Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

grevlingen1:

 

Jeg skal ikke si hva som eventuellt vil bli fasit dersom den eller den loven innføres. Jeg ville bare poengtere at det ikke et så enkelt som Hassel la det frem. Loven om tilbakevirkende kraft gjelder ikke bare for strafferettsloven. Hvis ,og om, den kommer til anvendelse ved andre lovendringer kommer ann på en rekke faktorer, men er ikke utelukket.

 

Mvh Morten

Link to comment
Share on other sites

grevlingen1:

 

1. Det jeg kommenterte var Hassel's påstand som åpenbart er feil.

 

2. "Det er enighet om at det ved vurderingen av i hvilken grad en lov kan gis tilbakevirkende kraft må foretas en totalvurdering ut fra hvilket rettsområde vi befinner oss på, hva slags rettsposisjon berøres, hva formålet med den aktuelle lov er, og hvor inngripende endringer i borgernes situasjon loven skaper."

 

Sitat: Monica Jørgensen

Advokatfullmektig

Advokatfirmaet Flod & Co. ans

 

3. Hva som skjer i denne konkrete saken er jeg ikke kvalifisert til å uttale meg om.

 

Mvh Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir i hvert fall svært overrasket hvis noen får erstatning hvis/når POD gjør det forslaget gir dem mulighet til, nemlig la være å fornye søknader på visse våpen, f.eks. automatpistoler i magnumkaliber. Disse får da null markedsverdi, og når tillatelsen går ut etter maks fem år vet vi konsekvensene av innehav...

Link to comment
Share on other sites

Skal vi ta tilbakefvirkende kraft med en gang?

Det etyr at du ikke skal kunen _straffes_ for å gjort noe som var lov når du gjorde det, men ikke lenger er lov.

altså, om veien blir nedregulert fra 80 til 50 km i timen på fredag, kan du ikke straffes for å ha kjørt i 80 der på Onsdag... Men man kan forby deg å fortsatt eie bil.

 

Det klareste eksempel på tilbakevirkende kraft er Landssvikanordningen av 1944 som i '44 gjorde det ulovlig å ha vært medlem av NS 9. april '40.

Link to comment
Share on other sites

Ser man på føringene vil det være utenkelig med erstatning om og hvis våpenloven endres slik evt foreslått i EU /ny våpenlov.

Dette bør det ikke være noen tvil om. Ingen kommer noengang til å bli kompensert for tap pga endring av våpenlov.

 

Se på halvautoer av militær karakter som ikke står på lista. De var fritt omsettbare, og kunne erverves til bl.a. praktisk. Populære modeller gikk for en stiv pris pga høy etterspørsel og liten tilgjengelighet. Nå får en bare solgt disse til samlere, all verdi er borte og mange må plombes om en skal bli kvitt de.

Link to comment
Share on other sites

Nå får en bare solgt disse til samlere, all verdi er borte og mange må plombes om en skal bli kvitt de.

Men da har man i det minste fått beholde rifla. Spørsmålet jeg stiller meg er hva som skjer hvis man må levere inn halvautoriflene sine til destruksjon, når/hvis det plutselig bestemmes at de er for farlige (når et eventuelt fem års våpenkort går ut på tid). Kommer man da til å bli kompensert økonomisk, eller taper man både hobbyen og pengene. For en som er både jeger og dynamiskskytter kan det fort bli snakk om verdier for mange titalls tusen kroner.

Link to comment
Share on other sites

De pengene det er snakk om da virkelig ikke problemet her??

Problemet er at lovlydige borgere ikke lenger får lov til det som nå er lov, fordi kriminelle har gjort fæle ting ned det som allerede er forbudt. Når vi så protesterer, møtes vi med at dette er fornuftige innstramminger til samfunnets beste, og uansett er nesten som det er i dag. Så går diskusjonen over til om man blir kompensert for det man mister, når det egentlig ikke er noen rasjonell grunn til at man skal miste det. Det må være lov å bli litt frustrert over det.

Link to comment
Share on other sites

Australia etablerte en "buy back" ordning etter at halvautomater og pumpehagler ble ulovlige etter Tasmaniamassakren.

Om beløpet sto i forhold til våpenverdi husker jeg ikke.

 

Når det gjelder tidsbegrenset våpenkort sliter britene fortsatt med dette.

