Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Hvorfor det? Hva var feil av oversettingen/tolkningen?

Det kan ha noe med at du ikke syns det er dramatisk å legge ned to store skytterforbund (og mobbe i senk de andre med fornyingstullet) og forby så og si alle halvautomatiske jaktvåpen.

Sånn i tillegg til at vi skal line opp hos legen, flere hundre tusen folk, til lege/psykolog komplett i unøda hvert 3. år, + flere hundre tusen unødige fornyelsesøknader hele tida, med behandlingstid og wtf...

 

Jeg synes iallefall det er dramatisk.

 

Holder akkurat på å kjøpe ny AR15, og den regner jeg med å få fortsette å bruke i lang tid fremover

Hvilket program under ISSF går den i? Etter forslaget blir den 100% forbudt, og om den var lov, kun med 10sk magasin.

 

K

Link to comment
Share on other sites

begynner å tro du bare troller her... :evil:

Hvorfor det? Hva var feil av oversettingen/tolkningen?

 

• A ban on all those semi-automatic long guns capable to accept detachable or fixed magazines holding more than 11 rounds, as well as said detachable or fixed magazines.

 

• A ban on all those semi-automatic handguns capable to accept detachable or fixed magazines holding more than 21 rounds, as well as said detachable or fixed magazines.

 

slik jeg tolker dette så vil dette gjelde de aller fleste halvauto rifler og pistoler med løse magasiner

Link to comment
Share on other sites

AR15 under NROF

Nettopp, den ryker rett ut. NROF er ikke under ISSF og er halvautmatisk og tar lange magasiner - sorry... Men det bryr ikke jeg meg om, for jeg har jo ingen AR ;) Bare forby de, det er utdramatisk.

 

- A ban on all those semi-automatic long guns capable to accept detachable or fixed magazines holding more than 11 rounds, as well as said detachable or fixed magazines.

 

- "Sporting guns" exempt from the ban should be identified as such by an authorized shooting federation that's recognized by ISSF

 

K

Link to comment
Share on other sites

• A ban on all semi-automatic long guns shorter than sixty centimetres overall

Lite problematisk, vi har per i dag et krav på 840mm total lengde.

 

• A ban on all those semi-automatic long guns capable to accept detachable or fixed magazines holding more than 11 rounds, as well as said detachable or fixed magazines.

Siden det finnes høykap-magasin til de fleste våpen med løst magasin vil dette medføre at mange våpen blir forbudt.

 

• A ban on all those semi-automatic handguns capable to accept detachable or fixed magazines holding more than 21 rounds, as well as said detachable or fixed magazines.

Dette vil omfatte de fleste tjenstevåpen.

 

• Mandatory three-years or five-years epiry of all gun licenses and "constant medical supervision" of gun owners.

Dette er og blir den største trusselen. Ikke bare medfører det en masse bry og byråkrati, det gjør også tilbakekall enklere. Under dagens system må de aktivt gå inn for å tilbakekalle et våpenkort, med dette vil de bare kunne la være å godkjenne.

 

• "Sporting guns" exempt from the ban should be identified as such by an authorized shooting federation that's recognized by ISSF, meaning that potentially no firearm other than Olympic shooting guns would be "sporting guns" anymore.

Unntak kun for olympiske klasser. Mao adios til DSSN, NROF, felt etc.

Link to comment
Share on other sites

Er forøvrig medlem av samtlige skytterforbund. Holder akkurat på å kjøpe ny AR15, og den regner jeg med å få fortsette å bruke i lang tid fremover.

 

Det er lite som tyder på at du får det dersom forslaget går igjennom i noe som ligner på nåværende form. Det virker som om du har misforstått eller vil misforstå ordlyden i flere av punktene.

 

Det virker som om du er glad for disse mulige innskrenkingene, og ikke ser noen problemer knyttet til det. Vel, deg om det. Men har du brukt 5 sekunder på å tenke igjennom hvilke problemer dette forbudet vil løse. Tror du oppriktig at et slikt forbud vil løse noen store og viktige problemer?

Link to comment
Share on other sites

Mja, mjo... jeg heller nok mot Wests forståelse her. Det er jo soleklart poengtert at det skal gies untak til otganiserte og registrerte skyttere. En ivder sp skal altså alle involverte være enige om ordlyden om den skal kunen godkjenens og gjøres gjeldende i første omgang. Og det er ganske lite sansynlig. Jeg mistenker at kilden og publikasjone her, krisemakismerer litt for å få folk til å reagere. Og deremed blir litt upresise i sine formidlinger. En anen ting er at de har noen punkter / argumenter som jeg ikek tror er store schlägere for å snu folkeopponionen. Men det er en del ugreit i forslagen og det mangelfulle tankesetet bak.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tror ingenting på at det skjer med slik effekt som noen påstår her

Man skal ikke krisemaksimere, men samtidig er troen på at "dette går nok bra" farlig. Dette er noe vi må ta på alvor, for det mener faktisk motparten. Det er ikke kødd eller skremselstaktikk de driver med, mange ønsker faktisk disse drakoniske skjerpelsene.

