Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

quote="federal79"] Hvordan Blir vi jegre oppfattet da?

 

 

Vi kan faktisk risikere å bli oppfatta som ei heterogen og mangfoldig gruppe, der folk har ulike meiningar og får lov å ytre dei.

 

Eg er ikkje einig med denne Bergan. Men han har rett til si meining, og å ytre den i samme grad som meg og alle andre. slik som eg tolkar det uttaler han seg på vegne av seg sjølv, og ikkje på vegne av NJFF, verken sentralt eller lokalt.

 

Munnkurver høyrer ingen stad heime, etter mi meining. Innføring av slikt er som regel starten på slutten for einkvar organisasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Munnkurver høyrer ingen stad heime, etter mi meining. Innføring av slikt er som regel starten på slutten for einkvar organisasjon.

De fleste politiske partiene har streng munnkurv, selv FrP.

(Kan se ut som om SV ikke praktiserer det, iogmed at partiet driver og demonstrerer mot seg selv.)

Link to comment
Share on other sites

Joda, munnkurv hører hjemme i de fleste bedrifter og organisasjoner!

Man har en som bedriftens ledelse/organisasjonen har utvalgt

til presseansvarlig, og vi andre holder kjeft i media!

Ellers blir somholdet og slagkraften borte.

Så får man heller ta slike uenigheter innad på årsmøter og andre samlinger.

Utad står man sammen, og det er det som gir styrke!

Det mener nå jeg...

Link to comment
Share on other sites

:!: Munnkurv / fortielser / hemlighold av politikk, holdninger og meninger som har

allmen / offentlig interesse er vel ingen tjent med.

Vi MÅ kunne diskutere hva som skjer av forskriftsendringer som omhandler vårt interessefelt,

uten at NOEN skal forties eller utelukkes fra debatten.

(Unntaket er selvsagt Keith, som er utestengt fra dette forumet....)

 

Jeg har som sagt skrevet til FRP for å få en ofisiell uttalelse om hvordan dette partiet

stiller seg til vår 'hobby', men det BETYR ikke at andre partier IKKE skal få samme henvendelse.

Det er bare det at jeg må begynne et sted for å danne meg selv et 'bilde' av hva disse folkevalgte

VET og hvor mye dette temaet intresserer dem...

 

Jeg må jo selvsagt til en viss grad være enig med tunderbrd angående fortielser i

bedrifter / organisasjoner hvor løsmunnhet vil skade disse. Men skal alt forties?

Vi hadde nylig en sak i nyhetene om VARSLEREN... Skal man fortie ulovlige, uetiske eller uredelige handlinger i bedrifter eller organisasjoner?? NEPPE!

http://hio.no/content/view/full/50302

 

 

 

PS

Jeg savner forøvrig de vektige innleggene her nå.. Er det ferietid som plager forumet? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:!: Munnkurv / fortielser / hemlighold av politikk, holdninger og meninger som har

allmen / offentlig interesse er vel ingen tjent med.

Vi MÅ kunne diskutere hva som skjer av forskriftsendringer som omhandler vårt interessefelt,

uten at NOEN skal forties eller utelukkes fra debatten.

 

Heilt einig, det var dette eg meinte.

 

(Blir farleg OT, dette:)

 

Klart at det i bedrifter og organisasjonar er praktisk med ein pressetalsmann, som tar seg av det meste av kontakt med media og uttaler seg på vegne av denne bedrifta/organsisasjonen og kan gjere greie for generell meining/holdning.

 

Men det betyr ikkje at ein som er ueinig med denne felles holdninga eller meininga kan, som enkeltperson, ta til orde for sitt syn. Dette meinar eg er eit viktig moment i ytringsfrihet og meiningsmangfald.

I denne saka vil eg heller påstå at det er ein fordel, då det viser at dette er eit tema som engasjerer og som medlemmane er opptatt av. Og det derfor er gjennomtenkte og godt diskuterte meiningar som NJFF sentralt gjev uttrykk for.

 

Eg vil feks tru at mange her inne syns det er på sin plass dersom ein ordførar i ein typisk rovdyrkommune tar til orde mot sitt eige parti sin rovdyrpolitikk :wink: . Og munnkurv i eit slikt tilfelle vil bli særdeles dårleg mottatt.

 

PS: dette var ikkje eit forsøk på å vri debatten over på rovdyr, berre ein parralell. (mod må gjeren slette siste avsnitt om den er på kanten)

Link to comment
Share on other sites

:!: Hei v-max. Keith har nok litt av æren for at han mislikes i moderatorkrefter..

Både her og på det tidligere sluttstykket. Han er en ganske viljesterk person, og kommer litt

for lett opp i diskusjoner som ingen ende tar (hvilket kan være slitsomt for de fleste).

