Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Å påstå at det som I disse dager skjer I EU rundt våpenlovgivning er som "storm I et vannglass" må etter min mening være årets (så langt) understatement. 30 Ihmsa er tydeligvis en engasjert person som spisser budskapet på en måte, og har en stil, som kanskje ikke alle er like komfortable med, men det betyr ikke at han ikke har et poeng. Et godt ett også, etter min mening. Er ikke et sekund I tvil om at noen (mange?) skyttere/ jegere kan tenke seg å ofre skytegrener eller jaktformer de selv ikke har noe forhold til om de øyner håp for å ikke rammes selv. Konsekvensanalyse som rekker til nesetippen eller I beste fall ned til navlen synes å være nok så utbredt. Slike tanker rundt ofring av skytegrenen dynamisk ble forøvrig luftet I en tråd her inne nylig, der temperaturen steg så raskt at den ble stengt nok så omgående.

 

Vi har sannsynligvis ikke sett det siste terrorangrepet med bruk av skytevåpen I Europa ennå. Neste gang det smeller vil den politiske ryggmargsrefleksen igjen skrike etter mer regulering av og forbud mot de skytevåpen de I hele tatt kan gjøre noe med, nemlig våre lovlig ervervede. Vil vi da være tjent med at vi ved forrige korsvei kvittet oss med en kategori våpen eller gruppe jegere evt skyttere? Hvem tror vi vil bli sterkere av å bli færre? Hvem tror at de aktiviteter som vi som skyttere og jegere bedriver står sterkere jo mer marginalisert vi blir?

Link to comment
Share on other sites

Stortinget holdt hodet kaldt i etterkant av Utøya selv om mange skrek høyt om restriksjoner.

Derfor blir det dobbelt ille om de skal legge seg på rygg nå for et EU-diktat som på toppen av det hele har fokus på de lovlige.

Dette alt mens "the gun runners" har kjellere og loft fulle med automatvåpen fra krigene i ex-Jugoslavia...

Forstå det den som kan :evil:

Link to comment
Share on other sites

Mediaskapt massehysteri...? Det er kun ett lite problem med den tanken din. Dette er knapt nevnt i media. De ønsker ikke at jegeren eller våpeneieren skal få snusen i det, og nevner det ikke for alt her i verden. Det er daglig folk som fortsatt kontakter bl a Firearms United og lurer på om dette faktisk er en prosess og om det gjelder deres våpen. De har ikke hørt et pip. Vent bare til direktivet er vedtatt...uansett utfall. DA kan du lese om prosessen i media. Da vil du også høre survingen fra de som trodde de var fredet. Det er ingen av oss som har sett lignende prosess når det gjelde våpen, så å påstå at dette er likt alt annet, blir faen så naivt. Men jeg velger uansett å fortsette mitt engasjement for alle med våpen. Jeg sitter i alle fall ikke på ræva å håper på at dette går over av seg selv;)

Link to comment
Share on other sites

Slik det gjorde da blyforbudet ble innført? Du kan være rolig for at det er langt vanskeligere å få omgjort noe i Brüssel enn på løvebakken, og våre politikere er veldig flinke til å si "dette må vi følge som en del av forpliktelsene våre til EU gjennom EØS". Man vil jo ikke risikere at Erna ikke får en fin stilling å gå til når hun er ferdig her til lands. Vi har jo nettopp fått oversikten over hva Jens' nye jobb har kostet landet; 8,6 milliarder skattekroner (minst) og ti norske soldaters liv.

 

Det kan virke som om jeg går av tema, men jeg mener det er meget relevant å se hva slags folk det er vi skal overbevise om å vedta "vårt" forslag (status quo).

