Jump to content

Se TV2 hjelper deg på torsdag


Pilt

Recommended Posts

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette betyr da at pod kan omdefinerer lover etter eget illebefinnende :shock:

 

Håper dem anker.

 

En annen sak er at sivilt annsatte på et våpenkontor kan , (under en kontroll av sikker oppbevaring).

bare demontere våre våpen uten videre.

 

Trodde at slike kontroller krevde skjellig grunn til misstanke jeg :?

Link to comment
Share on other sites

Sorenskriveren slår fast at løpene på salongrifler som ble kontrollert av politiet var kuttet til under lovlig minstelengde og at ombyggingen dermed var ulovlig. Den viktigste begrunnelsen for forbudet mot ekstra korte rifler og geværer, er at disse lettere kan skjules av kriminelle.

 

 

Blir flyr forbanna når jeg leser slike bullshit utsagn!

For at den skulle ha noen relevans så forutsetter de at de kriminelle faktisk følger våpenloven! :roll:

Skal man foreta ett ran/drap etc så driter man i om man også bryter reglen om lengde!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dommen virker for meg urimelig.

Det har sikkert noe med at jeg har personlige interesser for at dommen skulle hatt et annet utfall.

Men etter beste evne forsøker jeg å se dette fra den andre siden. Jeg kan fortsatt ikke skjønne utfallet...

 

Det er noen ting som skurrer, dersom avisen har sitert riktig:

Angående våpenlengde og kriminelle; Dersom en kriminell vil ha et kort våpen, blir det etter all sansynlighet pistol / revolver. Dersom det blir rifle, tror jeg neppe denne personen leter etter Alms heldempede. Det blir et vilkårlig lett tilgjengelig våpen. Skal våpenet skjules blir løpet kappet. Enkelt og greit. Likeså gjelder hagle.

 

Dersom det er festet av demperen (demonterbar) som er problemet, hva skal til for å fikse dette? Synes de er lite løsningsorienterte. De har sagt "Ja, her har vi et problem", og det er for så vidt greit nok. Men hvorfor i all verden ikke avlsutte setningen med "... Hva må til for å løse dette da? Har du noen forslag?"

Jeg tenker på flere, men vet ikke om det er praktisk mulig mtp. byggemåte av riflen. Holder det at demperen limes? HVa defineres som ikke demonterbart. En rifle med 56 cm løp er til en viss grad demonterbart med baufil. Satt på spissen.

 

Som avisen skriver; de vet ikke hva som vil skje med de 6000 våpnene der ute.

Om dommen ankes og opprettholdes, vil det ikke forundre meg om alle de 6000 kjøperne blir dømt. Helt på trynet, ja, men jeg blir ikke overrasket. Hele saken er jo helt på trynet.

Mange lover har ikke tilbakevirkende kraft. Vil denne dommen ha det? Hvis ikke kan nok de 6000 der ute puste lettet ut.

Dommer pleier vel å gjelde fra dømt dato?

 

 

Jeg aner ingenting om det juridiske spørsmålet her, men jeg kjenner jeg blir frustrert og sint.

Her er det mye som lukter råttent.

Sorenskriveren virker naiv når han (avisartikkelen vinkler det sånn) mener forskriftene er til for å gjørre det vanskelig for kriminelle og gjemme våpenet, og baserer dommen kun på dette grunnlag. Ref det jeg skriver over.

 

 

Håper NOJS sier klart ifra hva de synes om saken.

Håper Hr. Alm anker, og det blir sett på en gang til fra et friskt utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Som avisen skriver; de vet ikke hva som vil skje med de 6000 våpnene der ute.

Om dommen ankes og opprettholdes, vil det ikke forundre meg om alle de 6000 kjøperne blir dømt. Helt på trynet, ja, men jeg blir ikke overrasket. Hele saken er jo helt på trynet.

 

 

 

Ikke alle, en av kjøpergruppene nevnt tidlgere i tråden kan skyte kollegaer i foten, rote bort våpen, skyte hull i veggene på kontoret,miste våpen på parkeringsplassen utenfor jobben uten å komme i nærheten av de konsekvenser vanlige jegere og skyttere må regne med om de klarer lignede stunt..