Jeg har selv ropt på moderator ved flere anledninger tidligere,

men jeg klarer både å GLEMME og å TILGI, i motsetning til enkelte moderatorer.

Jeg har i senere tid måtte innse at Keith er en stor resurs for oss skyttere,

han har et lite hav av viten å øse fra, og han har ikke minst tid nok og interesse for vår

felles hobby.

Du og andre kan kontakte han eller eventuelt lese hans innlegg på JJ.

http://jakt.dk/phpBB2/index.php?sid=3913a1676fadc9df535d14dc2ceb8790

 

Håper moderatorene her unnskylder dette sidespranget i denne tråden. (Jeg VET at det var jeg som nevnte Keith igjen ja! Beklager!)

 

Da er vi vel tilbake 'on topic' håper jeg!

Link to comment
Share on other sites

-egenmoderering-

 

At dette med våpenforskriften dør ut er ingen overaskelse, Ola Dunk skriker opp og skal f..n ta meg gjøre noe før han (inkl meg selv) siger på plass i sofaen igjen. Med mindre vi samles i en front for å få forandret denne forskriften blir det ikke noen forandring.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:oops: Jeg er fullstendig klar over HVA Keith har gjort i denne saken. Hva han har

gjort er hans sak, og ikke noe han bør trakaseres for i det uendelige. Jeg mener at vi bør

klare å legge sånne problemer bak oss. Godt mulig at jeg ikke sitter på alle fakta i saken.

Dette er et diskusjonsforum, og personstridigheter bør ikke taes opp og lage problemer her,

mener nå jeg da.

 

Når alt kommer til alt, er diskusjonen om våpenforskriften og hva VI er villige til å gjøre med

den som du sier på vei til å dø ut.. Vi er vel ganske fornøyd med dokumentets innhold når

det er tenkt og forklart litt..

Og det er det som gjør det så urovekkende enkelt for de som lager sånne forskrifter..

De godtaes mer eller mindre uten protester... Gi de (oss) litt tid, så koker det hele bort...

(Jeg er IKKE fornøyd med denne utviklingen) Men sofaen til Ola Dunk og altfor mange andre

våpeneiere er vel et bedre alternativ enn våpenhobbyen?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest mesteparten av den nye våpenforskriften så må jeg si jeg ble litt lettet...Ambefaler alle og lese hele.

 

Halvautovåpen er lov og erverve hvis du får dispensasjon(Det var det jo før også) Det har faktisk blitt lettere siden våpen godkjent i eøs kan nå også kjøpes.

 

Eneste minus jeg kan se er at det blir maks 6 jaktvåpen...Det betyr att for oss som har flere ratt må selge unna noen våpen før vi kan kjøpe flere eller bytte ut litt :(

 

Men det står ikke noe om maks antall løp så det gir jo mange muligheter hvis man kjøper våpen med løpsskiftemuligheter eller kjøper en slik "muffe" som gjør att man kan skifte løp på andre våpen også. eks: mauser M98, remington, tikka osv.

 

Det står heller ingen ting om tilbakevirkendekraft...Noe som betyr att vi som har noen våpen flere enn 6 kan trygt beholde de enda :oops:

Link to comment
Share on other sites

Halvautovåpen er lov og erverve hvis du får dispensasjon(Det var det jo før også)

 

Det var ikke nødvendig med dispensasjon for å kjøpe en halvauto pistol før!

 

Med forbudet for halvautomatiske våpen og godkjenning etter dispensasjon, har POD sikret seg 100% - alle halvautomatiske våpen skal i prinsippet vurderes og evnt. gis dispensasjon - her kan det komme forbud av våpen som i dag er godkjent, og det kan komme godkjenninger med forbehold om ditt og datt, som slår ihel andre bestemmelser i forskriften. Det er et åpent spørsmål hvordan det fremtidig stiller seg for våpen som AR15.

 

POD har fått alt for åpne fullmakter; de burde begrenses til å implementere loven og forskriften til loven - gitt av Justisdepartementet - og ikke egenhendig utforme viktige deler av innholdet under dekke av "fortolkning".

 

§11 er skummel - den kan siden hen enkelt brukes til å forby alle halvautomatiske våpen, også pistoler.

 

Videre er det utidig at POD skal godkjenne skytterforbundenes fremtidige programmer...

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest mesteparten av den nye våpenforskriften så må jeg si jeg ble litt lettet...Ambefaler alle og lese hele.

Det er viktig å lese hele forskriften, ja.

Ikke bare om det som gjelder en selv og i hvilken grad dette påvirker meg akkurat pr.d.d.

Man har lett for å være egoistisk og kortsiktig opp i alt dette.

Tenk på alle som driver med jakt og skyting. Og tenk for all del i tillegg på kommende generasjoner som også bør ha sin rett til å utføre jakt og konkurranseskyting på samme linje som du og jeg gjør i dag.