Link to comment
Share on other sites

I grove trekk er f eks njff og dfs kun interessert i sine egne program. På direkte spørsmål om hva de gjorde med saken, og om de nå kanskje skulle samarbeide med de resterende forbund i norge, var svaret at de først og fremst kjempet for sine egne program. På spørsmål om de kanskje skulle jobbe mot våre egne politikere for å hindre at de implimenterer uansett hvilket direktiv som måtte komme, fikk vi til svar; at de pr dags dato ikke så noen grunn til å gjøre det. De stolte på sine folkevalgte, og at de kom til å ta hensyn til jegere og sportsskyttere. Det er altså ikke bare de som mener at innlegg er smurf og barnslige, som er skremmende naive... Pr i dag er det sportsskyttere som "lever farlig". Spesielt praktiskgutta (og jentene). Jeg har skutt med en AR ÈN gang, pistol ett par ganger mer. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om den type våpen. Men oppi mitt hode har alle eksisterende skytegrener og jaktformer livets rett. Med unntak av utøya, finnes det ikke et vettugt bevis for at disse (private) våpnene blir brukt til terrorhandlinger. Vi har så å si ingen våpenrelaterte kriminelle handlinger i norge (med lovlig ervervede våpen) Alle statistikker peker vår vei. Likevel sitter, bl a de jeg i dag tidlig litt ivrig, kalte hasjrøykende verdensreddere (grønne miljøfanatikere) å dikterer hva vi, over 12 000 000 våpeneiere, skal gjøre eller ikke gjøre. Å tro at disse gir seg er å tro på julenissen. Får de kloa i ett eneste våpen, fortsetter galskapen. Mitt aller høyeste ønske, er forresten at englenderne stemmer for å gå ut av EU. Sjansen for at korthuset raser, og eu en saga blot, er da faktisk til stede. Med det forsvinner eøs og mest sansynlig schengen....håper jeg i alle fall[sMILING FACE WITH SMILING EYES] Men først og fremst må våpeneierene og dets lobbyister sørge for at direktivet ikke blir vedtatt før vedestyggeligheten selv, Nederlenderen, blir byttet ut med "Mr Pro-gun" fra slovakia. Det skjer vel i løpet av sommeren...

Link to comment
Share on other sites

Næh, det ordner seg. Vær sikker

Jeg er ikke så sikker på det, hvis ikke skytterer og jegere motarbeider dette sammen.

 

Jeg har fra 70-tallet opplevd splittelse mellom skyttere og jegere. Som eksempel kan jeg raskt nevne, splid mellom "finpistol" skyttere (baneprogram) og grov pistolskyttere, som også skøt felt pistol. Det var splid både i "krokene" og på Årsmøter. Senere da Dynamisk (Stridsskytterligan) ble startet, var det ennå værre. De måtte jo være "gærninger"! Og var jeg i sammen med jegere, eller baneskyttere for rifle (DFS), var det betydelig mistanke og motstand. Selv jegere var ikke gode nok, for rifleskytterene. Bare baneskyttere med rifle, var seriøse. Og ser en her på Kammeret (i div. tråder) er heller ikke jegere gode nok som skarpskyttere og jegere. Og det virker som jegerene må være uegnet for jakt, hvis de ikke kan treffe en "spurv" på 200m. De glemmer at skuddet er bare en liten (men viktig del) av jakten. Først må folk finne jaktobjektet og det er det ikke alle skarpskyttere" som kan. :( Mange er avhengig av hjelp. :) Og så etter skuddet, er det partering og det å ta vare på viltet. Først da, kan en kalle seg jeger! Så splid, er tilstede over alt.

 

Jeg har frekventert i alle "leiere" i flere ti-år og har bekjente i de fleste leirere. Og dette med nedvergiende omtale og diskvalifisering pågår fremdeles, selv om det er litt "opp og ned", i forhold til aktuelle våpenrelaterte saker. En ser det også på noe manglende samarbeidsvilje, på tvers forbundene, som reprenterer alle jegere og skyttere.