 

 

Korrupsjon var nevnt litt lengere oppe-neppe; men at POD/JD kan ha instruert retten ser jeg ikke som helt usannsynlig.

Forhåpentligvis anker Alm, men noe annet resultat tror jeg igrunnen ikke på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Typisk resultat i tingretten når staten er motpart. Jeg har vært med å ta en større skattesak til retten, og da var det første advokaten sa at man må regne med å ta den til lagmannsretten før man får en dom som kan vurderes, tingretten regnet han med at vi tapte i.

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften sier bokstavlig at løpslengde på heldempede våpen skal måles med demper MONTERT.

 

Enhver 2.klassing med et minimum av norsk-kunnskaper forstår at det da er snakk om en demper som kan DE-MONTERES, ellers hadde ikke ordet MONTERT vært benyttet overhodet.

 

Det er ikke tatt høyde for noen som helst nyanser av hvilke løpslengder INNI demperen som er aktuelle, denne setningen trenger overhodet ikke TOLKES på noen som helst måte, det er bare å lese den rett ut og deretter konkludere med at dommen er feil og at dommeren først og fremst bør sendes på norsk-kurs i regi av voksenopplæringen, disse går det forøvrig mange av nutildags så det er bare å velge ett.

 

Det man ser ut fra dommen er at om den blir stående så er man kvitt en av disse ekle forretningene som selger drapsredskap over en lav sko, og har satt en så ettertrykkelig støkk i alle andre våpenforhandlere og eiere at man blir enda mer bevisst på å følge regelverket til punkt og prikke, man beviser også at STATEN ikke er en instans det er meningen man skal vinne over (uten at det skjer ved "en inkurie")...

Så strammer man inn igjen.

Samtidig med at det jobbes med ny våpenlov "for å imøtekomme fremtidige utfordringer(!!!!) og innrette loven etter forskrift" så skal gjeldende forskrift endres.

Disse endringene blir vel en del av den reviderte loven, så da ser det ikke så galt ut når man etter et års tid eller vel så det strammer inn ytterligere med nye forskriftsendringer og nye rundskriv.

Siden dommen mot Alm da fortsatt er forholdsvis friskt i minnet så underkaster man seg betingelsesløst disse endringer og innstramninger, siden vil en ny rettssak blir aktuell for å opprettholde "moralen" blant oss som driver med disse livsfarlige høykriminelle aktivitetene.

Dette VIL fortsette til det overhodet ikke er tillatt å erverve og inneha så mye som en såpebobleblåser, applaudert av de naive tullingene som lever i den lykkelige fantasiverden at et våpenforbud vil fjerne kriminalitet ved et trylleslag.

 

Det burde umiddelbart innføres en ny lov mot enhver innstramning av ethvert eksisterende lovverk i enhver form, om det er forskrift,lov, rundskriv eller noen annen formulering, på et hvilket som helst grunnlag!

Samtidig burde eksisterende lovverk omformuleres slik at man overhodet ikke behøver juridiske fortolkninger for å "forstå" gjeldende lov.

Dette er og blir en ønskedrøm da alle offentlige formularer er utformet på en slik måte at det offentlige apparat har alle muligheter til å tolke disse etter eget forgodtbefinnende og derved kunne unndra seg enhver ubehagelighet som måtte dukke opp på et hvilket som helst tidspunkt.

Dette gjelder forøvrig alle etater og departementer, og er et synlig bevis på det tragiske monsteret av et statsapparat vi har pådratt oss.

 

Morsomt forresten, at man i utlysingen av høringen om forskriftsendring benytter ordet "inkurie", leste for ikke så lenge siden en bok skrevet av en person som på det daværende tidspunkt som nyansatt i ett av våre største departementer innrømmet at det var begått en "feil", vedkommende fikk da av sin overordnede passet påskrevet så ørene flagret med beskjed om at "her på huset begår man ALDRI FEIL, i verste fall skjer ting ved en inkurie"...

 

Inkurie my ass!!!! På høy tid at samtlige departementer stiger ned fra sin egenproduserte høye hest og begynner å gjøre jobben sin istedetfor å plage lovlydige folk...blir det flere lover nå så ryker vi i fengsel hele bunten!