Link to comment
Share on other sites

Det med halvauto pistol sier seg nesten selv att dere får godtkjent? Det finnes vel ikke manuelle pistoler? Og hvordan i svarte skal man kunne bruke det til annet en blinkskyting i hagen?

 

Det men att de kansje/hvis de vil/kan/må osv forby halvauto våpen en gang i framtiden det er ikke slikt man bør bekymre seg så mye for....

 

HVIS det skulle bli en sak så får vi som eier halvauto våpen samle oss og protestere høylytt foran stortinget.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det med halvauto pistol sier seg nesten selv att dere får godtkjent? Det finnes vel ikke manuelle pistoler? Og hvordan i svarte skal man kunne bruke det til annet en blinkskyting i hagen?

 

Det men att de kansje/hvis de vil/kan/må osv forby halvauto våpen en gang i framtiden det er ikke slikt man bør bekymre seg så mye for....

 

HVIS det skulle bli en sak så får vi som eier halvauto våpen samle oss og protestere høylytt foran stortinget.... :mrgreen:

 

Poenget er at listen nå legges svært høyt; den starter med det utgangspunkt at all halvauto er forbudt. Det er radikalt, oppsiktsvekkende og foruroligende. Det er absolutt noe vi bør bekymre oss for...

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet trodde jeg ikke at denne nye forskriften skulle ha NOE SOM HELST å si for meg. Så derfor kunne jeg gi f...

Så feil kan man altså ta.

Siden jeg regner meg som en lovlydig borger, falt jeg for fristelsen til å etterregistrere 2 hagler ved forrige våpenamnesti ( det var gratis), 1 våpen på meg, og 1 på kona.( 2 like hagler.)

Når jeg nå oppsummerer hva jeg har, kommer jeg til følgende : 2 hagler, en enkeltløpet ( etterregistrert) og en dobbeltløpet. 3 rifler ( 1 .22LR til mengdetrening, 1 30-06 til jakt, og 1 7,62x54R for moro skyld (kjekt-å-ha).) Da er det 1 våpen igjen før garderoben er full. ( OK, kona kan kjøpe 5 våpen til, men det er ikke poenget.)

Så fordi jeg var ærlig nok til å etterregistrere to gamle hagler, skal vi altså "straffes" av den nye forskriften !

Skal jeg kjøpe ett nytt våpen nå, MÅ jeg faktisk vurdere ett våpen med løpsskifte- mulighet. Og det har jeg pr. dags dato ikke økonomi til.

En garderobe på 8 våpen hadde vært mer enn nok FOR MIN DEL, men jeg ser helt klart at andre, mer aktive skyttere med større spredning på bruksområdene, har behov for flere.

Jeg er dri**lei av å bli satt i samme bås som medlemmer av A og B gjengen, kun fordi jeg er våpeneier. Jeg har, tross alt, søkt om lisens på lovlig måte og blitt vurdert til å være skikket til å inneha våpen. Burde ikke det at den lokale politimester, eller hans stedfortreder (eller den som har fått fullmakt til å vurdere søknaden), har gitt meg denne tilliten, være nok ? Om jeg har 6 eller 16 våpen må da være revnende likegyldig ? I beste (verste) fall er jeg i stand til å betjene 2 våpen på en gang, 1 i hver hånd. (Jeg er da ikke noen blekksprut, heller.) Og jeg skulle likt å se (??) noen klare å betjene 2 bolt-action rifler på en adekvat måte, samtidig.

Men selvfølgelig, når "erfarne jegere" som Storberget uttaler seg, er det bare å bukke og nikke........NOT.

Skal vi ha den minste mulighet til å beholde vår livsstil, for det er det det er, må vi opp på barrikadene og slåss. Ikke ved å gå til ytterligheter, men gjennom ALLE lovlige kanaler.

Og da nytter det ikke å sette seg ned og si at : "Jaja, dette angår ikke meg, for jeg har alt jeg trenger". Da er man faktisk nødt til å se utenfor sin egen lille verden, og ta i betraktning at det finnes andre som faktisk har større behov enn en selv.

Link to comment
Share on other sites

Halvautovåpen er lov og erverve hvis du får dispensasjon(Det var det jo før også)

 

Det var ikke nødvendig med dispensasjon for å kjøpe en halvauto pistol før!

Jovisst. Etter PODs oppfatning medfører gjeldene forskrift at hel- og halvautomatisk våpen er forbudt. Det er dog en generell dispensasjon for halvautomatiske pistoler, salongrifler og hagler, samt disp. for spesifikke jakt- og konkurranserifler.

Link to comment
Share on other sites

Det med halvauto pistol sier seg nesten selv att dere får godtkjent? Det finnes vel ikke manuelle pistoler?

