Jump to content

Årets skyteprøve for storviltjakta.


Recommended Posts

Husk at når dere legger inn info. i appen, så tar det ca 1 døgn til den infoen er registrert i systemet. Det vil si at når du legger inn en rifle og skal ta skyteprøven, så må du legge inn info om riflen dagen før du tar prøven.

Det ligger en Commodore 64 ett eller annet sted og fungerer som en trakt.

Link to comment
Share on other sites

Skøyt opp i går sittende med reim. Fornøyd med samlinga 😏, men en smule overrasket over et stort antall fremmøtte ? Selv om krava til treningsskudd er droppa  så har foreninga stilt krav om 30 skudd for å delta på årets hjortejakt. Synes det er et fornuftig krav og for egen del blir det helt sikkert noen flere skudd enn det, men da med en og toføttet sittende i jaktpositur..

Edited by Gillen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/20/2021 at 11:59 PM, Vapenskjold said:

Husk at når dere legger inn info. i appen, så tar det ca 1 døgn til den infoen er registrert i systemet. Det vil si at når du legger inn en rifle og skal ta skyteprøven, så må du legge inn info om riflen dagen før du tar prøven.

Det ligger en Commodore 64 ett eller annet sted og fungerer som en trakt.

Det stemmer nok ikke. Da har du ikke logget inn på nytt i appen- den må oppdateres.

Gå inn på: https://www.brreg.no/jegerregisteret/ 

Logg inn på "Min Jegerside" og legg inn de våpnene du har, oppdater. Logg ut av Appen på telefonen, og logg inn igjen med Bankid, og alt er på plass. Jeg testet nå med børse nr 9, og det tok bare noen sekunder.

 

Forøvrig fungerte appen fint på banen, men husk å ta med bankid om en er kontrollør...

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/28/2021 at 8:28 AM, asterix said:

Logg ut av Appen på telefonen, og logg inn igjen med Bankid, og alt er på plass

Takk for info. 

Det hadde vært greit at kontrollørene på banen også hadde fått med seg dette. Alle sa at mange skyttere hadde hatt problemer med å få registrert riflene i appen..

Det går seg til etterhvert. 

 

Forøvrig ingen mobildekning på banen...

 

Link to comment
Share on other sites

Ja da har man vært på den lokal JFF skytebanen da dere og gjort unna  årets "manndomsprøve"

Konklusjonen på denne tildragelsen er at formalitetene rundt Storviltprøva har forandret seg vesentlig siden forrige års oppskyting. Da var alt mye enklere, men det meste var jo enklere før om årene.

 

Jeg møtte troskyldig opp jeg vet dere, med lommeboka vid åpen. Bare å forskyne seg.

Men neiiiii......vedkommene som hadde vakt og også ansvaret for klubbkassa tok ikke imot kontant fikk jeg vite. Kun VIPPS. Vel nå har det seg slik at jeg ikke har VIPPS innstallert på mobiltelefonen....og har heller ikke et påtrengende ønske om å laste ned VIPS appen på mobiltelefonen.

 

Om jeg ikke hadde VIPPS fikk jeg ikke skyte opp.

Gudskjelov satt det en bekjent rett ved siden av, som kunne VIPPS'e så da fikk han kronasjene i stedet.

 

Nå har det seg slik at informasjonen vedrørende Storviltprøva ble finlest på den lokalle JFF foreningen sin Web side, før oppmøtet på skytebanen og der sto det at det er ønskelig at man benytter seg av VIPPS.......ikke at man skal bruke VIPPS

Da blir det en telefon til formannen i den lokale JFF foreningen senere i kveld, med budskap om at man må forandre ordlyden, slik at "kartet" stemmer med "terrenget" for å unngå forvirring.

 

Nuvel, nok om det.

Så lurte vedkommende på om jeg hadde lastet ned skyteprøveappen, dere vet.

Nei det hadde jeg ikke og har heller ikke noe ønske om å laste den ned, så lenge det er et valg man har.

Stort styr med å finne skyteprøvedokumentasjon i papirform, som fortsatt skal være tilgjengelig.

 

Så var det oppskytingsgebyret, som var kr 170,00 for ikke medlemmer....... og så måtte jeg ha denne orange slimme dildoen dere ser på bildet under. Da ble det kr 190,00

Fair enough

20210602_203027.jpg.1c6d75b913e52cc9126d8be9eba19835.jpg

Jeg spurte hva dette var for noe og mente at den kunne passe godt i rompa for eksempel.