En må søke om fornying opp til et halvt år før våpenkortet utløper, og selv da er det ikke sikkert at saksbehandlingen er ferdig før utløpsdato.

Da må en selv, på eget initiativ, kontakte sitt lokale politikammer for å få et midlertidig våpenkort, inntil saksbehandling om fornying er ferdig.

Gjør en ikke dette og våpenkortet utløper, kan en miste sine våpen da en pr, definisjon eier våpen uten våpenkort.

 

Får vi en lignende rigorøs saksbehandling, forstår jeg ikke de som hevder at direktivet ikke vil påføre oss nevneverdige ulemper.

 

For øvrig har psAico en meget god oppsummering litt lenger opp i tråden.

Link to comment
Share on other sites

De pengene det er snakk om da virkelig ikke problemet her??

Problemet er at lovlydige borgere ikke lenger får lov til det som nå er lov, fordi kriminelle har gjort fæle ting ned det som allerede er forbudt. Når vi så protesterer, møtes vi med at dette er fornuftige innstramminger til samfunnets beste, og uansett er nesten som det er i dag. Så går diskusjonen over til om man blir kompensert for det man mister, når det egentlig ikke er noen rasjonell grunn til at man skal miste det. Det må være lov å bli litt frustrert over det.

Sannsynligvis den beste oppsummeringen hittil.

Link to comment
Share on other sites

Husk på til høsten å stemme partier som er for å forkaste EØS-avtalen.

 

Husk også på, på årsmøter i diverse forbund, å ta opp at forslag til styrerepresentanter som også representerer partier som har stått bak dette angrepet på lovlydig våpeneierskap (EU-nivå av Sosialistene aka SV, og EU-nivå av de grønne) bør forkastes, da disse partiene helt klart aktivt jobber for å få forbudt våpensport.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Drapsstatistikken i Norge viser at skytevåpen i svært liten grad benyttes til drap her i landet. Men det skjer i noen få tilfeller.

Det som derimot ikke er synlig i statistikkene jeg hittil har funnet, har vært differensiering mellom lovlige og ulovlige våpen.

Siden tallene er så lave, antar jeg at noen av de få hendelsene som faktisk har funnet sted, kan ha vært med lovlige eide våpen. Men finnes det noe sted hvor man kan se dette påpekt?

 

Det hadde vært fint å kunne slå tilbake litt av spekulasjonen med faktiske tall.

Link to comment
Share on other sites

Husk på til høsten å stemme partier

Det er vel bare Arbeiderpartiet som har programfestet en strengere våpenlovgivning ?

 

Arbeiderpartiet: Forbudet må lovfestes

 

Arbeiderpartiet mener våpenlovgivningen må strammes inn.

 

I sitt gjeldende partiprogram skriver de at forbudet mot halvautomatiske våpen må lovfestes og muligheten for unntak må strammes inn.

 

De mener også vilkårene for å skaffe seg, eie og inneha slike våpen må bli strengere.

 

http://www.aftenposten.no/norge/22-juli ... 7459b.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk enig i at ting har bynt og bli litt svevende her inne nå.

Hvis vi fokuserer på hvordan ting ligger ann så langt.

Mest sansynelig kommer Norge til og inføre Eu sitt direktiv hvis det blir stemt igjennom.

Så langt tyder forslaget til ny våpenlov her hjemme at det vil gjennspeile Eu sitt direktiv.

De kan og har rett til og legge til en strengere regulering en det Eu har fremmet men så langt tyder ting på at det vil være nogelunde på linje med Eu sitt direktiv.

Da er det vel kun dynamisk skyttere som må fornye sitt våpenkort hvert 5 år.

Jeg har full forståelse for at folk syntes at dette blir tungvint og ja det blir mer tungvint.

På den andre siden ligger det ann til at alle som har registrert sitt våpen til jakt eller konkuranse kan fortsette sine idretter og jakt interesser.

Hvis dette blir utfallet så er dette langt bedre en første utkast som lignet et mareritt for alle.

Det hadde aldri sett slik ut hadde ikke diverse organisasjoner i Europa som representerer skyttere og jegere gjort en formidabel jobb.

