Jump to content

Årets skyteprøve for storviltjakta.


Recommended Posts

Da er de første 15 skudda behørig registrert på appen "Min jegerdokumentasjon".
Det skjedde på @M67sin "hjemmebane" .
Det er alltid litt spennende å komme alene til en helt ny skytebane/klubb/lag hvor en ikke kjenner et menneske, men her ble alt ordnet på en særdeles hyggelig og effektiv måte.
Medlemskap ble registrert ved ankomst, kort ventetid ute før det ble ledig plass inne.
Stort og flott anlegg, med skyteledre som var hjelpsomme og oppmerksomme.
Slikt skaper trygghet selv for en gammel oldtimer som har frekventert en del baner med jaktriflene opp gjennom åra.
Spesiellt når skudd skal registreres på mobilen etterpå.....
Men også her var servicen og hjelpa 100% effektiv og hyggelig.

Resultatet skal det ikke sies så mye om, men med tanke på at det ikke har vært avfyrt skudd siden elgjakta i fjor, var jeg sånn passe fornøyd.
Problemer er den hersens varmgangen i pipa, og et varmeflimmer som om en skulle vært på jakt i Namibørkenen.
Når synet i tillegg har vært på sitt beste, er ikke svarten så grei å ha med å gjøre lenger.
Speiellet ikke når den blir oval, eller forandrer form og blir diffus i kantene mens en tar de obligatoriske pusteøvelsene før avtrekk.

Uansett, da er vi igang, og om ikke lenge kommer vel den obligatoriske tråden om at skyteprøven er for enkel og bør innskjerpes betydelig.
Vi har jo en årlig tradisjon om slikt her inne 😁

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Og her på Sør-Vestlandet går også trening og skyteprøve avslappet, smidig og greit. Og med en særdeles god håndtering av smitteverntiltakene. Jeg ble utfordret av noen yngre damer i resepsjonen om å laste ned "Min jegerdokumentasjon" for å forenkle hele prosessen. Den satt langt inne, men etter at appen var på plass må jeg si det bare ble velstand😊.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, seawolf said:

Det er alltid litt spennende å komme alene til en helt ny skytebane/klubb/lag hvor en ikke kjenner et menneske, men her ble alt ordnet på en særdeles hyggelig og effektiv måte.
Medlemskap ble registrert ved ankomst, kort ventetid ute før det ble ledig plass inne.
Stort og flott anlegg, med skyteledre som var hjelpsomme og oppmerksomme.
Slikt skaper trygghet selv for en gammel oldtimer som har frekventert en del baner med jaktriflene opp gjennom åra.
Spesiellt når skudd skal registreres på mobilen etterpå.....
Men også her var servicen og hjelpa 100% effektiv og hyggelig.

Det er slik det skal være! Vi er godt i gang på 'min' bane også. Nå kjører vi jegertrening fire ganger i uka (NJFF-bane). Jeg har hatt et par vakter de siste ukene og da har det vært relativt stille, kanskje fordi jeg har hatt vakt på godværsdager. Men vi har da fått geleidet noen ivrige skyttere gjennom  treningsskudd og manndomsprøve.

Appen fungerer og gjør livet mye lettere for alle.  Har til og med skutt opp den riflede delen av mitt eget våpenskap. Jeg har et stevnemøte med ortopedisk avdeling på Haukeland Sykehus på fredag etter en komplisert skulderskade på skytesiden og ville bare ha alt slikt i boks før de eventuelt velger å finne kniven frem. 

For å følge tradisjonen om å klage på hvor lett manndomsprøven er skjøt jeg den ene børsa opp via en av treningsøvelsene mine. Dobbeltskudd. Første skudd sittende. Rask repetering og andre skudd stående. samme sekvens på skudd 3 og 4, samt 5 og 6. Det gikk bra. image.png.16783a223018839769af154b888e8d37.png
Men det vi skytebane-nerder må huske er at pulsen min synker når jeg kommer på banen. Da er jeg hjemme. Borte fra verdens mas og kjas. Det er zen. Mange av våre kunder har det ikke slik. Jeg hadde det heller ikke slik når jeg som gammel haglemann på ganske OK nivå begynte å gå på riflebanen for snart 10 år siden.

Til alle dere andre standplassledere der ute - tenk på det når kundene strømmer på i år.
 

