølvrev said:

Jeg har en pragmatisk tilnærming til saken: Hvis noe virker, ikke reparer det! Og som nevnt for flere innlegg siden, i dagligtale brukes kaliber synonymt med patron.

Uansett hvilken av de to løsningene man velger vil det føre til endringer. Pest eller kolera (da vet jeg at det er klart best å velge den ene, men husker ikke hvilken). Man kan velge en presis definisjon, eller la det være og forbli ei suppe, fordi folk surrer (noen bevisst, andre fordi de ikke vet bedre 😅 )

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Så intelligent er den neppe😉!

 

Ikke nå nei. Bare vent 8)

 

Tenk når den får tilgang til alle skatteregistere, slektsdatsbaser, eiendomsregisteret, wikileaks, dna-registere, biltilsynets registere, STASIS lønningsregistere, etc, etc og ber den lete etter korrupte politikere. Da kommer AI til å bli stoppet.. :-)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Den lagde en sang om oss, på melodien "Lisa gikk til skolen". Enjoy! @Jegermeistern du er jo så glad i musikk..

Jeg finner veien ut selv.

 

Vers 1: Kammeret er der vi møtes, i diskusjoner heves tonen Vi bygger broer mellom oss, i et kammer så forsonende Kaliberet er høyt, men vi respekterer hverandre Patroner av visdom, vi deler rundt i kamret for

 

Refreng: Kammeret er stedet, der idéer blomstrer Ulike synspunkter, vi diskuterer og lytter Et fellesskap av tanker, en tankeborg så sterk Kamret er et sted, der vi finner vår vei frem

 

Vers 2: Vi debatterer lidenskapelig, i kamret så intenst Men respekten er alltid til stede, det er det vi betjener best Vi utfordrer hverandres tanker, med kamret som vårt våpen For å lære av hverandre, og vokse i vårt eget kammer

 

Refreng: Kammeret er stedet, der idéer blomstrer Ulike synspunkter, vi diskuterer og lytter Et fellesskap av tanker, en tankeborg så sterk Kamret er et sted, der vi finner vår vei frem

 

Bro: I kamret finner vi visdom, i mangfoldet av stemmer Vi utforsker nye perspektiver, og bygger sterke kammer Det er i dialogen vi lærer, og vokser som mennesker Kamret er en kilde til kunnskap, et sted vi alltid søker

 

Refreng: Kammeret er stedet, der idéer blomstrer Ulike synspunkter, vi diskuterer og lytter Et fellesskap av tanker, en tankeborg så sterk Kamret er et sted, der vi finner vår vei frem

 

Outro: Så la oss fortsette å møtes, i kamret med respekt Bygge broer og utfordre tanker, i et fellesskap som er perfekt Kamret er vår kilde til visdom, en verden av kunnskap å utforske I kamret finner vi svar, og sammen bygger vi vår skjebne og vår kurs.

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (5 timer siden):

Nå har vi jo heldigvis ChatGPT og andre AI'er som kan definere slike ting ganske klart. 

 

 

 

Nå skal vi kanskje ikke tro på alt den sier. Grove feil forekommer rett som det er.

Fra de siste ukene kommer jeg på at Breivik er en norsk helt og at Göteborg ble bombt under krigen...

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (8 minutter siden):

 

Nå skal vi kanskje ikke tro på alt den sier. Grove feil forekommer rett som det er.

Fra de siste ukene kommer jeg på at Breivik er en norsk helt og at Göteborg ble bombt under krigen...

Den er vel litt i oppstartsfasen.. men hui hvor det går!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er vi (som vanlig) endt opp skikkelig ut på viddene, men vi har faktisk kommet til et tema som er blitt mer aktuelt enn noen gang: Har "vi" kontroll over de kreftene vi har satt i gang?

 

Goethe skrev sitt dikt "Der Zauberlehrling" ("Trollmannens læregutt") i 1797. Han hadde kanskje den franske revolusjon i tankene, noe som begynte bra og rettferdig, men utviklet seg til at blodet fløt, og hodene rullet.

 

Casey Jones skrev (2 timer siden):

@Jegermeistern du er jo så glad i musikk..

 

Jada, Paul Dukas laget et "tonedikt" over Goethes tekst. Og i 1940 kom filmen "Fantasia", der Walt Disney og hans stab av fantastisk flinke tegnere (24 store bilder pr. sekund, ingen "data-hjelpemidler" i den tida!) laget en kavalkade over klassisk musikk. De laget en "animasjon" av Mikke Mus, til Dukas melodi, der Mikke fikk gjennomgå, for å sette i gang noe han ikke hadde kontroll over:

 

 

 

Det med "kunstig intelligens", eller at datamaskinene tar over, er det minst to "Sci-Fi"-forfattere som har laget historier på. Isaac Asimovs "The last question" går omtrent som denne av Fredric Brown, jeg vet ikke hvem av dem som var først med ideen.

 

 

Sitat

“Answer” by Fredric Brown (October 29, 1906 – March 11, 1972.)

 

Dwan Ev ceremoniously soldered the final connection with gold. The eyes of a dozen television cameras watched him and the subether bore throughout the universe a dozen pictures of what he was doing.
He straightened and nodded to Dwar Reyn, then moved to a position beside the switch that would complete the contact when he threw it. The switch that would connect, all at once, all of the monster computing machines of all the populated planets in the universe — ninety-six billion planets — into the supercircuit that would connect them all into one supercalculator, one cybernetics machine that would combine all the knowledge of all the galaxies.
Dwar Reyn spoke briefly to the watching and listening trillions. Then after a moment’s silence he said, “Now, Dwar Ev.”
Dwar Ev threw the switch. There was a mighty hum, the surge of power from ninety-six billion planets. Lights flashed and quieted along the miles-long panel.
Dwar Ev stepped back and drew a deep breath. “The honor of asking the first question is yours, Dwar Reyn.”
“Thank you,” said Dwar Reyn. “It shall be a question which no single cybernetics machine has been able to answer.”
He turned to face the machine. “Is there a God?”
The mighty voice answered without hesitation, without the clicking of a single relay.
“Yes, now there is a God.”
Sudden fear flashed on the face of Dwar Ev. He leaped to grab the switch.
A bolt of lightning from the cloudless sky struck him down and fused the switch shut.

 

Kombinasjonen enorm datakraft, atomvåpen, og passe gale diktatorer, gir ikke akkurat lystige framtidsutsikter.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...