Men uansett så sier det seg selv at når Njf setter seg ned med våre myndigheter og skal fremme sine medlemmer sine behov rundt ny våpenlov så kan de ikke fronte som en fanesak at en som kjøper seg en mini 14 til jakt trenger og har behov for og fritt kunne kjøpe seg 30 skudds magasiner.

Og det er vel her div forbund har vært inne i bildet og kunnet fremme sine medlemers sak.

Hvis vi ser over hele den vestlige verden så er det akkurat disse våpnene som har fått fokus angående desverre etter en del tragiske hendelser.

Og dette er et fenomen som begynte og dukke opp på 90 tallet for fult.

Myndighetene blir presset til og komme med prevantive tiltak fra samfunnet forøvrig.

Sett i lys av dette er det faktisk ikke det verste scenarioet hvis dynamisk skyttere får fortsette sin idrett fremover dog med strengere krav til våpeninnehav.

La meg si det at jeg tror heller ikke at dette kommer til og hjelpe på de tragediene som har skjedd de siste åra nå men myndighetene er presset til og handle og samfunet forøverig krever tiltak.

I min pistolkubb er det vel minst 5 stykker som har tatt jegerkurset som har kjøpt seg mini 14 og høykapasitetsmagasin.

Ingen av dem har vel noen gang vært på jakt men hensikten er og kunne skyte for morro med de.

Jeg vil og anta at det er slik i resten av landet og.

Vi kommer nokk veldig til kort hvis vi skal fronte erverelser av slike magasiner på jaktvåpen fremover.

Jeg kan ikke svare for hva Hassel mener om at debatten her inne har blitt svevende men jeg føler det samme.

Forbundene har vært i dialog med myndighetene i forslag til ny våpenlov og etter hva jeg har forstått har det vært konstruktivt.

Link to comment
Share on other sites

Drapsstatistikken i Norge viser at skytevåpen i svært liten grad benyttes til drap her i landet. Men det skjer i noen få tilfeller.

Det som derimot ikke er synlig i statistikkene jeg hittil har funnet, har vært differensiering mellom lovlige og ulovlige våpen.

Siden tallene er så lave, antar jeg at noen av de få hendelsene som faktisk har funnet sted, kan ha vært med lovlige eide våpen. Men finnes det noe sted hvor man kan se dette påpekt?

 

Det hadde vært fint å kunne slå tilbake litt av spekulasjonen med faktiske tall.

 

Den statistikken vil du heller aldri finne. Om den finnes så holdes den i all fall hemmelig :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Det oppgis ikke hvorvidt det var brukt lovlige, ulovlige, eller ulovlig anskaffede lovlige våpen i statistikk over drap med skytevåpen. Go figure.. kanskje vårt felles bekjentskap, type stripet nattaktivt mårdyr, eller andre som sitter i et avlukke på et støvete etatkontor kan fortelle oss hvorfor det er slik? Jeg gjør meg mine tanker om det, andre får stå fritt til å gjøre som de vil angående det..

Link to comment
Share on other sites

Det oppgis ikke hvorvidt det var brukt lovlige, ulovlige, eller ulovlig anskaffede lovlige våpen i statistikk over drap med skytevåpen. Go figure..

Jeg tror egentlig ikke at det har vært så interessant, siden spørsmålet ikke har vært relevant før nå, hvor man plutselig angriper lovlydige våpeneiere for å "bekjempe" illegale våpen.

Tidligere har vi jo bestemt slikt selv i Norge og har hatt god kontroll, og da har det sannsynligvis ikke vært ansett som noen spesiell interesse for å lage statistikk over sånt, siden drap med skytevåpen er ansett som en kriminell handling uansett hvor våpenet kom fra.

 

Men i lys av dagens situasjon hadde det vært fint om det fantes en slik oversikt.

Link to comment
Share on other sites

Mest sansynelig kommer Norge til og inføre Eu sitt direktiv hvis det blir stemt igjennom.

Så langt tyder forslaget til ny våpenlov her hjemme at det vil gjennspeile Eu sitt direktiv.

De kan og har rett til og legge til en strengere regulering en det Eu har fremmet men så langt tyder ting på at det vil være nogelunde på linje med Eu sitt direktiv.

Da er det vel kun dynamisk skyttere som må fornye sitt våpenkort hvert 5 år.