Link to comment
Share on other sites

Mja, mjo... jeg heller nok mot Wests forståelse her. Det er jo soleklart poengtert at det skal gies untak til otganiserte og registrerte skyttere. En ivder sp skal altså alle involverte være enige om ordlyden om den skal kunen godkjenens og gjøres gjeldende i første omgang. Og det er ganske lite sansynlig. Jeg mistenker at kilden og publikasjone her, krisemakismerer litt for å få folk til å reagere. Og deremed blir litt upresise i sine formidlinger. En anen ting er at de har noen punkter / argumenter som jeg ikek tror er store schlägere for å snu folkeopponionen. Men det er en del ugreit i forslagen og det mangelfulle tankesetet bak.

 

 

Får håpe det blir untak for samlere også.

Link to comment
Share on other sites

Godt du da som sportsskytter kan søke disp til kravene.

Antar jo du er tilknyttet et forbund.

 

 

Disp kan kun gis for våpen som brukes i OL-programmene , står det i forslaget...

 

-Om dette går gjennom, blir det drepen for all skyting unntatt leirdueskyting, jakt,luffe-skyting , ol-programma for pistol og ol-programma for rifle... :roll::trist:

Link to comment
Share on other sites

I den siste versjonen av forslaget (som svjv fortsatt er et forslag til et forslag) er "the international shooting sports federation" endret til "...an internationally established and officially recognized shooting sports federation"

 

Hva nå det betyr, jeg vet ikke om noe offisielt organ dsom "anerkjenner" skytterorganisasjoner. :?

 

Det gir nå litt håp for IPSC. Vet ikke med NROF, mulig CIOR teller. Eller at vi kan bruke unntaket for frivillig militær trening.

 

I det siste forslaget er det også åpnet for unntak for samlere.

 

Forslaget datert 8. Juni ligger her: https://www.all4shooters.com/en/mobile/ ... RI-update/

 

Det er fortsatt et dustete og utrolig tungvint (registrerings- og søknadsplikt på magasiner, sluttstykker/sluttstykkehoder, revolvertønner både øvre og nedre låskassehalvdel, tidsbegrensede ervervstillatelser på maks fem år...), men litt mindre ille enn det forrige lekkede forslaget.

Link to comment
Share on other sites

Som Lille Arne sier så er dette et utkast til et utkast. Og nummer ørten i rekken.

Mye av det som publiseres på diverse forum og FB er også usignerte dokumenter, ofte uten offisielle logoer og postet på sider av ymse seriøsitet. Gjerne uten referanser. Satt på spissen kan noen ting være skrevet av naboen for kødd.

 

Og tillegg, vi er ikke i EU. Ja, vi følger ofte EU, men ikke alltid.

Landet styres av folk som jeg personlig synes håndterte etterspillet og hysteriet rundt halv-auto og 223 ammo etter 22 juli bra.

 

Jeg synes bare man skal puste litt gjennom nesa, og ikke få fullstendig panikk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om sdt i hele tatt skulle blitt en realitet i første omgang, kreves det altså at alle delegatne plutselig blir enige og vedtar en formulering. det skjer, i bunn og grunn, aldri. Det er forslag til et forslag man kan stemme over det jobbe med nå.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at det er tendenser til krisemaksimering i debatten, men synes ikke det er rart. Utfallet av denne prosessen vil helt sikkert få konsekvenser for mange av medlemmene her på kammeret. Vi vet ikke ennå om de blir store eller små, men noe vil de banke gjennom. Når prosessen i tillegg er mer eller mindre utenfor vår kontroll og drives frem av en (udemokratisk) organisasjon vi ikke tilhører, så må folk få lov til å bekymre seg. Det gjør hvertfall jeg. Mulig jeg gjør det uten grunn, men om så skulle bli tilfellet, så kunne ingenting vært bedre.

 

22. Juli var også en kjempeutfordring for skytter-Norge, men skytterne hadde ett helt annet utgangspunkt for å lykkes. Det var ett norskt problem, med en norsk prosess og norske politikere som hvertfall i en hvis grad må ta konsekvensene av sine valg. Nå er vel heller ikke resultatet av 22. Juli helt avklart, ettersom den nye våpenloven ikke er ferdig ennå. Sånn sett så vet vi ikke om fornuften seiret, vi vet bare at politikerne denne gangen hvertfall hadde nok is i magen til å ikke implementere forhastede "løsninger".

