Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

EU handler ikke om demokrati sier presidenten i EU parlamentet.

 

Han er litt gretten over at Britene hoppet av i svingen.

Nasjonalstater er tydeligvis ut.

 

https://twitter.com/Taleof2Treaties

 

Det hjelper heller ikke at Junker for en tid siden ba politikerene i nasjonalstatene høre mindre på velgerne sine og mere på selveste Junker.

 

Det er tydelig at folks meninger og behov er underordnet visjonene.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange gode innlegg her, og mange som må moderere seg litt. Vi er vel ikke EU medlem og derfor skal vel vår suverenitet styre valg og lovverk? vi sa da etterettelig nei til EU 2 ganger......og her sitter vi som det eneste landet med full integrering i EU uten stemmerett. Føler denne debatten er skremmende da vi ikke er EU men våre politikere har ført folket inn i dette mot deres vilje. Veldig godt å se engasjement for dette med våpen, men blir mye som ikke er så godt å lese når følelsene tar overhånd, men takk for at noen engasjerer seg politisk og vil oss velgere og våpeneiere vel :-) Ønsker en god helg og legger ikke inn innlegg for diskusjonen men støtte til de som er engasjert i saken.

Link to comment
Share on other sites

Europaparlamentet er den eneste delen av EU-systemet vi faktisk kan påvirke..

 

Faren nå er at hele saken drukner i etterdønningene av Englands EU-utmelding og det overskygger alt annet på det politiske EU-planet. Da vil forslagsstillerne tjene på det gjennom at det foreliggende blir vedtatt uten særlig debatt. Det ikke er spesielt interessant for politikkerne å diskutere "bagateller" - nå som andre land vurderer avstemming om utmelding. Tjekkia er allerede i gang. Vi får fortsette å påvirke våre folkevalgte.

 

@M40A1

Politikkere har så hard hud at de ikke trenger ryggrad for å stå oppreist sa Finn Gustavsen. Når det gjelder sunt bondevett så er det dessverre ikke særlig utbredt i politiske kretser. Der er det makt og posisjoner som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bidrar som tidligere med litt utenfor tema, EU spørsmål og utfordringer:

Som tidligere nevnt, hvis EU vil kjøle seg ned og samle større entusiasme blant velgere og land, da bør de stoppe litt opp og tenke nøye etter. Når folk og land er splittet i den grad som er tilfelle i dag, så har EU ledelsen gjort en elendig jobb, England sa nei! Pluss mye annet som fyrer oppunder. Ledelsen og byråkratene har tatt seg vann over hodet i et vanstyre.

DET ER IKKE OVERRASKENDE AT NOEN VIL SE HODER RULLE FRA TOPPEN, og det bør skje fort, for deres egen del....

 

Personlig som mange andre her ønsker jeg andre alternativer uten underkastelse til en fremmed makt.

Link to comment
Share on other sites

Virker som om EU og politikere generelt tror at våpen blir laget på noe få, topphemlige, høyteknologiske fabrikker her i verden.

Men faktum er vel heller at våpen blir laget over alt i hele verden, selv i den minste lille avkrok. At noen skal klare å forhindre at våpen kommer i "gale" hender er bare latterlig.

 

Det kommer til å skje uansett.

 

Har ingen tro på at EU bryr seg noe om hva vi måtte mene. All statestikk og "forskning" er på vår side, men ingen bryr seg alikvell.

 

Men så klart, skal man få slutt på ulovlige AK-47'er i Europa, så må man forby lovlig ervervede Ruger Mini-14. Det er da helt opplagt.

 

Sentralisering av makt, og flytte all makt over til noen få personer. En liten internasjonal klikk som forpester alt de tar i.

 

Håper Brexit var den første dominobrikken.

Link to comment
Share on other sites

Å innbille seg at EU tror at det å begrense tilgang på mini 14 vil hindre ak47r er en dårlig strategi og lite smart innfallsvinkel. Mye av lovforslaget som diskuteres har som hensikt å gjøre det konkret, vanskeligere å få tak i illegale våpen og nødvendig utstyr til disse. Så er spørsmålet om prisen for slike innstramminger er akseptabel.

