Jump to content

Rekylkompensator på skytebane


Ølvomma39

Recommended Posts

 

 

 

 

VestlandsSmellen skrev (15 timer siden):

i moderne tid" og sukk og stønn og klaging bak ryggen min (Jeg har aktivt hørselvern... jeg hører deg, "Arne"!). Det er en skytebane. Skyting smeller. Smell kommer med trykkbølge.

På en inelukka moderne bane, med mange skyttere, og bare du har brems? Så er det frekt, og hensynsløst å bruke brems rett ved siden av folk. Arna her min fulle støtte.

 

Bly skrev (2 timer siden):

Kanskje Arne vil at du skal høre det?😉 Han er vel bare litt konfliktsky og har ikke lyst til å lempe deg og rifla ut av standplassen?

Tipper det er 100%

 

Bly skrev (2 timer siden):

Jeg har jo hatt sånne diskusjoner om brems og PRS, og da er ofte konklusjonen fra de som bruker det at de ikke er konkurransedyktig uten. Det kan kanskje hende det? Jeg skyter ikke nok PRS til at jeg vet. Jeg gjør jo de greiene på mine premisser og driter i konkurranse uansett.

Du er dessverre ikke det ikke i toppen ihvertfall. Det er flere grunner, både lengden en demper bygger på, og den manglende rekyldempingen. For ikke å snakke om risikoen for "tull", som er langt større med demper enn med brems.

Jeg synes PRS-miljøet burde tatt konsekvensen av båre redusert rekruttering, risiko for hørselsskader, og omdømme generelt, og forbydd bremser i PRS. Da ville det blitt likt for alle, og man ble konkurransedyktig uten. "Man er ikke konkurransedyktig internasjonalt" uten brems er da argumentet, men man kan jo skru på en brems i VM da...

 

Bly skrev (2 timer siden):

Men til  skytebanebruk sammen med andre og ukjente folk synes jeg det er lite gjennomtenkt og passe teit og stille opp med en brems og tro at det skal være helt greit.

Jeg har frustrerende mange skytterfeil når jeg bruker demper med 338LM. Det skyldes at jeg må lage ny stilling for hvert skudd - ikke på banen, men i skogen når vi skyter langhold. Men der bråker jeg kun for kompisen 5m bak med spotteskop så foreløpig er det brems, og innskyting på 100/300m på bane er alene.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (41 minutter siden):

"Man er ikke konkurransedyktig internasjonalt" uten brems er da argumentet, men man kan jo skru på en brems i VM da...

Ja det kan man,  men man er ikke konkurransedyktig på høyt nivå uten å trene med det utstyret man skal bruke.  Om ambisjonen er "listefyll" så spiller det liten rolle.  

 

Jeg har skutt mest i service standard rifle i DSSN de siste årene,  og forskjellen en effektiv brems utgjør på rekyldemping på en AR er enorm. 

En korrekt tunet open børse i 223 har rekyl sammenliknbar med en salongrifle, og bremsen utgjør nok minst halvparten av denne effekten.  

Dobbelt hørselvern er dog en selvfølge. 

Link to comment
Share on other sites

Apelars! skrev (3 minutter siden):

men man er ikke konkurransedyktig på høyt nivå uten å trene med det utstyret man skal bruke

Nei det er ikke tvil om at lyddemper vil være en ulempe. Jeg skjøt VM med lyddemper, men var vel henvist til listefyll fra starten av, både pga ferdigheter og øvrig utstyr. 
Jeg tror at bremsene er der de er, og blir der, både i dynamisk og i PRS/IPRF. For det er ingen tvil om at man skyter målbart bedre med brems.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 minutter siden):

Jeg tror at bremsene er der de er, og blir der, både i dynamisk og i PRS/IPRF. For det er ingen tvil om at man skyter målbart bedre med brems.

 

Yes, men der er alle med på det i motsetning til den lokale jegertreningen der alle forventer dempere og/eller normale patroner og har utstyrt seg med hørselvern deretter.

 

Sist jeg var på banen plasserte de tilogmed oss som var tilbøyelige til å trekke av noen skudd uten demper også (med vanlige patroner), sammen på den ene siden av standplassen og lengst vekk fra reinsfigurene. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Skrueråmuttere said:

 

Det der er ganske heftig rasjonalisering.

 

Du er nemlig ikke til "stor bry til sidemannen". Du er til stor bry for hele standplassen, og terroriserer sidemannen. 