Fikk bare mumlig i retur.

man ha denne for å kunne ta storviltprøva nå eller hva?

Kjente at det begynnte å koke skikkelig i knollen.

 

Så var det selve oppskytingen, som gikk helt greit. Bare å sette seg ned og bange på

Slik så det ut20210602_194006.jpg.e354538ae5ab86d01e9b5bbe4be42501.jpg

Helt forferdelig "samling" , men jeg trøster meg med at en elg, hjort og reinsdyr bryr seg lite om man treffer i 10'eren eller 6'eren. En Rådyrbukk derimot.....veeel, der bør det nok sitte innenfor åttersonen er min påstand.

Her er  det rom for forbedringer ja. Fikk også "påtale" av standplassleder om at han hadde sett bedre samlinger fra denne kanten😁

 

Men igjen......årets skyteprøve var en traumatisk opplevelse, som allerede nevnt

Når det er skrevet.....nå vet man hva man går til mht neste års oppskyting, men da er det sikkert krav om å ha diverse apper lastet ned og klare til bruk på telefonen. Jeg kan informere om det ikke kommer til å skje, på denne telefonen og så lenge jeg jakter.

 

Det var det, for å sitere en kjent skuespiller.

Edited by Castor
Edit
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Vel sånn ca på DFS anlegg.....


Fra DFS sin brosjyre «Skyting og sikkerhet»

 

Ved jegertreninger og skyteprøven for storviltjegere skal våpen minimum bæres med sluttstykket i bakre posisjon. Det stilles her ikke krav til kammerflagg.

 

Ellers står det sluttstykke ut eller kammerflagg til kommando «Lad våpen» når det gjelder vanlig dfs-aktivitet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Castor said:

Nei postkassa står montert på et samlestativ sammen med en del andre postkasser.

Hvor postkassa mi er montert, har forøverig ingen relevans i denne tråden i det hele tatt.

Nei, bare interessant at du allerede har tatt i bruk en forholdsvis ny innretning.

Link to comment
Share on other sites

En liten "skyttergravs-debatt" mellom @Castor og @nhd om vår tids nye tekniske innretninger? Jeg har kanskje røpet at jeg er litt på Castors side, nye tekniske innretninger (inkludert "ingeniør-børser") må ha et markert forbedringspotensiale, ellers har det liten hensikt.

 

Skyteprøven er et av de feltene som fungerte ganske bra, og der "forbedringene" kanskje kan kalles unødvendige.

 

Søknad og registrering av skytevåpen, derimot, er et felt som skulle vært forbedret, modernisert og "data-fisert" for lengst.

Link to comment
Share on other sites

@Castor Du får ta turen til Bergen neste gang. Vi fikser selvsagt både cash og papirkvittering, frivillig kammerflagg og kaffe for menn med hår på tunga. Det ser vi på som kundeservice og høflighet, slik det skal være. Alt forhåpentligvis servert med så god stemning at du får lyst til å skyte opp samme børse flere ganger.

Når det er sagt så skriver du selv ordet formålstjenlig i teksten over. Som jeger, standplassleder og skyteprøvekontrollør setter jeg pris på alt som gjør livet enklere. Jegerdokumentasjons-appen, kontrollør-appen og smart elektronisk betaling gjør virkelig livet enklere for oss på skytebanen når vi har vakt.

Det å avstemme omsetning etter treningens slutt der noe var cash, noe gikk på kort-terminal, noe var trening, noe var ammunisjon og noe var oppskyting og få hele galskapen inn i et regneark som gjorde kassereren glad var et mareritt. Nå kjører vi alt på betalingsløsning (iZettle). Hvis noen kommer med cash eller vipps ordner vi det som regel slik at vi drar kortet for de, så gir de oss penger i hånda eller vippser til oss. Eventuelt ordner skytekompiser det seg imellom. Kjapp sjekk at ammunisjonsbeholdning stemmer med solgte enheter, rydde og stenge ned banen for så å rusle hjem. Proffene tar seg av regnskapet og pengeflyten. Ren velstand for en enkel standplassleder.