 

Så, jeg er ikke beroliget. Jeg er bekymret, hvis vi ikke "står sammen" mot innskrenkninger til lovlig aktivitet, som ikke skaper problemer for samfundet.

Link to comment
Share on other sites

Njff ønsker å redde sitt jegerprogram og driter i resten.

Dette, er reinspikka tøv og og ignorant sludder

NJFF er i fronten av denen saken, de jobber tett med den internasjonale jegerorganisasjonen FACE, og har raskerer og tettere tilgang til Bruxelles en det norske politikere har. Jeger organisasjonene har sagt at frontlinken går der hvor sportskytterne er, 80% av de de bruker sine ressurser og energi på er for sportskyttere.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg vil gjeren poengtere at Kammeret, selv om det på godt og vondt er den samlede skytternorges ansikt utad, nok er et vrengbile på virkeligheten. Norske skytter og jegerorganisasjoner har aldri njobet så tett, så godt og ensrettet som de gjør nå og har gjort e siste årene.

Link to comment
Share on other sites

"04062016: The Dutch Presidency proposed to ban Category D and reproductions of antique firearms, currently not regulated at EU level, while obliging sport shooters to join recognized associations."

 

For den det måtte interessere... Les til øyet blir vått.

 

http://firearms-united.com/2016/06/04/e ... residency/

 

 

Mye rart der... -bla å , forby enkeltløpa hagler... -er jo klart at disse er jo "mye farligere" enn dobbelløpa hagler... (!!)

 

Men, om jeg oppfatta forslaget vedr. sportsskyttere rett, så foreslår vel de egentlig den ordningen vi har her i Norge...(?) -Krav om medlemskap i godkjent skytterorganisasjon og behovspøving.

Link to comment
Share on other sites

At NJFF gjør en innsats sammen med andre lands jegerorganisasjoner gjennom FACE er et godt og viktig bidrag som også kommer andre enn deres medlemmer tilgode er jeg klar over. Det jeg er noe mer bekymret for er om den innsats (kall det lobbyvirksomhet) som gjøres overfor det politiske miljø her I Norge er samordnet godt nok over organisasjonsgrensene. Eller for å spisse litt, er det faktisk vilje til et slikt "ubetinget" samarbeid I alle leire? Jeg sitter I alle fall med et inntrykk av at det, historisk sett, har vært begrenset vilje til å heve blikket og engasjere seg særlig i saker ut over det man selv holder på med.

 

Hvor tungt veier det at FACE kan påvirke direkte I Brussel ift hva de enkelte lands offisielle representanter fronter I de aktuelle EU fora? Man kan vel uansett forvente at om ikke krigen tapes, så vil man tape noen slag og da er det vel til slutt norske politikere som skal avgjøre I hvilken grad nye EU direktiver skal implementers I norsk lovverk.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo også prøve å ha "bittelitt" tiltro til norske politikere. Ikke mye selvfølgelig, men litt... De viste stor fornuft etter 22.juli tragedien. Halvautodebatten stilnet... I 2015 opphevet de blyforbudet, stikk i strid med Miljødirektoratets tilråding. Jeg kan ikke se de har vedtatt mye som har påført norske jegere og skyttere alvorlige problemer de siste 10 årene. Den norske våpenloven finner jeg i all hovedsak fornuftig og god. Jeg er fortsatt såpas naiv at jeg ikke tror at det å avvæpne befolkningen er den ultimate drøm for en hver politiker.

Link to comment
Share on other sites

Noen har lekket det siste utkastet til ny lov fra GENVAL:

 

http://www.mediafire.com/download/mdtp9mrbczht1rh/st05662-re05.en16.pdf

 

En liten smakebit fra side 6 i dokumentet:

Therefore, semi-automatic firearms with a fixed loading device allowing to fire a high

number of rounds, as well as semi-automatic firearm in combination with a removable

loading device with a high number of rounds should be prohibited for civilian use. Such

loading devices, such as fixed or detachable magazines, as well as feeding belts, should also

be prohibited. When individuals are found to be in the possession of such loading devices

these should be seized, as well as any semi-automatic centre fire firearms to which these

could be fitted, even if the possession of these firearms was authorised. These individuals

should also be deprived from their authorisation

 

Vi snakker konfiskering og destruering av nesten alle pistoler og halvautomatiske rifler. Elefanten i rommet har endelig vist seg :evil:

 

Nå er tiden inne for å la din stemme bli hørt!