De fleste* revolvere er "manuelle" pistoler. I tillegg finnes enkeltskuddspistoler og nesten helt sikkert magasinpistoler med boltmekanisme (selv om jeg ikke kommer på noen i farten :roll: )

 

*)

Jeg er nesten helt sikker på at jeg en gang leste om en revolver som hadde automatisk revolvering av tønnen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele denne tråden,- men har lest den nye forskriften.

 

Jeg vet om en skiløper som var så fornøyd med et par nye langrennski han testet,- at han ba fabrikken trykke opp 20 nøyaktig like eksemplarer slik at han hadde flere å ta av....

 

Selv har jeg sikkert minst 6-7 par ulike typer ski som i prinsippet kan brukes under alle forhold på snø - uten at det dermed er sagt at alle er like egnet under alle forhold.

 

I tillegg har jeg vannski og rulleski...

 

Svigers kjøper seg minst 2 par nye konkurranselangrennski hvert år - det er bra å ha noe å velge i - ulik struktur på sålen, noen bedre egnet for klister, mens adre er bedre for tørrsnø og voks.

 

Jeg skjønner at enkelte (de aller fleste) kan klare seg med ett par fjellski som de bruker til alt. De er fornøyde med det. Selv foretrekker jeg å perfeksjonere/tilpasse trenings/friluftsutstyret slik at dette blir ideelt til den aktiviteten jeg på et hvert tidspunkt ønsker å bedrive.

 

Akkurat det samme gjelder mitt bruk av våpen - jeg ønsker ikke å drasse med meg ei tung pumphagle til 1200m høyde,- eller den gamle ombygde mauseren på rypejakt. Jeg vil heller ikke ha den gamle hagla jeg har arvet av bestefar med meg på sjøen -til slikt bruk velger jeg en billig "bruk og kast" hagle. På blink fortetrekker jeg et tyngre våpen med tykkere løp o.s.v.

 

På samme måte som jeg har forståelse for at enkelte (politikere) og ganske mange andre i Norge klarer seg med ett par ski som de heller ikke driver skikkelig vedlikehold av,- er det ok for meg at disse også klarer seg med ett våpen. Det som ikke er OK, er at disse samtidig har tilnærmet null forståelse for at jeg, som en høyst lovlydig ansvarsfull borger ønsker å spesialisere/tilpasse det nevnte friluftsutstyr til mitt ellers lovlige bruk.

 

DET ER IKKE VÅPEN SOM DREPER - DET ER PERSONEN SOM HOLDER I DET!!!!! (og man kan uansett bare holde i ett våpen om gangen)

 

(Når skal de forby brødkniver i de tusen hjem - max 6 brødkniver per husstand...(???) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele denne tråden,- men har lest den nye forskriften.

 

Jeg vet om en skiløper som var så fornøyd med et par nye langrennski han testet,- at han ba fabrikken trykke opp 20 nøyaktig like eksemplarer slik at han hadde flere å ta av....

 

Selv har jeg sikkert minst 6-7 par ulike typer ski som i prinsippet kan brukes under alle forhold på snø - uten at det dermed er sagt at alle er like egnet under alle forhold.

 

I tillegg har jeg vannski og rulleski...

 

Svigers kjøper seg minst 2 par nye konkurranselangrennski hvert år - det er bra å ha noe å velge i - ulik struktur på sålen, noen bedre egnet for klister, mens adre er bedre for tørrsnø og voks.

 

Jeg skjønner at enkelte (de aller fleste) kan klare seg med ett par fjellski som de bruker til alt. De er fornøyde med det. Selv foretrekker jeg å perfeksjonere/tilpasse trenings/friluftsutstyret slik at dette blir ideelt til den aktiviteten jeg på et hvert tidspunkt ønsker å bedrive.

 

Akkurat det samme gjelder mitt bruk av våpen - jeg ønsker ikke å drasse med meg ei tung pumphagle til 1200m høyde,- eller den gamle ombygde mauseren på rypejakt. Jeg vil heller ikke ha den gamle hagla jeg har arvet av bestefar med meg på sjøen -til slikt bruk velger jeg en billig "bruk og kast" hagle. På blink fortetrekker jeg et tyngre våpen med tykkere løp o.s.v.

 

På samme måte som jeg har forståelse for at enkelte (politikere) og ganske mange andre i Norge klarer seg med ett par ski som de heller ikke driver skikkelig vedlikehold av,- er det ok for meg at disse også klarer seg med ett våpen. Det som ikke er OK, er at disse samtidig har tilnærmet null forståelse for at jeg, som en høyst lovlydig ansvarsfull borger ønsker å spesialisere/tilpasse det nevnte friluftsutstyr til mitt ellers lovlige bruk.