Dette er ikke helt riktig. Følgende våpen vil få våpenkort med maks fem års varighet:

-Alle håndvåpen unntatt fripistoler over 28 cm lengde

-Alle halvautomatiske rifler (også .22LR)

-Halvautomatiske hagler og pumpehagler med løp 60 cm eller kortere

-Alle slike våpen som er omgjort til bare å skyte løsskudd.

 

Edit:Men norske myndigheter står fritt til å vedta strengere regler, som kortere varighet enn fem år, eller tidsbegrensning på alle våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke motsride det dere skriver her.

Jeg har forespurt og fått forskjellige svar.

Fra det jeg kunne tolke var det når inehaver hadde våpen med magasin over 10 skudd til rifle og 20 skudd til pistol at det skifter kategori og fikk varighet på 5 år.

Det er spesielt denne biten med 5 års lisenser jeg har størst problemer med og kunne se at kan gjennomføres på en fornuftig måte.

Link to comment
Share on other sites

Ja detta skal dem få det moro med å gjennomføre. For halvauto rifler før ca;2004 står det kun rifle i våpenkortet og jeg har ikke ett eneste våpenkort på pumpe/auto hagle hvor løpslengden er angitt, heller ikke på løse løp til sådan kjøpt nylig uten søknad. Og helt ærlig dieselregninga på å komme å kontrollere alle oss oppe i utkantstrøka blir uansett saftig. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg mener med at er den biten jeg er mest kritisk til.

La oss ta jaktvåpen da:ei hagle type pumpe med 59cm løp du har ervervet til la oss si revejakt.

Etter 5 år må du søke på nytt ? Hvorfor?

Er jo intet annet de får ut av det en at du må søke på nytt!

Hvilke ny info avdekker de ved at du må søke på nytt?

Angående konkuransevåpen så burde det rekke at vedkommende har vist til oppmøte og deltatt på klubbskyting om ikke annet hvis det de er redde for er at folk melder seg inn for og kjøpe våpen og så ikke er aktive lengre.

Da får de heller ta seg tid til og gå igjennom skyteboka da og se oppmøte på de dem vil kontrolere.

Som jeg skrev tidligere stiller det seg litt værre med og forsvare i dag at en søker på mini 14 til jakt og skal uten beviselig behov kunne kjøpe 30 skudds magasiner.

Jeg tror heller ikke at det utgjør no problem at lovlydige folk har disse og jeg har vært der selv men sett i lys av dagens fokus angående ny lov må vi se realitetene i øynene.

Link to comment
Share on other sites

I lys av erfaringer fra andre land med tidsbegrensede våpenkort, er det i hvert fall én ting de oppnår; myndigheten til å i praksis forby våpentyper flyttes fra justisdepartementet, der forskriften utarbeides under politisk styring, til politidirektoratet, der man i rundskrivs form eller bare gjennom uformelle signaler, kan beslutte at visse søknader ikke skal behandles. Jeg kan ikke se noen annen grunn til de foreslåtte endringene enn et ønske om å redusere antall registrerte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Om midlertidige lisenser er overflødige eller ikke, er vel avhengig av hva man ønsker å oppnå..?

 

Om man vil redusere antall våpen og våpeneiere er midlertidige lisenser perfekt!

 

Det blir som førerretten til lett lastebil...

De som hadde retten fikk ført inn C1 i førerkortet - ingen protester. Deretter redusert varighet på førerkort, så legekontroll og legg deretter på passe avgifter i hvert ledd og antallet C1-førere synker jevnt og trutt

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er ikke vi våpeneiere i Oslo og går i fakkeltog foran stortinget mot dette forslaget her slik som i Ulvesaken ? ?

Vi får slike ting tredd nedover hodet på oss mens vi sitter på huk og tar imot piskeslag som er ment for de virkelige kriminelle,De som misbruker våpen og utfører terrorhandlinger med ulovlige krigsvåpen..

Dette her er bare urettferdig i forhold til lovlydige sportsskyttere,jegere og våpeneiere i Norge som blir rammet av disse nye våpenlovene.

Vi som aldri har brukt våre våpen til annet enn konkurranser og vanlig jakt skal straffes.

 

Det blir i hvertfall mange våpen til salgs om dette forslaget med 5 år varighet blir innført her på berget!

