Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Da bør det gjøres en grundig konsekvensanalyse før det implementers. Jeg tror tiltakene vil koste mer enn de smaker. Det er over 600000 våpeneiere i dette landet. Hvor stort er egentlig problemet med lovlige våpen? Hvor mange ble drept med lovlige våpen i 2015? Dessuten vil et buyback av halvautomatiske våpen bli dyrt. Bare jeg har halvautomatiske våpen til ca.700000 kroner, og det er uten tilhørende utstyr som magasiner osv. Politiet får ikke midler til nye politibiler i mitt distrikt, tror du virkelig at justisministeren kommer til å bevilge millioner til et buyback program for å konfiskere våpen fra lovlydige idrettsmenn og jegere?

Link to comment
Share on other sites

Selv om Hr. Grevling uttaler seg på egne vegne, er jeg redd han er "godt inne på svarten" i denne saken.

Hvilke problemer Norge sliter med helt konkret i forhold til registrerte våpen/våpeneiere blir underordnet når EU klemmer til med sitt nye direktiv.

Vi blir nok tatt med i dragsuget, og de praktiske konsekvensene med legeattest og tidsbegrensninger kommer nok i andre rekke.

Ingen kan i dag si hvordan dette vil arte seg, og hvilken belastning det blir på helsevesenet og de lokale politikammer/lensmannskontor.

Om regjeringen i det heletatt vil bry seg med det er en annen sak, lydigheten i forhold til EU kommer nok i første rekke.

 

I UK hvor de har tidsbegrensning på våpentillatelser, må en i god tid (opp mot et halvt år før utløp) søke om fornyelse.

Søknaden må bla. inneholde dokumentasjon på at en disponerer tilgang på jakt som tilsier fortsatt eierskap av aktuelle våpen.

Vi får inderlig håpe at vi slipper et tilsvarende byråkrati.

Link to comment
Share on other sites

I følge rapporten "Nasjonal drapsoversikt 2015" ble det i Norge i fjor registrert 22 drapssaker. I ti av disse er det blitt benyttet kniv, i 4 saker var drapsvåpenet et skytevåpen, hhv. et drap begått med hagle og tre drap begått med pistol. Disse 4 drapssakene utgjør ca. 18 % av det totale antallet drapssaker i 2015.

 

Om våpnene er lovlig ervervet sier rapporten dessverre ingen ting om.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nye skjerpede våpenregler kommer i EU og i Norge det får ingen stoppet.
Og det vet du siden du tør påstå det så bombastisk?

Siden du har slik innsikt i spåkula, kan du hjelpe meg med Lotto-tallene også?

Beklager på forhånd en litt hånlig tone, men folk må slutte å være så bastante i sine påstander. Du tipper bare, det er det du gjør.

Link to comment
Share on other sites

Angående legeerklæring. Allmennlegeforeningen har sett på dette i forbindelse med ny våpenlov:

 

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiYv9XZ36nNAhVoEpoKHZIiC_UQFggbMAA&url=http%3A%2F%2Flegeforeningen.no%2FPageFiles%2F52106%2FAF%2520om%2520ny%2520v%25C3%25A5penlov%2520-%2520mai%25202012.doc&usg=AFQjCNFItlrn3ZxVudI0D-th_huqB0KsUQ&sig2=hLnQHM3Pr6YA7-QNjYmP6w

 

 

"Vi anser ikke innføring av obligatorisk legeerklæring som grunnlag for søknad om å inneha skytevåpen, som et egnet virkemiddel for å redusere ulovlig og uforsvarlig våpenbruk"- Trond Egil Hansen

Allmennlegeforeningen

Link to comment
Share on other sites

@ Skog, vurderingen av etterregistreringen var et nasjonalt tiltak som Regjeringen ikke fant var verdt kostnadene.

Det som nå kommer er overnasjonalt, Schengen-relatert.

Og det store og ikke minst viktige spørsmålet er hvorvidt Stortinget har vilje og interesse nok til å stå imot, og om de i det heletatt kan reservere seg på enkelte punkter?