 

Under følger en kontaktliste med EU politikere du kan kontakte:

 

http://firearms-united.com/wp-content/uploads/2016/06/Institutional-Contacts.pdf

Link to comment
Share on other sites

Noen har lekket det siste utkastet til ny lov fra GENVAL:

"Noen har lekket"? Hvor troverdig er denne kilden og dette dokumentet?

Står jo ingen forfatter eller noe som helst. Kan jo like godt være skrevet og lagt ut på nettet av to dynamiske skyttere fra Sverige.

Er folk så naive at de tror at alt som legges ut på internett er korrekt og riktig?

 

Som sagt, dette tar jeg med knusende ro.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo også prøve å ha "bittelitt" tiltro til norske politikere. Ikke mye selvfølgelig, men litt...
Norske politikere er ikke verdt en dritt mer tillit enn en hvilken som helst annen politiker. De er like råtne her på berget som i de mest uutviklede land, forskjellen er bare at de er flinkere til å skjule det.

 

Litt på siden av våpen, men et godt eksempel på hva "våre" politikere har gjort for norske skyttere og befolkningen generel (går ut fra at skyttere også drikker vann...):

 

West: Jeg skulle ønske jeg klarte å være så naiv som deg. Dessverre har jeg både hukommelse og evne til å se meg rundt.

Link to comment
Share on other sites

 

Vi snakker konfiskering og destruering av nesten alle pistoler og halvautomatiske rifler. Elefanten i rommet har endelig vist seg :evil:

 

 

Hvordan i himmelens navn greier du å lese det ut av dokumentet?

 

Det er snakk om et forbud mot pistolmagasiner med mer enn 20 skudds kapasitet og riflemagasiner med mer enn ti skudds kapasitet. Den som blir tatt med et slikt magasin etter innføringen av forbudet, vil få våpenet det tilhører konfiskert og destruert.

 

Det er en dusteregulering som ikke kommer til å hjelpe på samfunnssikkerheten, men langt i fra et forslag om å beslaglegge og destruere "nesten alle" eksisterende halvautomatiske rifler og pistoler.

 

Edit: Det er til og med to spesifiserte unntak fra dette - for frivillig militær trening og for sportsskyttere med spesielt og dokumentert behov. Reglene er riktignok latterlig knotete og forutsetter en del ting som svjv ikke eksisterer i alle EU-land (bl.a. EN nasjonal skytterorganisasjon).

 

Det er mye bekymringsfullt i forslaget som virker både selvmotsigende og hinsides tungvint, men det er neppe formålstjenlig å hive seg på hysteriske og krisemaksimerende tolkninger (som Firearms United har for uvane å gjøre.)

Link to comment
Share on other sites

 

Vi snakker konfiskering og destruering av nesten alle pistoler og halvautomatiske rifler. Elefanten i rommet har endelig vist seg :evil:

 

 

Hvordan i himmelens navn greier du å lese det ut av dokumentet?

 

Jeg foreslår at du leser sitatet en gang til; det står faktisk svart på hvitt. Det springende punkt er uthevet:

 

Therefore, semi-automatic firearms with a fixed loading device allowing to fire a high number of rounds, as well as semi-automatic firearm in combination with a removable loading device with a high number of rounds should be prohibited for civilian use. Such loading devices, such as fixed or detachable magazines, as well as feeding belts, should also be prohibited. When individuals are found to be in the possession of such loading devices these should be seized, as well as any semi-automatic centre fire firearms to which these could be fitted, even if the possession of these firearms was authorised. These individuals should also be deprived from their authorisation

 

Med andre ord; om jeg eier en Ruger Mini 14, som fra fabrikk kommer med tyve-skudds magasin, og der man kan bytte magasin, skal ikke bare magasinene konfiskeres, men også våpenet, og mine våpenkort tilbakekalles.