 

Edited by Umbo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg var også en tur på banen i går, sammen med mange, mange andre.. Det ble 45 minutt i kø før det var min tur, men fina været så det gjorde ikke så mye. Men når jeg da kom inn, følte jeg presset for å få unnagjort min tur slik at andre slapp til.
Og da kom dette med varmgang @seawolf - ble nesten sjøsjuk gjennom kikkertsiktet.

 

Dette er mitt første år som jeger, og første år på bane. Hvor mange skudd skyter dere før dere lar børsa hvile litt? Er det OK med 15 "på rappen"? Og er det "innafor" på banen og ta en pause midtveis, for deretter å skyte videre? Er nok noen uskrevne (og kanskje skrevne 😄) regler jeg ikke kjenner til enda..

Link to comment
Share on other sites

Forskjellige regimer på forskjellige baner, men de fleste arrangører vil nok ved behov sette begrensninger slik at alle får skyte når de først har tatt turen på banen. Hos oss får skytter selv bestemme tempo. Om det er trykk og køa vokser, legger vi heller begrensning på antall skudd. Om noen vil dele opp skyteøkta, kan de ta pause og stille i køa igjen. Motsatt, om kapasiteten er god, kan skytter "kose seg" hele kvelden om ønskelig. Om skyttere "presses" gjennom uten at det er kapasitetsproblemer, synes jeg det er en uting. Da ville iaf jeg sett etter alternativ bane.

Jeg vil påstå at ei jaktrifle tåler 15 skudd i "normalt" tempo uten å påføres urimelig slitasje. Skyt feks 5 serier a 3 skudd. Bruk litt tid på lading og fokus på skytinga. Skift stillinger. Få litt trening ut av skuddene, ikke bare send de av gårde. Og så må ikke demper brukes hele tida, om varmeflimmer skulle bli for ille. Alternativt kan en kjøle demper med en klut fuktet fra ei vannflaske.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Oppfordrer alle jegere til å laste ned appen "Min jegerdokumentasjon" og legge inn alle rifler de skal bruke før de drar på banen første gang i år. De som brukte den også i fjor, bør teste hjemme at den virker. Noen ganger krever den fornyet identifikasjon med bankID. For de fleste er det enklest å utføre hjemme med kodebrikke tilgjengelig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det var ikke noe tidspress på banen til Kristiansand og omegn skytterlag i går.
Alt gikk smidig og greit for seg.
Jeg gjorde stort sett slik @vavlo beskriver, tok det rolig, ladet enkeltskudd, prøvde å gjøre alt best mulig.
Ikke noe stress, ingen som maste om å bli ferdig :)

Men pipa på min M70 Featherweight i 30-06 er tynn, så varmen kommer raskt uansett.
Siktet (Zeiss Victory 3-12x56) sto på max forstørrelse, og jeg har i ettertid begynt å fundere på om det kanskje ville hjelpt litt å sette det på x10 eller kanskje x8, om det ville redusere det synlige varmeflimmeret litt?

Link to comment
Share on other sites

Fått avlagt 45 skudd, og registrert i appen, men organisert trening er ikke lov her i Lillestrøm, så da får man heller ikke skyte opp, håper på lettelser på det til torsdag, slik at man kan få starta oppskyting med geværene sine. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mange lag kan tilby sesongkort som innbefatter fri trening og oppskytinger på terminfestede dager. Kan fort være lønnsomt å kjøpe det, iaf om en tenker å skyte litt mer enn det som er obligatorisk. Feks tilbyr vi sesongkort for kr 750,-. Gir mulighet for å skyte på 33 dager, fra mai til september(så mye en vil når kapasiteten tillater), på elektroniske fastmål og løpende elg, samt avlegge skyteprøven med fritt antall våpen. Alt uten noen forpliktelser. Egentlig et kupp og et varp!

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, JegerK said:

Enda et spørsmål fra den uerfarne;
Tar de fleste oppskyting liggende, sittende, stående, med eller uten skytereim? 

«Dessverre» er det slik at de langt fleste hos oss tar både skyteprøven og obligatoriske liggende. Er nok et fåtall skudd mot vilt som er fra liggende skytestilling. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, vavlo said:

Mange lag kan tilby sesongkort som innbefatter fri trening og oppskytinger på terminfestede dager. Kan fort være lønnsomt å kjøpe det, iaf om en tenker å skyte litt mer enn det som er obligatorisk. Feks tilbyr vi sesongkort for kr 750,-.

