Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Poenget mitt er at tidligere når ting er blitt forbudt, så har de som har lovlig ervervet dette våpnet fått lov til å forsatt beholde det, men de kan ikke selge det. 

Sverige har innført våpen tillatelse som må fornyes hvert 5 år, men det gjelder ikke for de som har våpen tillatelse i fra tidligere. 

 

Link to comment
Share on other sites

På 10.2.2017 den 20.24, SveinSkogen skrev:

Husk på til høsten å stemme partier som er for å forkaste EØS-avtalen.

 

Husk også på, på årsmøter i diverse forbund, å ta opp at forslag til styrerepresentanter som også representerer partier som har stått bak dette angrepet på lovlydig våpeneierskap (EU-nivå av Sosialistene aka SV, og EU-nivå av de grønne) bør forkastes, da disse partiene helt klart aktivt jobber for å få forbudt våpensport.

 

//Svein

Er vel Schengen som er relevant, ikke EØS

Link to comment
Share on other sites

Forslaget sier 5 år for kategori A og B, ikke C. Som kjent er A "Forbudte våpen", B er "Våpen som krever tillatelse" og C er "Våpen som krever registrering". Halvautomatiske våpen kommer i A eller B, vanlige rifler og hagler stort sett i C. Spørsmålet er om forslag til ny våpenlov vil skille på dem i Norge. Det vil uansett gjelde for halvautomatiske våpen, men kan også ende med å omfatte alle våpen "for sikkerhets skyld".

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har kildene klare er jeg ganske sikker på at 5 års våpenkort fortsatt er relativt gjeldende.

Nå skal jeg synse litt:

Min første tanke var i likhet med andre her at kun nye våpen ervervet etter at dette eventuelt trer i kraft må fornyes.

Men har tenkt litt mer på det, og det er jo faktisk ikke umulig at forvaltningen går for en løsning hvor de bestemmer seg for at samtlige våpenkort på halvautoer må fornyes.

De har jo tross alt allerede hjemmel til å tilbakekalle våpenkort dersom man ikke lenger har behov for våpnene, og det er vel ikke så fryktelig vanskelig å lage en paragraf hvor det står noe a la "fra og med xx.xx.xxxx vil alle våpenkort tilhørende halvautomatiske våpen bli tilbakekalt dersom du ikke kan sannsynliggjøre et behov"

Dette er ikke tilbakevirkende kraft, det kan være så enkelt som at de kaller det et forvaltningsvedtak.

Så alle som eventuelt hviler på laurbærene fordi "dette ikke kommer til å påvirke meg" sitter kanskje ikke så trygt som de tror...

PS: Når EU innfører noe, er det ikke sikkert at de tenker helt på samme måte som våre egne etater..

Link to comment
Share on other sites

Nei, .22lr er ikke nødvendigvis unntatt. Halvautomatiske rifler med randtenning og mer enn 3 skudd til sammen i magasin og kammer, repeter håndvåpen med randtenning, samt enkeltskudds pistoler med randtenning og inntil 28 cm lengde kommer i kategori B. Enkeltskudds pistoler over 28 cm lengde (fripistoler) og repeterrifler uansett kaliber kommer i kategori C. .22lr våpen kommer ikke i klasse A, men store magasiner kommer i A uansett kaliber. Det vil altså si at det ville bli strengere regler for et 15 skudds magasin til en .22lr boltrifle enn for selve riflen.

Link to comment
Share on other sites

Midlertidige lisenser vil gjelde for alle halvautomatiske våpen. Nye som gamle.

Nå er det uansett bare å vente på morgendagen. Deretter flytter kampen hjem til Stortinget. Da håper jeg virkelig at flere jegere og skyttere vil engasjere seg. Hvis ikke vil vi få en streng tolkning av direktivet implementert i norsk lovgivning. 

Nå er det virkelig på tide å våkne fra dvalen!

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, skog skrev:

Midlertidige lisenser vil gjelde for alle halvautomatiske våpen. Nye som gamle.

Nå er det uansett bare å vente på morgendagen. Deretter flytter kampen hjem til Stortinget. Da håper jeg virkelig at flere jegere og skyttere vil engasjere seg. Hvis ikke vil vi få en streng tolkning av direktivet implementert i norsk lovgivning. 

Nå er det virkelig på tide å våkne fra dvalen!

Problemet er at mange jegere gir F i sportsskytterne. Og dermed blir jegerne de neste. Bare vent. Det vil strammes inn hele tiden. Det gjelder for alle jegere å støtte sportsskytterne her. Ikke snu dem ryggen for "alt man trenger er en Sauer".

Link to comment
Share on other sites

Og før ca; 2004 så har dem ikke filla peiling på hvilke kulegevær som er halvautomatiske mulig unntatt dynamikerne og nroferne sine da vel colt,bushmaster armalite osv. ikke lager boltrifler.

Men jeg ser for meg ei felle og det er de som har type 8 jaktvåpen og skal fornye halvautomater fra etter 2004.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir mye fint å få på finn.no fremover. Sikkert til en ganske god pris også!