Link to comment
Share on other sites

At det var? Det står svart på hvitt; "...as well as semi-automatic firearm in combination with a removable loading device with a high number of rounds should be prohibited for civilian use. Such loading devices, such as fixed or detachable magazines, [...] should also be prohibited. When individuals are found to be in the possession of such loading devices these should be seized, as well as any semi-automatic centre fire firearms to which these could be fitted, even if the possession of these firearms was authorised. These individuals should also be deprived from their authorisation..."

 

Stort tydeligere kan det ikke bli.

 

Edit:

Som vist over, skiller forslaget ikke på fixed og removable loading device, annet enn at man starter med å definere fixed, for så å legge til removable.

Link to comment
Share on other sites

At det var? Det står svart på hvitt; "...as well as semi-automatic firearm in combination with a removable loading device with a high number of rounds should be prohibited for civilian use. Such loading devices, such as fixed or detachable magazines, [...] should also be prohibited. When individuals are found to be in the possession of such loading devices these should be seized, as well as any semi-automatic centre fire firearms to which these could be fitted, even if the possession of these firearms was authorised. These individuals should also be deprived from their authorisation..."

 

Stort tydeligere kan det ikke bli.

 

Edit:

Som vist over, skiller forslaget ikke på fixed og removable loading device, annet enn at man starter med å definere fixed, for så å legge til removable.

Min utheving.

 

Akkurat dette er vel ikke det som er mest bekymringsverdig. Det som plager meg mest er at vi selv betaler lønningene til disse folkene som sitter på kontorer og strever for å føle seg viktige på bekostning av friheten til sine undersåtter...

Link to comment
Share on other sites

Norske politikere er ikke verdt en dritt mer tillit enn en hvilken som helst annen politiker. De er like råtne her på berget som i de mest uutviklede land, forskjellen er bare at de er flinkere til å skjule det.

Da deg sammen. Helt latterlig påstand. Har du bevis for dette? Vet du noe resten av det Norske samfunnet ikke vet?

At du muligens er uenige med de på noe betyr ikke at de re råtne og uten tillt.

Du har fullt mulighet til å påvirke folkevalgt du også ved å delta i valg.

Eller enda bedre siden du tydeligvis sitter på fasit: still til valg selv.

 

West: Jeg skulle ønske jeg klarte å være så naiv som deg. Dessverre har jeg både hukommelse og evne til å se meg rundt.
Du kjenner ikke meg. Tror ingen rundt meg vil kalle meg naiv. Om noe: optimist.

Og hukommelse besitter jeg også. Minst like godt som min nabomann. Så vidt jeg kan huske har vi brukt våpen til jakt og sportsskyting i min mannsalder, min fars og min bestefars og lenger (men noen års opphold under krigen).

Og det gjør vi fortsatt den dag i dag.

Så jeg husker veldig godt jeg :-)

Og jeg er helt sikkert på at det gjør vi også om 20 år til.

Link to comment
Share on other sites

Til en av de rundt 300 forslagstillerene som røver å få akkurat "sitt" forslag godkjent. Slike forslag er det mange av, men de er ikke spesielt sansynlige til å å bli en del av den reele forslagsteksten de skal enes om.