Vi tilbyr akkurat det samme, og det inkluderer medlemskap. Vi tar 500 kroner.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, JegerK said:

Enda et spørsmål fra den uerfarne;
Tar de fleste oppskyting liggende, sittende, stående, med eller uten skytereim? 

Alle jeg kjenner skyter prøven liggende med skytereim (synes Riflestroppen gir veldig god støtte), ingen grunn til å ikke benytte tillatte hjelpemidler. Da er det lurt og også gjennomføre noen av treningsskuddene med reim.

Ja, riktig som @vavlo sier, svært få skyter jaktskudd fra liggende. På jakt bør man benytte alle tilgjengelige hjelpemidler i form av fast anlegg (en tue, grenkløft, trelegg etc.). Og jeg går alltid med en tofotet skytestokk.

Link to comment
Share on other sites

Skyter konsekvent noen skudd liggende med tofot for å sjekke at rifla går som den skal. Deretter er det bare trening og oppskyting sittende med reim. Etter prøva blir det også bare sittende, men da mye med en og tofot. 

Bruker skjelden liggende stilling på hjortejakt ute i terrenget, da det ellers blir mye lyng og busker i siktelinja...

Link to comment
Share on other sites

Når de gamle gubbene (og det er det de er, dette er ikke en metafor eller en stereotypi/fordom) begynner å bomme, så tar jeg fram en av de fine kassene vi har snekret og ber dem om å sette seg. Noen av dem begynner å bable om at det er påbudt å ligge under storviltprøven, de får beskjed om å bevise det, og så blir det stille. Så mener de at de skyter bedre liggende, de blir da minnet på at de akkurat strøk på en oppgave som besto i å treffe en pizza på hundre meter og ikke har noe å tape på å prøve sittende, og så blir det stille. Så skyter de sittende, og nesten uten unntak krymper samlingene med 10-15 cm, og prøva er bestått.

 

HVERT.

J***A.

ÅR.

 

Men det er veldig gøy å se dem få mestringsfølelse i en alder av 60+ da, det er det.

 

 

Hvis jeg klarer å få dem til å peke pipa opp og ta sluttstykket tilbake nå, så er mye gjort...

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Fikk blåst av 40 trenings skudd i dag og brent inn det nye løpet, artig å gå tilbake til 6.5x55 etter noen runder med 375H&H.

6.5x55 må sies å være et nydelig kaliber. Bare sikte, skvise, BANG, blinken ligger enda fint i siktet og inn med ny patron. Gleder meg allerede til jakt i skogen etter bukk og på tur i villreinens rike på jakt.

 

Jeger dokumentasjon appen virket ikke men det går sikkert fint det også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enklaste måten (for meg) er og sitja på ein isoporkasse. Ta så høgrearmen ein tørn rundt geværreima, reima må i utgangspunktet vera ganske stram, viss de forstår kva eg meinar. Då får ein god støtte av reima. Bruk dempar (for **** skuld) mykje meir behageleg, for alle og klem skota roleg av.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Olesøn said:

Så skyter de sittende, og nesten uten unntak krymper samlingene med 10-15 cm, og prøva er bestått.

 

 

Jeg har aldri testet selv, men hvorfor skulle det bli bedre av å sitte?

Ved liggende er det bare albue og håndledd som kan  bevege seg, ved sittende får man ankel og kne i tilegg. Må vel bli mer vinglete? 

 

Ang. rem: Rem har jeg   ikke brukt på flere år, ikke engang for å kunne henge den over skulderen. (Sparer vekt...)

Edited by Haavard
Link to comment
Share on other sites

Kanskje med reim. Men sittende funker uendelig mye bedre for meg, og de fleste andre jeg har testet det med, når vi snakker skyting uten reim. Du får vekta over knærne, albuene hviler på lår/knær. Sitt lavt for å få knærne høyt, gjerne såpass at venstre underarm, ikke bare albuen, ligger litt nedpå låret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Elgjaeger said:

Sittende på ammokasse finner jeg mest behagelig og nærmest det jeg gjør på post.

Vel har jeg hørt om ett-magasins-elg og to-magasins-elg, men en kasse?!? Hvor stor kvote har du? Er du ikke heimom i løpet av jakta? 😁

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Haavard said:

Må vel bli mer vinglete?