 

DET ER IKKE VÅPEN SOM DREPER - DET ER PERSONEN SOM HOLDER I DET!!!!! (og man kan uansett bare holde i ett våpen om gangen)

 

(Når skal de forby brødkniver i de tusen hjem - max 6 brødkniver per husstand...(???) )

 

Jæv.... bra sagt! :)

Link to comment
Share on other sites

Ser ofte at andre ufarlige sportsartikler trekkes frem for å illustrere poenger i denne debatten. Det bidrar til lite annet en å avspore debatten. Våpen er potensielt farlige og det er dette vi må forholde oss til i all argumentasjon.

Problemet her inne er at folk ikke deler ditt syn på akkurat det. En hammer er også potensielt dødlig, det samme er en sag. Og der har vi et grunnleggende problem i denne debatten...

Link to comment
Share on other sites

Med forbudet for halvautomatiske våpen og godkjenning etter dispensasjon, har POD sikret seg 100% - alle halvautomatiske våpen skal i prinsippet vurderes og evnt. gis dispensasjon - her kan det komme forbud av våpen som i dag er godkjent, og det kan komme godkjenninger med forbehold om ditt og datt, som slår ihel andre bestemmelser i forskriften. Det er et åpent spørsmål hvordan det fremtidig stiller seg for våpen som AR15.

 

Hei

Bare et lite innspill til AR15 etc over. Jeg har de siste 2 ukene vekslet noe mail og snakket et noen ganger med POD vedr forskjellige ting inkl hvordan den nye forskriften vil påvirke praktiske rifleskyttere da det er dette vi (Practac) driver med.

Det har kommet ganske klart frem både i mail og samtale at dagens liste over godkjente halvautomatiske våpen vil bestå og komme frem i et samlerundskriv.

Begrepet "kampvåpen" er ennå ikke avklart - heller ikke regelverket rundt innskyvbare kolber.

 

hilsen Jørn

Link to comment
Share on other sites

Med forbudet for halvautomatiske våpen og godkjenning etter dispensasjon, har POD sikret seg 100% - alle halvautomatiske våpen skal i prinsippet vurderes og evnt. gis dispensasjon - her kan det komme forbud av våpen som i dag er godkjent, og det kan komme godkjenninger med forbehold om ditt og datt, som slår ihel andre bestemmelser i forskriften. Det er et åpent spørsmål hvordan det fremtidig stiller seg for våpen som AR15.

 

Hei

Bare et lite innspill til AR15 etc over. Jeg har de siste 2 ukene vekslet noe mail og snakket et noen ganger med POD vedr forskjellige ting inkl hvordan den nye forskriften vil påvirke praktiske rifleskyttere da det er dette vi (Practac) driver med.

Det har kommet ganske klart frem både i mail og samtale at dagens liste over godkjente halvautomatiske våpen vil bestå og komme frem i et samlerundskriv.

Begrepet "kampvåpen" er ennå ikke avklart - heller ikke regelverket rundt innskyvbare kolber.

 

hilsen Jørn

 

Spørsmålet da blir, vil det være mulig å få inn nye våpen på lista? Listen inneholder jo flere våpen som ikke produseres lengre.

 

Nå stoler jeg like mye på noen personer i POD, som jeg stoler på værmeldingen da....

Link to comment
Share on other sites

Problemet her inne er at folk ikke deler ditt syn på akkurat det. En hammer er også potensielt dødlig, det samme er en sag. Og der har vi et grunnleggende problem i denne debatten...

 

Vi kan trekke paraleller til potensielt farlige gjenstander, som kniver, økser, sager, biler, skistaver, gafler, giftige blomster og kjøttetende planter :lol:, men poenget er at dette avsporer det man egentlig bør drøfte her, nemlig hvordan vi ønsker at lovverket, som regulerer privat besittelse av våpen skal se ut. At noen kan skades med en hammer er helt irrelevant for denne debatten. Det er skytevåpen dette dreier seg om! Når det gjelder farlighet, er våpen noe av det mest potensielt farlige en privatperson kan eie, mye farligere enn en hammer, øks eller skistav. Hvis man skal debattere dette og bli tatt seriøst, må man ta disse faktaene innover seg. Å trekke paraleller til sportsartikler i en slik sammenheng er en hersketeknikk, som raskt blir lagt død.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet da blir, vil det være mulig å få inn nye våpen på lista? Listen inneholder jo flere våpen som ikke produseres lengre.

 

Jeg tror (min helt egen, egen mening - og jeg har bommet før) at vi kan slite litt fremover. Practac har valgt bla å kansellere en ordre på en DS58 (amerikansk FAL) til typegodkjenning inntil vi ser hvordan dette virker i praksis.