 

At vi ikke er medlem av EU bør ikke være ei hvilepute for noen. Justisministeren har bekreftet at direktivet blir Schengen relevant, og dermed implementert i norsk lov. Ingen bør innbille seg at det står handlekraftige norske politikere klare til å melde Norge ut av Schengen hvis direktivet kommer i konflikt med norske skytetradisjoner.

 

Det er også forskjell på krisemaksimering og naivitet. Det er nok ofte sånn, West4658, at de gangene fornuften seirer på magisk vis, så er det fordi noen med fornuften i behold har gjort en innsats.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Postdirektivet er EØS relevant i form av at det regulerer økonomisk samarbeid. Jeg vil anta, men har ikke sjekket, at Norge gjennom Soria Moria erklæringen har reservasjonsrett på EØS relevante direktiv. Jeg er ikke så sikker på at vi har samme reservasjonsrett på Schengen relevante direktiv som regulerer sikkerhetsrelatert samarbeid.

 

Uansett, Postdirektivet ble bare forsinket pga. reservasjonsretten, og skal etter sigende ha blitt innført 1. Januar i år.

Link to comment
Share on other sites

Det er forslag til et forslag man kan stemme over

Det er et gyldig poeng, en kan ikke henge seg opp i for mange detaljer. Men det blir ikke stort bedre om en ser på totalen. Faktum er at det er mange som ønsker mye strengere regulering, mennesker med makt nok til å påvirke lovverket. Det er en veldig reell trussel mot en del av de frihetene vi nyter per i dag. Og argumentasjonen bak er en trussel mot langt flere friheter på sikt. Avgjørelser basert på frykt og uvitenhet er uansett motiv en trussel mot både frihet og sikkerhet.

Et hvert ineffektivt tiltak gjøres på bekostning av et bedre. Å straffe lovlydige våpeneiere vil ikke stoppe terrorister, men det vil forhindre tiltak som kunne hatt effekt. Det er den virkelige tragedien.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå klart at det blir haste behandling av ny lov i rådet i morgen. Dette vil få konsekvenser for den videre prosessen da det setter retningslinjer for videre forhandlinger i EU..

 

Møtet kan ses direkte fra kl.13:00:

 

http://video.consilium.europa.eu/en/webcast/e1eac159-f6c9-4e15-9366-d69330482d95

 

Her er dokumentet de mest sannsynlig blir enige om at skal legge grunnlaget for det videre arbeidet med loven:

 

http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9841-2016-INIT/en/pdf

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilbøyelig til å være mest enige med de som er skeptiske/bekymret. Men denne tolkingen tror jeg er litt i overkant:

 

"• "Sporting guns" exempt from the ban should be identified as such by an authorized shooting federation that's recognized by ISSF, meaning that potentially no firearm other than Olympic shooting guns would be "sporting guns" anymore."

 

Jeg ser ingen grunn til at ikke våpen godkjent til bruk i standard- og grovpistol fortsatt skulle bli tillatt. Det er tross alt offisielle ISSF-øvelser. Og uansett så har NSF som ISSF-medlemsorganisasjon også diverse feltøvelser på programmet. Det står jo ikke at ISSF skal identifisere "sporting guns", men at det nasjonale forbundet skal gjøre det.

 

Uansett får vi håpe at prosessen tar såpass med tid at forbudsfanatikerne ikke kommer i mål før Slovakia overtar presidentskapet.

Link to comment
Share on other sites

Utdrag fra presidentskapet forslag:

"3c. Member States may authorise target shooters to acquire and possess semi-automatic

firearms and loading devices classified in categories A.6, A.7 and A.9 of Annex I,

subject to the following conditions:

a) a satisfactory comprehensive medical and psychological assessment of the target

shooter's reliability and in line with the provisions set out in Article 5(1(b));

b) provision of proof that the target shooter is participating in shooting competitions

recognised by an official shooting sport organisation of that Member State or by

an internationally established and officially recognised shooting sport federation;

and

c) a certificate from an officially recognized shooting sport organisation confirming

that:

i. the target shooter is a member of a shooting club and, has been regularly

practising target shooting in it for at least twelve months, and

ii. the firearm is necessary for a shooting discipline recognised by an

internationally established and officially recognised shooting sport

federation .."