Link to comment
Share on other sites

Hmm..

 

Hvis det blir innført at man må få seg legeerklæring for å kjøpe seg våpen, og dette er kjempebra greier som luker ut alle "uegnede" våpeneiere..

 

Burde ikke dette bety at vi da kan gå bort i fra dagens ordning med "nødvendig behov" samt aktivitetskrav?

Da er jo tross alt alle våpeneiere "friskmeldt" av leger, og utgjør med andre ord ingen fare for samfunnet. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg klar over seawolf, men det er enda usikkert hvordan direktivet vil se ut til slutt. Dessuten er det ikke sikkert partene i EU "demokratiet" blir enige i den første runden. Prosessen vil da kunne trekke ut i tid. Slik jeg ser det er vi inne i to prosesser som til dels henger sammen. En i EU og en her hjemme. Om vi klarer å stå i mot EU vil vi likevel måtte gjennom en lignende prosess her hjemme i forbindelse med arbeidet rundt ny lov. Våpenloven skal egentlig behandles i stortinget neste år, men jeg tror de venter til prosessen i EU er ferdig, og det kan ta laaang tid om de ikke blir enige eller parlamentet sender forslaget tilbake til kommisjonen. Vi har en spennende tid i vente :twisted:

Link to comment
Share on other sites

@ Skog, vurderingen av etterregistreringen var et nasjonalt tiltak som Regjeringen ikke fant var verdt kostnadene.

Det som nå kommer er overnasjonalt, Schengen-relatert.

Og det store og ikke minst viktige spørsmålet er hvorvidt Stortinget har vilje og interesse nok til å stå imot, og om de i det heletatt kan reservere seg på enkelte punkter?

Det fikk vi jo nettopp et svar på, da Stortinget stemte for å gi finanstilsynet til EU.

 

75 % av folket (minst!) er mot EU - 75 % på Stortinget er religiøse EU-tilhengere. Jeg skriver med vilje RELIGIØSE - religion er tro på et eller annet esoterisk som strider mot sunn fornuft. Stortingsrepresentantene står fram og vedgår at de stemmer mot fornuften. Hvis man venter at flertallet der skal "banne i kjerka" og gå mot EU-direktiver, kan man også mene at en gjeng muslimer vil brenne Koranen, og kalle Muhammed en pedofil massemorder.

 

Som tidligere skrevet i denne tråden: Dette er absolutt noe DERE som stemte på EU-partiene (Ap, H, Frp og V) bør ta inn over dere. Og sørge for at dere "ved neste korsvei" (Stortingsvalget sept. 2017) retter opp feilen. Og slutt å si at EU-medlemsskap ikke er aktuelt - EU-partiene sørger for at det implementeres to direktiver pr. dag!

 

Det er to lyspunkter:

 

Et lite først: Som "skog" skriver, saken vil trekke ut i langdrag i EU-systemet, og eventuelt her heime etterpå, når det implementerte EU-direktivet skal samordnes med utkast til ny våpenlov. Vi som allerede er langt oppe i veteranklassene, mister kanskje ikke så mange år med jakt og skyting.

 

Et stort lyspunkt til slutt: 23. juni går britene til stemmeurnene - og "Brexit"-tilhengerne har flertall, i følge de siste meningsmålingene . Hvis "UT"-siden vinner, frykter EU-kratiet en smitteeffekt til andre medlemsland. Husk "avstemmingen" om ny EU-grunnlov for noen år siden. Man tillot bare avstemming i Nederland og Frankrike, der oppslutningen om EU var størst. Likevel ble det NEI så det runget, der også!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I UK hvor de har tidsbegrensning på våpentillatelser, må en i god tid (opp mot et halvt år før utløp) søke om fornyelse.

Søknaden må bla. inneholde dokumentasjon på at en disponerer tilgang på jakt som tilsier fortsatt eierskap av aktuelle våpen.

Vi får inderlig håpe at vi slipper et tilsvarende byråkrati.

 

Særlig siden våpenrelatert kriminalitet i UK er økende og landets grenser lekker som en sil mtp smugling av våpen.