Inkludert mine!!

Men det er vel det EU ønsker skal skje... ?

 

De sier Trump er tulen men EU er nok det som vi virkelig bør frykte på denne siden av kloden i fremtiden!

 

Håper EØS og EU kollapser innen meget kort tid!!

 

gunlawaim-624x312.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det blir i hvertfall mange våpen til salgs om dette forslaget med 5 år varighet blir innført her på berget!

Inkludert mine!!

Det er ihvertfall mange med plettfri vandel i dag som blir lovbrytere da de ønsker å fortsette med sin hobby/lidenskap uavhengig av byråkratisk symbolpolitikk.

Fettpapir og Rust Veto er allerede nevnt.

Link to comment
Share on other sites

De som unngår tidsbegrenset våpenkort blir:

Enkeltskudds pistoler med randtenning og over 28 cm lengde.

Rifler uten halvautomatisk mekanisme uansett kaliber eller magasinstørrelse, men magasin over 10 skudd krever våpenkort klasse A.

Enkelt/dobbeltløpede hagler.

Hagler med pumpe eller halvautomatisk mekanisme og mer enn 60 cm løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

Av ren nyskjerrighet er det noen som har lest begrunnelsen Eu har kommet med for 5 års lisenser på enkelte kategorier?

Da tenker jeg ikke på baktankene de har men den offisielle utalelsen på hvordan de har kommet frem til at detta er grepa gode tiltak og hvilke fantastiske resultater de oppnår?

 

Jeg har blitt innponert tidligere hvordan enkelte glatthårete byråkrater har klart og fremstille dritt som gull men denna her må overgå det meste så langt.

Link to comment
Share on other sites

Får ta en telefon til kammeret hvert 5 år og fortelle at man fortsatt er registrert i jegerregisteret da. Ser ikke helt greia med å innføre det her. :roll: Skal dette gjøres for å sikre ny sjekk hvert 5 år blir jeg skeptisk til rutinene ved kontorene rundt om. Regner med at det går automatikk i tilbakekalling om det skulle være grunn til det.

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, du vil ikke kunne ta en telefon...

 

Først en legeerklæring på at du ikke har tippet over av alt overformynderi: 300,- i egenandel. Deretter søke om forlengelse av løyve - 1/8 rettsgebyr per våpen du søker om. Og om noen år blir det innført teoretisk prøve for å beholde våpene dine - 400,- i gebyr per år. DFS får unntak for Sauer 200 STR i alle kaliber, og NJFF får forhandlet frem halvt gebyr for hagler i 12/70. Resten: BEND OVER!

 

Kampen går nå, gir vi lillefingeren vet vi hva som kommer etterpå...

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Av ren nyskjerrighet er det noen som har lest begrunnelsen Eu har kommet med for [...]

Her kan vi fylle ut hva som helst knyttet til det nye direktivet. Og svaret er vel egentlig "nei." Med mindre vi aksepterer den åpenbare løgnen som henger over hele direktivet om at de mener at dette bekjemper terrorisme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg beundrer innsatsen som legges ned i stadig nye innlegg i denne tråden på Kammeret. Men hjelper det? Neppe, eller i svært liten grad. Skal en nå frem, må en nå inn der makta er. Det er dessverre muligens litt sent i denne saken, men for fremtiden må en inn i ledelsen i de tunge forbund som DFS, NJFF og NSF samt i noen grad DSSN og NROF. Fra flere forbund vet jeg at det er vanskelig å rekruttere tillitsvalgte til lag, krets og nasjonale organer. Skal en oppnå reell innflytelse må en ta på seg verv. Dessuten må en drive valgkamp for det en vil, ikke bare uttrykke motstand mot det som er.

Dessuten er politikk er det muliges kunst. En må altså tydelig fronte positive saker som i tillegg er mulige i det samfunnet vi har i dag. Det er ikke nok at det er fornuftig for "menigheten", det må være fornuftig også for en god del utenfor.

Eksempel på noe jeg mener er urealistisk: Generell bæretillatelse for håndvåpen over alt. Realistisk: Pistolskyttere på et visst nivå, med erfaring og stor stevnedeltagelse kan få eie sitt eget våpen fra 18 og ikke fra 21 år som i dag. Dette ville gjøre mye for rekruttering av unge konkurranseskyttere.