 

 

Dog, jeg mener å ha lest på FB at Tyskland har sagt at de ikke vil ha noen endring på halvautomatisk lovgivning pr dags dato. (Ubekreftet....)

Link to comment
Share on other sites

Dog, jeg mener å ha lest på FB at Tyskland har sagt at de ikke vil ha noen endring på halvautomatisk lovgivning pr dags dato. (Ubekreftet....)

 

http://www.jagdverband.de/content/selbs ... er-erlaubt

 

Tyske parlamentet har i går tatt beslutt at halvautomater med vanlige utskiftbare magasiner fortsatt skal være lov til å bruke. Det er en positiv utvikling når en titter på tidligere rettavgjørelser vedr. saken i Tyskland!

Link to comment
Share on other sites

Det bør også være lov å få kjøpt seg en US carabine fra krigen til hyggeskyting og litt rekreasjon,denne listen over våpen som skal være forbudt å eie forstår jeg ikke.AR-15 og disse typene våpen har både kraftigere patron og mye større magasiner enn US,en og er lovlige.

Link to comment
Share on other sites

Vet det,enten kan det være legalt å kjøpe både US Carabine & AR-15 eller så må en forby begge deler.. Tviler på at "EU" ønsker å forby noen typer halvauto våpen.

 

Litt utenfor kompetanseområdet mitt dette, men jeg mener att en av kriteriene til POD for å komme på godkjentlista, er at våpenet ikke enkelt skal la seg bygge om til helauto. Trur US carabine skårer litt dårlig på det kriteriet.

Dessuten, selv om det kanskje ikke påvirker POD sin vurdering, så er det vel ingenting som gir ervervsgrunnlag i dag, hvor US carabine egner seg spesielt bra.

 

AR-15, derimot...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Siste nytt er at regjeringen avventer "et direktiv fra EU" (rævedilter) før de ferdigstiller den nye våpenloven. Det lover aldeles ikke bra - alt etter hva EU bestemmer seg for. I min barndom var en rævedilter en gutt som var for ung til å være med i buekorpset så han gikk litt bakom og hermet etter de store guttene.

Link to comment
Share on other sites

Leste en artikkel i aftenposten i dag. Slik det ble lagt frem der, er det kun AP som vil halvauto til livs og. Dvs det sto vel heller ikke ordrett at de ønsket det vekk... Og Krf det eneste partiet som ikke har diskutert våpenforskriften. Dèt er også greit godt nytt...tror jeg da. Artikkelen var i alle fall ikke så negativ som jeg fryktet når overskriften ble lest.[sMILING FACE WITH SMILING EYES]

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg synes nå den var negativ nok til at jeg skrev en mail til journalistene og gjorde mitt syn på kvaliteten av deres arbeid klart (i ganske saklige ordelag). Jeg anbefalte dem å bruke tiden sin på å se på makten politisk oppnevnte byråkrater har i EU-systemet i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Artikkelen glemte IGJEN at halvautomatiske rifler er forbudt, samtidig fikk Morten Støen i Kripos nytt navn av Aftenpostens journalister. Artig nok.

Er det noen i Aftenposten som syns halvautovåpen er veldig skumle?

Rart hvordan de har trøkket ut ganske mange dårlige artikler om det samme emnet, alle med lik innstilling, på et par uker.

Link to comment
Share on other sites

Aftenposten har tapt seg mye.. For ikke lenge siden var det den eneste avisen i Norge jeg anså som verd å lese. Nå er det også der masse faktafeil og personlige vinklinger.

 

God journalistikk er mangelvare her til lands, de som eventuelt er journalister blant brukere på kammeret må gjerne ta det som en spark i ræva ;)

Link to comment
Share on other sites

I følge 22. juli-kommisjonen så kan store boksmagasiner gjøre en rifle helautomatisk....

Ser ikke helt hvordan å spraye en trekolbe svart er en vesentlig endring, nei.

 

Aftenposten telefonterroriserte meg for noen uker siden, superkupp på abonnement. Virker som at de er litt desperate etter å få flere kunder :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Europaparlamentet stemmer i dag over ny våpenlov fra kl.15:00 til 18:00. Selve avstemningen er elektronisk. Det er sendt inn over 900 tillegg, noe som gjør avstemningen komplisert. Dette er siste sjanse til å stoppe loven før trilogforhandlingene begynner. Må fornuften seire!