 

Tja, en annen dag satt det to stykker med M1 Garand og skjøt så messingen sprutet utover standplass, dog uten brems... Dette syntes "Arne" var kjempe stas! Så kult med "Garrang"!

Så jeg vet ikke om jeg, helt nederst, med løpet mitt ut over kanten og lukene oppe, var til mer bry enn dem...

Det kom bort en og la seg ved siden av meg med jaktriflen sin. Jeg sa til han at det ikke kom til å være behagelig der, men han svarte med at han foretrakk de få skuddene mine fremfor salvene dems. Han fikk prøve noen serier med min rifle og, så ut som han koste seg.

 

Poenget mitt med den posten var at hvis man viser hensyn til de rundt seg; velger rett standplass, skyver litt fremover foran kanten enn vanlig, og sier ifra til de som kanskje ser ut til å ha et problem med smellet, så mener jeg at brems er innafor på skytebaner og man er ikke til mer bry enn de som skyter uten brems (og uten demper), og det må man tåle når man går på en skytebane.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Problemstillingen er jo at forventningene endrer seg over tid. I gamle dager hadde alle dobbelt hørselvern og det var moro når noen kom med afrikarifle, men i dag forventer alle lyddemper og har bare tatt med ett lag med hørselvern. 

 

Jeg har vært med på å måtte vente med å skyte opp fordi det lå en fyr med etellerannet supergrovkalibret supersnajper m/ stridsvognkanonbrems mange plasser bortenfor. Hadde ikke nubbsjans til å fokusere på mitt, satt bare og ventet på neste kanonskudd.

 

At det er andre som tar like lite hensyn gjør det ikke noe bedre, med mindre det er så vanlig at alle vet at det er her tullingene skyter, så det er bare å dra et annet sted eller ta med hjelm, trippelt hørselvern og covidansiktslexanskjold.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (51 minutter siden):

Yes, men der er alle med på det i motsetning til den lokale jegertreningen der alle forventer dempere og/eller normale patroner og har utstyrt seg med hørselvern deretter.

Nettopp, "when in Rome" osv..

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Du er dessverre ikke det ikke i toppen ihvertfall. Det er flere grunner, både lengden en demper bygger på, og den manglende rekyldempingen.

Problemet med PRS er jo at det er en ny variant av  «benkeskytesport» hvor det skal kunne skytes med null rekylopptak eller fri rekyl om man vil. Jeg synes det er en superteit måte å avlære seg «skytetekniske» ferdigheter på. Jeg er av den oppfatning at man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å praktisere en slik skyteform som PRS inntar. Det å ikke kunne kontrollere rekyl er en sykt dårlig egenskap innen skyting generelt. Jeg er nå helt enig i at man burde slå en strek over den rekylbremsen. Men jeg har jo egentlig ikke stemmerett siden jeg ikke deltar😏

 

2 hours ago, VestlandsSmellen said:

Tja, en annen dag satt det to stykker med M1 Garand og skjøt så messingen sprutet utover standplass, dog uten brems... Dette syntes "Arne" var kjempe stas! Så kult med "Garrang"!

Halvauto er jo også særdeles irriterende om man ikke kan plasser de helt til høyre på standplassen slik at hylsene detter ned i kragen på han som bruker den og ikke sidemannen som er intetanende om «søpla» som kommer flygende.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ei tohi varjata said:

Nå er jeg sikkert sånn sur gammel gubbe, men jeg må si meg enig - du e jo jedna ein smule ånnas, om du insisterer på å dra med noe Savage snajperbørse i 338 på jegertrening, fordi at det må de andre tåle...

 

Ole

 

Jeg er ikke blind til at det kan være forstyrrende - derfor jeg personlig prøvde å være hensynsfull med flere tiltak, men på slutten av det hele, så er det en skytebane og da må man regne med at det smeller. Min mening er at det er ikke mer forstyrrende om en har rekylbrems så fremt den personen iverksetter noen tiltak. En jeger som har en skam kort "hundefører børse" Sako 85 i 338WM eller 375HH uten demper er like ille, syns jeg, og de blir sjeldent sett ned på på samme måte.

 

Har forøvrig eliminert denne problemstillingen for min egen del og handlet demper i vinter, så nå tar jeg ENDA mer hensyn til nabo standplassen. 😉

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Halvauto er jo også særdeles irriterende om man ikke kan plasser de helt til høyre på standplassen slik at hylsene detter ned i kragen på han som bruker den og ikke sidemannen som er intetanende om «søpla» som kommer flygende.