 

Som jeg forstår til å bety at er man f.eks IPSC skytter kan man ha både ar 15 og Beta mag.... Ellers er mesyeparten av forslaget ting vi allerede har på plass her på berget, og det ser ut som de prøver å rydde opp i en del mer slakke lovverk rundt om kring.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det vil rådet både inføre midlertidige lisenser og psykisk evaluering. Rådet er ikke hvem som helst i EU.. Det består av innenriksministeren i medlemslandene og deres avgjørelse vil få betydning i det videre arbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Det foreligger så langt ikke noe enhetlig konkret forslag, som skal behandles, SVJV. At rådet ønkse en løsning er mulignes toneanngivende, men fortsat bare et av de hundrede forslagene og innspillene som kan bli et forslag man skal jobbe med fremover, om det stemmer. Hadde elelrs vært fint med mer spesifikke henivsninger. (og så får vi se hvordan en europeisk legestand forholder seg til et forslag om at de skal psyk. evaluere Europeikse skytter. Det var ikke udelt glad respons blant Norske leger når tilsvarene ble diskutert.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det vil rådet både inføre midlertidige lisenser og psykisk evaluering

Mange av landene har kanskje en tetthet av våpeneiere som gjør dette mulig - men her i Norge tror jeg det vil blir det ytterste kaos.

Det er minst 500 000 våpeneiere i Norge, 20-25 000 leger kanskje, så om vi sier 1/10 av legene har psykiatrikompetanse til å vurdere slike ting - så er vi på 2000 psykologer (Norsk Psykiatrisk Forening oppgir ca 2000 medlemmer)

Da er vi på 250 nye "pasienter" på hver av dem, OM alle er tilgjengelig for slike oppgaver - noe jeg tviler på.

 

250, på hver... det er bare å trekke kølapp - nå ca. :roll:

 

Og hva skal kriteriene være? At man er enig med regjeringen i ett og alt, at man ikke har kommet med rasistiske bemerkninger på FB, eller vært eitrande forbanna og hatt lyst til å slå ned en jævel - eller gud forby - gjort det?

 

"There is a limit in the state of Mental Hygiene

To the difference of opinion we can allow,"

Carol Decker, Bridge of Spies, 1987

 

Hvor skal grensen gå?

 

K

Link to comment
Share on other sites

I rådets forslag som ble vedtatt (som forslag!) i dag er det opp til medlemsstatene om de vil ha lege/psykologsjekk:

 

Member States may make the issuance or renewal of the authorisations referred to in paragraph 1 subject to (…) medical, including psychological, review.

 

Man kan jo da lure på hvorfor paragrafen i det hele tatt trenger å være der, all den tid alle medlemsstater står fritt til å innføre strengere regler.

 

Untatt igjen for å eie "forbudte våpen og våpendeler" (som inkluderer riflemagasiner med kapasitet >10 og pistolmagasiner med kapasitet >20), der står det fortsatt som et krav:

a) a satisfactory comprehensive medical and psychological assessment of the target shooter's reliability and in line with the provisions set out in Article 5(1(b));

 

Det ser ut til å peke tilbake til en eldre versjon av dokumentet, for punkt 1 b) i denne versjonen omhandler bare vandel... :?

 

(b) are not likely to be a danger to themselves, to public order or to public safety; having been convicted of a violent intentional crime shall be considered as indicative of such danger.

 

Her tror jeg det er noen kulturforskjeller/ulikheter i profesjonskultur rundt omkring, norske leger og psykologer var vel rimelig klare på at dette ikke var noe som var mulig eller hensiktsmessig å vurdere, men jeg mener dette er et krav i en del medlemsstater allerede.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Så vidt jeg har forstått går nå Rådet til parlamentet med sitt forslag - parlamentet har sitt forslag, og de vil ut fra disse forhandle om et endelig forslag som skal til avstemning i parlamentet.

 

Så det er enda et stykke til vi ser hvor dette ender.

 

Jeg synes trenden er positiv, forslagene har gått fra "komplett idioti" til "unødvendig tungvint, men nesten mulig å leve med". Forhåpentligvis ender vi opp med et uendret direktiv eller et det er mulig å leve med.

Link to comment
Share on other sites

En oppsumering over hva dagens avgjørelse betyr:

 

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2016/06/flash-sa-beslutade-ministrarna-om-vapendirektivet/

 

Tidsbegränsade licenser med åtföljande läkarkontroller av halvautomatiska vapen.

 

I mitten på juli ska EU-parlamentet rösta om det förslag som tagits fram där. Sedan ska en så kallad triologiförhandling genomföras där rådets, kommissionens och parlamentets ställningstaganden jämkas samman. Något som förväntas vara klart under hösten. Efter det har medlemsländerna en viss tid på sig att implementera direktivet i sin nationella lagstiftning.