Link to comment
Share on other sites

https://www.neweurope.eu/article/eu-firearms-law-amended-close-loopholes-acoustic-firearms/

The position adopted by the committee today will limit the reclassification to semi-automatic firearms capable of firing more than 21 rounds, and some folding or telescopic firearms, as Category A

 

Ifølge dette nettstedet (finner ingen andre kilder) så virker det som semi-automatiske våpen med mulighet for flere enn 21 skudd blir ulovlig, visstnok med unntak i sportsskytingsklubber?

 

Håper det blir flere runder på dette her, dette er trist.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ser ut til at mini-14/30, Vepr, og Marlin model 9 camp carbine ryker for jegerne :cry:

 

Ruger 10/22 er rimfire, og er derfor utelatt fra forbudet. Heldigvis.

 

Noen som fikk med seg om det ble midlertidige lisenser?

Link to comment
Share on other sites

Det var en tragisk dag, men hva blir det neste. Kaliber forbud for sivile ala millitære kalibre i bruk slik som Frankrike har hatt . england har hatt kun .22 LR rifler halvauto i mange år, og det virker som de har brukt mye av det Engelske forbudet.

 

Tilgi dem ikke Fader, de vet hva de gjør...

Link to comment
Share on other sites

Nei, kampen er ikke over ennå. Men jeg er redd det blir vanskelig å forsvare behov for halvauto som kan ta 30-skudds magasiner ervervet til jakt. Også ovenfor norske politikere. De beholdt (utrolig nok) fornuften etter 22/7, men etter de siste månedenes terroraksjoner rundt om i Europa + lovendring i EU spørs det om ikke trykket blir for stort, og de gir etter og ofrer Miniene våre...

 

Jeg finner ikke noe unntak for de som allerede eier våpen med løse magasiner til jakt. Det betyr inndragning.

Noen som vet i hvilke EU-land Mini-14/30 pr. i dag er lovlig til jakt?

Link to comment
Share on other sites

http://www.europarl.europa.eu/news/en/news-room/20160711IPR36757/Gun-control-MEPs-clarify-licensing-rules-and-safeguards

 

The Internal Market Committee text restricts Category A to firearms with specified characteristics, such as semi-automatic firearms capable of firing more than 21 rounds without reloading, if a loading device with a capacity exceeding 20 rounds is part of the firearm or is inserted into it, and certain folding or telescoping firearms.

Hvordan skal det være bedre at man ikke bannlyser alle semi-automater, enn at man fortsatt skal tillate semi-automater som aksepterer mindre enn 21 patroner? For meg virker dette ekvivalent. Alle semi-automater kan vel skyte mer enn 21 ganger uten ladegrep, det er jo ingen mekanisme som sier stopp etter så og så mange skudd avfyrt :|

 

Ruger 10/22 er rimfire, og er derfor utelatt fra forbudet. Heldigvis.

Hvor har du det fra? Formuleringen 'firearms' virker for meg som alle kruttvåpen. Unntaket nevnes å være 22LR for skadedyrbekjempelse, men dette er vel ikke ervervgrunnlag i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Kampen er ikke over, den endelige voteringen finner sted 22. november i EU parlamentet.

 

Tror vi gjør det lurt i å holde oppe trykket og donère til lobbyer slik som Firearms United.

normal_Hell.JPG

We shall never surrender :evil: De fleste diktaturer går på en smell, håper at vi lever lenge nok til å nyte synet av det.

 

Det er en festdag for de totalitære krefter i alle lands byråkratier i EU. I Norge er vel enkelte partier glade for at en fremmed makt kan ta belastende beslutninger for dem, så kan de ha ryggen fri. Det er stor fremvekst i detaljstyring på alle kanter og bauger, folket må kues!

 

Slik jeg ser det (optimist) skulle vel en åpning for Garand som plaster på såret være mulig :roll:

Vi får sikkert støtte fra Arbeiderpartiet?...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...