 

Legeundersøkelse hvert tredje år eller når det måtte være av de som eier halvautoer er for det første ugjennomførbart og for det andre helt uegnet til å forhindre kriminalitet. Særlig tatt i betraktning at det pr. i dag tar ca. 1 måned for meg å få time hos min fastlege for helsehjelp. Hvor mye tid/interesse tror man da at legen har for å komme med en supperåd-uttalelse om hvorvidt jeg er skikket til å fortsatt eie våpen?

 

Legeattest kreves for mange typer aktivitet bla dykking, fallskjermsport, førerkort osv... og kan avdekke "problem" med uegnede våpeneiere. God erfaring med dette bla i Spania.

 

Her er jeg redd du må oppgi kilde for påstanden din mht Spania. Når det gjelder eksemplene du nevner så er det krav om legeattest fordi aktiviteten i seg selv er farlig. Det er ingen krav om legeattest for å kjøpe dykkerutstyr eller fallskjerm.

 

Noen buyback blir det nok ikke snakk om uansett - praksis i Norge har vært å la folk sitte med de superfarlige forbudte våpnene sine, og antall uønskede hendelser med slike våpen er som vi vet så godt som ikke-eksisterende. Så langt i alle fall, for...:

 

Når vedkommende våpeneier enten dør eller ikke gidder mer, vil en del av våpnene ende opp på svartebørsen. Så møter de som ivrer for stadig økt kontroll seg selv i døren.

 

Intensjonen er god og nødvendig i EU/Norge basert på utviklingen/risiko i EU/Norge.

Veien til Helvete er brolagt med gode intensjoner. Dersom politikere og byråkrater virkelig var opptatt av individets sikkerhet, ville de i stedet for å forfatte stadig mer upraktiske og unyttige forbud straks gjort det lovlig å bære våpen til selvforsvar - jeg vet vi ikke kan ta den diskusjonen her men det er fakta ikke desto mindre.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags helseattest er det egentlig man ser for seg? Jeg har nettopp fornyet førerkort for C1, og der var det spørsmål om episoder med tap av bevissthet, diabetes, epilepsi, syn og hørsel. Punktet om usunt forhold til rusmidler eller beroligende kan jo ha noe for seg, men det forutsetter at legen faktisk er klar over dette. Legen min sa at han aldri har anbefalt tilbakekalling av våpenkort på medisinsk grunnlag, ganske enkelt fordi han ikke vet (og ikke egentlig er interessert i å vite) hvem som har våpen og ikke. Skal man ha en psykolograpport, tenker jeg man trenger mer enn et par timer for å avdekke om det er noe bekymringsfullt.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp.. :roll:

Sammenligne det med legeattest for førerkort og foreslå hvert tredje år blir i overkant uvitende. Da har man virkelig ikke begrep om hva det vil innebære, både m.t.p kostnad og praktisk gjennomførbarhet.

 

Regner man med alt fra pistoler, hagler, .22lr rifler til den kjempeskumle AR15. Så står man ovenfor en betydelig andel av befolkningen i Norge. Selve ventelisten blir mer enn 3 år. Og kostnaden i disse nedgangstider, for teamet av psykologer som er fulltidsansatt med dette.. skal hver enkelt jeger/skytter ta?

Lite er mer usmakelig enn at det skal bli en overklasse sak å kunne eie eget våpen til sport og jakt, da er samfunnet virkelig på vei utfor stupet.

Så gratulerer Grevling1, jeg synes du kom med det minst gjennomtenkte synspunktet hittil i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hmm..

Hvis det blir innført at man må få seg legeerklæring for å kjøpe seg våpen, og dette er kjempebra greier som luker ut alle "uegnede" våpeneiere..

Burde ikke dette bety at vi da kan gå bort i fra dagens ordning med "nødvendig behov" samt aktivitetskrav?

Da er jo tross alt alle våpeneiere "friskmeldt" av leger, og utgjør med andre ord ingen fare for samfunnet. :winke1:

Ja takk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enten blir dette forslaget stemt nord og ned hos EU Parlamentet i Juli eller så blir reservasjonsretten benyttet av regjeringen i Norge.