 

15 minutes ago, bobby said:

Liggende er vel den mest stabile skytestilling

Dersom du kan bruke hjelpemidler så ja. Skal du skyte som på jaktfelt er det ikke alltid slik, uten støtte fra remmen blir liggende mye vanskeligere. Derfor er det mange som skyter sittende i stedet for liggende på jaktfelt.

Men prøv det selv. Sittende trening er mye mer verdifull for jaktmessig trening enn liggende. Der jeg jakter er det for mye grønnsaker til at liggende kan brukes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Per-S said:

Men prøv det selv. Sittende trening er mye mer verdifull for jaktmessig trening enn liggende.

Kan love jeg har prøvd.

Selfølgelig er sittende trening mer hensiktsmessig mtp jakt. Grunnet revmatiske plager har jeg i flere år vært henvist til kun sittende ved oppskytingen, og savner stort tiden man kunne skyte liggende. 

Det har vel hent ved noe tilfelle at jeg skutt hjort liggende, - men dette er unntak.

Jeg opplever sittende som mere tilbøyelig å "dra av" ett skudd,- i en serie,- enn ved liggende. 

 

Jeg fastholder at liggende, "prone", er en ekstrem stødig og det optimale for nøyaktig skyting,..med eller uten reim.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ta også med i betraktningen at ryggen min ikke tillater liggende stilling. Det er rett og slett vondt. Og hvis det er sånn for meg som er 36 år gammal, så kan det nok hende at noen av gubbene jeg refererte til lenger opp ikke nødvendigvis er mjuke som en katt med svart belte i yoga heller...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ringte inn i til MDIR og forklare hvor skapet skal stå og fikk ordna prøven for dere som gnir på ammoen og er redd for å brenne ut løpet/pipa i super magnumen i sommervarmen 😉

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2021/mai-2021/krav-til-skyteprove-justeres/

 

Fritaket fra kravet om 30 obligatoriske skudd reduserer behovet for oppmøte på skytebanene, da det ikke vil være pålagt å møte på skytebanen to ganger for å gjennomføre skyteprøven.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Olesøn said:

Ta også med i betraktningen at ryggen min ikke tillater liggende stilling.

 

Istemmer, men i mitt tilfelle er det litt avhengig av rifla. Jeg har skjev ryggrad, og liggende med monte carlo stokk/ høy kolbekam har jeg bare noen få sekunder fra jeg har kommet meg 100 % i skytestilling til jeg enten  trekke av, må avbryte skuddet, eller få krampe i nakken.  Med rett stokk går det mye bedre, men jeg har skutt flere storviltprøver sittende enn liggende.

Link to comment
Share on other sites

Og mens vi snakker om ergonomi. Alt som er mer bakoverstrøket enn et pistolgrep på en AR er ikke bratt nok etter min ringe mening. Og GRS, KKC og lignende har ikke bakoverstrøket grep... Kanskje et brattere grep hadde hjulpet noen gubber?

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Olesøn said:

Ta også med i betraktningen at ryggen min ikke tillater liggende stilling. Det er rett og slett vondt. Og hvis det er sånn for meg som er 36 år gammal, så kan det nok hende at noen av gubbene jeg refererte til lenger opp ikke nødvendigvis er mjuke som en katt med svart belte i yoga heller...

Jeg skyter nok bedre liggende, men det er mye mer pes, og mye mer ubehagelig enn å skyte sittende. Jeg er rett og slett for støl og stiv, så det blir ubehagelig. Og sittende holder lenge, for min del. Jeg har vel skutt storviltprøva 23 ganger, eller noe slik. De fleste er skutt sittende, noen er skutt stående(Det var noen år jeg skjøt mye.) og 0 er skutt liggende.

 

Edit: Også glemte jeg jo hele poenget. Hvis en er stiv og støl, så oppstår det fort spenninger i kroppen, hvis en befinner seg i en ukomfortabel stilling. Hvis disse spenningene slipper, i en mer komfortabel stilling, så kan det også gjøre at ting oppleves som enklere.

Edited by Jeffery
Link to comment
Share on other sites

Dere snakker om at man må trene på skyting for å bli god.

Aldri fundert på trening forøvrig?

Jeg er ikke like bevegelig som da jeg var 20, men det skal overraskende lite trening til for at jeg både kan legge meg ned, ligge og reise meg opp igjen uten at jeg reflekterer over det.   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Haavard said:

Aldri fundert på trening forøvrig?