Vær så snill, ikke diskuter eksemplene. Diskuter gjerne første avsnitt.

Link to comment
Share on other sites

I 1990 ble "Femåringarna" innført i Sverige på håndvåpen. Det skule enkelt gå og fornye disse og det skulle være ren rutine... Og sånn var det til å begjynne med.. I dag er det noe helt annet, skyttere i min klubb har fått vente i 12 måneder på fornying og da snakker vi om aktive skyttere som deltar på SM.

 

Så dette 5 års lisensgreiene må stoppes! Det er første skritt for å få ned antalet våpen og med det antalt skyttere i landet. Tru ikke noe annet.

 

Så dere som ser optimistisk på dette, sjekk ut Svenske forhold i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Husk at det fortsatt er mulig å påvirke loven. Den endelige avstemningen i parlamentet er satt til 14 mars. Skriv mail til representantene, og doner til firearms united!

 

Ønsker litt tips til hvordan en skal formulere seg mtp argumenter? En kan liksom ikke skrive at det er en "dum" lov.

Både idiotiet med magasiner, spesielt det med å inneha og konsekvensene selv om de ikke engang passer til ens våpen, og femårs-lisensen. Hvordan skal det belyses ovenfor representantene så de forstår hvordan det påvirker lovlydige skyttere, og for et uhåndterbart byråkrati det skaper, med null gevinst?

Prøvde å forklare litt av dette over lunsjbordet på jobb her om dagen til folk som ikke har forhold til vår idrett, jakt eller våpen i hele tatt. Kunne spart meg hele greia, for det var jo bra at farlige magasiner nå forbys slik at færre blir drept. Kom ingen vei.

Link to comment
Share on other sites

Trur desverre P99 sin erfaring representerer normalen.

Folk har blitt så vant til å passes på av storsamfunnet at flertallet nok foretrekker ett forbudsamfunn i falsk trygghet framfor personlig frihet.

 

Det er ingen logikk, ingen sunn fornuft. Det har ikke manglet på eksempler, her inne, på helt eller delvis uregulerte aktiviteter med langt større skadeomfang enn jakt og skyting, også for 3. person. Folk ser ikke lenger enn sin egen nesetipp. Å det er faktisk ikke vanskelig å skjønne at utenforstående ikke viser forståelse når diskusjonene her inne ofte preges av at vi ikke engang forstår hverandre på tvers av særforbundene. Skjærpings!

 

Hvis noen forbund har så bra rekruttering som jeg leser i enkelte andre tråder her, så er det faktisk håp. Hvis skytesporten generelt sett er på frammarsj så kan vi utgjøre ei større politisk floke enn myndighetene setter pris på. Men det fordrer at de forbundene som ikke vokser, som kanskje til og med sliter med rekrutteringen evner å se fordelen med den generelle økningen i antall skyttere. Vi må faktisk stå sammen om dette, og ikke ofre noen for å sikre egne særinteresser på kort sikt. Pissing i buksa er ikke en langsiktig løsning.

NHD har også ett godt poeng, ingen forbund er fundamentalt dårlig, men for å påvirke egne rammebetingelser må vi starte med å ta ansvar i egen klubb.

Dette er selvsagt lettere sagt enn gjort, og hvis jeg tar meg selv som utgangspunkt trur jeg kanskje jeg vet hvor skoa trykker for mange av oss. Jeg er selv medlem i flere klubber og forbund enn jeg egentlig har tid (og økonomi) til å satse på, og langt i fra engasjere meg i alle slags verv i disse. Hvis flere kjenner seg igjen i dette er det kanskje ikke så rart at "gammelkara" med utflytta unger, og føttene trygt planta i ett forbund blir overrepresentert i styre og stell.

 

Jeg har ikke noe fasitsvar på hvordan vi skal vinne dette, men det er ett par ting som ikke kan skade:

-verv skyttere (gjerne de folka fra jobben som ikke ser problemet med forbudspolitikken)

-engasjer deg i egen klubb, hvis du har mulighet.

-uttal deg positivt om alle skyttere, eller hold kjeft.

-skriv til politikere i Norge og EU og uttrykk saklig bekymring for det forslaget som er lagt frem. Ikke forvent (gode)svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...