Link to comment
Share on other sites

Hva ikke dette utfallet eg hadde trodd og håpet på men slik er det vist i dette molbolandet vi bor i. nå er rundt 6000 skyttere gjort om til småkrimminele kjeltringer som nå ikke vet hva som skjer. Mens politiet selv driver og stjeler fra lager og beslag :(

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/101019 ... forsvinner" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, det var vel ikke annet å vente av tingretten. Der er man prisgitt ett enkelt menneskes luner og meninger (akkurat som i pod). Neste runde Lagmansretten, håper jeg.

 

Men man spør jo seg selv om ett og annet som:

 

Hvorfor har dommeren sett bort fra at der var tatt inn eget untak for heldempede rifler?

 

Hva var poenget med å legge til ett eget untak om måling av løpslengde for heldempede rifler i forskrift, når både POD og Retten velger å se bort fra det?

 

Hvorfor vittnenes klargjøring av untaket for heldemper, tydeligvis ikke gjorde noen forskjell?

 

Hva dommeren vektla, siden han kom til at att untak i forskrift ikke gjelder nevnte våpen?

 

 

 

Noe må hvertfall være alvorlig galt ved selve utformingen av forskriften når ett untak som for folk flest virker klart, ikke blir tatt til følge av hverken POD eller Retten.

 

Jeg håper selve dommen blir lagt ut, og at vi kan lese ut av den hva dommeren har tenkt og ment i denne saken. Ikke minst hvorfor han har valgt å dømme som han har gjort.

 

 

Ett er sikkert, nå må enhver som skal gå gjennom regelverk (både statlige og forbundsvise). Ta til vettet og skrive slik at farser som dette ikke kan forekomme flere ganger. :?

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol::lol:

Jeg tror jeg ler meg ihjel!

Det eneste dette har bevist, nok en gang, er at POD har all makt på himmel og jord i kongeriket!

Nå kan vi snakke om hvor bra vi har det her i landet sammenlignet med andre land vi liker å sammenligne oss med, så som Sierra Leone, Zimbabwe, Nord-Korea etc.

Og når har kammerfolket tenkt å foreta seg noe annet enn å melde seg inn i JOMO-organisasjoner som bare maser skit?

Stem f.eks. FrP, da de har programfestet at de skal legge ned POD etter mindre enn 100 dager i regjering.

VÅKNE OPP NÅ!

Se hva som skjer i dette landet!

Men tar jeg ikke mye feil, kommer det vel en eller annen moderator og fjerner dette innlegget, da det er i aller høyeste grad politisk ukorrekt.

 

Mvh

20mm cannon

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa sist helg at jeg var 100% sikker på at Alm kom til å tape.

Enkelt og greit fordi det er helt ulogisk, og det er det logiske i forbindelse med våpen, forvaltning, de høye herrer, et al.

 

Fikk dessverre rett, håper Alm kjører det videre opp i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke denne trenden at man skal begrense tilgang på våpen via lovlig vis, for å hindre kriminelt bruk.

Føler det mer og mer som om man blir ansett for å å ha et ønske om å utføre kriminelle handlinger når man vleger å bli våpeneier. :?

 

SYns forøvrig ikke denne saken er en god grunn til stemme FRP... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:cry::cry:

 

Jeg har bestemt meg, 1 år på Støren, lærling, så tørker jeg støvet av passet og flytter fra den siste Sovjet stat. Børsemakere trengs nok i andre land også.

 

Nå lurer jeg som vanlig på hvilket land, med bedre våpenlovgivining (pr dags dato) hvor du får oppholdstilatelse du har tenkt å flytte til... :?

Link to comment
Share on other sites

SYns forøvrig ikke denne saken er en god grunn til stemme FRP... :mrgreen:

Jaha?

De er jo det eneste partiet som har programfestet at de skal legge ned POD i løpet av 100 dager i regjering.

Og det kan jo umulig bli værre med en FrP regjering, enn det søppelet vi har i dag!

 

 

Programfestet? SV har programfestet mye rart de også, men all den tid de sitter i en samarbeidsregjering som den minste parten, så blir det kompromisser og kamelsvæljing over en lav sko. Slik kommer det til å bli for populistene i frp også. Erna kommer til å styre med jernhånd. Vil hun fjerne POD? Nope. Vil POD bestå? Definitivt.