 

I politikken er det veldig viktig at man har et monument over seg selv - å bli husket. Forslagsstillerne har ikke nødvendigvis syn for rekkevidde og konsekvenser av sitt eget forslag. Men de har på en måte fått "evig liv". På samme måte som to politikkere her i landet - den ene for 10% fravær i skolen og den andre for kommunesammenslåinger :lol:

 

Vi får bare håpe at de bruker såpass mye tid på å behandle disse endringene/tilleggene at hollenderne er ute av formannsskapet før den endelige avstemingen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til en av de rundt 300 forslagstillerene som røver å få akkurat "sitt" forslag godkjent. Slike forslag er det mange av, men de er ikke spesielt sansynlige til å å bli en del av den reele forslagsteksten de skal enes om.

 

Vi får bare håpe at de bruker såpass mye tid på å behandle disse endringene/tilleggene at hollenderne er ute av formannsskapet før den endelige avstemingen :mrgreen:

 

akkurat her kan vi jo håpe på at "det beste blir det godes fiende" :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Har du bevis for dette? Vet du noe resten av det Norske samfunnet ikke vet?
Nei, jeg vet bare hva resten av samfunnet vet. I dag sitter det en siviløkonom som generalsekretær i NATO, uten noen annen militær erfaring enn det omtrent alle hans jevnaldrede norske menn har. Er det ikke litt merkelig at denne mannen skal være bedre egnet for en slik jobb en det store antallet yrkesmilitære med både kamp- og ledererfaring som NATO-landene har i sine rekker? Og er det ikke litt påfallende at denne mannen får jobben ikke så lenge etter at Norge har brukt 8,6 milliarder skattekroner (som vi vet om) og i tillegg mistet ti mann i en "konflikt" (krig) som i sum har vist seg like lite effektiv som den forrige invasjonen av samme land av en annen stormakt? Og var det ikke noen kontroverser rundt utenrikspolitikken omtrent samtidig med regjeringstiden til en dame som senere endte opp som sjef for WHO? Jeg aner ikke hva hun er utdannet som, men jeg tviler på det er lege...

 

Vi har utallige dokumenterte eksempler på at norske politikere kommer med rene løgner, og likevel er det ingen som stiller svina til veggs. Så lenge Ola og Oline Dunk får hotellene sine (Paradise, Cæsar og Pattaya Playa), og ellers alt som kan kalles brød og sirkus, så er det for anstrengende og ubehagelig for almuen å sette seg inn i ting. Helt til det går for langt, men da har det blitt så omfattende at ingen tror på det.

 

At du muligens er uenige med de på noe betyr ikke at de re råtne og uten tillt.
Helt riktig. Hvorvidt jeg er enig i det de sier eller ikke har ingenting med hvorvidt de er råtne. Faktisk er jeg enig i veldig mye av det som sies fra de fleste partier, men jeg tror likevel du kan telle folkene med ekte integritet og ryggrad på stortinget uten å gå tom for fingre og tær. Særlig om du ser bort fra vaktmester, sikkerhetsvakt og vaskedame.

 

 

Du har fullt mulighet til å påvirke folkevalgt du også ved å delta i valg.

Eller enda bedre siden du tydeligvis sitter på fasit: still til valg selv.

Jeg er dessverre ikke kynisk og manipulerende nok til å stille til valg, og når jeg ser på den offentlige debatten blir jeg stadig mindre overbevist om at det har noen hensikt å stemme. Men, jeg stemmer likevel, på det partiet jeg tror kommer til å gjøre minst skade.
West: Jeg skulle ønske jeg klarte å være så naiv som deg. Dessverre har jeg både hukommelse og evne til å se meg rundt.
Du kjenner ikke meg. Tror ingen rundt meg vil kalle meg naiv. Om noe: optimist.

Og hukommelse besitter jeg også. Minst like godt som min nabomann. Så vidt jeg kan huske har vi brukt våpen til jakt og sportsskyting i min mannsalder, min fars og min bestefars og lenger (men noen års opphold under krigen).

Og det gjør vi fortsatt den dag i dag.

Så jeg husker veldig godt jeg :-)

Og jeg er helt sikkert på at det gjør vi også om 20 år til.