I dessa förhandlingar väger rådets uppfattning tungt, och Anders Ygeman tror inte att det blir några större förändringar jämfört med vad ministrarna beslutade under fredagen.

Link to comment
Share on other sites

Har pløyd igjennom nå, og det er reltivt klart at kritteriene er satt for hindre "fomålsløs" erverv av "spesielt farlige" Skytevåpen, samt stoppe det grå markedet for reaktivering av de-aktiverte / Salutt våpen. (AFAIK ble det brukt slike under minst et av de siste terror anslagene, så det er en grunn til dette) Ellers åpnes det for både arar 15 og betmag for organiserte og registrerte skyttere.

 

Når det gjelder leger kan det godt hende at de IKKE vil være med på noe slikt, og hva gjør man da....

Link to comment
Share on other sites

Og midlertidige våpenkort som må fornyes hvert 3 eller 5 år.. Svenskene har jo bare gode erfaringer med det systemet :roll:

 

Og hva med sammlerene og de som har våpen etter våpenforskriften § 14?

 

Det er bare parlamentet som kan stoppe galskapen nå.

Link to comment
Share on other sites

The European Commission wants to complicate the access to firearms for lawful citizens.

On June 1st 2016 GUN TV PL participated in a debate at the European Parliament dedicated to this subject.

 

Why is Commissioner Elżbieta Bieńkowska lying? Who is behind all this? Who is benefitting from Europeans becoming an easy target for terrorists and aggressors? Find out all about it.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si meg helt enig i det. Det var ett punkt blant mange, men vi vet jo at han har tatt opp dette ved hver masseskyting. Demokratene ønsker mer våpenkontroll, republikanerne kjemper mot, og som Obama sa "To actively do nothing is a decision as well". Nå er vel heller ikke den, i våre øyne, relativt forsiktige våpenkontrollen demokratene ønsker, noe i nærheten av det som krefter i EU ønsker å innføre.

Link to comment
Share on other sites

Orlando skytingen var trolig "spikeren i kista" for alle AR15 osv på sivile hender i Norge og Europa...

 

Ustraffet skytter, "vekter" en bakgrunn som med medlemskap i skytterklubb ville gitt erverv i Norge og resten av Europa.

 

Skal man gjøre noe med nye regler i Europa/Norge må man innse at den nye trenden blant terrorister/skoleskyttere er ustraffede personer, som blir radikalisert( høyre/venstre/islam eller annet")...

 

Som ABB er det ikke de fra før kriminelle som er den nye fare...Det er den "ensomme, ny radikaliserte" som du kan ha møtt på skytebanen som er faren...

 

Faresignalene burde for klubbene være enkle og se...

 

Men hva gjøres i klubbene med de som faller ut? De som kanskje har meninger / ytringer man burde varslet om? De som er psykisk syke? Unge sinte ensomme menn?

 

Orlando skytingen var trolig "spikeren i kista".

Link to comment
Share on other sites

Orlando skytingen var trolig "spikeren i kista" for alle AR15 osv på sivile hender i Norge og Europa...
Nå må du slutte med slike krisemaksimering!

Dette vet du ingenting om hvordan dette vil påvirke EU lovgivning eller Norsk lovgivning.

Bare i fjor var det 20 skoleskytinger i USA, og over 40 masseskytinger.

 

En ting som er verre enn kunnskapsløse journalister, er hodeløse, hysteriske forumsfolk.

 

PS! Sorry, men måtte bare blåse ut den.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg være ytterst forsiktig her...

 

Men om man har et land med 318 millioner innbyggere og estimert 300 millioner++ våpen i sivilt eie..

Ville det da vært best å gjøre våpenlovene strengere eller slappere for den ordinære innbyggeren?

(Saken i Orlando hendte visstnok i en slik "Gun-Free zone")

 

Forøvrig litt merkelig at vi har hatt såpass mye terror i det siste, både med lovlige og ulovlige våpen, men det er ingen som snakker om å stoppe terroren..

Det snakkes jo bare om å stoppe våpentilgangen.

I mitt hode starter man jo da i litt feil "ende".

 

Men nok om det.

 

Jeg henger meg til en viss grad litt på grevlingens innlegg, dog ikke like pessimistisk.

 

Dette kommer nok til å bli brukt for alt det er verdt, både i statene og i EU og vi som er skyttere får nok høre om det i lang tid.

 

Noe totalforbud tror jeg ikke det blir, men det vil nok kanskje bli litt mer "realistisk" med magasinbegrensninger osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...