Folk går ikke hjem med øresus og nedsatt hørsel av å irritere seg på noen tomhylser. Det som irriterer meg med "halvautomafian", er vel mest at de ikke rydder opp hylsene sine. Jeg syns det er litt rart at de forventer at jeg skal synes det er morsomt å bli pepret med hylser, men akkurat det gidder jeg ikke irritere meg på. Det gjør meg ingen ting.

 

Bly skrev (2 timer siden):

Problemet med PRS er jo at det er en ny variant av  «benkeskytesport» hvor det skal kunne skytes med null rekylopptak eller fri rekyl om man vil

Hvorfor i all verden er det et problem? Det får flere med på skytesport, og kan bare være positivt?

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (3 timer siden):

Det å ikke kunne kontrollere rekyl er en sykt dårlig egenskap innen skyting generelt. Jeg er nå helt enig i at man burde slå en strek over den rekylbremsen. 

 

Så lenge det er en Sport hvor poeng/tid er måten det scores på, og våpen ikke kan være uendelig tunge, så vil jo rekylopptak være en meget viktig del av det å kunne prestere. 

Brems innebærer jo ikke fravær av rekyl,  men mindre rekyl. 

 

Jeg kommer aldri til å montere brems på jaktvåpnene mine,  men jeg har det på alle konkuransevåpen hvor det er lov. 

Link to comment
Share on other sites

VestlandsSmellen skrev (4 minutter siden):

 

 

Data?

 

Jeg sier deg ikke imot, men jeg har vanskeligheter for å forstå hvordan det skal gå seg til, nysgjerrig på hva som gir økning i farten med brems helt ytterst på løpet.

 

Skal finne det om en stund, er noen som har lagd videoer om dette👍

 

Den øker faeten, men ikke ekstremt mye

Edited by skjærejegeren
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Hvorfor i all verden er det et problem?

For at alle må bruke brems for å være konkurransedyktig? Om man brukte skytestillinger/posisjoner som ikke favoriserer null rekyl, så kunne man jo velge en demper i stedet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, skjærejegeren said:

Den er akuratt 16"😛 

Da trenger du vel ikke brems😏 Moderne tommestokker har forresten mål oppgitt i cm. også. Da er det litt letter å sammenligne med loven.

50 minutes ago, skjærejegeren said:

Rekylbrems øker hastigheten på kula

Akkurat det ville jeg sett helt bort i fra😂

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Apelars! said:

Brems innebærer jo ikke fravær av rekyl,  men mindre rekyl. 

Nåja? I den retningen PRS har tatt med ekstrem vekt, pysekaliber og supereffektive bremser så er nå rekyl så og si fraværende😏

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (13 minutter siden):

Da trenger du vel ikke brems😏 Moderne tommestokker har forresten mål oppgitt i cm. også. Da er det litt letter å sammenligne med loven.

Akkurat det ville jeg sett helt bort i fra😂

Jeg fant det i papirene, så jeg skjønner ikke hvor jeg har 15" i fra

 

 

Den lker hastigheten, men ikke mye, veldig lite  men den øker hastigheten fortsatt nok til at man kan si det ;)

 

 

 

Edited by skjærejegeren
Link to comment
Share on other sites

VestlandsSmellen skrev (30 minutter siden):

 

Nei, vet at de er alle konstruert for Sauer 200 og fanden ta alle som ikke skyter med den...

 

Det har jo særdeles mye med saken å gjøre ;) 

Poenget er at vanlige norske standplasser er konstruert for "vanlige" jaktgeværer og DFS-våpen med lange piper. Ikke .338 LM med brems.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (9 minutter siden):

 

Jeg driter i hva folk jakter med, de må jakte med absolutt hvilken som helst patron de ønsker, men hva de absolutt MÅ dra med på vanlig jegertrening for å være en pikk med stort ego er noe helt annet.

 

Ole

 

Hehe, ja

 

Men en plass må man kunne skyte

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (5 minutter siden):

Ja, og hvis du kjøper .338 LM for å skyte, så kan du dra på langholdsbaner. Ikke på jegertrening omringa av folk som er der to ganger i året for å bli bedre med jaktvåpenet sitt.

 

Ole

Dersom det ikke er langholdsbaner i området? Hva om det er en dagstur ?

Link to comment
Share on other sites

skjærejegeren skrev (1 minutt siden):

Dersom det ikke er langholdsbaner i området? Hva om det er en dagstur ?

Da har du kjøpt deg feil våpen.