Vi lever i en tid da personlig frihet blir høvlet bort fra oss bit for bit. Innenfor IT er utviklingen imponerende, og statsmakters vilje til å misbruke denne tilsvarende skremmende. Lover blir forandret i små steg, for små til å bety noe, helt til den dagen det er for sent.
Link to comment
Share on other sites

Skal vi fokusere på saka np gutter, og ikke subjektive oppfattninger om politikere?

 

EU byråkratiet er evig tung rodd. Vår sak er enda i det som kalles "first reading" hvor man prøver å bli enig om et forslag. Blir man faktisk ening ome et forsalg så kan de gå til "second reading" hvor Eu parlamentet osv begyner å få litt å si.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det er faktisk akkurat det hun er utdannet :wink:

 

Når det gjelder manglende militær bakgrunn hos NATOs generalsekretær, så kan det være verdt å merke seg at det er en stilling som nok krever langt mere politisk, enn militærfaglig. Ved å påstå at stillingen er kjøpt og betalt så hevder du også at USA, Tyskland, med flere ikke aner hva de driver med i sikkerhetspolitikken sin. Mulig du har rett i det, men sjansen for at de har mer greie på det enn deg er sannsynligvis rimelig stor...

 

Edit: Skrivefeil. Det er sikkert noen igjen :oops:

Link to comment
Share on other sites

hevder du også at USA, Tyskland, med flere ikke aner hva de driver med i sikkerhetspolitikken sin. Mulig du har rett i det, men sjansen for at de har mer greie på det enn deg er sannsynligvis rimelig stor...
Tvert imot, jeg er helt sikker på at de aller fleste rundt omkring vet akkurat hva de holder på med. Jeg tror bare ikke de sier hva det er...

Og de har garantert mye mer peiling enn meg, men det er jo slik at man ikke nødvendigvis må være ekspert innenfor et felt for å se at noe er galt, så lenge det er galt nok. Og mye er galt nok...

 

Ellers, nå siger vi såpass av tema at jeg tror jeg kutter denne avsporingen for min egen del. Man får jo som kjent ikke endret verden hverken med nettforum eller stemmesedler...

Link to comment
Share on other sites

Ved å påstå at stillingen er kjøpt og betalt så hevder du også at USA, Tyskland, med flere ikke aner hva de driver med i sikkerhetspolitikken sin.

 

At Tyskland har mistet grepet om både egen og andres sikkerhetspolitikk er igrunn hevet over enhver tvil... Tusen takk, fru Merkel & Co!

Link to comment
Share on other sites

Til en av de rundt 300 forslagstillerene som røver å få akkurat "sitt" forslag godkjent. Slike forslag er det mange av, men de er ikke spesielt sansynlige til å å bli en del av den reele forslagsteksten de skal enes om.

 

Hvor er forslagene som vi liker og hvor stor gjennomslagskraft har de?

(Det blir for mye å lese og for byråkratisk Språkbruk)

Er det lyspunkter Hassel?

Link to comment
Share on other sites

06/09/2016 - According to the latest information, the Dutch Presidency of the EU − fully aligned with the European Commission regarding the planned extensive EU-wide gun ban − will attempt to push for the passage of several restrictive papers in the next few days

 

https://www.all4shooters.com/en/Shooting/law/EU-gun-ban-council-presidency-commission-update/

 

Formannskapet i EU (Nederland) kommer til å hastebehandle ny våpenlov i Rådet for Den europeiske union i morgen eller neste uke. Nederlands periode løper ut denne måneden og de ønsker å binde rådet før Slovakia tar over i juli. Dette er det vi har fryktet mest. Nå skjer det!

 

En liten oversikt over hva dette betyr:

 

• A ban on all semi-automatic long guns shorter than sixty centimetres overall or that can be shortened down to that threshold through the use of a "stock that is folding, collapsing, or easily removable without tools".