Jeg tror ikke folk er klar over hvor store problemer skyttere i våre naboland har med midlertidige lisenser! Det vil bli en vedvarende kamp mot byråkratiet for å få beholde tillatelsene. Dessuten vil vilkårene for erverv kunne endres med gjevne mellomrom noe som vil skape store uforutsigbarheter for den enkelte skytter/jeger. Husk at midlertidige lisenser også vil gjelde for jeger med Browning bar, ruger 10/22 osv. Vi snakker om mange tusen mennesker som jevnlig må søke på nytt med de omkostninger dette har for den enkelte gjennom gebyr, samt økte utgifter for staten (skattebetalerne) som følge av mer byråkrati.  

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jeaant skrev:

Le Pen leder i Frankrike, Wilders i Nederland. Kan skje at vi blir kvitt EU også. Med Frexit og Nexit blir inntektsvikten for stor.

Er stor sjans for at disse ønsketenkningene ikke blir innfridd før i morgen tidlig. Et direktiv som eventuelt blir banket gjennom i morgen, blir ikke borte om EU går i oppløsning. Våre superpolitikere mener at dette er det smarteste man kan gjøre for en trygg verden, og det inntrykket blir ikke borte med EU. 

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at Nederland og sikkert også Wilders er håpløse angående våpen, dette gikk kun på EU sin nedleggelse. England er jo som kjent ekstra håpløse på våpen selv om de nå går ut av EU. De urbane landene blir sånn, de har ikke noe forhold til å kunne jakte eller skyte. De har nok med å holde seg for øra når naboen foretar seg noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Har de virkelig funnet 80 millioner ulovlige våpen i EU?

 

Det hørtes myyyye ut...

 

 

p99: Jeg tørr ikke å være optimistisk selv om det er mye motgang her..
Det har det vært hele veien, men det har ikke stoppet direktivet fra å ture frem slik det har gjort helt frem til nå

Edited by Fantaboksen
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Fantaboksen skrev:

Har de virkelig funnet 80 millioner ulovlige våpen i EU?

 

Det hørtes myyyye ut...

 

 

p99: Jeg tørr ikke å være optimistisk selv om det er mye motgang her..
Det har det vært hele veien, men det har ikke stoppet direktivet fra å ture frem slik det har gjort helt frem til nå

Det er vel en tradisjon for at tilhengerne av direktivet overdriver litt

Link to comment
Share on other sites

"Og er lite folk i salen, kommer nok flere fram under selve avstemmingen"

Det her er selve kjernen av hvorfor jeg misliker EU så inderlig sterkt som jeg gjør.

Slik har det vært under alle streamene jeg har sett tidligere også, folkene der gidder rett og slett ikke å møte opp fordi de ikke bryr seg...

Link to comment
Share on other sites

Fungerer på samme vis på Stortinget også, feks gidder ikke en viss klovn valgt inn som miljøets redningsmann ikke en gang stille på tinget når tunge miljøsaker diskuteres, nå nylig stemte våre ledende menn og kvinner feil fordi noe slags jævla skiløpere var mer spennende enn jobben vi betaler de for å gjøre, følger en med vil en veldig fort oppdage tidenes skuespill hvor det debatteres og argumenteres for et syn og når det kommer til stykket stemmer representantene slik partiet har bestemt-ikke slik den enkelte representant synes mene etter egen argumentasjon.

Skuespill, desverre med mye alvorligere følger enn Farmen..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er de samme argumentene som går igjen hele tida. Felles standarder for deaktivering, samarbeid og deling av informasjon og registrering av signalvåpen. Dette er jo de delene av direktivet skytterne selv støtter, men det er ingen som redegjør for nytteverdien av alle de andre "tiltakene".

Link to comment
Share on other sites

Det burde være så enkelt som at hvis forslaget til ny lov er for dårlig, må det avvises og eventuelt fremmes som et nytt forslag. Når jeg hører enkelte av talerne, bl.a. en som mente at dette ikke var et spørsmål om borgeres rettigheter, men "big business" støttet av NRA, og en annen som mente at våpen i seg selv var barbarisk og ikke hadde noen plass i det moderne samfunn, blir jeg litt skremt. Men vi har vel tilsvarende tullinger på vårt eget Storting...

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, psAico skrev:

Det er de samme argumentene som går igjen hele tida. Felles standarder for deaktivering, samarbeid og deling av informasjon og registrering av signalvåpen. Dette er jo de delene av direktivet skytterne selv støtter, men det er ingen som redegjør for nytteverdien av alle de andre "tiltakene".

Det er sikkert fordi direktivet skal fremstå spiseligt for tvivlerne. Typisk politik...

Link to comment
Share on other sites

Det er så grenseløst irriterende at de putter "deaktivering - reaktivering" av plomberte "våpen", og issues rundt dette problemet sammen med lovlige skytevåpen som en trenger lisenser på og som krever medlemskap i en skyteklubb.Alt i samme suppe. Kunne ikke de behandlet dette i to ulike direktiv? Vicky Ford og kameratene hennes trekker hele tiden fram det kortet at de "må gjøre noe med deaktiverte våpen". Håpløst! 

Link to comment
Share on other sites

Ja, enkelte av talerne her var jo som dratt rett ut fra amerikanske "Brady Campaign" og "Moms Demand Action".
Nevner kun de få fordelene som deler av direktivet bringer med seg, og nevner ignorerer de store problemene dette medfører"

Når de til og med starter å snakke om "Fake News" og at de den siste tiden har kranglet med den kraftigste lobbyen i hele verden (Firearms United) så ser man jo hvor lista ligger...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...