Det er en så massiv motstand mot denne kommisjonen fra alle hold at dette her vil aldri fungere i praksis.

I tillegg er våpeneiere en stor del av totalforsvaret i Norge.

Det er ikke uten grunn at blant annet DFS ble opprettet i sin tid..

Så får vi vente og se om det er noe i denne spådommen ;)

Jeg tror dette ender på en god måte til slutt!

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er våpeneiere en stor del av totalforsvaret i Norge.

Det er ikke uten grunn at blant annet DFS ble opprettet i sin tid..

For 30-40 år siden, var dette en helt legitim påstand. Ingen hadde protestert på det. I dag derimot: er slike uttalelser nesten grunn til inndragning av våpen. Trist, men så tullete har vi blitt.
Link to comment
Share on other sites

Ja, men det er viktig at vi opprettholder presset mot europaparlamentet. Slik artikkelen jeg har linket til sier, er vi er inne i en avgjørende fase nå. Det er derfor viktig at representantene europaparlamentet hører fra deg før avstemningen 14. juni. Sett av 15-20 minutter, og skriv en mail. Let your voice be heard!

 

http://www.kuriren.nu/nyheter/viktig-fas-for-nya-vapenregler-8883766.aspx

 

Jeg vil også oppfordre alle til å donere noen slanter til Firearms United. De gjør en god jobb opp mot Eu-systemet og spesielt opp mot representanter fra øst-europa. Deres stemmegivning vil bli avgjørende i den kommende avstemningen i parlamentet.

 

Donering:http://firearms-united.com/2016/06/16/update-fighting-fond/

 

Oppsummert: Skriv til representanter i europaparlamentet og doner til Firearms United!

 

Mail lister ligger noen sider tilbake i denne tråden eller du kan finne representantene her:

 

http://www.europarl.europa.eu/meps/en/map.html

Link to comment
Share on other sites

Som Hassel kommenterte at det i Paris ble brukt modifiserte AK47 kloner som i utgangspunkt var halvautomatiske til dynamisk/praktisk, så skjønner jeg ønsket om forbud. Samme innhold mot forbudet burde vel ligne på dette som forbundene jobbet i forhold til 22-juli kommisjonen.

 

Rett meg hvis jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Som Hassel kommenterte at det i Paris ble brukt modifiserte AK47 kloner som i utgangspunkt var halvautomatiske til dynamisk/praktisk, så skjønner jeg ønsket om forbud. Samme innhold mot forbudet burde vel ligne på dette som forbundene jobbet i forhold til 22-juli kommisjonen.

 

Rett meg hvis jeg tar feil.

 

Kan ikke huske at Hassel har skrevet noe om det.

Om jeg ikke husker feil, var noen av de våpen brukt i Paris, reaktiverte AK 47, som i utgangspunktet var omsatt som lovlig plomberte skrapjern

Link to comment
Share on other sites

Som Hassel kommenterte at det i Paris ble brukt modifiserte AK47 kloner som i utgangspunkt var halvautomatiske til dynamisk/praktisk, så skjønner jeg ønsket om forbud. Samme innhold mot forbudet burde vel ligne på dette som forbundene jobbet i forhold til 22-juli kommisjonen.

 

Rett meg hvis jeg tar feil.

 

Kan ikke huske at Hassel har skrevet noe om det.

Om jeg ikke husker feil, var noen av de våpen brukt i Paris, reaktiverte AK 47, som i utgangspunktet var omsatt som lovlig plomberte skrapjern

 

 

Og det er derfor Hassel i likhet med alle skyttere og våre organisasjoner er enig i at det er 100% flott om EU lager ett direktiv som beskriver en minimums standard for deaktivering / plombering av våpen, som gjør at ingen land kan omsette plomberte våpen som lar seg reaktivere.

 

Men desverre har de også funnet på mye annet tull, som ikke har noen annen målbar effekt enn å ødelegge for oss som forholder oss til lover og regler fra før

Link to comment
Share on other sites

 

Lurt av dem å forhindre kommentarer.