 

• A ban on all those semi-automatic long guns capable to accept detachable or fixed magazines holding more than 11 rounds, as well as said detachable or fixed magazines.

 

• A ban on all those semi-automatic handguns capable to accept detachable or fixed magazines holding more than 21 rounds, as well as said detachable or fixed magazines.

 

• Abolition of Category D, meaning that firearms such break-barrel single-shot shotguns and muzzleloading replicas of antique firearms would be heavily regulated.

 

• Mandatory registration of alarm guns and deactivated firearms.

 

• Mandatory three-years or five-years epiry of all gun licenses and "constant medical supervision" of gun owners.

 

• Provisions for "safe storage" of firearms would make them potentially useless should the owners face a sudden home invasion.

 

• While an exemption from the above-mentioned bans would be granted to "sport shooters", those would have to be mandatorily members of an authorized shooting federation.

 

• "Sporting guns" exempt from the ban should be identified as such by an authorized shooting federation that's recognized by ISSF, meaning that potentially no firearm other than Olympic shooting guns would be "sporting guns" anymore.

Link to comment
Share on other sites

Dette er det vi har fryktet mest. Nå skjer det!

 

Nå må du ikke ta helt av! Syntes nå disse punktene var fullstendig udramatiske.

 

Hvilke punkt er det du reagerer så på som så alvorlige?

 

- Løpslengde 60 cm på semi-auto?

- Magasinbegresninger? Henholdsvis 11 og 21 som er nevnt er jo mer enn nok til jakt.

- Regulering av kategori D våpen?

- Registrering av våpen? Det har vi vel i dag også?

- Oppbevaring? Våpenskap har jo vært påbudt lenge nå i Norge.

 

Og for løpslengde, magasinbegrensing etc som er "trøblete" for sportsskytere, men som ikke betyr noe for jegere, så står det jo at det kan gis disp til sportsskytere.

 

Eneste jeg ser som nytt er 3 årig eller 5 år fornyelse av våpenkort. Eventuelt med medisinsk vurdering. Gjør ikke meg noe det. Regner jeg med at de som skal forvalte dette finner en fornuftig måte å gjøre det på. På andre siden så kanskje endel som ikke burde ha våpen lukes bort.

 

Folk er altså så hysteriske.

Link to comment
Share on other sites

Dette er det vi har fryktet mest. Nå skjer det!

 

Nå må du ikke ta helt av! Syntes nå disse punktene var fullstendig udramatiske.

 

Hvilke punkt er det du reagerer så på som så alvorlige?

 

- Løpslengde 60 cm på semi-auto?

- Magasinbegresninger? Henholdsvis 11 og 21 som er nevnt er jo mer enn nok til jakt.

- Regulering av kategori D våpen?

- Registrering av våpen? Det har vi vel i dag også?

- Oppbevaring? Våpenskap har jo vært påbudt lenge nå i Norge.

 

Og for løpslengde, magasinbegrensing etc som er "trøblete" for sportsskytere, men som ikke betyr noe for jegere, så står det jo at det kan gis disp til sportsskytere.

 

Eneste jeg ser som nytt er 3 årig eller 5 år fornyelse av våpenkort. Eventuelt med medisinsk vurdering. Gjør ikke meg noe det. Regner jeg med at de som skal forvalte dette finner en fornuftig måte å gjøre det på. På andre siden så kanskje endel som ikke burde ha våpen lukes bort.

 

Folk er altså så hysteriske.

 

begynner å tro du bare troller her... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Dette betyr slutten for NROF og DSSN, men så lenge vi får beholde mevsern til bestefar er vel alt bra?? :roll:

 

Tja, sånn det ser ut nå er det bare våpnene til NSF som får unntak..

Hvorfor det? Det står jo at sportsskytere tilknyttet forbund kan få disp. Vil ikke det inkludere NROF og DSSN skyttere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...