 

Å stemme på et politisk parti på bakgrunn av slike, i den store sammenhengen, bagateller, blir helt utrolig navlebeskuende.

Link to comment
Share on other sites

Og det kan jo umulig bli værre med en FrP regjering, enn det søppelet vi har i dag!

nå er det vel nettop der vi er uenige når det gjelder politikk. Og så legger vi den ballen død, Ok?

 

Når det gjelder det skammelige resultatet, så regner jeg med at anken allerede er planlagt og så får vi se hva som skjer i neste instans.

Link to comment
Share on other sites

Dere som er overraska, er dere virkelig sjokkert over at det gikk an at lov/foskrift ble tolket annerledes enn dere venta?

Så lenge heldempet ikke er noe som "hvermannsen" har innarbeida i ryggmargen så var det nok ingen automatikk i at utfallet skulle bli noe annet enn det ble....

Link to comment
Share on other sites

Å stemme på et politisk parti på bakgrunn av slike, i den store sammenhengen, bagateller, blir helt utrolig navlebeskuende.

Enig med deg der, personlig frihet er alltid en bagatell.

Og et byråkratisk organ som lager egne lover og regler, og opptrer som en stat i staten, er også en uvesentlig bagatell.

Det er jo helt innlysende!

På grunn av sånne som deg kommer galskapen til å fortsette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, kronoligisk er jeg godt voksen.

 

Av en eller annen grunn har mange fått det for seg at Frp står på våpeneiernes side i last og brast. Den illusjonen brister nok ganske kjapt den dagen vi opplever tragedier som f.eks i Finland. Da kommer garantert Siv til å stå aller fremst i hylekoret som vil forby det meste som sier pang i privat eie. Det er nemlig slik at det er det som kommer til å gi best uttelling på meningsmålingene. Det er det eneste som teller.

Link to comment
Share on other sites

:cry::cry:

 

Jeg har bestemt meg, 1 år på Støren, lærling, så tørker jeg støvet av passet og flytter fra den siste Sovjet stat. Børsemakere trengs nok i andre land også.

 

Nå lurer jeg som vanlig på hvilket land, med bedre våpenlovgivining (pr dags dato) hvor du får oppholdstilatelse du har tenkt å flytte til... :?

 

Luxembourg står på listen, de skal ha ok regler.

Kunne tenkt meg USA, men så kommer jeg på ATF, og da dør liksom gløden for det landet.

 

Hvor er vår venn i Justiskomiteen Per Sandberg, han tok interesse for denne saken i begynnelsen.

Link to comment
Share on other sites

Vel, hvis Alm nå skal miste bevilgningen for å ha brutt loven, så burde politiet miste retten til inndragning av våpen, all den tid de stjeler dem selv. Ref nyheter de siste dagene.

 

Det er helt utrolig at det er mulig i et land som kaller seg en rettsstat, å komme til en slik konklusjon å dømme Alm.

 

Lykke til med anken, du har mange med deg.

 

Har forresten hørt at den "unevnelige" er på en "lengre ufrivillig ferie" fra sitt kontor. Håper det blir permanent. Han burde fratas enhver penson og lønn for grov uforstand i tjenesten, samt missbruk av sin stilling.

Link to comment
Share on other sites

Luxembourg står på listen, de skal ha ok regler.

Kunne tenkt meg USA, men så kommer jeg på ATF, og da dør liksom gløden for det landet.

 

Hvor er vår venn i Justiskomiteen Per Sandberg, han tok interesse for denne saken i begynnelsen.

 

Sveits er landet du søker etter. Lurer du på noe om det, send PM.

Vi får vel begynne å skrive til Per Sandberg, og justiskomitéen.

 

I tillegg synes jeg at dommen bør gjennomgåes av profesjonelle, for å se om dommeren har begått mened.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg synes jeg at dommen bør gjennomgåes av profesjonelle, for å se om dommeren har begått mened.

 

Seriøst? Når noen er uenig med deg må det ligge korrupsjon eller konspirasjon bak?

 

Jaja :roll:

 

Noen av dere som faktisk har lest dommen??

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Der var den! Supert.