For et rotehue som meg er jegerdokumentasjons-appen genial. Da har jeg alltid all dokumentasjon med meg. Slipper å tenke på om jegeravgiftskort og oppskytingspapirer ligger i den ene eller andre sekken når jeg fyker ut av døra en etttermiddag. Skal jeg så langt vekk at jeg planlegger for å gå tom for strøm på telefonen skriver jeg bare ut en papirkopi.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Kammerflagg har jeg aldri hatt eller skjønt poenget med. Men Vipps er det to gode grunner til å bruke. 

 

(1) Smittevern. Alle som har jobbet i butikk vet at mynter og sedler er en usigelig kilde til pestilens og svineri.

 

(2) Regnskap og revisjon. Vipps har hatt lavere gebyr enn kort (feks iZettle) og er veldig praktisk å gjøre opp. Både kasserer og revisor er det ulønnet og frivillig, så for å holde på dem må vi ha ryddige løsninger.  

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev innledningsvis opplevde jeg "Den nye virkeligheten" når det gjelder registrering av våpen og oppskyting på mobilen, som helt grei.
Jeg tilhører kategorien som har data-angst bare jeg ser  fjernkontrollen  til TV, så det var ikke med lett hjerte jeg kastet meg ut i dette nye...
Men det gikk bra registreringsmessig, både våpen og skyting, og nå kan jeg heller konsentrere meg om å få klokket inn maksimalt med trening fram mot jaktstart.
Ikke helt enkelt når Kristiansand har stengt ned igjen, men forhåpentligvis vil dette lette om ikke lenge?
Vipps er forresten genialt, ikke minst når barebarna har fødselsdag, og de "antyder" at en liten pengegave mottas med takk :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo omtrent samme generasjon som Castor og har mye av samme innvendingene mot mange av de moderne løsningene som jeg karakteriserer som en genial løsning på et ikke eksisterende problem. Av erfaring vet jeg at alt som krever batteri før eller senere går i stå, papir er alltid leselig om det oppbevares tørt og trenger ikke batteri.

Kortterminal og en liten krabat inne i PC'en som tar seg av alle kjedelige summeringer og regnskapsdetaljer er imidlertid en gudegave. Elektronisk registrering av treningsskudd og oppskyting tar akkurat like lang tid som å signere og stemple papir, men vi må ha oversikt over hvem som har skutt opp, og der blir det mindre arbeid med elektronikk. Som Umbo skriver er vi nå ferdig med vakten på skytebanen når siste skudd smeller - ingen rapportering, ingen lister, ingen kvitteringer og ingen penger å levere.

Men du er velkommen til å besøke oss, skyte skal du også få gjøre, men vi har dessverre ikke langhold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg er einig i at iZettle er fantastisk, vi registrear både cash, vipps og kortbetalingar der, men eg synest ikkje akkurat at den skytekontrollappen er ei forenkling.  Einaste er vel at du slepp å ha to kontrollørar.

 

Edited by beaker
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Elgjaeger said:

Dersom du har vært standplassleder på storviltprøven en stund skjønner jeg ikke at du ikke ser poenget med kammerflagg.

Vi har oppslag om at sluttstykket skal ut før våpen kommer inn på standplass og ingen våpen i oppholdsrom. Det respekterer folk - stort sett. Men jeg forstår hva du mener. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Castor said:

Jeg møtte troskyldig opp jeg vet dere, med lommeboka vid åpen. Bare å forskyne seg.

Men neiiiii......vedkommene som hadde vakt og også ansvaret for klubbkassa tok ikke imot kontant fikk jeg vite. Kun VIPPS. Vel nå har det seg slik at jeg ikke har VIPPS innstallert på mobiltelefonen....og har heller ikke et påtrengende ønske om å laste ned VIPS appen på mobiltelefonen.

 

Om jeg ikke hadde VIPPS fikk jeg ikke skyte opp.

Da er tiden moden å gjøre denne kåren kjent med norsk lovgivning . Han ta imot kontanter så lenge det er en lovlig betalingsmiddel . Det gjelder for alle med mindre det er fastsatt en beløpsgrense eller betaler store beløp  i mynt .

Link to comment
Share on other sites

On 6/2/2021 at 10:13 PM, AKL said:

Har forstått det slik at når man møter opp på en dfs-standplass skal enten sluttstykke være tatt ut eller kammerflagg være montert.