 

Blir når jeg leser her bare mer og mer fornøyd med at smellforsterker er forbudt der jeg skyter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

skjærejegeren skrev (12 minutter siden):

 

Jeg kunne godt jakta hjort med 105mm med panserbrytende ammunisjon, da blir det i det miste ikke mye igjen av satanskapet på jordet, og en trenger ikke bry seg om slakting osv, da den er spredt fint utover jordet som gjødsel

Lite morsomt, og svært lite fruktbar diskusjon. Kanskje på tide å gi seg nå, før en av moderatorene griper inn?

Link to comment
Share on other sites

Brems har ingenting på en overbygget standplass å gjøre så lenge det er andre skyttere tilstede, har en noe sånt med seg på skytebanen bør en være voksen nok til å kunne vente til de andre er ferdige å skyte. For de som eier et våpen med brems og ikke skjønner problemet, la noen andre skyte 10 skudd med rifla i mens eier ligger vedsiden av :-)  Til og med en 223 med brems er ubehagelig for sidemann når det skytes ute, under tak blir det enda verre. 

 

Utrolig hva som kan gå bra, så lenge en tar litt hensyn til de andre på skytebanen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Apelars! skrev (7 minutter siden):

Med samme logikk skulle demper gjøre det samme. 

Jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne være fysisk mulig. 

 

De gjør jo det - fartsøkning med demper er mye omtalt på forumet. Farten øker - helt ytterst marginalt - fordi kula har gasser bak seg et stykke ekstra. Selv om det ikke er tett rundt kula vil den fortsatt få litt ekstra dytt. 

Det er vel så vidt jeg husker snakk om noe mellom 3-6 m/s. 

Altså totalt bortkasta å tenke på 😛

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

skjærejegeren skrev (1 time siden):

Dersom det ikke er langholdsbaner i området? Hva om det er en dagstur ?

Vel, det er ikke mye poeng i å ligge og brenne krutt og skyte 300gr kule i en 338LM på 100/200m uansett om det 2 eller 200 mil til langholdsbaner. Er ikke mange steder i Kongleriket det er en dagstur til en langholdsbane heller, om man faktisk har sånne interesser. Har man det ikke s er det vel ikke noe krav om å skyte langt selv om man har 338 - selv om jeg personlig prøver å unngå å skyte 338 på vanlige baner, så godt jeg kan. Å gå på ei vanlig jegertrening med 338LM og brems ser jeg på som nesten helt utenkelig. (men må innrømme at jeg fikk lyst til å prøve, bare for å se hva som skjer...)

 

skjærejegeren skrev (3 timer siden):

Rekylbrems gjør det mer behagelig å skyte, om du F.eks har en skade

Tror ikke det hjelper ved hjerneskade ;)

 

Apelars! skrev (59 minutter siden):

Med samme logikk skulle demper gjøre det samme. 

Jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne være fysisk mulig

Det spiller ingen rille hva du eller jeg skjønner, sålenge POD gør det...

 

skjærejegeren skrev (2 timer siden):

338, 12.7.... alle er jaktvåpen

De fleste skytebaner er stengt for 12.7. "Godkjent for alle kaliber mindre enn 12.7" er vel standardformuleringen. Ikke er det tillatt ervervet lenger heller, verken til det ene eller det andre. Den ene gangen jeg har sett noen skyte med 12.7 inne på en vanlig standplass holdt takplatene på å ryke, men det var noe gamle greier da.

 

Men, det må være lov til å skyte opp med 338en sin. Jeg gjør det selv, alltid med demper, men det må være åpning for å gjøre det med brems. Det er nok våpen med brems, diverse Weatherby og annet - så det må kunne gå an å skyte opp med brems. Poenget er at det også må gå an å vise hensyn. Om for mange er hestkuker og ikke tar hensyn, så kommer forbud rundt om, og det er ikke til noens fordel.

 

Bly skrev (2 timer siden):

Nåja? I den retningen PRS har tatt med ekstrem vekt, pysekaliber og supereffektive bremser så er 

Det begynner å bli litt underholdende hvordan du klarer å finne anledning til å rakke ned på PRS i alle sammenhenger. Har du sett et PRS-stevne noengang? Eller kjenner du til ideen om at man skal unngå å rakke ned på andre skytesporter selv om man ikke driver med dem, eller forstår dem? Man pleier å se ned på DFS-"Arne" som idiotforklarer andre skyttere, siden de ikke driver med hans gren - og du er på god vei i samme fella.

Skytesport er ikke større enn at vi faktisk ikke trenger å sitte med skylapper på hver vår tue, eller bane, og fortelle hvor dumme de andre er.

 

 

 

 

 

K

 

 

 

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...