Vi jobber litt med utgåtte våpen på listen dvs feks både Colt og Olympic Arms har våpen der modell betegnelsen ikke stemmer overens med listen, men dette er KUN kosmetikk dvs litt annet forskjefte og derav annet navn mens feks et "heavy barrel" oppsett fremdeles eksiterer og vi har snakket litt med POD ved typegodkjenning basert på dokumentasjon - ikke et "live våpen" da dette faktisk koster noen kroner.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Ser ofte at andre ufarlige sportsartikler trekkes frem for å illustrere poenger i denne debatten. Det bidrar til lite annet en å avspore debatten. Våpen er potensielt farlige og det er dette vi må forholde oss til i all argumentasjon.

 

Mye som er potensielt farlig rundt om, og ingen som er uenig i at skytevåpen er noe av det farligste av dette. Men dette er egentlig nokså uinteresant all den tid vi diskuterer lovlig våpenerverv, vi er jo veid, målt og funnet særskilt skikket til å kjøpe, eie og bruke skytevåpen og utgjør en mikroskopisk risiko for omgivelsene. Storberget og medias kobling mellom lovlige våpen og kriminalitet er direkte latterlig.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å snu litt på flisa?

Hvilke ting er vi fornøyde med i dagens utkast til våpenforeskrift, som vi vil ha med videre i forsøket på å få endret den mot det forige utkastet som alle i utgangspunktet kunne leve med?

 

Jeg kan ramse opp det som for min del ser fornuftigt ut:

 

§7 der lengden på pipe og våpen står (400mm og 840mm) virker fornuftigt og rydder opp i mye.

 

§27 Tillatelsen gyldighet (der den blir øket til 12måneder + 6 etter søknad) gjør livet lettere når en venter på importørene skal få inn det en skal ha, eller når en leter etter brukte våpen (slikt tar gjerne litt tid).

 

§83 Krav om Fg godkjent våpenskap fra første våpen er nok de fleste enige om er fornuftigt, spesielt siden dette reduserer faren for sivile våpen på avveier ytterligere (den bør nå bli så liten at den knapt bør synes på statestikkene).

 

§89 er en velkommen lettelse for de av oss med håndvåpen, da det med den blir muligt å låne ut inn håndvåpen til test, konkuranse og trening. Uten at eier må bli med på lasset som anstand for en våpentype en selv allerede har våpenkort på (ikke fritt, men fritt nok til at ting blir betydligt smidigere).

 

 

 

P.s. Chiefen. Den koblingen er ikke bare latterlig, den er dirkete farlig for sivilt våpeneie her i landet. Da den gir en kobling mellom sivile våpen og ulovlige våpen som kriminelle enten har stjålet fra forsvaret eller har fått smuglet inn i landet. Slike usannheter må alle innenfor sivilt våpeneie slå hardt ned på i alle sammenhenger de måtte dukke opp, da det påvirker opnionen i landet til å tro at våpen er våpen, og slik ikke blir i stand til å skille mellom de lovlige ærvævede våpen og kriminelt våpen innhav.

Link to comment
Share on other sites

Mye som er potensielt farlig rundt om, og ingen som er uenig i at skytevåpen er noe av det farligste av dette. Men dette er egentlig nokså uinteresant all den tid vi diskuterer lovlig våpenerverv, vi er jo veid, målt og funnet særskilt skikket til å kjøpe, eie og bruke skytevåpen og utgjør en mikroskopisk risiko for omgivelsene. Storberget og medias kobling mellom lovlige våpen og kriminalitet er direkte latterlig.

Media er en ting, de vrir og vender på alt. De har ikke noe med dette å gjøre, heller. Men fortell meg - hvor sier Storberget at det er en kobling mellom lovlige våpen og kriminalitet?

 

EDIT: På generelt grunnlag kobler folk lovlige og ulovlige våpen med våpen. Det må vi bare finne oss i, og kjempe for at våre rettigheter blir bevart.

 

Nå leser vi at POD kommer med en uttalelse at DE (som fysj og fei får bestemme selv i den nye forskriften) sier at våpengarderobeprinsippet skal tas i bruk. Det gjør MYE lettere for SVÆRT mange. Hvordan vi blir vurdert etter 6 våpen blir spennende å se. De har også sagt at halvauto ikke er noe å bekymre seg for.

Link to comment
Share on other sites

De har også sagt at halvauto ikke er noe å bekymre seg for.

Hvorfor må de ha dette punktet med i forskriften da? :roll:

 

Den egentlige bekymringen her er vel akkurat dette: Vi må stole på POD og ikke på forskriften. Så får hver enkelt tenke igjennom som hva som er forskjellen på et rettsamfunn og en politistat... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig, men det må vi i dag også. POD bestemmer jo allerede hvilke våpen som er ulovlige, f.eks. 50 BMG og alt det der.