 

Edit: Har lest dommen nå, og resultatet her er jo alt annet enn supert, riktig trist er det.

 

Men dog: Helt som forventet, jfr. det jeg tidligere har skrevet i denne tråden og det er overhodet ingenting i denne dommen som med rimelighet skulle avstedkomme alle de helt i overkant drøye kommentarene i postene over her.

 

Vi ønsker alle et annet resultat i lagmannsretten, både av hensyn til Alm og av hensyn til eierne av produktet hans. Mitt håp er at man nå dropper argumentasjonen om at forskriftens § 4 hjemler den avkorting av løpslengde Alm foretar på disse våpnene. Det er logisk inntil det åpenbare at Alms demonterbare demper ikke kan defineres som "heldemper" etter bestemmelsen. Istedet må man anføre at Alm hadde grunn til å tro at hans våpen falt inn under bestemmelsen, og slik sett var i unnskyldelig rettsvillfarelse. Dermed kan han ikke tas for ikke å ha søkt politimesterens tillatelse for å gjøre endringen.

 

Spørsmålet om han har hatt bevilling synes jeg er et unødvendig, formalistisk sleivspark fra PODs side, det er jo ikke det saken egentlig dreier seg om. Det er neppe tvil om at han fyller/ville fyllt vilkårene.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg konkluderer etter å ha lest dommen:

 

"Grovt" fortolket har vel retten kommet frem til at der er foretatt vesentlig endring på skytevåpen som det ikke er søkt om (for hvert enkelt våpen).

 

Den vesentlige endringen har rot i at løpet er kappet så pass mye som det er. Når retten tar stilling til løpet og hvor mye dette er kappet (som igjen har betydning for graden av endring) skiller retten mellom "pipe" og "demper" og "måler" ikke nedkortingen med demperen påmontert. Retten sier implisitt at våpenet ikke er heldempet.

 

[Hva som da er et heldempet riflevåpen er det vel ingen som vet sikkert...]

 

Retten tar fra ALM bevilgningen. ALM må søke om ny bevilgning. Ved eventuell senere produksjon av heldempede rifler må det søkes om endring av hvert enkelt våpen. En må da søke om nedkorting av løp osv til ca. 27 cm.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette er veldig trist for Alm og for oss alle. Hva skjer så videre med de 6000 av oss som nå er blitt gjort til halvkrimminelle skumlinger??

Skal 6000 lovlydige Nordmenn nå dømmes for brudd på våpenloven med de følger og konsekvenser som det vil medføre?

Dette er hels skandaløst og hører bare hjemme i en forskrudd og gjennomsyret korrupt banan republikk.

Denne "retts staten" som enkelte kaller det er i ferd med å bli et idiot land av dimensjoner, og det ser ikke ut til at det finnes ende på galskapen. Det gjelder ikke bare landet vårt, men mesteparten av verden er på full fart i feil retning. Det var en gang noe som kaltes sunn fornuft og bondevett...

Link to comment
Share on other sites

Vel, hvis Alm nå skal miste bevilgningen for å ha brutt loven, så burde politiet miste retten til inndragning av våpen, all den tid de stjeler dem selv. Ref nyheter de siste dagene.

 

Det er helt utrolig at det er mulig i et land som kaller seg en rettsstat, å komme til en slik konklusjon å dømme Alm.

 

Lykke til med anken, du har mange med deg.

 

Har forresten hørt at den "unevnelige" er på en "lengre ufrivillig ferie" fra sitt kontor. Håper det blir permanent. Han burde fratas enhver penson og lønn for grov uforstand i tjenesten, samt missbruk av sin stilling.

 

Det hadde nok ikke vert det dummeste nei, men hvorfor skulle dette være tilfelle når Politiet og staten (mot all fornuft) har vunnet frem?

Pga. pågående sak som vil bli anket?

Kan det være folk i høyere stillinger innad i Politiet eller regjeringen som ser galskapen, eventuellt sitter med heldempet som mener dette er galskap satt i system ut av "ingen ting" og mener dette er sløseri av resurser, tid og kompetanse i tilleg til å regelrett tråkke på den lovlydige borger som de Politiet i teorien skal fungere som et service organ for?

Hva vet du som vi andre ikke vet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...