 

Trykk på Facebook linken i artikkelen eller denne https://www.facebook.com/apmeninger/?fref=ts.

 

Scroll ned, finn innlegget og kommenter.

 

Den artikkelen er så virkelighetsfjern at det er verdt bryet.

 

Mitt eget svar:

Hvilken mulig samfunnsutvikling sikter Erlend Balsvik til? Årene 1990 til 2015 har hatt en jevn nedgang i drap. Om man skal generalisere, så er det arbeidsledige menn i Oslo som dreper med kniv, kvelning, stump vold eller andre stikkvåpen. Rifle i alle varianter stod for hele 0 (null) drap i 2015 og er heller beskjedent representert. https://www.politi.no/kripos/statistikk/drap/

Link to comment
Share on other sites

Som Hassel kommenterte at det i Paris ble brukt modifiserte AK47 kloner som i utgangspunkt var halvautomatiske til dynamisk/praktisk, så skjønner jeg ønsket om forbud. Samme innhold mot forbudet burde vel ligne på dette som forbundene jobbet i forhold til 22-juli kommisjonen.

 

Rett meg hvis jeg tar feil.

Det eneste jeg kan finne om våpnene er at de er AKS74 eller den sjeldnere AK103 rifler fra overskudd eller mellomsolgt fra Serbia edit: Belgia og ikke sportsvåpen.

 

Ad artikkelen "Skog" linka til, håper alle her som har facebook tar "ROE" sitt forslag om å kommentere. Det er ingen riktigheter i innlegget. Alt er ren løgn, i beste fall uvitenhet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg reposter artikkelen til Hassel om reaktiverte våpen: http://www.spiegel.de/international/europe/following-the-path-of-the-paris-terror-weapons-a-1083461.html

 

Kortversjonen:

 

Charlie Hebdo: Innsmuglede ex-jugoslaviske militærvåpen

Hyper Cacher: Reaktiverte CZ VZ 58 og Tokarev pistoler

Bataclan: Innsmuglede kinesiske, bulgarske og jugoslaviske Kalashnikov-varianter.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen gjengi innlegget, det er jo under betalingsmur.

 

K

Her er det.

 

 

Tragedien i Orlando gir grunn til å reflektere over både amerikansk og norsk våpenlov. Våpenet som ble benyttet på Utøya i 2011 var, i likhet med våpenet som ble benyttet i Orlando, fullt lovlig anskaffet.

 

Som vi så tragisk fikk erfare, den gang som nå, er en halvautomatisk rifle et svært effektivt drapsvåpen, særlig i kombinasjon med et stort magasin. De kalles «assault rifles» på engelsk. At våpenet i begge tilfeller var «sivile» utgaver, later ikke til å ha hatt noen begrensende effekt på skadeomfanget.

 

Etter drapene på Utøya var det nærliggende å tro at det ville bli satt en effektiv stopper for salg av halvautomatiske skytevåpen i Norge. Våpenlovens system ble da også gjenstand for utredning, og lovutvalget avga sin innstilling i desember 2011. Et mindretall gikk inn for sterkere tekniske restriksjoner (fast magasin med begrenset antall skudd) mens flertallet ville beholde ordningen med en liste over tillatte halvautomatiske rifler som «ikke fremstår som særlig farlig og som har et aktverdig anvendelsesområde».

 

Magasiner med 60 patroner

På denne listen over tillatte våpen finner man blant annet Colt AR-15. En AR-15 er videreutviklet versjon av M-16 riflen, som de amerikanske styrkene brukte blant annet i Vietnam. Det synes kurant å få kjøpt magasiner som tar 60 patroner til slike rifler på nett.

 

Det var ifølge ulike nyhetskilder akkurat en slik rifle Omar Mateen brukte i Orlando i helgen. Den samme våpentypen er blitt benyttet ved flere tidligere massedrap i USA. Spørsmålet som da reiser seg er om AR-15 er et våpen som «ikke fremstår som særlig farlig og som har et aktverdig anvendelsesområde».