Hvordan vet du det? Har du spionert:mrgreen:

 

Jeg kunne definitivt trent myyye mer, men jeg syntes liggende skyting var passelig ubehagelig, også den gangen jeg var i god form, så det er nok begrenset hvor stor effekt det ville hatt for min del. Noe av den manglende bevegeligheten kan sikkert tilskrives en skade i ryggen, som jeg trolig har hatt siden tenårene, men uansett, potensialet til å gjøre liggendeskyting komfortabelt er nok moderat.

 

Også må folk nesten få lov til å skyte å jakte med den kroppen de har. Når noen kommer med noen utfordringer, så er det noen som foreslår trening, og når noen etterspør lett utstyr, så er det noen som foreslår å gå ned noen kilo. Tenk om den om etterspør lett lett børse er en seig jævel med superkondis, som likevel ønsker seg ei lett børse:D Men det blir strengt tatt OT her....

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

6 hours ago, Haavard said:

 

Jeg har aldri testet selv, men hvorfor skulle det bli bedre av å sitte?

 

En lege fortalte meg at eldre skyttere kan streve med synet på liggende dersom de skyter med hodet for mye på nakken.

 

Det er visstnok blodårer som blir stivere med alderen og kommer i klem, og så gråner synet uti serien. 

 

Hvis man ligger dønn stabilt med rem og Adlerauge har det ikke så mye å si, men med frihånd og raskete avtrekk ser jeg problemet. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, boble said:

En lege fortalte meg at eldre skyttere kan streve med synet på liggende dersom de skyter med hodet for mye på nakken.

1. Det er ikke nødvendig å skyte alle skuddene i en serie. En kan godt slippe hodet litt ned/rette ut nakken og hvile øynene mellom hvert skudd. 2. Når en er klar til skudd, bør skuddet komme innen 5 sekunder etter at siktetbildet er ok.

Link to comment
Share on other sites

Då har eg vore og skutt opp. Same nervepirrande opplevelse i år og. Eg eig ikkje konkuransenervar sikkert derfor det aldri blir noko jaktfelt skyting med meg heller. Uansett gjekk det greit, men klarte ikkje pressa avtrekkaren roligt, men kan ikkje ha vore heilt vill røsking heller for skota sat ganske i midten. Sat på ein kasse og bruka geværreima. Er mykje rolegare på jakt.

Er åleine då. Det hjelper godt på.

Eg og måtte til med app i år, heldigvis har eg fått moderande telefon på arbeid. Ellers hadde det ikkje gått. Fungera veldig greit.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Har tenkt en del på dette med skyteprøven og skytestillinger/hjelpemidler. Det er helt klart forskjell på treningsskyting til jakt og selve storviltprøven. Stillinger og hva som funker best er subjektivt og kan diskuteres opp og i mente. Men, hvorfor blir de som vil gardere seg på selve prøven «mobbet»? (Liggende med reim…) senest i år hevder Miljødirektoratet at skyteprøven er en test på jegers utstyr, derfor dropper de det jeg mener er det viktigste, nemlig kravet til trening. 
Mange hevder at prøven er for lett til å være en test, men er viktig for at skytter skal få testet utstyret og bli kjent med egne begrensninger. Hvorfor er det ikke da tillat med samme hjelpemidler som man finner naturlig å bruke under den jakta man bedriver? Selv tror jeg aldri at jeg har skutt et storvilt på frihånd. Så lenge det er lov å bruke reim i valgfri stilling, mener jeg det burde være lov å bruke fastmontert tofot og skytestokk. Synspunkter på det?

Link to comment
Share on other sites

Tja, med en pågående pandemi så har jeg forståelse for at man vil legge til rette en smidig gjennomføring av oppskyting, med tanke på smittevern. Sikkert mange skytebaner uti distriktene hvor gjennomføring av 30 + 5 ikke er noe problem, men det finnes vel også en del skytebaner med ganske stor pågang? Spesielt når store deler av jegerstanden har en tendens til å ta oppskytinga i siste liten.. Så et greit kompromiss. 

 

Ble vel en del hausing i fjor på at nå kommer skadeskytinga til å gå i været uten oppskyting. Hadde vært interessant med statistikk over dette. Selv skal jeg kose meg hver uke frem til september med skyting. Mest liggende på 200 og sittende på 100. Prøva har jeg tatt sittende de siste 15 åra, synes det passer best for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...