 

De kjører speilvendingsprinsippet, slik vi gjør med jaktbare arter. Alt er i utgangspunktet forbudt, bortsett fra den-og-den-og-den. Det er lettere siden listen over våpen som ikke blir tillatt etterhvert blir lengre enn den listen over våpen som er tillatt. Jeg har ikke problemer med å forstå at halvautomatiske våpen med AR-15 look ikke er noe vi ønsker i skauen (for det er vel det de vil frem til, tipper jeg) - men jeg stoler på at slike våpen fortsatt går an å bruke i praktisk skyting og lignende.

Link to comment
Share on other sites

De har også sagt at halvauto ikke er noe å bekymre seg for.

Hvorfor må de ha dette punktet med i forskriften da? :roll:

 

Den egentlige bekymringen her er vel akkurat dette: Vi må stole på POD og ikke på forskriften. Så får hver enkelt tenke igjennom som hva som er forskjellen på et rettsamfunn og en politistat... :shock:

 

De vil vel ha det med i forskriften, for å ha "all makt"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke problemer med å forstå at halvautomatiske våpen med AR-15 look ikke er noe vi ønsker i skauen (for det er vel det de vil frem til, tipper jeg)

Jeg kan også forstå at enkelte ikke ønsker våpen med "AR-15 look" i skauen, men jeg er allikevel fundamentalt uenig i at dette er et gyldig argument.

 

Det du i realiteten her godtar er at POD skal få bestemme hvilket våpen du skal få ha basert på om de liker utseendet av dette. :shock:

 

Det fins noen som ikke liker svarte eller grønne kolber av plast også. For ikke å snakke om at en Blaser ser direkte stygg ut... :wink:

 

De vil vel ha det med i forskriften, for å ha "all makt"

My point exactly. Det er det vi bør diskutere her. Er det riktig av oss (Norges befolkning) å gi POD denne makta?..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke problemer med å forstå at halvautomatiske våpen med AR-15 look ikke er noe vi ønsker i skauen

 

Børsa di kan se ut akkurat som den vil på jakt så lenge den ikke er en AR15, FN-FAL, G-3 og hva de nå heter.

Hvorfor feks en AR15 med 2 skuddsmagasin og kikkertsikte er uegnet til jakt mens en utslitt haug med reservedeler kalt HV-mauser er egnet har enda ingen forklart på noen god måte.

Link to comment
Share on other sites

Børsa de kan se ut akkurat som den vil på jakt så lenge den ikke er en AR15, FN-FAL, G-3 og hva de nå heter.

Hvorfor feks en AR15 med 2 skuddsmagasin og kikkertsikte er uegnet til jakt mens en utslitt haug med reservedeler kalt HV-mauser er egnet har enda ingen forklart på noen god måte.

 

Det er vel en gammel myte om at halvautovåpen hadde dårlig presisjon. Men de fleste AR 15'er går vel bedre enn den gjennomsnittlige jaktbørsa.

 

Men hovedproblemet ligger i at alt halvauto i utgangspunktet er forbudt, og at det er en eller to personer hos POD som skal bestemme hva som er tillatt.

 

Personlig har jeg ingen problemer med at man ikke skal bruke AR 15 og lignende til jakt. Ellers har man jo kunne risikert at den hadde tatt en plass av jaktgarderoben.... :D

Link to comment
Share on other sites

Den egentlige bekymringen her er vel akkurat dette: Vi må stole på POD og ikke på forskriften. Så får hver enkelt tenke igjennom som hva som er forskjellen på et rettsamfunn og en politistat... :shock:

 

Min uthevelse, den (snart) eneste forskjellen på et såkalt demokrati og en politistat, er at vi i demokratiets navn kan velge "demonen" selv.... :twisted::mrgreen::shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner argumentasjonen deres veldig godt, at POD potensielt sett nå sitter med all makt. Det jeg *ikke* skjønner er hvorfor dere mener dette er nytt. For POD har da jammen meg travet i vei med forskrifter som nekter oss både det ene og andre i mange år? Det er ingenting nytt over det!

 

Forøvrig: Jeg synes det er BRA at de folkevalgte lar de som kan sakene sine få gjøre jobben. Jeg synes asfaltarbeiderne skal få bestemme hvor tykk asfalten skal være, synes faglige utvalg av tømrere skal få bestemme hvor tykke veggene i nye hus skal være, jeg synes at dirnat skal bestemme forvaltning av rovdyr etc. etc.

 

At POD får styre over våpen i sivile hender er ikke uproblematisk demokratisk sett. Det gjør oss IALLEFALL ikke til en politistat! Regner med dere tror at når Siv Jensen kommer til makten så skal HUN bestemme alt? Politikere bestemmer svært lite selv, de legger føringer og lar andre bestemme for dem. Hvor stor involvering tror dere Storberget har hatt i dette? Jeg tipper det begrenser seg til noe rådføring og en underskrift. Resten er gjort av departementet hans, og der sitter det folk fra Ap, SV, Venstre, Sp, Høyre og FrP.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner argumentasjonen deres veldig godt, at POD potensielt sett nå sitter med all makt. Det jeg *ikke* skjønner er hvorfor dere mener dette er nytt. For POD har da jammen meg travet i vei med forskrifter som nekter oss både det ene og andre i mange år? Det er ingenting nytt over det!.