 

Mange later til å la seg opprøre av den liberale våpenlovgivningen i USA, og det kan være gode grunner til det.

 

Men hvis man mener at det er våpnene som er årsak til den høye frekvensen av drap, bør man også spørre om norsk våpenlovgivning, eller forvaltningen av denne, er i betryggende stand.

TweetDel

Norge har en høy andel våpen pr. innbygger. Likevel har vi gjennomsnittlig få drap i Norge. Man må derfor kunne anta at det er flere andre voldsfremmende faktorer til stede i USA, til forskjell fra i Norge. Imidlertid kan vi ikke utelukke at slike faktorer også vil gjøre seg gjeldende i de skandinaviske land i tiden som kommer, og vi vil i så fall kunne oppleve en mer uheldig utvikling.

 

I Sverige har antall voldelige drap økt fra 68 til 112 i perioden 2011 til 2015, ifølge offisielle statistikker.

TweetDel

Dette er ikke nødvendigvis drap begått med halvautomatiske rifler, men det forteller noe om hvilken retning voldshyppigheten går i vår del av verden. Etter 2011 er for øvrig Norges fredfulle statistikk begrenset til normalår.

 

I USA anses det som en konstitusjonell rett å få bære våpen. Det står imidlertid ingenting om dette i Den europeiske menneskerettskonvensjonen. Derimot står det at enhver har rett til frihet og sikkerhet. Spørsmålet er om staten oppfyller sine forpliktelser i så henseende når effektive drapsvåpen kan innehas av sivile.

 

Link to comment
Share on other sites

http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... 1696b.html

Som vi så tragisk fikk erfare, den gang som nå, er en halvautomatisk rifle et svært effektivt drapsvåpen, særlig i kombinasjon med et stort magasin. De kalles «assault rifles» på engelsk.

 

Ha! Feil!

 

 

Allerede i andre avsnitt. Hurra for journalistikk!

 

På denne listen over tillatte våpen finner man blant annet Colt AR-15. En AR-15 er videreutviklet versjon av M-16 riflen, som de amerikanske styrkene brukte blant annet i Vietnam. Det synes kurant å få kjøpt magasiner som tar 60 patroner til slike rifler på nett.

 

Det var ifølge ulike nyhetskilder akkurat en slik rifle Omar Mateen brukte i Orlando i helgen.

 

Sig MCX, altsaa ikke AR-15. Annledes lower receiver, og ikke direct impingement.

Link to comment
Share on other sites

Den svenske innenriksministeren har blitt grillet om EU loven. Djevelen ligger i detaljene, så les nøye. Han sier blant annet at:

 

Men det kommer att bli förändringar i andra EU-länder. Exempelvis var en av karbinerna som Anders Behring Breivik använde för att mörda försvarslösa ungdomar på sommarläger tillåten i Norge. Den var också tillåten för jakt i flera andra EU-länder. Den kommer nu att bli förbjuden

där.

 

https://www.dropbox.com/s/4bazy76e4iaq3mr/EUs%20Vapendirektiv%20-%20EU-n%C3%A4mnden%202016%20-%20PROT_201516_EUN_46__160603J-1.pdf?dl=0

 

Slik jeg skjønner det vil det bety at halvautomatiske våpen som kan ta løse magasiner med mer en 10 patroner skal forbys til jakt..

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg skjønner det vil det bety at halvautomatiske våpen som kan ta løse magasiner med mer en 10 patroner skal forbys til jakt..

ikke "SKAL forbys"!

Men foreslått forbudt. I EU. I et utkast.

 

@Skog, du MÅ slutte å bruke så bastante ord og påstander hele tiden. Jeg har sagt det før @Skog: se til Æsops fabel "Ulven kommer! Ulven kommer!"

Hvis du roper "Ulv! Ulv!" hele tiden så slutter folk til slutt å reagere.

