Jump to content

Se TV2 hjelper deg på torsdag


Pilt

Recommended Posts

Fantastisk godt jobba av alle involverte. Må nesten gratulere ALM med dagen og la min egen slippe noen fiser....

 

Tipper noen stråmenn og sympatisører for å få ALM dømt fikk seg en på nebbet idag og det fryder meget! 8)

Det må vel nå kunne innrømmes av alle med en fungerende hjerne at POD og JD ikke har helt rent mel i posen, bare pågangsmot fra "rett side" som gjorde at dette løste seg på rettferdig vis.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eierne kan imidlertid beholde sine "heldempede" rifler, skriver seksjonsjef Steinar Talgø i Politidirektoratet  i en epost.

 

"Politidirektoratet har sett det som en praktisk umulig oppgave å finne frem til de "heldempede" riflene Alm har solgt frem til salget ble stanset.  Som en praktisk ordning har derfor Politidirektoratet akseptert at disse riflene kan beholdes av eiere som hadde slike våpen lovlig registrert pr. 1. juli 2011.  Våpnene kan imidlertid ikke videreselges uten at våpnene endres slik at våpenforskriftens krav til minste pipelengde blir oppfylt."

 

Ser slik ut. Våpnene er ikke lovlig å tilvirke, eksisterende våpen kan ikke videreselges men altså lovlig å besitte.

 

Link:http://www.aftenbladet.no/lokalt/dalane/Brsemaker-vant-vpentvist-2877431.html

Link to comment
Share on other sites

Noe nærmere et fult tap uten å tape er det vel vanskelig å komme. Heldempede våpen med kort pipe er ikke lov. Alm beholder våpenhandelrlisensen og børsemakerlisensen eierne sitter med et verdiløst våpen. Vil si POD kom godt ut av dette.

 

Jeg er ikke helt ening med deg i det; De fleste som har kjøpt en heldempet rifle kjøpte den antagelig for å ha den, ikke for å selge den videre...

Verdiløs er den ikke heller, den kan fremdeles brukes til det den ble kjøpt for.

Dessuten så kan den selges om demperen blir permanent festet..

Jeg vil si det sånn at alle utenom POD kom godt ut av dette jeg, det kunne gått adskillig verre for de som har en heldempet rifle i dag...

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig for de som har kjøpt en slik rifle og har vært redd for å få den "inndratt". Også hyggelig for børsemakeren at han har fått tilbake bevillingen.

Når det er sagt så er det vel vel drøyt å kalle dette en seier for Alms eller våpeneiere generelt. I stedet for å gå inn i en ny rettsak så sørger POD bare for en endring i forskriften:

 

 

 

§ 4. Måling av skytevåpenets totallengde og løpslengde

 

Med totallengde på skytevåpen menes den største lengde som måles i løpets lengderetning fra løpets munning til enden av kolben. Har skytevåpenet påmontert kolbe, som enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenets totallengde måles med kolbe innslått eller innfelt.

 

Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låst (fremre) posisjon. For revolvere måles pipelengden fra munningen til fremre kant av tønnen. Har skytevåpenets løp en påskrudd del på våpenets munning som kan fjernes, som flammedemper, lyddemper eller lignende, skal løpets lengde måles uten påskrudd del. Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemper. Med heldempet rifle menes rifle der lyddemper er en fabrikk- eller tilvirkningsmontert del av løpet og som ikke kan fjernes.

 

 

Endret ved forskrift 10 juni 2011 nr. 586.

 

Uansett om Alms hadde vunnet en evt rettsak så hadde det jo vært forgjeves. De kunne uansett ikke fortsatt å produsere denne type heldempede rifler. Sånn sett så har de vel bare reddet stumpene ved å inngå forlik som innebærer at de får tilbake bevillingen.

 

Jeg vil kalle dette en total overkjøring og maktdemonstrasjon fra POD's side

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra Aftenbladet: "Alm måtte likevel forplikte seg til ikke å fremme erstatningssøksmål."

Ser ut til at "noe" måtte POD også få, de gav ikke opp uten at de gikk fri...

 

Bra at saken er "løst", men jeg lukter hestehandel mellom "storbonden" og husmannen...

Link to comment
Share on other sites

Så voldsomt tapende føler jeg ikke at jeg er som skytter. Alm har allerede en ny heldemper på beddingen som tilfredstiller den nye teksten i forskriften, jeg kan beholde min 10/22 med heldempet løp og skulle jeg ønske å selge den, har jeg allerede 3 løp til denne rifla. 2 av dem er lengre enn 40 cm. Og å bytte løp er enklere en å skifte hjul på bilen. Men jeg er jo klar over at ikke alle rifler kan bytte løp så enkelt. Jeg vet også at jeg aldri kommer til å selge min 10/22...

Link to comment
Share on other sites

Ok, la oss se på hva den "tapende" part (POD) fikk ut av dette:

*ALM kan ikke gå til erstatningssøksmål, selv om de faktisk vant

*Dagens ALMS heldempede blir likevel ulovlige pga ny forskrift

 

La oss da se på hva den "vinnende" part (ALM) sitter igjen med:

*De fikk tilbake bevilgningen sin

 

Så, hva har dette å si for meg og deg? (Det må presiseres at jeg faktisk ikke har noen ALM heldempet)

Jo. De som eier en dagens ALM heldempet kan ikke selge denne fordi det har kommet en presisert forskrift, som gjør det ulovlig å kjøpe en dagens ALMS heldempet. Til tross for at det, uttalt fra mange hold, ikke var dette (den orginale) forskriften hadde som intensjon å gjøre. Dette betyr at POD, uansett om de vinner eller taper, kan gjør hva pokker de vil. Og det gagner ikke oss jegere og skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Både Alm og POD kommer ut av dette som vinnere, den tapende parten er uansett oss jegere og skyttere.

 

Ser man bort ifra at Alm får tilbake bevilgningene sine, så er resten rent tap.

 

Alm selv har tapt penger både i saksomkostninger og salgsinntekter, også har man de som har en Alm rifle som nå ikke lenger kan selges uten å bygges om.

Her burde Alm, hvis han er slik en grepa kar som noen antyder ta ansvar og tilby ombygging til lovelig versjon gratis, eller i det minste til kostpris.

Link to comment
Share on other sites

Både Alm og POD kommer ut av dette som vinnere, den tapende parten er uansett oss jegere og skyttere.

 

Ser man bort ifra at Alm får tilbake bevilgningene sine, så er resten rent tap.

 

Alm selv har tapt penger både i saksomkostninger og salgsinntekter, også har man de som har en Alm rifle som nå ikke lenger kan selges uten å bygges om.

Her burde Alm, hvis han er slik en grepa kar som noen antyder ta ansvar og tilby ombygging til lovelig versjon gratis, eller i det minste til kostpris.[/quote

 

Hei

den var myntet på meg men det er greit. Eg personlig kommer ikke til selge min. så om alm tilbyr meg ombygging av børsa til såkalt lovlig versjon gratis. så Hadde eg nok takket nei fordi børsa er lovlig, men ikke salgbar. og eg rekner med att alm kan fikse og levere reserve deler til den så lenge eg kommer til å jakte. Og vist eg skulle komme over ett annet våpen som eg bare må ha og ikke klarer å la være så er det vell bare å skrote den.

 

Har et spørsmål er du bransje tilknyttet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...