 

Så ikke noe "klikk i bakken" lenger? Jeg er oppdratt til sluttstykke i bakre stilling, men har mang en gang blitt bedt om "klikk i bakken". Og gudene må vite hvor mange riflemunninger jeg har fått pekt midt i fleisen, med lukket sluttstykke. Så kammerflagg er veldig velkomment for min del. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg hadde en morsom oppskyting i dag. En kar kom med en Krieghoff Trump drilling med 7x57R i rifleløpet, frittliggende pipe. Han ville skyte litt stående på simlefiguren, så han rigga seg til og begynte å sende avgårde S&B jaktskudd, bare for å trene og kose seg. Jeg begynte å følge litt mer nøye med når han konsistent satt skuddene innenfor.

Den siste serien på fem skudd satt innenfor en litt stor snusboks og dønn i senter på simla. Da klappa jeg han på skuldra og spurte om han hadde skutt opp med denne børsa før? Nei, var svaret. Vel, nå har du ihvertfall skutt opp, sa jeg til han. Og så fiksa vi papirene på den børsa også. Han var litt overraska over mangelen på formalia rundt 'manndomsprøven' men jeg synes min samvittighet er ren. Skytes fem skudd i serie stående så bra som han gjorde, så kvitterer jeg ut oppskyting uten å stusse. 

  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

@Olesøn Ja, det kan vi trygt si at han gjorde. Hadde ellers en oppskyting til i går med brytevåpen. Tikka 512S. Der ble det skutt 3 skudd i helt vanlig oppskytingsrutine. Kjekt å se noe annet enn boltrifler og blasere. Men han med Krieghoffen var så godt i gang at jeg ikke ville stoppe han i serien.

Det skulle jeg selvsagt gjort, for det viste seg nemlig at han var tom for skudd når han var ferdig😐. Så ingen sjanse for meg til å prøve Krieghoffen. Kanskje like greit for lommeboka, jeg har kjent på et stadig voksende og totalt ufornuftig drilling-behov over noe tid nå. Og dette var det perfekte oppsettet, 16-16-7x57R. 

Link to comment
Share on other sites

Da har man vært en tur på skytebanen igjen dere. Vi har forresten trening i sommerhalvåret hver Onsdag (rifletrening/MS rifle), Tirsdag (MS pistol) og på Torsdag er det BR trening.

Vi kan tilby trening på hold ut til ca 300 meter. Burde holde for de fleste det.

Jeg frekventerer banen stort sett hver Onsdag merker jeg😃

Blir forresten aldri for mange skytebanebesøk, når jeg tenker meg om😃

Anbefales.

 

I går kveld hadde jeg med et gammelt og veldig hyggelig bekjenskap med på banen. Vi ble veldig gode venner etter hvert.

Bekjenskapet har tilbragt de siste årene innerst inne i våpenskapet......men i går kveld var det på tide å lufte pangen igjen, dere ser på bildet under.

20210624_182226.jpg.0bca43ec7888a405d905ed806e496496.jpg

Contenderen sørget for en del titler OG pokaler i hyllene på gutterommet, da man drev med MS skyting i "toppdivisjon" for veeeldig mange år siden.

 

Kaliberet er 7mm TCU

Dødelig presist kaliber og med trykk nok i frasparket, til å velte grov bukk på 200 meter.

Denne (stål)bukken veier ca 25 kg, så det trengs litt punch for å få lagt den flat.

7TCU er rett og slett ei 223Rem hylse necket ut/opp til 7mm.

223 patron til venstre i bildet. Lik hylselengde på 7TCU men mer volum og litt grøvre i tuppen, som allerede skrevet.

 

Nuvel nok om det.

Var veldig fristende å prøve Contenderen på reinsfiguren vår da vet dere.

Som skrevet, så gjort. Da ble det å skyte opp til storviltprøva med pistol. Fikk ikke godkjent skyteprøva, bare så det er skrevet, men artig var det😃

Gikk bra det som dere ser. Satt dønn i senter.

Slik så det ut

20210623_191433.jpg.26f3cb09f3f4c5c953b273c7ef795a5f.jpg

Må legge til at dette ikke var første gruppe man avfyrte på banen i går kveld, med Contenderen.

Merket man var någet rusten i opptrekket, eller mer presist i avtrekket, før gruppene trutnet.

Men igjen, dette er definitivt ikke siste gangen Contenderen blir med på luftetur på skytebanen i sommer.

Neste blir å få dette til på 200 meter. Bør gå bra det.

Kan informere om at det var minst like artig nå som som før om årene å dra i avtrekkeren på Contenderen😃

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...