 

Misforstå meg rett: jeg og sikkert flere setter sikkert pris på dit engasjement, men jeg synes du svartmaler og er ganske så negativ hele tiden her. Hvor mange ganger har du ikke allerede i denne tråden hatt innlegg av typen "Ny skjer det!!" etc etc

Jeg mener, det er ikke oss her på forumet som trenger overbevisning om at hvordan en Norsk våpenlov eller direktiv bør være eller ikke være. Det er folk utenfor dette forumet som trenger de store ord.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at de norske jegere og skyttere må ha et spark i ræva for å reagere. Vi sitter på hver vår tue og tror at dette ikke rammer oss. Med den erfaringen vi har med EU og idiotiske forslag, så er det ingen tvil om at dette apsolutt kan bli en realitet. Mye bedre å overreagere, en å våkne en dag med dette tredd ned over øra. Så, takk til Skog og dere andre som står på for å få frem galskapen. Da jeg selv ikke er så god til dette med å uttrykke meg på mail på engelsk, prøver jeg i det minste å misjonere vår sak på skytterbanen og andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg uenig..

 

Medlemmer i Kommisjonen og Parlamentet har stadig henvist til epostmeldinger motatt fra jegere, skyttere og organisasjoner - også de som ikke støtter vår sak.

Derfor er det viktig å holde trykke oppe. Og at noen er engasjerte, tar seg bryet med å sette seg inn i prosessen og informerer oss på dette her på forumet er bare bra. Det er også helt legitimt med noe svartmaling, da mange av forslagene fort kan bli realitet og vil ødelegge mye for sporten vår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stadig forundret over bruken av begrepene løse magasin og maks kapasitet i samme setning..

Vet ikke om dette skyldes uvitenhet hos komitémedlemmene eller whatnot, men så lenge de går rundt å trur at våpen med løse magasin kan ha en maks kapasitet så kan det jo faktisk hende at noen slike våpen unngår å havne på ei eventuell forbudsliste.

 

@skog, jeg personlig synes det er flott at du holder oss oppdatert. Uansett hvor mye store bokstaver og utropstegn du bruker i formidlingen, så må uansett hver enkelt gjøre seg opp sin egen mening om informasjonen som blir formidlet.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

 

Lurt av dem å forhindre kommentarer.

 

Trykk på Facebook linken i artikkelen eller denne https://www.facebook.com/apmeninger/?fref=ts.

 

Scroll ned, finn innlegget og kommenter.

 

Den artikkelen er så virkelighetsfjern at det er verdt bryet.

 

Mitt eget svar:

Hvilken mulig samfunnsutvikling sikter Erlend Balsvik til? Årene 1990 til 2015 har hatt en jevn nedgang i drap. Om man skal generalisere, så er det arbeidsledige menn i Oslo som dreper med kniv, kvelning, stump vold eller andre stikkvåpen. Rifle i alle varianter stod for hele 0 (null) drap i 2015 og er heller beskjedent representert. https://www.politi.no/kripos/statistikk/drap/

 

Jeg har valgt å ikke være innholdsleverandør av data til Facebook.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg skjønner det vil det bety at halvautomatiske våpen som kan ta løse magasiner med mer en 10 patroner skal forbys til jakt..

ikke "SKAL forbys"!

Men foreslått forbudt. I EU. I et utkast.

 

@Skog, du MÅ slutte å bruke så bastante ord og påstander hele tiden.

 

Skog gjengir bare slik han tolker utsagnet. Påstander?? Er det noen som alltid tar med kilde og fremstår ryddig, så er det han.

 

Man kan ikke mumle og gå rundt grøten.

Det er reelt at dette kan innføres i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange ganger har du ikke allerede i denne tråden hatt innlegg av typen "Ny skjer det!!" etc

Det er fordi forslaget behandles i mange komiteer og utvalg i EU-byråkratiet og hver behandling krever vår oppmerksomhet.

 

Forslaget er ikke nytt og de som står bak har i mange år siklet etter en anledning til å forby så mye de kan. Nå har de fått den og det er maktpåliggende at så mange MEP-er og for den saks skyld norske politikere får meldinger fra våpeneiere om at det er uakseptabelt. Da må vi som er her og får informasjonen sørge for å spre den videre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...