 

 

De fleste hadde kanskje håpet at dette rotet med delvis hemmelige rundskriv skulle ryddes opp i med den nye forskriften. I stedet får vi en forskrift som krever en hel masse slike rundskriv.

Link to comment
Share on other sites

Ja - for all del, jeg sier ikke at dette er utelukkende positivt. Men vi har enda til gode å få en skikkelig utredning fra POD. Vi har allerede lest litt om hva de har planer om - bl.a. innføre våpengarderoben (selv om den ikke står ordrett i forskriften), speilvende på hvilke våpen som er lov (bl.a. halvauto) og slike ting.

 

Dette er forskriften fra regjeringen, så kommer vel POD med sin egen forskrift som er skrevet etter denne vi diskuterer nå - og inkluderer alle relevante forskrifter fra dem i reformert utgave. Skulle gjerne vært lettere, men det er vel slik de vil ha det...

 

Så har vi såklart fått noen endringer, løpslengde, skap fra første våpen, etc etc. som vi har ønsket oss lenge, og noen ikke så positive endringer, som f.eks. 6 våpen i stedet for 8.

Link to comment
Share on other sites

Dette er forskriften fra regjeringen, så kommer vel POD med sin egen forskrift som er skrevet etter denne vi diskuterer nå - og inkluderer alle relevante forskrifter fra dem i reformert utgave. Skulle gjerne vært lettere, men det er vel slik de vil ha det...

 

 

Ikke helt korrekt.

Forskriften kommer fra JD (på oppdrag fra regjeringen).

POD skal nå se på den etter ferien og utarbeide rundskriv som spesifisere/forklarer hvordan forskriftene skal tolkes. Når POD er ferdig med det, sender de hele greia tilbake til JD som implementerer forskriften med rundskriv.

POD har ikke lov/myndighet til å lage forskrifter, det er det dept som skal gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Oki doki, takk for den oppklaringen :-)

 

Uansett tror jeg vi skal vente med å male fanden så VELDIG på veggen. Vi må fortsatt slåss for 8 våpen og noen andre elementer, men jeg ser ikke heeelt den store sammenligningen mellom dette og politistat og dette og sosialistene og ditt og datt. Største problemet slik jeg ser det er at denne saken har versert i diverse miljøer i snart tre år, og til syvende og sist har ikke det gitt seg utslag (enda). Håper press fra NJFF m/flere vil føye inn disse tingene.

Link to comment
Share on other sites

8) det straffer seg å være unna maskina et snaut døgn! Du verden så mye å lese her nå!

Så mye fornuftig! Det som slo meg etter denne:

Hva med å snu litt på flisa?
skrev vingemuttern for noen timer siden... Her ramses de POSITIVE forskriftsendringene opp!

Det jeg tenkte var at vi i fellesskap kanskje bør diskutere og foreslå endringer paragrafvis?

Ta for oss (kanskje i egen tråd?) hver enkelt paragraf og si hva VI ønsker av eventuelle endringer?

Vi kan da etterhvert lage et alternativ til dagens forskrift som vi våpeneiere kan stå for?

Da har vi gjort noe sammen og kan overlevere dette 'forslaget' som et alternativ / protest til

dagens forskriftsutkast?

Link to comment
Share on other sites

Vel da fikk jeg en nesetyver.

 

Har to pistoler i 22 og solgte en for et par uker siden. Sendte inn våpenkortet med ny søknad men nå sier de nei. Jeg har 28 starter så langt i år hvor av 10-12 med kaliber .22. Det mener våpenkontoret ikke er godt nok selv om tidligere rundskriv sa det skulle holde. De viser til ny forskrift. Det er og kommet en spesialforskrift for fylket der alle søknader for folk med over 6 våpen, uansett type våpen, dvs jakt, håndvåpen mm skal behandles sentralt i fylket.

 

Var teit å selge før man har fått tillatelse på noe nytt men trodde ikke det skulle bli så firkantet. Jeg trener 2-3 ganger i uken, er skyteleder, dommer, har rundt 30 stevner i året men får kun godkjent en .22 pistol.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meningen den skal tre i kraft enda, du kan bare henvise til Storbergets egen uttalelse på regjeringen.no:

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/pre ... ?id=521686

 

Det tas sikte på at våpenforskriften trer i kraft i løpet av høsten 2008. Det vil da bli 1 års frist før reglene vil håndheves, noe som blant annet vil gi våpeneiere tid til innkjøp av våpenskap.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...